ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"01" липня 2016 р.Справа № 921/272/16-г/13 Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Стопника С.Г.
Розглянув матеріали справи
за позовом Збаразької міської ради, вул. Б. Хмельницького, 4, м.Збараж, Збаразький район, Тернопільська область, 47302
про визнання укладеним Договору про пайову участь (внесок) замовника (юридичної, фізичної особи) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Збаража №1/1 від 06.11.2014р.
За участю представників:
позивача: ОСОБА_1, довіреність №б/н від 06.07.2015р.
відповідача: не з'явився
Учасникам судового процесу роз'яснено права та обов'язки, передбачені ст.ст. 20, 22, 81-1 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).
Технічна фіксація судового процесу не здійснювалася за відсутності відповідного клопотання.
В судовому засіданні 01.07.2016р. відповідно до ст.85 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Суть справи: Збаразька міська рада, м. Збараж, Збаразький район, Тернопільська область, звернулася до господарського суду Тернопільської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Збаразький комбінат хлібопродуктів", м.Збараж, Збаразький район, Тернопільська область, про визнання укладеним Договору про пайову участь (внесок) замовника (юридичної, фізичної особи) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Збаража №1/1 від 06.11.2014р. (в редакції, викладеній у позовній заяві).
Ухвалою суду від 12.05.2016р. порушено провадження у даній справі та її розгляд призначено на 23.05.2016р.
Відповідно до ст.77 ГПК України в судовому засіданні оголошувались перерви до 30.05.2016р., 17.06.2016р. та до 01.07.2016р. з підстав, зазначених у відповідних формулярах (протоколах) судового засідання.
В судове засідання 01.07.2016р. представник відповідача не з'явився, хоча про час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином.
30.06.2016р. на електронну адресу суду від представника відповідача ОСОБА_2 надійшла заява про перенесення судового засідання на іншу дату у зв'язку із неможливістю останнього взяти участь в розгляді справи через відрядження (доказів в підтвердження зазначених обставин не долучено).
Як роз'яснено в п.3.9.2 Постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011р. №18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції", господарський суд з урахуванням обставин конкретної справи може відхилити доводи учасника судового процесу - підприємства, установи, організації, іншої юридичної особи, державного чи іншого органу щодо відкладення розгляду справи у зв'язку з відсутністю його представника (з причин, пов'язаних з відпусткою, хворобою, службовим відрядженням, участю в іншому судовому засіданні і т.п.). При цьому господарський суд виходить з того, що у відповідних випадках такий учасник судового процесу не позбавлений права і можливості забезпечити за необхідності участь у судовому засіданні іншого представника згідно з частинами першою-п'ятою статті 28 ГПК, з числа як своїх працівників, так і осіб, не пов'язаних з ним трудовими відносинами. Неможливість такої заміни представника і неможливість розгляду справи без участі представника підлягає доведенню учасником судового процесу на загальних підставах (статті 32-34 ГПК).
Суд, розглянувши подане клопотання про перенесення судового засідання, його відхилив як необгрунтоване, враховуючи при цьому наявність у відповідача іншого представника ОСОБА_3, яка брала участь у даній справі, а також те, що участь представників сторін в засіданні 01.07.2016р. обов'язковою не визнавалася та додаткові документи не витребовувалися, а поданих доказів є достатньо для вирішення спору по суті. До того ж, відповідачем не доведено неможливість заміни представника, як і неможливість розгляду справи без його участі.
В судовому засіданні 01.07.2016р. суд перейшов до розгляду справи по суті.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та з підстав, викладених у позовній заяві. В обгрунтування заявленого позову посилається на те, що відповідач ухиляється від укладення договору про пайову участь (внесок) замовника (юридичної, фізичної особи) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Збаража, обов'язковість укладення якого визначено нормами Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", у зв'язку з чим просить в судовому порядку визнати такий договір укладеним у редакції, наведеній у позовній заяві, та яка була направлена на адресу відповідача 06.11.2014р.
Відповідач у поданому відзиві на позовну заяву (вх.№10563 від 20.05.2016р.), та його представник у попередніх судових засіданнях, проти заявленого позову повністю заперечили, стверджуючи, що на момент звернення позивача до відповідача з пропозицією про укладення договору про пайову участь, об'єкти будівництва вже були прийняті в експлуатацію. Просить суд врахувати, що до вже зареєстрованих товариством декларацій про готовність об'єктів до експлуатації від 23.09.2014р. та від 14.10.2014р. (копії яких долучено до матеріалів справи) вносились уточнення, в результаті чого Управління ДАБІ у Тернопільській області скасувало дані декларації та видало дві нові декларації від 10.02.2015р. за №ТП 143150410543 та №ТП 143150410211. Відповідно до ч.9 ст.40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається до прийняття об'єкта в експлуатацію, а в даному випадку першочерговими датами прийняття об'єктів в експлуатацію є 23.09.2014р. та 14.10.2014р., тому строк на укладення такого договору вже закінчився. У зв'язку із наведеним, вважає пропозицію міської ради укласти договір про пайову участь у розвитку інфраструктури після введення об'єктів в експлуатацію як примушування робити те, що не передбачено законодавством (ст.19 Основного Закону), а тому просить суд в задоволенні позову відмовити.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши в процесі розгляду справи представників сторін, господарський суд встановив:
Як свідчать матеріали справи та підтверджується відповідачем, листом від 02.04.2014р. за вих.№02-17/2 (вх.№05-229/26 від 04.04.2014р.) ТОВ "Збаразький комбінат хлібопродуктів" повідомило Збаразьку міську раду про те, що 8 квітня 2014р. розпочнеться реконструкція Збаразького комбінату хлібопродуктів по вул. Грушевського, 90 у м. Збараж Тернопільської області.
08.07.2014р. Збаразькою міською радою прийнято рішення №769 "Про порядок залучення розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури м.Збаража", яким, зокрема, затверджено Порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури міста Збаража; затверджено Договір про пайову участь замовників будівництва у розвитку інфраструктури міста Збаража; рекомендовано інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Тернопільській області здійснювати прийняття в експлуатацію об'єктів містобудування, що розташовані на території міста Збаража, при наявності довідки міської ради про участь замовника у розвитку інфраструктури міста Збаража.
- 14.07.2014р. Збаразькою міською радою направлено ТОВ "Збаразький комбінат хлібопродуктів" лист за №03-568/2.6, у якому міська рада повідомила про прийняте рішення №769 від 08.07.2014р. та додатково надано для ознайомлення типовий договір про пайову участь (внесок) замовника (юридичної, фізичної) особи у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Збаража.
- 23.09.2014р. Інспекцією ДАБК у Тернопільській області зареєстровано Декларацію №ТП 143142660068 про готовність об'єкта до експлуатації (будівництво матеріального складу та складу важко сипучих зернопродуктів, код об'єкта -1252.8, категорія складності - ІІІ (І черга), здійсненого за замовленням ТОВ "Збаразький комбінат хлібопродуктів".
- 14.10.2014р. Інспекцією ДАБК у Тернопільській області зареєстровано Декларацію №ТП 143142870263 про готовність об'єкта до експлуатації (реконструкція Збаразького комбінату хлібопродуктів по вулиці Грушевського, 90 в м. Збараж Тернопільської області, код об'єкта -1252.8, категорія складності - ІІІ).
- листом (вих.№02/64-02 від 27.10.2014р.) відповідач повідомив міську раду про те, що реконструкція ТОВ "Збаразький комбінат хлібопродуктів" по вул. Грушевського, 90 у м.Збаражі Тернопільської області, закінчена.
- 06.11.2014р. Збаразька міська рада листом за №03-858/2.6 повторно повідомила ТОВ "Збаразький комбінат хлібопродуктів" про прийняте нею рішення №769 від 08.07.2014р. та про необхідність в найкоротший термін звернутися в міську раду для укладання договору про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Збаража та подати необхідні документи.
При цьому, як зазначено у вказаному листі, останній направлявся з додатком на 5 аркушах (як стверджує представник позивача - з підготовленим примірником договору для підписання). Разом з тим, доказів в підтвердження вказаної обставини суду не надано, і як пояснив представник позивача в судовому засіданні 30.05.2016р., вказаний лист направлявся простою кореспонденцією (формуляр (протокол) судового засідання від 30.05.2016р.).
Вказаний лист міської ради ТОВ "Збаразький комбінат хлібопродуктів" розцінило як змушування підприємства до укладення договору про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Збаража, оскільки міською радою терміни укладання такого договору пропущені (лист №17.11-1 від 17.11.2014р.).
Також, в матеріалах справи наявні копії листів ТОВ "Збаразький комбінат хлібопродуктів" від 12.11.2014р. за №12.11-1 і №12.11-2, у яких товариство зверталося до Збаразької міської ради про видачу довідки із підтвердження того, що об'єкти, описані у деклараціях від 23.09.2014р. та від 14.10.2014р., знаходяться за адресою: вул. Грушевського, 90, м. Збараж, Тернопільська область (долучивши копії відповідних декларацій).
- 04.03.2016р. Збаразька міська рада звернулася із листом №03-199/2.6 до Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області з проханням надати інформацію щодо дати реєстрації декларацій про готовність об'єктів до експлуатації: "Реконструкція Збаразького комбінату хлібопродуктів" та "Будівництво матеріального складу та складу важко-сипучих зернопродуктів".
- 25.03.2016р. Управлінням ДАБІ було надано відповідь (лист №40-1019-1.6/536-16 від 22.03.2016р.) про те, що 10.02.2015р. Управлінням були зареєстровані Декларація про готовність об'єкта до експлуатації ТП 143150410543 на об'єкт - Реконструкція Збаразького комбінату хлібопродуктів, та Декларація про готовність об'єкта до експлуатації ТП 143150410211 на об'єкт - Будівництво матеріального складу та складу важкосипучих зернопродуктів, по вул. Грушевського, 90, м. Збараж, Тернопільська область, замовник ТОВ "Збаразький комбінат хлібопродуктів".
Як стверджує позивач, міською радою неодноразово проводились зустрічі із представниками ТОВ "Збаразький комбінат хлібопродуктів" щодо необхідності взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Збаража та щодо підписання договору, проте станом на даний час такий договір не укладено, що і стало підставою для звернення з даним позовом.
Суд, на підставі ст. 43 ГПК України, оцінивши подані сторонами докази та наведені доводи, прийшов до висновку, що позов до задоволення не підлягає, виходячи з наступного.
- відповідно до ст.11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є: договори та інші правочини.
Частиною 4 вказаної статті передбачено, що у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.
Господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів (ч. 7 ст. 179 ГК України).
Згідно з ч.3 ст.179 ГК України укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.
Відповідно до частин 1-3, 5 ст.40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено, що порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону.
Замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.
Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.
Величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій.
Частиною 9 ст.40 вказаного Закону визначено, що договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію . Істотними умовами договору є: 1) розмір пайової участі; 2) строк (графік) сплати пайової участі; 3) відповідальність сторін. Невід'ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту. Кошти пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту сплачуються в повному обсязі до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію єдиним платежем або частинами за графіком, що визначається договором.
Отже, положеннями ч.9 ст.40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлено обов'язок замовників будівництва взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, шляхом укладення договору про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту та перерахування до відповідного місцевого бюджету розміру внеску пайової участі, визначеного договором. До того ж, саме на замовника будівництва (відповідача у справі) покладається обов'язок щодо звернення (ініціювання) укладення такого договору, і з моменту якого розпочинає перебіг визначений 15-денний термін.
Проте, в даному випадку, з матеріалах справи відсутні докази звернення ТОВ "Збаразький комбінат хлібопродуктів" до Збаразької міської ради з приводу укладення договору про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту, більше того, відсутність такого звернення підтверджено представником товариства в судовому засіданні (формуляр (протокол) судового засідання від 30.05.2016р.).
При цьому, орган місцевого самоврядування, в разі невиконання згаданого обов'язку відповідачем, мав повне право спонукати останнього до укладання такого договору в порядку, визначеному законодавством.
Разом з тим, слід зазначити, що приписами ч.9 ст.40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", визначено і граничний термін для укладання договору про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту (не пізніше дати прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію) , які є імперативними, тобто підлягають обов'язковому виконанню всіма учасниками спірних правовідносин.
Відповідно до ч.5 ст.39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" датою прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта є дата реєстрації декларації про готовність об'єкта до експлуатації або видачі сертифіката.
Судом встановлено, що Інспекцією ДАБК у Тернопільській області 23.09.2014р . зареєстровано Декларацію №ТП 143142660068 про готовність об'єкта до експлуатації (будівництво матеріального складу та складу важко сипучих зерно продуктів) та 14.10.2014р. зареєстровано Декларацію №ТП 143142870263 про готовність об'єкта до експлуатації (реконструкція Збаразького комбінату хлібопродуктів по вулиці Грушевського, 90 в м.Збараж Тернопільської області). Однак, такі Декларації втратили свою чинність 10.02.2015р. на підставі заяв, поданих замовником будівництва - ТОВ "Збаразький комбінат хлібопродуктів" про внесення змін до даних декларацій у зв'язку з виявленою технічною помилкою, про що зазначено у листі-відповіді Управління ДАБІ у Тернопільській області №40-1019-1.10/1012-16 від 02.06.2016р., наданого на запит суду.
У зв'язку із наведеним, 10.02.2015р. Управлінням були зареєстровані: Декларація про готовність об'єкта до експлуатації ТП 143150410543 на об'єкт - Реконструкція Збаразького комбінату хлібопродуктів по вулиці Грушевського, 90 в м.Збараж, та Декларація про готовність об'єкта до експлуатації ТП 143150410211 на об'єкт - Будівництво матеріального складу та складу важко сипучих зерно продуктів за адресою вул. Грушевського, 90, м.Збараж".
Отже, на час звернення позивача до відповідача з листом від 06.11.2014р., в якому вказувалось на необхідність укласти договір про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури, замовником вже були зареєстровані Декларації про готовність об'єктів до експлуатації (23.09.2014р. та 14.10.2014р.). Тобто відповідні дії позивача мали місце вже після, а не до моменту введення об'єктів в експлуатацію. Більше того, в діях Збаразької міської ради прослідковується зволікання з приводу спонукання до укладення такого договору у відповідності до чинного законодавства.
За таких обставин, суд приходить до висновку, що спір доведено до судового розгляду з вини обох сторін.
Таким чином, враховуючи, що: до прийняття об'єктів в експлуатацію договір про пайову участь між сторонами укладений не був, а на момент звернення позивача до відповідача з пропозицією про укладення договору про пайову участь (лист від 06.11.2014р.) об'єкти вже були прийняті в експлуатацію, отже, минув передбачений законом граничний термін для укладення такого виду договору (до введення об'єкта в експлуатацію), і чинне законодавство у сфері містобудування не передбачає можливість продовження чи відновлення цього терміну, тому суд приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення даного позову, оскільки укладення договору в редакції запропонованій позивачем після введення об'єкта в експлуатацію суперечить положенням ч.ч. 3 та 9 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Відповідно до ст.49 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на обидві сторони порівну, оскільки даний спір виник з вини обох сторін.
На підставі наведеного та керуючись ст.ст. 33, 34, 43, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. В задоволенні позову відмовити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Збаразький комбінат хлібопродуктів" (вул. Грушевського, 90, м.Збараж, Збаразький район, Тернопільська область, код 31273402) на користь Збаразької міської ради (вул. Б. Хмельницького, 4, м.Збараж, Збаразький район, Тернопільська область, код 04058404) - 689 грн в повернення сплаченого судового збору.
На рішення суду, яке не набрало законної сили, сторони у справі, прокурор, треті особи, особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов'язки, мають право подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня підписання повного тексту рішення через місцевий господарський суд.
Повне рішення складено та підписано "08" липня 2016 року .
Суддя С.Г. Стопник
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 01.07.2016 |
Оприлюднено | 14.07.2016 |
Номер документу | 58872863 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Стопник С.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні