Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua ПОСТАНОВА
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
"29" червня 2016 р. № 820/2045/16
Харківський окружний адміністративний суд у складі
Головуючого судді Спірідонов М.О.
за участю секретаря судового засідання Хмелівська Н.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом
Товариства з обмеженою відповідальністю "УСПІХ СЛОБОЖАНЩИНИ" до Відділу з питань державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань Балаклійської районної державної адміністрації, треті особи - Відділ Держгеокадастру у Балаклійському районі Харківської області, Приватне підприємство "Міловське", ОСОБА_1 про скасування рішення ,
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "УСПІХ СЛОБОЖАНЩИНИ", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просить суд скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 28817328 від 18.03.2016 року, державного реєстратора реєстраційної служби Балаклійського районного управління юстиції ОСОБА_2 на договір оренди земельної ділянки між Приватним підприємством В«МіловськеВ» та ОСОБА_1, серія та номер: б/н , виданий 10.03.2016 року, видавник Приватне підприємство В«МіловськеВ» , в особі директора ОСОБА_3, номер запису про інше речове право : 13762157від 14.03.2016 року, номер інформаційної довідки 55621606 від 22.03.2016 року.
В обґрунтування позову зазначено, що 08 серпня 2008 року за адресою: 64202 Харківська область, Балаклійський район, м. Балаклія, вул. Геологічна, 61 був укладений договір оренди на земельну ділянку площею 3.8667 га, що належить ОСОБА_1 на праві приватної власності згідно державного акту серії ЯА № 642558 між ОСОБА_1 та ТОВ «Успіх Слобожанщини» строком на 10 років. Кадастровий номер земельної ділянки 6320284000:02:000:0456.
18 липня 2011 року за № 632020004000131 даний договір оренди був зареєстрований в передбаченому законом порядку Управлінням Держкомзему Балаклійського району Харківської області та ТОВ «Успіх Слобожанщини» приступив до законного використання земельної ділянки, яку і зараз використовує. Орендодвець ОСОБА_1 отримує орендну плату, починаючи з 2010 року та жодних претензій до ТОВ «Успіх Слобожанщини» з матеріальних або інших підстав не мав, що підтверджується його підписами в платіжних відомостях щодо сплати орендної плати та власноруч написаними заявами про відсутність претензій.
Після введення в дію Закону України «Про державне реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» з 01.01.2013 року та покладення функцій державної реєстрації в тому числі і договорів оренди земельних ділянок на реєстраційні служби Міністерства юстиції України з метою впорядкування своєї документації згідно діючого законодавства, 22.03.2016 року ТОВ «Успіх Слобожанщини» звернулось до державного реєстратора реєстраційної служби прав на нерухоме майно Балаклійського районного управління юстиції Харківської області з заявою про внесення до реєстру договору оренди земельної ділянки з ОСОБА_1
25 березня 2016 року позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "УСПІХ СЛОБОЖАНЩИНИ", отримало відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень державного реєстратора реєстраційної служби Балаклійського районного управління юстиції ОСОБА_2 договору оренди з ОСОБА_1 від 08.08.2008 року, на підставі того, що відповідно до інформації Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень 14.03.2016 року було відкрито розділ на вищезазначену земельну ділянку та зареєстровано як право власності так і інше речове право оренди земельної ділянки за ОСОБА_1 з Приватним підприємством «Міловське», код ЄРДПОУ 32803274, 64253, Харківська область, Балаклійський район, с.Мілова, вул. Нова, 10.
Позивач вважає дії державного реєстратора прав на нерухоме майно, щодо реєстрації договору оренди, щодо земельної ділянки орендарем яких є ТОВ «Успіх Слобожанщини», з новим орендарем є незаконними та такими, що не відповідають чинному законодавству України.
Представник позивача в судове засідання з'явився, позовні вимоги підтримав та просив суд їх задовольнити в повному обсязі.
Представники третьої особи - Приветне підприємство "Міловське", в судове засідання з'явилися, щодо задоволення позовних вимог заперечували в повному обсязі.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, про дату. Час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, надав до суду клопотання про розгляд справи за його відсутності.
Представник третьої особи - Відділу Держгеокадастру у Балаклійському районі Харківської області та третя особа - ОСОБА_1, в судове засідання не з'явилися, про дату, час та місце розгляду справи були повідомлений належним чином, про причини неявки суду не повідомили.
Судом встановлено, що 08 серпня 2008 року за адресою : 64202 Харківська область, Балаклійський район, м. Балаклія, вул. Геологічна, 61 був укладений договір оренди на земельну ділянку площею 3.8667 га, що належить ОСОБА_1 на праві приватної власності згідно державного акту серії ЯА № 642558 між ОСОБА_1 та ТОВ «Успіх Слобожанщини» строком на 10 років.
Кадастровий номер земельної ділянки 6320284000:02:000:0456.
18 липня 2011 року за № 632020004000131 даний договір оренди був зареєстрований в передбаченому законом порядку Управлінням Держкомзему Балаклійського району Харківської області та ТОВ «Успіх Слобожанщини» приступив до законного використання земельної ділянки, яку і зараз використовує. Орендодвець ОСОБА_1 отримує орендну плату, починаючи з 2010 року та жодних претензій до ТОВ «Успіх Слобожанщини» з матеріальних або інших підстав не мав, що підтверджується його підписами в платіжних відомостях щодо сплати орендної плати та власноруч написаними заявами про відсутність претензій.
Після введення в дію Закону України «Про державне реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» з 01.01.2013 року та покладення функцій державної реєстрації в тому числі і договорів оренди земельних ділянок на реєстраційні служби Міністерства юстиції України з метою впорядкування своєї документації згідно діючого законодавства, 22.03.2016 року ТОВ «Успіх Слобожанщини» звернулось до державного реєстратора реєстраційної служби прав на нерухоме майно Балаклійського районного управління юстиції Харківської області з заявою про внесення до реєстру договору оренди земельної ділянки з ОСОБА_1
25 березня 2016 року ТОВ «Успіх Слобожанщини» отримало відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень державного реєстратора реєстраційної служби Балаклійського районного управління юстиції ОСОБА_2 договору оренди з ОСОБА_1 від 08.08.2008 року, на підставі того, що відповідно до інформації Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень 14.03.2016 року було відкрито розділ на вищезазначену земельну ділянку та зареєстровано як право власності так і інше речове право оренди земельної ділянки за ОСОБА_1 з Приватним підприємством «Міловське», код ЄРДПОУ 32803274, 64253, Харківська область, Балаклійський район, с.Мілова, вул. Нова, 10.
Вислухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню.
Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 1 липня 2004 року № 1952-IV у ред.. чинній на момент вчинення спірних правовідносин (далі Закон № 1952) визначає правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації за цим Законом, та їх обтяжень і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна.
Відповідно до частини першої статті 2 Закону № 1952 державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр).
За приписами пункту 1 частини другої статті 9 цього Закону державний реєстратор: встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.
Згідно з частиною четвертою статті 15 Закону № 1952-IV державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
Відповідно до пункту 8-1 частини другої статті 9 цього Закону під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, державний реєстратор запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно.
Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки.
Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.
Крім цього суд зазначає, що відповідно до статті 18 Закону України "Про оренду землі" № 161-XIV договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації. Статтею 20 цього ж Закону встановлено, що укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації цього права відповідно до закону, що регулює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень але правове значення має наявність у особи волі на укладення договору саме на момент досягнення сторонами договору згоди в належній формі з усіх істотних умов договору, складання та скріплення підписом письмового документа. Реєстрація договору є адміністративним актом, тобто елементом зовнішнім щодо договору.
Вище зазначені висновки суду підтверджуються позицією викладеною у постановах ВСУ від 06.03.2013 року у справі № 6-5цс13, від 18.12.2013 року у справі № 6-127 цс 13 та від 25.12.2013 року у справі № 6-118цс13.
Відносини із реєстрації договорів оренди землі на час виникнення спірних відносин регулювалися, зокрема, Законом № 161-XIV, Порядком ведення Поземельної книги і Порядком ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 9 вересня 2009 року № 1021, і Тимчасовим порядком ведення державного реєстру земель, затвердженим наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 2 липня 2003 року № 174 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 липня 2003 року за № 641/7962).
Судовим розглядом встановлено, що спірні договор оренди земельних ділянки від 08 серпня 2008 року були укладені строком на 10 років.
Внесення записів до ДРРП на нерухоме майно врегульоване Заком України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим Постановою КМУ № 1127 від 25 грудня 2015 року, Порядком ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженим Постановою КМУ № 1141 від 26 жовтня 2011 року.
При внесенні записів про виникнення та припинення прав оренди земельних ділянок, які відносяться до "інших речових прав", Відповідач керувався п. 2 ст. 29 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та п.22 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого Постановою КМУ № 1141 від 26 жовтня 2011 року, згідно якого «у разі проведення державної реєстрації виникнення інших речових прав на нерухоме майно, відмінних від права власності, державний реєстратор вносить до запису про інші речові права та суб'єкта цих прав такі відомості:
1) щодо суб'єкта речового права:
для фізичної особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства):
- прізвище, ім'я та (за наявності) по батькові;
- податковий номер (крім громадян України, які через свої релігійні або інші переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податку (ідентифікаційного номера), офіційно повідомили про це відповідні органи державної влади та мають відмітку в паспорті громадянина України);
- номер та серія паспорта громадянина України (для громадян України, які через свої релігійні або інші переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податку (ідентифікаційного номера), офіційно повідомили про це відповідні органи державної влади та мають відмітку в паспорті громадянина України);
- реквізити документа, що посвідчує таку особу (номер та серія документа, дата його видачі, відомості про суб'єкта, що здійснив його видачу, тощо);
для юридичної особи (резидента та нерезидента):
- найменування юридичної особи;
- податковий номер;
для органів місцевого самоврядування:
- найменування органу місцевого самоврядування;
- податковий номер органу місцевого самоврядування; для органів державної влади:
- найменування органу державної влади;
- податковий номер органу державної влади;
2) вид речового права;
3) строк дії речового права (ознака безстроковості);
З-1) розмір орендної плати (у разі проведення державної реєстрації права оренди земельної ділянки);
4) підстава для виникнення речового права:
назва документа;
дата видачі документа;
номер документа;
ким виданий (оформлений) документ;
додаткові відомості про документ;
5) підстава для внесення запису про інші речові права та суб'єкта цих прав, змін до запису:
назва рішення;
дата формування рішення; індексний номер рішення;
6) реєстраційний номер, дата і час реєстрації заяви, на підставі якої проводиться державна реєстрація прав;
7) прізвище, ім'я та по батькові державного реєстратора;
8) найменування органу державної реєстрації прав або найменування нотаріальної контори, назва нотаріального округу».
Враховуючи викладене вище суд приходить до висновку, що на момент вчинення оскаржуваної дії мало місце одночасне існування державної реєстрації кількох прав оренди на одну і ту ж земельну ділянку, що суперечить вимогам Закону № 1952-IV, який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою речових та інших прав, які підлягають державній реєстрації, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна.
Відповідно до ст. 11, 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до ч. 2 ст. 71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
При зазначених обставинах, суд вважає вимоги позивача правомірними та такими, що підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 4, 7, 86, ч.1 ст.158, 160-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України Харківський окружний адміністративний суд, -
Керуючись ст.ст. 4, 7, 86, ч.1 ст.158, 160-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України Харківський окружний адміністративний суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "УСПІХ СЛОБОЖАНЩИНИ" до Відділу з питань державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань Балаклійської районної державної адміністрації, треті особи - Відділ Держгеокадастру у Балаклійському районі Харківської області, Приватне підприємство "Міловське", ОСОБА_1 про скасування рішення - задовольнити в повному обсязі.
Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 28817328 від 18.03.2016 року, державного реєстратора реєстраційної служби Балаклійського районного управління юстиції ОСОБА_2 на договір оренди земельної ділянки між Приватним підприємством «Міловське» та ОСОБА_1, серія та номер: б/н, виданий 10.03.2016 року, видавник Приватне підприємство «Міловське», в особі директора ОСОБА_3, номер запису про інше речове право: 13762157 від 14.03.2016 року, номер інформаційної довідки 55621606 від 22.03.2016 року .
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в десятиденний строк з дня її проголошення та з дня отримання копії постанови, у разі проголошення постанови суду, яка містить вступну та резолютивну частини, а також прийняття постанови у письмовому провадженні.
Якщо суб'єкта владних повноважень, у випадках та порядку, передбаченому частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Постанова у повному обсязі виготовлена 01 липня 2016 року.
Суддя Спірідонов М.О.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.06.2016 |
Оприлюднено | 05.07.2016 |
Номер документу | 58674306 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Спірідонов М.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні