Постанова
від 20.05.2009 по справі 2а-714/2009 р.
ВАРВИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Копія

Справа № 2 а - 714/ 2009 р.

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 травня 2009 року. см т. Варва

Варвинський районний суд Ч ернігівської області в склад і :

головуючого судді - Онищ енко О.І.

розглянувши в порядку пис ьмового провадження в приміщ енні суду справу за адмініст ративним позовом ОСОБА_1 д о Управління Пенсійного Фонд у України в Варвинському рай оні про стягнення щомісячної державної соціальної допомо ги дітям війни, -

В С Т А Н О В И В:

28 квітня 2009 року від ОС ОБА_1 до суду надійшов адмін істративний позов про стягне ння щомісячної державної соц іальної допомоги дітям війни . В позові зазначено , що вона в ідповідно до ст. 2 Закону Украї ни « Про соціальний захист ді тей війни» має статус дитини війни. З 01.01.2006 року позивачу пов инна виплачуватись щомісячн а соціальна державна допомог а у розмірі 30% мінімальної пен сії за віком. Така допомога ві дповідачем позивачу не нарах ована та не виплачується, а то му виникла заборгованість з її виплати за 2008 рік в сумі 1737 гр ивень 90 коп. Добровільно сплат ити заборгованість та в пода льшому проводити виплати згі дно діючого законодавства ві дповідач відмовляється, а то му позивач вимушений звернут ись з даним позовом до суду.

Позивач до суду не з»явив ся , про дату, час та місце розг ляду справи сповіщений належ ним чином, надав суду заяву пр о розгляд справи в його відсу тність

Представник відповідача до суду не з' явився, подав за яву з проханням розглядати с праву без його участі та прос ив суд відмовити в задоволен ні позовних вимог. В своїх зап ереченнях відповідач вказу є, що він діяв в межах повноваж ень, наданих йому законами Ук раїни і підзаконними нормати вними правовими актами. Зазн ачає, що Законом України «Про соціальний захист дітей вій ни» передбачено фінансуванн я виплат по даному Закону з Д ержавного бюджету України, я кий затверджує Верховна Рада України, а не з бюджету пенсій ного фонду України. Крім того , ч.3 ст. 28 ЗУ «Про загально обов' язкове державне пенсійне стр ахування» зазначено , що міні мальний розмір пенсії за вік ом, встановлений абзацом пер шим частини першої цієї стат ті, застосовується виключно для визначення розмірів пенс ій, призначених згідно з цим З аконом. З цього відповідач ро бить висновок, що зазначений мінімальний розмір пенсії з а віком для перерахунків чи п ідвищення пенсій не застосов ується. Починаючи з 01.01.2008 року д ітям війни проводиться перер ахунок пенсії відповідно до ч. 4 ст. 14 Закону України « Про ст атус ветеранів війни, гарант ії їх соціального захисту». В казане підвищення становить 10% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездат ність. Просить застосувати т ермін позовної давності відп овідно до ст.ст.99, 100 КАС України .

За таких обставин, суд вва жає за можливе розглянути сп ір по суті у письмовому прова дженні на підставі наявних у справі доказів.

Розглянувши подані сторо нами документи і матеріали, в себічно і повно з»ясувавши в сі фактичні обставини, на яки х ґрунтується позов, об»акти вно оцінивши докази, які мают ь юридичне значення для розг ляду справи і вирішення спор у по суті, суд вважає, що позов ні вимоги підлягають частков ому задоволенню з наступних підстав.

Згідно ст. 1 ЗУ «Про соціаль ний захист дітей війни», дити ною війни є особа, яка є громад янином України та якій на час закінчення ( 2 вересня 1945 року) Д ругої світової війни було ме нше 18 років.

Відповідно до копії п аспорта громадянина України , ОСОБА_1 народилася ІНФО РМАЦІЯ_1 року в ст. Орджонікі дзівська, Сунженського район у республіки Інгушетія (а. с. 4).

Згідно посвідчення № НОМЕР_1 від 17 березня 2001 рок у, виданого ОСОБА_1 Управл інням праці та соціального з ахисту населення Варвинсько ї райдержадміністрації, пози вач є дитиною війни (а.с.5).

Відповідно до ст. 6 Закону України "Про соціальний захи ст дітей війни" позивач має пр аво на отримання державної с оціальної підтримки, а саме п ідвищення до пенсії на 30% міні мальної пенсії за віком (в ред акції Закону від 18.11.2004 р. № 2195-ІV, на брав чинності 01.01.2006 р.) і не може б ути поставлений у залежність від бюджетних асигнувань.

Статтею 46 Конституції Укр аїни встановлено, що громадя ни мають право на соціальний захист, що включає право на за безпечення їх у разі повної, ч асткової або тимчасової втра ти працездатності, втрати го дувальника, безробіття з нез алежних від них обставин, а та кож у старості та в інших випа дках, передбачених законом.

Таким чином, щомісячна до плата до пенсії для дітей вій ни є формою реалізації конст итуційного права на соціальн ий захист громадян, які відпо відно до спеціального закону , є дітьми війни.

За чинним законодавством розмір мінімальної пенсії з а віком визначається лише за правилами, передбаченими ча стиною 1 ст. 28 Закону України « П ро загальнообов»язкове держ авне пенсійне страхування», іншого нормативно-правового акту, який би визначав цей роз мір або встановлював інший р озмір, немає.

Суд не бере до уваги, полож ення ч. 3 ст. 28 Закону України « П ро загальнообов»язкове держ авне пенсійне страхування», з якої вбачається, що мінімал ьний розмір пенсії за віком, в становлений абзацом 1 частин и 1 цієї статті, застосовуєтьс я виключно для визначення ро змірів пенсії, призначених з гідно з цим Законом, оскільки наявність такої норми та від сутність іншого мінімальног о розміру пенсії за віком не є підставою для відмови в реал ізації позивачем конституці йної гарантії та права на отр имання пенсії і щомісячного підвищення на 30% від мінімальн ої пенсії за віком, як це встан овлено в ст. 6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни».

Крім того, враховуючи той ф акт, що Закон України "Про зага льнообов'язкове державне пен сійне страхування" є єдиним з аконодавчим актом, який визн ачає розмір мінімальної пенс ії за віком, та, зважаючи на по зицію Європейського Суду з п рав людини, відповідно до яко ї держава не може посилатися на відсутність певного норм ативного акту, який визначає механізм реалізації прав та свобод громадян, закріплени х у конституційних та інших а ктах, а громадяни повинні мат и змогу покладатися на зобов 'язання взяті державою, навіт ь якщо такі зобов'язання міст яться у законодавчому акті, я кий загалом не має автоматич ної прямої дії (Yvonne van Duyn v. Home Office (Case 41/74 van D uyn v. Home Office), суд вважає за можливе з астосувати саме частину 1 ст. 2 8 Закону України "Про загально обов'язкове пенсійне страхув ання" для розрахунку зазначе ного підвищення дітям війни. Враховуючи також те , що в дан ому випадку мінімальний розм ір пенсії за віком використо вується не для визначення ро зміру будь-якої пенсії, а лише як розрахункова величина дл я визначення розміру щомісяч ної доплати до пенсії, передб аченої Законом України "Про с оціальний захист дітей війни ", оскільки цей Закон передбач ає в якості критерію визначе ння розміру щомісячної допла ти до пенсії саме із розрахун ку мінімальної пенсії за вік ом, що на думку суду не супереч ить вимогам ч. 3 ст. 28 Закону Укр аїни "Про загальнообов'язков е державне пенсійне страхува ння".

Відповідно до ст. 7 Закону України « Про соціальний зах ист дітей війни» фінансове з абезпечення державних соціа льних гарантій здійснюється за рахунок Державного бюдже ту України, а не за рахунок бюд жету Пенсійного фонду Україн и. За умови відсутності у держ авному бюджеті коштів на вип лату щомісячних надбавок діт ям війни це створює ситуацію правової невизначеності сто совно джерела коштів, з яких м ає виплачуватися зазначена н адбавка. Однак, в той же час, на думку суду, це не може бути пі дставою для порушення прав г ромадян на соціальний захист , в тому числі й на отримання н адбавки до пенсії, яка прямо п ередбачена законом.

Реалізація особою права , що пов»язане з отриманням бю джетних коштів, яке базуєтьс я на спеціальних та чинних на час виникнення спірних прав овідносин нормативно-правов их актів національного закон одавства, не може бути постав лена у залежність від бюджет них асигнувань, тобто посила ння органами державної влади на відсутність коштів як на п ричину невиконання своїх зоб ов»язань судом не приймаєтьс я до уваги.

Відповідно до ст. 22 Консти туції України конституційні права і свободи гарантують ся і не можуть бути скасовані . При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних з аконів не допускається звуже ння змісту та обсягу існуючи х прав і свобод.

Положення ст. 6 Закону Укра їни « Про соціальний захист д ітей війни» було зупинено на 2006 рік згідно з Законом Україн и « Про державний бюджет на 2006 р ік» від 20.12.2005 рік, однак у зв»язк у з виключенням пункту 17 ст. 77 З акону України « Про державни й бюджет на 2006 рік» від 20.12.2005 року відповідно до Закону Україн и « Про внесення змін до Закон у України « Про Держаний бюд жет на 2006 рік» від 19.01.2006 р. дію ст. 6 З акону України « Про соціальн ий захист дітей війни» було в ідновлено.

Згідно п. 12 ст. 71 Закону Укра їни "Про Державний бюджет на 20 07 рік" з метою приведення окре мих норм законів у відповідн ість із цим законом, зупинено на 2007 рік дію ст. 6 Закону Украї ни « Про соціальний захист ді тей війни» з урахуванням ст. 11 1 цього Закону.

Рішенням Конституційног о Суду України від 09.07.2007 року № 6-р п/2007 (справа про соціальні гара нтії громадян) визнано таким , що не відповідають Конститу ції України (є неконституцій ними) такі положення Закону У країни « Про Державний бюдже т України на 2007 рік», яким зупин ено на 2007 рік дію ст. 6 Закону Укр аїни « Про соціальний захист дітей війни», з урахуванням с т. 111 цього Закону.

Пунктом 41 розділу 2 Закону України « Про Державний бюдж ет України на 2008 рік» та про вне сення змін до деяких законод авчих актів України» від 28.12.2007 р . № 107 текст ст. 6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни» викладено в такій ред акції ( набрала чинності з 01 сі чня 2008 року) : « Дітям війни ( крім тих, на яких поширюється дія з акону України « Про статус ве теранів війни, гарантії їх со ціального захисту») до пенсі ї або щомісячного довічного грошового утримання чи держа вної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії , виплачується підвищення у р озмірі надбавки, встановлено ї для учасників війни. Ветера нам війни, які мають право на о тримання підвищення до пенсі ї або щомісячного довічного грошового утримання чи держа вної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії , відповідно до цього Закону т а Закону України « Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» дане п ідвищення проводиться за їх вибором згідно з одним із зак онів.

Рішенням Конституційного Суду України « У справі за кон ституційними поданнями Верх овного Суду України щодо від повідності Конституції Укра їни (конституційності) окрем их положень статті 65 розділу 1, пунктів 61, 62,63,66 розділу 2, пункту 3 розділу 3 Закону України «Пр о Державний бюджет на 2008 рік» т а про внесення змін до деяких законодавчих актів України» і 101 народного депутата Украї ни щодо відповідності Консти туції України (конституційно сті) положень ст. 67 розділу 1, пу нктів 1-4, 6-22, 24-100 розділу 2 Закону Ук раїни «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України» ( справа щод о предмета та змісту Закону п ро Державний бюджет України) » від 22 травня 2008 року № 10-рп/ 2008 пол оження пункту 41 розділу 2 Зако ну України «Про Державний бю джет України на 2008 рік та про вн есення змін до деяких законо давчих актів України» від 28 гр удня 2007 року № 107 визнано такими , що не відповідають Конститу ції України (є неконституцій ними).

Згідно ч. 2 ст. 152 Констит уції України Закони, інші пра вові акти або їх окремі полож ення, що визнані неконституц ійними , втрачають чинність з дня ухвалення конституційни м судом України рішення про ї х неконституційність.

Суд вважає, що невиплачен а позивачу щомісячна державн а соціальна допомога, як дити ні війни підлягає стягненню , враховуючи те, що право на от римання щомісячної доплати д о пенсії в розмірі 30 % мінімаль ної пенсії за віком , передбач еної Законом України « Про со ціальний захист дітей війни» , не залежить від розміру дохо дів одержувача чи наявності фінансування з бюджету, а має безумовний характер.

Що стосується відомостей , наданих управління Пенсійн ого фонду України у Варвинсь кому районі щодо виплат пози вачу надбавки до пенсії як ди тині війни з 1 січня 2008 року - 47 грн. , з 1 квітня 2008 року - 48 грн. 10 к оп., з 1 липня 2008 року - 48 грн. 20 коп . , з 1 жовтня 2008 року - 49 грн. 80 коп. , то відповідачем не вказано, в якому процедурному порядку та яким чином здійснювалося призначення даної надбавки і тому не доведено правомірні сть своїх дій.

Тому суд вважає, що вимог и позивача щодо виплати недо плаченої пенсії як дитині ві йни підлягають задоволенню з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 р оку.

Відповідно до ч.3 ст. 94 Кодек су адміністративного судочи нства України, якщо адмініст ративний позов задоволено ча стково, судові витрати, здійс нені позивачем, присуджуютьс я йому відповідно до задовол ених вимог.

На підставі викладено го, керуючись ст. 64 Конституці ї України, ст.ст. 3, 6 Закону Укра їни "Про соціальний захист ді тей війни", Законом України "Пр о виконання рішень та застос ування практики Європейсько го суду з прав людини", ст.ст. 6-14, 71, 159-163, 167, 186 Кодексу адміністратив ного судочинства України, -

ПОСТАНОВИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити повністю .

Визнати протиправною безд іяльність Управління Пенсій ного фонду України в Варвинс ькому районі щодо відмови в п ерерахунку позивачу підвище ння пенсії на 30% мінімальної п енсії за віком відповідно до Закону України « Про соціаль ний захист дітей війни».

Зобов' язати Управління П енсійного фонду України в Ва рвинському районі здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 згідно з підвищенням її роз міру як дитині війни на 30% міні мальної пенсії за віком вста новленої Законом України « П ро соціальний захист дітей в ійни» з 22 травня 2008 року по 31 гру дня 2008 року та забезпечити її в иплату за виключенням випла ченого підвищення до пенсії за вказаний період.

Стягнути з Державног о бюджету на користь ОСОБА_ 1 сплачений нею при подачі а дміністративного позову суд овий збір в розмірі 1 ( одна ) гри вня 70 копійок.

Постанова суду може бути о скаржена в апеляційному поря дку до Київського апеляційно го адміністративного суду че рез Варвинський районний суд шляхом подачі протягом деся ти днів з дня її проголошення заяви про апеляційне оскарж ення та поданням протягом 20 дн ів апеляційної скарги або в п орядку ст.186 ч.5 КАС України.

Суддя: підпис О.І. Онищенко

Копія вірна: суддя Варвинсь кого районного суду О.І. Онищенко

СудВарвинський районний суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення20.05.2009
Оприлюднено24.12.2009
Номер документу5873111
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-714/2009 р.

Постанова від 20.05.2009

Адміністративне

Варвинський районний суд Чернігівської області

Соколик О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні