Постанова
від 22.06.2016 по справі 808/1121/16
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 червня 2016 року (об 11 год. 08 хв.)Справа № 808/1121/16 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Нестеренко Л.О., при секретарі Фесик А.В., розглянувши у місті Запоріжжі у порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом за заявою ОСОБА_1

до Головного управління Держгеокадастру України в Запорізькій області

про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - позивач або ОСОБА_1Г.) звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру в Запорізькій області (далі - відповідач або ГУ Держгеокадастру в Запорізькій області) в якому позивач, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просить суд: 1) визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області щодо бездіяльності та відмови йому у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної власності в оренду для ведення фермерського господарства орієнтовною площею 5,2631 га (рілля) на території Семенівської сільської ради Пологівського району Запорізької області; 2) зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області розглянути надане ним втретє клопотання від 26.08.2015 (вх.№31-3080/0124-15) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної власності в оренду для ведення фермерського господарства площею 5,2631 га (рілля) на території Семенівської сільської ради Пологівського району Запорізької області, для подальшого оформлення в оренду терміном на 49 років із встановленням орендної плати у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки; 3) зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області прийняти рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної власності в оренду для ведення фермерського господарства площею 5,2631 га (рілля) на території Семенівської сільської ради Пологівського району Запорізької області, для подальшого оформлення в оренду терміном на 49 років із встановленням орендної плати у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

У позові позивачем зазначено, що 05.08.2014 поштовим відправленням позивачем надіслано до Головного управління Держземагентства в Запорізькій області (яке пізніше було перейменоване на Головне управління Держгеокадастру в Запорізькій області) клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності із земель запасу для ведення фермерського господарства на території Семенівської сільської ради Пологівського району Запорізької області орієнтовною площею 5,2631 га, із них : 5,2631 га - рілля, для подальшого оформлення в оренду терміном на 49 років із встановленням орендної плати у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Відповідно до ст.7 Закону України «Про фермерське господарство», у вказаному клопотанні позивачем зазначено бажаний розмір і місце розташування земельної ділянки, викладено мету отримання ділянки та обґрунтування її розмірів з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, а також додано документи: Довідку (заданими форми 6-зем) №4871/01-04 від 10.10.2013; Схему місця розташування земельної ділянки площею 5,2631 га; Обґрунтування розміру земельної ділянки; Довідку про досвід роботи у сільському господарстві №5 від 01.08.2014; Наказ про призначення головою ФГ №11 від 11.09.2008; Паспорт, ідентифікаційний код. Конкретний перелік документів, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві, був затверджений набагато пізніше - постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.2015 №584 «Про затвердження переліку документів, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві».

Але, у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, листом від 04.09.2014 №31-8-0.3-8136/2-14 позивачу безпідставно відмовлено із зазначенням наступних підстав: до клопотання не додані документи, що підтверджують досвід роботи в сільському господарстві, а також те, що з наданих картографічних матеріалів незрозуміло місце розташування запитуваної земельної ділянки. Листом від 01.10.2014 позивачем усунуто дані зауваження і надано копію трудової книжки та витяг з публічної кадастрової карти, де зазначено запитувану земельну ділянку. У встановлений 30-денний термін відповіді від ГУ Держземагентства у Запорізькій області не надійшло.

28.11.2014 позивачем повторно подано до ГУ Держземагентства в Запорізькій області клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної власності в оренду для ведення фермерського господарства орієнтовною площею 5,2631 га (рілля) на території Семенівської сільської ради Пологівського району Запорізької області. У вказаному клопотанні позивачем було зазначено бажаний розмір і місце розташування земельної ділянки, викладено мету отримання ділянки та обґрунтування її розмірів з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, а також додано наступні документи: Схему місця розташування земельної ділянки; Обґрунтування розміру земельної ділянки; Копію трудової книжки; Паспорт, ідентифікаційний код. Подана заява, як пізніше стало відомо позивачу, була зареєстрована в ГУ Держземагентства в Запорізькій області лише через 10 днів після її фактичної подачі. Дозволу на розробку проекту землеустрою позивач так і не отримав, і повідомлення про його розгляд ані у встановлений законодавством 30-ти денний термін, ані пізніше не надійшло. Багаторазові розмови із виконуючими обов'язки начальника ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області, що постійно змінюються, також не мали жодного результату.

01.07.2015 позивачем подано скаргу по даному питанню начальнику ГУ Держгеокадастру в Запорізькій області, але результатом була лише нова пропозиція: повторно подати клопотання з відповідними додатками. 26.08.2015 (вх.№31-3080/0124-15) позивачем втретє подано до ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою. У вказаному клопотанні зазначено бажаний розмір і місце розташування земельної ділянки, викладено мету отримання ділянки та обґрунтування її розмірів з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, а також додано наступні документи: Схему місця розташування земельної ділянки площею 5,2631 га; Викопіювання із публічної кадастрової карти із зазначеною земельною ділянкою; Обґрунтування розміру земельної ділянки; Копію трудової книжки; Копію довідки з ЄДРПОУ сільгосппідприємства; Паспорт, ідентифікаційний код. У наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, із значним пропущенням строку на надання відповіді (відповідь мала бути надана у 30-ти денний термін - не пізніше 26.09.2015), листом від 29.02.2016 №31-8-0.3-1771/2-16 повідомлено, що його документи втрачено і запропоновано звернутись повторно. Позивач вважає таку бездіяльність відповідача протиправною, оскільки цим порушено права та норми законодавства України. Жодна із законних підстав для відмови йому у наданні земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства у листі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 29.02.2016 №31-8-0.3-1771/2-16 не зазначена. Отже, в наданні земельної ділянки в оренду позивачу безпідставно, на його думку, відмовлено, через неодноразову втрату документів і бездіяльність посадових осіб відповідача. Відмовляючи позивачу в задоволенні клопотань, відповідач порушив норми Земельного кодексу України та принцип розсудливості, оскільки дії відповідача всіляко спрямовані на перешкоджання позивачу у реалізації його права отримати дозвіл на розробку проекту землеустрою.

Представник позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі, просить позов задовольнити.

Представником відповідача подано до суду письмові заперечення проти позову, в яких зазначено, що 04.09.2014 Головне управління Держземагентства у Запорізькій області розглянуло клопотання ОСОБА_1Г від 05.08.2014 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності із земель запасу для ведення фермерського господарства на території Семенівської сільської ради Пологівського району Запорізької області орієнтовною площею 5,2631 га , із них: 5,2631 га - рілля, для подальшого оформлення в оренду терміном на 49 років із встановленням орендної плати у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. За результатами розгляду ОСОБА_1 відмовлено у задоволенні вищезазначеного клопотання, оскільки клопотання не відповідало вимогам ст.7 Закону України «Про фермерське господарство», а саме не додані документи, які підтверджують досвід роботи в сільському господарстві - копія трудової книжки або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі. Також, з картографічних матеріалів не було зрозуміло місце розташування запитуваної земельної ділянки. У додатках наданих до адміністративного позову значиться клопотання ОСОБА_1 від 01.10.2014, опис та рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення, подання поштового переказу від 03.10.2014. Проте, докази вручення листа відсутні, а саме не зазначено дату вручення. Крім того, відповідно до інформації у автоматизованої системі діловодства «ДОК ПРОФ» клопотання ОСОБА_1 від 01.10.2014 до Головного управління Держземагентства у Запорізькій області не надходило.

31.07.2015 Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області розглянуло скаргу ОСОБА_1, за результатами розгляду встановлено, що земельна ділянка кадастровий номер 2324285700:07:001:0001 сформована в результаті розроблення технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель державної власності сільськогосподарського призначення 2013-2014 pp. і дані про яку внесено до Державного земельного кадастру (на виконання постанови КМУ від 23.05.2013 № 513 «Про затвердження порядку інвентаризації земель»). Після проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення не було чіткого порядку надання таких земельних ділянок у власність та користування. В зв'язку з чим, було проведено науково-технічну раду Головного управління Держземагентства у Запорізькій області, на якій було визначено процедуру відведення проінвентаризованих земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності. У зв'язку з чим, ОСОБА_1 запропоновано подати клопотання з відповідними додатками повторно. 25.02.2016 Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області розглянуло клопотання ОСОБА_1 від 26.08.2015. За результатами окремого доручення керівника Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області ОСОБА_2 15.10.2015, наказу від 23.10.2015 №96 «Про проведення перевірки» був проведений моніторинг документів, які перебували в роботі структурних підрозділів Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області на предмет додержання термінів їх виконання станом на 29.09.2015. В ході з'ясування обставин невчасного виконання (невиконання) документів, було встановлено, що документи в управлінні відсутні, та встановити місцезнаходження документів неможливо. У зв'язку з чим, ОСОБА_1 запропоновано подати клопотання з відповідними додатками повторно. У відповідності до ч.2 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Згідно Довідки від 01.08.2014 №5, наказу №11 «Про призначення головою», ОСОБА_1 є засновником Фермерського господарства «Сизон», а відтак ч.2 ст.134 Земельного кодексу України не може бути застосована до спірних правовідносин. Відповідач з посиланням на п.13 «Положення про Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області», затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03.03.2015 №18, п.4 ст.122 Земельного кодексу України вважає, що повноваженнями щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки к/н 2324285700:07:001:0001, наділений відповідний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин (в межах своєї компетенції, щодо земель, розпорядником яких є даний орган), або державні адміністрації (в межах своєї компетенції щодо земель, розпорядниками яких є державні адміністрації), а не суд. Суд не може своїми рішеннями здійснювати встановлені на законодавчому рівні функції та завдання компетентною органу щодо здійснення ним владних, управлінських повноважень.

У судовому засіданні представник відповідача проти позову заперечував, просив у задоволенні позову відмовити.

Вислухавши пояснення представника позивача, заперечення представника відповідача, розглянувши матеріали справи, суд вважає позов позивача таким, що підлягає частковому задоволенню, з огляду на наступне.

Позивачем до суду надано відповідь Головного управління Держземагентства у Запорізькій області (вих.№31-8-0.3-8136/2-14 від 04.09.2014) на адресу позивача, в якій, зазначено наступне: «… Головним управлінням Держземагентства у Запорізькій області розглянуто Ваше клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства, яка розташована на території Семенівської сільської ради Пологівського району Запорізької області, орієнтовною площею 5,2631 га. За результатами розгляду повідомляємо наступне. Відповідно до ст.7 Закону Україна «Про фермерське господарство» для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються із відповідною заявою. У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі. До клопотання не додані документи, які підтверджують досвід роботи в сільському господарстві - копія трудової книжки або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі. Також з наданих Вами картографічних матеріалів незрозуміло місце розташування запитуваної земельної ділянки. З огляду на вищезазначене, Головне управління Держземагентства у Запорізькій області на теперішній час не вбачає підстав для задоволення Вашого клопотання. …».

Судом досліджено Клопотання ОСОБА_1 від 05.08.2014; Довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) виданої 10.10.2013 за №4871/01-04 начальником відділу Держземагентства у Пологівському районі; Схему місця розташування земельної ділянки; Обґрунтування розмірів земельної ділянки; Довідку ФГ «Сизон» про діяльність господарства; Наказ №11 без дати про призначення ОСОБА_1 головою фермерського господарства «Сизон», інші документи, додані до Клопотання позивачем.

Також позивачем надано до суду своє звернення до Головного управління Держземагентства у Запорізькій області від 01.10.2014, в якому зазначено: «… Надаю додатково до раніше поданих заяв від 05.08.2014 (отримано в ГУ Держземагентства у Запорізькій області 06.08.2014, уповноважена особа Бондарчук) копії документів, що додатково вимагаються у листах №31-8-0.3-8132/2-14, №31-8-0.3-8136/2-14, 31-8-0.3-8129/2-14 від 04.09.2014. Мені відомо, що передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених статтею 121 Земельного кодексу України, провадиться один раз по кожному виду використання. Заявляю, що на момент створення фермерського господарства я є його єдиним членом, та підтверджую що використав право на безоплатну приватизацію земельної ділянки за цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства(кадастровий номер 2321882000:08:005:0036). …». До звернення позивачем додатково додано копію трудової книжки, ОСОБА_2 з публічної кадастрової карти на запитувані земельні ділянки.

Судом також досліджено звернення ОСОБА_1 до Головного управління Держземагентства у Запорізькій області від 28.11.2014, в якому зазначено: «… Прошу надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної власності в оренду для ведення фермерського господарства орієнтовною площею 5,2631 га (рілля) на території Семенівської сільської ради Пологівського району Запорізької області. Мені відомо, що передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених статтею 121 Земельного кодексу України, провадиться один раз по кожному виду використання. Заявляю, що на момент створення фермерського господарства я є його єдиним членом, та підтверджую що використав право на безоплатну приватизацію земельної ділянки за цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства. …». Також судом досліджені документи, які зазначені у додатках до звернення.

Позивачем до суду надано відповідь Головного управління Держземагентства у Запорізькій області (вих.№31-8-0.3-8136/2-14 від 04.09.2014) на адресу позивача, в якій, зазначено наступне: «… Головне управлінням Держземагентства у Запорізькій області розглянуло Вашу заяву стосовно вжиття заходів для недопущення порушення Ваших прав стосовно отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду, про що повідомляємо наступне. Запитувані Вами земельні ділянки за кадастровими номерами 2324285700:04:005:0001, 2324285700:06:017:0001 та 2324285700:06:017:0002 були сформована в результаті розроблення технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель державної власності сільськогосподарського призначення 2013-2014 pp. і дані про яку внесено до Державного земельного кадастру (на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2013 №513 «Про затвердження порядку інвентаризації земель»). Після проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення не було чіткого порядку надання таких земельних ділянок у власність чи користування. В зв'язку з чим було проведено науково - технічну раду в Головному управлінні Держземагентства у Запорізькій області, на якій було визначено процедуру відведення проінвентаризованих земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності. Відповідно до вимог ст.123 Земельного кодексу України, особи, які побажали отримати у користування земельну ділянку, подає клопотання до відповідного органу виконавчої влади, який передає земельні ділянки державної власності у користування відповідно до повноважень, визначених ст.122 Кодексу. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначене бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). В зв'язку із ситуацією, яка склалась пропонуємо Вам подати повторно клопотання з відповідними додатками до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області. …».

26.08.2015 ОСОБА_1 подав до ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області «Клопотання (повторне) про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» (вх.№31-3080/0/24-15), в якому зазначив: «… Протягом 2014-2015 p.p. я неодноразово звертався із клопотаннями про надання мені в оренду для ведення фермерського господарства земельних ділянок за кадастровими номерами 2324285700:07:001:0001, 2324285700:06:017:0001; 2324285700:06:017:0002. Але мені було безпідставно відмовлено. 01.07.2015 я вкотре звернувся до ГУ Держгеокадастру України в Запорізькій області із заявою про недопущення у подальшому порушення моїх прав. У відповідь на мою заяву 22.08.2015 я отримав лист №31-8-03-1475/25-15 від 31.07.2015 (який було мені надіслано із порушенням строків - 19.08.2015) в якому мені рекомендовано подати повторно клопотання з відповідними додатками до ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області. Враховуючи вище викладене, надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної власності в оренду для ведення фермерського господарства площею 5,2631 га (рілля) на території Семенівської сільської ради Пологівського району Запорізької області, для подальшого оформлення в оренду терміном на 49 років із встановленням орендної плати у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Мені відомо, що передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених статтею 121 Земельного кодексу України, провадиться один раз по кожному виду використання. Заявляю, що не приймав участі в безоплатній приватизації земельної ділянки за цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства. …».

Судом досліджені додатки до «Клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» позивачем додано: Схему місця розташування земельної ділянки; Обґрунтування розміру земельної ділянки; Копію трудової книжки; Копія довідки з ЄДРПОУ; Паспорт, ідентифікаційний код.

Позивачем до суду надано відповідь Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (вих.№31-8-0.3-1771/2-16 від 29.02.2016) на адресу позивача, в якій, зазначено наступне: «… На адресу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області надійшло Ваше клопотання (вх. реєстраційний номер 31-3080/0/24-15 від 26.08.2015) з приводу надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства площею 5,2631 га на території Семенівської сільської ради Пологівського району Запорізької області. З цього приводу повідомляємо наступне. За результатами окремого доручення керівника Головного управління Держгеокадастр) у Запорізькій області ОСОБА_2 від 15.10.2015 року та наказу від 23.10.2015 №96 «Про проведення перевірки» був проведений моніторинг документів, які перебували в роботі структурних підрозділів Головного управління Держгеокадастру в Запорізькій області на предмет додержання термінів їх виконання станом на 29.09.2015 року. В ході з'ясування обставин невчасного виконання (невиконання) документів, було встановлено, що документи в управлінні відсутні, та встановити місцезнаходження документів неможливо. На підставі вище зазначеного рекомендуємо Вам звернутись до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області з повторним клопотанням та пакетом документів відповідно до чинного законодавства. …».

Судом досліджено Наказ Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 23.10.2015 №96 «Про проведення перевірки», в якому зазначено про створення робочої групи для здійснення моніторингу документів, які перебували в роботі структурних підрозділів Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області на предмет додержання термінів їх виконання станом на 29.09.2015.

Також, судом досліджено: «Довідку №1 за результатами аналізу роботи Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, виявлення порушень термінів розгляду вхідної кореспонденції» від 13.11.2015; Перелік клопотань про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою по яких порушені терміни розгляду (нерозглянуті) та інших документів (Додаток №2), в якому за №167 зазначено клопотання ОСОБА_1 від 26.08.2015 за вх.№31-3081/0/24-15.

Суд, надаючи правову оцінку діям Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області з розгляду клопотань ОСОБА_1, вирішуючи адміністративно-правовий спір по суті, виходить з наступного.

Як передбачено ч.2 ст.123 Земельного кодексу України, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). ОСОБА_3 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно з ч.3 ст.123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об'єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу. У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна ОСОБА_3 Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє ОСОБА_3 Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору.

Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини (ч.2 ст.8 КАС України).

Закріплений у судовій практиці Європейського Суду з прав людини принцип "належного урядування" передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (рішення у справах: "Рисовський проти України" (Case of Rysovskyy v. Ukraine), заява №29979/04, п.70-71, від 20.10.2011 (остаточне 20.01.2012); "Беєлер проти Італії" [ВП] (Beyeler v. Italy [GC]), заява №33202/96, п.120, ECHR 2000-І; "Онер'їлдіз проти Туреччини" [ВП] (Oneryildiz v. Turkey [GC]), заява №48939/99, п.128, ECHR 2004-ХІІ; "Megadat.com Srl проти Молдови" (Megadat.com Srl v. Moldova), заява №21151/04, п.2, від 08.04.2008, і «Москаль проти Польщі» (Moskal v. Poland), заява №10373/05, п.51, від 15.09.2009).

Зокрема, на державні органи покладено обов'язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (рішення у справах: "Лелас проти Хорватії" (Lelas v. Croatia), заява №55555/08, п.74, від 20.05.2010 і "Тошкуце та інші проти Румунії" (Toscufd and Others v. Romania), заява №36900/03, п.37, від 25.11.2008) і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (рішення у справах: "Онер'їлдіз проти Туреччини" (Oneryildiz v. Turkey), п.128 та "Беєлер проти Італії" (Beyeler v.ltaly), п.119).

Потреба виправити минулу "помилку" не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу (рішення у справі "Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки" (Pincovd and Pine v. the Czech Republic), заява №36548/97, п.58, ECHR 2002-VIII).

Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов'язків (рішення у справі "Лелас проти Хорватії" (Lelas v. Croatia), п.74).

Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (рішення у справі "Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки" (Pincovd and Pine v. the Czech Republic), п.58, а також рішення у справі "Ґаші проти Хорватії" (Gashi v. Croatia), заява №32457/05, п.40, від 13.12.2007 та у справі "Трґо проти Хорватії" (Trgo v. Croatia), заява №35298/04, п.67, від 11.06.2009).

Відтак, ГУ Держгеокадастру в Запорізькій області, на думку суду, не своєчасно виправив власну "помилку" допущену під час розгляду клопотання ОСОБА_1 від 26.08.2015 за вх.№31-3080/0/24-15. Визнаючи факт втрати «Клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» поданого ОСОБА_1 26.08.2015 (вх.№31-3081/0/24-15), відповідач не вжив жодних заходів щодо поновлення прав та інтересів позивача як учасника земельних відносин.

Оскільки ГУ Держгеокадастру в Запорізькій області не надано своєчасно позивачу відповідь стосовно надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної власності в оренду для ведення фермерського господарства орієнтовною площею 5,2631 га (рілля) на території Семенівської сільської ради Пологівського району Запорізької області, то дії відповідача у цій частині є протиправними.

У ст.14 Закону України №858-IV від 22.05.2003 «Про землеустрій», зокрема, зазначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, у сфері землеустрою, належать: […] з) вирішення інших питань у сфері землеустрою відповідно до закону.

Як зазначено у пп.12 п.4 «Положення про Головне управління Держгеокадастру в області», затвердженого 03.02.2015 Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №14, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 18.02.2015 за №177/26622 (у редакції на час виникнення спірних правовідносин), Головне управління відповідно до покладених на нього завдань: розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України.

Суд може ухвалити постанову про зобов'язання відповідача прийняти рішення певного змісту, за винятком випадків, коли суб'єкт владних повноважень під час адміністративних процедур відповідно до закону приймає рішення на основі адміністративного розсуду (абз.3 п.10.3 Постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України №7 від 20.05.2013 «Про судове рішення в адміністративній справі»).

Під час прийняття рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної власності в оренду для ведення фермерського господарства ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області повинен здійснити аналіз поданих ОСОБА_1 документів та прийняти рішення на основі адміністративного розсуду. Звідси, зобов'язання ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області прийняти рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної власності в оренду для ведення фермерського господарства площею 5,2631 га (рілля) на території Семенівської сільської ради Пологівського району Запорізької області, для подальшого оформлення в оренду терміном на 49 років із встановленням орендної плати у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки без попередньої ретельної фахової оцінки документів є, на думку суду, передчасним.

Відтак, права ОСОБА_1 будуть поновлені, а інтереси захищеними, якщо ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області буде зобов'язано вдруге розглянути клопотання ОСОБА_1 від 26.08.2015 (вх.№31-3080/0124-15) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної власності в оренду для ведення фермерського господарства площею 5,2631 га (рілля) на території Семенівської сільської ради Пологівського району Запорізької області, для подальшого оформлення в оренду терміном на 49 років із встановленням орендної плати у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Оскільки суд не може втручатися у безпосередню роботу Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області та зобов'язувати приймати (або не приймати) рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, підміняти, таким чином, функції органу державної влади, суд вважає за можливе в частині позову про зобов'язання Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області прийняти рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної власності в оренду для ведення фермерського господарства площею 5,2631 га (рілля) на території Семенівської сільської ради Пологівського району Запорізької області, для подальшого оформлення в оренду терміном на 49 років із встановленням орендної плати у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки позивачу відмовити.

Звідси, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч.1 ст.11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

За змістом ст.71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

З урахуванням зазначеного, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню. Доводи позивача та відповідача частково не приймаються судом до уваги виходячи з вище викладеного.

Суд вирішує питання щодо судових витрат у постанові суду або ухвалою (ч.1 ст.98 КАС України).

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи (ч.1 ст.87 КАС України).

Відповідно до ч.1 ст.94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено (ч.3 ст.94 КАС України).

Оскільки суб'єктом владних повноважень у справі було ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області, то саме з бюджетних асигнувань цього органу повинні бути присуджені судові витрати позивачу, документально підтверджені у сумі 1102 грн. 40 коп. пропорційно задоволених позовних вимог.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.2, 11, 71, 94, 158-163 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру в Запорізькій області щодо відмови ОСОБА_1 у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою стосовно відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності із земель державної власності в оренду для ведення фермерського господарства площею 5,2631 га (рілля) на території Семенівської сільської ради Пологівського району Запорізької області.

Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру в Запорізькій області вдруге розглянути клопотання від 26.08.2015 (вх.№31-3080/0124-15) про надання ОСОБА_1 дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, площею 5,2631 га (рілля) на території Семенівської сільської ради Пологівського району Запорізької області, для подальшого оформлення в оренду терміном на 49 років із встановленням орендної плати у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

В іншій частині позовних вимог - відмовити.

Присудити на користь ОСОБА_1 з бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру в Запорізькій області судові витрати у сумі 1102 грн. 40 коп. пропорційно задоволених позовних вимог.

Постанова суду першої інстанції набирає законної сили у строк та порядок визначений ст.ст.167, 186, 254 КАС України.

Постанова суду першої інстанції оскаржується у строк та порядок встановлений ст.ст.167, 186 КАС України.

Суддя Л.О. Нестеренко

Дата ухвалення рішення22.06.2016
Оприлюднено08.08.2016
Номер документу59374936
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/1121/16

Ухвала від 30.05.2016

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Нестеренко Людмила Олексіївна

Постанова від 22.06.2016

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Нестеренко Людмила Олексіївна

Ухвала від 22.06.2016

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Нестеренко Людмила Олексіївна

Ухвала від 30.05.2016

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Нестеренко Людмила Олексіївна

Ухвала від 30.05.2016

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Нестеренко Людмила Олексіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні