Постанова
від 17.05.2016 по справі 808/1048/16
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 травня 2016 року о/об 15 год. 39 хв.Справа № 808/1048/16 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Гудименко Я.А., розглянувши у місті Запоріжжі адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АВТО-ПРІОР»

до Запорізької митниці ДФС

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Головне управління Державної казначейської служби України у Запорізькій області

про зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «АВТО-ПРІОР» (надалі - позивач або ТОВ «АВТО-ПРІОР») звернулося до Запорізького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Запорізької митниці ДФС (надалі - відповідач), в якому позивач просить суд зобов'язати відповідача надати Головному управлінню Державної казначейської служби України у Запорізькій області висновок про повернення з Державного бюджету України надмірно зарахованих до бюджету митних платежів у розмірі 53785 грн. 57 коп., сплачених на виконання незаконного Рішення про корегування митної вартості товарів №112050000/2015/000208/1 від 18.08.2015 (митна декларація №112050000/2015/013774 від 19.08.2015).

У позові (а.с.4-6) позивач зазначив, що 18.08.2015, за наслідками розгляду документів, які надані ТОВ «АВТО-ПРІОР» до митного оформлення товару, м/п «Запоріжжя-центральний» Запорізької митниці ДФС в особі головного державного інспектора Єжака О.С. прийнято Рішення про корегування митної вартості товарів №112050000/2015/000208/1. Усі необхідні платежі ТОВ «АВТО-ПРІОР» сплачено, зокрема, додаткові кошти у розмірі 53785 грн. 57 коп., сплачені з урахуванням Рішення про корегування митної вартості товарів №112050000/2015/000208/1 від 18.08.2015. Не погоджуючись із Рішенням Запорізької митниці ДФС позивач звернувся із відповідним позовом про скасування незаконного Рішення про корегування митної вартості товарів до Запорізького окружного адміністративного суду, яким 24.11.2015 винесено постанову та скасоване як протиправне Рішення про корегування митної вартості товарів №112050000/2015/000208/1 від 18.08.2015. Ця постанова Запорізького окружного адміністративного суду набула чинності. Таким чином, 53785 грн. 57 коп. сплачені на виконання Рішення про корегування митної вартості товарів №112050000/2015/000208/1 від 18.08.2015, є надмірно сплаченою сумою митних платежів. Більше того, надмірна сплата мала місце через помилку посадових осіб Запорізької митниці ДФС. На виконання вимог чинного законодавства, ТОВ «АВТО-ПРІОР» звернулося із відповідною заявою до Запорізької митниці ДФС. 23.02.2016 ТОВ «АВТО-ПРІОР» надіслало відповідачу заяву із вимогою організувати перевірку факту надмірної сплати митних платежів через помилку посадових осіб Запорізької митниці ДФС та складення висновку про повернення з Державного бюджету України надмірно зарахованих до бюджету митних платежів. Ця заява стосувалася реалізації судового рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 24.11.2015 про скасування Рішення про корегування митної вартості товарів №112050000/2015/000208/1 від 18.08.2015. Однак, ТОВ «АВТО-ПРІОР» отримало нічим не обґрунтовану відмову.

У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі, просив їх задовольнити.

Відповідачем подано до суду письмові заперечення (а.с.23-24), в яких зазначено, що порядок повернення надміру сплачених коштів врегульований «Порядком повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами», затвердженим наказом Державної митної служби України від 20.07.2007 №618, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.09.2007 за №1097/14364. Зазначеним Порядком передбачено, що у випадку надміру сплачених податків платник податків звертається до органу доходів і зборів з відповідною заявою про повернення надміру сплачених коштів до державного бюджету. Відповідно до п.1 Розділу III Порядку за відсутності підстав для повернення коштів у встановленому порядку готується та надсилається заявнику письмова обґрунтована відповідь. Позивачем до Заяви не були надані документи, що підтверджують суму помилково та/або надмірно сплачених митних та інших платежів. Відтак у відповідача не було підстав для підготовки висновку про повернення з Державного бюджету України 53785 грн. 57 коп.

У судовому засіданні представник відповідача заперечував проти позову, просив у задоволенні позову відмовити.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача у судове засідання не прибув. Подав до суду письмові пояснення (а.с.26-27), в яких зазначив, що відповідно до діючого законодавства України контроль за справлянням митних та інших платежів, що вносяться до/або під час митного оформлення (далі по тексту - митних платежів), покладено на Міністерство доходів і зборів України. Відповідно до «Порядку розрахунково-касового обслуговування через органи Державного казначейства України митних та інших платежів, які вносяться до/або під час митного оформлення», затвердженого спільним наказом Міністерства фінансів України та Державної митної служби України від 24.01.2006 №25/44, перерахування митних платежів здійснюється платниками на депозитні рахунки, відкриті на ім'я митних органів в Головному управлінні Державної казначейської служби України у м.Києві. Кошти, що підлягають зарахуванню до Державного бюджету України, після завершення митного оформлення товарів перераховуються з депозитного рахунку на рахунки з обліку доходів, які відкриті в територіальних органах Державної казначейської служби України. Вказані кошти перераховуються до бюджету загальною сумою, тому органи Державної казначейської служби України не мають можливості перевірити факт зарахування коштів до бюджету в розрізі платників. У процесі повернення з Державного бюджету України помилково та/або надміру зарахованих до бюджету митних та інших платежів органи Державної казначейської служби України керуються Порядком взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 15.12.2015 за №1146, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 31.12.2015 за №1679/28124, відповідно до якого органи Державної казначейської служби України здійснюють повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань відповідно до висновку органу Державної фіскальної служби України. Зазначене свідчить про те, що відповідно до наданих повноважень органи Державної казначейської служби України не приймають самостійного рішення щодо повернення помилково та/або надміру зарахованих до бюджету митних та інших платежів, а здійснюють таке повернення тільки на підставі висновків органів Державної фіскальної служби України або за рішенням суду. Оскільки відповідний висновок щодо повернення ТОВ «АВТО-ПРІОР» помилково або надміру сплачених митних платежів на загальну суму 53785 грн. 57 коп. на адресу третьої особи від Запорізької митниці ДФС не надходив, тому підстави для перерахування коштів у Головного управління Державної казначейської служби України у Запорізькій області відсутні.

У зазначених письмових поясненнях представник третьої особи просить розглядати справу за його відсутності.

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з'ясував наступне.

Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 24.11.2015, по справі №808/6707/15 позов ТОВ «АВТО-ПРІОР» задоволено - визнано протиправним та скасовано Рішення Запорізької митниці ДФС про корегування митної вартості товарів №112050000/2015/000208/1 від 18.08.2015 (а.с.13-16).

Ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 12.02.2016 по справі №808/6707/15 апеляційну скаргу Запорізькій митниці ДФС - повернуто скаржнику (а.с.17).

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 21.03.2016 по справі №808/6707/15 (провадження №К/800/4625/16) касаційну скаргу Запорізької митниці ДФС на Ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 12.02.2016 - повернуто скаржнику (а.с.18).

У Заяві позивача (вих.№09/2016 від 23.02.2016) поданої до Запорізької митниці ДФС зазначено наступне: «… 18.08.2015, за наслідками розгляду документів, наданих ТОВ «АВТО-ПРІОР» до митного оформлення товару, м/п «Запоріжжя-центральний» Запорізької митниці ДФС у особі головного державного інспектора Єжак Олександра Сергійовича прийнято рішення про корегування митної вартості товарів №112050000/2015/000208/1. Усі необхідні платежі ТОВ «АВТО-ПРІОР» сплачено, зокрема, додаткові 53785,57 грн., сплачені з урахуванням рішення №112050000/2015/000208/1 від 18.08.2015. 24.11.2015 Запорізьким окружним адміністративним судом, за наслідками розгляду позовної заяви ТОВ «АВТО-ПРІОР», винесено постанову, якою задоволено позов ТОВ «АВТО-ПРІОР» та скасоване як протиправне рішення про корегування митної вартості товарів №112050000/2015/000208/1 від 18.08.2015 … Таким чином, 53785,57 грн., сплачені ТОВ «АВТО-ПРІОР» на виконання рішення про корегування митної вартості товарів №112050000/2015/000208/1 від 18.08.2015, є надмірно сплаченою сумою митних платежів … З урахуванням ситуації, що склалася, на виконання вимог Митного кодексу України, прошу негайно організувати перевірку факту перерахування митних платежів з відповідного рахунку до Державного бюджету України та наявність переплати, а також підготовку висновку про повернення з Державного бюджету України надмірно зарахованих до бюджету митних платежів. Після прийняття остаточного рішення про повернення надмірно сплачених коштів у розмірі 53785,57 грн., прошу їх перерахувати на рахунок, реквізити якого наведені нижче: РЕКВІЗИТИ БАНКІВСЬКОГО РАХУНКУ: ТОВ «АВТО-ПРІОР», код ЄДРОПУ 33820814, р/р26001000006368, в ПАТ «КРЕДІ АГРІКОЛЬ БАНК», МФО 300614 …» (а.с.7-9).

До цього звернення (вих.№09/2016 від 23.02.2016) позивачем додано копії: МД №112050000/2015/013774 від 19.08.2015, Рішення №112050000/2015/000208/1 від 18.08.2015, Постанови Запорізького окружного адміністративного суду від 24.11.2015 у справі №808/6707/15, Ухвали Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 12.02.2016 у справі №808/6707/15, Платіжного доручення №1151 від 17.08.2015 на суму 41800 грн. 71 коп., Платіжного доручення №1152 від 17.08.2015 на суму 10000 грн. 00 коп., Платіжного доручення №1155 від 19.08.2015 на суму 41600 грн. 00 коп., Платіжного доручення №1156 від 19.08.2015 на суму 2245 грн. 00 коп.

Відповідач надав відповідь позивачу (вих.№292/11/08-70-25-01 від 02.03.2016), в якій зазначено наступне: «… За результатом розгляду звернення ТОВ «АВТО-ПРІОР» від 23.02.2016 №09/2016 (вх.№432/11-24 від 23.02.2016) щодо повернення податку на додану вартість у сумі 43442 грн. 19 коп. та додаткового імпортного збору 10343 грн. 38 коп., повідомляємо наступне … Відповідно до виданого рішення декларантом ТОВ «АВТО-ПРІОР» заявлено до митного оформлення митна декларація із наданням фінансової гарантії відповідно до розділу X Кодексу … Предметом позову ТОВ «АВТО-ПРІОР» до Запорізького окружного адміністративного суду по справі №808/6707/15 була вимога визнати протиправним та скасувати рішення про коригування заявленої митної вартості товарів від 18.08.2015 №112050000/2015/000208/1 та картки відмови в прийняті митних декларацій, митному оформленні та пропуску товарів і транспортних засобів через митний кордон України №112050000/2015/00415. Рішення суду по справі №808/6707/15, яке набрало законної сили відповідно до ухвали Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 12.02.2016, митницею виконано в повному обсязі, а саме, скасовано зазначене рішення про коригування митної вартості та вважається скасованою зазначена картка відмови … Відповідно до п.1 розділу ІІІ Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, який затверджений наказом Держмитслужби України від 20.07.2007 №618, окрім інших вимог стосовно повернення з бюджету митних платежів, передбачено, що до заяви на повернення додаються документи, що підтверджують суму помилково та/або надмірно сплачених митних та інших платежів … Звертаємо увагу, що питання повернення з Державного бюджету України коштів здійснюється за наявності у заяві на повернення коштів вимог, передбачених пунктом 6 Порядку взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платником податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань, який затверджений наказом Мінфіну від 15.12.2015 №1146, з урахуванням вимог статті 43 Податкового кодексу України (зазначення електронного рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість). З урахуванням зазначеного підстави для повернення податку на додану вартість у сумі 43442,19 грн. та додаткового імпортного збору у сумі 10343,38 грн., відсутні …» (а.с.10-12).

16.05.2016 за вих.№3432/10/17 ДПІ у Жовтневому районі м.Запоріжжя ГУ ДФС у Запорізькій області надано ТОВ «АВТО-ПРІОР» Довідку про відсутність заборгованості з податків, зборів, платежів, що контролюються органами державної фіскальної служби (а.с.40).

Судом досліджено податкову звітність ТОВ «АВТО-ПРІОР» з податку на додану вартість за серпень-грудень 2015 року, січень-березень 2016 року, Реєстри виданих та отриманих податкових накладних за аналогічні періоди, письмові пояснення позивача з приводу оформлення даної податкової звітності (а.с.41-43, 51-97).

Зокрема, у Податковій декларації з податку на додану вартість за 08 місяць 2015 року у рядку 12.1 («обсяг придбання, податок на додану вартість, сплачений митним органам») зазначено: обсяг придбання (без податку на додану вартість) - 169032 грн. 00 коп.; дозволений податковий кредит - 33806 грн. 00 коп. (а.с.51 зворот).

Вказана сума 33806 грн. 00 коп. Податкової декларації з податку на додану вартість за 08 місяць 2015 року кореспондуються з Реєстром виданих та отриманих податкових накладних (а.с.56).

Судом з'ясовано, що за МД 112050000/2015/013644 від 17.08.2015 ТОВ «АВТО-ПРІОР» було сплачено 33806 грн. 35 коп. податку на додану вартість та 8049 грн. 13 коп. додаткового імпортного збору.

З урахуванням Рішення про коригування митної вартості товарів №112050000/2015/000208/1 від 18.08.2015 (а.с.46-50) позивачем було подано МД №112050000/2015/013774 від 19.08.2015, за якою ТОВ «АВТО-ПРІОР» ще сплачено 43442 грн. 19 коп. податку на додану вартість та 10343 грн. 38 коп. додаткового імпортного збору (а.с.44-45).

У запиті Запорізької митниці ДФС до Державної податкової інспекції у Жовтневому районі м.Запоріжжя Головного управління ДФС у Запорізькій області від 25.04.2016 за №218/71/08-70-10 зазначено наступне: «… В рамках взаємодії та з метою уникнення втрат Державного бюджету України, просимо повідомити про включення ТОВ «АВТО-ПРІОР» (код ЄДРПОУ 33820814) до податкового кредиту суми ПДВ, сплаченої за митними деклараціями: №112050000/2015/013774 від 19.08.2015 року (сплата ПДВ за декларацією становила 43442,19 грн. та додатковий імпортний збір 10343,38 грн.) …» (а.с.100).

У відповіді Державної податкової інспекції у Жовтневому районі м.Запоріжжя Головного управління ДФС у Запорізькій області від 16.05.2016 за №3438/10/08-26-12-01 зазначено наступне: «… ДПІ у Жовтневому районі м.Запоріжжя ГУ ДФС у Запорізькій області повідомляє, що ТОВ «АВТО-ПРІОР» (код ЄДРПОУ 33820814), згідно декларації з ПДВ за серпень 2015 року (від 17.09.2015р. №9192983894) задекларовано обсяг придбання та податок на додану вартість, сплачений митним органам за основною ставкою в сумі 169032 грн., сума ПДВ складає - 33806 грн. …» (а.с.101).

З урахуванням наведеного, судом з'ясовано, що позивачем додатково сплачений податок на додану вартість у сумі 43442 грн. 19 коп. за №112050000/2015/013774 від 19.08.2015 не відображено у Податковій декларації з податку на додану вартість за 08 місяць 2015 року як податковий кредит.

Зазначені обставини не тягнуть за собою подвійне відшкодування позивачу податку на додану вартість.

Позовні вимоги підлягають задоволенню з урахуванням зазначеного вище та виходячи з наступного.

Відповідно до п.4 ч.4 ст.54 Митного кодексу України орган доходів і зборів під час здійснення контролю правильності визначення митної вартості товарів зобов'язаний: випускати у вільний обіг товари, що декларуються: у разі визнання органом доходів і зборів заявленої митної вартості товарів - за умови сплати митних платежів згідно із заявленою митною вартістю; у разі згоди декларанта або уповноваженої ним особи з рішенням органу доходів і зборів про коригування митної вартості товарів - за умови сплати митних платежів згідно з митною вартістю, визначеною органом доходів і зборів; у разі незгоди декларанта або уповноваженої ним особи з рішенням органу доходів і зборів про коригування заявленої митної вартості товарів - за умови сплати митних платежів згідно із заявленою митною вартістю товарів та надання гарантій відповідно до розділу Х цього Кодексу в розмірі, визначеному органом доходів і зборів відповідно до частини сьомої статті 55 цього Кодексу.

Згідно з ч.7 ст.55 Митного кодексу України у випадку незгоди декларанта або уповноваженої ним особи з рішенням митного органу про коригування заявленої митної вартості товарів митний орган за зверненням декларанта або уповноваженої ним особи випускає товари, що декларуються, у вільний обіг за умови сплати митних платежів згідно з митною вартістю цих товарів, визначеною декларантом або уповноваженою ним особою, та забезпечення сплати різниці між сумою митних платежів, обчисленою згідно з митною вартістю товарів, визначеною декларантом або уповноваженою ним особою, та сумою митних платежів, обчисленою згідно з митною вартістю товарів, визначеною митним органом, шляхом надання гарантій відповідно до розділу Х цього Кодексу. Строк дії таких гарантій не може перевищувати 90 календарних днів з дня випуску товарів.

Як зазначено у п.1 Розділу ІІІ «Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами», затвердженого 20.07.2007 наказом Державної митної служби України №618, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.09.2007 за №1097/14364 (надалі - «Порядок повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами»), для повернення з Державного бюджету України митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, платником податків до загального відділу митного органу, яким здійснювалось оформлення митної декларації, подається заява довільної форми, яка підписується керівником і головним бухгалтером суб'єкта господарської діяльності або фізичною особою. Заява може бути подана не пізніше 1095-го дня, наступного за днем зарахування коштів до Державного бюджету України. (…) У заяві зазначаються причини повернення коштів, реквізити банку, найменування та код за ЄДРПОУ платника податків - юридичної особи, або прізвище, ім'я та по батькові, реєстраційний номер облікової картки платника податків, або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку у паспорті) та напрям перерахування коштів: а) для повернення платнику податків - на поточний рахунок платника податків в установі банку; б) для подальших розрахунків як передоплата або грошова застава: на депозитний рахунок 3734; на банківський рахунок 2603; в) для повернення фізичній особі в готівковій формі, якщо такі кошти вносилися готівкою, - на банківський рахунок 2603; г) для погашення грошового зобов'язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на митні органи, незалежно від виду бюджету. До заяви додаються: аркуші з позначенням «3/8» комплектів бланків митних декларацій форм МД-2 і МД-3 і доповнення (у разі їх оформлення) або другий аркуш оформленої посадовою особою митного органу уніфікованої митної квитанції МД-1, за якою помилково та/або надмірно сплачено митні та інші платежі; документи, що підтверджують суму помилково та/або надмірно сплачених митних та інших платежів; документи, що підтверджують право на перенесення граничних строків для подання заяв про повернення надмірно сплачених митних та інших платежів, у випадках, передбачених в абзацах третьому - восьмому цього пункту.

Суд вважає, що недодання позивачем до своєї Заяви (вих.№09/2016 від 23.02.2016) документів передбачених п.1 Розділу ІІІ «Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами» - не впливає на волевиявлення позивача та не може бути підставою для відмови у поверненні документально підтверджених надмірно сплачених платежів.

Крім того, відповідачу відомі всі обставини щодо надмірно сплачених позивачем платежів (43442 грн. 19 коп. податку на додану вартість та 10343 грн. 38 коп. додаткового імпортного збору), а отже ненадання позивачем до своєї Заяви від 23.02.2016 відповідних документів (на чому акцентує увагу відповідач у відповіді) - не вплине на обізнаність Запорізької митниці ДФС, оскільки всі необхідні данні наявні в автоматизованих системах ДФС України.

Як зазначено у п.5 «Порядку взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань», затвердженого 15.12.2015 наказом Міністерства фінансів України №1146, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31.12.2015 за №1679/28124 (надалі - «Порядок взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань»), повернення помилково та/або надмiру сплачених сум грошових зобов'язань у випадках, передбачених законодавством, здiйснюється виключно на пiдставi заяви платника податку (за винятком повернення надмiру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фiзичних осiб, якi розраховуються органом ДФС на пiдставi поданої платником податкiв податкової декларацiї за звiтний календарний рiк шляхом проведення перерахунку за загальним рiчним оподатковуваним доходом платника податку), яка може бути подана до територіального органу ДФС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми протягом 1095 днiв вiд дня її виникнення.

Звернення до відповідача ТОВ «АВТО-ПРІОР» направлено 23.02.2016, проплати позивачем здійснені під час митного оформлення за МД №112050000/2015/013774 від 19.08.2015. Звідси, на думку суду, позивач своєчасно (протягом 1095 днiв вiд дня виникнення) звернувся до Запорізької митниці ДФС зі зверненням про повернення надміру сплачених митних платежів.

У п.6 «Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами» зазначено, що керівник (заступник керівника) митного органу на підставі результатів перевірки (у разі її проведення) підписує Висновок про повернення, Реєстр висновків про повернення та супровідний лист, адресований органу Державного казначейства України (далі - пакет документів на повернення коштів). Пакет документів на повернення коштів передається до Загального відділу для реєстрації та відправки до органу Державного казначейства України. Копія Висновку про повернення, оригінал заяви платника податків про повернення коштів з Державного бюджету України та документ, у якому відображаються результати перевірки заяви платника, залишаються у Відділі для контролю.

Згідно з п.7 «Порядку взаємодії територіальних органів Міністерства доходів і зборів України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань» орган Міндоходів на підставі даних особових рахунків платників готує висновок за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку, два примірники Реєстру висновків за платежами, належними державному бюджету, за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку, та три примірники Реєстру висновків за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, за формою згідно з додатком 3 до цього Порядку. Контроль за прийняттям/передаванням висновків органи Міндоходів, місцеві фінансові органи, органи Казначейства проводять шляхом проставляння на відповідних примірниках Реєстрів відміток про надходження документів до установи у порядку, визначеному Типовою інструкцією з діловодства у центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 року №1242.

Відповідно до ч.1 ст.301 Митного кодексу України повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів здійснюється відповідно до Бюджетного та Податкового кодексів України.

У разі виявлення факту помилкової та/або надмірної сплати митних платежів орган доходів і зборів не пізніше одного місяця з дня виявлення такого факту зобов'язаний повідомити платника податків про суми надміру сплачених митних платежів (ч.2 ст.301 Митного кодексу України).

Помилково та/або надміру зараховані до державного бюджету суми митних платежів повертаються з державного бюджету в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику (ч.3 ст.301 Митного кодексу України).

Якщо надмірна сплата сум митних платежів сталася внаслідок помилки з боку посадових осіб органу доходів і зборів, повернення надміру сплачених сум митних платежів здійснюється у першочерговому порядку (ч.4 ст.301 Митного кодексу України).

З урахуванням визнання протиправним та скасування у судовому порядку Рішення Запорізької митниці ДФС про коригування митної вартості товарів №112050000/2015/000208/1 від 18.08.2015, то, на думку суду, надмірна сплата ТОВ «АВТО-ПРІОР» сум митних платежів сталася внаслідок помилки з боку посадових осіб контролюючого органу.

Відтак, згідно з ч.4 ст.301 Митного кодексу України повернення надміру сплачених сум митних платежів повинно здійснюватися у першочерговому порядку.

Згідно з ч.2 ст.45 Бюджетного кодексу України Казначейство України веде бухгалтерський облік усіх надходжень Державного бюджету України та за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, здійснює повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету.

Відповідно до п.43.1 ст.43 Податкового кодексу України помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

Як зазначено у Довідці ДПІ у Жовтневому районі м.Запоріжжя ГУ ДФС у Запорізькій області від 16.05.2016 за вих.№3432/10/17, у ТОВ «АВТО-ПРІОР» відсутня заборгованість з податків, зборів, платежів, що контролюються органами державної фіскальної служби (а.с.40).

Відповідно до ч.9 ст.55 Митного кодексу України у разі надання декларантом або уповноваженою ним особою додаткових документів митний орган розглядає подані додаткові документи і протягом 5 робочих днів з дати їх подання виносить письмове рішення щодо визнання заявленої митної вартості та скасовує рішення про коригування заявленої митної вартості або надає обґрунтовану відмову у визнанні заявленої митної вартості з урахуванням додаткових документів. У такому випадку надана фінансова гарантія відповідно повертається (вивільняється) або реалізується в порядку та у строки, визначені цим Кодексом.

Сторонами не надано доказів, що процедура повернення фінансової гарантії, встановленої ст.ст.55, 313 Митного кодексу України, була предметом спору в адміністративній справі №808/6707/15.

Відтак, у цій справі предметом розгляду є лише процедура розгляду Заяви довільної форми про повернення коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами.

Відповідно до п.43.4 ст.43 Податкового кодексу України платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов'язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку. У разі повернення надміру сплачених грошових зобов'язань з податку на додану вартість такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

При цьому, п.6 «Порядку взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань» не містить обов'язку зазначення у заяві на повернення коштів електронного рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

Верховний Суд України висловлював правовий висновок щодо розгляду справ цієї категорії. Зокрема, у постановах від 15.04.2014 (справа №21-29а14), від 12.11.2014 (справи №21-268а14, №21-391а14), від 25.11.2014 (справа №21-338а14), від 24.03.2015 (справа №21-3а15), від 03.11.2015 (справа №21-422а15) він зазначив, що у разі якщо після сплати декларантом податків і зборів (обов'язкових платежів) згідно з митною вартістю товарів, визначеною митним органом, буде прийнято рішення про застосування митної вартості, заявленої декларантом, сума надміру сплачених податків і зборів (обов'язкових платежів) повертається декларанту у порядку, передбаченому Порядком повернення та Порядком взаємодії митних органів з органами Державного казначейства України в процесі повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи, затвердженим наказом Державної митної служби України, Державного казначейства України від 20 липня 2007 року №611/147 (який був чинним на час виникнення спірних відносин; зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 вересня 2007 року за №1095/14362), на підставі його заяви та у місячний термін з дня прийняття висновку митного органу, що здійснював оформлення митної декларації, про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи.

Відповідно до ч.4 ст.13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду України, є обов'язковими для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права.

Як зазначено у ч.5 ст.13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду України, враховуються іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права. Суд має право відступити від правової позиції, викладеної у висновках Верховного Суду України, з одночасним наведенням відповідних мотивів.

Відповідно до ч.2 ст.161 КАС України при виборі і застосуванні правової норми до спірних правовідносин суд враховує висновки Верховного Суду України, викладені у постановах, прийнятих за результатами розгляду заяв про перегляд судового рішення з підстав, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 237 цього Кодексу.

З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку, що оскільки відповідач не виконав процедурних обов'язків щодо алгоритму дій, покладених на нього зазначеними вище нормами права, то така бездіяльність митного органу є протиправною.

Відтак, права та інтереси позивача будуть поновлені через зобов'язання Запорізьку митницю ДФС надати Головному управлінню Державної казначейської служби України у Запорізькій області висновок про повернення з Державного бюджету України надмірно зарахованих до бюджету митних платежів у сумі 53785 грн. 57 коп., сплачених за митною декларацією №112050000/2015/013774 від 19.08.2015.

Як зазначено у ч.1 ст.11 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

З урахуванням зазначеного, позовні вимоги підлягають задоволенню. Доводи відповідача не приймаються судом до уваги виходячи з вище викладеного.

Як зазначено у ч.1 ст.94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки суб'єктом владних повноважень у справі була Запорізька митниця ДФС, то саме з бюджетних асигнувань цього органу повинні бути присуджені позивачу судові витрати, документально підтверджені у сумі 1378 грн. 00 коп.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.2, 71, 72, 94, 158-163 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити.

Зобов'язати Запорізьку митницю ДФС скласти та надати Головному управлінню Державної казначейської служби України у Запорізькій області Висновок про повернення Товариству з обмеженою відповідальністю «АВТО-ПРІОР» з Державного бюджету України надмірно зарахованих до бюджету митних платежів у сумі 53785 грн. 57 коп., з яких: 43442 грн. 19 коп. - податок на додану вартість, 10343 грн. 38 коп. - додатковий імпортний збір, сплачених за митною декларацією №112050000/2015/013774 від 19.08.2015.

Присудити на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АВТО-ПРІОР» з бюджетних асигнувань Запорізької митниці ДФС судові витрати у сумі 1378 грн. 00 коп.

Постанова суду першої інстанції набирає законної сили у строк та порядок визначений ст.ст.167, 186, 254 КАС України.

Постанова суду першої інстанції оскаржується у строк та порядок встановлений ст.ст.167, 186 КАС України.

Постанова виготовлена у повному обсязі 17.05.2016.

Суддя О.О. Прасов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.05.2016
Оприлюднено01.07.2016
Номер документу58500110
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/1048/16

Ухвала від 26.09.2016

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 12.08.2016

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Постанова від 17.05.2016

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні