ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Київської області
01032, м. Київ - 32, вул. С.Петлюри, 16тел. 235-95-51
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"30" червня 2016 р. Справа № 911/1473/16
Розглянувши матеріали справи за позовом Трипільської сільської ради Обухівського району Київської області, с.Трипілля
до Громадської організації «Товариство рибалок-любителів «Карась», с.Трипілля
за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Державної фінансової інспекції в Київській області
про стягнення 7574,95 грн.
Суддя А.Ю.Кошик
Представники:
Від позивача: ОСОБА_1
Від відповідача: не з'явився
Від третьої особи: не з'явився
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
До Господарського суду Київської області надійшла позовна заява Трипільської сільської ради Обухівського району Київської області (далі - позивач) до Громадської організації «Товариство рибалок-любителів «Карась» (далі - відповідач) за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Державної фінансової інспекції в Київській області про стягнення 7574,95 грн.
Провадження у справі №911/1473/16 порушено відповідно до ухвали суду від 29.04.2016 року та призначено справу до розгляду на 12.05.2016 року.
Відповідач та третя особа, належним чином повідомлені про час і місце розгляду спору, у судове засідання 12.05.2016 року без поважних причин не з'явились. У зв'язку зьчим, розгляд справи відкладався до 30.06.2016 року.
В судовому засіданні 30.06.2016 року позивач позовні вимоги підтримав, відповідач та третя особа в судове засідання не з'явились, про причини неявки суд не повідомили, відповідач відзив на позов не надав.
За таких обставин, суд розглядає справу у відповідності до ст. 75 Господарського процесуального кодексу України за наявними в ній матеріалами.
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 82 Господарського процесуального кодексу України, рішення прийнято господарським судом за результатами оцінки доказів, поданих позивачем, у нарадчій кімнаті.
Згідно ст. 85 Господарського процесуального кодексу України, після закінчення розгляду справи у судовому засіданні було оголошено рішення.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача та дослідивши надані докази, судом встановлено наступне.
Як вбачається з викладених в позові обставин, 24.12.2008 року між Трипільською сільською радою (позивач, Орендодавець) та Громадською організацією «Товариство рибалок-любителів «Карась» (відповідач, Орендар) був укладений Договір оренди земельної ділянки №60 (надалі - Договір оренди). Договір оренди посвідчений приватним нотаріусом Обухівського районного нотаріального округу ОСОБА_2 та зареєстрований в реєстрі за №4032.
Договір оренди зареєстрований в Українському міському відділі Київської регіональної філії центру державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 16.09.2010 року за №041098600031. Як зазначено в п. 3.1 Договору оренди, договір укладений на строк, що складає 49 років.
Відповідно до п.п. 1.1, 2.1 Договору оренди Орендодавець на підставі рішення Трипільської сільської ради за №22 від 01.08.2008 року 18 сесії V скликання надає в оренду Громадській організації «Товариство рибалок-любителів «Карась» земельну ділянку для розміщення човнової станції, яка розташована за адресою: с. Трипілля, вул. Шевченка, Обухівського району, Київської області. Розмір земельної ділянки, що передається в оренду, складає 0,50 га.
Згідно з п. 2.2. Договору оренди експертна грошова оцінка земельної ділянки складає 110 900,00 грн.
Річна орендна плата відповідно до п. 4.2 та п. 4.3 Договору оренди встановлюється у розмірі 3% від її експертної грошової оцінки, що зазначена в п. 2.2 Договору оренди. Розмір орендної плати, що має бути сплачений за кожен рік оренди, складає 3327,00 грн. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.
Як зазначено в п. 4.5 Договору оренди, розмір орендної плати переглядається не частіше одного разу на рік у разі, зокрема: зміни розміру земельного податку, підвищення цін та тарифів, зміни коефіцієнта індексації, визначеного законодавством та в інших випадках, передбачених законом.
Позивач зазначає, що 20.04.2011 року Головним управлінням Держкомзему у Київській області було затверджено Висновок державної експертизи землевпорядної документації з нормативної грошової оцінки земель села Трипілля Трипільської сільської ради Обухівського району Київської області. Базова вартість одного квадратного метра земель с. Трипілля, обчислена відповідно до Порядку грошової оцінки земель населеного пункту, становить 85,34 грн.
З 01.05.2011 року відповідно до рішення Трипільської сільської ради №2 від 28.04.2011 року «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель Трипільської сільської ради Обухівського району Київської області» вступила в дію нова нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Рішенням Трипільської сільської ради №6 від 02.06.2011 року прийнято рішення про затвердження розмірів плати за оренду земельних ділянок державної власності, що розташовані на території Трипільської сільської ради, відповідно до чинного законодавства у відсотках від нормативної грошової оцінки земельних ділянок, з урахуванням цільового призначення.
Рішеннями Трипільської сільської ради №62 від 16.12.2011 року та №21 від 11.02.2014 року у зв'язку з кризою було вирішено тимчасово зменшити розмір ставок за оренду земельних ділянок, що розташовані на території Трипільської сільської ради, з урахуванням цільового призначення. Згідно з п. 2 вказаних рішень вирішено застосовувати рекомендовані ставки орендної плати при укладенні договорів оренди земельних ділянок та внести відповідні зміни до чинних договорів.
Згідно з Рішення Трипільської сільської ради №21 від 11.02.2014 року встановлено ставки податку: для земельної ділянки з цільовим призначенням для розміщення човнової станції - у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки.
Відповідно до інформації щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок на території Трипільської сільської ради, наданої Управлінням Держземагентства в Обухівському районі Київської області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, 0,5 га для розміщення човнової станції, що перебуває в оренді Громадської організації «Товариство рибалок-любителів «Карась» становить 355 712,91 грн.
03.07.2015 року Трипільською сільською радою було прийнято рішення про внесення змін до п. 2.2 Договору оренди земельної ділянки №60 від 24.12.2008 року, виклавши його в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки розміром 0,50 га становить 355712,91 грн.»; та до п. 4.2, виклавши його в наступній редакції: «Розмір річної орендної плати складає для земельної ділянки розміром 0,50 га з цільовим призначенням для розміщення човнової станції у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного законодавством».
Позивач зазначає, що неодноразово звертався до Громадської організації «Товариство рибалок-любителів «Карась» з листами, в яких повідомляв про затвердження та введення в дію нової нормативної грошової оцінки земель та вимогами про необхідність внесення змін до Договору оренди, зокрема, листами №406 від 04.11.2013 року, №178 від 04.06.2014 року та претензією №61 від 27.02.2015 року.
Однак, позивач стверджує, що відповідачем не були виконані вимоги позивача, і як наслідок, відповідні зміни до Договору оренди не внесені, що є порушенням чинного законодавства.
Крім того, позивач зазначає, що Кагарлицькою об'єднаною державною фінансовою інспекцією проведено ревізію виконання бюджету та фінансово-господарської діяльності Трипільської сільської ради Обухівського району Київської області, за результатом якої пред'явлено вимогу від 10.07.2013 року №21-16/1114 про усунення порушень. Зокрема, в п. 9 вимоги встановлено, що внаслідок невнесення змін до Договору оренди землі №60 від 22.06.2005 року між Трипільською сільською радою та Громадською організацією «Товариство рибалок-любителів «Карась» в частині збільшення розміру орендної плати сільським бюджетом недоотримано кошти в сумі 7574,95 грн.
Згідно з розрахунком Кагарлицької об'єднаної державної фінансової інспекції сума недоотриманого доходу від надання в оренду ГО «Товариство рибалок-любителів «Карась» земельної ділянки за період з 1 січня по 31 грудня 2012 року та січень - березень 2013 року, становить 7574,95 грн.
Постановою Київського окружного адміністративного суду від 22.09.2014 року було задоволено позовні вимоги Державної фінансової інспекції в Київській області та зобов'язано Трипільську сільську раду Обухівського району Київської області виконати пункти 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11 вимоги Кагарлицької об'єднаної державної фінансової інспекції від 10.07.2013 року №21-16/1114 «Про усунення порушень». Постанова Київського окружного адміністративного суду від 22.09.2014 року набрала чинності і підлягає виконанню.
Таким чином, позивач зазначає, що 27.02.2015 року звертався до відповідача з вимогою (претензією №61), в якій вимагав, зокрема, перерахувати на рахунок Трипільської сільської ради недоотриману орендну плату в сумі 7574,95 грн. Однак, відповідна претензія залишена відповідачем без відповіді та задоволення.
Стаття 21 Закону України «Про оренду землі» визначає, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Відповідно до ч. 1 ст. 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Стаття 188 Господарського кодексу України регулюється порядок зміни та розірвання господарських договорів і передбачено право заінтересованої сторони передати спір на вирішення суду у разі, якщо сторони договору не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу.
Позивач зазначає, що оскільки сторонами в Договорі оренди земельної ділянки №60 від 24.12.2008 року передбачена можливість зміни розміру орендної плати (п. 4.5), а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. Такої ж правової позиції дотримується Верховний Суд України в постановах: від 06.12.2010 року у справі №3-50гс10, від 23.05.2011 року у справі №3-42гс11, від 04.07.2011 року у справі №3-66гс11.
Згідно з п. 2.19 1 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» якщо у договорі оренди землі сторони визначили, що орендар зобов'язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством, а він не виконав чи виконав неналежним чином свій обов'язок щодо розрахунку розміру орендної плати і це призвело до виникнення заборгованості, то з урахуванням вимог частини першої статті 15, частин першої і другої статті 21 Закону України «Про оренду землі», статті 526 ЦК України і статті 193 ГК України така заборгованість підлягає стягненню з орендаря за позовом орендодавця.
Також позивач зазначає, що відповідно до п. 4.3 Договору оренди обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. Згідно з п. 4.5 Договору оренди розмір орендної плати переглядається, зокрема, у разі: зміни розміру земельного податку, підвищення цін та тарифів, зміни коефіцієнта індексації, визначеного законодавством та в інших випадках, передбачених законом. У зв'язку з чим, оскільки відповідачем своєчасно не внесені зміни в Договір та не сплачено належну орендну плату, позивач просить стягнути з відповідача заборгованість з орендної плати в сумі 7574,95 грн. згідно з вимогою від 10.07.2013 року №21-16/1114 про усунення порушень, виставленою за наслідками проведення Кагарлицькою об'єднаною державною фінансовою інспекцією ревізії виконання бюджету та фінансово-господарської діяльності Трипільської сільської ради Обухівського району Київської області.
Як визначено в п. 2.18. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин», вирішення спорів про внесення змін до договору пов'язане із застосуванням положення частини першої статті 626 ЦК України, відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов'язати іншу сторону договору внести зміни до нього. Отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду, а не про зобов'язання відповідача внести такі зміни до договору.
Пунктом 2.19. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» передбачено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України «Про оренду землі».
Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 Господарського кодексу України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору. Якщо зі зміною граничного розміру орендної плати таку ж зміну до договору оренди в установленому законом порядку не внесено, то застосуванню підлягає відповідна умова договору.
При цьому згідно з частиною третьою статті 653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Таким чином, Рішенням Трипільської сільської ради №21 від 11.02.2014 року встановлено ставки податку: для земельної ділянки з цільовим призначенням для розміщення човнової станції - у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки.
03.07.2015 року Трипільською сільською радою було прийнято рішення про внесення змін до п. 2.2 Договору оренди земельної ділянки №60 від 24.12.2008 року, виклавши його в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки розміром 0,50 га становить 355712,91 грн.»; та до п. 4.2, виклавши його в наступній редакції: «Розмір річної орендної плати складає для земельної ділянки розміром 0,50 га з цільовим призначенням для розміщення човнової станції у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного законодавством».
Позивач повідомляв відповідача про необхідність внесення змін до Договору оренди у зв'язку з введенням в дію нової нормативної грошової оцінки земель.
З огляду на наведені норми чинного законодавства та вказівки Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин», законодавча зміна граничного розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, яка є регульованою ціною, може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 Господарського кодексу України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору. Якщо зі зміною граничного розміру орендної плати таку ж зміну до договору оренди в установленому законом порядку не внесено, то застосуванню підлягає відповідна умова договору.
Таким чином, вимоги позивача про внесення змін до п.п. 2.2., 4.2. Договору оренди в частині зміни орендної плати підлягають задоволенню.
Оскільки відповідна зміна граничного розміру орендної плати не пов'язана з індексацією, суд не приймає посилання позивача на п. 2.19 1 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин».
В той же час, з огляду на вказівки останнього речення абз. 4 п. 2.19. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин», якщо зі зміною граничного розміру орендної плати таку ж зміну до договору оренди в установленому законом порядку не внесено, то застосуванню підлягає відповідна умова договору.
У зв'язку з чим, суд зазначає, що оскільки зміни до Договору оренди внесені за наслідками розгляду даного спору і є чинними з моменту набрання судовим рішенням законної сили, для обрахунку орендної плати застосуванню підлягає чинна у спірний період умова договору. Оскільки, заявлена заборгованість в сумі 7574,95 грн. розрахована позивачем не згідно умов чинного у відповідний період Договору оренди, а у зв'язку з необхідністю внесення змін до Договору в частині збільшення орендної плати, і крім того, ґрунтується на вказівках вимоги від 10.07.2013 року №21-16/1114 про усунення порушень, виставленої за наслідками проведення Кагарлицькою об'єднаною державною фінансовою інспекцією ревізії виконання бюджету та фінансово-господарської діяльності Трипільської сільської ради Обухівського району Київської області, які також суперечать тлумаченню чинного орендного земельного законодавства згідно з абз. 4 п. 2.19. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин», відповідна позовна вимога задоволенню не підлягає.
Відповідно до ч. 1 ст. 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до вимог ст. 32 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню в частині внесення змін до п.п. 2.2., 4.2. Договору оренди в частині зміни орендної плати, вимоги про стягнення 7574,95 грн. заборгованості задоволенню не підлягають.
Відшкодування витрат по сплаті судового збору відповідно до ст. ст. 44, 49 Господарського кодексу України покладається на відповідача в частині задоволених позовних вимог немайнового характеру.
Враховуючи викладене, керуючись ст. ст. 32-33, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд Київської області, -
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити частково.
2. Внести зміни до п. 2.2 Договору оренди земельної ділянки №60 від 24.12.2008 року, укладеного між Трипільською сільською радою та Громадською організацією «Товариство рибалок-любителів «Карась», який зареєстровано в Українському міському відділі Київської регіональної філії центру державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 03.08.2010 року за №041098600031, виклавши його в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки розміром 0,50 га становить 355712,91 грн.».
3. Внести зміни до п. 4.2 Договору оренди земельної ділянки №60 від 24.12.2008 року, укладеного між Трипільською сільською радою та Громадською організацією «Товариство рибалок-любителів «Карась», який зареєстровано в Українському міському відділі Київської регіональної філії центру державного земельного кадастру про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 03.08.2010 року за №041098600031, виклавши його в наступній редакції: «Розмір річної орендної шати складає для земельної ділянки розміром 0,50 га з цільовим призначенням для розміщення човнової станції у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного законодавством».
4. Стягнути з Громадської організації «Товариство рибалок-любителів «Карась» (08722, Київська обл., Обухівський р-н, с. Трипілля, вул. Зарічна, 19, код 35161493) на користь Трипільської сільської ради Обухівського району Київської області (08722, Київська обл., Обухівський р-н, с. Трипілля, вул. Шевченка, 85, код 04361433) 2756 грн. витрат по сплаті судового збору.
Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.
5. В задоволенні решти позову відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Суддя А.Ю. Кошик
дата підписання 21.07.2016 р.
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 30.06.2016 |
Оприлюднено | 26.07.2016 |
Номер документу | 59107134 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Кошик А.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні