ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 червня 2009 року Справа № 2а-11901/08 /1770
м.Рівне
Рівненський окружний адмі ністративний суд
під головуванням судді Бой миструка С.В.,
розглянувши у порядку пись мового провадження адмініст ративну справу за позовом
ОСОБА_1 до Управління Пенс ійного фонду України в м. Рівн е про зобов' язання вчинення певних дій -,
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з позовом до відповідача про з обов`язання здійснення перер ахунку та виплати 30 відсотков ої надбавки до пенсії як дити ні війни за період 2006 - 2008 років у сумі 3891грн. 90 коп.
Відповідач в судове засіда ння не з' явився, надав суду п исьмові заперечення, в яких з аперечує проти задоволення п озовних вимог та вказує, що по зивач перебуває на обліку в у правлінні Пенсійного фонду У країни в м. Рівне і отримує над бавку як дитина війни: з 22.05.2008 ро ку - 48,10 грн., з 01.07.2008 року - 48,20 грн. , з 01.10.2008 року - 49,80 грн. Згідно ст. 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни» від 18. 11.2004 року дітям війни пенсії аб о щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціал ьна допомога, що виплачуєтьс я замість пенсії підвищуютьс я на 30 відсотків мінімальної п енсії за віком. Також посилаю чись на ст. 28 Закону України «П ро загальнообов' язкове дер жавне пенсійне страхування» , Закон України «Про соціальн ий захист дітей війни», Закон України «Про державний бюдж ет на 2007 рік», Закону України «П ро Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін д о деяких законодавчих актів України», зазначив, що відсут ня затверджена величина міні мальної пенсії за віком, від я кої має бути обраховано 30 відс отків підвищення до пенсії д ітям війни; мінімальний розм ір пенсії за віком, встановле ний абз. 1 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов' язкове д ержавне пенсійне страхуванн я», застосовується виключно для визначення розмірів пенс ій, призначених згідно з цим З аконом і для обчислення розм іру підвищення до пенсій осо бам, які мають статус «дитина війни» відповідно до Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни», не застосов ується; фінансове забезпечен ня державних соціальних гара нтій, передбачених цим Закон ом, здійснюється за рахунок к оштів Державного бюджету Укр аїни; Законом України «Про Де ржавний бюджет України на 2007 р ік» не передбачено фінансува ння на 2007 рік витрат на виплату підвищення дітям війни, відп овідно до ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни». Після прийняття Конс титуційним Судом України ріш ення від 09.07.2007 року зміни до Зак ону України «Про Державний б юджет України на 2007 рік» щодо п итання фінансування витрат н а підвищення до пенсії дітям війни внесені не були, порядо к реалізації ст. 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни», затверджений пос тановою КМУ чи іншим нормати вно-правовим актом, відсутні й. Крім того, відповідач заува жив, що у 2008 році позивачу було виплачено підвищення до пенс ії у відповідності до Закону України «Про державний бюдж ет на 2008 рік та про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України», згідно якого 01.01.2008 року особам, що мають статус « дитина війни», призначається підвищення до пенсії в розмі рі надбавки, установленої дл я учасників війни - 10 відсотк ів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездат ність. Просить в задоволенні позову відмовити повністю.
Позивач подав заяву про роз гляд справи за його відсутно сті. Відповідач в письмових з апереченнях просить здійсни ти розгляд справи за відсутн ості його представника, позо вні вимоги заперечує. Відпов ідно до ч. 3 ст. 122 Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни судовий розгляд справи здійснюється в порядку письм ового провадження.
Повно і всебічно дослідивш и матеріали справи, суд дійшо в висновку, що позов підлягає до задоволення частково.
З матеріалів справи вбачає ться, що ОСОБА_1 народився ІНФОРМАЦІЯ_1, є громадяни ном України та якому на час за кінчення (2 вересня 1945 року) Дру гої світової війни було менш е 18 років є дитиною війни. Отже , позивач є дитиною війни, що п ідтверджується відповідною відміткою в пенсійному посв ідченні та паспортом позивач а.
Виходячи із цього, позивач м ає право на пільги та соціаль ні гарантії, передбачені Зак оном України «Про соціальний захист дітей війни».
Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни» від 18.11.2004 року, яки й набрав чинності з 1.01.2006 року, д ітям війни пенсії або щоміся чне довічне грошове утриманн я чи державна соціальна допо мога, що виплачується заміст ь пенсії, підвищуються на 30 ві дсотків мінімальної пенсії з а віком.
Згідно із п. 17 ст. 77 Закону Укра їни «Про Державний бюджет Ук раїни на 2006 рік» від 20.12.2005 року ді ю статті 6 Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни» було зупинено на 2006 рік. Зак оном України «Про внесення з мін до Закону України «Про Де ржавний бюджет України на 2006 р ік» від 19.01.2006 року виключено п. 17 ст. 77, а ст. 110 Закону викладена у новій редакції, відповідно д о якої пільги дітям війни, пер едбачені ст. 6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни», запроваджуються у 2006 р оці поетапно, за результатам и виконання бюджету у першом у півріччі, у порядку визначе ному Кабінетом Міністрів Укр аїни за погодженням з Коміте том Верховної Ради України з питань бюджету. Оскільки чин ним законодавством України н е було визначено порядку нар ахування та виплати у 2006 році щ омісячної державної соціаль ної допомоги відповідно до с т. 6 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни», а Ко нституційний Суд України не приймав рішень щодо неконсти туційності Закону України «П ро Державний бюджет України на 2006 рік» від 20.12.2005 року (з наступ ними змінами і доповненнями) повністю чи в його окремих ча стинах, тому суд приходить до висновку про відсутність пр авових підстав для задоволен ня позовних вимог про зобов' язання відповідача провести нарахування позивачу держав ної соціальної допомоги як д итині війни за 2006 рік.
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року по с праві №6-рп\2007 були визнані нек онституційними положення пу нкту 12 статті 71 та ст. 111 Закону У країни «Про державний бюджет України на 2007 рік». А отже, з 09.07.2007 року дію ст.6 Закону України "П ро соціальний захист дітей в ійни" було відновлено в повно му обсязі. Відповідно до пунк ту 5 резолютивної частини вка заного рішення Конституційн ого Суду, воно має преюдиціал ьне значення для судів загал ьної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'язку з право відносинами, які виникли вна слідок дії положень статей з азначених законів, що визнан і неконституційними. Отже, з 09 .07.2007 року по 31.12.2007 року позивач ма є право на підвищення розмір у пенсії відповідно до ст. 6 За кону України «Про соціальний захист дітей війни».
Що стосується дії статті 6 З акону України «Про соціальни й захист дітей війни» від 18.11.2004 року № 2195-ІV у 2008 році, то згідно з пунктом 41 розділу II Закону Укр аїни «Про державний бюджет У країни на 2008 рік та про внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України» від 28.12.2007року с таттю 6 Закону України «Про со ціальний захист дітей війни» від 18.11.2004 року № 2195-ІV було викладе но в новій редакції, відповід но до якої дітям війни (крім ти х, на яких поширюється дія Зак ону України «Про статус вете ранів війни, гарантії їх соці ального захисту») до пенсії а бо щомісячного довічного гро шового утримання чи державно ї соціальної допомоги, що вип лачується замість пенсії, ви плачується підвищення у розм ірі надбавки, встановленої д ля учасників війни. Проте, згі дно з Рішенням Конституційно го Суду України від 22.05.2008року №1 0-рп/2008 положення пункту 41 розді лу II Закону України «Про держа вний бюджет України на 2008року та про внесення змін до деяки х законодавчих актів України » від 28.12.2007року визнані такими, що не відповідають Конституц ії України (є неконституційн ими).
Відповідно до п. 6 резолютив ної частини цього рішення, рі шення Конституційного Суду У країни у цій справі має преюд иціальне значення для судів загальної юрисдикції при роз гляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами, які виник ли внаслідок дії положень За кону України "Про Державний б юджет України на 2008 рік та про в несення змін до деяких закон одавчих актів України", визна них неконституційними. Вказа не рішення набуло чинності з 22.05.2008 року.
Таким чином, з 22.05.2008 року позив ач має право на підвищення до пенсії в розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком відповідно до ст. 6 Закону Укра їни "Про соціальний захист ді тей війни" в редакції, що діяла в період до внесення змін пп. 2 п. 41 розділу II Закону України “ Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” від 28.12.2007 року N 107-VI (що ви знані неконституційними).
Доводи відповідача про те, щ о відсутня затверджена закон одавством величина мінімаль ної пенсії за віком, від якої м ає бути обраховано 30 відсоткі в підвищення до пенсії дітям війни, а мінімальний розмір п енсії за віком, встановлений абз. 1 ч. 1 ст. 28 Закону України «П ро загальнообов' язкове дер жавне пенсійне страхування» , застосовується виключно дл я визначення розмірів пенсій , призначених згідно з цим Зак оном і застосуванню для обчи слення розміру підвищення до пенсій особам, які мають стат ус «дитина війни» відповідно до Закону України «Про соціа льний захист дітей війни», не підлягає, спростовуються на веденим нижче.
Згідно з ч.3 статті 46 Конститу ції України пенсії, інші види соціальних виплат та допомо ги, що є основним джерелом існ ування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від пр ожиткового мінімуму, встанов леного законом.
Тому, пенсії та інші види со ціальних виплат, що є єдиним д жерелом існування не можуть бути нижче від прожиткового мінімуму, який встановлюєтьс я законом.
Відповідно до ч.1 ст. 2 Закону України "Про прожитковий мін імум" від 15 липня 1999 року № 966-14 для встановлення розмірів мінім альної заробітної плати та м інімальної пенсії за віком з астосовується прожитковий м інімум.
Тобто, з вищезазначеного ви пливає, що прожитковий мінім ум є базою для розрахунку мін імальної заробітної плати, м інімальної пенсії за віком, і нших соціальних виплат виход ячи з вимог Конституції Укра їни та законів України, та ґру нтується, зокрема, на частині 3 статті 46 Конституції, у відпо відності до якої пенсії, інші види соціальних виплат та до помоги не можуть бути нижчим и ніж прожитковий мінімум, вс тановлений законом.
Розмір прожиткового мінім уму для осіб, що втратили прац ездатність визначено Закона ми України про державний бюд жет на відповідний рік (2007, 2008 ро ки). Так, прожитковий мінімум д ля вказаної категорії осіб с тановив: 380 грн. в період з 01.01.2007 ро ку по 31.03.2007 року; 410,06 грн. в період з 01.04.2007 року по 30.09.2007 року; 415,11 грн. в пе ріод з 01.10.2007 року по 31.12.2007 року; 470 гр н. в період з 01.01.2008 року по 31.03.2008 рок у; 481 грн. в період з 01.04.2008 року по 30.0 6.2008 року; 482 грн. в період з 01.07.2008 рок у по 30.09.2008 року; 498 грн. в період з 01.1 0.2008 року по 01.12.2008 року.
Отже, величиною мінімально ї пенсії за віком, від якої має бути обраховано 30 відсотків п ідвищення до пенсії дітям ві йни, є встановлений законом п рожитковий мінімум.
Пунктом 8 Постанови КМ Украї ни від 28.05.2008 року № 530 “Деякі пита ння соціального захисту окре мих категорій громадян”, бул о встановлено, що дітям війни до пенсії або щомісячного до вічного грошового утримання чи державної соціальної доп омоги, що виплачується заміс ть пенсії, підвищення провод иться у таких розмірах: з 22 тра вня - 48,1 гривні, з 1 липня - 48,2 та з 1 ж овтня - 49,8 гривні. Однак, вказан а постанова є підзаконним но рмативно-правовим актом, а ві дповідно до ч. 4 ст. 9 КАС України у разі виникнення колізії мі ж підзаконним нормативно-пра вовим актом та законом, засто суванню підлягають положенн я закону. Крім того, відповідн о до ст. 3 Закону України “Про с оціальний захист дітей війни ” державні соціальні гаранті ї дітям війни, встановлені ци м Законом, не можуть бути обме жені або скасовані іншими но рмативно-правовими актами.
Як вбачається із розрахунк у суми позову позивач у періо ди з 09.07.2007 по 31.12.2007 року та з 22.05.2008 року по 31.12.2008 року не отримував підв ищення до пенсії в розмірі 30 % м інімальної пенсії за віком, я к це визначено ст. 6 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни», хоча мав на це пр аво.
Згідно зі ст. 19 Конституції У країни органи державної влад и та органи місцевого самовр ядування, їх посадові особи з обов'язані діяти лише на підс таві, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конст итуцією та законами України.
Відповідно до ст. 7 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни» фінансове забе зпечення державних соціальн их гарантій, передбачених ци м Законом, здійснюється за ра хунок коштів Державного бюдж ету України.
Пунктом 3 Положення про Пенс ійний фонд України, затвердж еного Постановою Кабінету Мі ністрів України № 1261 від 24.10.2007 ро ку (далі Постанова № 1261), до осно вних завдань Пенсійного фонд у України віднесено, зокрема , забезпечення своєчасного і в повному обсязі фінансуван ня та виплати пенсій, допомог и на поховання, інших виплат, я кі згідно із законодавством здійснюються за рахунок кошт ів Пенсійного фонду України та інших джерел, визначених з аконодавством. У п.8 вказаної П останови до джерел формуванн я коштів Пенсійного фонду Ук раїни відносяться також кошт и державного бюджету та держ авних цільових фондів, що пер ераховуються до Фонду у випа дках, передбачених законодав ством. Відповідно до Указу Пр езидента України № 121/2001 від 01.03.2001 року, Пенсійний фонд України є центральним органом викон авчої влади, що здійснює кері вництво та управління соліда рною системою загальнообов'я зкового державного пенсійно го страхування, провадить зб ір, акумуляцію та облік страх ових внесків, призначає пенс ії та готує документи для їх в иплати, забезпечує своєчасне і в повному обсязі фінансува ння та виплату пенсій, допомо ги на поховання, інших соціал ьних виплат, які згідно із зак онодавством здійснюються за рахунок коштів Пенсійного ф онду України.
А відтак, беручи до уваги те , що згідно із Законом України «Про соціальний захист діте й війни» дітям війни виплачу ється підвищення саме до пен сії або щомісячного довічног о грошового утримання чи дер жавної соціальної допомоги, що виплачується замість пенс ії, суд, керуючись положенням и Указу Президента України № 121/2001 від 01.03.2001 року та зазначеної вище Постанови №1261, приходить до висновку, що саме органами Пенсійного фонду України по зивачу мало виплачуватись пі двищення пенсії відповідно д о ст. 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни».
Доводи відповідача щодо не можливості задоволення позо вних вимог у зв' язку з відсу тністю бюджетних коштів, при значених на ці виплати, судом не приймаються до уваги. Суд в важає необхідним визначити, що реалізація особою права, щ о пов' язане з отриманням бю джетних коштів, яке базуєтьс я на спеціальних та чинних на час виникнення спірних прав овідносин нормативно-правов их актів національного закон одавства, не може бути постав лена у залежність від бюджет них асигнувань, тобто посила ння суб' єктами владних повн оважень на відсутність кошті в, як на причину невиконання с воїх зобов' язань, не прийма ється до уваги. Так, у справах «ОСОБА_3 проти України» та «ОСОБА_2 проти Росії» Євр опейський Суд з прав людини к онстатував, що не приймає арг умент Уряду щодо бюджетних а сигнувань, оскільки органи д ержавної влади не можуть пос илатись на відсутність кошті в як на причину невиконання с воїх зобов' язань.
Суд також не бере до уваги п осилання відповідача на те, щ о відсутній нормативно-право вий акт, який визначав би поря док реалізації ст. 6 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни». Керуючись прин ципом верховенства права, су д з урахуванням судової прак тики Європейського Суду з пр ав людини, зазначає, що правов ідносини, які виникають в про цесі реалізації права на отр имання надбавки до пенсії бу дуються на принципі юридично ї визначеності. Зазначений п ринцип не дозволяє державі п осилатися на відсутність пев ного нормативного акта, який визначає механізм реалізаці ї прав та свобод громадян, зак ріплених у конституційних та інших актах. Як свідчить пози ція Суду ЄС у справі Yvonne van Duyn v. Home Office (Case 41/74 van Duyn v. Home Office) принцип юридичної визначеності означає, що зац ікавлені особи повинні мати змогу покладатися на зобов'я зання, взяті державою, навіть якщо такі зобов'язання містя ться у законодавчому акті, як ий загалом не має автоматичн ої прямої дії. Така дія зазнач еного принципу пов'язана з ін шим принципом - відповідальн ості держави, який полягає у т ому, що держава не може посила тися на власне порушення зоб ов'язань для запобігання від повідальності. При цьому, якщ о держава чи орган публічної влади схвалили певну концеп цію, в даному випадку це надан ня дітям війни підвищення до пенсії, то така держава чи орг ан вважатимуться такими, що д іють протиправно, якщо вони в ідступлять від такої політик и чи поведінки, зокрема, щодо ф ізичних осіб без завчасного повідомлення про зміни в так ій політиці чи поведінці, оск ільки схвалення такої політи ки чи поведінки дало підстав и для виникнення обґрунтован их сподівань у фізичних осіб стосовно додержання державо ю чи органом публічної влади такої політики чи поведінки .
Згідно зі ст. 87 Закону Україн и «Про пенсійне забезпечення » суми пенсії, не одержані сво єчасно з вини органу, що призн ачає або виплачує пенсію, вип лачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком . Крім того, оскільки порушенн я щодо невиплати позивачу на дбавки до пенсії є триваючим , і неможливо визначити почат ок перебігу строку звернення до суду, строк позовної давно сті не застосовується.
З врахуванням розміру міні мальної пенсії за віком за 2007-20 08 роки, сума недотриманого поз ивачем підвищення до пенсії за період з 09 липня 2007 року по 31 г рудня 2007 року, з 22 травня 2008 року п о 31 грудня 2008 року включно стан овить 1426 грн. 13 коп.
В задоволенні позовних вим ог позивача щодо зобов'язанн я здійснення перерахунку та виплати невиплаченого підви щення до пенсії за період з 01.01. 07 року по 08.07.2007 року та з 01.01.08 року п о 21.05.2008 року слід відмовити, так як: у період з 01.01.07 року по 08.07.2007 ро ку дію статті 6 Закону України «Про соціальний захист діте й війни» було зупинено пункт ом 12 ст. 71 Закону України «Про д ержавний бюджет України на 2007 рік» від 19.12.06 року, у період з 01.01.2 008 року по 21.05.2008 року - стаття 6 Зако ну України «про соціальний з ахист дітей війни» у відпові дності із Законом України «П ро державний бюджет України на 2008року та про внесення змін до деяких законодавчих акті в України» від 28.12.2007року діяла в новій редакції, згідно з якою дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону Укра їни «Про статус ветеранів ві йни, гарантії їх соціального захисту») до пенсії або щоміс ячного довічного грошового у тримання чи державної соціал ьної допомоги, що виплачуєть ся замість пенсії, виплачуєт ься підвищення у розмірі над бавки, встановленої для учас ників війни. У період з 01.01.07 року по 08.07.2007 року та з 01.01.08 року по 21.05.2008 р оку положення Законів Україн и про державний бюджет на 2007-2008 р оки, що зупиняли дію статті 6 З акону України «Про соціальни й захист дітей війни» та викл адали її в новій редакції, нек онституційними не визнавали сь, не скасовувались, а тому пі дстав для їх незастосування не було.
Судові витрати по справі сл ід присудити позивачу з Держ авного бюджету у відповіднос ті до вимог частини 3 статті 94 К АС України, відповідно до зад оволених вимог.
Керуючись статтями 160-163, 254 КАС України, суд,-
П О С Т А Н О В И В :
Позов задовольнити частко во.
Зобов' язати Управління П енсійного фонду України в м. Р івне Рівненської області (33000, м . Рівне, вул. Відінська, 41) здійс нити перерахунок та виплатит и на користь ОСОБА_1 (ідент ифікаційний номер НОМЕР_1 ) невиплачене щомісячне підв ищення до пенсії в розмірі 30 в ідсотків мінімальної пенсії за віком відповідно до ст. 6 За кону України “Про соціальний захист дітей війни” за періо д з 09 липня по 31 грудня 2007 року та з 22 травня по 31 грудня 2008 року вк лючно в сумі 1426 грн. 13 коп.
В іншій частині позовних ви мог відмовити.
Стягнути з Державного бюдж ету України на користь ОСОБ А_1 понесені ним судові витр ати в сумі 15 грн. 96 коп.
Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання заяви про апеляці йне оскарження, якщо таку зая ву не було подано. Якщо заяву п ро апеляційне оскарження бул о подано, але апеляційна скар га не була подана у встановле ний строк, постанова набирає законної сили після закінче ння цього строку. У разі подан ня апеляційної скарги постан ова, якщо її не скасовано, наби рає законної сили після закі нчення апеляційного розгляд у справи.
Постанова може бути оскарж ена до Львівського апеляційн ого адміністративного суду ч ерез суд першої інстанції, як ий ухвалив постанову. Заява п ро апеляційне оскарження под ається протягом 10 днів з дня с кладення постанови в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду першої інста нції подається протягом 20-ти д нів після подання заяви про а пеляційне оскарження. Апеляц ійна скарга може бути подана без попереднього подання за яви про апеляційне оскарженн я, якщо скарга подається у стр ок, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарж ення.
Постанова складена в повно му обсязі 30.06.2009 року.
Суддя Боймиструк С.В.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.06.2009 |
Оприлюднено | 07.05.2010 |
Номер документу | 5944878 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Боймиструк С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні