ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
30 червня 2016 рокусправа № 872/2а-13/16
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Бишевської Н.А.
суддів: Добродняк І.Ю ОСОБА_1
за участю секретаря судового засідання: Кязимової Д.В.,
представників сторін:
позивача : - не з'явився
відповідача: - не з'явився
третьої особи: - ОСОБА_2 (дов.від 07.12.2015 р.), ОСОБА_3 (дов.від 07.12.2015 р.)
розглянувши у відкритому судовому засіданні
позовну заяву ОСОБА_4 районної державної адміністрації
до ОСОБА_5
третя особа Публічне акціонерне товариство "Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат"
про примусове відчуження земельної ділянки,-
ВСТАНОВИВ:
28 квітня 2016 року ОСОБА_4 районна державна адміністрація Дніпропетровської області звернулась до суду з адміністративним позовом до ОСОБА_5 в якому просила :
- примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності земельну ділянку площею 4,29 га, що належить на праві власності громадянину ОСОБА_5 на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку ОСОБА_5 ІІІ-ДП №056574 від 27.12.2002 року та має наступні характеристики: місцезнаходження - на території Чкаловської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області; площа - 4,29 га; кадастровий номер 1222986700:01:006:0448; цільове призначення - ведення товарного сільськогосподарського виробництва; категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, за ціною 103 093,77грн. під розміщення об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення (розширення кар'єру ПАТ «ОГЗК» з видобутку корисних копалин загальнодержавного значення);
- зобов'язати громадянина ОСОБА_5 звільнити ділянку площею 4,29 га, яка розташована на території Чкаловської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області, кадастровий номер 1222986700:01:006:0448 протягом 5 (п'яти) днів з дня набрання постановою суду законної сили.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що земельна ділянка знаходиться в межах запланованого розширення Чкалівського кар'єру №1 з видобування корисних копалин загальнодержавного значення. У зв'язку з відмовою власника здійснити добровільне відчуження земельної ділянки, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом для вирішення питання щодо примусового відчуження земельної ділянки, що перебуває у власності, в порядку, визначеному Законом України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» від 17 листопада 2009 року N 1559-VI.
Сторони по справі про час і місце судового розгляду справи повідомлені належним чином, що підтверджується повідомленнями про вручення поштового відправлення.
До судового засідання не з'явились представники відповідача. Жодних клопотань, повідомлень про причини неявки до суду не надходило, підстави відсутності представників відповідача суду не повідомлені.
З урахуванням наявних в справі матеріалів, нез'явлення в судове засідання представників відповідача не заважає розгляду справи.
Перевіривши законність та обґрунтованість позовних вимог, дослідивши матеріали справи, колегія суддів вбачає підстави для задоволення адміністративного позову, внаслідок наступного.
Як встановлено судом, у приватній власності ОСОБА_5 знаходиться земельна ділянка площею 4,29 га, кадастровий номер 1222986700:01:006:0448, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства, категорія - землі сільськогосподарського призначення, що знаходиться на території Чкалівської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області.
Зазначена земельна ділянка знаходиться в межах гірничого відводу, виданого ПАТ «Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат».
У зв'язку з тим, що вказана земельна ділянка знаходиться в межах запланованого розширення Чкалівського кар'єру №1 з видобування корисних копалин загальнодержавного значення (марганцевої руди) ПАТ «ОГЗК» звернулось до ОСОБА_4 районної державної адміністрації Дніпропетровської області з метою врегулювання питання щодо відчуження земельної ділянки.
ОСОБА_4 РДА Дніпропетровської області 23 квітня 2014 року прийнято Розпорядження № Р-157/0/321-14 «Про початок процедури відчуження шляхом викупу земельних ділянок, які перебувають у власності фізичних осіб, для суспільних потреб та затвердження відповідних попередніх заходів» та Розпорядження № Р-81/0/321-16 від 09.02.2016 року «Про відчуження шляхом викупу земельної ділянки громадянина ОСОБА_5 площею 4,29 га для суспільних потреб».
У відповідності до Розпорядження № Р-81/0/321-16 затверджено викупну ціну земельної ділянки, яка перебуває у приватній власності громадянина ОСОБА_5, у розмірі 103 093,77 грн., що визначена на підставі звіту про експертну оцінку землі. Витрати зі сплати відповідачу покупної ціни покладено на ПАТ «ОГЗК».
ОСОБА_4 районною державною адміністрацією направлено на адресу відповідача письмове повідомлення № 1-31-394/0/320-16 від 09.02.2016 року про прийняття рішення про викуп земельної ділянки, із долученням плану земельної ділянки, що підлягає викупу, і посвідчену належним чином копію Розпорядження про її викуп.
Вказані документи отримано відповідачем 16.02.2015 року, що підтверджено повідомленням про вручення поштового відправлення.
Відсутність інформації щодо добровільної згоди на викуп земельної ділянки для суспільних потреб стала підставою для звернення з даним адміністративним позовом про примусове відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності.
Колегія суддів, заслухавши пояснення представника третьої сторони , проаналізувавши на підставі фактичних обставин матеріали справи, виходить з наступного.
Законом України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» визначені правові, організаційні та фінансові засади регулювання суспільних відносин, що виникають у процесі відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності.
Положеннями абзацу 2 частини 3 статті 4 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» визначено, що примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості на підставі та в порядку, встановлених законом.
Положеннями частини 1 статті 8 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» визначено, що органи виконавчої влади відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, приймають рішення про викуп земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені (крім об'єктів, викуп яких віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування), для таких суспільних потреб, як розміщення та обслуговування об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин.
Так відповідно до розпорядження Голови ОСОБА_4 районної державної адміністрації № P-157/0/321-14 від 23.04.2014 р. розпочато процедуру відчуження шляхом викупу земельних ділянок, які перебувають у власності фізичних осіб, для суспільних потреб (а.с. 8).
Згідно протоколу №37 засідання комісії з визначення розміру викупної ціни земельних ділянок, які відчужуються шляхом викупу та перебувають у власності фізичних осіб для суспільних потреб ухвалено розмір викупної ціни окремо по кожній земельній ділянці запрошених власників, які відчужуються шляхом викупу та перебувають у власності фізичних осіб для суспільних потреб згідно до проведених експертних оцінок земельних ділянок та договорів оренди землі з агрофірмами; доручено управлінню агропромислового розвитку райдержадміністрації скласти акти комісії з визначення викупної ціни земельних ділянок; сектору правового забезпечення райдержадміністрації підготувати розпорядження голови ОСОБА_4 райдержадміністрації «Про відчуження шляхом викупу земельних ділянок для суспільних потреб» щодо власників земельних ділянок, які запрошувались на комісію (а.с. 12).
Відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» вартість земельної ділянки, що відчужується або передається у власність замість відчуженої, визначається на підставі її експертної грошової оцінки, проведеної відповідно до закону.
Так відповідно до звіту ДП «Дніпропетровського науково-дослідного та проектний інститут землеюстрою» про експертну грошову оцінку вартість земельної ділянки загальною площею 4,29 га, що знаходиться у приватній власності у відповідача оцінюється у 103093,77 грн. (а.с. 24-34).
Частина 1 ст. 5 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» визначає, що розмір викупної ціни затверджується рішенням органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, що здійснює викуп земельної ділянки, або встановлюється за рішенням суду.
Так розпорядженням Голови ОСОБА_4 районної державної адміністрації від 09.02.2016 р. № р-81/321-16 затверджено викупну ціну земельної ділянки відповідача та прийнято рішення про її відчуження, за ціною яка визначена експертною оцінкою - 103093,77 грн. (а.с. 13).
Відповідно до приписів ч. 1, ч. 2 ст. 10 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, який прийняв рішення про викуп земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, зобов'язаний письмово повідомити про це їх власника (власників) протягом п'яти днів з дня прийняття такого рішення, але не пізніше як за три місяці до їх викупу. Цей строк поширюється також на тих осіб, які стануть власниками таких об'єктів протягом трьох місяців з дня надходження зазначеного повідомлення.
Інформація (письмове повідомлення) надсилається власнику (власникам) земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, рекомендованим листом з повідомленням про вручення або вручається йому (їм) особисто під розписку.
Відповідачу направлено письмове повідомлення 1-31-394/0/320-16 від 09.02.2016 про умови викупу земельної ділянки та мету з якою проводиться викуп, яке отримано відповідачем 16.12.2015 р. про що міститься відмітка на поштовому відправленні. (а.с. 14-15).
Відповідно до ст. 15 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» у разі неотримання згоди власника земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з викупом цих об'єктів для суспільних потреб зазначені об'єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно під розміщення: об'єктів національної безпеки і оборони; лінійних об'єктів та об'єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, магістральних трубопроводів, ліній електропередачі, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об'єктів, необхідних для їх експлуатації; об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення; об'єктів природно-заповідного фонду; кладовищ.
Примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності здійснюється за рішенням суду.
Оскільки відповідачем на час звернення до суду згода на викуп земельної ділянки позивачу не була надана, керуючись приписами ст. 15 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» останній звернувся до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду із позовом про примусове відчуження у державну власність земельної ділянки, яка належить ОСОБА_5
Стаття 183-1 КАС України передбачає право на звернення з адміністративним позовом про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності мають органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які відповідно до закону можуть викуповувати ці об'єкти для суспільних потреб.
Адміністративні справи про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності розглядаються та вирішуються апеляційним адміністративним судом за місцем розташування майна, що підлягає примусовому відчуженню.
З урахуванням вищенаведеного, колегія суддів приходить до висновку що відчуження земельних ділянок які знаходяться у приватній власності можливо лише у випадку суспільної необхідності за умови повного відшкодування її вартості. При цьому законодавець визнає суспільну необхідність як обумовлену загальнодержавними інтересами або інтересами територіальної громади виключну необхідність. На підтвердження суспільної необхідності вилучення земельної ділянки відповідача ОСОБА_4 районною державною адміністрацією Дніпропетровської області до матеріалів справи надано акт про надання гірничого відводу, виданого Державною службою гірничого нагляду та промислової безпеки України від 26.12.2011 року №1921 (а.с. 36). Згідно акту надано дозвіл ПАТ «ОГЗК» для використання розміщеної у ОСОБА_4 районі Дніпропетровської області ділянки надр з метою розробки Західної ділянки ОСОБА_4 родовища марганцевих руд.
Враховуючи значимість для держави господарської діяльності по використанню корисних копалин (марганцевої руди), так згідно Постанови КМУ від 12.12.1994 року №827 «Про затвердження переліків корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення» марганцева руда віднесена до корисних копалин загальнодержавного значення, та створення перешкод для її добування у зв'язку з розміщенням земельної ділянки відповідача по фронту проведення робіт, колегія суддів приходить до висновку про наявність ознак суспільної необхідності оплатного вилучення земельної ділянки ОСОБА_5 та правомірності задоволення вимог позивача в цій частині.
Стосовно вимог позивача про зобов'язання громадянки ОСОБА_5 звільнити земельну ділянку протягом 5 днів саме з дня набрання постанови суду законної сили, то в цій частині позовні вимоги не підлягають задоволенню з огляду на положення ч. 1 ст. 18 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності». Так право власності на земельну ділянку, інші об'єкти нерухомого майна, що на ній розміщені, викуплені для суспільних потреб, переходить до держави чи територіальної громади після укладення договору купівлі-продажу (іншого правочину, що передбачає передачу права власності) та державної реєстрації такого права.
Державна реєстрація права власності держави чи територіальної громади на земельну ділянку, інші об'єкти нерухомого майна, що на ній розміщені, примусово відчужені з мотивів суспільної необхідності, здійснюється після перерахування попередньому власнику викупної ціни в повному обсязі, що підтверджується відповідними розрахунковими документами, а у випадках, визначених законом, - документом про внесення коштів на депозит нотаріальної контори, та/або після виникнення права власності на нерухоме майно, надане замість викупленого.
Отже, до тих пір поки не відбудеться перерахування викупної ціни за земельну ділянку ОСОБА_5 у розмірі 103093,77 грн. та належного підтвердження відповідними розрахунковими документами, вимоги до відповідача звільнити земельну ділянку є такими що не відповідають нормам чинного законодавства.
Таким чином, враховуючи доведеність позивачем факту необхідності оплатного вилучення земельної ділянки відповідача у цілях суспільної необхідності та в загальнодержавних інтересах, зазначена ділянка підлягає звільненню ОСОБА_5 протягом 5 днів з дня виплати їй ПАТ «ОГЗК» коштів у розмірі 103093,77 грн.
З огляду на викладене, суд вважає можливим задовольнити позовні вимоги частково.
Керуючись ст. . 3, 7-12, 86, 158-163, 183-1 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_4 районної державної адміністрації - задовольнити частково.
Примусово відчужити в державну власність з мотивів суспільної необхідності земельну ділянку сільськогосподарського призначення, площею 4,29 га, що розташована на території Чкалівської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області, кадастровий номер 1222986700:01:006:0448 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка перебуває у власності ОСОБА_5, за ціною 103093,77 грн. для розширення кар'єру Публічного акціонерного товариства «Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат» з видобутку корисних копалин загальнодержавного значення.
Зобов'язати ОСОБА_5 звільнити зазначену земельну ділянку протягом 5 днів з дня виплати їй Публічним акціонерним товариством «Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат» коштів в розмірі 103093,77 грн.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Вищого адміністративного суду України через Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд шляхом подачі в 10 денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, або прийняття постанови у письмовому провадженні - з дня отримання копії постанови, апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.
Головуючий: Н.А. Бишевська
Суддя: І.Ю. Добродняк
Суддя: Я.В. Семененко
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.06.2016 |
Оприлюднено | 13.07.2016 |
Номер документу | 58861335 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Бишевська Н.А.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Бишевська Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні