ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКО Ї ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"02" березня 2009 р. Справа № 34/208-08-4737
за позовом Ізмаїльсь кого міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі І змаїльської районної держав ної адміністрації
до відповідача Суб'єкта підприємницької діяльнос ті-фізичної особи
ОСОБА_2
про визнання недійсним договору оренди земельної д ілянки
Суддя Фаєр Ю.Г .
В судовому засіданні прий мали участь представники:
від прокурора Одеської об ласті: Лянна О.А., діюча на підс таві посвідчення №98 від 04.11.98р.;
від Ізмаїльської РДА: Арє шкіна С.Н., діюча на підставі довіреності від 08.01.09р. №01-29-08;
від відповідача: не з' яви лися;
СУТЬ СПОРУ: Ізмаїльс ький міжрайонний прокурор зв ернувся до суду в інтересах д ержави в особі Ізмаїльської районної державної адмініст рації з позовною заявою, в які й просить визнати укладений 10.08.2004р. між Ізмаїльською районн ою державною адміністрацією та Суб'єктом підприємниц ької діяльності-фізичною осо бою ОСОБА_2 договір оренд и земельної ділянки загально ю площею 75,769га, розташованої на території Новопокровської с ільської ради строком на 49рок ів для рибогосподарських пот реб - недійсним на підставі ст .215 Цивільного кодексу України . В обґрунтування заявлених п озовних вимог прокурор посил ається на недотримання відпо відачем, в порушення ч.1 ст.6 Зак ону України «Про оренду земл і», порядку набуття права оре нди земельної ділянки, перед баченого Земельним кодексом України, Законом України «Пр о землеустрій», Порядком роз роблення проектів землеустр ою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого пост ановою Кабінету Міністрів Ук раїни від 26.05.2004р. №677.
Представник прокуратури п озовну заяву підтримує, напо лягає на її задоволенні.
Ізмаїльська районна держа вна адміністрація підтримує позов у повному обсязі згідн о наданих суду пояснень від 18. 02.09р. №01-31-427 (вх.4333 від 23.02.09р.).
Відповідач проти позову за перечує з підстав викладених у відзиві на позов (вх.26127 від 17.12. 08р.).
За клопотанням сторін ухва лою господарського суду Одес ької області від 09.01.2008р. строк р озгляду справи продовжено по 06.02.2009р. в порядку ч.4 ст.69 Господар ського процесуального кодек су України.
Ухвалою в.о. голови господар ського суду Одеської області від 06.02.2009р. строк розгляду спра ви продовжено по 10.03.2009р. в поряд ку ч.3 ст.69 Господарського проц есуального кодексу України.
Розглянувши матеріали спр ави, суд встановив.
24.06.04р. між Державним підприєм ством ”Управління по експлуа тації адмінбудинків податко вих органів Одеської області ” (Продавець) та суб'єктом підп риємницької діяльності-фізи чною особою ОСОБА_2 (Покуп ець) укладено договір купівл і-продажу №33, відповідно до ум ов якого Продавець зобов' яз ався передати у власність По купцю нерухоме майно, а саме: г ідротехнічну споруду - конту рну загороджувальну дамбу во доймища ємністю 1 млн.куб.м., мі сцезнаходження якої: Одеська область, Ізмаїльський район , 6-й км автодороги Суворове-Пр иозерне (землі Новопокровськ ої сільради), що належить СК ”П окровський” на підставі Розп орядження Новопокровської с ільської ради Ізмаїльського району Одеської області від 13.04.04р., та перебуває у податкові й заставі Ізмаїльської об' є днаної державної податкової інспекції Одеської області, а Покупець прийняти вказани й об' єкт і сплатити ціну від повідно до умов, що визначені в договорі, та пройти відпові дну реєстрацію.
25.06.04р. на виконання вимог п.3.2 д оговору №33 від 24.06.04р. між сторон ами укладено акт прийому-пер едачі нерухомого майна, що бу ло реалізовано у рахунок пог ашення податкової заборгова ності.
10.08.04р. головою Ізмаїльської р айонної державної адміністр ації видано розпорядження №8 29/2004, згідно якого вирішено над ати суб'єкту підприємницької діяльності-фізичній особі ОСОБА_2 в оренду земельну ді лянку загальною площею 62,365га, в т.ч. 62,365га штучних водосховищ, і з земель водного фонду, що від несені до земель державної в ласності (за межами населено го пункту), у тимчасове довгос трокове користування на умов ах оренди строком на 49років на території Новопокровської с ільської ради для рибогоспод арських потреб, а також зобов ' язано суб'єкта підприємниц ької діяльності-фізичну особ у ОСОБА_2 підписати догові р на право тимчасового корис тування земельною ділянкою н а умовах оренди між Ізмаїльс ькою районною державною адмі ністрацією та суб'єктом підп риємницької діяльності-фізи чною особою ОСОБА_2.
10.08.2004р. між Ізмаїльською райо нною державною адміністраці єю (орендодавець) та суб'єктом підприємницької діяльності -фізичною особою ОСОБА_2 (о рендар) укладено договір оре нди земельної ділянки, відпо відно до умов якого орендода вець надає, а орендар приймає в строкове, платне користува ння земельну ділянку із земе ль несільськогосподарськог о (землі водного фонду) призна чення, яка знаходиться на тер иторії Новопокровської сіль ської ради, загальною площею 75,769га, у тому числі 1,682га під гідр отехнічні споруди, 62,365га під шт учні водосховища, 11,722га під пас овища - 50м прибережна захисна смуга для рибогосподарських потреб.
Пунктами 3.1, 3.2 цього договору встановлено, що даний догові р укладено строком на 49 років. Після закінчення строку дог овору орендар, за умовою вико нання належним чином своїх о бов' язків, має переважне пр аво за іншими рівними умовам и на поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар по винен не пізніше ніж за місяц ь до закінчення строку дії до говору повідомити письмово о рендодавця про намір продовж ити його дію.
Пунктом 6.1 даного договору с торонами передбачено, що зем ельна ділянка передається в оренду згідно акту приймання передачі, який оформляється в строк не пізніше семи днів з моменту державної реєстраці ї даного договору.
На виконання умов договору сторонами 10.08.2004р. складено акт про передачу в натурі меж зем ельної ділянки та передачу н а зберігання межових знаків, згідно якого проведено вста новлення та закріплення на м ісцевості меж земельної діля нки площею 75,769га., переданої су б'єкту підприємницької діяль ності-фізичній особі ОСОБА _2 із земель запасу земель во дного фонду Новопокровської сільської ради.
Дослідивши матеріали спра ви, суд дійшов висновку про на явність підстав для задоволе ння позовних вимог з наступн их підстав.
Відповідно до приписів ст.с т.13, 41 Конституції України від і мені Українського народу пра ва власності здійснюють орга ни державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституці єю, і усі суб' єкти права влас ності рівні перед законом. Ко жен має право володіти, корис туватися і розпоряджатися св оєю власністю.
Згідно ст.93 Земельного коде ксу України право оренди зем ельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування зе мельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої дія льності. Земельні ділянки мо жуть передаватися в оренду г ромадянам та юридичним особа м України, іноземним громадя нам і особам без громадянств а, іноземним юридичним особа м, міжнародним об'єднанням і о рганізаціям, а також іноземн им державам. Орендодавцями з емельних ділянок є їх власни ки або уповноважені ними осо би. Відносини, пов'язані з орен дою землі, регулюються закон ом.
Статтею 116 Земельного кодек су України визначено, що гром адяни та юридичні особи набу вають права власності та пра ва користування земельними д ілянками із земель державної або комунальної власності з а рішенням органів виконавчо ї влади або органів місцевог о самоврядування в межах їх п овноважень, визначених цим К одексом.
Стаття 12 Земельного кодексу України визначає повноважен ня сільських, селищних, міськ их рад у галузі земельних від носин, до яких, зокрема, належи ть розпорядження землями тер иторіальних громад; надання земельних ділянок у користув ання із земель комунальної в ласності відповідно до цього Кодексу.
За змістом п.1 ст.124 Земельног о кодексу України передача з емельних ділянок, що перебув ають у державній або комунал ьної власності, здійснюється на підставі рішення відпові дного органу виконавчої влад и або органу місцевого самов рядування шляхом укладення д оговору оренди земельної діл янки.
Згідно ст.792 Цивільного коде ксу України за договором най му (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений дог овором строк у володіння та к ористування за плату. Земель на ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, б удівлями, спорудами, водойма ми, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки ре гулюються законом.
Детальне регулювання відн осини найму земельної ділянк и міститься в Законі України «Про оренду землі».
Так, згідно ст.13 Закону Украї ни «Про оренду землі»договір оренди землі - це договір, за я ким орендодавець зобов'язани й за плату передати орендаре ві земельну ділянку у володі ння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ді лянку відповідно до умов дог овору та вимог земельного за конодавства.
Закон України «Про оренду з емлі»(ст.15) встановлює перелік таких істотних умов договор у оренди землі: об'єкт оренди ( місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна пла та із зазначенням її розміру , індексації, форм платежу, стр оків, порядку її внесення і пе регляду та відповідальності за її несплату; умови викорис тання та цільове призначення земельної ділянки, яка перед ається в оренду; умови збереж ення стану об'єкта оренди; умо ви і строки передачі земельн ої ділянки орендарю; умови по вернення земельної ділянки о рендодавцеві; існуючі обмеже ння (обтяження) щодо використ ання земельної ділянки; визн ачення сторони, яка несе ризи к випадкового пошкодження аб о знищення об'єкта оренди чи й ого частини; відповідальніст ь сторін. Відсутність у догов орі оренди землі однієї з іст отних умов, передбачених ціє ю статтею, а також порушення в имог ст.ст. 4-6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в держ авній реєстрації договору ор енди, а також для визнання дог овору недійсним відповідно д о закону.
Невід'ємною частиною догов ору оренди землі є: план або сх ема земельної ділянки, яка пе редається в оренду; кадастро вий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обт яжень) у її використанні та вс тановлених земельних сервіт утів; акт визначення меж земе льної ділянки в натурі (на міс цевості); акт приймання-перед ачі об'єкта оренди; проект від ведення земельної ділянки у випадках, передбачених цим З аконом.
Згідно ч.6 ст.123 Земельного ко дексу України проект відведе ння земельної ділянки погодж ується із землекористувачем , органом по земельних ресурс ах, природоохоронним і саніт арно-епідеміологічним орган ами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку д ержавної землевпорядної екс пертизи по об'єктах, які їй під лягають, подається до відпов ідної державної адміністрац ії або сільської, селищної, мі ської ради, які розглядають й ого у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначен их цим Кодексом, приймають рі шення про надання земельної ділянки.
Згідно п.«в»ч.1 ст.20 Закону Ук раїни «Про землеустрій», на з емлях усіх категорій незалеж но від форм власності в разі н адання земельних ділянок в о бов'язковому порядку проводи ться землеустрій. Згідно ст.50 зазначеного закону, у разі на дання, передачі, вилучення (ви купу), відчуження земельних д ілянок, складаються проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Відповідно до п.2 Порядку ро зроблення проектів землеуст рою щодо відведення земельни х ділянок, затвердженого пос тановою Кабінету Міністрів У країни від 26.05.2004р. №677, проект від ведення земельної ділянки не розробляється у разі, коли: зе мельна ділянка, межі якої виз начено в натурі (на місцевост і), надається у користування а бо безоплатно передається у власність без зміни її цільо вого призначення; земельна д ілянка набувається у власніс ть шляхом купівлі-продажу, да рування, міни, на підставі інш их цивільно-правових угод, ус падкування, без зміни її меж т а цільового призначення; зем ельна ділянка придбана на ко нкурентних засадах (за резул ьтатами земельних торгів).
Відповідно до п.9 Порядку ро зроблення проектів землеуст рою щодо відведення земельни х ділянок, затвердженого пос тановою Кабінету Міністрів У країни від 26.05.2004р. №677, проект від ведення земельної ділянки по годжується із землевласнико м або землекористувачем, орг аном земельних ресурсів, при родоохоронним органом, саніт арно-епідеміологічною служб ою, органом містобудування і архітектури та охорони куль турної спадщини. Після цього погоджений проект відведенн я земельної ділянки підлягає державній експертизі (п.10 Пор ядку).
Проекти землеустрою щодо в ідведення земельних ділянок підлягають обов'язковій дер жавній експертизі землевпор ядної документації також і в ідповідно до ст.9 Закону Украї ни «Про державну експертизу землевпорядної документаці ї».
Відповідно до ст.1 Закону Ук раїни «Про державну експерти зу землевпорядної документа ції»встановлює, що державна експертиза землевпорядної д окументації (далі - державна е кспертиза) - це діяльність, мет ою якої є дослідження, переві рка, аналіз та оцінка об'єктів експертизи на предмет їх від повідності вимогам законода вства, встановленим стандарт ам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих ви сновків для прийняття рішень щодо об'єктів експертизи.
Згідно ст.35 названого закон у результатом проведення дер жавної експертизи є висновок державної експертизи. Якщо о б'єкт державної експертизи п ідготовлений згідно з вимога ми законодавства, встановлен ими стандартами, нормами і пр авилами, то він позитивно оці нюється та погоджується. Поз итивні висновки державної ек спертизи щодо об'єктів обов'я зкової державної експертизи є підставою для прийняття ві дповідного рішення органами виконавчої влади чи органам и місцевого самоврядування, відкриття фінансування робі т з реалізації заходів, перед бачених відповідною докумен тацією. Реалізація заходів, п ередбачених документацією і з землеустрою та документаці єю з оцінки земель, види яких визначені законом, а також м атеріалами і документацією державного земельного кадас тру щодо об'єктів обов'язково ї державної експертизи, без позитивних висновків держа вної експертизи забороняєть ся.
Висновки державної експер тизи після їх затвердження с пеціально уповноваженим ор ганом виконавчої влади у сфе рі державної експертизи є об ов'язковими для прийняття до розгляду замовником і враху вання при прийнятті відповід ного рішення щодо об'єктів де ржавної експертизи.
Крім того, згідно п.11 Порядку розроблення проектів землеу строю щодо відведення земель них ділянок, затвердженого п остановою Кабінету Міністрі в України від 26.05.2004р. №677, після од ержання позитивного висновк у державної експертизи проек т відведення земельної ділян ки розглядається сільською, селищною, міською радою, райо нною, Київською та Севастопо льською міською держадмініс трацією, затверджується ними або в установленому порядку подається до інших органів, д о повноважень яких належить надання у користування або п ередача у власність земельни х ділянок.
Відповідно до ст.13 Закону Ук раїни «Про оцінку землі»норм ативна грошова оцінка земель них ділянок проводиться у ра зі: визначення розміру земел ьного податку; визначення ро зміру орендної плати за земе льні ділянки державної та ко мунальної власності; визначе ння розміру державного мита при міні, спадкуванні та дару ванні земельних ділянок згід но із законом; визначення втр ат сільськогосподарського і лісогосподарського виробни цтва; розробки показників та механізмів економічного сти мулювання раціонального вик ористання та охорони земель.
Разом з тим, згідно статті 2 З акону України «Про плату за з емлю»плата за землю справляє ться у вигляді земельного по датку або орендної плати, що в изначається залежно від грош ової оцінки земель. Розміри п одатку за земельні ділянки, г рошову оцінку яких не встано влено, визначаються до її вст ановлення у порядку, визначе ному цим Законом.
Відповідно до ст.20 Закону Ук раїни «Про плату за землю»пл атежі за землю зараховуються до відповідних місцевих бюд жетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.
Таким, чином, при укладанні договору оренди від 10.08.2004р., в по рушення вищезазначених вимо г чинного законодавства, кад астровий план земельної діля нки та проект відведення зем ельної ділянки загальною пло щею 755,769га, розташованої на тер иторії Новопокровської сіль ської ради не розроблявся, а в ідтак відсутній в порушення вимог ст.9 Закону України «Про державну експертизу землевп орядної документації»висно вок обов' язкової державної експертизи проекту землеуст рою щодо відведення земельно ї ділянки, грошову оцінку ціє ї земельної ділянки не прове дено. Доказів, підтверджуючи х наявність складених сторон ами договору зазначених доку ментів позивач та відповідач в порушення вимог ст.33 Господ арського процесуального код ексу України суду не надали, н атомість в матеріалах справи наявний акт про перенесення в натурі меж земельної ділян ки та передачу на зберігання межових знаків, в якому не заз начено ані реквізитів розпор ядження Ізмаїльської районн ої державної адміністрації, на підставі якого складався цей акт, ані підпису безпосер едньо відповідача в цьому ак ті, у зв' язку з чим цей акт не має силу доказовості у відпо відності до приписів чинного законодавства.
Приписами статті 203 Цивільн ого кодексу України визначен і загальні вимоги, додержанн я яких є необхідним для чинно сті правочину, а саме: 1. Зміст правочину не може суперечит и цьому Кодексу, іншим актам ц ивільного законодавства, а т акож моральним засадам суспі льства; 2. Особа, яка вчиняє пра вочин, повинна мати необхідн ий обсяг цивільної дієздатно сті; 3. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; 4. Правочин має вчинятис я у формі, встановленій закон ом; 5. Правочин має бути спрямо ваний на реальне настання пр авових наслідків, що обумовл ені ним.
Частиною першою статті 215 Ци вільного кодексу України вст ановлено, що підставою недій сності правочину є недодержа ння в момент вчинення правоч ину стороною (сторонами) вимо г, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шос тою статті 203 Цивільного кодек су.
Отже, відповідність змісту правочину Цивільного кодекс у України, іншим актам цивіль ного законодавства, а також м оральним засадам суспільств а є однією з необхідних умов в изнання останнього дійсним, натомість його суперечність зазначеним вимогам і є підст авою для визнання такого дог овору недійсним.
Враховуючи вищезазначене, договір оренди земельної ді лянки від 10.08.2004р., укладений між Ізмаїльською районною держа вною адміністрацією та суб'є ктом підприємницької діяльн ості-фізичною особою ОСОБА _2 слід визнати недійсним на підставі ст.215 Цивільного код ексу України, внаслідок пору шення приписів ст.203 Цивільног о кодексу України при його ук ладенні.
Відповідно до ч.2 п.4 Роз' ясн ень Вищого господарського су ду України «Про деякі питанн я практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням угод н едійсними»від 12.03.99р. N02-5/111 (із змін ами і доповненнями) прокурор , звертаючись до господарськ ого суду в інтересах держави з заявою про визнання догово ру недійсним, зазначає у ній п озивачем державний орган або установу, організацію, уповн оважені здійснювати відпові дні функції держави у спірни х правовідносинах і визначає відповідачами, як правило, об ох контрагентів за договором . Виняток можуть становити ви падки, коли одним з контраген тів є названий орган (установ а, організація) - у такому разі відповідачем визначається д ругий контрагент.
За таких обставин, згідно ст .ст.44, 49 Господарського процесу ального кодексу України, слі д стягнути солідарно з Ізмаї льської районної державної а дміністрації та відповідача на користь бюджету витрати п о сплаті держмита на суму 42,50гр н. з кожного та витрати на інфо рмаційно-технічне забезпече ння розгляду справ у судах на суму 59грн. з кожного.
Керуючись ст.ст.44, 49, 82-85 Господ арського процесуального код ексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки ві д 10.08.2004р., укладений між Ізмаїль ською районною державною адм іністрацією та суб'єктом під приємницької діяльності-фіз ичною особою ОСОБА_2.
3. Стягнути з суб'єкта підпри ємницької діяльності-фізичн ої особи ОСОБА_2 (АДРЕСА_ 1, код НОМЕР_1) на користь Д ержавного бюджету України (к од бюджетної класифікації 22090 200, символ звітності 095, р/р31114095700008, Б анк одержувача - ГУДКУ в Оде ській області, МФО - 828011, одерж увач - ГУДКУ в Одеській обла сті, код ЄДРПОУ - 23213460) витрати по сплаті державного мита у сум і 42(сорок дві)грн. 50коп.
4. Стягнути з Ізмаїльської р айонної державної адміністр ації (68600, Одеська область, м.Ізм аїл, пр-т. Суварова,62 код 22080401, р/р332 16871700214 УДК в Одеській області) на користь Державного бюджету України (код бюджетної класи фікації 22090200, символ звітності 095, р/р31114095700008, Банк одержувача - Г УДКУ в Одеській області, МФО - 828011, одержувач - ГУДКУ в Одеськ ій області, код ЄДРПОУ - 23213460) вит рати по сплаті державного ми та у сумі 42(сорок дві)грн. 50коп.
5. Стягнути з суб'єкта підпри ємницької діяльності-фізичн ої особи ОСОБА_2 (АДРЕСА_ 1, код НОМЕР_1) на користь б юджету (р/р 31217259700008 отримувач ГУД КУ в Одеській області код ЄДР ПОУ 23213460 банк-ГУДКУ в Одеській о бласті МФО 828011 код платежу 22050000) в итрати на інформаційно-техні чне забезпечення судового пр оцесу на суму 59(п' ятдесят дев ' ять)грн.
6. Стягнути з Ізмаїльської р айонної державної адміністр ації (68600, Одеська область, м.Ізм аїл, пр-т. Суварова,62 код 22080401, р/р332 16871700214 УДК в Одеській області) на користь бюджету (р/р 31217259700008 отри мувач ГУДКУ в Одеській облас ті код ЄДРПОУ 23213460 банк-ГУДКУ в О деській області МФО 828011 код пла тежу 22050000) витрати на інформаці йно-технічне забезпечення су дового процесу на суму 59(п' ят десят дев' ять)грн.
Рішення господарсько го суду Одеської області наб ирає чинності у порядку ст.85 Г ПК України.
Нака зи видати у порядку ст.116 ГПК Ук раїни.
Суддя Фаєр Ю.Г.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 02.03.2009 |
Оприлюднено | 21.05.2010 |
Номер документу | 5890415 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Фаєр Ю.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні