Рішення
від 02.03.2009 по справі 34/208-08-4737
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКО Ї ОБЛАСТІ



ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"02" березня 2009 р. Справа № 34/208-08-4737

за позовом Ізмаїльсь кого міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі І змаїльської районної держав ної адміністрації

до відповідача Суб'єкта підприємницької діяльнос ті-фізичної особи

ОСОБА_2

про визнання недійсним договору оренди земельної д ілянки

Суддя Фаєр Ю.Г .

В судовому засіданні прий мали участь представники:

від прокурора Одеської об ласті: Лянна О.А., діюча на підс таві посвідчення №98 від 04.11.98р.;

від Ізмаїльської РДА: Арє шкіна С.Н., діюча на підставі довіреності від 08.01.09р. №01-29-08;

від відповідача: не з' яви лися;

СУТЬ СПОРУ: Ізмаїльс ький міжрайонний прокурор зв ернувся до суду в інтересах д ержави в особі Ізмаїльської районної державної адмініст рації з позовною заявою, в які й просить визнати укладений 10.08.2004р. між Ізмаїльською районн ою державною адміністрацією та Суб'єктом підприємниц ької діяльності-фізичною осо бою ОСОБА_2 договір оренд и земельної ділянки загально ю площею 75,769га, розташованої на території Новопокровської с ільської ради строком на 49рок ів для рибогосподарських пот реб - недійсним на підставі ст .215 Цивільного кодексу України . В обґрунтування заявлених п озовних вимог прокурор посил ається на недотримання відпо відачем, в порушення ч.1 ст.6 Зак ону України «Про оренду земл і», порядку набуття права оре нди земельної ділянки, перед баченого Земельним кодексом України, Законом України «Пр о землеустрій», Порядком роз роблення проектів землеустр ою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого пост ановою Кабінету Міністрів Ук раїни від 26.05.2004р. №677.

Представник прокуратури п озовну заяву підтримує, напо лягає на її задоволенні.

Ізмаїльська районна держа вна адміністрація підтримує позов у повному обсязі згідн о наданих суду пояснень від 18. 02.09р. №01-31-427 (вх.4333 від 23.02.09р.).

Відповідач проти позову за перечує з підстав викладених у відзиві на позов (вх.26127 від 17.12. 08р.).

За клопотанням сторін ухва лою господарського суду Одес ької області від 09.01.2008р. строк р озгляду справи продовжено по 06.02.2009р. в порядку ч.4 ст.69 Господар ського процесуального кодек су України.

Ухвалою в.о. голови господар ського суду Одеської області від 06.02.2009р. строк розгляду спра ви продовжено по 10.03.2009р. в поряд ку ч.3 ст.69 Господарського проц есуального кодексу України.

Розглянувши матеріали спр ави, суд встановив.

24.06.04р. між Державним підприєм ством ”Управління по експлуа тації адмінбудинків податко вих органів Одеської області ” (Продавець) та суб'єктом підп риємницької діяльності-фізи чною особою ОСОБА_2 (Покуп ець) укладено договір купівл і-продажу №33, відповідно до ум ов якого Продавець зобов' яз ався передати у власність По купцю нерухоме майно, а саме: г ідротехнічну споруду - конту рну загороджувальну дамбу во доймища ємністю 1 млн.куб.м., мі сцезнаходження якої: Одеська область, Ізмаїльський район , 6-й км автодороги Суворове-Пр иозерне (землі Новопокровськ ої сільради), що належить СК ”П окровський” на підставі Розп орядження Новопокровської с ільської ради Ізмаїльського району Одеської області від 13.04.04р., та перебуває у податкові й заставі Ізмаїльської об' є днаної державної податкової інспекції Одеської області, а Покупець прийняти вказани й об' єкт і сплатити ціну від повідно до умов, що визначені в договорі, та пройти відпові дну реєстрацію.

25.06.04р. на виконання вимог п.3.2 д оговору №33 від 24.06.04р. між сторон ами укладено акт прийому-пер едачі нерухомого майна, що бу ло реалізовано у рахунок пог ашення податкової заборгова ності.

10.08.04р. головою Ізмаїльської р айонної державної адміністр ації видано розпорядження №8 29/2004, згідно якого вирішено над ати суб'єкту підприємницької діяльності-фізичній особі ОСОБА_2 в оренду земельну ді лянку загальною площею 62,365га, в т.ч. 62,365га штучних водосховищ, і з земель водного фонду, що від несені до земель державної в ласності (за межами населено го пункту), у тимчасове довгос трокове користування на умов ах оренди строком на 49років на території Новопокровської с ільської ради для рибогоспод арських потреб, а також зобов ' язано суб'єкта підприємниц ької діяльності-фізичну особ у ОСОБА_2 підписати догові р на право тимчасового корис тування земельною ділянкою н а умовах оренди між Ізмаїльс ькою районною державною адмі ністрацією та суб'єктом підп риємницької діяльності-фізи чною особою ОСОБА_2.

10.08.2004р. між Ізмаїльською райо нною державною адміністраці єю (орендодавець) та суб'єктом підприємницької діяльності -фізичною особою ОСОБА_2 (о рендар) укладено договір оре нди земельної ділянки, відпо відно до умов якого орендода вець надає, а орендар приймає в строкове, платне користува ння земельну ділянку із земе ль несільськогосподарськог о (землі водного фонду) призна чення, яка знаходиться на тер иторії Новопокровської сіль ської ради, загальною площею 75,769га, у тому числі 1,682га під гідр отехнічні споруди, 62,365га під шт учні водосховища, 11,722га під пас овища - 50м прибережна захисна смуга для рибогосподарських потреб.

Пунктами 3.1, 3.2 цього договору встановлено, що даний догові р укладено строком на 49 років. Після закінчення строку дог овору орендар, за умовою вико нання належним чином своїх о бов' язків, має переважне пр аво за іншими рівними умовам и на поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар по винен не пізніше ніж за місяц ь до закінчення строку дії до говору повідомити письмово о рендодавця про намір продовж ити його дію.

Пунктом 6.1 даного договору с торонами передбачено, що зем ельна ділянка передається в оренду згідно акту приймання передачі, який оформляється в строк не пізніше семи днів з моменту державної реєстраці ї даного договору.

На виконання умов договору сторонами 10.08.2004р. складено акт про передачу в натурі меж зем ельної ділянки та передачу н а зберігання межових знаків, згідно якого проведено вста новлення та закріплення на м ісцевості меж земельної діля нки площею 75,769га., переданої су б'єкту підприємницької діяль ності-фізичній особі ОСОБА _2 із земель запасу земель во дного фонду Новопокровської сільської ради.

Дослідивши матеріали спра ви, суд дійшов висновку про на явність підстав для задоволе ння позовних вимог з наступн их підстав.

Відповідно до приписів ст.с т.13, 41 Конституції України від і мені Українського народу пра ва власності здійснюють орга ни державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституці єю, і усі суб' єкти права влас ності рівні перед законом. Ко жен має право володіти, корис туватися і розпоряджатися св оєю власністю.

Згідно ст.93 Земельного коде ксу України право оренди зем ельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування зе мельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої дія льності. Земельні ділянки мо жуть передаватися в оренду г ромадянам та юридичним особа м України, іноземним громадя нам і особам без громадянств а, іноземним юридичним особа м, міжнародним об'єднанням і о рганізаціям, а також іноземн им державам. Орендодавцями з емельних ділянок є їх власни ки або уповноважені ними осо би. Відносини, пов'язані з орен дою землі, регулюються закон ом.

Статтею 116 Земельного кодек су України визначено, що гром адяни та юридичні особи набу вають права власності та пра ва користування земельними д ілянками із земель державної або комунальної власності з а рішенням органів виконавчо ї влади або органів місцевог о самоврядування в межах їх п овноважень, визначених цим К одексом.

Стаття 12 Земельного кодексу України визначає повноважен ня сільських, селищних, міськ их рад у галузі земельних від носин, до яких, зокрема, належи ть розпорядження землями тер иторіальних громад; надання земельних ділянок у користув ання із земель комунальної в ласності відповідно до цього Кодексу.

За змістом п.1 ст.124 Земельног о кодексу України передача з емельних ділянок, що перебув ають у державній або комунал ьної власності, здійснюється на підставі рішення відпові дного органу виконавчої влад и або органу місцевого самов рядування шляхом укладення д оговору оренди земельної діл янки.

Згідно ст.792 Цивільного коде ксу України за договором най му (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений дог овором строк у володіння та к ористування за плату. Земель на ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, б удівлями, спорудами, водойма ми, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки ре гулюються законом.

Детальне регулювання відн осини найму земельної ділянк и міститься в Законі України «Про оренду землі».

Так, згідно ст.13 Закону Украї ни «Про оренду землі»договір оренди землі - це договір, за я ким орендодавець зобов'язани й за плату передати орендаре ві земельну ділянку у володі ння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ді лянку відповідно до умов дог овору та вимог земельного за конодавства.

Закон України «Про оренду з емлі»(ст.15) встановлює перелік таких істотних умов договор у оренди землі: об'єкт оренди ( місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна пла та із зазначенням її розміру , індексації, форм платежу, стр оків, порядку її внесення і пе регляду та відповідальності за її несплату; умови викорис тання та цільове призначення земельної ділянки, яка перед ається в оренду; умови збереж ення стану об'єкта оренди; умо ви і строки передачі земельн ої ділянки орендарю; умови по вернення земельної ділянки о рендодавцеві; існуючі обмеже ння (обтяження) щодо використ ання земельної ділянки; визн ачення сторони, яка несе ризи к випадкового пошкодження аб о знищення об'єкта оренди чи й ого частини; відповідальніст ь сторін. Відсутність у догов орі оренди землі однієї з іст отних умов, передбачених ціє ю статтею, а також порушення в имог ст.ст. 4-6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в держ авній реєстрації договору ор енди, а також для визнання дог овору недійсним відповідно д о закону.

Невід'ємною частиною догов ору оренди землі є: план або сх ема земельної ділянки, яка пе редається в оренду; кадастро вий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обт яжень) у її використанні та вс тановлених земельних сервіт утів; акт визначення меж земе льної ділянки в натурі (на міс цевості); акт приймання-перед ачі об'єкта оренди; проект від ведення земельної ділянки у випадках, передбачених цим З аконом.

Згідно ч.6 ст.123 Земельного ко дексу України проект відведе ння земельної ділянки погодж ується із землекористувачем , органом по земельних ресурс ах, природоохоронним і саніт арно-епідеміологічним орган ами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку д ержавної землевпорядної екс пертизи по об'єктах, які їй під лягають, подається до відпов ідної державної адміністрац ії або сільської, селищної, мі ської ради, які розглядають й ого у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначен их цим Кодексом, приймають рі шення про надання земельної ділянки.

Згідно п.«в»ч.1 ст.20 Закону Ук раїни «Про землеустрій», на з емлях усіх категорій незалеж но від форм власності в разі н адання земельних ділянок в о бов'язковому порядку проводи ться землеустрій. Згідно ст.50 зазначеного закону, у разі на дання, передачі, вилучення (ви купу), відчуження земельних д ілянок, складаються проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Відповідно до п.2 Порядку ро зроблення проектів землеуст рою щодо відведення земельни х ділянок, затвердженого пос тановою Кабінету Міністрів У країни від 26.05.2004р. №677, проект від ведення земельної ділянки не розробляється у разі, коли: зе мельна ділянка, межі якої виз начено в натурі (на місцевост і), надається у користування а бо безоплатно передається у власність без зміни її цільо вого призначення; земельна д ілянка набувається у власніс ть шляхом купівлі-продажу, да рування, міни, на підставі інш их цивільно-правових угод, ус падкування, без зміни її меж т а цільового призначення; зем ельна ділянка придбана на ко нкурентних засадах (за резул ьтатами земельних торгів).

Відповідно до п.9 Порядку ро зроблення проектів землеуст рою щодо відведення земельни х ділянок, затвердженого пос тановою Кабінету Міністрів У країни від 26.05.2004р. №677, проект від ведення земельної ділянки по годжується із землевласнико м або землекористувачем, орг аном земельних ресурсів, при родоохоронним органом, саніт арно-епідеміологічною служб ою, органом містобудування і архітектури та охорони куль турної спадщини. Після цього погоджений проект відведенн я земельної ділянки підлягає державній експертизі (п.10 Пор ядку).

Проекти землеустрою щодо в ідведення земельних ділянок підлягають обов'язковій дер жавній експертизі землевпор ядної документації також і в ідповідно до ст.9 Закону Украї ни «Про державну експертизу землевпорядної документаці ї».

Відповідно до ст.1 Закону Ук раїни «Про державну експерти зу землевпорядної документа ції»встановлює, що державна експертиза землевпорядної д окументації (далі - державна е кспертиза) - це діяльність, мет ою якої є дослідження, переві рка, аналіз та оцінка об'єктів експертизи на предмет їх від повідності вимогам законода вства, встановленим стандарт ам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих ви сновків для прийняття рішень щодо об'єктів експертизи.

Згідно ст.35 названого закон у результатом проведення дер жавної експертизи є висновок державної експертизи. Якщо о б'єкт державної експертизи п ідготовлений згідно з вимога ми законодавства, встановлен ими стандартами, нормами і пр авилами, то він позитивно оці нюється та погоджується. Поз итивні висновки державної ек спертизи щодо об'єктів обов'я зкової державної експертизи є підставою для прийняття ві дповідного рішення органами виконавчої влади чи органам и місцевого самоврядування, відкриття фінансування робі т з реалізації заходів, перед бачених відповідною докумен тацією. Реалізація заходів, п ередбачених документацією і з землеустрою та документаці єю з оцінки земель, види яких визначені законом, а також м атеріалами і документацією державного земельного кадас тру щодо об'єктів обов'язково ї державної експертизи, без позитивних висновків держа вної експертизи забороняєть ся.

Висновки державної експер тизи після їх затвердження с пеціально уповноваженим ор ганом виконавчої влади у сфе рі державної експертизи є об ов'язковими для прийняття до розгляду замовником і враху вання при прийнятті відповід ного рішення щодо об'єктів де ржавної експертизи.

Крім того, згідно п.11 Порядку розроблення проектів землеу строю щодо відведення земель них ділянок, затвердженого п остановою Кабінету Міністрі в України від 26.05.2004р. №677, після од ержання позитивного висновк у державної експертизи проек т відведення земельної ділян ки розглядається сільською, селищною, міською радою, райо нною, Київською та Севастопо льською міською держадмініс трацією, затверджується ними або в установленому порядку подається до інших органів, д о повноважень яких належить надання у користування або п ередача у власність земельни х ділянок.

Відповідно до ст.13 Закону Ук раїни «Про оцінку землі»норм ативна грошова оцінка земель них ділянок проводиться у ра зі: визначення розміру земел ьного податку; визначення ро зміру орендної плати за земе льні ділянки державної та ко мунальної власності; визначе ння розміру державного мита при міні, спадкуванні та дару ванні земельних ділянок згід но із законом; визначення втр ат сільськогосподарського і лісогосподарського виробни цтва; розробки показників та механізмів економічного сти мулювання раціонального вик ористання та охорони земель.

Разом з тим, згідно статті 2 З акону України «Про плату за з емлю»плата за землю справляє ться у вигляді земельного по датку або орендної плати, що в изначається залежно від грош ової оцінки земель. Розміри п одатку за земельні ділянки, г рошову оцінку яких не встано влено, визначаються до її вст ановлення у порядку, визначе ному цим Законом.

Відповідно до ст.20 Закону Ук раїни «Про плату за землю»пл атежі за землю зараховуються до відповідних місцевих бюд жетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.

Таким, чином, при укладанні договору оренди від 10.08.2004р., в по рушення вищезазначених вимо г чинного законодавства, кад астровий план земельної діля нки та проект відведення зем ельної ділянки загальною пло щею 755,769га, розташованої на тер иторії Новопокровської сіль ської ради не розроблявся, а в ідтак відсутній в порушення вимог ст.9 Закону України «Про державну експертизу землевп орядної документації»висно вок обов' язкової державної експертизи проекту землеуст рою щодо відведення земельно ї ділянки, грошову оцінку ціє ї земельної ділянки не прове дено. Доказів, підтверджуючи х наявність складених сторон ами договору зазначених доку ментів позивач та відповідач в порушення вимог ст.33 Господ арського процесуального код ексу України суду не надали, н атомість в матеріалах справи наявний акт про перенесення в натурі меж земельної ділян ки та передачу на зберігання межових знаків, в якому не заз начено ані реквізитів розпор ядження Ізмаїльської районн ої державної адміністрації, на підставі якого складався цей акт, ані підпису безпосер едньо відповідача в цьому ак ті, у зв' язку з чим цей акт не має силу доказовості у відпо відності до приписів чинного законодавства.

Приписами статті 203 Цивільн ого кодексу України визначен і загальні вимоги, додержанн я яких є необхідним для чинно сті правочину, а саме: 1. Зміст правочину не може суперечит и цьому Кодексу, іншим актам ц ивільного законодавства, а т акож моральним засадам суспі льства; 2. Особа, яка вчиняє пра вочин, повинна мати необхідн ий обсяг цивільної дієздатно сті; 3. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; 4. Правочин має вчинятис я у формі, встановленій закон ом; 5. Правочин має бути спрямо ваний на реальне настання пр авових наслідків, що обумовл ені ним.

Частиною першою статті 215 Ци вільного кодексу України вст ановлено, що підставою недій сності правочину є недодержа ння в момент вчинення правоч ину стороною (сторонами) вимо г, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шос тою статті 203 Цивільного кодек су.

Отже, відповідність змісту правочину Цивільного кодекс у України, іншим актам цивіль ного законодавства, а також м оральним засадам суспільств а є однією з необхідних умов в изнання останнього дійсним, натомість його суперечність зазначеним вимогам і є підст авою для визнання такого дог овору недійсним.

Враховуючи вищезазначене, договір оренди земельної ді лянки від 10.08.2004р., укладений між Ізмаїльською районною держа вною адміністрацією та суб'є ктом підприємницької діяльн ості-фізичною особою ОСОБА _2 слід визнати недійсним на підставі ст.215 Цивільного код ексу України, внаслідок пору шення приписів ст.203 Цивільног о кодексу України при його ук ладенні.

Відповідно до ч.2 п.4 Роз' ясн ень Вищого господарського су ду України «Про деякі питанн я практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням угод н едійсними»від 12.03.99р. N02-5/111 (із змін ами і доповненнями) прокурор , звертаючись до господарськ ого суду в інтересах держави з заявою про визнання догово ру недійсним, зазначає у ній п озивачем державний орган або установу, організацію, уповн оважені здійснювати відпові дні функції держави у спірни х правовідносинах і визначає відповідачами, як правило, об ох контрагентів за договором . Виняток можуть становити ви падки, коли одним з контраген тів є названий орган (установ а, організація) - у такому разі відповідачем визначається д ругий контрагент.

За таких обставин, згідно ст .ст.44, 49 Господарського процесу ального кодексу України, слі д стягнути солідарно з Ізмаї льської районної державної а дміністрації та відповідача на користь бюджету витрати п о сплаті держмита на суму 42,50гр н. з кожного та витрати на інфо рмаційно-технічне забезпече ння розгляду справ у судах на суму 59грн. з кожного.

Керуючись ст.ст.44, 49, 82-85 Господ арського процесуального код ексу України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки ві д 10.08.2004р., укладений між Ізмаїль ською районною державною адм іністрацією та суб'єктом під приємницької діяльності-фіз ичною особою ОСОБА_2.

3. Стягнути з суб'єкта підпри ємницької діяльності-фізичн ої особи ОСОБА_2 (АДРЕСА_ 1, код НОМЕР_1) на користь Д ержавного бюджету України (к од бюджетної класифікації 22090 200, символ звітності 095, р/р31114095700008, Б анк одержувача - ГУДКУ в Оде ській області, МФО - 828011, одерж увач - ГУДКУ в Одеській обла сті, код ЄДРПОУ - 23213460) витрати по сплаті державного мита у сум і 42(сорок дві)грн. 50коп.

4. Стягнути з Ізмаїльської р айонної державної адміністр ації (68600, Одеська область, м.Ізм аїл, пр-т. Суварова,62 код 22080401, р/р332 16871700214 УДК в Одеській області) на користь Державного бюджету України (код бюджетної класи фікації 22090200, символ звітності 095, р/р31114095700008, Банк одержувача - Г УДКУ в Одеській області, МФО - 828011, одержувач - ГУДКУ в Одеськ ій області, код ЄДРПОУ - 23213460) вит рати по сплаті державного ми та у сумі 42(сорок дві)грн. 50коп.

5. Стягнути з суб'єкта підпри ємницької діяльності-фізичн ої особи ОСОБА_2 (АДРЕСА_ 1, код НОМЕР_1) на користь б юджету (р/р 31217259700008 отримувач ГУД КУ в Одеській області код ЄДР ПОУ 23213460 банк-ГУДКУ в Одеській о бласті МФО 828011 код платежу 22050000) в итрати на інформаційно-техні чне забезпечення судового пр оцесу на суму 59(п' ятдесят дев ' ять)грн.

6. Стягнути з Ізмаїльської р айонної державної адміністр ації (68600, Одеська область, м.Ізм аїл, пр-т. Суварова,62 код 22080401, р/р332 16871700214 УДК в Одеській області) на користь бюджету (р/р 31217259700008 отри мувач ГУДКУ в Одеській облас ті код ЄДРПОУ 23213460 банк-ГУДКУ в О деській області МФО 828011 код пла тежу 22050000) витрати на інформаці йно-технічне забезпечення су дового процесу на суму 59(п' ят десят дев' ять)грн.

Рішення господарсько го суду Одеської області наб ирає чинності у порядку ст.85 Г ПК України.

Нака зи видати у порядку ст.116 ГПК Ук раїни.

Суддя Фаєр Ю.Г.

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення02.03.2009
Оприлюднено21.05.2010
Номер документу5890415
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —34/208-08-4737

Ухвала від 09.01.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Фаєр Ю.Г.

Ухвала від 06.02.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Фаєр Ю.Г.

Рішення від 02.03.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Фаєр Ю.Г.

Ухвала від 06.02.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Фаєр Ю.Г.

Ухвала від 09.01.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Фаєр Ю.Г.

Ухвала від 13.03.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Фаєр Ю.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні