ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"04" липня 2016 р. Справа № 809/674/16
м.Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
Судді Кафарського В.В.
За участю секретаря Єлізарової У.Г.,
представника позивача ОСОБА_1С,
представника відповідача ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу
за позовом: Приватого нотаріуса ОСОБА_3
до відповідача: Надвірнянської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Івано-Франківській області
про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення №0000591300 від 01.04.2016 року, вимоги про сплату боргу( недоїмки) № Ф-0000581300 від 01.04.2016 року, рішення про застосування штрафних санкцій № НОМЕР_1 від 01.04. 2016 року,-
ВСТАНОВИВ:
Приватний нотаріус ОСОБА_3 звернулася до Івано-Франківського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Надвірнянської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Івано-Франківській області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення №0000591300 від 01.04.2016 року, вимоги про сплату боргу( недоїмки) № Ф-0000581300 від 01.04.2016 року, рішення про застосування штрафних санкцій № НОМЕР_1 від 01.04. 2016 року.
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач посилається на те, що в період з 29 лютого 2016 року по 03 березня 2016 року Надвірнянською ОДПІ ГУ ДФС у Івано- проведено документальну планову виїзну перевірку позивача, як платника податків, який провадить незалежну професійну діяльність щодо своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків і зборів за період з 01.01.2012 по 31.12.2014р., дотримання законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками, правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов'якове державне соціальне страхування,виконання вимог валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2012 по 31.12.2014року, висновки якої зафіксовані в акті № 37/17/НОМЕР_2 від 21.03.2016 року.
На підставі вищевказаного акту ДПІ були прийняті податкове повідомлення рішення від 01.04.2016 року № НОМЕР_3, вимога про сплату боргу (недоїмки) від 01.04.2016 року № Ф-0000581300 та рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування територіальним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску від 01.04.2016 року № НОМЕР_1.
Вважаючи, що повідомлення-рішення №0000591300 від 01.04.2016 року ДПІ прийнято всупереч вимогам чинного законодавства позивач зазначає, що згідно наказу Всеукраїнської благодійної організації «Фонд допомоги Нотаріусам» від 27.12.2012 року № 11 їй було надано безповоротну нецільову благодійну матеріальну допомогу разового характеру в розмірі 7000 грн., з якої відповідно до п.п.168.1.1 п.168.1 ст.168 ПК України утримано та перераховано до бюджету 825 грн. податку з доходів фізичних осіб. Таким чином відповідачем в порушення вимог чинного законодавством грошове зобов'язання з податку з доходів фізичних осіб позивачу нараховано повторно, а відтак оскаржуване повідомлення-рішення слід визнати протиправним та скасувати.
Крім того позивач вказує, що рішення № НОМЕР_1 від 01.04.2016 року про застосування штрафних санкцій за донарахування своєчасно не нарахованого єдиного внеску та вимога про сплату боргу( недоїмки) № Ф-0000581300 від 01.04.2016 року, є такими, що винесені податковим органом без наявності правових підстав, а відтак підлягають скасуванню.
Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав в повному обсязі та просив задовольнити його.
Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнала з підстав, викладених у письмовому запереченні на позовну заяву. Зазначила, що за наслідками перевірки позивача, зафіксованими в акті від 21.03.2016 року податковим органом встановлено порушення вимог чинного податкового законодавства, що призвело до заниження самозайнятою особою ОСОБА_3. оподаткового( чистого) доходу за 2012 в розмірі 6175 грн., заниження податку на доходи фізичних осіб в сумі 926 грн. Крім того вказала, що позивачем порушено приписи ЗУ «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхуванняВ» , в результаті чого занижено єдиний внесок в сумі 2142,72 грн., а відтак ДПІ правомірно застосовано штрафні санкції за своєчасне не нарахування єдиного внеску. Позовні вимоги представник відповідача вважає необґрунтованими та в їх задоволенні просила відмовити.
Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши наявні в матеріалах справи докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтуються на повному, всебічному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, зазначає наступне.
В судовому засіданні встановлено, що в період з 29 лютого 2016 року по 03 березня 2016 року головними державними ревізороми- інспектороми відділу податків і зборів з фізичних осіб Надвірнянської ОДПІ Головного управління ДФС у Івано-Франківській області ОСОБА_4 та ОСОБА_5 проведено документальну планову виїзну перевірку платника податків, який провадить незалежну професійну діяльність ОСОБА_3, щодо своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків і зборів за період з 01.01.2012р.-31.12.2014р., дотримання законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками, правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов»якове державне соціальне страхування, виконання вимог валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2012р.,- 31.12.2014р.
В розділі ІІІ «Висновки» акту № 37/17/НОМЕР_2 від 21.03.2016 року ( а.с.10-27) зазначено,що перевіркою встановлені порушення:
- п. 178.3 ст.178 абзацу «г»пп.164.2.17 п.164.2 ст.164 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI із змінами та доповненнями, в результаті чого занижено оподатковуваний (чистий) дохід у 2012 р. на суму 6175,00 грн. Відповідно до п. 167.1 ст. 167, п. 178.2 ст.178 податок на доходи фізичних осіб за 2012 р., що підлягає сплаті за наслідками проведеної перевірки, за податковими зобов»язаннями визначений у сумі 926,00 грн.;за штрафними (фінансовими)санкціями 741.56 грн.
-абз.1 п.2 ч.1 ст.7, п.11 ст.8, ч.2 ст.9 Закону України від 08.07.2010 № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообовязкове державне соціальне страхування» із змінами та доповненнями, у результаті чого визначено суму єдиного внеску на загальнообов'язкове соціальне страхування всього у розмірі 2142,72 грн., в т.ч. за 2012 р. на суму 2142.72 грн.
- п.п. «б» п. 176.2 ст.176 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI із змінами та доповненнями: не надання інформації про суми доходів, сплачених фізичним особам - суб'єктам підприємницької діяльності у Податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку за формою № 1 -ДФ.
На підставі вищевказаного акту перевірки 01.04.2016 року Надвірнянською ОДПІ ГУ ДФС Івано-Франківської області була виставлена Вимога про сплату боргу (недоїмки) № Ф-0000581300 на суму 2142,73 грн., (а.с.30), прийняте Рішення № НОМЕР_1 про застосування штрафних санкцій за донарахування територіальним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску в сумі 107,14 грн. ( а.с.29) та податкове повідомлення рішення № НОМЕР_3 на суму грошового зобов'язання з податку на доходи фізичних осіб - 1668,81 грн., з яких 926.25 грн.- за основним платежем та 741, 56 грн.- штрафними санкціями. ( а.с.28).
Позивач не погодився з висновками акту перевірки та прийнятими на його підставі податковим повідомленням- рішенням від 01.04.2016 року № НОМЕР_3, вимогою про сплату боргу (недоїмки) від 01.04.2016 року № Ф-0000581300 та рішенням про застосування штрафних санкцій за донарахування територіальним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску від 01.04.2016 року № НОМЕР_1.,та оскаржив їх до Головного управління ДФС у Івано-Франківській області.
Рішенням ГУ ДФС у Івано-Франківській області №917/10/09-19-10-04-14 від 28.04.2016 року ( а.с.73-75) скаргу позивача залишено без задоволення, а оскаржуване податкове повідомлення -рішення без змін. Крім того рішенням ГУ ДФС в Івано- Франківській області №917/10/09-19-10-04-14 від 28.04.2016 року, позивачу збільшено суму штрафної санкції визначену у рішенні про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним фіскальним органом або платником своєчасно на нарахованого єдиного внеску від 01.04.2016р. за №0000571300, на 321,04 грн.
В подальшому позивач оскаржив вищевказані рішення до Державної фіскальної служби України. За наслідками розгляду Державною фіскальною службою України прийнято рішення від 02.06.2016р. за №5809/д/99-99-11-02-01-14, яким у задоволенні повторної скарги платника податків, який провадить незалежну професійну діяльність(приватного нотаріуса) ОСОБА_3 відмовлено, а податкове повідомлення- рішення № НОМЕР_3 від 01.04.2016р., та рішення №0000591300 від 01.04.2016року залишені без змін. 9 а.с.70-72).
Стаття 3 Закону України "Про нотаріат" визначає, що нотаріус - це уповноважена державою фізична особа, яка здійснює нотаріальну діяльність у державній нотаріальній конторі, державному нотаріальному архіві або незалежну професійну нотаріальну діяльність, зокрема посвідчує права, а також факти, що мають юридичне значення, та вчиняє інші нотаріальні дії, передбачені законом, з метою надання їм юридичної вірогідності.
Як випливає із приписів п. 14.1.226 ст. 14 ПКУ, самозайнята особа - це платник податку, який є фізичною особою-підприємцем або провадить незалежну професійну діяльність за умови, що така особа не є працівником в межах такої підприємницької чи незалежної професійної діяльності. Незалежна професійна діяльність це участь фізичної особи у науковій, літературній, артистичній, художній, освітній або викладацькій діяльності, діяльність лікарів, приватних нотаріусів, адвокатів, аудиторів, бухгалтерів, оцінщиків, інженерів чи архітекторів, особи, зайнятої релігійною (місіонерською) діяльністю, іншою подібною діяльністю за умови, що така особа не є працівником або фізичною особою-підприємцем та використовує найману працю не більш, як чотирьох фізичних осіб.
Отже, приватний нотаріус є самозайнятою особою, яка здійснює незалежну професійну нотаріальну діяльність, що оподатковується за ставками податку, визначеними для оподаткування фізичних осіб, а база оподаткування визначається як різниця між доходом і документально підтвердженими витратами, необхідними для провадження незалежної професійної діяльності приватного нотаріуса.
Перевіркою достовірності відображення у звітності сум доходів,отриманих від здійснення діяльності,що підлягають обкладенню податком на доходи фізичних осіб та на які нараховуються єдиний внесок,встановлено,що 28.11.2012р.,відповідно до банківської виписки №89 на розрахунковий рахунок ОСОБА_3, від Всеукраїнської благодійної організації «Фонд допомоги нотаріусам» надійшла нецільова,благодійна безповоротна матеріальна одноразова допомога(згідно протоколу від 26.11.2012р.) в сумі 6175.00 грн. Дану допомогу Всеукраїнською благодійної організації «Фонд допомоги нотаріусам» позивачу було виділено на підставі її заяви про надання допомоги для лікування. ( а.с.59).
Самозайнятою особою, яка провадить незалежну професійну діяльність ОСОБА_3 дану благодійну допомогу не включено до валового доходу згідно декларації про майновий стан і доходи за 2012 рік.
Відповідно до інформаційної бази даних ДФС України встановлено, що згідно поданих податкових розрахунків сум доходу, нарахованого ( сплаченого ) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку по самозайнятій особі ОСОБА_3 не відображалися виплати та утримання податку на доходи фізичних осіб. Позивачем із отриманих коштів благодійної допомоги перераховано 05.12.2012 року- 4000 грн. орендної плати на рахунок ТзОВ Корпорація «Експерт» ( код ЄДРПОУ 34976655), 20.12.2012 року- 1080 грн. передплата журналу «Мала енциклопедія нотаріуса» ЮВПП «Страйд» ( ЄДРПОУ 32335789), 20.12.2012 року- 1194 грн.- передплата журналу «Нотаріат для ОСОБА_6» ДП «ІВЦ УКР Нотаріату» ( ЄДРПОУ 23704086), що не включені до валових витрат.
Оподаткування доходів, отриманих фізичною особою, яка провадить незалежну професійну діяльність регламентується нормами ст..178 ПК України.
Відповідно до п.178.1 ст.178 ПК України особи, які мають намір здійснювати незалежну професійну діяльність зобов'язані стати на облік у контролюючих органах за місцем свого постійного проживання як самозайняті особи та отримати довідку про взяття на облік згідно із ст.65 цього Кодексу.
Пунктом 178.2 ст.178 ПК України визначено, що доходи громадян, отримані протягом календарного року від провадження незалежної професійної діяльності, оподатковуються за ставками, визначеними в п.167.1 ст.167 цього Кодексу.
Згідно п.178.3 ст.178 ПК України оподатковуваним доходом вважається сукупний чистий дохід, тобто різниця між доходом і документально підтвердженими витратами, необхідними для провадження певного виду незалежної професійної діяльності. При цьому згідно п. п.164.2.17 п.164.2 ст.164 ПК України до загального місячного( річного) оподаткованого доходу платника податку включаються суми безповоротної фінансової допомоги ( крім сум процентів умовно нарахованих на таку допомогу).
У відповідності до абз.1 п.178.4 ст.178 ПК України фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, подають податкову декларацію за результатами звітного року відповідно до цього розділу у строки, передбачені для платників податку на доходи фізичних осіб. Пунктом 178.6 ст.178 ПК України передбачено, що фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, зобов'язані вести облік доходів і витрат від такої діяльності.
З метою забезпечення дотримання принципів оподаткування, передбачених статтею 4 ПК України, узагальнюючою податковою консультацією щодо деяких питань оподаткування фізичних осіб які провадять незалежну професійну діяльність (приватних нотаріусів), затвердженою наказом ДПС України від 24.12.2012р., №1185 та наказами Міністерства доходів і зборів України від 30.12.2013р., №884, №877, визначено,що при визначені сукупного чистого доходу доцільно враховувати витрати приватних нотаріусів, які пов'язані з організацією нотаріальної діяльності та обумовлені вимогами Закону України від 02.09.1993р.,№3425 «Про нотаріат» зі змінами та доповненнями, визначено перелік витрат приватного нотаріуса, які пропонується брати до уваги при оподаткуванні доходів приватних нотаріусів та перелік витрат приватного нотаріуса, які пов'язані з організацією нотаріальної діяльності,та пов'язані з організацією їх роботи, випливають з вимог законодавства та повинні бути враховані в податковому обліку.
Таким чином, на підставі вищевказаних приписів чинного законодавства, суд дійшов висновку про те, що не включення позивачем суми вищевказаної допомоги до валових доходів призвело до заниження оподатковуваного доходу за 2012 рік на 6175, 00 грн., а відтак до заниження суми податку на доходи фізичних осіб за 2012 рік на 926 грн.
Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, є Закон України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон 2464), статтею 2 якого закріплено, що дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають під час провадження діяльності, пов'язаної із збором та веденням обліку єдиного внеску. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на зазначені відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.
Частиною другою статті 2 Закону 2464 визначено, що виключно цим Законом визначаються: принципи збору та ведення обліку єдиного внеску, платники єдиного внеску; порядок нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску; розмір єдиного внеску; орган, що здійснює збір та веде облік єдиного внеску, його повноваження та відповідальність; склад, порядок ведення та використання даних Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування; порядок здійсненнядержавного нагляду за збором та веденням обліку єдиного внеску.
Згідно п.5 ч.1 ст. 4 Закону № 2464 особи, які забезпечують себе роботою самостійно - займаються незалежною професійною діяльністю, а саме науковою, літературною, артистичною, художньою, освітньою або викладацькою, а також медичною, юридичною практикою, у тому числі адвокатською, нотаріальною діяльністю, або особи, які провадять релігійну (місіонерську) діяльність, іншу подібну діяльність та отримують дохід безпосередньо від цієї діяльності, за умови, що такі особи не є найманими працівниками чи підприємцями, є платниками єдиного внеску.
Статтею 9 Закону № 2464 визначено порядок обчислення і сплати єдиного внеску, згідно якого платники єдиного внеску, зазначені у пункті 5 частини першої статті 4 Закону, зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний рік, до 1 травня наступного року.
Періодом, за який платники єдиного внеску подають звітність до органу доходів і зборів (звітним періодом), є календарний місяць, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 Закону № 2464, для яких звітним періодом є календарний рік.
Таким чином, звітним періодом для фізичних осіб, які забезпечують себе роботою самостійно - займаються незалежною професійною діяльністю, в тому числі нотаріальною діяльністю - є календарний рік.
Згідно з п.4 ст. 178 п.4 ПКУ, фізичні особи, які проводять незалежну професійну діяльність, подають податкову декларацію за результатами звітного року, який відповідно до ст. 34 ПКУ є податковим періодом.
Відповідно до ст. 46 ПК України податкова декларація, розрахунок - це документ, що подається платником податків контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобовязання, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку. Форма податкової декларації була затверджена наказом Міністерства доходів і зборів України від 11.12.2013 № 793, в якій в розділі IV «Доходи отриманні фізичною особою, яка провадить незалежну професійну діяльність» вказуються суми доходу, витрат та податку за себе для зазначених осіб за календарний рік.
Таким чином, сума доходу, з якої розраховується єдиний внесок в графі «усього» таблиці 3 додатка 5 до Порядку № 454 має відповідати чистому доходу, заявленому в податковій декларації, яка подається фізичною особою, що забезпечує себе роботою самостійно, до органів доходів і зборів за результатами календарного року.
Цей висновок підтверджується наказом Міністерства доходів та зборів від 09.09.2013 № 455 «Про затвердження Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообовязкове державне соціальне страхування», в якому зазначено: «платники, визначені підпунктом 4 п. 2.1 розділу II Інструкції (фізичні особи, які забезпечують себе роботою самостійно) сплачують єдиний внесок, нарахований за календарний рік, до 01 травня наступного року на підставі даних річної податкової декларації. Сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску за місяць, у якому отримано дохід (прибуток)» (підпункт 3 п. 4.5 розділу IV Інструкції).
За наслідками перевірки, викладеними в акті № 37/17/НОМЕР_2 від 21.03.2016 року встановлено порушення позивачем п.2 ч.1 ст.7, ч.11 ст.8, ч.2 ст. 9 Закону № 2464, внаслідок чого занижено єдиний внесок в сумі 2142, 73 грн., який не нараховано та не сплачено до бюджету.
Сума єдиного внеску, своєчасно не нарахована та /або не сплачена у строки, встановлені Законом № 2464 є недоїмкою та стягується з нарахуванням пені та застосуванням штрафів.
Відповідно до ч.4 ст.25 Закону № 2464 орган доходів і зборів у порядку, за формою та у строки, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну і митну політику, надсилає платникам єдиного внеску, які мають недоїмку, вимогу про її сплату. Вимога про сплату недоїмки є виконавчим документом. Платник єдиного внеску зобов'язаний протягом десяти календарних днів з дня надходження вимоги про сплати недоїмки сплати суми недоїмки та штрафів разом з нарахованою пенею.
Згідно п.3 ч.11 ст.25 закону № 2464 за донарахування органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску орган доходів застосовує до платника єдиного внеску штраф у розмірі 5 відсотків зазначеної суми за кожний повний або неповний звітний період , за який донараховано таку суму , але не більше як 50 відсотків суми донарахованого єдиного внеску.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові та службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Згідно вимог ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства (далі- КАС) України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Враховуючи вищенаведене суд приходить до висновку про те ,що оскаржувані повідомлення-рішення №0000591300 від 01.04.2016 року, вимога про сплату боргу( недоїмки) № Ф-0000581300 від 01.04.2016 року, рішення про застосування штрафних санкцій № НОМЕР_1 від 01.04.2016 року прийняті ДПІ в межах повноважень та на підставі приписів чинного законодавства, а відтак в задоволенні позовних вимог слід відмовити.
На підставі ст.124 Конституції України, керуючись ст.ст.158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні позову відмовити.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку. Відповідно до статті 186 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбаченому частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.
Постанова набирає законної сили в порядку та строки встановлені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя: /підпис/ ОСОБА_6
Постанова складена в повному обсязі 08.07.2016 року.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.07.2016 |
Оприлюднено | 13.07.2016 |
Номер документу | 58856437 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Кафарський В.В.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Кафарський В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні