Ухвала
від 29.06.2016 по справі 809/2138/15
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 червня 2016 року м. Львів № 876/7477/15

Львівський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого-судді: Бруновської Н.В.

суддів: Гулида Р.М., Кузьмича С.М.

за участю секретаря судового засідання: Коцур В.К.

представника апелянта: Мельника Р.Я.

представника позивача: Зеркевича А.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Галицькому районі Головного управління ДФС в Івано-Франківської області на постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 01.07.2015 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Даноша» до Державної податкової інспекції у Галицькому районі Головного управління ДФС в Івано-Франківської області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

В С Т А Н О В И В:

25.05.2015 року позивач Товариство з обмеженою відповідальністю «Даноша» звернувся в суд із позовом до Державної податкової інспекції у Галицькому районі Головного управління ДФС в Івано-Франківської області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 12.02.2015 року № 00000322300.

Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 01.07.2015 року позов задоволено.

Не погоджуючись із даною постановою, апелянт Державна податкова інспекція у Галицькому районі Головного управління ДФС в Івано-Франківської області подав апеляційну скаргу, в якій зазначає, що судом при винесенні постанови порушено норми матеріального права та процесуального права. Апелянт просить суд, постанову суду першої інстанції скасувати та в позові відмовити.

Представник апелянта Мельник Р.Я. в судовому засіданні підтримав апеляційну скаргу із підстав у ній зазначених.

Представник позивача Зеркевич А.В. в судовому засіданні просив суд, апеляційну скаргу залишити без задоволення, а постанову суду без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, учасників процесу, дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи скарги, законність і обґрунтованість постанови суду, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення, виходячи з наступних підстав.

Як видно із матеріалів справи, податковий орган провів документальну позапланову невиїзну перевірку ТзОВ «Даноша» з питань правильності визначення орендної плати за земельні ділянки по Деліївській сільській раді за 2014 рік.

За результатами перевірки податковий орган склав акт № 1146/2200/32464900 від 03.12.2014 року яким встановлено порушення :

- п.п.286.1, пп.286.2 ст.286 ПК України в результаті чого занижено плату за землю по Деліївській сільській раді за 2014 рік в сумі 52649,27 грн., в тому числі із настанням терміну сплати за землю за січень-листопад 2014 року в сумі 47294,85 грн. в тому числі по податкових періодах з січня по грудень 2014 року.

Висновок податкового органу мотивований тим, що позивач при декларуванні грошових зобов'язань з орендної плати по укладених з Деліївською сільською радою договорах оренди землі від 30.09.2008 р. за 2014 р. не врахував, що діючий розмір нормативно-грошової оцінки земельних ділянок площею 15 га під господарськими дворами, в тому числі в селі Бишів, площею 5 га становить 1022000 грн. ( 20,44 грн./ м.кв ) в селі Делієво, площею 10 га, становить 1947000 грн. ( 19,47 грн./м.кв. ).

На підставі акту перевірки податковий орган прийняв податкове повідомлення-рішення № 0000032200 від 12.02.2015 року яким збільшено суму грошового зобов'язання ТзОВ «Даноша» за платежем орендна плата за землю з юридичних осіб у розмірі 41940,43 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) 10485,10 грн.

Судом першої інстанції встановлено, що між Деліївською сільською радою та ТзОВ «Даноша» укладено договір оренди землі від 30.10.2009 року, згідно якого вказана сільська рада передала в оренду позивачу строком на 49 років земельну ділянку сільськогосподарського призначення, площею 5,0000 га, яка знаходиться в межах населеного пункту с.Бишів, нормативна грошова оцінка якої становить 346500,00 грн., а саме 6,93 грн. за 1 м.кв. (пункти 1, 2, 5, 8)

Згідно пункту 9 Договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 1% нормативної грошової оцінки землі, що становить 3465,00 грн. у рік.

Пунктом 13 договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік в разі: змін умов господарювання, передбачених договором; змін розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом. Пунктом 36 вказаного Договору передбачено, що зміна умов цього Договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.

Вказаний договір оренди землі від 30.10.2008 року зареєстрований в Галицькому районному відділі ДЗК за № 0408301-00003 від 12.11.2008 року.

Угодою № 1 від 09.04.2014 року про внесення змін до договору оренди землі від 30.10.2008 року, сторони домовилися внести зміни до договору оренди землі від 30.10.2008 року щодо земельної ділянки сільськогосподарського призначення, площею 5,0000 га, що розташована в урочищі «Попова» в межах с.Бишів, кадастровий номер 2621281502:02:001:0017, виклавши пункт 9 договору в новій редакції такого змісту:

«Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі в розмірі 3% нормативної грошової оцінки землі, яка відповідно до довідки Управління земельних ресурсів у Галицькому районі від 30.10.2008 року № 05-09/082245 становить 346500,00 грн., та складає 11851,99 грн. на рік з врахуванням індексів інфляції.

У вказаній додатковій угоді № 1 про внесення змін до договору оренди землі від 30.10.2008 року сторони домовилися про те, що вона набирає чинності з моменту її підписання сторонами та державної реєстрації і діє протягом строку дії договору.

Як видно з витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 21908242 від 21.05.2014 року, вищевказана додаткова угода від 09.04.2014 року зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 21.05.2014 року.

Угодою № 2 від 10.11.2014 року про внесення змін до договору оренди землі від 30.10.2008 року, сторони домовилися внести зміни до договору оренди землі від 30.10.2008 року, виклавши пункт 9 договору в новій редакції такого змісту:

«Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі в розмірі 3% нормативної грошової оцінки землі, яка відповідно до довідки Державного агентства земельних ресурсів у Галицькому районі від 19.06.2014 року № 03-14/0824 становить 1022000,00 грн., та складає 30660,00 грн. на рік з врахуванням індексів інфляції.

У вказаній додатковій угоді № 2 про внесення змін до договору оренди землі від 30.10.2008 року сторони домовилися про те, що вона набирає чинності з моменту її підписання сторонами та державної реєстрації і діє протягом строку дії договору.

Як видно з витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 30323557 від 02.12.2014 року, вищевказана додаткова угода № 2 від 10.11.2014 року до договору оренди землі від 30.10.2008 року зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 02.12.2014 року.

Крім того, судом першої інстанції встановлено, що між Деліївською сільською радою та ТОВ «Даноша» укладено договір оренди землі від 30.10.2009 року, згідно якого вказана сільська рада передала в оренду позивачу строк на 49 років земельну ділянку сільськогосподарського призначення, площею 10,0000 га, яка знаходиться в межах населеного пункту с.Делієве, нормативна грошова оцінка якої становить 62500,00 грн., а саме 6,25 грн. за 1 м.кв. (пункти 1, 2, 5, 8)

Відповідно до пункту 9 Договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 1% нормативної грошової оцінки землі, що становить 6250 грн. у рік.

Згідно пункту 13 договору, розмір орендної плати переглядається один раз на рік в разі: змін умов господарювання, передбачених договором; змін розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом. Пунктом 36 вказаного Договору передбачено, що зміна умов цього Договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.

Вказаний договір оренди землі від 30.10.2008 року зареєстрований в Галицькому районному відділі ДЗК за № 0408301-00002 від 12.11.2008 року.

Угодою № 1 від 09.04.2014 року про внесення змін до договору оренди землі від 30.10.2008 року, сторони домовилися внести зміни до договору оренди землі від 30.10.2008 року щодо земельної ділянки сільськогосподарського призначення, площею 10,0000 га, що розташована в урочищі «Під Осищів» в межах с.Делієве, кадастровий номер 2621281501:01:001:0021, та призначена для будівництва спеціалізованої свиноферми, автотракторного парку і зерноскладів, виклавши пункт 9 договору в новій редакції такого змісту:

«Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі в розмірі 4% нормативної грошової оцінки землі, яка відповідно до довідки Управління земельних ресурсів у Галицькому районі від 30.10.2008 року № 05-09/082250 становить 625000,00 грн., та складає 31605 грн. на рік з врахуванням індексів інфляції.»

Також у вказаній додатковій угоді № 1 про внесення змін до договору оренди землі від 30.10.2008 року сторони домовилися про те, що вона набирає чинності з моменту її підписання сторонами та державної реєстрації і діє протягом строку дії договору.

З витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 20591919 від 16.04.2014 року видно, що вищевказана додаткова угода від 09.04.2014 року зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 16.04.2014 року.

Угодою № 2 від 10.11.2014 року про внесення змін до договору оренди землі від 30.10.2008 року, сторони домовилися внести зміни до договору оренди землі від 30.10.2008 року, виклавши пункт 9 договору в новій редакції такого змісту:

«Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі в розмірі 4% нормативної грошової оцінки землі, яка відповідно до довідки Державного агентства земельних ресурсів у Галицькому районі від 19.06.2014 року № 03-14/0824 становить 1947000,00 грн., та складає 77880,00 грн. на рік з врахуванням індексів інфляції.»

Також у вказаній додатковій угоді № 2 про внесення змін до договору оренди землі від 30.10.2008 року сторони домовилися про те, що вона набирає чинності з моменту її підписання сторонами та державної реєстрації і діє протягом строку дії договору.

З витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 30322811 від 02.12.2014 року видно, що вищевказана додаткова угода № 2 від 10.11.2014 року до договору оренди землі від 30.10.2008 року зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 02.12.2014 року.

Згідно акта перевірки від 03.12.2014 року № 1146/2200/32464900 та поданих позивачем копій як основної податкової декларації з орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності за 2014 рік, так і уточнюючих декларацій за 2014 рік, з позивачем визначено розмір орендної плати на 2014 рік за земельні ділянки, площею 15 га, кадастрові номери 2621281501:01:001:0021 та 2621281502:02:001:0017, в основній декларації з орендної плати № 9005836744 від 11.02.2014 року на суму 155532,12 грн., в уточнюючих податкових декларацій з орендної плати за 2014 рік № 9027196820 від 14.05.2014 року на суму 193314,51 грн., № 9027710526 від 16.05.2014 року на суму 193368,68 грн., № 9057636490 від 09.10.2014 року на суму 184658,13 грн.

В акті перевірки від 03.12.2014 року № 1146/2200/32464900 податковий орган вважає, що по укладених з Деліївською сільською радою договорах оренди землі від 30.09.2008 року, позивачем при декларуванні грошових зобов'язань з орендної плати за 2014 рік в порушення норм 286.1 та 286.2 статті 286 Податкового кодексу України не враховано з 01.01.2014 року нового розміру нормативно-грошової оцінки земельних ділянок згідно рішення Деліївської сільської ради від 14.01.2011 року № 3-5, однак суд не може погодитися з такими висновками контролюючого органу з огляду на таке.

Листом від 09.09.2014 року, ДПІ в Галицькому районі звернулося до ТОВ «Даноша» щодо уточнення задекларованих грошових зобов'язань з орендної плати за земельні ділянки по Деліївській сільській раді площею 15 га в зв'язку з застосуванням нормативної грошової оцінки, яка не відповідає даним, які подані відділом Держземагенства України в Галицькому районі.

Проте, Деліївська сільська рада звернулася до ТОВ «Даноша» про внесення змін до договорів оренди землі від 30.10.2008 року в зв'язку з новим розміром нормативної грошової оцінки земель згідно рішення цієї ради від 14.01.2011 року № 3-5, лише 01.09.2014 року , що підтверджується листом № 108, з долученою до нього довідкою про нормативну грошову оцінку земель № 03-14/0824 від 19.06.2014 року.

В той же час, при зверненні Деліївської сільської ради до ТОВ «Даноша» листом від 28.03.2014 року № 41 про внесення змін до договорів оренди землі від 30.10.2008 року в частині розміру орендної плати, в зв'язку зі змінами згідно закону № 1166 «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні ) до підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, вказана сільська рада не повідомила орендаря про зміну розміру нормативної грошової оцінки земель на території Деліївської сільської ради та не запропонувала в проектах угод № 1 нового розміру орендної плати з врахуванням зміни розміру нормативної грошової оцінки земель.

Такі зміни розміру орендної плати, встановленої в договорі, в зв'язку зі зміною нормативної правової оцінки земель на території Деліївської сільської ради, були внесені до договорів оренди землі від 30.10.2008 року лише додатковим угодами № 2 від 10.11.2014 року, які, згідно пунктів 4 цих Угод, набули чинності з дня їх підписання та державної реєстрації. Тобто сторони не погодили поширення їх дії починаючи з 01.01.2014 року. Окрім цього, згідно листа Деліївської сільської ради від 30.06.2015 року, зареєстрованого відповідачем за № 1036/9, вказана сільська рада повідомила про те, що рішення цієї ради від 14.01.2011 року № 3-5 оприлюднено на інформаційному стенді сільської ради та на сайті Галицької районні ради.

Судом першої інстанції встановлено що, з огляду на положення норми пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України в редакції Закону України від 24 травня 2012 року№ 4834-VI, статті 59 «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року №280/97 ВР, статті 22 Закону України «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації» від 23 вересня 1997 року №539/97-ВР, статті 12 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» від 11.09.2003 року № 1160-IV, статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13 січня 2011 року № 2938-VI щодо обов'язку органу місцевого самоврядування офіційно оприлюднити рішення щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, досліджено інформацію, розміщену на офіційному сайті Галицької районної ради, і не встановлено факту оприлюднення рішення Деліївської сільської ради від 14.01.2011 року № 3-5 на вказаному сайті районної ради. Інших доказів офіційного оприлюднення вказаного рішення ради, до дня її звернення до позивача листом від 01.09.2014 року № 108 про внесення змін до договорів оренди від 30.10.2008 року не подано. Щодо посилань на оприлюднення вказаного рішення на інформаційному стенді сільської ради, то вказані обставини не підтверджені жодними доказами, та не можуть свідчити про належне виконання радою обов'язку щодо офіційного оприлюднення таких її рішень.

Згідно Земельного кодексу України та Закону України «Про оренду землі» (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) користування землею в Україні є платним.

З 1 січня 2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, і відповідно, справляння плати за землю, в тому числі й орендної плати, здійснюється відповідно до положень розділу ХIII Податкового кодексу України.

Відповідно до пункту 288.1 статті 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Так, визначено нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки незалежно від того чи співпадає її розмір із визначеним у договорі, і відповідно з 1 січня 2011 року річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.

Правові засади проведення оцінки земель в Україні визначені Законом України «Про оцінку земель».

Ст. 5 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розмірі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Суб'єкти оціночної діяльності у сфері оцінки земель є органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування які здійснюють управління у сфері оцінки земель а також юридичні та фізичні особи, заінтересовані у проведенні оцінки земельних ділянок.

В ст. 15 Закону України «Про оцінку земель» передбачено що підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Із змісту п.271.2 ст. 271 Податкового кодексу України видно що рішення рад щодо нормативної оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін.

Колегія суддів не приймає до уваги доводи апелянта про те що рішення 14.01.2011 року № 3-5 Деліївської ради про встановлення нового розміру нормативно-грошової оцінки земельних ділянок оприлюднено на інформаційному стенді сільської ради, оскільки вказані обставини не підтверджені жодними доказами, та не можуть свідчити про належне виконання радою обов'язку щодо офіційного оприлюднення таких її рішень.

За таких обставин, колегія суддів вважає що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про наявність підстав для задоволення позову оскільки, податковий орган при прийнятті оспорюваного податкового повідомлення-рішення не врахував ту обставину, що орган місцевого самоврядування у встановленому законом порядку не виконав обов'язок офіційно оприлюднити рішення від 14.01.2011 р. № 3-5 щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок що позбавило позивача вчасно з 01.01.2014 р. внести відповідні зміни в договори оренди земельних ділянок та проводити відповідну оплату у зв'язку із зміною розміру грошової оцінки земель.

У відповідності до вимог ст. 159 КАС України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

ст.200 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи і ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Із врахуванням викладеного, колегія суддів вважає, що постанова суду першої інстанції є законною, доводи апеляційних скарг зроблених судом першої інстанції висновків не спростовують і при ухваленні оскарженого судового рішення порушень норм матеріального та процесуального права ним допущено не було тому, відсутні підстави для скасування чи зміни рішення суду першої інстанції.

Керуючись ст. 160, ст.195, ст.198, ст.200, ст.205, ст.206, ст.254 КАС України, суд, -

У Х В А Л И В:

Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Галицькому районі Головного управління ДФС в Івано-Франківської області залишити без задоволення, а постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 01.07.2015 року у справі за № 809/2138/15 - без змін.

Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення, але може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до адміністративного суду касаційної інстанції протягом двадцяти днів після набрання ухвалою законної сили.

Головуючий: Н.В. Бруновська

Судді: Р.М. Гулид

С.М. Кузьмич

Ухвала складена в повному обсязі 01.07.2016 року.

СудЛьвівський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.06.2016
Оприлюднено05.07.2016
Номер документу58675818
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —809/2138/15

Ухвала від 29.06.2016

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 20.07.2015

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Постанова від 01.07.2015

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Ухвала від 26.06.2015

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Ухвала від 27.05.2015

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні