Рішення
від 19.07.2016 по справі 927/529/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Господарський суд Чернігівської області

Пр-т. Миру, 20, м. Чернігів, 14000 , тел. 676-311, факс 77-44-62, e-mail: inbox@cn.arbitr.gov.ua

========================================================================================================================================================================

Іменем України

РІШЕННЯ

"19" липня 2016 року Справа № 927/529/16

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Зоря",

вул. Центральна, 2, с. Малий Листвен, Ріпкинський район, Чернігівська область, 15063

Відповідач: Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області,

пр-т. Миру, 14, м. Чернігів, 14000

Третя особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Малолиственська сільська рада Ріпкинського району Чернігівської області,

вул. Дружби, 2, с. Малий Листвен, Ріпкинський район, Чернігівська область, 15063 .

про припинення права, скасування державного акта та скасування запису у книзі записів державних актів.

Суддя Бобров Ю.М.

Представники сторін:

від позивача: ОСОБА_1, довіреність № 82/04-02 від 05.07.2016

від відповідача: ОСОБА_2 начальник юридичного відділу довіреність № 31-25-0.6-7748/2-16 від 16.03.2016

від третьої особи: не з'явився.

СУТЬ СПОРУ:

Позивачем - Товариством з обмеженою відповідальністю "Зоря" подано позов до Головного управління Держземагенства в Чернігівській області про припинення права, скасування державного акта та скасування запису у книзі записів державних актів.

У позовній заяві позивачем зазначено третю особу Малолиственську сільську раду Ріпкинського району Чернігівської області.

В ухвалі про порушення провадження у справі від 06.06.2016 судом вирішено питання щодо надання третій особі процесуального статусу: залучено Малолиственську сільську раду Ріпкинського району Чернігівської області до участі у справі як третю особу на стороні відповідача, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору.

В судовому засіданні оголошувалась перерва.

Представник позивача в судовому засіданні підтримали позовні вимоги та їх обґрунтування, викладені у позовній заяві та у додатковому письмовому поясненні по справі (а.с.56-59).

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач, зокрема, вказує на те, що ПП у власності ТОВ «Зоря» знаходяться об'єкти нерухомого майна, які розташовані на частині земельної ділянки, на яку КСП «Зоря», правонаступником якого є позивач, видано Державний акт на право колективної власності на землю.

28.10.2015 позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області з заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду під розміщення та обслуговування належної позивачу будівлі.

Проте, вказує позивач, відповідачем було відмовлено у наданні дозволу з тих підстав, що земельні ділянки під нерухомістю накладаються на Державний акт на право колективної власності колишнього КСП «Зоря», який ніким не відмінений та не скасований.

Разом з тим, позивач звертає увагу на те, що із загальної площі 1598,8 га, яка згідно з вищевказаним актом знаходиться у колективній власності КСП «Зоря», вже припинено право колективної власності на земельні ділянки загальною площею 1348,81 га і формально в користуванні КСП «Зоря» залишається лише 249,99 га землі.

Посилаючись, зокрема на ст.120 Земельного кодексу України, позивач вказує, що ТОВ «Зоря» не має можливості повноцінно реалізувати своє право володіння та користування належними йому об'єктами нерухомості за відсутності правовстановлюючих документів на землю.

Позивач просить суд:

1. Припинити право колективної власності колективного сільськогосподарського підприємства «Зоря», на земельну ділянку площею 1598,8 га, для сільськогосподарського виробництва, зареєстровану в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за № 11, передану КСП «Зоря» Малолиственською сільською Радою народних депутатів Ріпкинського району Чернігівської області відповідно до рішення Малолиственської сільської Ради народних депутатів від 07.02.1996 5 сесії 22 скликання.

2. Скасувати Державний акт на право колективної власності на землю І-ЧН № 000057, виданий Малолиственською сільською Радою народних депутатів Ріпкинського району Чернігівської області, площею 1 598, 8 га, для сільськогосподарського виробництва.

3. Скасувати запис за № 11 в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю про реєстрацію Державного акта на право колективної власності на землю І-ЧН № 000057, виданого Малолиственською сільською радою народних депутатів Ріпкинського району Чернігівської області, площею 1 598,8 га, для сільськогосподарського виробництва.

Відповідач надав письмові заперечення по справі (а.с.27-31), в яких просить відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Представник відповідача у судовому засіданні підтримав заперечення на позов з мотивів, викладених у письмових запереченнях по справі.

Від третьої особи до судового засідання, призначеного на 05.07.2016, надійшов лист від 29.06.2016 вих. № 06-01/05/178 (а.с.25), в якому третя особа позовні вимоги визнає, просить суд, через завантаження на роботі, розглянути справу без участі її представника.

У призначені на 14.07.2016 та 19.07.2016 судові засідання представник третьої особи не з'явився.

Розглянувши подані матеріали, з'ясувавши фактичні обставини справи, з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши та оцінивши надані докази, заслухавши в судовому засіданні пояснення присутніх представників позивача та відповідача, суд встановив наступне.

Як вбачається із матеріалів справи, на підставі рішення Малолиственської сільської Ради народних депутатів Ріпкинського району Чернігівської області від 07.02.1996 (5 сесія 22 скликання) Колективному сільськогосподарському підприємству «Зоря» с. Малий Листвен 10.02.1996 було видано Державний акт на право колективної власності на землю серії І-ЧН № 000057 (а.с.12-13), згідно з яким підприємству передано у власність 1598,8 га землі для сільськогосподарського виробництва. Акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за № 11.

Згідно з архівною довідкою архівного відділу Ріпкинської районної державної адміністрації Чернігівської області від 19.08.2015 № 225/07-03 (а.с.16) рішенням зборів пайовиків колишнього КСП «Зоря» від 07.04.2000 КСП «Зоря» було ліквідоване шляхом реорганізації у ТОВ «Зоря».

У п.1.1 Статуту ТОВ «Зоря» (а.с.61) товариство створено в процесі реорганізації шляхом перетворення колективного сільськогосподарського підприємства «Зоря» та є правонаступником його майнових прав і обов'язків.

Матеріали справи свідчать, що у власності ТОВ «Зоря» знаходяться об'єкти нерухомого майна, на які видані свідоцтва на право власності і які внесені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (а.с.76-87).

Ці об'єкти нерухомого майна розташовані на земельних ділянках, загальна площа яких складає частину земельної ділянки, яка була надана у колективну власність колишньому КСП «Зоря».

Ці земельні ділянки сільськогосподарського призначення знаходяться за межами населеного пункту, що підтверджує відповідач.

Із розпорядження Ріпкинської районної державної адміністрації Чернігівської області від 14.07.2008 № 304 (а.с.34) та інформації відділу Держгеокадастру у Ріпкинському районі Чернігівської області, наданої листом від 13.06.2016 № 22-28-99.2-1264/2-16 (а.с.330, вбачається, що з 1598,8 га земель, які знаходилися у колективній власності колишнього КСП «Зоря», припинено право колективної власності на земельні ділянки: площею 1231,45 га, які підлягали паюванню і на які виготовлено державні акти на право приватної власності; площею 8,26 га, які заболочені; площею 4,56 га під проектування під'їзних шляхів; площею 104,54 га, які передано до земель запасу Малолиственської сільської ради.

Отже, із загальної площі 1598,8 га землі, наданої у колективну власність колишньому КСП «Зоря» згідно з вищевказаним Державним актом на право колективної власності на землю, припинено право клективної власності на земельні ділянки загальною площею 1348,81 га (1231,45 га + 8,26 га + 4,56 га +104,54 га). Тобто формально у колективній власності колишнього КСП «Зоря» залишилося 249,99 га землі (1598,8 га - 1348,81 га).

Між тим, чинне законодавство не передбачає можливості внесення змін до Державного акта на право колективної власності на землю.

28.10.2015 голова ліквідаційної комісії ТОВ «Зоря» звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області (а.с.15), в якому повідомляв, що 19.10.2015 товариством оформлено право власності на об'єкт нерухомості (будівля бані), який знаходиться за адресою: Чернігівська область, с. Малий Листвен, вул. Шевченка, 48-А. Товариство просило надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,12 га в оренду для обслуговування цього об'єкта нерухомості.

На це звернення в.о. начальника Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області листом від 09.11.2015 № 28-25-7777.3-8446/19-15 (а.юс.17), зокрема повідомив, що згідно з наявною інформацією визначена земельна накладається на землі, які відповідно до державного акта серії І-ЧН № 000057 від 10.02.1996 належали КСП «Зоря», і дані про припинення колективної власності у Головному управлінні відсутні. Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області не має правових підстав щодо надання дозволу на розроблення документації із землеустрою.

На час видачі (10.02.1996) КСП «Зоря» Державного акта на право колективної власності на землю серії І-ЧН № 000057 чинним був Земельний кодекс України від 18.12.1990, який втратив чинність з 01.01.2002.

Згідно ч.1 ст.3 цього Кодексу власність на землю в Україні мала такі форми: державну, колективну, приватну.

Відповідно до ч. 1 ст.4 цього Кодексу у державній власності перебували всі землі України, за винятком земель, переданих у колективну і приватну власність.

Отже, у колективну і приватну власність передавалися землі із державної форми власності.

Відповідно до розділу ІІ В«Прикінцеві і перехідні положенняВ» Закону України В«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власностіВ» від 06.09.2012 № 5308-VI з 01.01.2013 (з дня набрання чинності цим Законом) землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими.

У державній власності залишаються, зокрема, усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті В«аВ» пункту 3 цього розділу (п.п. В«гВ» п. 4 розділу ІІ цього Закону).

Оскільки земельні ділянки, на яких розташовані належні ТОВ «Зоря» об'єкти нерухомого майна, фактично знаходяться за межами населеного пункту, вони є земельними ділянками державної власності.

В п. 2.3 пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 В«Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносинВ» роз'яснено, що у спорах, пов'язаних з правом власності або постійного користування земельними ділянками, недійсними можуть визнаватися як зазначені рішення, на підставі яких видано відповідні державні акти, так і самі акти про право власності чи постійного користування.

Разом з тим, господарським судам слід враховувати, що право, посвідчене державними актами, є похідним від відповідного рішення органу державної влади чи органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність чи в користування, а тому з огляду на приписи частини першої статті 16 ЦК України та ст. 152 ЗК України захист прав осіб на земельні ділянки не може здійснюватися лише шляхом визнання відповідного державного акту недійсним, якщо рішення, на підставі якого видано цей державний акт, не визнано недійсним у встановленому порядку.

Підставами для визнання акту недійсним, за загальними правилами, є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.

У даному випадку рішення Малолиственської сільської Ради народних депутатів, на підставі якого КСП «Зоря» було видано Державний акт на право колективної власності на землю, відповідало вимогам чинного на той час законодавства та компетенції сільської ради. Тому, підстави для визнання недійсним цього рішення сільської ради відсутні.

Крім того, акт визнається недійсним з моменту його прийняття.

Проте, скасування акта не тотожне визнанню його недійсним, враховуючи, що скасування акту припиняє його дію з моменту скасування і на майбутнє.

За таких обставин, суд вважає, що обраний позивачем спосіб захисту порушеного права та охоронюваного законом інтересу (саме скасування акту та запису про його реєстрацію), не суперечить способу захисту прав на земельну ділянку (ст. 152 чинного ЗК України).

Згідно зі статтею 108 Цивільного кодексу України, в разі перетворення до нової юридичної особи переходять усе майно, усі права та обов'язки попередньої юридичної особи.

Згідно статті 15-1 ЗК України до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Статтею 30 ЗК України передбачено, що при ліквідації сільськогосподарських підприємств несільськогосподарські угіддя, що перебували у їх власності, розподіляються відповідно до установчих документів цих підприємств або за згодою власників земельних часток (паїв). У разі недосягнення згоди це питання вирішується в судовому порядку. Земельні ділянки державної і комунальної власності, які перебували у користуванні сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, що ліквідуються, включаються до земель запасу або передаються у власність чи користування відповідно до цього Кодексу.

Згідно з частиною 1 статті 120 ЗК України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, і користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.

Статтею 122 ЗК України розмежовано повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування. Так, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Пунктом 4 «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України від 06.09.2012 № 5308-VI В«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власностіВ» встановлено, що у державній власності залишаються землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій.

Згідно з ч.2 ст.20 Господарського кодексу України кожний суб'єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються шляхом: визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб'єктів, що суперечать законодавству, ущемляють права та законні інтереси суб'єкта господарювання або споживачів; визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом.

Суд вважає, що припинення права колективної власності, скасування повністю Державного акта та запису про його реєстрацію є засобом усунення невизначеності у взаємовідносинах суб'єктів по користуванню земельною ділянкою загальною площею 249,99 га та дасть можливість позивачу реалізувати суб'єктивне право підприємства на користування земельними ділянками, на яких розташовані належні йому об'єкти нерухомості, і, в установленому чинним законодавством порядку, укласти договори оренди земельних ділянок.

Враховуючи, що позовна вимога про скасування запису за № 11 від 10.02.1996 в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю про реєстрацію Державного акта серія І-ЧН № 000057 на право колективної власності на землю, виданого Колективному сільськогосподарському підприємству «Зоря» с. Малий Листвен Малолиственською сільскою Радою народних депутатів Ріпкинського району Чернігівської області для сільськогосподарського виробництва 1598,8 га землі в межах згідно з планом, фактично є похідною вимогою від попередньої позовної вимоги, вона також підлягає задоволенню.

Наслідком скасування цим рішенням суду Державного акта на право колективної власності на землю і запису про його реєстрацію буде включення земельної ділянки площею 249,99 га до земель запасу державної форми власності.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Проте, суд звертає увагу позивача на те, що після ліквідації КСП «Зоря» шляхом реорганізації у ТОВ «Зоря», позивач мав право (можливість) у встановленому земельним законодавством порядку здійснити заходи щодо своєчасного переоформлення землекористування. Отже, суд вважає, що даний спір виник внаслідок бездіяльності ТОВ «Зоря», тому сплачений позивачем судовий збір покладається на позивача.

Керуючись ст.ст. 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Припинити право колективної власності Колективного сільськогосподарського підприємства «Зоря», на земельну ділянку площею 1598,8 га, для сільськогосподарського виробництва, зареєстровану в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за № 11, передану КСП «Зоря» Малолиственською сільською Радою народних депутатів Ріпкинського району Чернігівської області відповідно до рішення Малолиственської сільської Ради народних депутатів від 07.02.1996 5 сесії 22 скликання.

3. Скасувати Державний акт на право колективної власності на землю І-ЧН № 000057, виданий Малолиственською сільською Радою народних депутатів Ріпкинського району Чернігівської області, площею 1 598, 8 га, для сільськогосподарського виробництва.

4. Скасувати запис за №11 в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю про реєстрацію Державного акта на право колективної власності на землю І-ЧН № 000057, виданого Малолиственською сільською Радою народних депутатів Ріпкинського району Чернігівської області, площею 1 598,8 га, для сільськогосподарського виробництва.

В судовому засіданні 19.07.2016, на підставі ст. 85 ГПК України, оголошено тільки вступну та резолютивну частини рішення.

Повне рішення складено 19.07.2016.

Суддя Ю.М. Бобров

СудГосподарський суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення19.07.2016
Оприлюднено22.07.2016
Номер документу59053360
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —927/529/16

Рішення від 19.07.2016

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Бобров Ю.М.

Ухвала від 06.06.2016

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Бобров Ю.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні