ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 липня 2016 року справа № 823/722/16
16 год. 15 хв. м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гаврилюка В.О.,
секретар судового засідання - Авраменко М.В.,
за участю представників:
позивача - не з'явився,
відповідача - ОСОБА_1,
прокуратури - ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю В«Яромир-АгроВ» до управління Держеокадастру у Золотоніському районі Черкаської області, за участю Золотоніської місцевої прокуратури, про скасування витягу,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю В«Яромир-АгроВ» подало позов, в якому просить скасувати витяг № 8-28-0.3-4453/2-15 від 04.09.2015 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 5,6400 га, кадастровий номер 7121581800:00:004:0001, яка знаходиться за межами населених пунктів, в адміністративних межах Вільхівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідач видав витяг № 8-28-0.3-4453/2-15 від 04.09.2015 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 5,6400 га, кадастровий номер 7121581800:00:004:0001, яка знаходиться за межами населених пунктів, в адміністративних межах Вільхівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області з порушенням основних принципів адміністративної процедури, оскільки відповідачем порушено порядок нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 22.08.2013 № 508 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12 .09.2013 за № 1573/24105.
Порушення виявляється в невірному розрахунку коефіцієнта, який враховує віддаленість кадастрового кварталу від населених пунктів (Кр1), який розраховується за формулою Кр1=((Цнм*Кпт/Ск-Рд-Кр2*Кр3)-1*(Д-Л))/Д+1, оскільки відповідачем невірно застосовано змінну Цнм - середня вартість одного квадратного метра земель населеного пункту - м. Черкаси, в зоні впливу якого перебуває оцінюваний квартал. Нормативно грошова оцінка завищена в 1,32 рази (згідно довідки показників нормативної грошової оцінки населених пунктів станом на 01.01.2016 вартість одного квадратного метра м. Черкаси становить 127,80 грн, а не 168,62 грн, які взяті при проведенні розрахунків, проведених розробником технічної документації), відтак витяг з таким змістом підлягає скасуванню.
18 липня 2016 року представник позивача надіслав клопотання про розгляд справи, призначений на 15 год. 30 хв. 18.07.2016, без його участі, додатково зазначив, що позовні вимоги підтримує.
В письмових запереченнях на адміністративний позов управління Держеокадастру у Золотоніському районі Черкаської області просило в його задоволенні відмовити повністю, зазначивши при цьому, що витяг з нормативної грошової оцінки землі не є а ні проведенням такої оцінки, а ні підготовкою документації за її результатами, а є їх похідною.
Відповідальність за розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок положенням нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил несе сертифікований інженер-землевпорядник, відповідачем лише надано витяг з нормативної грошової оцінки землі, як передбачено статтею 23 Закону України В«Про землеустрійВ» .
Окрім того, скасування самого витягу не тягне за собою скасування оцінки землі та відповідно і технічної документації, складеної за її результатами. Також витяг не є актом реалізації владних управлінських функцій, а є лише результатом надання адміністративної послуги, а від так відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В судовому засіданні представник відповідача проти позову заперечила з підстав, викладених в письмових запереченнях на адміністративний позов.
В письмових поясненнях на адміністративний позов прокуратура просила в його задоволенні відмовити повністю, зазначивши при цьому, що позивачем невірно визначено управління Держгеокадастру в Золотоніському районі відповідачем у вказаній справі, оскільки управління не здійснює розрахунок нормативної грошової оцінки певної земельної ділянки із застосуванням значень факторів, що характеризують відповідну земельну ділянку та безпосередньо впливають на значення коефіцієнтів та відповідно і на розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а лише формує витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки на підставі вже наявних даних, наданих в установлений законом порядок.
Крім того, витяг з нормативної грошової оцінки землі не є актом реалізації владних управлінських функцій, а є лише результатом надання адміністративної послуги, скасування витягу не тягне за собою скасування оцінки землі та відповідно і технічної документації, складеної за її результатами.
В судовому засіданні представник прокуратури проти позову заперечив з підстав, викладених в письмових поясненнях на адміністративний позов.
Заслухавши пояснення представників відповідача та прокуратури, повно, всебічно, об'єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов до такого висновку.
24 травня 2012 року між Золотоніською районною державною адміністрацією та товариством з обмеженою відповідальністю В«Яромир-АгроВ» укладено договір оренди землі, відповідно до якого в строкове платне користування ТОВ В«Яромир-АгроВ» отримало земельну ділянку загальною площею 5,6400 га (кадастровий № 7121581800:05:004:0001) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в адміністративних межах Вільхівської сільської ради за межами населеного пункту. Договір підписаний сторонами, укладений терміном на 49 років та зареєстрований в Державному реєстрі земель 24 грудня 2013 за № 712158184012243.
Пункт четвертий вказаного договору визначає нормативну грошову оцінку земельної ділянки (з урахуванням коефіцієнту індексації 3,2), яка складає 22942,43 грн.
22 січня 2015 року ДП В«Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустроюВ» розробив документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 5,6400 га під господарськими будівлями та дворами, яка розташована за адресою: Черкаська область, Золотоніський район, адмінмежі Вільхівської сільської ради (за межами населеного пункту). Підставою для виконання вказаної роботи слугував договір № 13-д від 10.02.2015, замовником проекту є Вільхівська сільська рада.
Загальна нормативна грошова оцінка земельної ділянки, згідно технічної документації з нормативної грошової оцінки вищевказаної земельної ділянки, становить 2109621,07 грн.
У витязі з технічної документації з нормативної грошової оцінки вищевказаної земельної ділянки № 8-28-0.3-4453/2-15, виданий управлінням Держземагентства у Золотоніському районі Черкаської області 04 вересня 2015 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2109621,07 грн.
Вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (стаття 19 Конституції України).
Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні визначає Закон України В«Про оцінку земельВ» від 11 грудня 2003 року № 1378-IV (далі - Закон № 1378-IV). Закон спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.
Стаття 5 Закону № 1378-IV передбачає, що залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів; економічна оцінка земель; грошова оцінка земельних ділянок.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Відповідно до частини 3 статті 7 Закону № 1378-IV розробниками технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок є особи, які згідно із Законом України В«Про землеустрійВ» мають право на здійснення діяльності у сфері землеустрою. Відповідність технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок положенням нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил засвідчується: у паперовій формі - підписом та особистою печаткою сертифікованого інженера-землевпорядника; в електронній формі - електронним цифровим підписом сертифікованого інженера-землевпорядника згідно із законодавством про використання електронного цифрового підпису.
Стаття 18 Закону № 1378-IV передбачає, зокрема, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України В«Про землеустрійВ» .
Відповідно до статей 20, 21 Закону № 1378-IV за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Розробники технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а також звітів про проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок зобов'язані безоплатно передавати копії матеріалів у Державний фонд документації із землеустрою.
Користування матеріалами Державного фонду документації із землеустрою здійснюється в порядку, встановленому законодавством України.
Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а також звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності у разі їх продажу підлягають державній експертизі відповідно до закону.
Згідно зі статтею 23 вказаного закону технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Статтею 10 Земельного кодексу України визначено, що до повноважень районних рад у галузі земельних відносин на території району належить, зокрема, організація землеустрою та затвердження землевпорядних проектів.
Згідно зі статтею 26 Законом України В«Про землеустрійВ» замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі. Розробниками документації із землеустрою є: юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою;фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.
Аналізуючи вищевказані положення, суд зазначає, що проведення (розрахунок) нормативної грошової оцінки земельної ділянки та видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є різними поняттями, при цьому відповідач не має повноважень щодо здійснення оцінки чи розробки документації із землеустрою, а лише видає витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної, яка розроблена відповідними особами та затверджена у встановленому порядку.
Як свідчать матеріали справи, 04.09.2015 за № 8-28-0.3-4453/2-15 відповідач згідно статті 23 Закон України В«Про оцінку земельВ» видав витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 5,6400 га, кадастровий номер 7121581800:00:004:0001, яка знаходиться за межами населених пунктів, в адміністративних межах Вільхівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, згідно даних технічної документації, розробленої ДП В«Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустроюВ» та затвердженої рішенням Золотоніської районної ради від 10.06.2015 № 34-6/VI.
Отже, при видачі витягу № 8-28-0.3-4453/2-15 від 04.09.2015 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 5,6400 га, кадастровий номер 7121581800:00:004:0001, яка знаходиться за межами населених пунктів, в адміністративних межах Вільхівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, відповідач діяв відповідно до вимог чинного законодавства.
Суд при вирішенні спору враховує приписи статті 2 КАС України, відповідно до якої у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, добросовісно, розсудливо та безсторонньо, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що в задоволенні адміністративного позову слід відмовити.
Враховуючи викладене, керуючись ст. ст. 11, 14, 70, 71, 94, 159 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
постановив:
В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Апеляційна скарга може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя В.О. Гаврилюк
Постанова складена в повному обсязі 25.07.2016.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.07.2016 |
Оприлюднено | 01.08.2016 |
Номер документу | 59232603 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.О. Гаврилюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні