ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"14" липня 2016 р.Справа № 924/477/16
Господарський суд Хмельницької області у складі:
суддя Танасюк О.Є., розглянувши матеріали справи
за позовом заступника керівника Хмельницької місцевої прокуратури м. Хмельницький в інтересах держави в особі: Летичівської селищної ради смт. Летичів Хмельницької області
до приватного підприємства "Фаворит Консалтинг" м. Красилів Хмельницької області
про внесення змін до договору оренди землі, зареєстрованого у відділі Держкомзему в Летичівському районі про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25.09.2012р. за №6823000040030502012:
п. 2.4. договору викласти у наступній редакцій: "нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1846462,67 грн."
п. 4.1. договору викласти у наступній редакції: "орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 6% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 110787,76 грн. (сто десять тисяч сімсот вісімдесят сім гривень 76 копійок) на рік на бюджетний рахунок Летичівської селищної ради 3116106700663 код доходу 21081100 ГУДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013".
Представники сторін:
від позивача: не з'явився
від відповідача: не з'явився
від прокуратури: ОСОБА_1 - прокурор відділу прокуратури Хмельницької області згідно посвідчення №032336 від 20.02.2015р.
У судовому засіданні відповідно до ст. 85 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Суть спору: заступник керівника Хмельницької місцевої прокуратури звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Летичівської селищної ради смт. Летичів, в якому просить внести зміни до договору оренди землі, укладеного між Летичівською селищною радою та приватним підприємством "Фаворит Консалтинг", зареєстрованого у відділі Держкомзему в Летичівському районі про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25.09.2012р. за №6823000040030502012, а саме: п.2.4. договору викласти у наступній редакцій: "нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1846462,67 грн.; п. 4.1. договору викласти у наступній редакції: "орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 55393,88 грн. на рік на бюджетний рахунок Летичівської селищної ради 3116106700663 код доходу 21081100 ГУДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013.
Ухвалою суду від 23.06.2016р. прийнято заяву прокурора про зміну предмету позову, у зв'язку з чим предметом розгляду спору є внесення змін до договору оренди землі, зареєстрованого у відділі Держкомзему в Летичівському районі про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25.09.2012р. за №6823000040030502012:
п. 2.4. договору викласти у наступній редакцій: "нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1846462,67 грн."
п. 4.1. договору викласти у наступній редакції: "орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 6% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 110787,76 грн. (сто десять тисяч сімсот вісімдесят сім гривень 76 копійок) на рік на бюджетний рахунок Летичівської селищної ради 3116106700663 код доходу 21081100 ГУДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013".
Звертаючись з позовом до суду прокурор зазначає, що на підставі рішення Летичівської селищної ради №21 від 26.06.2016р. „Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку та надання її в оренду ПП "Фаворит Консалтинг", 01.08.2012р. між Летичівською селищною радою та ПП "Фаворит Консалтинг" укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 1,6787 га, розташованої на території Летичівської селищної ради строком на 10 років.
Вказує, що відповідно до п. 2.4. договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 429061,42 грн.
Прокурор звертає увагу, що рішенням Летичівської селищної ради №3 від 26.09.2012р. затверджено нормативну грошову оцінку земель смт. Летичів та коефіцієнти, які впливають на оціночну вартість земельних ділянок. Враховуючи вказане рішення сесії селищної ради нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що орендує відповідач станом на 23.03.2016р. складає 1846162,67 грн.
Повідомляє, що Летичівська селищна рада неодноразово зверталася до ПП "Фаворит Консалтинг" з пропозицією привести договір оренди землі у відповідність до вимог нових ставок орендної плати та врегулювати вказане питання у добровільному порядку. Однак відповідачем пропозиції до цього часу проігноровано.
В обґрунтування підстав звернення прокурора з позовом зазначає, що в даному випадку має місце порушення інтересів територіальної громади, оскільки внаслідок заниження розміру орендної плати бюджет Летичівської селищної ради недоотримує грошові кошти, а селищною радою не вживаються заходи до приведення у відповідність вказаного договору оренди до вимог чинного законодавства.
Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримав.
Представник позивача в судове засідання не з'явився, однак у письмових клопотаннях від 17.06.2016р. №1110, від 01.07.2016р. №1174 позовні вимоги підтримує. Також просить розглянути справу без участі представника селищної ради.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, відзиву не надав. В матеріалах справи наявне поштове повідомлення від 31.08.2016р. про отримання ухвали від 23.06.2016р.
Судом враховується, що відповідно до ч. 1 ст. 64 ГПК України ухвали надсилаються сторонам за адресою місцезнаходження (місця проживання) сторін, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. У разі відсутності сторін за такою адресою, вважається, що ухвала вручена їм належним чином. Згідно з п. 3.9.1. постанови Пленуму ВГСУ №18 від 26.12.11р. "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 ГПК.
Зважаючи на те, що судом вжито всіх передбачених ГПК України заходів щодо належного повідомлення відповідача про дату, час та місце розгляду справи та враховуючи обмеженість строків вирішення даного спору, суд доходить висновку про можливість розгляду справи за наявними в ній матеріалами відповідно до ст. 75 ГПК України.
Розглядом матеріалів справи встановлено:
Рішенням двадцять шостої сесії Летичівської селищної ради №21 від 26.06.2012р. затверджено ПП "Фаворит Консалтинг" технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчує право на земельну ділянку площею 1,6787 га для обслуговування офісного та виробничих приміщень в смт. Летичів, вул. Комарова, 22. Вирішено надати ПП "Фаворит Консалтинг" зазначену земельну ділянку в оренду строком на 10 років.
01.08.2012р. між Летичівською селищною радою Летичівського району Хмельницької області (орендодавець) та ПП "Фаворит Консалтинг" (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки відповідно до п. 1.1. якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться на території Летичівської селищної ради в смт. Летичів, вул.. Комарова, 22, Летичівського району, Хмельницької області.
В оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,6787 га для обслуговування офісного та виробничих приміщень (п. п. 2.1., 2.2. договору).
Як вбачається із п. 2.3. договору на земельній ділянці розміщені об'єкти нерухомого майна, які належать орендарю на праві приватної власності - будинок контори, будівля трансформаторної підстанції, будівля артезіанської свердловини, навіс холодильної камери, споруда водонапірної башти, будівля складу-ангару, будівля котельної з прибудовами, будівля прохідної з гаражем, будівля головного корпусу з навісом, будівля градірної з прибудовами, будівля вбиральної, будівля мийки, будівля прохідної №2 з прибудовами, будівля автомайстерні.
Відповідно до п. 2.4. договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 429061,42 грн.
Договір укладений на 10 років і дійсний з моменту його державної реєстрації (п. 3.1. договору).
Згідно з п. 4.1. договору орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 6% нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 25743,66 грн. на рік (1,53 гр. за 1 м.кв. площі), на бюджетний рахунок Летичівської селищної ради.
Згідно з п. 4.2. обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням індексації.
Пунктом 4.4. договору розмір орендної плати переглядається у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених договором;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації,
визначених законодавством;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
- в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до п. 12.1. договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за згодою сторін.
Договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (п. 14.1. договору).
Договір підписаний представниками сторін, скріплений печатками, зареєстрований у відділі Держкомзему у Летичівському районі, про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 25.09.2012р. за №8623000040030501012.
26.09.2012р. тридцять першою сесією Летичівської селищної ради Летичівського району Хмельницької області VІ скликання прийнято рішення №3 „Про затвердження нормативної грошової оцінки земель смт. ЛетичівВ» . Вказаним рішенням затверджено: технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель смт. Летичів; базову вартість одного квадратного метра смт. Летичів в розмірі 41,70 грн.; економіко-планувальне зонування території смт. Летичів; коефіцієнти, які впливають на оціночну вартість земельних ділянок.
Відповідно до п. 5 зазначеного рішення нормативно-грошова оцінка земель смт. Летичів вводиться в дію з 01.01.2013р.
Згідно з п. 7 рішення доручено виконавчому комітету Летичівської селищної ради довести до відома землевласників, землекористувачів та орендарів про необхідність з 01.01.2013р. отримання витягів з нормативно-грошової оцінки для розрахунку розміру плати за землю шляхом опублікування у місцевих засобах масової інформації в зв'язку із затвердження нової нормативної грошової оцінки земель смт. Летичів.
Рішенням тридцять сьомої сесії Летичівської селищної ради Летичівського району Хмельницької області VІ скликання №12 від 29.01.2013р. до рішення тридцять першої сесії від 26.09.2012р. №3 Летичівської селищної ради „Про затвердження нормативної грошової оцінки земель смт. ЛетичівВ» внесено зміни, а саме:
- в пунктах 5,7 даного рішення слова та числа: „01.01.2013р.В» замінити на слова та числа: „01.01.2014р.В» ;
- пункт 5 викласти в слідуючій редакції: „Ввести в дію нормативну грошову оцінку земель смт. Летичів з 01.01.2014р.В» .
Листом від 26.11.2014р. №117р Летичівська селищна рада звернулася до ПП "Фаворит Консалтинг", в якому повідомляє про необхідність укладення додаткової угоди до договору оренди від 01.09.2014р. для чого необхідно з'явитися в Летичівську селищну раду (земельний відділ) 05.12.2014р., оскільки два примірники додаткової угоди, які особисто передані директору підприємства не підписані та жодного повідомлення до селищної ради не надіслано.
В листі від 26.02.2015р. №161 позивач повторно повідомив відповідача про необхідність укладення додаткової угоди до договору оренди від 01.09.2014р.
В листі від 27.01.2016р. №87 Летичівська селищна рада посилаючись на положення Земельного кодексу України, Закону України „Про оцінку земельВ» , Закону України „Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» , рішення ради №12 37-ї сесії від 29.01.2013р. про зміну нормативної грошової оцінки земель смт. Летичів, що було введено в дію з 01.01.2014р., повідомляє ПП "Фаворит Консалтинг" про невідповідність розміру орендної плати в договорі оренди земельної ділянки від 01.9.2014р. Зазначає про необхідність з'явитися в Летичівську селищну раду (земельний відділ) для укладення додаткової угоди до договору оренди землі.
Зазначені листи залишені відповідачем без відповідного реагування.
Згідно наявного в матеріалах справи витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відділу Держгеокадастру у Летичівському районі від 23.03.2016р. №287/861/2 нормативно грошова оцінка земельної ділянки, що орендує ПП "Фаворит Консалтинг" з урахуванням коефіцієнтів, які впливають на оціночну вартість земельних ділянок становить 1846462,67 грн.
Відповідно до розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності грошова оцінка якої проведена ПП "Фаворит Консалтинг" розмір орендної плати на рік за земельну ділянку в межах смт. Летичів, вул. Комарова, 22 площею 16787 м.кв. з урахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 23.03.2016р. складає 110787,78 грн. (6% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки).
Як вбачається із податкових декларації з плати за землю за 2014р., 2015р., 2016р., річна сума орендної плати, за земельну ділянку площею 1,6787 га, яка підлягає сплаті ПП "Фаворит Консалтинг" складає: за 2014р. - 25743,66 грн. (нормативна грошова оцінка - 255591,23 грн.), за 2015р. - 32153,84 грн. (нормативна грошова оцінка - 319233,45 грн.), за 2016р. - 46076,44 грн. (нормативна грошова оцінка - 457461,53 грн.).
Прокурор посилаючись на те, що зміни в договір оренди щодо розміру орендної плати не були внесені, звернувся із позовом в інтересах Летичівської селищної ради, в якому просить суд внести зміни до договору оренди землі, зареєстрованого у відділі Держкомзему в Летичівському районі про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25.09.2012р. за №6823000040030502012.
Аналізуючи подані докази, оцінюючи їх у сукупності, суд до уваги бере таке.
Згідно з абзацом 4 ч. 1 ст. 2 ГПК України, господарський суд порушує справи за позовами прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Частиною другою згаданої статті передбачено, що прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до господарського суду прокурор зазначає про це в позовній заяві. Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, повинен обґрунтувати наявність підстав для здійснення представництва інтересів держави в суді, передбачених частиною третьою статті 23 Закону України "Про прокуратуру". Аналогічні положення містяться в ч. 1 ст. 29 ГПК України.
Положеннями ч. 2 ст. 29 ГПК України передбачено, що у разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.
Відповідно до ч. 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Частиною 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.
В обґрунтування підстав звернення з позовом прокурор зазначає, що в даному випадку має місце порушення інтересів територіальної громади, оскільки внаслідок заниження розміру орендної плати бюджет Летичівської селищної ради недоотримує грошові кошти, а селищною радою не вживаються заходи щодо приведення у відповідність договору оренди земельної ділянки до вимог чинного законодавства.
Статтею 93 Земельного кодексу України визначено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Відповідно до ст. 21 Закону України „Про оренду земліВ» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Статтею 9 Податкового кодексу України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності належить до загально державних податків, порядок нарахування та сплати якого регламентований положеннями Податкового кодексу.
Відповідно до ст. 288.4 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Згідно зі ст. 288.5 Податкового кодексу розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки (п. 288.5.1 Податкового кодексу) та не може перевищувати для інших земельних ділянок, наданих в оренду, 12 відсотків нормативної грошової оцінки (пп. „вВ» п. 288.5.2 Податкового кодексу).
Як вбачається з п. 2.4. договору оренди земельної ділянки від 01.08.2012р., укладеного між Летичівською селищною радою (орендодавець) та ПП "Фаворит Консалтинг" (орендар), нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 429061,42 грн. А п. 4.1. договору передбачено, що орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 6% нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 25743,66 грн. на рік (1,53 гр. за 1 м.кв. площі), на бюджетний рахунок Летичівської селищної ради.
Відповідно до п. 14.1.125. ст. 14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XIII, глави 2 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Згідно зі ст. 5 Закону України "Про оцінку землі" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Статтею 289.1 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель (п. 289.2 Податкового кодексу України).
Тобто нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати (правова позиція, викладена у постанові ВСУ від 08.04.2015р. у справі №916/2439/14), а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати (правова позиція, викладена в постанові ВСУ від 03.12.2013р. у справі № 5009/3430/12 (3-34гс13).
До виключної компетенції сільської, селищної, міської ради віднесено вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України (п.п. 34, 35 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
Положеннями ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Як слідує з матеріалів справи рішенням Летичівської селищної ради №3 від 26.09.2012р. із змінами, внесеними рішенням Летичівської селищної ради №12 від 29.01.2013р. було затверджено нормативну грошову оцінку земель смт. Летичів та коефіцієнти, які впливають на оціночну вартість земельних ділянок. Вказане рішення вступає в дію з 01.01.2014р.
Зазначені рішення селищної ради є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Згідно наявного в матеріалах справи витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відділу Держгеокадастру у Летичівському районі від 23.03.2016р. №287/861/2 нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що орендує ПП "Фаворит Консалтинг" з урахуванням коефіцієнтів, які впливають на оціночну вартість земельних ділянок становить 1846462,67 грн.
З урахуванням зазначеної нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності, яка знаходиться в межах смт. Летичів, вул. Комарова, 22 площею 16787 м.кв., розмір орендної плати на рік за вказану земельну ділянку складає 110787,78 грн. (6% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки згідно з п. 4.1. договору).
Як вбачається із податкових декларації з плати за землю за 2014р., 2015р., 2016р., річна сума орендної плати, за земельну ділянку площею 1,6787 га, яка підлягає сплаті ПП "Фаворит Консалтинг" складає: за 2014р. - 25743,66 грн. (нормативна грошова оцінка - 255591,23 грн.), за 2015р. - 32153,84 грн. (нормативна грошова оцінка - 319233,45 грн.), за 2016р. - 46076,44 грн. (нормативна грошова оцінка - 457461,53 грн.). Таким чином, відповідачем під час сплати орендної плати не було враховано рішення Летичівської селищної ради №3 від 26.09.2012р. „Про затвердження нормативної грошової оцінки земель смт. ЛетичівВ» , яке вступило в дію з 01.01.2014р., а розмір орендної плати, що сплачує ПП "Фаворит Консалтинг" за оренду земельної ділянки комунальної власності не відповідає вимогам Податкового кодексу України, оскільки є значно меншим, ніж передбачено нормами чинного законодавства.
Відповідно до ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Згідно ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Частинами 1, 2 ст. 651 ЦК України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Судом приймається до уваги, що в п. 4.4. договору оренди сторони передбачили, що розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміни умов договору оренди землі здійснюються за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Аналогічні положення містяться в п. 12.1. договору оренди земельної ділянки від 01.08.2012р.
Наявні в матеріалах справи листи від 26.11.2014р. №1174р, від 26.02.2015р. №161, від 27.01.2016р. №87 із вимогою внести зміни до договору оренди свідчить про те, що позивач скористався правом досудового врегулювання питання про внесення змін до договору, однак згоди на зміну умов договору від відповідача не отримав.
За таких обставин, враховуючи, що в договорі оренди передбачена можливість зміни умов договору, в тому числі й щодо розміру орендної плати, яка є регульованою ціною відносно земельних ділянок державної та комунальної власності, тому підвищення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка є основою для визначення розміру орендної плати в свою чергу є підставою для перегляду умов укладеного між сторонами договору в частині розміру орендної плати.
Таким чином, за наявності підстав для зміни розміру орендної плати у договорі через його невідповідність встановленому законом розміру, суд вважає, що заявлена вимога до відповідача про приведення договору оренди земельної ділянки від 01.08.2012р. у відповідність до норм законодавства шляхом внесення відповідних змін до нього, є обов'язковою для сторін договору.
Така ж правова позиція викладена у постановах Верховного Суду України від 27.12.2010р. №10/58, від 30.05.2011р. №11/042, від 20.08.2013р. №5017/781-2012 які є обов'язковими для всіх судів України згідно із ст. 111-28 ГПК України, а також у п. 2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011р. „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин та у постанові Вищого господарського України від 25.02.2016 року справа №910/10793/15.
За приписами ст. 32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд, у визначеному законом порядку, встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи; обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. (ст. 34 ГПК України).
Виходячи із змісту ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Доказування полягає не лише в поданні особами доказів, а й у доведенні їх переконливості. Отже, обов'язок доказування певних обставин покладається на особу, яка посилається на ці обставини.
Згідно ст. 43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі усіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.
З огляду на вищезазначене, суд вважає позовні вимоги прокурора про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 01.08.2012р., зокрема у пункти 2.4. та 4.1. щодо розміру нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки та розміру орендної плати такими, що відповідають вимогам чинного законодавства та матеріалам справи.
За таких обставин, позов прокурора підлягає задоволенню в повному обсязі.
Згідно ст. 49 ГПК України судовий збір покладається на відповідача.
Керуючись ст. ст. 1, 12, 32, 33, 34, 43, 44, 49, 78, 82, 84 85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позов заступника керівника Хмельницької місцевої прокуратури м. Хмельницький в інтересах держави в особі: Летичівської селищної ради смт. Летичів Хмельницької області до приватного підприємства "Фаворит Консалтинг" м. Красилів Хмельницької області про внесення змін до договору оренди землі, зареєстрованого у відділі Держкомзему в Летичівському районі про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25.09.2012р. за №6823000040030502012: п. 2.4. договору викласти у наступній редакцій: "нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1846462,67 грн."; п. 4.1. договору викласти у наступній редакції: "орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 6% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 110787,76 грн. (сто десять тисяч сімсот вісімдесят сім гривень 76 копійок) на рік на бюджетний рахунок Летичівської селищної ради 3116106700663 код доходу 21081100 ГУДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013" задовольнити .
Внести зміни до договору оренди землі від 01.08.2012р., зареєстрованого у відділі Держкомзему в Летичівському районі про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25.09.2012р. за №6823000040030502012, зокрема:
п. 2.4. договору викласти у наступній редакцій: "нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1846462,67 грн.";
п. 4.1. договору викласти у наступній редакції: "орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 6% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 110787,76 грн. (сто десять тисяч сімсот вісімдесят сім гривень 76 копійок) на рік на бюджетний рахунок Летичівської селищної ради 3116106700663 код доходу 21081100 ГУДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013".
Стягнути з товариства з приватного підприємства "Фаворит Консалтинг" (Хмельницька область, м. Красилів, вул. Грушевського, 142, код ЄДРПОУ 36924022) на користь прокуратури Хмельницької області (код ЄДРПОУ 02911102, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, рахунок 35218028002814, код класифікації видатків бюджету 2800) 1378,00 грн. (одна тисяча триста сімдесят вісім гривень) витрат по платі судового збору.
Видати наказ.
Повне рішення складено 14.07.2016р.
Суддя О.Є. Танасюк
Віддрук. 5 прим. :
1 - до справи,
2 - позивачу, Летичівська селищна рада (Хмельницька обл., смт. Летичів, вул. Соборна,16) простим.
3 - відповідачу, приватне підприємство "Фаворит Консалтинг" (Хмельницька обл., м.Красилів, вул. Грушевського,142) простим.
4, 5- Хмельницька місцева прокуратура (м. Хмельницький, вул. Проскурівська, 63); Прокуратура Хмельницької області.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 14.07.2016 |
Оприлюднено | 19.07.2016 |
Номер документу | 58951634 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Танасюк О.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні