ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКО Ї ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"27" березня 2009 р. Справа № 34/220-08-5350
за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1
до відповідача Одесь кої міської ради
за участю третьої особи, як а не заявляє самостійних вим ог на предмет спору на сторон і відповідача Одеського міського управління земель них ресурсів Одеської мі ської ради
про зобов' язання до в чинення певних дій
Суддя Фаєр Ю .Г.
В судовому засіданні прий мали участь представники
від позивача: ОСОБА_3, дію чий на підставі довіреності від 04.02.09р. №716;
від відповідача: Сербін Є .Л., діючий на підставі довір еності від 30.01.09р. №72/исх-гс;
від третьої особи: не з' яви лися;
В судовому засіданні 20.02.2008р. п о справі оголошено перерву д о 04.03.2009р. до 12год.30хв., в порядку ст .77 ГПК України.
СУТЬ СПОРУ: Фізична особ а-підприємець ОСОБА_1 звер нувся до суду з позовною заяв ою, в якій просить зобов' яза ти Одеську міську раду ук ласти договір оренди земельн ої ділянки орієнтованою площ ею 0,0950га, що розташована за адр есою: АДРЕСА_1, на якій розт ашована нежитлова будівля, щ о належить позивачу на праві власності.
Ухвалою господарського су ду Одеської області від 19.12.08р. п орушено провадження у справі №34/220-08-5350.
Ухвалою господарського су ду Одеської області від 21.01.2009р., приймаючи до уваги клопотан ня Одеської міської ради , враховуючи необхідність по вного, всебічного та об' єкт ивного дослідження всіх обст авин справи до участі у справ і залучено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог н а предмет спору на стороні ві дповідача - Одеське міськ е управління земельних ресур сів Одеської міської рад и.
За клопотанням сторін та тр етьої особи, ухвалою господа рського суду Одеської област і від 06.02.2009р. строк розгляду спр ави продовжено по 15.04.2009р. в поря дку ч.4 ст.69 Господарського про цесуального кодексу України .
Відповідач позовні вимоги не визнає та вважає їх необґр унтованими з підстав, зазнач ених у відзиві на позовну зая ву та просить суд відмовити у задоволенні позову.
Третя особа проти позовних вимог заперечує, про що зазна чено у письмовому поясненні по справі.
Розглянувши матеріали спр ави, суд встановив.
08.11.2006р. між громадянами ОСОБ А_5 та ОСОБА_1 укладено до говір купівлі-продажу, посві дчений приватним нотаріусом , відповідно до умов якого О СОБА_5 продав, а ОСОБА_1 ку пив одноповерхову нежитлову будівлю загальною площею 16,9к в.м, що знаходиться за адресою : АДРЕСА_1, розташовану на з емельній ділянці площею 950кв.м , яка знаходиться у фактичном у користуванні продавця.
Листом від 11.12.2006р. ОСОБА_1 з вернувся до Одеської міс ької ради з проханням переда ти йому в оренду, в порядку вст ановленому чинним земельним законодавством України, зем ельну ділянку орієнтованою п лощею 0,950га, що розташована за а дресою: АДРЕСА_1, на якій ро зташована нежитлова будівля , що належить на праві приватн ої власності позивачу.
Листом від 18.12.2006р. вих№02-05/2000-08 О деське міське управління з емельних ресурсів Одесько ї міської ради повідомило п озивача про те, що для надання згоди на розробку проекту ві дведення земельної ділянки, його оформлення та погодженн я за встановленим законодавс твом порядком необхідно пода ти в управління основний ком плект документів, а саме: архі вні матеріали щодо надання з емельної ділянки, викопіюван ня з чергового плану м.Одеси М 1:2000; у разі реконструкції об' єкта - погоджену, за встанов леним порядком проектну доку ментацію з реконструкції, до звіл на реконструкцію.
31.01.2007р. позивач звернувся до Одеського міського управл іння земельних ресурсів Од еської міської ради з клопо танням про направлення докум ентів по оформленню оренди з емельної ділянки орієнтован ою площею 0,0950га, що розташована за адресою: м.Одеса, вул.43 Лінія , буд.36-А на якій розташована не житлова будівля, що належить йому на праві власності, для в иконання підготовчих робіт в ліцензовану підрядну органі зацію приватне підприємство „Землеустрій".
Одеське міське управлінн я земельних ресурсів Одесь кої міської ради після отри мання необхідного пакету док ументів видає доручення та т ехнічне завдання ліцензован ій землевпорядній організац ії на виконання землевпорядн их робіт. Умови та строки розр обки землевпорядної докумен тації визначаються договоро м, укладеним між замовником (ф ізичною чи юридичною особою) та землевпорядною організац ією - виконавцем робіт.
27.02.2007р. Одеське міське упр авління земельних ресурсів Одеської міської ради ви дало доручення (вих№545) ПП „Зем леустрій” для виконання земл евпорядних робіт (підготовчи х робіт) по вказаній земельні й ділянці, із зазначенням, що д о початку робіт виконавець п овинен підготувати технічне завдання та затвердити його в управлінні земельних ресу рсів.
Листом від 03.04.07р. вих№964/0 Управ ління архітектури та містобу дування дозволило позивачу з амовити у ліцензованої проек тної організації проект реко нструкції нежитлового примі щення під салон-магазин без о бладнання прибудови до фасад у будівлі та знищення зелени х насаджень. При цьому, в вищев казаному листі зазначено, що даний дозвіл на проектуванн я не є гарантією позитивного висновку по проекту та н е дає права на здійснення буд івельних робіт, яке може бути оформлено в інспекції ДАБК л ише після узгодження та затв ердження проектної документ ації у повному об' ємі та офо рмлення документів на землек ористування.
14.08.2007р. начальником Управлінн я архітектури та містобудува ння затверджено архітектурн о-планувальне завдання №386 на проектування об' єкту архіт ектури для реконструкції, а с аме реконструкцію нежитлово ї будівлі під склад-магазин, р озташованої за адресою: м.Оде са, пос.Шевченко-3, вул.43-я Лінія , 36-а.
06.09.2007р. Управління інженерног о захисту території міста та розвитку узбережжя Одеськ ої міської ради листом №922 по відомило про узгодження прое кту реконструкції нежитлови х приміщень за адресою: АДР ЕСА_1.
Згідно висновку Санітарно -епідеміологічної станції м. Одеси на проект будівництва від 12.09.2007р. №651 погоджено проект реконструкції нежитлових пр иміщень за адресою: АДРЕСА_ 1.
Головне управління МНС Укр аїни в Одеській області лист ом від 21.09.2007р. №14-1800 повідомило поз ивача про узгодження проекту реконструкції нежитлових пр иміщень під склад-магазин за пасних частин та кузові маши н, які були в експлуатації на з емельній ділянці, що знаходи ться за адресою: АДРЕСА_1, т а на якій розташовано однопо верхова будівля (службове пр иміщення, санвузол) літ. „А”, н авіс літ. „Б, два контейнери (20-т и ат 40-ка футові), за умови викон ання вимог протипожежної без пеки в Україні.
19.11.2007р. Одеським міським у правління земельних ресурсі в Одеської міської ради с кладено акт №000140 перевірки дот римання вимог земельного зак онодавства яким встановлено , що земельна ділянка розта шована в АДРЕСА_1, загальн ою площею 950кв.м. частково спів падає з земельною ділянкою, я ка оголошена рішенням Одес ької міської ради №354-V від 29.09.2 006р. для продажу на аукціоні 23.11.2 007р., що знаходиться на об' їзн ій дорозі (район с.Шевченко-3), в ищезазначена земельна ділян ка використовується позивач ем для виконання робіт по роз биранню автотранспорту, тако ж на неї колишнім користувач ем ОСОБА_6 самовільно збуд овано приміщення площею 16,9кв. м. та за рішенням Суворовсько го райсуду м. Одеси від 11.06.2006р. за ним визнано право власності та проведено реєстрацію в КП „ОМБТІ та РОН” реєстр.№15719023 від 14.08.2006р., а також відсутність док ументів, які посвідчують пра во користування вказаною зем ельною ділянкою в порушення вимог ст.ст.125, 126 Земельного код ексу України.
Згідно висновку №1191/07 Управл іння архітектури та містобуд ування Одеської міської ради від 05.05.2008р. щодо пристосув ання нежилих приміщень для р озміщення складу-магазину за адресою: м. Одеса, вул. 43 Лінія, б уд.36-А, замовленого позивачем, площа земельної ділянки, нео бхідної для обслуговування 1 -о поверхової кам' яної спор уди (літ. А), загальною площею 16, 9кв.м., складає приблизно 40кв.м.
03.09.2008р. Суворовська райадміні страція направила позивачу л иста №20-к-1382 на звернення остан нього від 13.08.2008р. №20-К-1382 про затве рдження проекту реконструкц ії нежитлових приміщень під склад-магазин за адресою: м. Од еса, вул. 43 Лінія, буд.36-А, в якому зазначила, що для підготовки відповідного розпорядження позивачу необхідно: звільни ти самовільно зайняту земель ну ділянку площею 293кв.м., після цього привести у відповідні сть технічний паспорт та про ект, додати до проекту лист „Б лагоустрій”, отримати виснов ок по проекту Чорноморського експертно-технічного центру охорони праці, держнагляду, д ержавної екологічної експер тизи по охороні північно-зах ідного регіону Чорного моря, ООС „Укрінвестекспертиза”, укласти договір пайової учас ті в розвитку інженерно-тран спортної та соціальної інфра структури міста (рішення вик онкому Одеської міської ради №223 від 02.03.2006р.).
22.09.2008р. ПП „Землеустрій" були п овернені документи, які були надані позивачем до Одеськ ого міського управління зе мельних ресурсів без виконан ня у зв'язку з тим, що між позив ачем та ПП „Землеустрій" не бу ло укладено договір на викон ання землевпорядних робіт із землеустрою.
Дослідивши матеріали спра ви, заслухавши представників сторін, суд дійшов висновку п ро відсутність підстав для з адоволення позовних вимог ви ходячи з наступного.
Статтею 13 Конституції Укра їни встановлено, що земля, її н адра, атмосферне повітря, вод ні та інші природні ресурси, я кі знаходяться в межах терит орії України, природні ресур си її континентального шельф у, виключної (морської) економ ічної зони є об'єктами права в ласності Українського народ у. Від імені Українського нар оду права власника здійснюют ь органи державної влади та о ргани місцевого самоврядува ння в межах, визначених Конст итуцією.
Згідно ст.14 Конституції Укр аїни земля є основним націон альним багатством, що перебу ває під особливою охороною д ержави.
Відповідно до ст.142 Конститу ції України, ст.60 Закону Украї ни „Про місцеве самоврядуван ня в Україні" матеріальною і ф інансовою основою місцевого самоврядування є рухоме та н ерухоме майно, доходи місцев их бюджетів, інші кошти, земля , природні ресурси, що є у влас ності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у міс тах, а також об'єкт їхньої спіл ьної власності, що перебуваю ть в управлінні районних і об ласних рад.
Статтею 143 Конституції Укра їни та п.3 ст.60 Закону України „П ро місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що тери торіальні громади села, сели ща, міста безпосередньо або ч ерез утворені ними органи мі сцевого самоврядування упра вляють майном, що є в комуналь ній власності.
Відповідно до п.3 ст.16 розділу III „Матеріальна та фінансова основа місцевого самоврядув ання” Закону України „Про мі сцеве самоврядування в Украї ні” матеріальною та фінансов ою основою місцевого самовря дування є також земля, яка зна ходиться в комунальній власн ості територіальної громади міста Одеси, від імені та в ін тересах якої права суб'єкта к омунальної власності здійсн юють відповідні ради.
Частина 2 ст.83 Земельного код ексу України, передбачає, що в комунальній власності переб увають усі землі в межах насе лених пунктів відповідних ра д.
Відповідно до п.34, ч.1 ст.26 Зако ну України „Про місцеве само врядування в Україні" виріше ння у відповідності до закон у питань регулювання земельн их відносин віднесено до вла сних (самоврядних) повноваже нь міської ради.
Пунктом 12 Перехідних положе нь Земельного кодексу Україн и встановлено, що до розмежув ання земель державної та ком унальної власності повноваж ення щодо розпорядження земл ями в межах населених пункті в здійснюють відповідні сіль ські, селищні, міські ради, а з а межами населених пунктів - в ідповідні органи виконавчої влади.
Статтею 116 Земельного кодек су України встановлено, що гр омадяни та юридичні особи на бувають права власності та п рава користування земельним и ділянками із земель держав ної або комунальної власност і за рішенням органів викона вчої влади або органів місце вого самоврядування та держа вних органів приватизації що до земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підл ягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених К одексом.
У тимчасове (строкове) корис тування громадяни та юридичн і особи набувають земельні д ілянки за договором оренди.
Відповідно до п.1 ст.124 Земель ного кодексу України передач а в оренду земельних ділянок , що перебувають у державній а бо комунальній власності, зд ійснюється на підставі рішен ня відповідного органу викон авчої влади або органу місце вого самоврядування шляхом у кладення договору оренди зем ельної ділянки.
Отже, підставою для укладан ня договору оренди і набуття права на оренду земельної ді лянки, що перебуває у державн ій або комунальній власності , є рішення орендодавця - тобто Одеської міської ради.
Згідно зі ст.16 Закону Україн и "Про оренду землі" особа, яка бажає отримати земельну діл янку в оренду із земель держа вної або комунальної власнос ті, подає заяву (клопотання) до відповідного органу виконав чої влади чи органу місцевог о самоврядування за місцем р озташування земельної ділян ки. Розгляд заяви (клопотання ) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у поряд ку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згод и орендодавця передати земел ьну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди зе млі відповідно до вимог цьог о Закону.
Стаття 12 Земельного кодексу України визначає повноважен ня сільських, селищних, міськ их рад у галузі земельних від носин, до яких, зокрема, належи ть розпорядження землями тер иторіальних громад; надання земельних ділянок у користув ання із земель комунальної в ласності відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до п.34 ст.26, п.2 ст.77 З акону України "Про місцеве са моврядування в Україні" пита ння надання земельної ділянк и в оренду вирішується на пле нарному засіданні ради - сесі ї, а спори про поновлення пору шених прав юридичних і фізич них осіб, що виникають в резул ьтаті рішень, дій чи бездіяль ності органів або посадових осіб місцевого самоврядуван ня, вирішуються в судовому по рядку.
Однак, Одеською міською радою не приймалося рішення про надання або відмову в над анні спірної земельної ділян ки позивачу за адресою: м. Одес а, вул. 43 Лінія, буд.36-А.
Зважаючи на те, що необхідно ю умовою укладення договору оренди земельної ділянки, як а перебуває у державній або к омунальній власності, є наяв ність рішення відповідного о ргану про надання земельної ділянки, зобов'язання цього о ргану надати в користування земельну ділянку на підставі договору оренди за відсутно сті відповідного рішення є п орушенням його виключного, п ередбаченого Конституцією У країни, права на здійснення п рава власності від імені Укр аїнського народу та управлін ня землями, яке підлягає захи сту.
Крім того, згідно п.3 ст.16 Зако ну України „Про оренду землі " встановлено, що у разі згоди орендодавця передати земель ну ділянку в оренду сторони у кладають договір оренди земл і.
Позивач посилається на ч.4 с т.16 Закону України „Про оренду землі", якою встановлено, що п ередача земельної ділянки, м ежі якої визначено в натурі (н а місцевості), в оренду без змі ни її цільового призначення здійснюється без розробленн я проекту її відведення.
Поряд з цим, позивачем всупе реч вимог ст.33 Господарського процесуального кодексу Укра їни не було надано до суду нал ежних доказів встановлення м еж в натурі земельної ділянк и, яка знаходиться за адресою : м. Одеса, вул. 43 Лінія, буд. 36-А.
Крім того, відповідно до ст. 1 Закону України „Про оренду з емлі" оренда землі - це заснова не на договорі строкове плат не володіння і користування земельною ділянкою, необхідн ою орендареві для проведення підприємницької та інших ви дів діяльності.
Статтею 15 вказаного Закону передбачені істотні умови до говору оренди землі, а саме: об 'єкт оренди; строк дії договор у оренди; орендна плата із заз наченням її розміру, індекса ції, форм платежу, строків, пор ядку її внесення і перегляду та відповідальності за її не сплату; умови використання т а цільове призначення земель ної ділянки ,яка передається в оренду; умови збереження ст ану об'єкта оренди; умови і стр оки передачі земельної ділян ки орендарю; умови поверненн я земельної ділянки орендода вцеві; існуючі обмеження (обт яження) щодо використання зе мельної ділянки; визнання ст орони, яка несе ризик випадко вого знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідаль ність сторін.
Невід'ємною частиною догов ору оренди землі є: план або сх ема земельної ділянки, яка пе редається в оренду; кадастро вий план земельної ділянки з відображенням обмежень
(о бтяжень) у її використанні та встановлених земельних серв ітутів; акт визначення меж зе мельної ділянки в натурі (на м ісцевості); акт приймання-пер едачі об'єкта оренди; проект в ідведення земельної ділянки .
Відповідно до ст.2 Закону Ук раїни „Про плату за землю" вик ористання землі в Україні є п латним. Плата за землю справл яється у вигляді земельного податку або орендної плати, щ о визначається залежно від г рошової оцінки земель.
Крім того, 11.12.2006р. позивачем бу ло подано відповідачу заяву про передачу в оренду земель ної ділянки орієнтованою пло щею 0,0950га, розташованої за адре сою: м. Одеса, вул. 43 Лінія, буд. 36-А .
На вимогу Одеського міс ького управління земельних р есурсів Одеської місько ї ради від 18.12.2006р., викладену в ли сті до позивача щодо необхід ності подати в управління ос новного пакету документів, 31.0 1.2007р. позивачем було подано до Одеського міського управ ління земельних ресурсів О деської міської ради клопо тання щодо направлення докум ентів по оформленню в оренду земельної ділянки орієнтова ною площею 0,0950 га, що розташова на за адресою: АДРЕСА_1 для виконання підготовчих робіт в ліцензовану підрядну орга нізацію ПП „Землеустрій".
27.02.2007р. даним Управлінням бул о видано доручення для викон ання землевпорядних робіт по цій земельній ділянці.
Одеське міське управлінн я земельних ресурсів Одесь кої міської ради після отри мання необхідного пакету док ументів видає доручення та т ехнічне завдання ліцензован ій землевпорядній організац ії на виконання землевпорядн их робіт. Умови та строки розр обки землевпорядної докумен тації визначаються договоро м, укладеним між замовником (ф ізичною чи юридичною особою) та землевпорядною організац ією - виконавцем робіт.
Однак, 22.09.2008р. ПП „Землеустрій " були повернені документи, як і були надані фізичною особо ю-підприємцем ОСОБА_1 до Одеського міського управл іння земельних ресурсів без виконання у зв'язку з тим, що м іж позивачем та ПП „Землеуст рій" не було укладено договір на виконання землевпорядних робіт із землеустрою.
Водночас слід зауважити, що у висновку Управління архіт ектури та містобудування О деської міської ради від 05.05 .2008р. №1191/07, яке знаходиться в мате ріалах справи, щодо пристосу вання нежилих приміщень для розміщення складу-магазину з а адресою: АДРЕСА_1 площа з емельної ділянки, необхідної для обслуговування споруди (літ. А) складає приблизно 40,00кв .м.
Отже, враховуючи вищевикла дене, позовні вимоги фізично ї особи-підприємця ОСОБА_1 задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 32, 33, 43 , 82-85 Господарського процес уального кодексу України, су д
В И Р І Ш И В:
1. У позові відмовити.
Рішення господарськ ого суду Одеської області на бирає чинності у порядку ст.85 ГПК України
Суддя Фаєр Ю.Г.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 27.03.2009 |
Оприлюднено | 19.05.2010 |
Номер документу | 5952522 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Фаєр Ю.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні