Рішення
від 06.07.2016 по справі 904/4040/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

06.07.16р. Справа № 904/4040/16 За позовом Дніпродзержинської міської Ради Дніпропетровської області

до Товариства з обмеженою відповідальністю "БАЛАТОН ЛТД"

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

Суддя Юзіков С.Г.

Представники:

Позивача - ОСОБА_1, дов. № 01-14/6/379 від 23.03.16р.

Відповідача - не з'явився

СУТЬ СПОРУ:

Позивач просить внести зміни до договору оренди земельної ділянки, укладеного з Відповідачем.

Відповідач явку повноважного представника у судове засідання не забезпечив, відзив на позов, документи витребувані судом чи докази відсутності боргу на час розгляду справи господарському суду не надав.

Відповідач про засідання суду повідомлявся належно, на адресу, вказану у позові та ЄДР, про що свідчить поштові повернення з відміткою поштової установи "за зазначеною адресою не проживає".

Оскільки явка у судове засідання представників сторін - це право, а не обов'язок, справа може розглядатись без їх участі, якщо нез'явлення цих представників не перешкоджає вирішенню спору.

Розгляд справи відкладався.

Справа, згідно зі ст. 75 ГПК України, розглядається за наявними у ній матеріалами.

У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представника Позивача, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

21.01.10р. сторонами укладено договір оренди земельної ділянки № 11094 (далі Договір), за яким Орендодавець (Позивач) надає, а Орендар (Відповідач) приймає у строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: пров. Більшовицький, 2А, м. Дніпродзержинськ, згідно з планом земельної ділянки (кадастровий номер: 1210400000:02:029:0032), що додається (п. 1.1 Договору).

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1651 га для розміщення автозаправної станції.

Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення Дніпродзержинської міської ради від 27.11.09р. № 821-44/V (п. 1.2 Договору).

Пунктом 2.2. Договору визначено цільове використання земельної ділянки за українським класифікатором: землі іншої комерційної діяльності (1.11.6).

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1651 га для розміщення автозаправної станції, в тому числі: під будівлями та спорудами - 0,0428 га; під зеленими насадженнями - 0,0036 га; під проходами, проїздами та площадками - 0,1187 га. (п. 5.1 Договору).

Відповідно до п. 2.3 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 21.12.09р. становить 617 257,29 грн.

Договір укладається строком до 27.11.19р. Після закінчення строку договору Орендар має переважне право на поновлення його на новий строк (п. 3.1 Договору).

У п. 4.1 Договору сторонами погоджено, що орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі в розмірі 37 035,48 грн./рік без ПДВ, що становить 3 086,29 грн./міс без ПДВ, і вноситься на рахунок місцевого бюджету, реквізити якого надаються Орендарю додатково.

Пунктом 4.4 Договору встановлено, що розмір орендної плати щорічно переглядається у випадах і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів ставки земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; інших випадках, передбачених законодавчими актами України.

Згідно з п. 12.7 Договору у разі недосягнення згоди щодо умов договору оренди, його дострокового розірвання на вимогу заінтересованої сторони та інші спори вирішуються у судовому порядку.

12.07.13р. Дніпродзержинська міська рада Дніпропетровської області прийняла рішення №842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинська", яким вирішила:

- затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ із застосуванням базової вартості 1 м 2 в розмірі 199,64 грн., та ввести її в дію з 01.01.14р. (п.1 рішення);

- установити коефіцієнт для розрахунку річної орендної плати за земельні ділянки, розпорядниками яких є Дніпродзержинська міська рада на рівні трикратного розміру земельного податку з 01.01.14р. (п.2 рішення);

- землекористувачам, одержати у відділі Держземагенства у м. Дніпродзержинську Дніпропетровської області витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та надати їх до департаменту комунальної власності та земельних відносин міської ради для підготовки документів щодо перегляду річної орендної плати в чинних договорах оренди земельних ділянок (п. 3.1 рішення);

- організувати оприлюднення цього рішення у міських засобах масової інформації та розміщення на офіційному веб-сайті міської ради в мережі Інтернет (п.6.2 рішення).

Рішення Дніпродзержинської міської ради №842-38/VI від 12.07.13р. офіційно оприлюднене в газеті "Відомості" від 13.07.13р. додаток до №28(964), що є підставою вважати, що громадяни міста, які використовують земельні ділянки для здійснення підприємницької діяльності, обізнані про зміну нормативної грошової оцінки земельних ділянок та, відповідно до цього, і про необхідність переукласти свої договори оренди земельних ділянок.

Позивач вважає, що прийняття нового законодавства та рішення міської ради, яким внесено зміни щодо розміру орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, є підставою для внесення змін до Договору.

Не звернення Відповідачем до Позивача за внесенням змін до Договору стало причиною звернення Позивачем з позовом.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільним кодексами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст. 6 ЦК України).

Відповідно до ст. 759, 762 ЦК України законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" (з відповідними змінами) орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Згідно зі ст. 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди.

Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").

Відповідно до ст. 14 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі укладається у письмовій формі. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 5, 9 Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.04р. №220 (далі - Типовий договір), договір оренди землі повинен містити відомості про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки; форми та розміру орендної плати, при цьому розмір орендної плати: грошової - у гривнях із зазначенням способів внесення, а за земельні ділянки комунальної власності також із зазначенням відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (ст.14.1.147. Податкового кодексу України).

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XIII - орендна плата) (ст. 14.1.136. Податкового кодексу України).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XIII, глави 2 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ст. 14.1.125. Податкового кодексу України).

Базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом (ст.271.1.1. Податкового кодексу України).

Відповідно до ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів проводиться незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель").

Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель").

Частиною 1 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно зі ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради віднесені питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин та затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

У п. 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.11р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" зазначено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї з сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст. 288.5-288.5.2 Податкового кодексу України).

Відповідно до ст. 654 ЦК України зміна умов договору вчинюється в такій самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не встановлено договором, законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Згідно з ч.2 ст. 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до ст. 33, 34 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Відповідач не надав заперечень на позов, не надав доказів оскарження та скасування рішення Дніпродзержинської міської ради від 26.12.13р. № 1168-58/VІ. Відповідно, з урахуванням ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рішення є чинним і обов'язковим до виконання.

Відповідно до Договору та плану земельної ділянки, загальна площа орендованої земельної ділянки (кадастровий номер 1210400000:02:029:0032) становить 0,1651 га.

Згідно з Витягом 847/86-16 від 31.03.16р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, наданого відділом Держгеокадастру в м. Дніпродзержинськ, нормативна грошова оцінка земельної ділянки за адресою: м. Дніпродзержинськ, пров. Більшовицький,2а, яка знаходиться у користуванні ТОВ "БАЛАТОН ЛТД", площею 0,1651 га, станом на 30.03.16Р. становить 1 887 987,02 грн.

Отже, орендна плата становить 1887987,02 грн. х 3% = 56 639,61 грн./рік.

Частиною 3 ст. 653 ЦК України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

З урахуванням викладеного, беручи до уваги, що відбулась зміна законодавства щодо визначення розміру орендної плати за користування землею; рішення Дніпродзержинської міської ради від 12.07.13р. №842-38/VI; що у п. 4.4 Договору сторони погодили, що розмір орендної плати щорічно переглядається у випадах і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; підвищення цін, товарів тощо, у тому числі внаслідок інфляційних процесів; збільшення розміру ставки земельного податку ; інших випадках, передбачених законодавчими актами України, суд вважає, що позов підлягає задоволенню.

Відповідно до статті 49 ГПК України судові витрати слід покласти на Відповідача.

Враховуючи вищевикладене, керуючись ст. 1, 33, 34, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити.

Внести зміни до п. 2.3. Договору оренди земельної ділянки від 21.01.10р. №11094 (державна реєстрація від 14.09.10р. №041010600362), укладеного Дніпродзержинською міською радою Дніпропетровської області (код 24604168) з Товариством з обмеженою відповідальністю "БАЛАТОН ЛТД" (код 35594547) виклавши його в наступній редакції: "2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 30.03.16р. становить 1 887 987,02 грн.".

Внести зміни до п.4.1 Договору оренди земельної ділянки від 21.01.10р. №11094 (державна реєстрація від 14.09.10р. №041010600362), укладеного Дніпродзержинською міською радою Дніпропетровської області (код 24604168) з Товариством з обмеженою відповідальністю "БАЛАТОН ЛТД" (код 35594547) виклавши його в наступній редакції: "п.4.1 Оренда плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 56 639,61 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до Рішення міської ради від 12.07.13р. №842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Дніпродзержинська", ст. 288 Податкового кодексу України".

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "БАЛАТОН ЛТД", 51911, Дніпропетровська область, м. Дніпродзержинськ, вул. Долматова, 11, (код 35594547), на користь Дніпродзержинської міської ради, 51931, Дніпропетровська область, м. Дніпродзержинськ, пл. Дзержинського, 2, (код 24604168) 2 756,00 грн. - судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня підписання його повного тексту, якщо не буде оскаржено в апеляційному порядку.

Суддя С.Г. Юзіков

Повний текст рішення виготовлено


СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення06.07.2016
Оприлюднено15.07.2016
Номер документу58898044
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/4040/16

Рішення від 06.07.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков Станіслав Георгійович

Ухвала від 15.06.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков Станіслав Георгійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні