Постанова
від 15.07.2016 по справі 875/31/16
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 875/31/16

Суддя-доповідач: Аліменко В.О.

ПОСТАНОВА

Іменем України

15 липня 2016 року м. Київ

Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді Аліменка В.О.

суддів Безименної Н.В, Кучми А.Ю.,

за участю секретаря судового засідання Ткачук М.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві справу за адміністративним позовної заяви Громадської організації «Адвокат» Правозахисна група» до Центральної виборчої комісії про визнання бездіяльності незаконною, зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И Л А:

13 липня 2016 року до суду з позовною заявою звернулася Громадська організація «Адвокат» Правозахисна група» до Центральної виборчої комісії, 14 липня 2016 року до суду надійшла позовна заява зі зміненими позовними вимогами, в якій Позивач просить суд:

1. Визнати бездіяльність Центральної виборчої комісії України щодо виконання постанови Вищого адміністративного суду України від 01.06.2016 року, якою було визнано незаконною та скасовано постанову Верховної Ради України № 1108-VIII від 14 квітня 2016 року «Про дострокове припинення повноважень Коцюбинської селищної ради у зв'язку з діями, що порушують Конституцію України і Закони України, підривають засади місцевого самоврядування, суперечать інтересам територіальної громади смт. Коцюбинське, та призначення позачергових виборів» у адміністративній справі №800/265/16, яка набрала законної сили 04.07.2016 року на підставі постанови Верховного Суду України такою, що не відповідає вимогам законодавства, порушує виборчі права громадян, права та законні інтереси суб'єктів виборчого процесу.

2. Зобов'язати Центральну виборчу комісію України у зв'язку відсутністю правових підстав для подальшого проведення виборчого процесу по проведенню позачергових виборів депутатів Коцюбинської селищної ради Київської області 17 липня 2016 року на підставі постанови Вищого адміністративного суду України від 01.06.2016 року, якою було визнано незаконною та скасовано постанову Верховної Ради України № 1108-VІІІ від 14 квітня 2016 року «Про дострокове припинення повноважень Коцюбинської селищної ради у зв 'язку з діями, що порушують Конституцію України і Закони України, підривають засади місцевого самоврядування, суперечать інтересам територіальної громади смт. Коцюбинське, та призначення позачергових виборів» у адміністративній справі №800/265/16, яка набрала законної сили 04.07.2016 року на підставі постанови Верховного Суду України, прийняти постанову про припинення виборчого процесу позачергових виборів депугатів Коцюбинської селищної ради призначених на 17 липня 2016 року постановою Верховної Ради України № 1108-УІІІ від І4 квітня 2016 року.

3. Зобов'язати Центральну виборчу комісію України у зв'язку відсутністю правових підстав для подальшого проведення виборчого процесу по проведенню позачергових виборів депутатів Коцюбинської селищної ради Київської області 17 липня 2016 року на підставі постанови Вищого адміністративного суду України від 01.06.2016 року, якою було визнано незаконною та скасовано постанову Верховної Ради України № 1108-УІІІ від 14 квітня 2016 року «Про дострокове припинення повноважень Коцюбинської селищної ради у зв 'язку з діями, що порушують Конституцію України і Закони України, підривають засади місцевого самоврядування, суперечать інтересам територіальної громади смт. Коцюбинське, та призначення позачергових виборів» у адміністративній справі №800/265/16, яка набрала законної сили 04.07.2016 року на підставі постанови Верховного Суду України до 16 липня 2016 року надати Коцюбинській селищній виборчій комісії, Ірпінській міській виборчій комісії Постанову про роз'яснення порядку виконання рішень суду, якими було скасовано підставу по призначенні позачергових виборів депутатів Коцюбинської селищної ради на 17 липня 2016 року, та вчинення дій стосовно припинення виборчого процесу позачергових виборів депутатів Коцюбинської селищної ради призначених на 17 липня 2016 року постановою Верховної Ради України № 1108-VIII від 14 квітня 2016 року.

Свої позовні вимоги позивач обґрунтовував тим, що 14 квітня 2016 року Верховною Радою України було прийнято Постанову № 1108-VIII «Про дострокове припинення повноважень Коцюбинської селищної ради у зв'язку з діями, що порушують Конституцію України і Закони України, підривають засади місцевого самоврядування, суперечать інтересам територіальної громади смт. Коцюбинське, та призначення позачергових виборів», яка в подальшому була скасована постановою Вищого адміністративного суду України від 01.06.2016 року у адміністративній справі №800/265/16, яка залишена без змін постановою Верховного Суду України від 04 липня 2016 року, тому, на думку позивача, з 04.07.2016 року підстава для проведення позачергових виборів депутатів Коцюбинської селищної ради Київської області 17 липня 2016 року, на підставі ч. 3 ст. 14 Закону України «Про місцеві вибори», - відсутня; підстави, що згідно ст.14 Закону України «Про місцеві вибори» надають Центральній виборчій комісії та територіальним виборчим комісіям - Ірпінській міській виборчій комісії та Коцюбинській селищній виборчій комісії права проводити підготовку до проведення позачергових виборів депутатів Коцюбинської селищної ради Київської області з 04.07.2016 року, відсутні.

Центральна виборча комісія проти заявленого позову заперечувала з підстав, що заявлені позовні вимоги не можуть бути задоволені, оскільки ЦВК не наділена повноваженнями щодо прийняття рішень про призначення чи скасування позачергових місцевих виборів.

Перевіряючи обґрунтованість позовних вимог та їх відповідність чинному законодавству, колегія суддів виходить з наступного.

Громадська організація «Адвокат» Правозахисна група» зареєстрована в установленому законом порядку, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Відповідно до Свідоцтва про реєстрацію громадського об'єднання як громадської організації від 26 червня 2015 року №1437171 метою громадського об'єднання є сприяння розбудові правової держави і становленню громадянського суспільства на засадах принципу верховенства права в територіальній громаді, сприяння формуванню індивідуальної правової і політичної свідомості й культури, розвиткові правничої професії, розвитку правової культури та правосвідомості суб'єктів права, задоволення та захисту прав і спільних інтересів членів організації.

07 червня 2016 року Постановою Центральної виборчої комісії № 191 було надано дозвіл Громадській організації «Адвокат» Правозахисна група» мати офіційних спостерігачів під час позачергових виборів депутатів Коцюбинської селищної ради Київської області 17 липня 2016 року. Таким чином спостерігачі від Громадської організації «Адвокат» Правозахисна група», являються повноцінними учасниками виборчого процесу згідно ч. 1 ст. 66 Закону України «Про місцеві вибори».

14 квітня 2016 року Верховною Радою України було прийнято Постанову № 1108-VIII «Про дострокове припинення повноважень Коцюбинської селищної ради у зв'язку з діями, що порушують Конституцію України і Закони України, підривають засади місцевого самоврядування, суперечать інтересам територіальної громади смт. Коцюбинське, та призначення позачергових виборів».

Згідно з Постановою Верховна Рада України, відповідно до пункту 30 частини першої статті 85 Конституції України, частин першої, четвертої та шостої статті 78 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» достроково припинила повноваження Коцюбинської селищної ради Київської області у зв'язку з діями, що порушують Конституцію України і закони України, підривають засади місцевого самоврядування, суперечать інтересам територіальної громади смт Коцюбинське (пункт 1 Постанови), та призначила позачергові вибори Коцюбинської селищної ради на останню неділю дев'яностоденного строку з дня набрання чинності цією Постановою (пункт 2 Постанови)

Керуючись абз. 1, 2 ч. 7 ст. 15 Закону України «Про місцеві вибори» Коцюбинською селищною виборчою комісією Київської області 26 квітня 2016 року було прийнято постанову №1 «Про початок виборчого процесу позачергових виборів депутатів Коцюбинської селищної ради Київської області 17 липня 2016 року».

01.06.2016 року Вищим адміністративним судом України за результатами розгляду адміністративної справи № 800/265/16 було визнано незаконною та скасовано постанову Верховної Ради України № 1108-VIII від 14 квітня 2016 року «Про дострокове припинення повноважень Коцюбинської селищної ради у зв'язку з діями, що порушують Конституцію України і Закони України, підривають засади місцевого самоврядування, суперечать інтересам територіальної громади смт. Коцюбинське, та призначення позачергових виборів».

04.07.2016 року Верховний Суд України, розглянувши апеляційну скаргу, залишив без змін постанову Вищого адміністративного суду України від 01.06.2016 року у адміністративній справі №800/265/16, якою було визнано незаконною та скасовано постанову Верховної Ради України № 1108-VІІІ від 14.04.2016 року «Про дострокове припинення повноважень Коцюбинської селищної ради у зв'язку з діями, що порушують Конституцію України і Закони України, підривають засади місцевого самоврядування, суперечать інтересам територіальної громади смт. Коцюбинське, та призначення позачергових виборів».

05.07.2016 року вих. № 05-07/16 Громадською організацією «Адвокат» Правозахисна група» була направлено заяву до Центральної виборчої комісії України з прохання винести Постанову про роз'яснення подальших дій Коцюбинської селищної виборчої комісії Київської області та Ірпінської міської виборчої комісії Київської області по підготовці та проведенні позачергових виборів депутатів Коцюбинської селищної ради Київської області 17 липня 2016 року, згідно постанови Верховного Суду України від 04.07.2016 року про скасування постанови Верховної Ради України № 1108-VІІІ від 14.04.2016 року «Про дострокове припинення повноважень Коцюбинської селищної ради у зв'язку з діями, що порушують Конституцію України і Закони України, підривають засади місцевого самоврядування, суперечать інтересам територіальної громади селища Коцюбинське, та призначення позачергових виборів».

12 липня 2016 року Позивачем було отримано Лист-відповідь № 21-37-1742 від 08.07.2016 року Відповідача, в якому зазначалося, що Центральна виборча комісія України законодавством України не наділена повноваженнями надавати роз'яснення судових рішень та встановлювати порядок і спосіб їх виконання. Жодного способу реагування чи доручень по виконанні Постанов Вищого адміністративного суду України та Верховного Суду України відповідь не містить.

Також, у відповіді на запит Позивача Відповідач вказує, що виборчий процес завершується лише через 15 днів після дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів у порядку передбаченому законом відповідно до ч.5 ст. 11 Закону України «Про місцеві вибори».

Встановивши обставини справи, колегія суддів зазначає, що основними нормативно правовими-актами, що регулюють спірні правовідносини є: Конституція України, Закон України «Про місцеві вибори» від 14.07.2015 № 595-VIII (далі - Закон № 595-VIII), Закон України «Про Центральну виборчу комісію» від 30.06.2004 № 1932-IV (далі - Закон № 1932-IV).

Відповідно до частини другої статті 6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до абз. 1 ч.3 ст. 14 Закону № 595-VIII позачергові місцеві вибори призначаються Верховною Радою України у разі дострокового припинення повноважень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, сільського, селищного, міського голови, а також в інших випадках, передбачених законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про добровільне об'єднання територіальних громад». Таке рішення приймається Верховною Радою України не пізніше ніж у дев'яностоденний строк з дня дострокового припинення повноважень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної місцевої ради, сільського, селищного, міського голови.

Відповідно до частини четвертої статті 78 Закону № 280/97-ВР за наявності підстав, передбачених пунктами 1, 2 частини першої цієї статті, рішення суду про визнання актів ради незаконними, висновків відповідного комітету Верховної Ради Верховна Рада України може призначити позачергові вибори сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради. Питання про призначення Верховною Радою України позачергових виборів сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради може порушуватись перед Верховною Радою України сільським, селищним, міським головою, головою обласної, Київської, Севастопольської міської державної адміністрації.

Відповідно до абз. 1 ч.7 ст. 15 Закону № 595-VIII Центральна виборча комісія шляхом прийняття відповідного рішення оголошує про початок виборчого процесу чергових місцевих виборів, перших виборів депутатів місцевої ради, сільського, селищного, міського голови, а територіальна виборча комісія - про початок виборчого процесу позачергових, повторних, проміжних місцевих виборів, перших виборів старости на своєму засіданні, про що зазначається у протоколі засідання комісії. Офіційним оголошенням є прийняття відповідною виборчою комісією рішення про початок виборчого процесу відповідного виду місцевих виборів. Рішення відповідної виборчої комісії про оголошення початку виборчого процесу відповідного виду місцевих виборів оприлюднюється не пізніше наступного дня після дня його прийняття відповідно в загальнодержавних або місцевих засобах масової інформації чи в інший визначений нею спосіб.

Абзацами 1-2 ч. 1 ст. 69 Закону № 595-VIII визначено, що фінансове забезпечення підготовки і проведення чергових та перших місцевих виборів, позачергових виборів депутатів, сільських, селищних, міських голів за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету, отриманих як цільова субвенція з Державного бюджету України, здійснюється територіальною виборчою комісією, яка є розпорядником цих коштів, відповідно до затвердженого нею кошторису доходів та видатків, який повинен включати витрати, зокрема, на найм (оренду) відповідних приміщень, у межах коштів, передбачених на підготовку та проведення місцевих виборів у Державному бюджеті України.

Фінансове забезпечення діяльності Центральної виборчої комісії щодо підготовки і проведення місцевих виборів здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.

Частиною тієї ж ст. 69 Закону № 595-VIII встановлено, що Центральна виборча комісія здійснює розподіл субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на підготовку та проведення позачергових та перших місцевих виборів за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну фінансову політику, на підставі прийнятих Верховною Радою України постанов про призначення позачергових місцевих виборів, а також прийнятих у встановленому порядку рішень про призначення перших місцевих виборів.

Територіальна виборча комісія в межах затверджених Центральною виборчою комісією середніх норм складає кошторис видатків на підготовку і проведення позачергових та перших місцевих виборів з урахуванням видатків дільничних виборчих комісій.

Відповідно до ч.1 ст. 1 Закону № 1932-IV Центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України та законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, встановлених законами України.

Комісія та її члени зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, цим та іншими законами України (ч.2 ст. 3 Закону № 1932-IV).

Відповідно до ст. 21 Закону № 1932-IV Повноваження Комісії щодо організації підготовки і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів.

Комісія:

1) здійснює контроль за організацією підготовки і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів;

2) здійснює контроль за дотриманням виборчого законодавства України, забезпечує його однакове застосування на всій території України під час підготовки і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів;

3) здійснює контроль за дотриманням законодавства України в частині прийняття у встановлені законом строки рішень з питань, пов'язаних з підготовкою і проведенням виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів;

4) призначає повторні і проміжні вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим у разі, якщо у встановлений законом строк виборча комісія Автономної Республіки Крим не прийме рішення про призначення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим;

5) призначає повторні і проміжні вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, якщо у встановлений законом строк відповідна територіальна виборча комісія, орган місцевого самоврядування не прийме рішення про призначення виборів депутата місцевої ради чи сільського, селищного, міського голови;

6) здійснює контроль за утворенням територіальних виборчих комісій місцевих виборів;

7) встановлює форми виборчих документів, затверджує зразки виборчих скриньок для голосування, печаток виборчих комісій, визначає порядок зберігання та передачі виборчих документів до відповідних державних архівних установ;

9) здійснює інші повноваження відповідно до цього та інших законів України.

Згідно ст. 24 Закону № 595-VIII, повноваження Центральної виборчої комісії:

1. Центральна виборча комісія, крім повноважень, передбачених Законом України «Про Центральну виборчу комісію»:

1) здійснює контроль за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України;

1-1) призначає перші вибори депутатів, сільських, селищних, міських голів у порядку, визначеному законом;

2) приймає обов'язкові для виконання всіма суб'єктами виборчого процесу, установами, підприємствами, організаціями, а також органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами роз'яснення з питань застосування цього Закону;

3) встановлює норми і перелік обладнання, інвентарю для приміщень виборчих комісій та приміщень для голосування, а також види послуг, робіт, що можуть надаватися виборчим комісіям;

4) встановлює (затверджує) форми (зразки) виборчих документів, печаток і штампів;

5) може з власної ініціативи у разі прийняття територіальною виборчою комісією незаконного рішення або її бездіяльності скасувати таке рішення та/або прийняти відповідне рішення (у день голосування (день повторного голосування) такі питання розглядаються невідкладно);

6) у разі невиконання відповідною територіальною виборчою комісією вимог цього Закону щодо встановлення в порядку та строки, визначені цим Законом, результатів відповідних місцевих виборів встановлює результати таких місцевих виборів. Порядок транспортування до Центральної виборчої комісії виборчої документації від відповідної територіальної виборчої комісії встановлюється Центральною виборчою комісією;

7) у разi встановлення неможливості забезпечити підготовку та проведення мiсцевих виборiв вiдповiдно до положень цього Закону на окремих територіях приймає рiшення про неможливiсть проведення виборiв до відповідних органів місцевого самоврядування;

8) здійснює інші повноваження, передбачені цим та іншими законами України.

Відповідно до частин 1, 3 статті 20 Закону № 595-VIII виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.

Територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів. Члени територіальної виборчої комісії здійснюють свої повноваження до сформування на чергових місцевих виборах у порядку, передбаченому Законом, нового складу відповідної територіальної виборчої комісії.

Відповідно до ст. 25 Закону № 595-VIII визначено повноваження територіальних виборчих комісій.

В частині 4 вказаної статті Закону № 595-VIII зазначено, що сільська, селищна територіальна виборча комісія:

1) забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів;

2) утворює одномандатні виборчі округи по виборах депутатів сільської, селищної ради, встановлює їх межі, єдину нумерацію;

3) реєструє кандидатів у депутати відповідно сільської, селищної ради у відповідних одномандатних виборчих округах, їх довірених осіб та видає їм посвідчення;

4) реєструє кандидатів на посаду відповідно сільського, селищного голови, старости, їх довірених осіб та видає їм відповідні посвідчення;

5) повідомляє населення про зареєстрованих кандидатів у депутати відповідної сільської, селищної ради, кандидатів на посаду сільського, селищного голови, старости;

6) затверджує текст виборчих бюлетенів по виборах депутатів відповідної місцевої ради, а також сільського, селищного голови, старости, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів, передає їх дільничним виборчим комісіям;

7) скликає у разі необхідності за власною ініціативою засідання дільничної виборчої комісії;

8) вирішує питання щодо використання коштів на проведення місцевих виборів, розподіляє кошти між дільничними виборчими комісіями, здійснює контроль за їх цільовим використанням;

9) сприяє організації зустрічей кандидатів у депутати відповідно сільської, селищної ради, кандидатів на посаду відповідно сільського, селищного голови, старости з виборцями;

10) забезпечує виготовлення бланків протоколів та іншої виборчої документації, передає їх відповідним дільничним виборчим комісіям;

11) здійснює контроль за наданням списків виборців дільничними виборчими комісіями для загального ознайомлення та уточнення;

12) реєструє офіційних спостерігачів від кандидатів у депутати відповідної сільської, селищної ради та кандидатів на посади сільських, селищних голів, старост, від громадських організацій;

13) здійснює контроль за використанням кандидатами власних виборчих фондів згідно із цим Законом;

14) встановлює підсумки голосування та результати виборів депутатів відповідної сільської, селищної ради та відповідного сільського, селищного голови, старости;

15) реєструє обраних депутатів сільської, селищної ради;

16) реєструє обраного сільського, селищного голову, старосту;

17) організовує проведення повторного голосування і повторних виборів у випадках, передбачених цим Законом;

18) встановлює підсумки голосування з виборів депутатів районної ради в територіальних виборчих округах, утворених у межах відповідного села, селища, передає ці підсумки до районної виборчої комісії;

19) здійснює інші повноваження, передбачені цим та іншими законами України.

Отже, з аналізу вище вказаних положень чинного законодавства, випливає, що підставою для проведення позачергових виборів депутатів Коцюбинської селищної ради Київської області стала постанова Верховної Ради України № 1108-VIII від 14 квітня 2016 року «Про дострокове припинення повноважень Коцюбинської селищної ради у зв'язку з діями, що порушують Конституцію України і Закони України, підривають засади місцевого самоврядування, суперечать інтересам територіальної громади смт. Коцюбинське, та призначення позачергових виборів».

На реалізацію цієї постанови, керуючись абз. 1, 2 ч.7 ст. 15 Закону № 595-VIII Коцюбинською селищною виборчою комісією було прийнято постанову від 26.04.2016 року №1 «Про початок виборчого процесу позачергових виборів депутатів Коцюбинської селищної ради Київської області 17 липня 2016 року», Центральна виборча комісія, також, відповідно до повноважень, встановлених Законом № 595-VIII прийняла постанову №110 від 10.05.2016 року «Про затвердження Розподілів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на підготовку і проведення позачергових виборів депутатів Коцюбинської селищної ради Ірпінської міської ради Київської області 17 липня 2016 року та на виготовлення органами ведення Державного реєстру виборців списків виборців та іменних запрошень».

Однак, як зазначалось вище відповідними судовими рішеннями постанова Верховної Ради України № 1108-VIII від 14 квітня 2016 року була визнана незаконною та скасована.

З аналізу вказаних судових рішень випливає, що Верховна Рада України перевищила свої повноваження, оскільки жодним нормативно-правовим актом не наділено Верховну Раду України повноваженнями щодо припинення повноважень селищної ради, а тому Постанову від 14 березня 2016 року в частині дострокового припинення повноважень Коцюбинської селищної ради (пункт 1 оскаржуваної Постанови) Верховна Рада України прийняла поза межами своїх повноважень, визначених Конституцією України, а також з порушенням положень статті 78 Закону № 280/97-ВР, тобто незаконно.

Тобто, з 04.07.2016 року, дійсно підстав для проведення позачергових виборів депутатів Коцюбинської селищної ради Київської області 17 липня 2016 року, на підставі ч. 3 ст. 14 Закону України «Про місцеві вибори» немає, оскільки постанова ВР України про дострокове припинення повноважень Коцюбинської селищної ради скасована, проте, виборчий процес розпочато відповідно до постанови, прийнятої Коцюбинською селищною виборчою комісією від 26.04.2016 року №1.

Колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що виборчий процес включає такі етапи, як утворення одномандатних, територіальних виборчих округів; утворення дільничних виборчих комісій; складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; висування та реєстрація кандидатів; проведення передвиборної агітації; голосування у день виборів; підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів (ст.11 Закону № 595-VIII).

Відповідні етапи виборчого процесу є взаємопов'язаними між собою та мають безперервні строки їх перебігу.

При цьому, суд зауважує, що початком виборчого процесу не є постанова Верховної Ради України про призначення виборів - цей акт визначає лише дату реалізації громадянами їх активних та пасивних виборчих прав, а вже виборчий процес із визначенням дати початку його перебігу визначається у рішенні відповідної виборчої комісії про оголошення початку виборчого процесу, закінчується ж виборчий процес останнім виборчим етапом - офіційним оприлюдненням результатів місцевих виборів.

Отже відсутність механізму відміни вже розпочатого виборчого процесу обумовлена правовою природою проведення виборів.

Таку правову позицію було висловлено Конституційним Судом України. За змістом Рішення Конституційного Суду України від 10 червня 2009 року № 14-рп/2009 призначення виборів визначає дату проведення виборів до органів місцевого самоврядування, тобто дату реалізації громадянами виборчих прав. Будь-які дії чи рішення направлені на переривання (зупинення) розпочатого виборчого процесу є припиненням реалізації прав громадян, зокрема права обирати і бути обраними до органу місцевого самоврядування, що є порушенням цих прав громадян.

Водночас, суд зазначає, що Позивач просить визнати протиправною бездіяльність ЦВК щодо виконання відповідних постанов судів та зобов'язати прийняти постанову про припинення виборчого процесу.

Колегія суддів зауважує, що бездіяльність є пасивною поведінкою суб'єкта, яка полягає у невиконанні ним дій, які повинні були і могли бути вчинені відповідно до покладених на нього обов'язків згідно із законодавством України. Обов'язковою умовою встановлення протиправної бездіяльності є наявність вини суб'єкта владних повноважень.

Однак, Постановами Вищого адміністративного суду України від 1 червня 2016 року (справа № 800/265/16) та Верховного Суду України від 4 липня 2016 року не зобов'язано, ні Центральну виборчу комісію, а ні інші виборчі комісії вчиняти будь-які дії або утриматись від вчинення будь-яких дій чи приймати рішення щодо виборчого процесу з позачергових виборів депутатів Коцюбинської селищної ради Київської області призначених на 17 липня 2016 року.

При цьому, Центральна виборча комісія є виключно державним правозастосовчим органом, яка зобов'язана діяти в межах та у спосіб встановлених законодавством України, перебирати на себе повноваження, які не передбачено законодавством, ЦВК не має права, оскільки це суперечить принципу функціонального розподілу повноважень між органами державної влади.

Згідно з пунктом 5 статті 17 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» Комісія приймає для використання в роботі виборчих комісій лише роз'яснення та рекомендації виключно з питань застосування законодавства України про вибори.

Роз'яснення ж судового рішення судом, який його ухвалив, здійснюється у порядку, визначеному статтею 170 Кодексу адміністративного судочинства України, встановлення порядку та способу виконання судових рішень визначає стаття 263 Кодексу, за положеннями цієї статті Кодексу особа, яка брала участь у справі може звернутися до суду із заявою, зокрема про порядок виконання судового рішення.

Таким чином, ЦВК законодавством України не наділена повноваженнями надавати роз'яснення судових рішень, встановлювати порядок і спосіб їх виконання, а також надавати рекомендації щодо їх виконання.

Отже, Центральною виборчою комісією не було допущено протиправної бездіяльності щодо виконання судових рішень, а твердження позивача про протилежне суперечать законодавству України та не відповідає обставинам справи.

Наразі жодним нормативно-правовим актом в Україні не передбачено механізму щодо зупинення або припинення вже оголошеного виборчого процесу, з позачергових виборів також, та не наділено такими повноваженнями Центральну виборчу комісію, єдиною правовою можливістю завершення розпочатого виборчого процесу є вимоги частини п'ятої статті 11 Закону № 595-VIII, відповідно до якої виборчий процес завершується через 15 днів після дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів у порядку, передбаченому Законом.

Позиція щодо відсутності такого механізму вибула висловлена Тернопільським окружним адміністративним судом в постанові від 11 березня 2009 року у справі №2-а-838/09/1970, яке залишено без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 14 березня 2009 року №7313/09/9104, відповідно рішення вступили в законну силу.

У даному виборчому процесі у Комісії відсутні правові підстави для вчинення інших дій або прийняття рішень. Крім того, у Комісії відсутні правові підстави для прийняття рішення про неможливість забезпечити підготовку та проведення цих місцевих виборів, оскільки дані правовідносини виникають виключно за наявності підстав визначених Законом України «Про військово-цивільні адміністрації».

Суд звертає особливу увагу, що в Рішенні Конституційного Суду України від 10 червня 2009 року № 14-рп/2009, зокрема, зазначено, що відміна виборів до органів місцевого самоврядування чи перенесення строків їх проведення з підстав, не передбачених законом, є порушенням виборчих прав громадян.

Крім того, колегія суддів зазначає, що відповідно до ч.4 ст. 124 Конституції України судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов'язковими до виконання на всій території України.

Зазначена норма Конституції України містяться і в процесуальному законодавстві України, зокрема статтею 14 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що судові рішення, що набрали законної сили, обов'язкові для всіх органів державної влади і органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, посадових чи службових осіб та громадян і підлягають виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.

Отже, у разі невиконання рішень суду існує спеціальний порядок звернення до правоохоронних органів із відповідними заявами про невиконання судових рішень

Таким чином, у Відповідача відсутні правові підстави для прийняття рішення про припинення виборчого процесу, задоволення ж позовних вимог, у даному випадку, означало б зобов'язання органу державної влади вчинити дії не на підставі та не в межах повноважень, а також не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, оскільки законодавство про вибори не містить юридичного механізму переривання перебігу процесу виборів або його трансформації в проведення іншого виду місцевих виборів.

Щодо судових витрат колегія суддів зазначає наступне.

Суд приймає позовну заяву щодо виборчого спору до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених КАС України (ч. 9 ст. 172 КАС України).

Частиною 1 ст. 4 статті Закону України «Про судовий збір» визначено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 01 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Пунктом 3.1 ч. 2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» в редакції, що діє з 01 вересня 2015 року, встановлено, що за подання адміністративного позову немайнового характеру, який подано суб'єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою підприємцем - 1 розмір мінімальної заробітної плати.

Статтею 8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік установлено мінімальну заробітну плату у місячному розмірі з 1 січня 2016 року - 1378 гривень.

Крім того, відповідно до абз. 2 ч. 3 ст. 6 Закону України «Про судовий збір» у разі коли в позовній заяві об'єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

В даному випадку, із позовної заяви вбачається, що Позивачем було заявлено три вимоги немайнового характеру.

Зважаючи на те, що при зверненні до суду з адміністративним позовом позивачем не було сплачено судовий збір, колегія суддів дійшла висновку про необхідність стягнення з Громадської організації «Адвокат» Правозахисна група» до спеціального фонду Державного бюджету України судового збору у розмірі 4134 грн. (1378 грн.*3) за ставкою звернення до суду з адміністративним позовом немайнового характеру та з урахуванням змін до Закону України «Про судовий збір», що набрали чинності з 01 вересня 2015 року.

Враховуючи вище викладене, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.

Керуючись статтею 76 Конституції України, ст.ст. 160, 161, 163, 172, 177 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

В задоволенні адміністративного позову Громадської організації «Адвокат» Правозахисна група» до Центральної виборчої комісії про визнання бездіяльності незаконною, зобов'язання вчинити певні дії - відмовити.

Стягнути з Громадської організації «Адвокат» Правозахисна група» (код за ЄДРПОУ:39865836) до спеціального фонду Державного бюджету України судовий збір у розмірі 4134 грн. (чотири тисячі сто тридцять чотири гривні) - отримувач коштів: УДКСУ у Печерському р-ні; код отримувача (код за ЄДРПОУ): 38004897; банк отримувача: ГУДКCУ у м. Києві; код банку отримувача (МФО): 820019; рахунок отримувача: 31211206781007; код класифікації доходів до бюджету: 22030001.

Постанова суду може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України у дводенний строк з дня її проголошення.

Головуючий суддя В.О. Аліменко

Судді Н.В. Безименна

А.Ю. Кучма

Головуючий суддя Аліменко В.О.

Судді: Безименна Н.В.

Кучма А.Ю.

Дата ухвалення рішення15.07.2016
Оприлюднено19.07.2016

Судовий реєстр по справі —875/31/16

Постанова від 15.07.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Аліменко В.О.

Ухвала від 13.07.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Аліменко В.О.

Ухвала від 13.07.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Аліменко В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні