Рішення
від 29.07.2016 по справі 559/330/16-ц
ДУБЕНСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 559/330/16-ц

2/559/382/2016

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 липня 2016 року Дубенський міськрайонний суд Рівненської області

в складі головуючого судді Ходак С.К.,

при секретарі Климюк Ю.В.,

за участю представника позивача ОСОБА_1,

представника третьої особи ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дубно цивільну справу за позовом ОСОБА_3 до ДП "Мирогощанський державний іподром", треті особи Дубенська районна державна адміністрація, Управління Держземагенства у Дубенському районі Рівненської області про скасування державного акту, сксування державної реєстрації,-

ВСТАНОВИВ:

В обгрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що він - ОСОБА_3, є власником земельної ділянки, що розташована в Рівненській області, Дубенський район, Мирогощанська сільська рада, за межами населеного пункту, кадастровий номер земельної ділянки 5621684200:07:001:0007.

Дана земельна ділянка була отримана ним на підставі Розпорядження голови Дубенської райдержадміністрації № 620 від 09 серпня 2012 року.

22 серпня 2012 року було зареєстровано його державний акт на землю серія ЯМ № 831981, а 11 квітня 2013 року було зареєстровано земельну ділянку № 5621684200:07:001:0007 у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, що підтверджується витягом серії ЕАЕ № 174283.

Після того як запрацював сайт Публічної кадастрової карти України, вирішив перевірити чи внесли інформацію про його земельну ділянку № 5621684200:07:001:0007 на даний сайт.

На даному сайті дійсно числиться його земельна ділянка № 5621684200:07:001:0007, проте також на його земельній ділянці числиться земельна ділянка за кадастровим № 5621684200:07:001:0002, зазначено тип власності «Державна власність».

01 вересня 2015 року скористався послугою «Зворотній зв'язок» на сайті Публічної кадастрової карти України та подав заяву на виправлення помилок у Державному земельному кадастрі, а саме подав інформацію, що межі його земельної ділянки перетинаються з іншою ділянкою.

01 жовтня 2015 року надійшла відповідь № 03-13-341 з Управління Держземагенства у Дубенському районі Рівненської області, в якій вказано, що дану помилку на разі усунути неможливо, оскільки земельна ділянка накладається на земельну ділянку, реєстрація якої та державні акти на яку ще не скасовано. Після проведення відповідних дій по скасуванні реєстрації земельної ділянки, межі якої перетинаються з земельною ділянкою що належить йому, помилку з часом буде усунено.

Управління Держземагенства у Дубенському районі Рівненської області не було роз'яснено протягом якого часу та хто саме повинен скасувати реєстрацію земельної ділянки, що накладається на ділянку.

Таким чином, не може вільно володіти, користуватися та розпоряджатися своєю земельною ділянкою № 5621684200:07:001:0007.

Відповідно до розпорядження голови Дубенської районної державної адміністрації № 104 від 17 лютого 2012 року було надано дозвіл ДП «Мирогощанський державний іподром» на розроблення проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) та технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки власникам земельних часток (паїв) на території Мирогощанської та Молодавської сільських рад.

Відповідно до розпорядження голови Дубенської районної державної адміністрації № 620 від 09 серпня 2012 затверджено протокол № 1 від 30 липня 2012 року зборів власників земельних часток (паїв) при проведені приватизації земель, які перебували у користуванні ДП «Мирогощанський державний іподром» на території Мирогощанської та Молодавської сільських рад. Надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку, 1057 громадянам для ведення особистого селянського господарства на території Мирогощанської та Молодавської сільських рад. Видати власникам земельних ділянок державні акти права власності на земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства.

Дані обставини були встановленні у постанові Рівненського окружного адміністративного суду по справі № 2а/1770/3760/2012, яка набрала законної сили 06.06.2015 року.

Земельна ділянка виділена відповідно до норм діючого законодавства, він набув її відповідно до діючого ЗК України, і він є належним власником земельної ділянки № 5621684200:07:001:0007.

Відповідно до ст. 316 ЦК України, правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Частинами 1, 2, 3 ст.319 ЦК України передбачено, що власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. При здійсненні своїх прав та виконанні обов'язків власник зобов'язаний додержуватися моральних засад суспільства. Усім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав.

Приписи ч. 1 ст. 321 ЦК України вказують, що право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Частиною 1, 2 ст. 78 ЗК України передбачено, що право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.

Статтею 90 ЗК України чітко встановлено, які саме права є у власника земельної ділянки. Зважаючи на те, що на його ділянку накладається інша земельна ділянка, не може розпоряджатися своєю ділянкою на власний розсуд.

Відповідно до ч. 1 ст. 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Частиною 1 ст. 81 ЗК України передбачено, що громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі- продажу. ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).

Статтею 125 ЗК України чітко визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

В ч.1 ст. 126 ЗК України, що діяв станом на 11.04.2011 року, було чітко визначено, що право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, крім випадків, що були визначені частиною другою даної статті.

Таким чином, державні акти на право власності на земельні ділянки є документами, що посвідчують право власності й видаються на підставі відповідних рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень. У спорах, пов'язаних із правом власності на земельні ділянки, недійсними можуть визнаватися як зазначені рішення, на підставі яких видано відповідні державні акти, так і самі акти на право власності на земельні ділянки.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала у повному обсязі з підстав викладених у позовній заяві та дала аналогічні пояснення.

Представник відповідача позовні вимоги не визнав, в зал судового засідання не з»явився, подав суду письмові заперечення, згідно яких вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню виходячи з наступного.

До прийняття Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо документів, що посвідчують право на земельну ділянку, а також порядку поділу та об'єднання земельних ділянок» від 05.03.2009 p. N 1066-VI, згідно зі ст. 125 ЗК право власності на земельну ділянку виникало після одержання її власником документа, що посвідчує право власності на земельну ділянку, та його державної реєстрації, а згідно ст. 334 ЦК право власності виникало з моменту державної реєстрації.

Після введення в дію цього закону, відповідно до ст. 125 ЗК право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно з ч. 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно з ч. 1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Згідно зі ст. 126 ЗК України (у редакції на момент реєстрації державного акту ) право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом.

Статтею 152 ЗК України передбачено, що держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав, визнання угоди недійсною, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування тощо.

Визнання недійсним державного акта на право власності на землю як правовстановлюючого документа без оспорення рішення, що надало право на отримання цього акта та визнання дій щодо цього факту незаконними не передбачено законом.

Таким чином, для відновлення порушених прав в судовому порядку, окрім визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку, необхідно визнавати недійсним та скасувати рішення на підставі якого виданий даний акт.

Вимога позивача про скасування державного акту на земельну ділянку, кадастровий номер 5621684200:07:001:0002, площею 254,0119 га, виданий на ім'я ДП "Мирогощанський державний іподром" не правомочна. Зазначена земельна ділянка була зареєстрована у відповідності до чинного законодавства Рівненською регіональною філією Центру ДЗК у 2009 році та було видано державний акт на право постійного користування серії ЯЯ № 2273366 від 27.07.2009 року реєстраційний № 090958500009, а земельна ділянка з кадастровим номером 5621684200:07:001:0007 була зареєстрована Рівненською регіональною філією Центру ДЗК у 2012 році та видано державний акт на право власності на земельну ділянку ОСОБА_3 серії ЯМ № 831981 від 22.08.2012 р. Тобто, друга земельна ділянка була зареєстрована пізніше, а тому при вирішенні суперечності, що виникла в 2012 році внаслідок накладки земельних ділянок, пріоритет повинен надаватись тій ділянці, що зареєстрована раніше. Крім цього, очевидним є те, що помилка виникла саме при оформленні документів на земельну ділянку з кадастровим номером 5621684200:07:001:0007, межі якої помилково заходять на межі ділянки підприємства. Тому, скасовувати насамперед, необхідно державний акт на земельну ділянку з кадастровим номером 5621684200:07:001:0007.

Окрім того, позивач просить про скасування державного акту на всю площу 254,0119 га, хоча позивачу належить лише 2,6338 га. В даний час недопустимим га економічно не доцільним є скасування державного акту на всю площу 254,0119 га. Кабінет Міністрів України своєю постановою №271 від 12.05.2015 «Про проведення прозорої та конкурентної приватизації у 2015 році», затвердив перелік об'єктів державної власності, що підлягають приватизації у 2015 році, до якого включено також ДП "Мирогощанський державний іподром". У випадку застосування судом вищезазначеного не ефективного механізму вирішення проблеми з накладкою земельної ділянки, який є бажаним для позивача, державне підприємство позбавляється значних площ сільськогосподарського призначення (ріллі та пасовищ), що ставить під загрозу процес приватизації та призводить до завдання збитків державі.

Вимога позивача в частині скасування рішення державного реєстратора про реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 5621684200:07:001:0002, площею 254,0119 га, виданий на ім'я ДП "Мирогощанський державний іподром" не правомочна та не грунтується на жодній вимозі законодавства, оскільки державний реєстратор лише вчинив дію по державній реєстрації, і не приймав жодного рішення.

Отже, вищезазначені вимоги позивача жодним чином не грунтуються на нормах законодавства та не спростовують правомірності отримання та користування ДП «Мирогощанський державний іподром» державного акту про право користування земельною ділянкою.

Вимога Позивача: "Зобов 'язати ДП «Мирогощанський державний іподром» усунути накладку земельної ділянки 5621684200:07:001:0002, що знаходиться у користуванні ДП «Мирогощанський державний іподром», на земельну ділянку кадастровий номер 5621684200:07:001:0007, що належить на праві приватної власності ОСОБА_3, шляхом формування нової земельної ділянки ДП «Мирогощанський державний іподром» без врахування земельної ділянки, що належить на праві приватної власно¬сті ОСОБА_3, кадастровий номер 5621684200:07:001:0007, розміром 2,6338 га." теж не підлягає задоволенню, як і попередні. Оскільки, зазначена позовна вимога не конкретизує спосіб "усунення накладки", не обґрунтована нормами чинного законодавства та сформульована не коректно. Крім цього, зміст цієї вимоги перекручує фактичний стан справ. Зокрема, позивач необгрунтовано зазначає про те, що земельна ділянка підприємства накладається на його, позивача, земельну ділянку. Земельна ділянка позивача була зареєстрована пізніше, а тому саме вона накладається на ділянку підприємства. Враховуюче те, що ситуація з накладкою виникла в 2012 році саме при оформленні документів на земельну ділянку позивача з кадастровим номером 5621684200:07:001:0007, межі якої помилково заходять на межі ділянки підприємства, усувати накладку повинен той суб'єкт, по вині якого виникла накладка і, цим суб'єктом ДП "Мирогощанський державний іподром" за жодних обставин бути не може.

Вимоги позивача жодним чином не грунтуються на нормах законодавства та не спростовують правомірності отримання ДП «Мирогощанський державний іподром» державного акту про право користування земельною ділянкою. За таких обставин, позовні вимоги не можна вважати законними і обґрунтованими, а тому вони, не підлягають задоволенню.

Представник Дубенської районної державної адміністрації не з»явся, хоча про день та час слухання справи повідомлявся належним чином судовими повістками.

Представник Управління Держземагенства у Дубенському районі Рівненської області не заперечує проти задоволення позовних вимог, дав пояснення у відповідності до поданого письмового пояснення.

В судовому засіданні встановлено, що державний акт на земельну ділянку, кадастровий номер 5621684200:07:001:0002, площею 254,0119 га, виданий на ім'я ДП "Мирогощанський державний іподром". Зазначена земельна ділянка була зареєстрована у відповідності до чинного законодавства Рівненською регіональною філією Центру ДЗК у 2009 році та було видано державний акт на право постійного користування серії ЯЯ № 273366 від 27.07.2009 року реєстраційний № 090958500009 (а.с.77). Земельна ділянка з кадастровим номером 5621684200:07:001:0007 була зареєстрована Рівненською регіональною філією Центру ДЗК у 2012 році та видано державний акт на право власності на земельну ділянку ОСОБА_3 серії ЯМ № 831981 від 22.08.2012 року (а.с.7).

Копія з кадастрової карти вказує на те, що земельні ділянки з кадастровими номерами № 5621684200:07:001:0007 та № 5621684200:07:001:0002 накладаються одна на одну (а.с.9).

01 вересня 2015 року позивач скористався послугою «Зворотній зв'язок» на сайті Публічної кадастрової карти України та подав заяву на виправлення помилок у Державному земельному кадастрі, а саме подав інформацію, що межі його земельної ділянки перетинаються з іншою ділянкою. 01 жовтня 2015 року надійшла відповідь № 03-13-341 з Управління Держземагенства у Дубенському районі Рівненської області, в якій вказано, що дану помилку на разі усунути неможливо, оскільки земельна ділянка накладається на земельну ділянку, реєстрація якої та державні акти на яку ще не скасовано, ДП «Мирогощанський державний іподром». Після проведення відповідних дій по скасуванні реєстрації земельної ділянки, межі якої перетинаються з земельною ділянкою що належить йому, помилку з часом буде усунено (а.с.11).

Відповідно до розпорядження голови Дубенської районної державної адміністрації № 104 від 17 лютого 2012 року було надано дозвіл ДП «Мирогощанський державний іподром» на розроблення проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) та технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки власникам земельних часток (паїв) на території Мирогощанської та Молодавської сільських рад.

Відповідно до розпорядження голови Дубенської районної державної адміністрації № 620 від 09 серпня 2012 затверджено протокол № 1 від 30 липня 2012 року зборів власників земельних часток (паїв) при проведені приватизації земель, які перебували у користуванні ДП «Мирогощанський державний іподром» на території Мирогощанської та Молодавської сільських рад. Надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку, 1057 громадянам для ведення особистого селянського господарства на території Мирогощанської та Молодавської сільських рад. Видати власникам земельних ділянок державні акти права власності на земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства.

Дані обставини були встановленні у постанові Рівненського окружного адміністративного суду по справі № 2а/1770/3760/2012, яка набрала законної сили 06.06.2015 року (а.с.12-13).

В свою чергу, відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 5 ст. 116 Земельного кодексу України, земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Підпунктами "а", "б" частини 1 статті 141 Земельного кодексу України встановлено, що підставами припинення права користування земельною ділянкою є, зокрема, добровільна відмова від права користування земельною ділянкою, вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом.

Частинами 3- 4 статті 142 Земельного кодексу України визначено, що припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його заявою до власника земельної ділянки. Власник земельної ділянки на підставі заяви землекористувача приймає рішення про припинення права користування земельною ділянкою, про що повідомляє органи державної реєстрації.

Частинами 1-2 статті 149 Земельного кодексу України передбачено, що земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування на підставі та в порядку, передбачених цим Кодексом. Вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень.

Таким чином, передача земельних ділянок з земель державної власності у власність громадян - працівників державних підприємств можлива лише після припинення права власності та/або права постійного користування ними їх попередніми власниками та/або користувачами з підстав та у порядку, визначеному законодавством.

Разом з тим, в силу вимог частини 1-2 статті 92 Земельного кодексу України, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають, в тому числі, підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

За змістом частини 1 статті 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Розпорядження голови Дубенської районної державної адміністрації від 09.08.2012 року №620 не містить вказівок щодо прийняття добровільної відмови Державного підприємства "Мирогощанський державний іподром" та/або вилучення земельної ділянки, право постійного користування Державному підприємству "Мирогощанський державний іподром", яке на час звернення у встановленому законом порядку не припинено, є правомірним. Отже, позовні вимоги є необґрунтованими та безпідставними і до задоволення не підлягають.

Керуючись ст. ст. 10, 60, 209, 212-215, 218 ЦПК України, ст.ст. 92, 116, 125,141, 142, 149 Земельного кодексу України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні позовних вимог ОСОБА_3 до ДП "Мирогощанський державний іподром", треті особи Дубенська районна державна адміністрація, Управління Держземагенства у Дубенському районі Рівненської області про скасування державного акту, сксування державної реєстрації - відмовити.

Рішення може бути оскаржено до апеляційного суду Рівненської області через Дубенський міськрайонний суд протягом 10 днів з дня його проголошення. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.

Суддя:

СудДубенський міськрайонний суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення29.07.2016
Оприлюднено09.08.2016
Номер документу59465395
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —559/330/16-ц

Ухвала від 20.10.2016

Цивільне

Апеляційний суд Рівненської області

Бондаренко Н. В.

Ухвала від 18.08.2016

Цивільне

Апеляційний суд Рівненської області

Бондаренко Н. В.

Ухвала від 18.08.2016

Цивільне

Апеляційний суд Рівненської області

Бондаренко Н. В.

Рішення від 29.07.2016

Цивільне

Дубенський міськрайонний суд Рівненської області

Ходак С. К.

Рішення від 29.07.2016

Цивільне

Дубенський міськрайонний суд Рівненської області

Ходак С. К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні