КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"19" липня 2016 р. Справа№ 910/6287/16
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Пашкіної С.А.
суддів: Баранця О.М.
Сітайло Л.Г.
Від позивача - Сеник В.О. ( довір. №19 від 05.05.16);
Від відповідача - Гордієнко А.Ф. - директор;
розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково - проектно-впроваджувальна фірма "Графік-МС"
на рішення Господарського суду міста Києва від 01.06.2016р.
у справі № 910/6287/16 (суддя Босий В.П.)
за позовом Товариства з обмеженою відповідалььністю "Євро-реконструкція"
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково - проектно-впроваджувальна фірма "Графік-МС"
про визнання договору укладеним
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду міста Києва від 01.06.2016р. у справі №910/6287/16 позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «Євро-реконструкція» задоволено повністю.
Визнано договір №440518/2юр від 05.02.2016 р. про надання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води укладеним в редакції Товариства з обмеженою відповідальністю «Євро-реконструкція», підготовлені на основі Типового договору, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №630 від 21.07.2005 р., а саме:
«Особовий рахунок споживача
м. Київ, вул. Новаторів, 9
ДОГОВІР №440518/2юр
про надання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води
м. Київ 05» лютого 2016 р.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Євро-реконструкція» в особі директора департамента енергозбуту Терещенка Юрія Євгенійовича, який діє на підставі довіреності від 26.12.2014 №1504. (далі о тексту - виконавець), з однієї сторони, та Товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-проектно-впроваджувальна фірма «Графік-МС», в особі директора Гордієнко Анатолія Федоровича, що діє на підставі Статуту, код ЄДРПОУ 16485130, який є власником нежитлового приміщення (далі - споживач), з другої сторони, уклали цей договір про нижченаведене:
Предмет договору
1. Виконавець зобов'язується своєчасно надавати споживачеві відповідної якості послуги з централізованого опалення, гарячої води (необхідне підкреслити), а споживач зобов'язується своєчасно оплачувати надані послуги за встановленими тарифами у строки і на умовах, що передбачені договором.
2. Суб'єкти користування послугами:
1) власник (наймач, орендар) житлового приміщення (квартири) та члени його сім'ї - _____- особи:
2) власник (орендар) нежитлового приміщення по вул. Новаторів, 9.
3) наявність у власності транспортних засобів - .
3. Характеристика об'єкта надання послуг:
1) опалювальна площа (об'єм) нежитлового приміщення 86,00 кв.м:
2) площа зелених насаджень, саду, городу (для власників будинків садибного типу) _____ кв. метрів.
4. Характеристика засобів обліку води і теплової енергії:
№ за/пВид засобу облікуТип засобу облікуЗаводський номерПерше показанняМісце встановленняПримітка ГВПНавантаження 0,004400 Гкал/год ЦОНавантаження 0,009000 Гкал/год
Тарифи на послуги та їх загальна вартість
5. Тарифи на послуги становлять:
1) з централізованого опалення:
з будинковими без будинкових приладів обліку теплової енергії 621,29 (з ПДВ) гривень за гігакалорію;
2) з централізованого постачання гарячої води 35,52 гривень за куб. метр.
6. Розмір щомісячної плати за надані послуги (з урахуванням податку на додану вартість) згідно з нормативами (нормами) споживання на момент укладення цього договору становить
централізоване постачання гарячої води
централізоване опалення
7. Плата за надані послуги за наявності засобів обліку води і теплової енергії справляється за їх показаннями згідно з пунктами 10 - 13 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою КМ України №630 від 21.07.05. (далі - Правила).
Оплата спожитих послуг
9. Розрахунковим періодом є календарний місяць.
У разі застосування щомісячної системи оплати послуг платежі вносяться не пізніше 20 числа місяця, що настає за розрахунковим.
У разі застосування авансової системи оплати послуг платежі вносяться за ____ місяців у розмірі
10. Послуги оплачуються готівкою або в безготівковій формі.
11. За наявності у квартирі засобів обліку води і теплової енергії справляння плати за нормативами (нормами) споживання не допускається, крім випадків, передбачених договором на встановлення засобів обліку.
12. За централізоване опалення квартири (будинку садибного типу) плата справляється згідно з нормативами (нормами) споживання та додатково за перевищення розрахункової потужності приладів опалення (радіаторів) на - ____ відсотків - ____ гривень.
13. Плата за послуги вноситься на рахунок із спеціальним режимом використання :
р/р 26038300434426 у філії ГУ по АТ «Ощадний банк України» у м. Києві МФО 322669.
14. За несвоєчасне внесення плати із споживача стягується пеня у розмірі, встановленому законом.
15. У разі ненадання послуг, надання їх не в повному обсязі, зниження якості, зокрема відхилення їх кількісних та/або якісних показників від затверджених нормативів (норм) споживання, виконавець проводить перерахунок розміру плати.
Права та обов'язки сторін
16. Споживач має право на:
1) отримання своєчасно та належної якості послуг згідно із законодавством та умовами цього договору;
2) отримання в установленому законодавством порядку інформації про перелік послуг, їх вартість, загальну суму місячного платежу, структуру тарифів, нормативів (норм) споживання, режиму надання послуг, їх споживчі властивості;
3) відшкодування збитків, завданих його майну та/або приміщенню, шкоди, заподіяної його життю чи здоров'ю внаслідок неналежного надання або ненадання послуг;
4) зменшення розміру плати в разі ненадання послуг, надання їх не в повному обсязі, зниження якості, зокрема відхилення їх кількісних та/або якісних показників від затверджених нормативів (норм) споживання;
5) усунення виконавцем виявлених недоліків у наданні послуг протягом установленого Кабінетом Міністрів України строку;
6) несплату вартості послуг за період тимчасової відсутності споживача і членів його сім'ї (у разі відключення виконавцем холодної та гарячої води і опломбування запірних вентилів у квартирі (будинку садибного типу) та відновлення надання відповідних послуг шляхом зняття пломб за власний рахунок протягом доби згідно з письмовою заявою;
7) зменшення розміру плати за послуги у разі тимчасової відсутності споживача та/або членів його сім'ї на підставі письмової заяви та офіційного документа, що підтверджує його/їх відсутність (довідка з місця тимчасового проживання, роботи, лікування, навчання, проходження військової служби, відбування покарання);
8) перевірку кількісних та/або якісних показників надання послуг (якість і тиск води, температура гарячої води, температура повітря у приміщеннях тощо) у порядку, встановленому Правилами, іншими актами законодавства України та цим договором. Витрати, пов'язані з перевіркою кількісних і якісних показників надання послуг, відшкодовуються виконавцем у разі обґрунтованості звернення споживача та споживачем - у разі необґрунтованості такого звернення;
9) установлення квартирних засобів обліку води і теплової енергії та взяття їх на абонентський облік;
10) періодичну повірку, обслуговування та ремонт квартирних засобів обліку, у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж;
11) ознайомлення з нормативно-правовими актами у сфері житлово-комунальних послуг;
12) внесення за погодженням з виконавцем у договір змін, що впливають на розмір плати за послуги;
13) звільнення від плати за послуги у разі їх ненадання та отримання компенсації за перевищення строків проведення аварійно-відбудовних робіт;
14) укладення з виконавцем договору про заміну або ремонт технічно несправних санітарно-технічних приладів, пристроїв, обладнання та квартирних засобів обліку.
17. Споживач зобов'язаний:
1) оплачувати послуги в установлений договором строк;
2) повідомляти виконавця про осіб, строк тимчасового проживання яких у квартирі (будинку садибного типу) перевищив місяць, а також протягом місяця про зміни, що відбулися у стані підсобного господарства і санітарно-технічного та інженерного обладнання (за умови проведення розрахунків за надані послуги згідно з нормативами (нормами) споживання);
3) забезпечити доступ до відповідної інженерної мережі, арматури, квартирних засобів обліку води і теплової енергії представників виконавця за наявності в них відповідного посвідчення для:
ліквідації аварій - цілодобово;
встановлення і заміни санітарно-технічного та інженерного обладнання, проведення технічного та профілактичного огляду, зняття контрольних показань засобів обліку води і теплової енергії - згідно з вимогами нормативно-правових актів у сфері житлово-комунальних послуг;
4) дотримуватися вимог нормативно-правових актів у сфері житлово-комунальних послуг;
5) забезпечувати цілісність квартирних засобів обліку води і теплової енергії та не втручатися в їх роботу;
6) у разі несвоєчасного внесення плати за послуги сплачувати пеню в установленому законом та цим договором розмірі;
7) повідомляти у десятиденний строк виконавця про втрату права на пільги;
8) своєчасно вживати заходів до усунення виявлених несправностей, пов'язаних з отриманням послуг, що виникли з його вини;
9) за власний рахунок проводити ремонт та заміну санітарно-технічних приладів, пристроїв та обладнання, що вийшли з ладу з його вини;
10) своєчасно проводити підготовку квартири (будинку садибного типу) і його санітарно-технічних приладів, пристроїв та обладнання до експлуатації в осінньо-зимовий період;
11) у разі встановлення виконавцем факту несанкціонованого втручання в роботу засобів обліку води і теплової енергії відшкодовувати вартість робіт з проведення їх експертизи, метрологічної повірки та ремонту згідно із законодавством;
12) відшкодовувати виконавцю витрати з проведення аналізу якісних показників послуг у разі необґрунтованості претензій.
18. Виконавець має право:
1) нараховувати у разі несвоєчасного внесення споживачем плати за надані послуги пеню у розмірі, встановленому законодавством і цим договором;
2) вносити за погодженням із споживачем зміни у цей договір, що впливають на розмір плати за послуги з оформленням додатка до нього;
3) вимагати від споживача дотримання нормативно-правових актів у сфері житлово-комунальних послуг;
4) вимагати від споживача своєчасного усунення виявлених несправностей, пов'язаних з отриманням послуг, що виникли з вини споживача, або відшкодування вартості відповідних робіт;
5) доступу до приміщення споживача для ліквідації аварій, у тому числі несанкціонованого, відповідно до встановленого законом порядку усунення недоліків у роботі санітарно-технічного та інженерного обладнання, його встановлення і заміни, проведення технічного та профілактичного огляду і перевірки показань квартирних засобів обліку води і теплової енергії відповідно до законодавства;
6) у разі виникнення сумнівів щодо правильності показань квартирних засобів обліку води і теплової енергії звернутися до акредитованої лабораторії для проведення експертизи їх технічного стану та метрологічної повірки.
19. Виконавець зобов'язаний:
1) своєчасно надавати споживачу послуги в установлених обсягах, належної якості, безпечні для його життя, здоров'я та які не спричиняють шкоди його майну, відповідно до вимог законодавства, Правил та цього договору;
2) інформувати споживача про адресу та номер телефону диспетчерської, аварійної або аварійно-диспетчерської служби (зазначаються в договорі і рахунках на сплату послуг, а також розміщуються на дошках оголошень в усіх під'їздах багатоквартирного будинку, а також на дошках оголошень, розташованих поблизу житлового будинку);
3) надавати споживачеві в установленому порядку інформацію про перелік послуг, їх вартість, загальну вартість місячного платежу, структуру тарифів, нормативи (норми) споживання, режим надання послуг, їх споживчі властивості, якісні показники надання послуг, граничні строки усунення аварій або інших порушень порядку надання послуг, а також інформацію про Правила (зазначається у цьому договорі, а також розміщується на дошці оголошень у приміщенні виконавця);
4) контролювати установлені міжповіркові інтервали, проводити періодичну повірку квартирних засобів обліку, їх обслуговування та ремонт, у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж;
5) проводити два рази на рік перевірку стану внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку із складенням відповідного акта;
6) узгодити із споживачем не пізніше ніж за три робочих дні до проведення планових робіт всередині житлового приміщення час доступу до такого приміщення з наданням йому відповідного письмового повідомлення;
7) повідомляти споживача про плановану перерву в наданні послуг через засоби масової інформації, а також письмово не пізніше ніж за 10 днів до її настання (крім перерви, що настає внаслідок аварії або дії непереборної сили) із зазначенням причини та часу перерви в наданні послуг;
8) відновлювати надання послуг за письмовою заявою споживача шляхом зняття протягом доби пломб із запірних вентилів у квартирі (будинку садибного типу);
9) забезпечувати за заявою споживача взяття у тижневий строк на абонентський облік квартирних засобів обліку;
10) утримувати внутрішньобудинкові мережі у належному технічному стані, здійснювати їх технічне обслуговування та ремонт;
11) інформувати споживача протягом доби з дня виявлення недоліків у роботі внутрішньобудинкових інженерних систем та/або інженерного обладнання, що розташовані за межами багатоквартирного будинку або житлового будинку (у разі його особистого звернення - невідкладно), про причини та очікувану тривалість зупинення надання послуг або обмеження їх кількості, а також про причини порушення якісних показників надання послуг;
12) усувати аварії та інші порушення порядку надання послуг, а також виконувати заявки споживачів у строк, установлений законодавством і цим договором;
13) вести облік скарг (заяв, вимог, претензій) споживачів щодо кількості та якості надання послуг, а також облік їх виконання;
14) зменшувати розмір плати за послуги у разі тимчасової відсутності споживача та/або членів його сім'ї на підставі письмової заяви та офіційного документа, що підтверджує його/їх відсутність (довідка з місця тимчасового проживання, роботи, лікування, навчання, проходження військової служби, відбування покарання);
15) звільняти від плати за послуги у разі їх ненадання та виплачувати компенсацію за перевищення строків проведення аварійно-відбудовних робіт;
16) проводити перерахунок розміру плати за надання послуг у разі ненадання їх або надання не в повному обсязі, зниження якості, зокрема відхилення їх кількісних та/або якісних показників від затверджених нормативів (норм) споживання, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України та визначеному цим договором;
17) своєчасно проводити за власний рахунок роботи з усунення виявлених несправностей, пов'язаних з отриманням послуг, що виникли з його вини;
18) відшкодовувати збитки, завдані майну та/або приміщенню споживача та/або членів його сім'ї, шкоду, що заподіяна його життю чи здоров'ю внаслідок неналежного надання або ненадання послуг, а також моральну шкоду в порядку та розмірі, які визначаються відповідно до законодавства і цього договору;
19) сплачувати споживачу неустойку (штраф, пеню) у разі ненадання послуг або надання послуг неналежної якості у порядку та у випадках, передбачених законодавством і цим договором;
20) виконувати інші обов'язки відповідно до законодавства та цього договору.
Відповідальність сторін
20. Споживач несе відповідальність згідно із законодавством і цим договором за:
1) недотримання вимог нормативно-правових актів у сфері житлово-комунальних послуг;
2) несвоєчасне внесення платежів за послуги - шляхом сплати пені;
3) втручання у роботу засобів обліку води і теплової енергії;
4) порушення зобов'язань, установлених законодавством і цим договором.
21. Виконавець несе відповідальність у разі:
1) неналежного надання або ненадання послуг, що призвело до заподіяння збитків, завданих майну та/або приміщенню споживача, шкоди, що заподіяна його життю чи здоров'ю, - шляхом відшкодування збитків;
2) надання послуг не в повному обсязі, зниження їх якості, зокрема зниження їх кількісних та/або якісних показників - шляхом зменшення розміру плати та виплати споживачеві компенсації за перевищення строків проведення аварійно-відбудовних робіт у розмірі, встановленому законодавством,
3) порушення прав споживачів згідно із законодавством;
4) порушення зобов'язань, установлених цим договором або законодавством.
Точки розподілу, в яких здійснюється передача послуг від виконавця споживачеві
22. Точками розподілу, в яких здійснюється передача послуг від виконавця споживачеві, є:
1) у багатоквартирному будинку послуги з:
централізованого опалення - відгалуження від стояків у межах квартири;
постачання холодної та гарячої води - після першої водозапірної арматури на відгалуженні від стояка у квартирі споживача;
2) у будинку садибного типу - місце підключення відповідної інженерної мережі будинку до мережі виконавця.
Порядок встановлення факту неналежного надання або ненадання послуг та розв'язання спорів
23. У разі неналежного надання або ненадання послуг виконавцем споживач повідомляє про це виконавця в усній формі за допомогою телефонного зв'язку чи у письмовій формі за адресами, що зазначені в цьому договорі.
У повідомленні зазначається прізвище, ім'я та по батькові, точна адреса проживання споживача, а також найменування виду неналежно наданої або ненаданої послуги. Повідомлення споживача незалежно від його форми (усна або письмова) обов'язково реєструється представником виконавця у журналі реєстрації заявок споживачів. Представник виконавця зобов'язаний повідомити споживачеві відомості про особу, яка прийняла повідомлення (прізвище, ім'я та по батькові), реєстраційний номер повідомлення та час його прийняття.
24. Представник виконавця, якому відомі причини неналежного надання або ненадання послуг, зобов'язаний невідкладно повідомити про це споживача та зробити відповідну відмітку в журналі реєстрації заявок, що є підставою для визнання виконавцем факту неналежного надання або ненадання послуг.
25. Представник виконавця, якому не відомі причини неналежного надання або ненадання послуг, зобов'язаний узгодити з виконавцем точний час та дату встановлення факту ненадання послуг, надання їх не у повному обсязі або перевірки кількісних та/або якісних показників надання послуг. У разі необхідності проведення такої перевірки у приміщенні споживача представник виконавця повинен з'явитися до споживача не пізніше визначеного у договорі строку.
26. У разі незгоди з результатами перевірки кількісних та/або якісних показників надання послуг споживач і виконавець визначають час і дату повторної перевірки, для проведення якої запрошується представник уповноваженого органу виконавчої влади та/або органу місцевого самоврядування, а також представник об'єднання споживачів. За результатами проведення повторної перевірки складається акт про неналежне надання або ненадання послуг, який підписується споживачем (його представником), представником виконавця, представниками уповноваженого органу виконавчої влади та/або органу місцевого самоврядування, а також представником об'єднання споживачів.
27. За результатами перевірки складається акт-претензія про неналежне надання або ненадання послуг (далі - акт-претензія), який підписується споживачем та представником виконавця згідно з додатком 2 до Правил. Акт-претензія складається у двох примірниках по одному для споживача та виконавця.
28. У разі неприбуття представника виконавця в установлений договором строк для проведення перевірки кількісних та/або якісних показників або необґрунтованої відмови від підписання акта-претензії такий акт вважається дійсним, якщо його підписали не менш як два споживачі.
29. Акт-претензія реєструється уповноваженими особами виконавця у журналі реєстрації актів-претензій згідно з додатком 3 до Правил. Виконавець зобов'язаний розглянути такий акт і повідомити протягом трьох робочих днів споживача про її задоволення або про відмову у задоволенні з обґрунтуванням причин такої відмови. У разі ненадання протягом установленого строку виконавцем відповіді вважається, що він визнав викладені в акті-претензії факти неналежного надання або ненадання послуг. Спори щодо задоволення претензій споживачів розв'язуються у суді. Споживач має право на досудове розв'язання спору шляхом задоволення пред'явленої претензії.
Форс-мажорні обставини
30. Сторони звільняються від відповідальності згідно з цим договором у разі настання дії непереборної сили (дії надзвичайних ситуацій техногенного, природного або екологічного характеру), яка унеможливлює надання відповідної послуги згідно з умовами договору.
Строк дії договору
31. Цей договір укладається на строк до « 05» лютого 2017 р. і набирає чинності з дня його укладення. Договір вважається щороку продовженим, якщо за місяць до закінчення строку його дії однією із сторін не буде письмово заявлено про його розірвання або необхідність перегляду.
32. Дія цього Договору поширюється на взаємовідносини, які виникли між сторонами до моменту його укладення відповідно до ст. 631 Цивільного кодексу України, а саме з 01 липня 2014 року.
33. Договір може бути розірваний достроково у разі:
зникнення потреби в отриманні послуги або відмови споживача від користування послугами виконавця;
переходу права власності (користування) на квартиру (будинок садибного типу) до іншої особи;
невиконання умов договору сторонами договору.
34. Договір складено у двох примірниках, один з яких зберігається у споживача, другий - у виконавця.
Інші умови
Порядок доступу до житла та іншого володіння споживача для ліквідації аварій, проведення оглядів технічного стану, перевірки показань засобів обліку гарячої води і теплової енергії визначається згідно ст. 17 Закону Урани від 28 червня 2004 року «Про житлово-комунальні послуги» та інших нормативно-правових актів.
Своїм підписом під цим договором споживач засвідчує факт ознайомлення з нормативно-правовими актами в сфері житлово-комунальних послуг, в т.ч. посилання на, які містяться у цьому договорі.
Своїм підписом споживач надає згоду на автоматизоване оброблення його персональних даних та надання інформації третім особам, які мають право на отримання цих даних згідно з чинним законодавством, а також надає згоду на безстрокове збереження персональних даних незалежно від терміну дії договору та його закінчення.
Наявність руко сушильника
Телефони спеціального виклику у разі виникнення аварій та інших надзвичайних ситуацій:
Аварійні та ремонтні служби внутрішньо будинкових мереж центрального опалення та гарячого водопостачання:
Диспетчерська служба
Аварійні та ремонтні служби зовнішніх мереж центрального опалення та гарячого водопостачання:
Диспетчерська служба тел. 428-63-65
Служба збуту виконавця 234-10-83, 234-20-87
Органи, які відповідно до законодавства здійснюють контроль за дотриманням Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення:
- центральний орган виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства
Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, адреса: вул. Велика Житомирська, буд. 9, м. Київ, 01601, телефон 278-82-90, 278-83-90, 226-22-08.
- Державна житлово-комунальна інспекція
адреса: вул. Димитрова, буд. 24, м. Київ, 03150, телефон 207-19-15, факс 287-23-46
- територіальний орган Держспоживстандарту:
Інспекція з питань захисту прав споживачів у м. Києві
адреса: вул. Терьохіна, 8-А, м. Київ, 04070, телефон 463-79-72, факс 463-79-73
- структурний підрозділ з питань житлово-комунального господарства місцевої державної адміністрації
Управління житлово-комунального господарства Дарницького району м. Києва
адреса: вул. О. Кошиця, буд. 11, м. Київ, 02660, телефон 565-22-99
Управління житлово-комунального господарства Дніпровського району м. Києва
адреса: бульвар Праці, буд. 1/1, м. Київ, 02094, телефон 574-00-60
територіальний орган Державної житлово-комунальної інспекції:
назва
адреса
виконавчий комітет міської, сільської, селищної ради:
Київська міська державна адміністрація
адреса: вул. Хрещатик, 36, м. Київ, 01044, телефон 1551 (зі стаціонарного); 205-73-37 (з мобільного).
Адреси і підписи сторін
ВиконавецьСпоживачТОВ «Євро-реконструкція»ТОВ НПВФ Графік-МС»01011, м. Київ, вул. Панаса Мирного, 28, оф. 20 Код ЄДРПОУ 37739041 р/рах. 26038300434426 у Філії ГУ пол. АТ «Ощаний банк України» у м. Києві, код банку 322669, телефон 291-67-90 Директор депаратамента енергозбуту
Рішення місцевого господарського суду ґрунтується на тому, що запропонований позивачем до укладення договір відповідач умовам типових договорів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України, в той час як відповідачем не був дотриманий порядок укладання договорів, передбачений приписами ч.4 ст.181 ГПК України, протокол розбіжностей, без підписаного відповідачем примірника договору не може вважатись належним способом висловленням заперечень стосовно укладення договору в запропонованій позивачем редакції.
Не погоджуючись із вказаним рішенням суду відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить Київський апеляційний господарський суд скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 01.06.2016р. та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
В апеляційній скарзі відповідач зазначає про те, що проект договору в редакції позивача є неукладеним тому, що сторонами не погоджено його істотні умови, зазначені в протоколі розбіжностей.
Дослідивши доводи апеляційної скарги, наявні матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін судова колегія встановила.
ТОВ "Євро-реконструкція" є виконавцем послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води з 01.07.2014 р. в житловому будинку, що знаходиться за адресою: м. Київ вул. Новаторів, 9, згідно затвердженого Головою Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації 20.08.2015р. переліку.
23.07.2014р. в газеті "Хрещатик" №103(4503) опубліковане оголошення позивача із пропозицією укладення договору про надання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води шляхом звернення споживачів до підрозділів теплопостачальної організації із зазначенням відповідної адреси.
Відповідно до частини першої статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Згідно з пунктом 2 частини першої статті 208 Цивільного кодексу України правочин між фізичною і юридичною особами належить вчиняти у письмовій формі, за виключенням випадків, передбачених частиною першою статті 206 цього Кодексу.
Договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору (частина перша статті 638 Цивільного кодексу України). Інші випадки визнання договору укладеним зазначені у статтях 642, 643 Цивільного кодексу України.
Частина перша статті 628 Цивільного кодексу України передбачає, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Відповідно до змісту статей 6, 627 Цивільного кодексу України свобода договору полягає в праві сторін вільно вирішувати питання при укладенні договору, виборі контрагентів та погодженні умов договору.
Закріпивши принцип свободи договору, Цивільного кодексу України разом з тим визначив, що свобода договору не є безмежною, оскільки відповідно до абзацу другого частини третьої ст.6 та ст. 627 цього Кодексу при укладенні договору, виборі контрагентів, визначенні умов договору сторони не можуть діяти всупереч положенням цього Кодексу та інших актів цивільного законодавства.
Закон України "Про житлово-комунальні послуги" визначає основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов'язки.
Частиною 1 ст. 19 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" передбачено, що відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах.
Статті 20, 21 цього Закону визначають обов'язки споживача та виконавця житлово-комунальних послуг, і з урахуванням вказаних положень Закону позивач є виконавцем житлово-комунальних послуг, а відповідач є їх споживачем.
Згідно з п. 1 ч. 3 ст. 20 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" споживач зобов'язаний укласти договір на надання житлово-комунальних послуг, підготовлений виконавцем на основі типового договору.
Цей обов'язок відповідає зустрічному обов'язку виконавця, визначеному п. 3 ч. 2 ст. 21 цього Закону підготувати та укласти із споживачем договір на надання житлово-комунальних послуг з визначенням відповідальності за дотримання умов його виконання згідно з типовим договором.
Відповідно до ч.2 та ч.3 ст.181 Господарського кодексу України проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках. Сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору.
Як зазначалось раніше, листом №09/УНПН-677 від 23.02.2016 р. позивач звернувся до відповідача із пропозицією укласти договір про надання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води №440518/2юр від 05.02.2016 р., до якого було додано проект такого договору в 2 примірниках.
Відповідно до ч. 2 ст. 179 Господарського кодексу України Кабінет Міністрів України, уповноважені Президентом України міністерства, інші центральні органи виконавчої влади можуть рекомендувати суб'єктам господарювання орієнтовні умови господарських договорів (примірні договори), а у визначених законом випадках - затверджувати типові договори.
Відповідно до частин третьої, четвертої статті 179 Господарського кодексу України укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.
При укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі:
вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству;
примірного договору, рекомендованого органом управління суб'єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст;
типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови;
договору приєднання, запропонованого однією стороною для інших можливих суб'єктів, коли ці суб'єкти у разі вступу в договір не мають права наполягати на зміні його змісту.
Згідно з приписами частини третьої статті 184 Господарського кодексу України укладення господарських договорів на основі примірних і типових договорів повинно здійснюватися з додержанням умов, передбачених статтею 179 цього Кодексу, не інакше як шляхом викладення договору у вигляді єдиного документа, оформленого згідно з вимогами статті 181 цього Кодексу та відповідно до правил, встановлених нормативно-правовими актами щодо застосування примірного або типового договору.
Форма та зміст (умови) типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005р. №630 "Про затвердження Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення".
Судова колегія вважає обґрунтованим висновок місцевого господарського суду про те, що умови типового договору, що набули юридично обов'язкового значення в силу актів цивільного законодавства, є обов'язковими для сторін договору, які не мають права відступити від їх положень і врегулювати свої відносини на власний розсуд, окрім випадку, коли такий відступ пов'язаний з конкретизацією умов договору, що кореспондується з положеннями п. 4 ч. 4 ст. 179 Господарського кодексу України.
Відповідно до ст. 630 Цивільного кодексу України договором може бути встановлено, що його окремі умови визначаються відповідно до типових умов договорів певного виду, оприлюднених у встановленому порядку.
Так, запропонований позивачем до укладення договір відповідає умовам типових договорів, затверджених наведеною вище постановою Кабінету Міністрів України, а положення п. 32 вказаного договору не суперечать змісту типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та узгоджується з приписами ч. 3 ст. 631 Цивільного кодексу України, за змістом яких сторони можуть встановити, що умови договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до його укладення.
Крім того, судом обґрунтовано зазначено про те, що типовий договір про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005р. №630, не містить обов'язку включення до його умов методики розрахунку вартості надання послуг (формул, тарифів тощо), а лише містить посилання на форму оплати наданих послуг (готівкову або безготівкову).
Отримання у встановленому чинним законодавством України порядку інформації про перелік послуг, їх вартість, загальну суму місячного платежу та структуру тарифів, нормативів (норм) споживання, режиму надання послуг, їх споживчі властивості передбачено пунктами 16.2 та 19.3 вказаного договору.
Згідно з ч.4 ст.181 Господарського кодексу України за наявності заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцятиденний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором.
Відповідач вказаний договір не підписав, а листом №02/05-ЄР/О від 05.02.2016р. направив на адресу позивача протокол розбіжностей від 11.03.2016р. до проекту договору №44018/2юр від 05.02.2016 р.
Судова колегія погоджується з висновком місцевого господарського суду про те, що відповідачем не був дотриманий порядок укладення договорів, передбаченого приписами ч.4 ст.181 Господарського кодексу України, оскільки за змістом вказаної норми протокол розбіжностей надсилається стороні, яка зробила пропозицію укласти договір, одночасно разом з підписаним договором, а протокол розбіжностей без підписаного відповідачем примірника договору №44018/2юр від 05.02.2016р. не може вважатися належним способом висловлення заперечень стосовно укладення договору з запропонованій позивачем редакції.
Листом №09/УНПН від 16.03.2016р. позивачем вказаний протокол розбіжностей був повернутий відповідачу у зв'язку з не підписанням останнім наданих примірників договору №44018/2юр від 05.02.2016р.
З огляду на викладене, місцевий господарський суд дійшов обґрунтованого висновку про те, що позивач скористався наданим йому спеціальним законом правом на звернення до відповідача з пропозицією укласти договір про надання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води, проте не зміг реалізувати це право, оскільки не отримав відповіді у встановленому приписами ч.4 ст.181 Господарського кодексу України порядку.
Доводи відповідача про те, що ним на адресу позивача було направлено підписаний зі свого боку проект договору №440518/2юр від 25.03.2016 р. не можуть бути покладені в основу рішення з огляду на те, що за змістом ст. 646 Цивільного кодексу України відповідь про згоду укласти договір на інших, ніж було запропоновано, умовах є відмовою від одержаної пропозиції і водночас новою пропозицією особі, яка зробила попередню пропозицію.
При цьому, укладення договору на надання житлово-комунальних послуг є обов'язком споживача за умови, якщо запропонований виконавцем послуг договір відповідає типовому договору. Відмова споживача послуг від укладення договору в такому разі суперечить вимогам ч. 3 ст. 6, статей 627, 630 Цивільного кодексу України та статей 19, 20 Закону України "Про житлово-комунальні послуги".
Інші доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду та не доводять їх протилежність, а тому не приймаються до уваги судовою колегією.
Враховуючи викладене, Київський апеляційний господарський суд дійшов висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, рішення Господарського суду міста Києва від 01.06.2016р. не підлягає скасуванню.
Керуючись ст.ст.101-105 Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд,
ПОСТАНОВИВ:
1.Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково - проектно-впроваджувальна фірма "Графік-МС" залишити без задоволення.
2.Рішення Господарського суду міста Києва від 01.06.2016р. у справі №910/6287/16 залишити без змін.
3.Повернути до Господарського суду міста Києва матеріали справи №910/6287/16.
Головуючий суддя С.А. Пашкіна
Судді О.М. Баранець
Л.Г. Сітайло
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 19.07.2016 |
Оприлюднено | 25.07.2016 |
Номер документу | 59080818 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Пашкіна С.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні