Рішення
від 09.08.2016 по справі 905/1935/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м.Харків, пр.Науки, 5

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

09.08.2016 Справа № 905/1935/16

Господарський суд Донецької області у складі судді Бокової Ю.В.,

при помічнику судді Фроловій Т.С.,

розглянувши матеріали справи за позовом: Красноармійської місцевої прокуратури, м. Покровськ, в інтересах держави в особі Димитровської міської ради, м.Мирноград

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю В«ЛюксВ» , м. Костянтинівка

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки та зобов'язання сторін зареєструвати зміни до договору, -

за участю представників сторін :

прокурор: Хряк О.О., посвідчення № 028256 від 15.08.14р.

від позивача: не з'явився;

від відповідача: ОСОБА_1, свідоцтво №3938 від 25.05.2011р.

СУТЬ СПОРУ:

Красноармійська місцева прокуратура, м. Покровськ, звернулась до господарського суду Донецької області з позовом в інтересах держави в особі Димитровської міської ради, м. Мирноград до Товариства з обмеженою відповідальністю В«ЛюксВ» , м. Костянтинівка про внесення змін до договору оренди земельної ділянки та зобов'язання сторін зареєструвати зміни до договору.

В обґрунтування позовних вимог прокурор посилався на той факт, що рішенням Димитровської міської ради № VІ/53-31 від 13.03.2013 р. В«Про затвердження розміру відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки для визначення річної орендної плати за земельні ділянки на території м. ДимитровВ» був затверджений розмір відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки для визначення річної орендної плати за земельні ділянки на території м. Димитров.

Необхідність приведення умов договору у відповідність до вимог законодавства, стало підставою для звернення Красноармійської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Димитровської міської ради до суду з відповідним позовом.

08.08.2016р. на адресу господарського суду Донецької області від Красноармійської місцевої прокуратури надійшла заява № (05-89)8907 вих. - 16 від 05.08.2016р., в якій прокурор відмовився від позовних вимог в частині зобов'язання сторін зареєструвати зміни до договору (додаткову угоду), та цією ж заявою просив внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 09.06.2003 р., а саме:

- викласти абзац 4 п. 1 договору в наступній редакції: «Грошова оцінка земельної ділянки складає 3950602,04 грн. (три мільйони дев'ятсот п'ятдесят тисяч шістсот дві гривні 04 копійки)»;

- викласти п. 2.3.1 договору в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі. Розмір орендної плати за один рік становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянкиВ» .

Згідно зі ст. 22 Господарського процесуального кодексу України позивач вправі до прийняття рішення по справі збільшити розмір позовних вимог, відмовитись від позову або зменшити розмір позовних вимог. До початку розгляду господарським судом справи по суті позивач має право змінити предмет або підставу позову шляхом подання письмової заяви.

Приймаючи до уваги, що надана позивачем 08.08.2016р. заява про відмову від частини позовних вимог відповідає приписам ст. 22 Господарського процесуального кодексу України, остання прийнята господарським судом до уваги під час розгляду справи та судом розглядаються остаточні позовні вимоги, викладені в заяві від № (05-89)8907 вих. - 16 від 05.08.2016р., які судом розцінюються як такі, які конкретизують заявлені позовні вимоги.

Прокурор в судове засідання з'явився, підтримав позовні вимоги з урахуванням наданої заяви та просив суд задовольнити їх в повному обсязі.

Представник позивача в судове засідання не з'явився, про причини неявки не повідомив, про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлений належним чином.

Представник відповідача в судове засідання з'явився, проти задоволення позовних вимог заперечував у зв'язку з тим, що позивачем не направлялася додаткова угода та він не був присутній при нормативно-грошовій оцінці земельної ділянки

Суд вважає за можливе розглянути спір в порядку ст. 75 Господарського процесуального кодексу України за наявними в справі матеріалами, оскільки їх цілком достатньо для правильної юридичної кваліфікації спірних правовідносин, а відсутність належним чином повідомленого представника позивача у світлі приписів ст. ст. 4-3, 22, 33 та 77 цього Кодексу істотним чином не впливає на таку кваліфікацію і не перешкоджає розгляду справи.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши обставини спору, доводи учасників судового процесу суд, -

ВСТАНОВИВ:

09.06.2003 р. між Димитровською міською радою (орендодавцем) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Люкс» (орендарем) був укладений договір оренди земельної ділянки, за умовами якого орендодавець, у відповідності з рішенням Димитровської міської ради від 24.01.2003 року № ІV/7-19 надає, а орендар приймає в строкове платне володіння і користування (оренду) земельну ділянку, кадастровий номер 1411300000:01:007:0006, яка знаходиться в місті Димитров Донецької області, по вул. Шосейна, 2-в, із земель запасу Димитровської міської ради категорії - промисловість.

В оренду передається 93/100 земельної ділянки загальною площею 3,7424 га, що складає 3,4804 га у наступних межах:

від А до Б - землі ЗАТ «Димитровський РМЗ»;

від Б до В - землі Димитровської міської ради;

від В до Г - землі ДП ш. ім. А.Г. Стаханова в/о «Красноармійськвугілля»;

від Г до Д - землі Димитровської міської ради;

від Д до Е - землі Димитровської автобази ДВАТ «Трест КШС»;

від Е до Ж - землі Димитровської міської ради;

від Ж до К - землі ТОВ «Димитроввантажтранс»;

від З до І - землі Димитровської міської ради;

від К до А - землі Димитровської міської ради.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 763930.10 грн. (сімсот шістдесят три тисячі дев'ятсот тридцять) грн. 10 коп. (в редакції змін і доповнень від 28.12.2006р. до договору оренди земельної ділянки від 09.06.2003р.)

Згідно п. 2.2 договору (в редакції змін і доповнень від 28.12.2006р. до договору оренди земельної ділянки від 09.06.2003р.) договір укладається на термін 20 (двадцять) років, починаючи з дати державної реєстрації.

Відповідно до п. 2.3. договору (в редакції змін і доповнень від 28.12.2006р. до договору оренди земельної ділянки від 09.06.2003р.) орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі і складає 7639,30 грн. (сім тисяч шістсот тридцять дев'ять) гривень 30 коп. на рік.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Орендна плата вноситься щомісячно, не пізніше десятого числа місяця, наступного за розрахунковим, у розмірі 1/12 частини річної орендної плати, на поточний рахунок власника землі № 33215812600034, одержувач міський бюджет код ЄДРПОУ 24165177, банк одержувача УДК Донецька, МФО 834016, код платежу 13050200.

Розмір орендної плати переглядається щорічно у разі:

зміни умов господарювання, передбачених договором;

зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції;

погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;

в інших випадках, передбачених законом.

Згідно п. 2.1. договору земельна ділянка передається в оренду з метою несільськогосподарського використання, під розміщення існуючих будівель та споруд промплощадки (КВЕД - 20.30.0).

Згідно з пунктом 4 договору будь-які зміни або доповнення до цього договору здійснюються у письмовій формі та підписуються належним чином уповноваженими представниками сторін у разі, якщо з будь-яких причин будь-які положення цього договору є недійсними, недіючими, незаконними або такими, що не мають юридичної сили, це не впливає на дійсність або юридичну силу будь-якого або усіх інших положень цього договору.

Договір зареєстровано у Димитровському міському відділі земельних ресурсів, про що в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис 09.06.2003р. за № 138.

13.03.2013 р. Димитровською міською радою рішенням № VI/53-31 було затверджено розмір відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки для визначення річної орендної плати за земельні ділянки на території м. Димитров та відповідно до додатку 1 складає 3%.

Зазначене рішення Димитровської міської ради на виконання вимог Закону України В«Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльностіВ» було оприлюднено на офіційному сайті Димитровської міської ради http:dimitrov-rada.gov.ua.

Згідно з Витягом № 195 від 23.04.16 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка розташована у м. Димитров по вул. Шосейна. 2в, кадастровий номер 1411300000:01:007:0006 складає 3950602,04 гривень.

Оцінюючи доводи сторін, матеріали справи, суд виходить з наступного.

За своєю правовою природою спірний договір є договором оренди землі.

Відповідно до ст. 1 Закону України В«Про оренду земліВ» , оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 13 цього ж закону передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно з частиною 1 статті 15 Закону України В«Про оренду земліВ» однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності (ст. 18 Закону України „Про оцінку земель").

Нормативна грошова оцінка є складовою земельного податку, який встановлюється у відсотковому відношенні до неї та в розмірі якого визначена орендна плата у договорі, укладеному між сторонами, а тому у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки змінюється відповідно і розмір земельного податку.

За змістом частин 1, 2 статті 21 Закону України В«Про оренду земліВ» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюється за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Таким чином, правовідносини щодо оренди землі полягають у оплатному користуванні земельною ділянкою на умовах, передбачених договором. Такі правовідносини (і зобов'язання щодо оплатної передачі і зобов'язання щодо користування і сплати орендної плати) виникають між орендодавцем і орендарем одночасно в момент укладання договору оренди.

Як зазначалось, правовідносини оренди землі, відповідно до закону не можуть бути безоплатними і полягають у одночасному виникненні всіх прав і обов'язків, які з них випливають, зокрема, обов'язку сплачувати встановлену договором орендну плату. Ці правовідносини (зобов'язання передати земельну ділянку, прийняти земельну ділянку, користуватися земельною ділянкою, сплачувати орендну плату і т. ін.) є нерозривними, неможливо відокремити права і обов'язки щодо користування земельною ділянкою права і обов'язки щодо сплати орендної плати і оцінювати окремо, оскільки самі по собі такі права і обов'язки не визначають правовідносин оренди землі. Тільки сукупність таких прав і обов'язків (як то передбачено законом) складає правовідносини оренди землі.

Як визначено умовами договору оренди земельної ділянки, укладеного між сторонами у справі, орендна плата за землю збільшується при зміні розміру земельного податку (пункт 2.3).

Також слід зазначити, що базою оподаткування відповідно до статті 271 ПК є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІІ ПК.

За змістом пункту 289.1 статті 289 ПК і частини першої статті 13 Закону України «Про оцінку земель» для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов'язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України «Про оцінку земель»).

Відповідно до положень статті 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5- 7 років. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою (частина перша статті 23 цього Закону).

Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями статті 288 ПК.

Разом із тим згідно з пунктами 34, 35 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до ПК.

Відповідно до вимог статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Отже, положення вказаних норм законів визначають, що передумовою пропозицій орендарю щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки має бути ухвалення рішення міської ради про врегулювання вказаного питання у земельних відносинах за договорами оренди.

В основу правових підстав позовних вимог прокурор покладав наявність права вимагати від відповідача внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 09.06.2003 р. на законно встановлені відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки для визначення річної орендної плати за земельні ділянки на території м. Димитрова, на підставі прийнятого рішення Димитровської міської ради VI/53-31 від 13.03.2013 р. (яке не визнано недійсним та не скасоване у встановленому законом порядку).

Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

У зв'язку із введенням в дію з 1 січня 2011 року Податкового кодексу України Закон України В«Про плату за землюВ» втратив чинність (ч.2 прикінцевих положень Податкового кодексу України).

Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Згідно п. 2.19 Постанови №6 від 17.05.2011р. Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

У відповідності до ст. 30 Закону України В«Про оренду земліВ» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Згідно п. 2.19 Постанови № 6 від 17.05.2011р. Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору. Якщо зі зміною граничного розміру орендної плати таку ж зміну до договору оренди в установленому законом порядку не внесено, то застосуванню підлягає відповідна умова договору.

Статтею 653 Цивільного кодексу України передбачено якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Враховуючи викладене, суд вважає, що прокурором доведено обґрунтованість позовних вимог стосовно внесення змін в договір оренди земельної ділянки від 09.06.2003 р., а тому наявні передбачені договором підстави для зміни орендної плати за землю.

Відповідно до ст. ст. 33, 34 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Згідно ст. 43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.

Судові витрати підлягають віднесенню на відповідача, відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 32-34, 43, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги Красноармійської місцевої прокуратури, м.Покровськ, в інтересах держави в особі Димитровської міської ради, м. Мирноград до Товариства з обмеженою відповідальністю В«ЛюксВ» , м. Костянтинівка про внесення змін до договору оренди земельної ділянки - задовольнити.

Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 09.06.2003 р., укладеного між Димитровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю В«ЛюксВ» , а саме:

викласти абзац 4 п. 1 договору в наступній редакції: «Грошова оцінка земельної ділянки складає 3950602,04 грн. (три мільйони дев'ятсот п'ятдесят тисяч шістсот дві гривні 04 копійки)»;

викласти п. 2.3.1 договору в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі. Розмір орендної плати за один рік становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянкиВ» .

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю В«ЛюксВ» , м. Костянтинівка (85100, Донецька область, м. Костянтинівка, вул. Шахтарська, буд.3, код ЄДРПОУ 30617606) на користь прокуратури Донецької області, м. Маріуполь (87500, Донецька область, м.Маріуполь, вул. Університетська, 6; р/р 35216066016251, банк отримувача: Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, код ЄДРПОУ 25707002) судовий збір в розмірі 1378,00 грн.

Рішення може бути оскаржено в Донецький апеляційний господарський суд згідно розділу XII ГПК України.

Повний текст рішення підписаний 10.08.2016 р.

Суддя Ю.В. Бокова

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення09.08.2016
Оприлюднено16.08.2016
Номер документу59621028
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/1935/16

Судовий наказ від 28.11.2016

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ю.В. Бокова

Постанова від 16.11.2016

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Малашкевич С.А.

Ухвала від 05.10.2016

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Малашкевич С.А.

Ухвала від 05.09.2016

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Малашкевич С.А.

Рішення від 09.08.2016

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ю.В. Бокова

Рішення від 09.08.2016

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ю.В. Бокова

Ухвала від 04.08.2016

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ю.В. Бокова

Ухвала від 19.07.2016

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ю.В. Бокова

Ухвала від 19.07.2016

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ю.В. Бокова

Ухвала від 10.06.2016

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ю.В. Бокова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні