ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 серпня 2016 року Справа № 910/8753/14
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого Бакуліної С.В. (доповідач), суддів :Грейц К.В., Швеця В.О. розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали касаційної скаргиТовариства з обмеженою відповідальністю "Укрмістантикор" на постановуКиївського апеляційного господарського суду від 10.05.2016 у справі№ 910/8753/14 господарського суду міста Києва за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Укрмістантикор" до 1. Товариства з обмеженою відповідальністю "Йотунгард" 2. Публічного акціонерного товариства "Державне акціонерне товариство "Чорноморнафтогаз" третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача 2 Міністерство енергетики та вугільної промисловості України простягнення 1 318 136,50 грн
в судовому засіданні взяли участь представники : від позивача: від відповідача: від третьої особи:Нагребельний А.В. (довіреність від 26.04.2016) 1. не з'явились 2. Поник В.В. (довіреність № 7 від 04.04.2016), Варданян А.А. (довіреність № 1 від 31.12.2015) Яковлєв О.І. (довіреність № 51/2016 від 20.04.2016)
В С Т А Н О В И В :
Рішенням Господарського суду міста Києва (суддя Сівакова В.В.) від 26.06.2014, залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду (головуючий суддя - Ропій Л.М., судді - Калантай Н.Ф., Рябуха В.І.) від 26.01.2015, у справі № 910/8753/14 позов задоволено повністю; стягнуто солідарно з Товариства з обмеженою відповідальністю "Йотунград" та Публічного акціонерного товариства "Державне акціонерне товариство "Чорономорнафтогаз" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрмістантикор" 1 000,00 грн основного боргу; стягнуто з Публічного акціонерного товариства "Державне акціонерне товариство "Чорономорнафтогаз" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрмістантикор" 1 317 136,50 грн основного боргу, 26 362,73 грн витрат по сплаті судового збору.
Постановою Вищого господарського суду України від 31.03.2015 постанову Київського апеляційного господарського суду від 26.01.2015 у справі № 910/8753/14 залишено без змін.
28.04.2015 Господарським судом м. Києва було видано наказ про примусове виконання рішення Господарського суду м. Києва від 26.06.2014 у справі № 910/8753/14.
У липні 2015 від Публічного акціонерного товариства "Державне акціонерне товариство "Чорноморнафтогаз" до Господарського суду м. Києва надійшла заява про відстрочку виконання рішення суду до 01.01.2017.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 03.09.2015 (суддя Балац С.В.), залишеною без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 27.10.2015 (головуючий суддя - Буравльов С.Г., судді - Чорногуз М.Г., Шапран В.В.), частково задоволено заяву ПАТ "ДАК "Чорноморнафтогаз" про відстрочення виконання рішення Господарського суду м. Києва від 26.06.2014 у справі № 910/8753/14; відстрочено виконання рішення Господарського суду м. Києва від 26.06.2014 у справі № 910/8753/14 до 01.03.2016.
Постановою Вищого господарського суду України від 22.12.2015 постанову Київського апеляційного господарського суду від 27.10.2015 у справі № 910/8753/14 залишено без змін.
22.03.2016 Публічне акціонерне товариство "Державне акціонерне товариство "Чорноморнафтогаз" звернулось до Господарського суду міста Києва з заявою щодо надання відстрочки виконання рішення суду в якій просило відстрочити виконання рішення Господарського суду міста Києва від 03.09.2015 у справі № 910/8753/14 до 10.01.2017.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 04.04.2016 (суддя Комарова О.С.), залишеною без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 10.05.2016 (головуючий суддя - Гаврилюк О.М., судді - Майданевич А.Г., Коротун О.М.), задоволено заяву ПАТ "ДАК "Чорноморнафтогаз" про відстрочення виконання рішення Господарського суду м. Києва від 26.06.2014 у справі № 910/8753/14; відстрочено виконання рішення Господарського суду м. Києва від 26.06.2014 у справі № 910/8753/14 до 10.01.2017.
В касаційній скарзі Товариство з обмеженою відповідальністю "Укрмістантикор" просить скасувати ухвалені по справі судові акти та прийняти ухвалу, якою відмовити у задоволенні заяви про відстрочення виконання рішення Господарського суду м. Києва від 26.06.2014 у справі №910/8753/14, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, а саме: ч.3 ст.35 ГПК України, положень Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини".
Відзиву на касаційну скаргу сторони у справі не надіслали.
Відповідач-1 не скористався наданим процесуальним правом на участь у засіданні суду касаційної інстанції.
Заслухавши пояснення по касаційній скарзі представника позивача, який підтримав викладені в ній доводи, заперечення на касаційну скаргу представників відповідача-2, третьої особи, перевіривши правильність застосування норм матеріального та процесуального права в постанові апеляційного господарського суду, колегія суддів Вищого господарського суду України приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.
В обґрунтування поданої заяви відповідач-2 зазначає про скрутний матеріальний та фінансовий стан, який дає підстави для вирішення питання щодо надання відстрочки виконання рішення до 10.01.2017. При цьому, заявник зауважив, що для споживачів Генічеського району Херсонської області видобутий ПАТ "ДАТ "Чорноморнафтогаз" на газовому родовищі "Стрілкове" природний газ є єдиним джерелом для забезпечення їх потреб в період опалювального сезону. Судами встановлено, що відповідно до листа Головного управління контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері економічної безпеки Служби безпеки України від 30.07.2015 №3507 газопостачання Геніченського району Херсонської області здійснюється за рахунок природного газу, що видобувається на Стрілковому родовищі в районі коси Арабатська стрілка.
Заявник пояснює, що після вжиття заходів Державою Україна та Публічним акціонерним товариством "Державне акціонерне товариство "Чорноморнафтогаз" для відходу окупаційних військ Російської Федерації з частини Генічеського району Херсонської області, на якій розташоване газове родовище "Стрілкове", була отримана можливість для відновлення діяльності відповідача-2 щодо видобутку природного газу. Отримання коштів від реалізації природного газу, видобутого на газовому родовищі "Стрілкове" на протязі 2016 року, є єдиним джерелом отримання не тільки прибутку, а й взагалі доходів для заявника. Заявник вказує, що на газовому родовищі "Стрілкове" розміщена газонасосна станція та цілий технічно-майновий комплекс, який забезпечує видобування природного газу для надання житлово-комунальних послуг, зокрема опалення житла та підприємств комунальної та державної форми власності Генічеського району Херсонської області.
Після відходу окупаційних російських військ з території Арабатської стрілки виявилось, що газонасосна станція була в критичному стані, моніторинг щодо недопущення появи аварій, екологічних катастроф не проводився, втрачено контроль над підрахунком видобутого природного газу тощо. Судами встановлено, що листом від 27.11.2015 №1094 для того, щоб видобутий на газовому родовищі "Стрілкове" природний газ було поставлено на баланс надходження та розподілу природного газу на виконання листа від 23.11.2015 №21-8009/1.10-15 Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", ПАТ "ДАТ "Чорноморнафтогаз" надало планові показники видобутку газу зі Стрілкового газового родовища на 2016 рік (з квартальною розбивкою та помісячною розбивкою на 1 квартал 2016 року). Викладене зобов'язання щодо поставки на облік показників видобутку газу зі Стрілкового газового родовища передбачено керівними нормативними актами, що регламентують діяльність підприємств в нафтогазовому комплексі. Відповідно до пункту 2.1. наказу Міненерговугілля України від 26.11.2012 №920 "Про затвердження Порядку розроблення та погодження прогнозного річного балансу надходження та розподілу природного газу в Україні, планового (розрахункового) балансу надходження та розподілу природного газу та формування і затвердження планового розподілу постачання природного газу споживачам", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31.01.2013 за №196/22728 (далі наказ від 26.11.2012 №920), прогнозний річний баланс надходження та розподілу природного газу в Україні з урахуванням потреби в ньому галузей національної економіки, населення, а також можливостей газотранспортної системи розробляє оператор Єдиної газотранспортної системи України. Для розроблення прогнозного річного балансу надходження та розподілу природного газу в Україні суб'єкти ринку природного газу щороку до 15 жовтня надають Оператору відповідну інформацію. Згідно п.2.2.1. наказу від 26.11.2012 №920 газодобувні підприємства, яким, зокрема, є ДАТ "Чорноморнафтогаз", повинні надавати інформацію щодо прогнозних показників видобутку та реалізації природного газу в наступному році.
Також, досить важливим питанням було відновлення моніторингу за функціонуванням систем енергозабезпечення, безперебійного постачання видобутого природного газу з самого родовища до газотранспортної системи України, зокрема Генічеського району Херсонської області. Для безпосереднього забезпечення контролю за безаварійною експлуатацією об'єктів газового родовища, ПАТ "Державне акціонерне товариство "Чорноморнафтогаз" згідно наказів, наявних в матеріалах справи, прийняло на роботу працівників оперативно-виробничого відділу. Використання працівників на газовому родовищі не допустить виникнення аварій, катастроф та дозволить безперебійне постачання природного газу споживачам. Окрім цього, на газонасосній станції працює штат працівників, які забезпечують відновлення господарської діяльності товариства, зокрема, механізмом переміщення природного газу, що за технологією побудови газотранспортної системи потрапив на газове родовище "Глібовське", яке на сьогодні знаходиться на окупованій території Криму. У разі застосування до відповідача-2 з боку органів державної виконавчої служби примусових заходів, зокрема, накладення арешту на кошти, що знаходяться на банківських рахунках, стане неможливим виплата заробітної плати, що призведе до скорочення/звільнення штату працівників, які задіяні в робочому процесі на газовому родовищі та в механізмі повернення природного газу з окупованої території, що потягне за собою наслідки у вигляді виникнення підстав для аварій, технічних збоїв, соціальної напруги в Генічеському районі Херсонської області. Для споживачів у цьому районі видобутий природний газ в родовищі "Стрілкове" є єдиним джерелом для забезпечення їх потреб в опалювальний сезон, тощо.
Матеріали справи засвідчують, що для розв'язання проблеми щодо виникнення надзвичайних ситуацій в газотранспортній мережі України, 10.08.2015 між Публічним акціонерним товариством "Державне акціонерне товариство "Чорноморнафтогаз" (замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Газінжиніринг" (виконавець) було укладено договір про закупівлю послуг на виконання НДР від 10.08.2015 №5, за умовами якого виконавець зобов'язується надати замовникові послуги з виконання науково-дослідної роботи за темою: "Передінвестиційні дослідження варіантів використання надлишків природного газу видобутку Стрілкового газового родовища в літній період", а замовник - прийняти і оплатити послуги з виконання НДР.
Судами встановлено, що дане родовище "Стрілкове" експлуатується заявником спільно з Приватним акціонерним товариством "Пласт" на підставі договору про спільну діяльність від 05.03.2014 №272-14. Видобутий природний газ реалізовується Приватним акціонерним товариством "Пласт", який відповідно до умов п.п.3.10.6. договору про спільну діяльність має право на його реалізацію. За умовами п.6.2. договору про спільну діяльність прибуток, що отримується сторонами від спільної діяльності, підлягає розподілу пропорційно часткам, визначеним умовами вказаного договору. Згідно з п.п.3.10.10. договору про спільну діяльність від 05.03.2014 №272-14 ПАТ "Пласт" зобов'язаний сплатити учасникам спільної діяльності частину прибутку від спільної діяльності. У відповідності до п.6.1. договору про спільну діяльність від 05.03.2014 №272-14 також передбачено, що всі доходи, що отримуються в результаті спільної діяльності, використовуються в першу чергу на сплату податків та відшкодування матеріальних витрат.
Відтак, тільки по закінченню календарного/фінансового 2016 ПАТ "Пласт" підведе підсумки спільної діяльності, внаслідок чого сплатить відповідні податки і збори за результатами спільної діяльності, і лише після сплати податків та зборів ПАТ "Пласт" в період з 01.01.2017 року по 05.01.2017 матиме можливість виплатити Публічному акціонерному товариству "Державне акціонерне товариство "Чорноморнафтогаз" належну йому частину прибутку від спільної діяльності, що підтверджує вкрай скрутний матеріальний та фінансовий стан відповідача-2, який є підставою для вирішення питання щодо надання відстрочки виконання рішення до 10.01.2017.
Стягувач, ТОВ "Укрмістантикор", в скарзі посилається на те, що: судами попередніх інстанцій не надано належної правової оцінки тому факту, що боржнику вже була надана відстрочка виконання рішення у даній справі до 01.03.2016, проте боржник вдруге звернувся із заявою про відстрочку цього рішення, що свідчить про зловживання наданим правом; Державна фіскальна служба України листом від 14.03.2016 повідомила, що заявник має 97 рахунків у численних банківських установах у різних валютах, відкрив нові рахунки та найняв нових працівників протягом 2015 року, а також здійснює оплату наданих ТОВ "Газінжінірінг" послуг, що спростовує висновки судів про відсутність у боржника активів і неможливість виконання рішення; судами порушено положення ч.3 ст.35 Господарського процесуального кодексу України (далі ГПК України), оскільки встановлено інші обставини, ніж ті, що встановлені в ухвалі від 28.07.2015, якою відмовлено у задоволенні аналогічної заяви боржника про відстрочку виконання рішення у даній справі; судами не надано належної правової оцінки вини боржника у виникненні спору; судами порушені загальнообов'язкові норми міжнародного права та практика Європейського суду з прав людини щодо виконання рішення суду, як невід'ємної складової справедливого судового розгляду.
Відповідно до частини 1 статті 121 ГПК України при наявності обставин, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим, за заявою сторони, державного виконавця, прокурора чи його заступника або за своєю ініціативою господарський суд, який видав виконавчий документ, у десятиденний строк розглядає це питання у судовому засіданні з викликом сторін, прокурора чи його заступника і у виняткових випадках, залежно від обставин справи, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, ухвали, постанови, змінити спосіб та порядок їх виконання.
Підставою для відстрочки, розстрочки, зміни способу та порядку виконання рішення можуть бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим у визначений строк або встановленим господарським судом способом. Згоди сторін на вжиття заходів, передбачених статтею 121 ГПК України, ця стаття не вимагає, і господарський суд законодавчо не обмежений будь-якими конкретними термінами відстрочки чи розстрочки виконання рішення. Проте, вирішуючи питання про відстрочку чи розстрочку виконання рішення, зміну способу і порядку виконання рішення, господарський суд повинен враховувати матеріальні інтереси сторін, їх фінансовий стан, ступінь вини відповідача у виникненні спору, наявність інфляційних процесів у економіці держави та інші обставини справи, зокрема, щодо фізичної особи (громадянина) - тяжке захворювання її самої або членів її сім'ї, скрутний матеріальний стан, стосовно юридичної особи - наявну загрозу банкрутства, відсутність коштів на банківських рахунках і майна, на яке можливо було б звернути стягнення, щодо як фізичних, так і юридичних осіб - стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.
Судами встановлено, що 17.03.2014 нелегітимною Верховною Радою Республіки Крим прийнято постанову "Про незалежність Криму" №1745-6/14, відповідно до якої на території "Республіки Крим" не застосовується законодавство України.
17.03.2014 Верховною Радою Республіки Крим було прийнято постанову "Про питання енергетичної безпеки Республіки Крим" №1758-6/14, в якій зазначено, що власністю Республіки Крим є: рухоме та нерухоме майно ПАТ "Державне акціонерне товариство "Чорноморнафтогаз", розташоване на території Республіки Крим, її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони, увійшло і не увійшло до статутного капіталу товариства у складі необоротних (в тому числі нематеріальних) і оборотних активів, у тому числі державне (України) майно, передане йому у користування та те, що перебуває на балансовому і позабалансовому обліку".
Згідно ст.ст.1, 2, 3 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" тимчасово окупована територія України (далі - тимчасово окупована територія) є невід'ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України. Цей Закон визначає статус території України, тимчасово окупованої внаслідок збройної агресії Російської Федерації, встановлює особливий правовий режим на цій території, визначає особливості діяльності державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій в умовах цього режиму, додержання та захисту прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб. Для цілей цього Закону тимчасово окупованою територією, зокрема, визначається сухопутна територія Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, внутрішні води України цих територій.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України "Про визначення критеріїв віднесення об'єктів державної власності до таких, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави" від 03.11.2010 №999 до об'єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, належать, в тому числі, підприємства паливно-енергетичного комплексу, які забезпечують цілісність об'єднаної енергетичної системи України, зокрема, диспетчерське (оперативно-технологічне) управління зазначеною системою, експлуатують магістральні та міждержавні електричні мережі; атомні електростанції; гідроелектростанції з греблями, що забезпечують водопостачання споживачам; гідроакумулюючі електростанції та гідроелектростанції (крім малих гідроелектростанцій); підприємства, що провадять діяльність з транспортування магістральними газо- та нафтопроводами і зберігання у підземних нафто- та газосховищах.
За приписами Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження переліку об'єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави" від 03.03.2015 №83 Публічне акціонерне товариство "Державне акціонерне товариство "Чорноморнафтогаз" віднесено до категорії стратегічних підприємств паливно-енергетичного комплексу.
У відповідності з ч.3 ст.14, ч.1 ст.14-1 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні" Торгово-промислова палата України, зокрема, засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні, за зверненнями суб'єктів господарської діяльності та фізичних осіб. Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб'єкта господарської діяльності за собівартістю.
Отже, державою здійснюються всі можливі заходи для забезпечення діяльності підприємств паливно-енергетичного комплексу на належному рівні, що фактично обумовлено забезпеченням підприємствами паливно-енергетичного комплексу життєво важливих суспільних інтересів.
Аналогічна правова позиція викладена в рішенні Конституційного Суду України від 13.12.2012 №18-рп/2012 у справі за конституційним зверненням Товариства з обмеженою відповідальністю "ДІД Конс" щодо офіційного тлумачення положень п.15 ч.1 ст.37 Закону України "Про виконавче провадження" у взаємозв'язку з положеннями ч.1 ст.41, ч.5 ст.124, п.9 ч.3 ст.129 Конституції України, ст.115 ГПК України, п.п.1.3, 1.4 ст.1, ч.2 ст.2, абз.6 п.3.7 ст.3 Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу".
Торгово-промисловою палатою України було засвідчено настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) з 27.02.2014 Публічному акціонерному товариству "Державне акціонерне товариство "Чорноморнафтогаз", про що видано сертифікат від 03.12.2014 №2018 про форс-мажорні обставин (обставин непереборної сили).
За оцінкою судів встановлені ними обставини, а також обставини, наведені відповідачем в заяві від 22.03.2016 про відстрочку виконання рішення Господарського суду міста Києва від 26.06.2014 у справі № 910/8753/14, є винятковими в розумінні ст.121 ГПК України та достатніми для відстрочення виконання вказаного судового рішення до 10.01.2017, що не порушує принципів верховенства права, якими є юридична визначеність та розумність тривалості провадження.
Суди встановили, що надана Господарським судом міста Києва ухвалою від 03.09.2015 у справі №910/8753/14 відстрочка виконання рішення до 01.03.2016 була використана відповідачем для вирішення питань щодо експлуатації технічного комплексу газового родовища "Стрілкове", розробки варіантів використання надлишків природного газу та підготовки технічної документації щодо експлуатації газового родовища, що підтверджується договором про закупівлю послуг на виконання НДР від 10.08.2015 №5, договором від 14.07.2015 №106/15, договором про спільну діяльність від 05.03.2014 №272-14.
Доводи позивача, викладені в касаційній скарзі, не спростовують наявність виняткових за оцінкою судів обставин та надання відстрочення вказаного рішення до 01.01.2017 - строку, до якого відповідач-2 раніше вже звертався із заявою у липні 2015 року (т.4 а.с.26-30), проте така заява була задоволена частково, що не свідчить про зловживання ним процесуальним правом при зверненні із даною заявою. При цьому касаційна інстанція виходить і із того, що ухвалою від 03.09.2015 Господарський суд міста Києва відстрочив виконання рішення до 01.03.2016 без урахування додатково встановлених оскаржуваними судовими актами обставин, отже не з тотожних підстав (фактичне виконання плану заходів для відновлення господарської діяльності заявника та відновлення майнових прав).
Колегія суддів відзначає, що судами не було порушено положень ч.3 ст.35 ГПК України, приписів Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", оскільки оскарженими судовими актами не спростовувались обставини, встановлені в ухвалі Господарського суду міста Києва від 28.07.2015 у даній справі, а викладені в останній правові висновки не мають ознак преюдиціальних обставин; відстрочення виконання рішення, за умови належного обґрунтування об'єктивних обставин неможливості його виконання до настання певної події та оцінки їх судом як виключних, не порушує принципів верховенства права, якими є юридична визначеність та розумність тривалості провадження. Наявність у відповідача-2, якого віднесено до категорії стратегічних підприємств паливно-енергетичного комплексу, відкритих банківських рахунків, укладення ним договорів та прийняття на роботу працівників з метою, спрямованою на відновлення господарської діяльності, не засвідчує ані наявності на рахунках достатніх для виконання рішення коштів, ані можливості ведення звичайної господарської діяльності в належних умовах, оскільки такого не підтверджено матеріалами справи.
З урахуванням викладеного постанова Київського апеляційного господарського суду від 27.10.2015 у справі № 910/8753/14 підлягає залишенню без змін, а касаційна скарга - без задоволення.
Керуючись ст.ст.111 5 , 111 7 , 111 9 , ч.1 ст.111 10 , 111 11 , ст.111 13 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрмістантикор" залишити без задоволення.
Постанову Київського апеляційного господарського суду від 10.05.2016 у справі № 910/8753/14 залишити без змін.
Головуючий-суддя С. Бакуліна
Судді К. Грейц
В.Швець
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 09.08.2016 |
Оприлюднено | 15.08.2016 |
Номер документу | 59631333 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Бакуліна С. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні