Ухвала
від 21.07.2016 по справі 1570/6663/2012
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"21" липня 2016 р. м. Київ К/800/29535/15

К/800/29579/15

К/800/33196/15

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

Черпака Ю.К. (головує в судовому засіданні),

Головчук С.В.,

Кобилянського М.Г.,

секретаря судового засідання Ковтонюка С.Д.,

за участю представника третьої особи ТОВ "Судноремонтне підприємство "Дунайсудносервіс" - Тихохода М.М. і представника Генеральної прокуратури України - Чубенка В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом ОСОБА_6 до Територіального управління Держгірпромнагляду в Одеській області за участю Дунайської прокуратури з нагляду за додержанням законів у транспортній сфері, треті особи - ОСОБА_7, Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Ізмаїлі та Ізмаїльському районі Одеської області, Товариство з обмеженою відповідальністю "Судноремонтне підприємство "Дунайсудносервіс", Приватне акціонерне товариство "Регіональне управління в Україні Російського морського регістру судноплавства" про визнання нечинним акту спеціального розслідування та зобов'язання вчинити певні дії,

за касаційними скаргами Товариства з обмеженою відповідальністю "Судноремонтне підприємство "Дунайсудносервіс", Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Ізмаїл та Ізмаїльському районі Одеської області, Територіального управління Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України в Одеській області на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 10 червня 2015 року,

встановив:

У листопаді 2012 року ОСОБА_6 звернувся з позовом до Територіального управління Держгірпромнагляду України в Одеській області про визнання протиправним і скасування акта спеціального розслідування нещасного випадку із смертельним наслідком від 28 вересня 2012 року (форми Н-5), зобов'язання провести повторне розслідування групового нещасного випадку зі смертельними наслідками, що стався 31 серпня 2012 року у період з 13 год. 20 хв. до 18 год. 30 хв. на судні т/х "JUL" на території TOB "Судноремонтне підприємство "Дунайсудосервіс", спеціальною комісією в іншому складі, з урахуванням встановлених судом обставин.

Зазначав, що акт спеціального розслідування прийнятий на підставі неповно встановлених обставин нещасного випадку, що стався з ОСОБА_8 та ОСОБА_9 під час пожежі на судні т/х «JUL», внаслідок чого комісією зроблений упереджений висновок про покладення відповідальності за вказаний нещасний випадок на ОСОБА_9 і ОСОБА_6 Комісія безпідставно не перевірила можливості порушення цих правил працівниками судноремонтного підприємства, які проводили вогневі роботи та були зобов'язані забезпечити їх належну підготовку і контроль.

Справа розглядалась судами неодноразово.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2014 року у задоволенні позову відмовлено.

Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 10 червня 2015 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано акт проведення спеціального розслідування нещасного випадку із смертельним наслідком, який стався 31 серпня 2012 року у період з 13 годин 20 хвилин до 18 годин 30 хвилин на судні т/х «JUL» у ПрАТ «Регіональне Управління в Україні Російського морського Регістру судноплавства» на території TOB «Судноремонтне підприємство «Дунайсудосервіс» від 28 вересня 2012 року (форма Н-5). Зобов'язано територіальне управління Держгірпромнагляду України в Одеській області провести повторне розслідування групового нещасного випадку із смертельними наслідками, що стався 31 серпня 2012 року у період з 13 годин 20 хвилин до 18 годин 30 хвилин на судні т/х «JUL» на території TOB «Судноремонтне підприємство «Дунайсудосервіс», спеціальною комісією в іншому складі.

У касаційних скаргах ТОВ "Судноремонтне підприємство "Дунайсудносервіс", Територіальне управління Держгірпромнагляду України в Одеській області та Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Ізмаїл та Ізмаїльському районі Одеської області, посилаючись на порушення апеляційним судом норм матеріального і процесуального права, невідповідність висновків цього суду обставинам справи, просять скасувати рішення апеляційного суду та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

Справа вирішується за відсутності позивача, його представника ОСОБА_10, відповідача та третіх осіб - ОСОБА_7, Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Ізмаїлі та Ізмаїльському районі і ПАТ "Регіональне управління в Україні Російського морського регістру судноплавства", які належним чином повідомлялись про дату, час і місце судового засідання.

Заслухавши представників третьої особи ТОВ "СП "Дунайсудносервіс" і Генеральної прокуратури України, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що касаційні скарги підлягають задоволенню частково.

Судами встановлено, що 31 серпня 2012 року під час проведення працівниками ТОВ "Судноремонтне підприємство «Дунайсудносервіс» зварювальних робіт на судні т/х «JUL» на плавучому доці № 439 через порушення правил пожежної безпеки на судні сталася пожежа, внаслідок якої загинули ОСОБА_8 та ОСОБА_9

Наказом Територіального управління Держгірпромнагляду в Одеській області від 04 вересня 2013 року № 952 утворено комісію для проведення спеціального розслідування нещасного випадку на судні.

За результатами розслідування 28 вересня 2012 року відповідачем затверджено акт (форми Н-5) проведення спеціального розслідування нещасного випадку із смертельним наслідком, який стався 31 серпня 2012 року у період з 13 год. 20 хв. до 18 год. 30 хв. на т/х «JUL» у ПрАТ «Регіональне Управління в Україні Російського морського Регістру судноплавства» на території TOB «Судноремонтне підприємство «Дунайсудосервіс».

За висновком комісії, відповідальними особами за нещасний випадок є ОСОБА_9, директор компанії «West Group Ltd» і судновласник т/х «JUL», та ОСОБА_6, старший помічник капітана т/х «JUL».

Вирішуючи спір, суди виходили з того, він підлягає розгляду у порядку адміністративного судочинства.

Згідно з частиною 2 статті 2 КАС України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

У пункті 7 частини 1 статті 3 КАС України визначено, що суб'єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до частини 1 статті 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на правовідносини, що виникають у зв'язку із здійсненням суб'єктом владних повноважень владних управлінських функцій, а також у зв'язку з публічним формуванням суб'єкта владних повноважень шляхом виборів або референдуму.

У даній справі оскаржується рішення спеціальної комісії, яке міститься в затвердженому акті за формою Н-5, складеному за наслідками розслідування нещасного випадку, що стався 31 серпня 2012 року на судні т/х «JUL» на території TOB «Судноремонтне підприємство «Дунайсудосервіс»,

Процедура проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, що сталися з працівниками на підприємствах, в установах та організаціях незалежно від форми власності або в їх філіях, представництвах, інших відокремлених підрозділах врегульовано Порядком проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 року № 1232.

Відповідно до пунктів 10 та 11 зазначеного Порядку роботодавець, одержавши повідомлення про нещасний випадок зобов'язаний протягом доби утворити комісію у складі не менш як три особи та організувати проведення розслідування. До складу комісії входять керівник (спеціаліст) служби охорони праці або посадова особа, на яку роботодавцем покладено виконання функцій з охорони праці (голова комісії), представник Фонду за місцезнаходженням підприємства, представник профспілки, а також представник підприємства, інші особи.

До складу комісії, яка проводила розслідування нещасного випадку під час пожежі на судні т/х «JUL», увійшли: начальник Ізмаїльського відділу нагляду за промисловою безпекою та охорони праці Територіального управління Держгірпромнагляду в Одеській області, страховий експерт з охорони праці відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Ізмаїл та Ізмаїльському районі Одеської області, заступник директора та голова профкому ПрАТ «Регіональне Управління в Україні Російського морського Регістру судноплавства», директор ТОВ «Судноремонтне підприємство «Дунайсудносервіс» та помічник голови профспілок працівників морського транспорту України.

Тобто, розслідування нещасного випадку проводила комісія, до складу якої увійшли не лише представники органів державної влади, але й інші особи.

При цьому комісія у складі зазначених осіб не здійснювала владні управлінські функції на основі законодавства, а розслідувала нещасний випадок на виробництві та склала відповідний акт за формою Н-5, який не є актом індивідуальної дії та не може бути предметом оскарження в адміністративному суді.

Порушені права позивача виникають із цивільних правовідносин, а тому їх захист можливий у порядку цивільного судочинства.

Такий правовий висновок висловила колегія суддів Судової палати в адміністративний справах Верховного Суду України у постанові від 26 квітня 2016 року (справа № 805/3980/15-а), а згідно з частиною 2 статті 161 та частиною 1 статті 244-2 КАС України при виборі і застосуванні правової норми до спірних правовідносин суд зобов'язаний враховувати висновки Верховного Суду України.

Оскільки дана справа не відноситься до юрисдикції адміністративних судів, а тому ухвалені судові рішення підлягають скасуванню із закриттям провадження у справі.

Позовна вимога про зобов'язання провести повторне розслідування нещасного випадку спеціальною комісією в іншому складі є похідною від вимоги про скасування акту спеціального розслідування, тому також має розглядатись за правилами цивільного судочинства.

За правилами пункту 1 частини першої статті 157 КАС України суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.

Статтею 228 КАС України встановлено, що суд касаційної інстанції скасовує судові рішення в касаційному порядку і закриває провадження у справі з підстав, встановлених статтею 157 цього Кодексу.

Керуючись статтями 221, 223, 228, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ухвалив:

Касаційні скарги Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Ізмаїл та Ізмаїльському районі Одеської області, Товариства з обмеженою відповідальністю «Судноремонтне підприємство «Дунайсудносервіс» і Територіального управління Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України в Одеській області задовольнити частково.

Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2014 року та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 10 червня 2015 року скасувати, провадження у справі закрити.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і оскарженню не підлягає.

Судді: Черпак Ю.К.

Головчук С.В.

Кобилянський М.Г.

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення21.07.2016
Оприлюднено25.07.2016
Номер документу59137552
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1570/6663/2012

Ухвала від 15.01.2013

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 21.07.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпак Ю.К.

Ухвала від 21.07.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпак Ю.К.

Ухвала від 21.07.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпак Ю.К.

Ухвала від 21.07.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпак Ю.К.

Ухвала від 21.07.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпак Ю.К.

Ухвала від 21.07.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпак Ю.К.

Ухвала від 07.07.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпак Ю.К.

Ухвала від 07.07.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпак Ю.К.

Ухвала від 07.07.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпак Ю.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні