ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua
Головуючий у 1-й інстанції: Семенюк М.М.
Суддя-доповідач:ОСОБА_1
УХВАЛА
іменем України
"01" серпня 2016 р. Справа № 806/406/16
Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Мацького Є.М.
суддів: Євпак В.В.
ОСОБА_2,
розглянувши в письмовому провадженні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр-Ленд" на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "26" квітня 2016 р. у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр-Ленд" до Андрушівського районного управління юстиції Житомирської області в особі державного реєстратора Реєстраційної служби ОСОБА_3 третя особа: Фермерське господарство "АГРО-САД" про скасування рішень ,
ВСТАНОВИВ:
У березні 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Укр-Ленд" звернувся до суду з позовом, у якому просило:
- скасувати рішення державного реєстратора Реєстраційної служби Андрушівського районного управління юстиції Житомирської області ОСОБА_3 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за індексним номером 25630736 від 28.10.2015 року, про державну реєстрацію договору оренди землі б/н від 26.10.2015 року, укладеного між ОСОБА_4, ОСОБА_5 та Фермерським господарством "Агро-Сад" (номер запису про інше речове майно 11783291 від 27.10.2015 року);
-скасувати рішення державного реєстратора Реєстраційної служби Андрушівського районного управління юстиції Житомирської області ОСОБА_3 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за індексним номером 25617386 від 27.10.2015 року, про державну реєстрацію договору оренди землі б/н від 26.10.2015 року, укладеного між ОСОБА_4, ОСОБА_5 та Фермерським господарством "Агро-Сад" (номер запису про інше речове майно 11776408 від 27.10.2015 року);
- скасувати рішення державного реєстратора Реєстраційної служби Андрушівського районного управління юстиції Житомирської області ОСОБА_3 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за індексним номером 25641094 від 28.10.2015 року, про державну реєстрацію договору оренди землі б/н від 23.10.2015 року, укладеного між ОСОБА_6 та Фермерським господарством "Агро-Сад" (номер запису про інше речове майно 11788069 від 27.10.2015 року);
-скасувати рішення державного реєстратора Реєстраційної служби Андрушівського районного управління юстиції Житомирської області ОСОБА_3 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за індексним номером 25638013 від 28.10.2015 року, про державну реєстрацію договору оренди землі б/н від 23.10.2015 року, укладеного між ОСОБА_7 та Фермерським господарством "Агро-Сад" (номер запису про інше речове майно 11787087 від 27.10.2015 року).
Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 26.04.2016 в задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з вищезазначеною постановою, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції як таку, що постановлена з порушенням норм матеріального та процесуального права та ухвалити нову постанову, якою позов задовольнити.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги відповідно до ст.195 КАС України, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає до часткового задоволення, виходячи з наступного.
Встановлено, що Андрушівським районним відділом Житомирської регіональної філії "Центру державного земельного кадастру" 27.12.2010 року були зареєстровані від 30.11.2010 року за № 041020200052 (кадастровий номер земельної ділянки 1820384400:04:000:0029), № 041020200050 (кадастровий номер земельної ділянки 1820384400:04:000:0032), № 041020200021 (кадастровий номер земельної ділянки 1820384400:04:000:0046), № 041020200008 (кадастровий номер земельної ділянки 1820384400:04:000:0048) договори оренди земляної ділянки (невитребуваної земельної частки (паю)) строком на 15 років або до запиту громадянина, що набуде право власності на дану земельну ділянку між позивачем та Андрушівською районною державною адміністрацією в особі голови адміністрації ОСОБА_8
Головою Андрушівської районної державної адміністрації були видані розпорядження, якими передано дані земельні ділянки у власність, а саме:
- розпорядженням від 07.09.2015 року № 255 (а.с.109) земельна ділянка за кадастровим номером 1820384400:04:000:0048 була передана у власність ОСОБА_7, право на яку остання оформила 13.10.2015 року (а.с.111);
- розпорядженням від 27.08.2015 року № 223 (а.с.122) земельна ділянка за кадастровим номером 1820384400:04:000:0046 була передана у власність ОСОБА_6, право на яку остання оформила 13.10.2015 року (а.с.124);
- розпорядженням від 10.09.2015 року № 266 (а.с.135) по 1/2 кожній земельних ділянок за кадастровими номерами 1820384400:04:000:0029 та 1820384400:04:000:0032 були передані у власність ОСОБА_4 та ОСОБА_5, право на які останні оформили 23.10.2015 року (а.с.137, 139, 153, 155).
23.10.2015 року Фермерське господарство "Агро-Сад" уклало договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 1820384400:04:000:0048) з ОСОБА_7 (а.с. 113-114) та договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 1820384400:04:000:0046) з ОСОБА_6І.(а.с. 126-127), а 26.10.2015 року уклало договори оренди земельних ділянок (кадастрові номера 1820384400:04:000:0029 та 1820384400:04:000:0032) з ОСОБА_4 та ОСОБА_5 (а.с. 141-142, 157-158)
На підставі цих договорів державним реєстратором Реєстраційної служби Андрушівського районного управління юстиції Житомирської області прийняті рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 25617386 від 27.10.2015 року (а.с. 147) та № 25638012, № 25641094, № 25630736 від 28.10.2015 року (а.с.118, 131, 163) - щодо реєстрації права оренди на вказані земельні ділянки за Фермерським господарством "Агро-Сад".
Однак, ТОВ "Укр-Ленд" вважає, що при проведенні державної реєстрації речового права за вказаними договорами оренди землі державним реєстратором належним чином не перевірено, чи вже зареєстровано право оренди на дані земельні ділянки, внаслідок чого неправомірно здійснено повторну реєстрацію договору оренди однієї і тієї самої земельної ділянки.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що договори оренди земельних ділянок від 30.11.2010, укладені між позивачем і Андрушівською районною державною адміністрацією не пройшли державну реєстрацію, відповідно до законодавства, яке діяло на момент його укладення та у зв"язку з набуттям права власності на земельну ділянку ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_7 та ОСОБА_6 стало підставою для припинення договору оренди землі, укладеного між Андрушівською районною державною адміністрацією та ТОВ "Укр-Ленд
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позову.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон) передбачено, що інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав. Держава гарантує достовірність зареєстрованих прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Відповідно до ч.4 ст.3 Закону, права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до набрання чинності цим Законом, визнаються дійсними у разі їх державної реєстрації, передбаченої цим Законом, за таких умов: якщо реєстрація прав та їх обтяжень була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, або якщо на момент виникнення прав та їх обтяжень діяло законодавство, що не передбачало обов'язкової реєстрації таких прав та їх обтяжень.
За ст.5 Закону у редакції від 04.07.2012 року у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення. Текст вказаної статті у попередній редакції від 16.03.2010 року не містив вказівок про реєстрацію земельних ділянок.
Згідно п.1 ч.2 ст.9 Закону, державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема, щодо: обов'язкового дотримання письмової форми правочину та нотаріального посвідчення (у встановлених законом випадках); повноважень заявника; відомостей про нерухоме майно, речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявності обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до закону; наявності факту виконання умов правочину, за якими закон та/або договір пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.
Як вбачається з пункту 8-1 частини 2 статті 9 зазначеного Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на майно та їх обтяжень" під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, державний реєстратор запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки.
Враховуючи, що договори №44, №45, №66 та №67 оренди земельних ділянок від 30.11.2010, укладені позивачем з Андрушівською районною державною адміністрацією містить відмітку про його реєстрацію у Андрушівському районному відділі Житомирської регіональної філії "Центр державного земельного кадастру", про що у державному реєстрі земель Іванківської сільської ради вчинено відповідні записи від 27 грудня 2010 року .
Разом з тим, свідоцтво про право власності на спірні земельні ділянкі були видані 13.10.2015 року (а.с. 111, 124) та 23.10.2015 року (а.с. 137, 139, 153, 155), а 27.10.2015 року та 28.10.2015 року було проведено державну реєстрацію договорів оренди земельних ділянок (а.с. 118, 131, 147, 163), отже реєстрація права власності за ФГ "Агро-Сад" на земельні ділянки (кадастрові номери 1820384400:04:000:0029, 1820384400:04:000:0032, 1820384400:04:000:0046, 1820384400:04:000:0048) відбулась після 01.01.2013 року.
Таким чином колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що відповідач, реєструючи оскаржуваний договори оренди, не зобов'язаний був робити запити щодо наявності зареєстрованих прав відносно даних земельних ділянок за іншими особами.
Згідно з ст. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Щодо посилання апелянта відносно повноважень реєстрації договорів оренди землі Андрушівським районним відділом Житомирської регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", колегія суддів зазначає наступне.
Пунктом 3.2 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.05.1999 року №43 в редакції від 06.04.2009 року передбачено, що державна реєстрація державних актів на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі здійснюється структурними підрозділами Центру державного земельного кадастру при Держземі України.
Проте, така редакція пункту 3.2 діяла до 03.06.2010 року, коли Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів №433 пункт було виключено у зв'язку із постановою Вищого адміністративного суду України від 20.04.2010 року № К-8025/09 про визнання його протиправним та скасування.
Враховуючи наведене, суд приходить до висновку, що реєстрація Андрушівським районним відділом Житомирської регіональної філії "Центру державного земельного кадастру" в грудні 2010 року договорів оренди землі від 30.11.2010 року між позивачем та Андрушівською районною державною адміністрацією здійснена за відсутності законних повноважень, тобто вказаний договори оренди землі не пройшли державну реєстрацію у порядку, встановленому законом.
У відповідності до підпункту 2 пункту "б" ч.1 ст.33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до делегованих повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить реєстрація суб’єктів права власності на землю; реєстрація права користування землею і договорів на оренду землі; видача документів, що посвідчують право власності і право користування землею. Законом України №402-УІІ від 04.07.2013 року підпункт 2 пункту "б" ч.1 ст.33 виключено.
Щодо посилань позивача на бездіяльність Державного реєстратора відносно перевірки наявності зареєстрованих прав на дані земельні ділянки колегія суддів зазначає наступне.
Матеріалами справи встановлено, що державний реєстратор перевіряв державну реєстрацію прав та їх обтяжень на спірні земельні ділянки у базі даних про реєстрацію заяв та запитів (а.с.116, 129, 144, 160) та у виконкомі Іванківської сільської ради (а.с.115, 128, 143, 159).
При зверненні до суду позивач посилався на лист Державної реєстраційної служби України №2952/05-15-13 від 06.08.2013 року "Щодо запобігання випадків подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними набувачами". У листі йдеться про те, що з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації права оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних ділянок (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01 січня 2013 року, зокрема виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).
Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що реєстрація договорів оренди земельної ділянки від 30.11.2010 року (а.с. 15, 20, 25, 30) належним чином не була проведена у сільській, селищній чи міській раді відповідно до законодавства, що діяло на момент укладення договору, а тому реєстраційна служба у травні-червні 2015 року була позбавлена можливості з'ясувати питання наявності інших договорів оренди.
Разом з тим, після набуття ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_7 та ОСОБА_6 права власності на спірні земельні ділянки Андрушівська районна державна адміністрація не є розпорядником цих земельних ділянок та, відповідно, не може бути її Орендодавцем.
Набуття права власності на земельні ділянки ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_7 та ОСОБА_6 є підставою для припинення договору оренди землі, укладеного між Андрушівською районною державною адміністрацією та ТОВ "Укр-Ленд" згідно з пунктом 36 договорів №44, №45, №66 та №67 від 30.11.2010.
З огляду на викладене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про відсутність підстав для визнання оспорюваного рішення реєстраційної служби протиправним та його скасування, оскільки остання діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством.
Разом з тим, під час судового засідання встановлено, що відповідач по справі - Андрушівське районне управління юстиції Житомирської області відповідно до постанови КМ України від 11 лютого 2016 року № 99 " Про реформування територіальних органів Міністерства юстиції та розвиток системи надання безоплатної правової допомоги" станом на 4.07.2016 року ліквідовано без правонаступництва,що підтверджується витягом з ЄДРЮОФОП.
Відповідно до п.5 ст.157 КАС України провадження по справі закривається у разі ліквідації підприємства, установи, організації, які були стороною у справі.
Згідно до ч.2 ст.203 КАС України якщо судом першої інстанції ухвалено законне та обґрунтоване судове рішення, а обставини, які стали підставою для закриття провадження у справі, виникли після його ухвалення, суд апеляційної інстанції визнає таке рішення нечинним і закриває провадження у справі.
З врахуванням того, що судом першої інстанції прийняте законне та обґрунтоване судове рішення, а обставини про ліквідацію відповідача виникли після його ухвалення, колегія суддів визнає вказане рішення нечинним і закриває провадження у справі.
Керуючись ст.ст. 157,195, 196, 198, 200, 203 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр-Ленд" задовольнити частково, постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "26" квітня 2016 р. визнати нечинною, провадження по справі закрити.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя Є.М. Мацький
судді: В.В. Євпак
ОСОБА_2
Роздруковано та надіслано:р.л.п.
1- в справу:
2 - позивачу/позивачам: Товариство з обмеженою відповідальністю "Укр-Ленд" вул.Вишнева,14,с. Лісівщина,Житомирський район, Житомирська область,12435
3- відповідачу/відповідачам: Андрушівське районне управління юстиції Житомирської області в особі державного реєстратора Реєстраційної служби Сокол Альони Володимирівни пл.Т.Г.Шевченка,7,Андрушівка,Андрушівський район, Житомирська область,13400
4-третій особі: Фермерське господарство "АГРО-САД" - вул.Окунєва, буд.1-А,с.Мостове,Андрушівський район, Житомирська область,13441,
Суд | Житомирський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.08.2016 |
Оприлюднено | 08.08.2016 |
Номер документу | 59378014 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський апеляційний адміністративний суд
Мацький Є.М.
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Семенюк Микола Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні