Рішення
від 07.06.2012 по справі 5006/36/80/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

07.06.12 р. Справа № 5006/36/80/2012

Господарський суд Донецької області у складі судді: Гриник М.М.

при секретарі судового засідання Захаровій В.Б.

розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду справу

за позовом Донецького міжрайонного природоохоронного прокурора в інтересах держави в особі Макіївської міської ради

до відповідача державного підприємства «Макіїввугілля», м. Макіївка в особі структурного підрозділу «Шахта Північна» відокремленого підрозділу «Ш/у Ясинувське-Глибоке» державного підприємства «Макіїввугілля», м. Макіївка

про відшкодування суми збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону водних ресурсів в сумі 5729,35 грн.

Представники сторін:

Прокурор: Голубнича О.О. за посвідченням №4567

від позивача: ОСОБА_1 за довіреністю б/н б/д

від відповідача: ОСОБА_2 за довіреністю №08-81/19д від 03.01.2012р.

Донецький міжрайонний природоохоронний прокурор в інтересах держави в особі Макіївської міської ради звернувся до господарського суду з позовом до державного підприємства «Макіїввугілля», м. Макіївка в особі структурного підрозділу «Шахта Північна» відокремленого підрозділу «Ш/у Ясинувське-Глибоке» державного підприємства «Макіїввугілля», м. Макіївка про відшкодування суми збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону водних ресурсів в сумі 5729,35 грн.

В обґрунтування позовних вимог прокурор та позивач посилаються на те, що перевіркою державного підприємства «Макіїввугілля» в особі структурного підрозділу «Шахта Північна» відокремленого підрозділу «Ш/у Ясинувське-Глибоке» щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, проведеною в період з 12.09.2011 року по 30.09.2011 року встановлено, що вказаним підприємством в період з 01.01.2010 року по 31.12.2010 року здійснювався скид забруднюючих речовин із шахтними водами з перевищенням гранично-допустимого скиду в природний водний об'єкт р. Кринка, чим заподіяно шкоду навколишньому природному середовищу в розмірі 5729,35 грн., що є порушенням ст. 44 Водного кодексу України. За фактом порушення природоохоронного законодавства складений акт перевірки додержання вимог природоохоронного законодавства №11/205 від 12.09-30.09.2011р., видано обов'язковий для виконання припис №11/205 від 07.10.2011р.

Позивачем здійснено розрахунок розміру відшкодування збитків за період з 01.01.2010 року по 31.12.2010 року, який склав 5729,35 грн.

Ухвалою суду від 03.05.2012р. позовна заява прийнята до розгляду та порушено провадження у справі №5006/36/80/2012, сторони зобов'язані надати документи та виконати певні дії.

Відповідач надав до суду відзив на позовну заяву, в якому фактично підтвердив факт забруднення природного водного об'єкту р. Кринка шляхом скиду забруднюючих речовин із шахтними водами з перевищенням гранично-допустимого скиду, повідомив причини та фактори, які впливають на забруднення.

Відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України в судовому засіданні, яке відбулось 07.06.2012р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Судом, відповідно до вимог статті 81-1 Господарського процесуального кодексу України складено протокол, який долучено до матеріалів справи.

Розглянувши подані матеріали справи, та заслухавши пояснення представників сторін, присутніх в судовому засіданні, господарський суд Донецької області, -

ВСТАНОВИВ:

У період з 12.09.2011 року по 30.09.2011 року державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Східному регіону Державної екологічної інспекції в Донецькій області у присутності в.о. інженера з ОНПС ОСОБА_3 проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства України на структурному підрозділі «Шахта Північна» відокремленого підрозділу «Ш/у Ясинувське-Глибоке» державного підприємства «Макіїввугілля», результати якої оформлено актом перевірки дотримання вимог законодавства №11/205 від 12.09-30.09.2011р.

В акті перевірки зафіксовано, що відповідач здійснює водогосподарську діяльність на підставі дозволу на спеціальне водокористування і нормативів ГДС № Укр-Дон-3933, виданого Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області 04.08.2009р. на термін дії до 01.07.2012р. Аналіз статистичної звітності за формою 2 ТП (возгосп) за 2010 рік і результатів аналізів показав, що на шахті має місце скидання шахтних вод в р. Кринка з перевищенням нормативів гранично-допустимого скиду (мг/л) по наступних інгредієнтах: завислі речовини, хлориди, що є порушенням ст.ст. 44, 70, 72, 95 Водного кодексу України, чим порушуються правила охорони водних ресурсів.

За фактом порушення природоохоронного законодавства позивачем складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства №11/205 від 12.09-30.09.2011р., розраховано розмір збитків. Акт перевірки з боку відповідача підписаний відповідальними особами структурного підрозділу «Шахта Північна» відокремленого підрозділу «Ш/у Ясинувське-Глибоке» державного підприємства «Макіїввугілля» - в.о. інженера з ОНПС ОСОБА_3 без зауважень, що свідчать про фактичне визнання відповідачем обставин, викладених в акті. На підставі акту перевірки №11/205 від 12.09-30.09.2011р. складено припис про усунення встановлених порушень №11/205 від 07.10.2011р. Вказані документи відповідачем не оскаржені.

Відповідачем в контрольований період здійснено скидання забруднюючих речовин у водний об'єкт із шахтними водами з перевищенням встановленого нормативу гранично допустимого скиду з 01.01.2010р. по 31.12.2010р., внаслідок чого державі заподіяно збитки, розраховані згідно Методики розрахунку відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 18.05.1995р. №37, та Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Мінприроди від 20.07.2009р. №389, на загальну суму 5729,35 грн.

Господарський суд вважає вимоги позивача обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню з огляду на наступне.

Відносини в галузі навколишнього природного середовища в Україні регулюються Конституцією України, Міжнародними угодами України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", а також відповідно до нього земельним, водним, законодавством про надра та іншими спеціальними нормами.

Відповідно до ст. 40 Закону України "Про охорону навколишнього середовища" використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог, зокрема, здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища.

Правові і організаційні основи та екологічні вимоги в галузі охорони водних ресурсів визначені Водним кодексом України.

Згідно статті 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов'язані дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території; здійснювати облік забору та використання вод, вести контроль за якістю і кількістю скинутих у водні об'єкти зворотних вод і забруднюючих речовин та за якістю води водних об'єктів у контрольних створах, а також подавати відповідним органам звіти в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законодавчими актами; своєчасно інформувати місцеві Ради, державні органи охорони навколишнього природного середовища та санітарного нагляду про виникнення аварійних забруднень; здійснювати невідкладні роботи, пов'язані з ліквідацією наслідків аварій, які можуть спричинити погіршення якості води, та надавати необхідні технічні засоби для ліквідації аварій на об'єктах інших водокористувачів у порядку, встановленому законодавством.

Як зазначалося вище, під час перевірки встановлено скидання забруднюючих речовин у водний об'єкт із шахтними водами з перевищенням встановленого нормативу гранично допустимого скиду, що зафіксовано в акті перевірки дотримання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища №11/205 від 12.09-30.09.2011р.

Відповідно до ст. 110 Водного кодексу України порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України. Відповідальність за порушення водного законодавства несуть особи, винні у забрудненні та засміченні вод; незаконному створенні систем скидання зворотних вод у водні об'єкти, міську каналізаційну мережу або зливну каналізацію та несанкціонованому скиданні зворотних вод; неповідомленні (приховуванні) відомостей про аварійні ситуації на водних об'єктах.

Згідно ст. 19 Водного кодексу України державний контроль за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів здійснюється Кабінетом Міністрів України, державними органами охорони навколишнього природного середовища, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, іншими спеціально уповноваженими державними органами відповідно до законодавства України. Порядок здійснення державного контролю за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів визначається цим Кодексом та іншими актами законодавства.

Позивач, Державна екологічна інспекція входить до системи органів виконавчої влади та створена для забезпечення реалізації державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Відповідно до пп. 1 п.2 ст.8 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» органи державного нагляду (контролю) та їх посадові особи під час здійснення заходів державного нагляду (контролю) зобов'язані: повно, об'єктивно та неупереджено здійснювати державний нагляд (контроль) у межах повноважень, передбачених законом.

Згідно ч. ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 111 Водного кодексу України передбачено, що підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України. Притягнення винних у порушенні водного законодавства до відповідальності не звільняє їх від обов'язку відшкодування збитків, завданих ними внаслідок порушення водного законодавства.

Методика встановлює порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, у разі забруднення водних об'єктів, у тому числі пов'язаного із самовільними та аварійними скидами у водний об'єкт забруднюючих речовин та фізико-хімічних показників (далі - забруднюючі речовини) із зворотними водами або забруднюючих речовин у чистому вигляді, у складі сировини, продукції чи відходів.

Суму шкоди позивач просить стягнути на рахунок спеціального фонду охорони навколишнього природного середовища Макіївської міської ради.

В ст. 47 Закону України В«Про охорону навколишнього природного середовищаВ» зазначається про утворення місцевих фондів охорони довкілля у складі відповідного місцевого бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди за рахунок зборів за забруднення, частини грошових стягнень за порушення норм і правил охорони довкілля та шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Відповідач у відзиві на позовну заяву підтвердив обставини, викладені прокурором у позові. Статтею 78 ГПК України передбачено, що у разі визнання відповідачем позову господарський суд приймає рішення про задоволення позову за умови, що дії відповідача не суперечать законодавству або не порушують прав і охоронюваних законом інтересів інших осіб. В даному випадку дії відповідача, пов'язані із визнанням позову в частині відшкодування суми збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону водних ресурсів в сумі 5729,35 грн., не суперечать закону та не порушують права та інтереси інших осіб, тому позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.

Прокурор у встановленому законом порядку звільнений від оплати судових витрат. Позовна заява була подана ним після вступу в законну силу Закону України «Про судовий збір», тому суд при вирішенні питання про розподіл судових витрат керується Господарським процесуальним кодексом України в редакції, яка діяла після 01.11.2011 р.

Так, згідно ст. 49 ГПК України судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору. З матеріалів справи вбачається, що відповідач не звільнений від сплати судового збору, тому у зв'язку із задоволенням позову в повному обсязі судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 1, 2, 22, 32, 33, 43, 78, 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд, -

ВИРІШИВ:

Позов Донецького міжрайонного природоохоронного прокурора в інтересах держави в особі Макіївської міської ради до державного підприємства «Макіїввугілля», м. Макіївка в особі структурного підрозділу «Шахта Північна» відокремленого підрозділу «Ш/у Ясинувське-Глибоке» державного підприємства «Макіїввугілля», м. Макіївка про відшкодування суми збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону водних ресурсів в сумі 5729,35 грн. - задовольнити.

Стягнути з державного підприємства «Макіїввугілля» (86157, Донецька область, м. Макіївка, пл. Радянська, 2; код ЄДРПОУ 32442295) в особі структурного підрозділу «Шахта Північна» відокремленого підрозділу «Ш/у Ясинувське-Глибоке» (86143, Донецька область, м. Макіївка, сел. Ханжонково-Північне, ш. Північна) на користь спеціального фонду Макіївської міської ради (86157, Донецька область, м. Макіївка, пл. Радянська, 1; р/р 33116331700064 ГУДКСУ у Донецькій області, ЄДРПОУ 37990227, МФО 834016, КБК 24062100) шкоду, заподіяну державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства у розмірі 5729,35 грн.

Стягнути з державного підприємства «Макіїввугілля» (86157, Донецька область, м. Макіївка, пл. Радянська, 2; код ЄДРПОУ 32442295) в особі структурного підрозділу «Шахта Північна» відокремленого підрозділу «Ш/у Ясинувське-Глибоке» (86143, Донецька область, м. Макіївка, сел. Ханжонково-Північне, ш. Північна) на користь Державного бюджету України (ЄДРПОУ 38034002, отримувач Управління державної казначейської служби у Київському районі м. Донецька, рахунок 31217206783006 у ГУ ДКСУ в Донецькій області, МФО 834016, КБК 22030001) судовий збір в сумі 1609,50 грн.

Рішення господарського суду може бути оскаржене до Донецького апеляційного господарського суду протягом десяти днів. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 цього Кодексу.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Суддя Гриник М.М.

Повний текст рішення складено та підписано 12.06.2012р.

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення07.06.2012
Оприлюднено03.08.2016
Номер документу59282864
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5006/36/80/2012

Рішення від 07.06.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гриник М.М.

Ухвала від 03.05.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гриник М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні