ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 715-77-21, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"20" липня 2016 р.Справа № 922/2161/16
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Погорелової О.В
при секретарі судового засідання Хечанян Г.В.
розглянувши справу
за позовом Харківської міської ради, м. Харків до Християнського благодійного товариства "Євангельське служіння", м. Харків про зобов'язання вчинити певні дії за участю представників сторін:
позивача - не з'явився,
відповідача - не з'явився,
ВСТАНОВИВ:
У липні 2016 року до господарського суду Харківської області з позовом до Християнського благодійного товариства "Євангельське служіння", м.Харків (далі - відповідач) звернулась Харківська міська рада, м.Харків (далі - позивач). У позові останній просив суд зобов'язати відповідача протягом 3-х місяців з моменту вступу в законну силу рішення суду забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,0287 га по провулку Соляніковському, 10 та вчинити дії щодо реєстрації зазначеної земельною ділянки в Державному земельному кадастрі. Витрати по оплаті судового збору позивач просив суд покласти на відповідача.
Ухвалою суду від 06.07.2016 року було порушено провадження по справі та її розгляд був призначений на 20.07.2016 року о 10:30 год.
19.07.2016 року до суду від відповідача надійшла заява, в якій він просить суд розглядати справу без участі представника відповідача. Надана заява була долучена судом до матеріалів справи.
Суд, дослідивши матеріали справи, враховуючи те, що відповідно до статті 22 ГПК України, брати участь в судовому засіданні є правом сторони, а не обов'язком, знаходить правові підстави для задоволення заяви відповідача як такого, що не суперечить нормам діючого законодавства.
Позивач правом на участь представника у судовому засіданні не скористався, причину неявки не повідомив, витребуваних судом документів не надав. Про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, про що свідчить відмітка про направлення ухвали про призначення справи до розгляду за адресою, вказаною у позовній заяві та повідомлення про вручення відповідного поштового відправлення.
Враховуючи те, що норми ст. 38 Господарського процесуального кодексу України, щодо обов`язку господарського суду витребувати у сторін документи і матеріали, необхідні для вирішення спору, кореспондуються з диспозитивним правом сторін подавати докази, п.4 ч.3 ст.129 Конституції України визначає одним з принципів судочинства свободу в наданні сторонами суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, суд вважає, що господарським судом в межах наданих ним повноважень створені належні умови для надання сторонами доказів та здійснені всі необхідні дії щодо витребування додаткових доказів, та вважає, згідно ст. 75 Господарського процесуального кодексу України, за можливе розгляд справи за позовної заявою позивача за наявними у справі матеріалами і документами.
Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
10 листопада 1999 року між виконавчим комітетом Харківської міської ради (позивач) та Християнським благодійним товариством "Євангельське служіння", (відповідач) було укладено договір на право тимчасового користування землею (договір зареєстровано в книзі записів договорів на право тимчасового користування землею 01.02.2000 р. за № 2198) за умовами якого відповідач отримав в тимчасове користування строком до 31.12.2024 року, для експлуатації та обслуговування нежитлового будинку з прибудовою, земельну ділянку площею 0,0287 га, розташовану за адресою: м. Харків, пров. Соляніковський, 10.
Пунктом 2.1 договору передбачена плата за землю у вигляді земельного податку.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.
Пунктом 1.1 рішення Харківської міської ради від 03.07.2013р. № 1209/13 затверджено базову вартість 1 кв.м земель міста Харкова у сумі 291,18 грн.
Пунктом 2 рішення Харківської міської ради від 03.07.2013р. № 1209/13 визначено, що вказане рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013р. застосовується з 01.01.2014р.
Пунктом 2 рішення Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13 Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013р." встановлено, що плата за землю на підставі даних Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р. вводиться в дію з 01.01.2014р.
Відповідно до пункту 2.2 Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.
Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові (п.3 рішення Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13).
Пунктом 4 рішення Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13 зобов'язано орендарів земельних ділянок, які перебувають у їх користуванні на підставі договорів оренди, укладених протягом 1994-1998 років та 1999-2003 років, та які були передані у користування без проведення державної реєстрації цих земельних ділянок, з метою реалізації Харківською міською радою, як орендодавцем, можливості щодо отримання витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку окремих земельних ділянок для визначення обґрунтованого розміру орендної плати за вказані земельні ділянки із визначеною площею, межами, місцем розташування, зареєстровані у Державному земельному кадастрі (із присвоєнням кадастрового номеру):
- укласти із розробниками документації із землеустрою договори на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) стосовно земельних ділянок, переданих їм у користування без проведення державної реєстрації таких земельних ділянок (без присвоєння їм кадастрового номеру);
- забезпечити складання та прийняття технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) у строк, що не перевищує 2 календарних місяців з дня набрання чинності цим Рішенням;
- не пізніше 31.12.2013 року вчинити дії, спрямовані на подання складеної (розробленої) технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) до Управління Держземагентства у м. Харкові для здійснення Державним кадастровим реєстратором державної реєстрації (із присвоєнням кадастрового номеру) земельних ділянок, переданих у користування без проведення їх державної реєстрації (в тому числі, у разі, коли відомості про земельні ділянки, право користування на які виникло до 2004 року, не внесені до державного реєстру земель);
- повідомити Департамент земельних відносин Харківської міської ради про здійснення державної реєстрації відповідної земельної ділянки із зазначенням присвоєного кадастрового номеру та долученням копії витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, який було видано на підтвердження державної реєстрації земельної ділянки.
Департамент земельних відносин Харківської міської ради відповідно до п. 5 рішення Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13, зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
08 жовтня 2013 року Департамент земельних відносин листом (арк. 20) звертався до відповідача з попередженням, в якому повідомив про необхідність:
- в строк до 01.12.2013 р. забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);
- в строк не пізніше 31.12.2013 р. подати складену (розроблену) технічну документацію щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) до Управління Держземагенства у м. Харкові для здійснення реєстрації земельної ділянки із присвоєнням кадастрового номеру;
- в строк до 01.01.2014 р. повідомити Департамент земельних відносин Харківської міської ради про здійснення державної реєстрації земельної ділянки та надати копію витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку на підтвердження державної реєстрації цієї земельної ділянки;
- в строк до 01.02.2014 р. привести розмір плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Факт отримання відповідачем вказаного листа підтверджується копією повідомлення про вручення поштового відправлення .
Як свідчать матеріали справи відповідач не виготовив та не подав для реєстрації земельної ділянки в ДЗК у визначеному порядку технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), отриманої в користування на підставі договору на право тимчасового користування землею, що й стало підставою для позивача звернутися з даним позовом до суду.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст.ст. 7, 140 Конституції України в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування. Органи місцевого самоврядування в межах, встановлених законом, володіють повною свободою дій для здійснення власних ініціатив з будь-якого питання, яке не виключено з їх компетенції та не віднесено до компетенції іншого органу влади.
Відповідно до п. 34 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад, належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до ч.ч. 1, 3, 4 ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Об'єктами Державного земельного кадастру є земельні ділянки (ст. 10 Закону України "Про Державний земельний кадастр").
Положеннями ст. 15 Закону України "Про Державний земельний кадастр" передбачено, що нормативна грошова оцінка відноситься до відомостей про земельну ділянку, які включаються до Державного земельного кадастру.
Відповідно до ст. 20 Закону України "Про Державний земельний кадастр" внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об'єкти Державного земельного кадастру є обов'язковим.
Згідно ст. 21 Закону України "Про Державний земельний кадастр" відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок - у випадках, визначених статтею 791 Земельного кодексу України, при їх формуванні.
Відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки.
Відповідно до ст. 38 Закону України "Про Державний земельний кадастр" відомості Державного земельного кадастру надаються державними кадастровими реєстраторами у формі:
- витягів з Державного земельного кадастру про об'єкт Державного земельного кадастру;
- довідок, що містять узагальнену інформацію про землі (території) за формою, встановленою Порядком ведення Державного земельного кадастру;
- викопіювань з кадастрової карти (плану) та іншої картографічної документації Державного земельного кадастру.
Відповідно до пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.
У разі якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності).
Внесення інших змін до відомостей про ці земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок.
Також, положеннями ст. 22 Закону України "Про землеустрій" визначено, що однією із підстав здійснення землеустрою (виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі) є договори, укладені між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою.
Відповідно до ст. 67 Закону України "Про землеустрій" фінансування робіт із землеустрою здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України, місцевих бюджетів, коштів юридичних осіб, громадян та інших джерел, не заборонених законом. На землях комунальної власності за рахунок коштів місцевих бюджетів фінансуються роботи із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж адміністративно-територіальних одиниць, складання схем землеустрою, розроблення техніко-економічних обґрунтувань з використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, інвентаризації земель. Роботи із землеустрою можуть фінансуватися відповідно до укладених договорів за рахунок коштів громадян, юридичних осіб та інших джерел, не заборонених законом.
Отже, враховуючи наведені положення законодавства, у відповідача на підставі п. 4 рішення Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13 виник обов'язок забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,0287 га, розташованої за адресою: м. Харків, пров. Соляніковський, 10, переданої позивачем відповідачу в користування на підставі договору на право тимчасового користування землею № 2198 від 10 листопада 1999 року, а також вчинити дії у визначеному законодавством порядку щодо реєстрації зазначеної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі.
В матеріалах справи відсутні, а відповідачем, в порушення ст.ст. 4-3, 33, 34 ГПК України не надано доказів виконання вказаних вище обов'язків.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про невиконання відповідачем обов'язку щодо забезпечення виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,0287 га, розташованої за адресою: м. Харків, пров. Соляніковський, 10, переданої позивачем відповідачу в користування на підставі договору на право тимчасового користування землею № 2198 від 10 листопада 1999 року та вчинити дії щодо реєстрації зазначеної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі.
Визначений позивачем тримісячний строк для виготовлення відповідної технічної документації та вчинення дій щодо реєстрації зазначеної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, з огляду на положення ст.ст. 3, 6 ЦК України та ст. 27, 28 Закону України «Про землеустрій», є розумним та достатнім для виконання відповідачем відповідних зобов'язань.
Таким чином, позовні вимоги є законними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.
Аналогічну правову позицію викладено у Постанові Вищого господарського суду України від 08.04.2016 року по справі № 922/3442/14.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд керується положеннями ст. 49 ГПК України, відповідно до якої у випадку задоволення позовних вимог судові витрати покладаються на відповідача. Таким чином, витрати по сплаті судового збору у даній справі в сумі 2756,00 грн. покладаються на відповідача.
З огляду на наведене, відповідно до ст.ст. 7, 140 Конституції України, ст. 79-1 Земельного кодексу України, ст.ст. 10, 15, 20, 21, 38 Закону України "Про Державний земельний кадастр", ст. 22, 27, 28, 67 Закону України "Про землеустрій", ст.ст. 3, 6 ЦК України та керуючись ст.ст. 1, 4, 4-3, 32-34, 38, 43, 44, 48, 49, 75, 82-85 ГПК України, суд -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Зобов'язати Християнське благодійне товариство "Євангельське служіння" (61003, м. Харків, пров. Соляниківський, 10, код ЄДРПОУ 14062335) протягом 3-х місяців з моменту вступу в законну силу рішення суду забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,0287 га по провулку Соляніковському, 10 та вчинити дії щодо реєстрації зазначеної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі.
Стягнути з Християнського благодійного товариства "Євангельське служіння" (61003, м. Харків, пров. Соляниківський, 10, код ЄДРПОУ 14062335) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н Конституції, 7, код ЄДРПОУ 04059243, Банк: ГУ ДКСУ у Харківські обл., МФО 851011, р/р 35417005032986) судовий збір в сумі 2756,00 грн.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення у відповідності зі ст.85 Господарського процесуального кодексу України набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 цього Кодексу.
Повне рішення складено 22.07.2016 р.
Суддя ОСОБА_1
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 20.07.2016 |
Оприлюднено | 26.07.2016 |
Номер документу | 59111397 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Погорелова О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні