Рішення
від 10.08.2016 по справі 908/1785/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 34/73/16

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10.08.2016 Справа № 908/1785/16

Господарський суд Запорізької області у складі судді Науменка А.О., при секретареві Курочкіній О.О.

За участю представників: від позивача - ОСОБА_1, довіреність № 16680/12 від 19.05.2016 р.; від відповідача - не з'явився.

Розглянув в судовому засіданні матеріали справи № 908/1785/16,

за позовом: Державної екологічної інспекції у Запорізькій області (69035, м. Запоріжжя, вул. 40 років Радянської України, 72-А);

до відповідача: Комунального підприємства В«Партизанський сількомунгоспВ» Партизанської сільської ради Приморського району Запорізької області (72150, Запорізька область, село Партизани, вул. Леніна, 68);

про стягнення суми.

Сутність спору:

Державна екологічна інспекція у Запорізькій області звернулась до господарського суду Запорізької області з позовом про стягнення з Комунального підприємства В«Партизанський сількомунгоспВ» Партизанської сільської ради Приморського району Запорізької області 21521,58 грн. шкоди, завданої внаслідок порушення природоохоронного законодавства.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 06.07.2016 р., позовна заява прийнята до розгляду, порушено провадження у справі № 908/1785/16, присвоєно номер провадження 34/73/16, справу до розгляду в засіданні господарського суду призначено на 20.07.2016 р.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 20.07.16. на підставі ст. 77 ГПК України розгляд справи відкладено на 10.08.16.

Позовні вимоги мотивовані тим, що у період: з 20.01.2016 р. по 26.01.2016 р. Інспекцією було проведено позапланову перевірку КП В«Партизанський сількомунгоспВ» , за результатами якої було складено акт. В ході перевірки було встановлено, що в період: з 01.01.2015 р. по 26.01.2016 р. відповідач здійснював забір води з артезіанської свердловини без дозволу на спеціальне водокористування, що є порушенням вимог ст. 44, 49 Водного Кодексу України. За вказаний період було забрано 21925 м 3 води, що підтверджується довідкою відповідача від 26.01.2016 р. Відповідно до «ОСОБА_1 розрахунку розміру відшкодування збитків, заподіяних державі, внаслідок порушення законодавства про охорону і раціональне використання водних ресурсів», затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища і ядерної безпеки України від 20.07.2009 року за № 389, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 року за № 767/16783, за період: з 01.01.2015 р. по 26.01.2016 р. розмір шкоди, заподіяної державі КП В«Партизанський сількомунгоспВ» , внаслідок забору підземних вод без дозволу на спеціальне водокористування становить 21521,58 грн. Обґрунтовуючи позовні вимоги, Державна екологічна інспекція у Запорізькій області посилається на ст.ст. 44, 48, 49, 110, 111 Водного кодексу України, ст. 47, 69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст. ст. 1, 49, 54, 84 Господарського процесуального кодексу України.

Представник позивача в судовому засіданні підтримав свої позовні вимоги, просив суд позов Державної екологічної інспекції у Запорізькій області задовольнити у повному обсязі.

04.08.16. електронною поштою від Комунального підприємства В«Партизанський сількомунгоспВ» Партизанської сільської ради Приморського району Запорізької області надійшли пояснення, згідно яких відповідач просить розглянути справу без його участі. Заперечень, щодо стягнення з КП «Партизанський сількомунгосн» Партизанської сільської ради Приморського району Запорізької області 21521,58 грн. шкоди, завданої внаслідок порушення природоохоронного законодавства, не має.

За клопотанням представників сторін, розгляд справи здійснювався без застосування засобів фіксації судового процесу.

У відповідності до ст. 85 ГПК України в судовому засіданні було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи та вислухавши пояснення представників сторін, суд

ВСТАНОВИВ:

Державною екологічною інспекцією у Запорізькій області у період: з 20.01.2016 р. по 26.01.2016 р. було проведено позапланову перевірку Комунального підприємства В«Партизанський сількомунгоспВ» , за результатами якої було складено акт.

В акті перевірки встановлено, що в період: з 01.01.2015 р. по 26.01.2016 р. відповідач здійснював свою діяльність без дозволу на спеціальне водокористування, що є самовільним використанням водних ресурсів та є порушенням ст. 110 ВКУ.

За поясненнями позивача, Комунального підприємства В«Партизанський сількомунгоспВ» здійснював забір води з артезіанської свердловини без дозволу на спеціальне водокористування, що є порушенням вимог ст. 44, 49 Водного Кодексу України. За період: з 01.01.2015 р. по 26.01.2016 р. було забрано 21925 м 3 води, що підтверджується довідкою відповідача від 26.01.2016 р. № 1.

Згідно «ОСОБА_1 розрахунку розміру відшкодування збитків, заподіяних державі, внаслідок порушення законодавства про охорону і раціональне використання водних ресурсів», затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища і ядерної безпеки України від 20.07.2009 року за № 389, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 року за № 767/16783, за період: з 01.01.2015 р. по 26.01.2016 р. розмір шкоди, заподіяної державі КП В«Партизанський сількомунгоспВ» , внаслідок забору підземних вод без дозволу на спеціальне водокористування визначено позивачем в сумі 21521,58 грн.

Згідно протоколу № 003055 від 26.01.16 р. та постанови про накладення адміністративного стягнення № 000003/01/13 від 26.01.16. директора КП В«Партизанський сількомунгоспВ» за самовільне водокористування притягнуто до адміністративної відповідальністю за ст. 48 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Доказів оскарження постанови № 000003/01/13 від 26.01.16. суду не надано.

Згідно припису № 4 від 26.01.16. відповідачеві приписано отримати дозвіл на спеціальне водокористування.

Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши представлені докази, заслухавши представників сторін, суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню виходячи з наступного.

Відповідно до статті 38 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», використання природних ресурсів в Україні здійснюється в порядку загального і спеціального використання природних ресурсів. В порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України, - на пільгових умовах.

Статтею 46 Водного кодексу України передбачено, що водокористування може бути двох видів - загальне або спеціальне.

Відповідно до статті 48 Водного кодексу України, спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.

Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) та інших державних і громадських потреб.

Згідно ч. 1 ст. 49 Водного кодексу України спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу, який видається Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями - у разі використання води водних об'єктів загальнодержавного значення; органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами за погодженням із Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями - у разі використання води водних об'єктів місцевого значення.

Пунктом 9 ст. 44 Водного кодексу України встановлений обов'язок водокористувача здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.

У відповідності до приписів статей 68, 69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодування позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.

Згідно зі статтею 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Підставою деліктної відповідальності є протиправне шкідливе винне діяння особи, яка завдала шкоду. Для відшкодування завданої шкоди необхідно довести такі факти як неправомірність поведінки особи; вину заподіювача шкоди; наявність шкоди; причинний зв'язок між протиправною поведінкою та заподіяною шкодою.

Наявність всіх зазначених умов є обов'язковим для прийняття судом рішення про відшкодування шкоди. Відсутність хоча б одного з цих елементів виключає відповідальність за заподіяну шкоду.

У деліктних правовідносинах саме на позивача покладається обов'язок довести наявність шкоди, протиправність (незаконність) поведінки заподіювача шкоди та причинний зв'язок такої поведінки із заподіяною шкодою. У свою чергу відповідач повинен довести, що в його діях (діях його працівників) відсутня вина у заподіянні шкоди.

Порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів встановлено В«Методикою розрахунку розміру відшкодування збитків, заподіяних державі, внаслідок порушення законодавства про охорону і раціональне використання водних ресурсівВ» , затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009 року за № 389 (надалі - ОСОБА_1).

За змістом ч. 2 ст. 48, ч. 1 ст. 49, ст. 110 ВК України забір води без дозволу на спеціальне водокористування є самостійною підставою для нарахування та відшкодування збитків за п.п. 1.2, 9.1 ОСОБА_1 розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20 липня 2009 р. № 389, і не поєднується з іншими діями, зокрема забрудненням підземних вод, за яке також встановлено самостійну відповідальність (постанова Верховного Суду України від 3 вересня 2013 р. у справі № 3-26гс13).

Згідно п. 9.1. Методики, розрахунок розміру відшкодування збитків, обумовлених самовільним використанням водних ресурсів при відсутності дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води), здійснюється за формулою: Зсам = 5 х W х Тар.

Розрахунок шкоди в розмірі 21521,58 грн. здійснено позивачем у відповідності до п. 9.1. Методики, за формулою: Зсам = 5*21925*0,6544* 0,3 = 21521,58 грн., де 21925 - об'єм води, що використана самостійно без дозволу за спеціальне одокористування; 0,6544 - розмір в грн., аналогічний ставці збору за спеціальне використання води, встановленої ст. 325 Податкового кодексу України, поділений на 100 м 3 ; 0,3 - коефіцієнт, що застосовують до ставок зброку житлово-комунальні підприємства.

Доказів сплати нарахованої шкоди в сумі 21521,58 грн. відповідачем суду надано не було.

Отже, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Щодо порядку зарахування коштів, отриманих як компенсація шкоди, заподіяної порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища слід зазначити наступне.

Відповідно до Бюджетного кодексу України та Закону України від 25 грудня 2015 року № 928-VIII "Про Державний бюджет України на 2016 рік" надходження за кодом бюджетної класифікації доходів 24062100 "Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності" зараховуються на аналітичні рахунки, відкриті у Головному управлінні за балансовим рахунком 3311 "Кошти, які підлягають розподілу між державним і місцевими бюджетами". Зазначені рахунки відкрито у розрізі територій.

Згідно з пунктами 2.5, 2.6 Порядку казначейського обслуговування доходів та інших надходжень державного бюджету, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.01.2013 № 43, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19.02.2013 за № 291/22823, платники перераховують платежі до державного бюджету у готівковій або безготівковій формі на відповідні рахунки за надходженнями, відкриті в органах Казначейства, за місцезнаходженням (місцем проживання) платника, якщо інше не встановлено законодавством. Перерахування грошових коштів, сплачених платниками до державного бюджету, здійснюється через Систему електронних платежів Національного банку України (далі по тексту - СЕП НБУ) на рахунки, відкриті в органах Казначейства відповідно до законодавства.

На підставі Порядку організації роботи органів Державної казначейської служби України у процесі казначейського обслуговування державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями, затвердженого наказом Державної казначейської служби України від 09.08.2013 № 128, кошти, які надійшли за день На рахунки 3311, у регламентований час розподіляються Головним управлінням в автоматичному режимі за встановленими нормативами між державним бюджетом та відповідними місцевими бюджетами.

Відповідно до Бюджетного кодексу України надходження за кодом бюджетної класифікації доходів 24062100 "Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності" розподіляються наступним чином:

- 30 відсотків до доходів спеціального фонду Державного бюджету України;

- 20 відсотків до спеціального фонду обласного бюджету;

- 50 відсотків до спеціального фонду відповідних місцевих бюджетів (сільських, селищних, міських бюджетів, бюджетів об'єднаних територіальних громад, що створюються згідно з законом та перспективним планом формування територій громад).

Після розподілу кошти у відповідних обсягах засобами програмного забезпечення перераховуються за належністю.

Відповідно до ст. ст. 44, 49 ГПК України судові витрати покладаються на сторін пропорційно задоволеним вимогам.

Керуючись ст. ст. 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з Комунального підприємства В«Партизанський сількомунгоспВ» Партизанської сільської ради Приморського району Запорізької області (72150, Запорізька область, село Партизани, вул. Леніна, 68, ідентифікаційний код юридичної особи: 33764839) до спеціального фонду Державного бюджету України 6 456 (шість тисяч чотириста п'ятдесят шість) грн. 47 коп. шкоди, заподіяної державі внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, що становить 30% грошових стягнень за шкоду, до спеціального фонду обласного бюджету Запорізької обласної ради 4 304 (чотири тисячі триста чотири) грн. 32 коп. шкоди, заподіяної державі внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, що становить 20% грошових стягнень за шкоду, та до спеціального фонду місцевого бюджету Партизанської сільської ради Приморського району Запорізької області 10 760 (десять тисяч сімсот шістдесят) грн. 79 коп. шкоди, заподіяної державі внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, що становить 50% грошових стягнень за шкоду, із зарахуванням коштів на відповідний аналітичний рахунок, відкритий в головному управлінні Державного казначейства України у Запорізькій області за балансовим рахунком 3311.

Стягнути з Комунального підприємства В«Партизанський сількомунгоспВ» Партизанської сільської ради Приморського району Запорізької області (72150, Запорізька область, село Партизани, вул. Леніна, 68, ідентифікаційний код юридичної особи: 33764839) на користь Державної екологічної інспекції у Запорізькій області (69035, м. Запоріжжя, вул. 40 років Незалежної України, 72-А, ідентифікаційний код юридичної особи: 38025388) 1 378 (одна тисяча триста сімдесят вісім) грн. 00 коп. судового збору.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Згідно ст. 85 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 15.08.2016р.

Суддя А.О. Науменко

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення10.08.2016
Оприлюднено22.08.2016
Номер документу59724930
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/1785/16

Судовий наказ від 02.09.2016

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Рішення від 10.08.2016

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 20.07.2016

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 06.07.2016

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні