Постанова
від 30.06.2016 по справі 802/316/16-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

30 червня 2016 р. Справа № 802/316/16-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Бошкової Юлії Миколаївни,

за участю:

секретаря судового засідання: Мельника Віктора Сергійовича,

представника позивача: ОСОБА_1,

представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, ТОВ Агрофірма "Ліга" - ОСОБА_2,

представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, ТОВ "ОСОБА_3 Плюс" - ОСОБА_4,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом: приватного підприємства "Валентина"

до: державного реєстратора сектору з питань державної реєстрації Жмеринської районної державної адміністрації Вінницької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ТОВ Агрофірма "Ліга", ТОВ "ОСОБА_3 Плюс"

про: визнання протиправними рішень

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов позов приватного підприємство "Валентина" до державного реєстратора сектору з питань державної реєстрації Жмеринської районної державної адміністрації Вінницької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ТОВ Агрофірма "Ліга", ТОВ "ОСОБА_3 Плюс" про визнання протиправними рішень.

Позивач вважає, що оскаржувані рішення державного реєстратора Жмеринського міськрайонного управління юстиції ОСОБА_5 є протиправними, не відповідають Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", а тому підлягають скасуванню, в зв’язку з чим позивач звернувся з даним позовом до суду, в якому просить: визнати протиправними та скасувати рішення державного реєстратора ОСОБА_5 №16794659, №16799281, №1680098 від 28.10.2014 року про державну реєстрацію прав суборенди на земельні ділянки кадастрові номера 0520486400:03:001:0037, 0520486400:01:002:0127, 0520486400:01:002:0128 за ТОВ Агрофірма "Ліга".

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 28.10.2014 року між ТОВ "ОСОБА_3 Плюс" та ТОВ Агрофірма "Ліга" укладено договори суборенди земельних ділянок кадастрові номера 0520486400:03:001:0037, 0520486400:01:002:0127, 0520486400:01:002:0128. 28.10.2014 року державним реєстратором Жмеринського міськрайонного управління юстиції ОСОБА_5 винесено рішення № 16790524, № 16789422, № 167872200, згідно яких скасовано державну реєстрацію права суборенди даних земельних ділянок за ПП "Валентина", яке виникло згідно договорів суборенди №№ 133/1(С), 134/1(С), 135/1(С) укладених 20.02.2013 року з ТОВ "ОСОБА_3 Плюс" та прийняв інші рішення №16794659, №16799281, №1680098, згідно яких провів державну реєстрацію права суборенди земельних ділянок за ТОВ Агрофірма "Ліга". Проте, постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 02.09.2015 року, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 09.06.2016 року визнано протиправними та скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексні №16790524, № 16787200, 16789422, прийняті 28 жовтня 2014 року державним реєстратором реєстраційної служби Жмеринського міськрайонного управління юстиції Вінницької області ОСОБА_5, про припинення за приватним підприємством "Валентина" інших речових прав, а саме права оренди на об'єкти нерухомого майна - земельні ділянки на території Чернятської с/р Бершадського району Вінницької області, кадастрові номери 0520486400:03:001:0037, 0520486400:01:002:0127, 0520486400:01:002:0128 внаслідок цього з'явився прецедент "подвійної" реєстрації речових прав на одні й ті ж земельні ділянки за позивачем та ТОВ Агрофірма "Ліга". Вважаючи такі рішення державного реєстратора неправомірними, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

Протокольною ухвалою суду від 20.05.2016 року до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача залучено товариство з обмеженою відповідальністю "ОСОБА_3 плюс" та ТОВ Агрофірма "Ліга" та замінено відповідача - реєстраційну службу Жмеринського міськрайонного управління юстиції на його правонаступника - державного реєстратора сектору з питань державної реєстрації Жмеринської районної державної адміністрації Вінницької області.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі, обґрунтовуючи їх обставинами, викладеними в позові.

Відповідач у судове засідання не з’явився, однак подав заяву вх.№10818 про розгляд справи за його відсутності та зазначив, що позовні вимоги визнає у повному обсязі (т. 2 а.с.4).

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ТОВ Агрофірма "Ліга" та представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ТОВ "ОСОБА_3 Плюс" у судовому засіданні заперечували проти задоволення адміністративного позову та просили в його задоволенні відмовити повністю.

Заслухавши пояснення представника позивача та представників третіх осіб, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, судом встановлено наступне.

20.03.2013 року укладено договори суборенди земельної ділянки №133/1 (С), №134/1 (С), №135/1 (С) між ТОВ "ОСОБА_3 Плюс" та ПП "Валентина", відповідно до умов яких ТОВ "ОСОБА_3 Плюс" (орендар) надає, а ПП "Валентина" (суборендар) приймає в строкове платне користування земельні ділянки з кадастровими номерами 0520486400:03:001:0037, 0520486400:01:002:0127, 0520486400:01:002:0128 із земель резервного фонду сільськогосподарського призначення, які знаходиться на території Чернятської сільської ради Бершадського району Вінницької області. Договори укладено на сімнадцять років з моменту їх підписання і до закінчення дії договорів оренди земельних ділянок.

20.03.2013 року між ТОВ "ОСОБА_3 плюс" та ПП "Валентина" підписано акти приймання-передачі об’єктів суборенди, згідно яких орендар передав, а суборендар прийняв у користування земельні ділянки із земель резервного фонду сільськогосподарського призначення площею 107,4432 га, 48,2204 та 18,30 га, які розташовані на території Чернятської сільської ради Бершадського району Вінницької області.

Державна реєстрація договорів суборенди №133/1(С), №134/1(С), №135/1(С) проведена відповідно до рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень13.08.2014 року.

Тобто, ПП "Валентина" укладено договори суборенди землі, які зареєстровані у встановленому законом порядку 13.08.2014 року, на строк до 2029 року.

01.09.2014 року ТОВ "ОСОБА_3 Плюс" надіслало повідомлення про розірвання договорів суборенди земельної ділянки №133/1 (С) від 20.02.2013 року, №134/1 (С) від 20.02.2013 року, №135/1 (С) від 20.02.2013 року.

28.10.2014 року між ТОВ "ОСОБА_3 Плюс" та ТОВ Агрофірма "Ліга" укладено договори суборенди земельних ділянок кадастрові номера 0520486400:03:001:0037, 0520486400:01:002:0127, 0520486400:01:002:0128.

28.10.2014 року державним реєстратором Жмеринського міськрайонного управління юстиції ОСОБА_5 винесено рішення № 16790524, № 16789422, № 167872200, згідно яких скасовано державну реєстрацію права суборенди даних земельних ділянок за ПП "Валентина", яке виникло згідно договорів суборенди №№ 133/1(С), 134/1(С), 135/1(С), укладених 20.02.2013 року з ТОВ "ОСОБА_3 Плюс", та прийняв інші рішення №16794659, №16799281, №1680098, згідно яких провів державну реєстрацію права суборенди земельних ділянок за ТОВ Агрофірма "Ліга".

У травні 2015 року ПП "Валентина" звернулась до Вінницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до державного реєстратора реєстраційної служби Жмеринського міськрайонного управління юстиції Вінницької області ОСОБА_5 про визнання протиправними рішень № 16790524, № 16789422, № 167872200.

Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 02.09.2015 року, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 09.06.2016 року визнано протиправними та скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексні №16790524, № 16787200, 16789422, прийняті 28.10.2014 року державним реєстратором реєстраційної служби Жмеринського міськрайонного управління юстиції Вінницької області ОСОБА_5, про припинення за приватним підприємством "Валентина" інших речових прав, а саме права оренди на об'єкти нерухомого майна - земельні ділянки на території Чернятської с/р Бершадського району Вінницької області, кадастрові номери 0520486400:03:001:0037, 0520486400:01:002:0127, 0520486400:01:002:0128.

Враховуюче те, що рішення державного реєстратора №16790524, № 16787200, 16789422 від 28.10.2014 року про припинення за приватним підприємством "Валентина" права оренди на об'єкти нерухомого майна - земельні ділянки на території Чернятської с/р Бершадського району Вінницької області, кадастрові номери 0520486400:03:001:0037, 0520486400:01:002:0127, 0520486400:01:002:0128 скасовані, а рішення №16794659, №16799281, №1680098 від 28.10.2014 року щодо реєстрації права оренди на об'єкти нерухомого майна - земельні ділянки на території Чернятської с/р Бершадського району Вінницької області, кадастрові номери 0520486400:03:001:0037, 0520486400:01:002:0127, 0520486400:01:002:0128 за ТОВ Агрофірма "Ліга" - чинні та існує прецедент "подвійної" реєстрації речових прав на одні й ті ж земельні ділянки за ПП "Валентина" та ТОВ Агрофірма "Ліга", позивач звернувся до суду.

Даючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між позивачем та відповідачем, суд керується положеннями Земельного кодексу України, Законом України "Про оренду землі", Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень".

Так, відповідно до статі 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Аналогічні положення щодо моменту виникнення права оренди земельної ділянки містяться і в Законі України В«Про оренду земліВ» .

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Пунктами 1-2 частини 1 статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлено, що обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме, право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном.

Частиною 2 статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:

відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом);

відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень;

відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах;

наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону;

наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.

Статтею 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлено, що державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку:

1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви;

2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень;

3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації;

4) внесення записів до Державного реєстру прав;

5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону;

6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

Приписами частини 2 статті 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що орган державної реєстрації прав, державні реєстратори зобов'язані надати до відома заявників інформацію про необхідний перелік документів для здійснення державної реєстрації прав. Документи, що встановлюють виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно та їх обтяжень і подаються для державної реєстрації прав, повинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Перелік документів для здійснення державної реєстрації прав визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Визначальним фактом у даній справі є ухвалення Вінницьким окружним адміністративним судом постанови у справі №802/1581/15-а. Так, постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 02.09.2015 року, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 09.06.2016 року визнано протиправними та скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексні №16790524, № 16787200, 16789422, прийняті 28 жовтня 2014 року державним реєстратором реєстраційної служби Жмеринського міськрайонного управління юстиції Вінницької області ОСОБА_5 про припинення за приватним підприємством "Валентина" інших речових прав, а саме права оренди на об'єкти нерухомого майна - земельні ділянки на території Чернятської с/р Бершадського району Вінницької області, кадастрові номери 0520486400:03:001:0037, 0520486400:01:002:0127, 0520486400:01:002:0128.

Віддтак, вищезазначеним рішенням суду за ПП "Валентина" відновлені права суборенди на земельні ділянки, які по часу реєстрації передували реєстрації прав суборенди за ТОВ Агрофірмою "Ліга", тим самим допустивши наявність факту подвійної реєстраії прав суборенди на земельні ділянки.

І перша, і повторна реєстрація договорів оренди відбувалися в порядку, чинному на момент їх здійснення, що не змінює правової природи реєстрації вказаного права та не спростовує факт існування подвійної реєстрації одного і того ж речового права (права оренди).

Згідно з ч.1 ст.72 КАС обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи, або особа, щодо якої ці обставини встановлені.

При цьому, не потребують доказування обставини, встановлені рішенням суду, тобто ті обставини, щодо яких мав місце спір і які були предметом судового розгляду.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексні номери №16794659, №16799281, №1680098, прийняті 28.10.2014 року, державним реєстратором реєстраційної служби Жмеринського міськрайонного управління юстиції Вінницької області ОСОБА_5 щодо державної реєстрації прав суборенди на земельні ділянки кадастрові номера: 0520486400:01:002:0127, 0520486400:01:001:0037, 0520486400:01:002:0128 за ТОВ Агрофірмою "Ліга" суперечать вимогам чинного законодавства.

Суд також враховує позицію відповідача, який визнає в цілому адміністративний позов, тим самим підтвердивши наявність подвійної реєстрації права суборенди на спірні земельні ділянки за позивачем та третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ТОВ Агрофірма "Ліга".

Відповідно до ст. 136 КАС України відповідач може визнати адміністративний позов протягом всього часу судового розгляду, зробивши усну заяву. Судове рішення у зв'язку з визнанням адміністративного позову ухвалюється за правилами, встановленими ст. 112 КАС України.

Згідно з ч. 3 і ч. 4 ст. 112 КАС України у разі повного визнання відповідачем позовних вимог і прийняття його судом приймається постанова про задоволення адміністративного позову. Суд не приймає визнання адміністративного позову і продовжує розгляд адміністративної справи, якщо ці дії відповідача суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси.

Заслухавши представників сторін, розглянувши матеріали справи, суд дійшов висновку, що визнання відповідачем позову не суперечить закону і не порушує чиїх-небудь прав, свобод або інтересів, а протиправність рішень державного реєстратора №16794659, №16799281, №1680098 підтверджується матеріалами справи.

Враховуючи наведене, суд приймає визнання відповідачем позову.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно частини 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

В той же час, згідно з частиною 2 статті 71 цього Кодексу в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Статтею 159 КАС України встановлено, що судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, яке ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а відтак, такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до частини першої статті 94 КАС України підлягають відшкодуванню відповідачем понесені позивачем судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 4134 грн. 00 коп.

Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексні №№ 16794659, 16799281, 1680098, прийняті 28 жовтня 2014 року державним реєстратором реєстраційної служби Жмеринського міськрайонного управління юстиції Вінницької області ОСОБА_5 щодо державної реєстрації прав суборенди на земельні ділянки кадастрові номера: 0520486400:01:002:0127, 0520486400:01:001:0037, 0520486400:01:002:0128.

Стягнути на користь приватного підприємства "Валентина" судові витрати у вигляді судового збору в сумі 4134 (чотири тисячі сто тридцять чотири) гривні 00 (нуль) копійок за рахунок бюджетних асигнувань сектору з питань державної реєстрації Жмеринської районної державної адміністрації Вінницької області.

Постанова набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.

Відповідно до ст. 186 КАС України апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Суддя Бошкова Юлія Миколаївна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.06.2016
Оприлюднено13.07.2016
Номер документу58853998
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/316/16-а

Ухвала від 07.09.2016

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Загороднюк А.Г.

Ухвала від 02.08.2016

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Загороднюк А.Г.

Ухвала від 02.08.2016

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Загороднюк А.Г.

Постанова від 30.06.2016

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні