Рішення
від 10.08.2016 по справі 923/707/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Театральна, 18

тел. /0552/ 49-31-78

Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 серпня 2016 року Справа № 923/707/16

Господарський суд Херсонської області у складі судді Пінтеліної Т.Г. при секретарі Івлевій В.О. , розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Новокаховська місцева прокуратура Херсонської області в інтересах держави в особі ПОЗИВАЧА-1 Цюрупинської районної державної адміністрації, м.Цюрупинськ Херсонської області,

ПОЗИВАЧА-2 Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області м.Херсон

до Відповідача : Селянського фермерського господарства "ЛАН-К" , код ЄДРПОУ 32021744, с.Виноградове Цюрупинського району Херсонської області

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

за участю прокурора відділу ОСОБА_1посв. № 006314 від 26.09.2012р.

представників сторін:

від позивача -1- не з'явився

від позивача - 2 - ОСОБА_2 дов. № 32-21-0,4-1477/2-16 від 20.01.2016р.

від відповідача - ОСОБА_3 дов. № 18-07/16 від 18.07.2016р.

Прокурор Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області звернувся до господарського суду Херсонської області з позовною заявою в інтересах держави в особі Позивача-1 та Позивача-2 до Відповідача- Сілянського формерського господарства "ЛАН-К", код ЄДРПОУ 32021744, с.Виноградове Цюрупинського району Херсонської області про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 17.09.2002р. та просить постановити рішення, яким внести зміни до договору оренди земельної ділянки стосовно сторони орендодавця по зазначеному договору та розміру орендної плати.

Ухвалою від 08.07.2016р. суд прийняв позовну заяву, порушив провадження у справі та призначив справу до розгляду в засіданні господарського суду на 28.07.2016р.

Ухвалою від 28.07.2016р. суд розгляд справи відклав, призначив судове засідання на "10" серпня 2016 р., явку в засідання представників сторін з доказами про повноваження, визначеними ст. 28 ГПК України, визнав обов'язковою, зобов'язав Відповідача надати письмовий відзив на позов з документальним обґрунтуванням викладених в ньому обставин, копії статутних та реєстраційних документів, декларації по земельному податку за період з 2012 по 2016р.р., довідку податкової служби про фактичні суми сплати плати за землю (орендної плати по спірному договору) за період з 2012 по 2016р.р.

Позивач-1 повністю підтримав позов прокурора та пояснив наступне. Відповідно до договору оренди землі від 07.09.2002року, зареєстрованого у Виноградівській сільській раді 17.09.2002 року за № 38/4 (далі - Договір). СФГ «ЛАН-К» є орендарем земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 285,0 га для ведення фермерського господарсіва в адміністративних межах Виноградівської сільської ради. Орендодавцем по договору є Цюрупинська районна державна адміністрація, яка у 2002 році згідно ст.122 Земельного кодексу України була розпорядником зазначеної землі. Договір оренди чинний до 17.09.2051 року.

Додатковим договором від 29.10.2010 року, зареєстрованим у Цюрупинському реєстраційному окрузі Херсонської регіональної філії Центру ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис в розділі Книги 4АА001716 від 13.12.2010 року за № 041072900012 до пункту 9 Договору внесено зміни, згідно яких передбачено, що орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі у розмірі 0,5% (нуль цілих п'ять десятих відсотка) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки терміном на три роки, яка становить 42374.91 (Сорок дві тисячі триста сімдесят чотири) гривні 91 копійка.

З 01.04.2016 року Законом України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» від 27.03.2014р. № 1166-VII внесено зміни до підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, згідно яких розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

З 01.01.2013 року внесені зміни до ст. 122 Земельного кодексу України, згідно яких центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб. Тобто з 01.01.2013року повноваженнями щодо внесення змін до договорів оренди землі сільськогосподарського призначення наділене Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області та його районні відділи (відповідне роз'яснення надане обласною державною адміністрацією листом від 16.05.2013року № 39-600-779/9-13/404. що додається).

З метою внесення змін до договору оренди землі у частині приведення його умов щодо розміру орендної плати у відповідність до законодавства відділом Держземагентства у Цюрупинському районі (на даний час Держгеокадастру) орендарю направлялись відповідні листи (від 06.06.2014 року № 1068/01-13. від 22.04.2015 року № 27-28-0.3-827/2-15) та безпосередньо Головним управлінням Держгеокадастру (лист від 28.01.2016 року № 19-21-0.102-2877/2-16). Копії листів додані до позовної заяви.

Також Позивач-1 звертає увагу суду на роз'яснення, що містяться у абзаці 4 підпункту 2.19 пункту 2 постанови Пленуму ВГСУ від 17.05.2011р. № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин», а саме, що «статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати.

Позивач-2 повністю підтримав позов прокурора та пояснив наступне. Головне управління, відповідно до частини 4 статті 122 Земельного кодексу України та Положення про Головне управління, з 01.01.2013р. розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах визначених Земельним кодексом України на території Херсонської області.

До 01.01.2013 року, відповідно до положень Земельного кодексу України, який діяв на той час, повноваження щодо розпорядження землями державної власності сільськогосподарського використання належали відповідній районній державній адміністрації які на їх території передавали землі у власність або у користування.

Починаючи з 2013 року Головним управлінням, як єдиним розпорядником земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Херсонської області (на відмінно від районних державних адміністрацій, які розпоряджалися землями лише на території відповідного району Херсонської області), проводився аналіз усіх договорів оренди землі сільськогосподарського призначення Херсонської області, в тому числі перегляд їх на відповідність вимогам законодавства, орендної плати, строку дії тощо.

Під час проведення моніторингу встановлено, що 17.09.2002р. між Цюрупинською районною державною адміністрацією та Відповідачем - СФГ «ЛАН-К» укладено договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 285,0000 га, строком на 49 років.

Відповідно до додаткової угоди від 29.10.2010р. внесено зміни до договору оренди від 17.09.2002р. в частині орендної плати та встановлено, що орендна плата, крім іншого, вноситься у грошовій формі в розмірі 0,5 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки терміном на три роки.

Відділом Держземагентства у Цюрупинському районі Херсонської області за дорученням Головного управління, листом від 22.01.2014 № 119/01-10/10 (лист наявний в матеріалах справи) повідомлено голову СФГ «ЛАН-К» про необхідність звернутися до Головного управління для перегляду орендної плати, оскільки відповідно до додаткової угоди від 29.10.2010р. розмір орендної платі встановлено на три роки.

Лист голова СФГ «ЛАН-К» отримав, проте пропозицію Головного управління на перегляд розміру орендної плати залишив без уваги.

Законом України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» з 01 квітня 2014 року внесено зміни до Податкового кодексу України (далі - Кодекс) та визначено граничні межі розміру орендної плати від нормативної грошової оцінки.

Пунктом 288.5 статті 288 Кодексу зазначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу, крім іншого, не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки

Кодексом на законодавчому рівні визначено граничний розмір орендної плати, тобто орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру плати є підставою для перегляду орендної плати.

Згідно із статтею 30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Головним управлінням та Відділом Держгеокадастру у Цюрупинському районі Херсонської області, листами від 06.06.2014р. № 1068/01-13, від 22.04.2015р. № 27-28-0.3-827/2-15, від 28.01.2016р. № 19-21-0.102-2877/2-16 (листи наявні матеріалах справи), направлялися відповідні пропозиції до СФГ «ЛАН - К» щодо необхідності перегляду розміру орендної плати та внесення змін до договору оренди землі, проте пропозиції головою СФГ «ЛАН-К» знову залишені без реагування.

Оскільки пропозиції про перегляд орендної плати орендарем систематично ігнорувалися, Головним управлінням, як розпорядником земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Херсонської області, були направлені відповідні листи від 13.04.2016р. № 10-21-1.8192/2-16, від 05.07.2016р. № 10-21-0.4-12618/2-16 (копії з додатком додаються) до органів прокуратури для вжиття заходів прокурорського реагування про внесення змін до договорів оренди землі в частині розміру орендної плати у судовому порядку.

Відповідач надав відзив , яким заперечує проти внесення відповідних змін до договору оренди земельної ділянки . Мотивуючи необхідність внесення змін до договору оренди, прокурор зазначає про набрання чинності Закону України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання України», яким внесено зміни до Податкового кодексу України та встановлено мінімальну орендну плату у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Вказане, на думку прокурора, є підставою для звернення з позовом та приведення спірного договору оренди у відповідність до вимог чинного законодавства. Водночас, прокурор вказує, що оскільки розпорядником земель, які перебувають в орендні Відповідача, є Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, слід замінити сторону у договорі оренди, шляхом внесення відповідних змін.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним прокурором обставинам, Відповідач виходить з наступного. Конституція України (ст. 19) встановлює, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. До загальних принципів господарювання відноситься заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини (ст. 6 ГК України). Згідно п. З ч. 1 ст. З ЦК України, однією із загальних засад цивільного законодавства є свобода договору. Статтею 627 ЦК України (свобода договору) встановлено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Свобода договору означає право громадян або юридичних осіб вступати чи утримуватися від вступу у будь-які договірні відносини. Свобода договору проявляється також у можливості наданій сторонам за взаємною згодою визначати умови договору, також за взаємною згодою змінювати ці умови або утримуватись від пропозицій про їх зміну .

У відповідності до ст. 629 ЦК України, договір є обов'язковим для виконання сторонами. Згідно ст. ст. 525, 526 ЦК України одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом; зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору.

Частиною 1 ст. 193 ГК України передбачено, що суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Положеннями ч. 1 ст. 651 ЦК України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Тз цими положеннями кореспондується норма ч. 1. ст. 188 ГК України, якою також встановлено, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.

Норма ст. 30 Закону України «Про оренду землі» так само передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Порядок зміни та розірвання договору визначено частинами 2-5 ст. 188 ГК України. На переконання Відповідача цитовані норми права встановлюють правило, згідно якого зміна договору можлива лише у двох випадках: або добровільно за згодою сторін, або примусово у разі, якщо обов'язок внести зміни прямо передбачений законом або договором.

З урахуванням ст. 4-3 та ст. 33 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності; сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами; кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень), Позивач стверджує, що обов'язок по доведенню існування в законі чи договорі обов'язку Відповідача внести зміни у спірний договорі оренди земельної ділянки покладений на Позивача. Проте, у даному випадку, цей тягар доказування прокурором не витриманий. Позивач вважає, що доказів існування обов'язку Відповідача внести зміни до відповідного договору оренди землі не надано.

Норми права, на які посилається позивач у позові (ст. ст. 632, 651, 652, 653 ЦК України, ст. 188 ГК України, ст.ст. 15, 21, 30 Закону України «Про оренду землі» та інші) містять правила, які регулюють загальні засади зміни та розірвання договорів, загальні засади відносин пов'язаних із платою за землю. Жодна з норм, вказаних прокурором, не містить прямого припису про обов'язковість зміни умов договору оренди землі в частині розміру орендної плати у зв'язку із прийняттям Податкового кодексу України або внесення змін до положень Податкового кодексу України, оскільки їх дія поширюється лише на ті правовідносини, які виникли після їх прийняття, а договір, до якого прокурор просить внести зміни, укладено раніше.

Так само, Відповідач вважає, що немає таких приписів про обов'язкову зміну розміру орендної плати і в нормах Податкового кодексу України, на які також посилається прокурор. Дійсно, статтями 288. 289 ПК України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди з урахуванням нормативної грошової оцінки (річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки).

Проте Відповідач вважає, що наведене правило стосується саме встановлення розміру орендної плати, а не її зміни, тобто ці норми застосовуються під час укладання договору, а не протягом його виконання.

На думку Відповідача жодною з норм Податкового кодексу України не передбачено обов'язку вносити зміни в договір у кожному разі, коли після його укладення змінився розмір орендної плати (у відсотковому значенні), в залежності від нормативної грошової оцінки , а посилання прокурора на те, що орендна плата за землю державної та комунальної власності є регульованою ціною не спростовують наведеного висновку, адже державне регулювання розміру орендної плати, як зазначалось вище, здійснюється на стадії укладання договору, а не на стадії його виконання. ОСОБА_4 України «Про ціни та ціноутворення», ні Господарський кодекс України (зокрема ст. 191) не передбачають можливості зміни в односторонньому порядку цін у вже укладених договорах в обхід загального порядку змін умов договору, встановленого ч. 1 ст. 651 ЦК України, ст. 188 ГК України.

Прокурор в судовому засіданні підтримав позовні вимоги повністю.

Представник позивача-2 також підтримує заявлені позовні вимоги, як і Позивач-1 Цюрупинська (олешківська) РДА. Суд заслухав представників сторін, дослідив матеріали справи та встановив наступне.

Статтею 121 Конституції України на пр окуратуру покладено обов'язок представництва інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом.

Згідно до ст.2 ГПК України господарський суд порушує справи за позовними заявами прокурорів та їх заступників, які звертаються до суду в інтересах держави.

Відповідно статті 29 ГПК України, у разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі, органу уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

Статтею 23 Закону України «Про прокуратуру» передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійсняє або неналежним чином здійснює орган державно, влади орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відновиш повноваження, а також у разі відсутності такого органу. .

Згідно зі ст.14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Аналогічні положення містяться і у ст.ст.1, 2 Земельного кодексу України відповідно до яких земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб’єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Аналіз норм Конституції України, Земельного кодексу України свідчить, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у земельних правовідносинах діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок. Реалізуючи ці повноваження, вказані органи вступають у цивільні правовідносини та господарські правовідносини з юридичними та фізичними особами.

Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2002 № 15-рп/2002 (про досудове врегулювання спорів) визначено, що положення ч. 2 ст. 124 Конституції України стосовно поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами.

Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист. Обрання певного захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору не є обов'язком, а є правом особи, яка добровільно із власних інтересів його використовує. Тобто, відсутність згоди на зміну умов договору не позбавляє право звернутися до суду із позовом про внесення змін до договору.

За таких обставин суд не приймає заперечення Відповідача щодо односторонньої відмови або односторонньої зміни умов договору оренди земельної ділянки

Відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» № 5245-УІ від 06.09.2012, який набрав чинності з 01.01.2013р., землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими. Землі розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, які перебувають у комунальній власності чи на яких розташовані об'єкти нерухомого майна комунальної власності, є землями державної власності.

Згідно зі ст. 122 Земельного кодексу України (зміни до якої внесено на підставі вищевказаного Закону) розпорядником земель сільськогосподарського призначення державної власності є центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи. Таким органом у Херсонській області є Головне управління Держгеокадастру України в Херсонській області. До 01.01.2013р. розпорядниками земель вказаної категорії були місцеві державні адміністрації, якими укладалися відповідні договори оренди землі.

Звернення прокурора до суду із позовом про внесення змін до договору оренди земельної ділянки обумовлено встановленням прокурором порушень вимог земельного та податкового законодавства, внаслідок чого державний та місцевий бюджети недоотримують кошти від платежів за землю (орендна плата), що також порушує економічні інтереси держави.

Наявність договорів оренди земельних ділянок, укладених органами місцевого самоврядування, у яких розмір орендної плати за користування земельними ділянками менш ніж розмір орендної плати, передбачений податковим законодавством України, призводить до недотримання місцевим бюджетом плати за землю.

Враховуючи вищевказане, дана позовна заява пред'явлена в інтересах Цюрупинської районної державної адміністрації, яка на даний час виступає стороною даного договору оренди земельної ділянки та на момент його укладення була розпорядником земель переданих в оренду.

Порушення інтересів держави полягає в тому, що тривале невжиття заходів щодо перегляду розміру орендної плати за користування земельними ділянками державної власності призводить до недоотримання місцевим бюджетом значної суми коштів, що в свою чергу порушує інтереси держави, не сприяє досягненню проголошеної мети - запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні.

Так, вивченням матеріалів встановлено факти невідповідності вимогам Податкового кодексу України розміру орендної плати за користування земельними ділянками.

Новокаховською місцевою прокуратурою встановлено, що 04.06.2009р. між Цюрупинською районною державною адміністрацією в особі голови ОСОБА_5 та Фермерським господарством «ЛАН-К», відповідно до розпорядження голови районної державної адміністрації №494 від 25.09.2002р, укладено договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 285,00 га, у тому числі для зрошування - 270,3 га, рілля богарна - 8,30 га, лісосмуги - 5,2 га, польові шляхи - 1,6 га.

Земельна ділянка знаходиться на території Виноградівської сільської ради, договір оренди укладено строком на 49 років.

Договір оренди земельної ділянки зареєстровано у Виноградівській сільській раді за №38 від 17.09.2002 року.

Відповідно до додаткового договору до договору оренди земельної ділянки від 29.10.2010 та діючої на момент укладання вищевказаного договору вимоги закону, орендна плата встановлювалася у розмірі 0,5% від нормативно грошової оцінки, що у грошовій формі становить 42374,91 грн. на рік.

Пунктом 2.3 зазначеного договору визначено, що орендна плата вноситься у бюджет Виноградівської сільської ради на рахунок №33217812800289, код платежу 13050200, УДК у Херсонській області, МФО 852010, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця. У розмір орендної плати входить податок на землю. Розмір орендної плати може бути переглянутий достроково по ініціативі сторін договору та згідно чинного законодавства. Уточнення розміру орендної плати на послідуючий період оренди проводиться в першому кварталі кожного наступного року за згодою сторін і оформлюється у вигляді змін до договору.

Розмір орендної плати, що встановлена у вказаному договорі не відповідає вимогам діючого законодавства з наступних підстав.

Питання сплати податку на землю та орендну плату за користування земельною ділянкою регулюється Податковим кодексом України.

Відповідно до пункту 269.1 ст. 269 Податкового кодексу України (далі -Кодексу) платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Останні ж, як визначає зміст підпункту 14.1.73 пункту 14.1 ст.14 цього Кодексу, це особи, яким, зокрема, на умовах оренди надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності. Отже, Кодекс визначив обов'язок й орендаря сплачувати земельний податок у формі орендної плати.

Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності -обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 пункту 14.1 ст. 14 Кодексу).

Законом України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» (набув чинності з 01.04.2014) введено в дію зміни до підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу, відповідно до яких розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Таким чином, Податковим кодексом України на законодавчому рівні визначено граничний розмір орендної плати, тобто орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду орендної плати.

Отже у вказаному договорі оренди земельної ділянки розмір орендної плати визначено нижче розміру, встановленого діючим законодавством України, в зв'язку з чим має місце зниження надходжень орендної плати до місцевого бюджету, чим порушено державні інтереси.

За таких обставин судом не приймаються заперечення Відповідача щодо відсутності у нього обов'язку сплачувати орендну плату за землі державної власності на рівні не менше 3 % від нормативної грошовї оцінки зазначеної земельної ділянки. Крім того, відповідним рішенням органу владних повноважень може бути встановлений і більший розмір орендної плати, ніж 3%.

Разом з тим, невжиття заходів щодо перегляду розміру орендної плати за користування вказаною земельною ділянкою призводить до щорічного недоотримання коштів місцевим бюджетом.

Відділом Держгекадастру у Цюрупинському районі Херсонської області та Головним Управлінням Держгеокадастру у Херсонській області, як розпорядником земель сільськогосподарського призначення державної власності відповідно до статті 122 Земельного кодексу України 22.04.2015р. та 06.06.2014р., 22.01.2014р., 28.01.2016р. направлено відповідачу листи з повідомленням про необхідність внести зміни до вищевказаного договору оренди щодо зміни орендної плати. Проте, вказаними діями результатів не досягнуто.

На теперішній час ФГ «ЛАН-К» самостійно не зверталося до Головного Управління Держгеокадастру у Херсонській області та Цюрупинської районної державної адміністрації для укладання додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки площею 285,00 га на території Виноградівської сільської ради.

Цюрупинська районна державна адміністрація, як сторона по договору, самоусунулась від приведення його у відповідність до вимог діючого земельного законодавства.

В зв'язку з тим, що Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області не вжито всіх можливих заходів, направлених на перегляд розміру орендної ставки за спірним договором, зміни до вказаного договору оренди землі до цього часу не внесено, відповідну Додаткову угоду не укладено. Також ГУ Держгеокадастру в Херсонській області з 2013 року не ініційовано та не внесено зміни до договору в частині орендодавця.

Згідно ч 2 ст. 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Таким чином, враховуючи, що згідно умов діючого договору орендодавцем є Цюрупинська РДА, а розпорядником земель на теперішній час є Держгеокадастр, прокурором позов пред'являється в інтересах держави в особі Цюрупинської районної державної адміністрації та ГУ Держгеокадрастру в Херсонській області.

Згідно із ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

У разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".

Суд зазначає, що оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору. Якщо зі зміною граничного розміру орендної плати таку ж зміну до договору оренди в установленому законом порядку не внесено, то застосуванню підлягає відповідна умова договору.

Необхідно зазначити, що згідно з частиною третьою статті 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Відповідно до ст. 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Положеннями п.288.1 ст.288 Податкового кодексу України передбачено, що підставою нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Відповідачем у справі є ФГ «ЛАН-К», однак законодавець не визначає обов'язку саме орендодавця на ініціювання та внесення змін до договору в частині його приведення у відповідність з вимогами чинного законодавства. Такий обов'язок є у обох сторін договору.

ГУ Держгеокадастру у Херсонській області з 01.01.2013 по 17.05.2016 не вжито дієвих заходів на внесення змін до договору в частині зміни орендодавця. При цьому, Цюрупинська районна державна адміністрація фактично позбавлена можливості в силу закону на ініціювання укладення додаткової угоди від свого імені.

Враховуючі викладене, суд погоджується з доводами прокурора про необхідно внести зміни до договору оренди землі, укладеного між Цюрупинською районною державною адміністрацією, та ФГ «ЛАН-К», зареєстрованого у Виноградівській сільській раді за №38 від 17.09.02, а саме в зв'язку з тим, що відповідно до вимог ч.4 ст. 122 Земельного кодексу України на даний час розпорядником земель, що перебувають в оренді відповідача на території Херсонської області є Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, змінити сторону договору, а саме Орендодавця земельної ділянки з Цюрупинської районної державної адміністрації на Головне управління Держгеокадастру в Херсонській області.

Також, керуючись приписами Податкового кодексу України, пункт 2.3 Договору необхідно викласти в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік».

Судом не приймаються заперечння Відповідача, оскільки вони протирічать як матеріалам справи, так і приписам законодавства щодо розміру орендної плати за землі державної власності.

Відповідно до ст. 49 ГПК України стороні, на користь якої ухвалено рішення, суд присуджує з другої сторони понесені нею і документально підтверджені судові витрати. Якщо позов задоволено частково, судові витрати присуджуються позивачеві пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, а відповідачеві - пропорційно до тієї частини позовних вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.

Витрати по сплаті судового збору під час пред'явлення цієї позовної заяви в інтересах Цюрупинської районної державної адміністрації та Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області понесла прокуратура Херсонської області, а не позивачі, що підтверджується квитанцією про сплату судового збору. Враховуючи викладене, зодовольняючи позовні вимоги , наявні підстави для стягнення з відповідача на користь прокурора судових витрат у розмірі 1378 грн.

Вступна та резолютивна частини рішення проголошені судом у присутності прокурора та представників сторін.

Керуючись Податковим кодексом України, ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», ст. 30 Закону України «Про оренду землі», ст. ст. 44-49, 54, 61, 84 - 85, Господарського процесуального кодексу України, - суд

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити повністю. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 17.09.2002р., укладеного між Цюрупинською районною державною адміністрацією, ідентифікаційний код 04059823, вул. Гвардійська ,24, м. Цюрупинськ та селянським фермерським господарством «ЛАН-К», ідентифікаційний код 32021744 ( місцезнаходження Херсонська обл., Цюрупинськ р-н, с. Виноградове, вул. Фрунзе,4), зареєстрованого у Виноградівській сільській раді за № 38 від 17.09.2002р.,

- виклавши пункт 2.3 Договору в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі З відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік»;

- замінити за текстом договору сторону договору оренди землі, визначивши Орендодавцем земельної ділянки Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, ідентифікаційний код 39766281, вул. 40 років Жовтня, 136-а, м. Херсон замість Херсонської обласної державної адміністрації, код ЄДРПОУ 00022645, м. Херсон, пл. Свободи 1.

2. Стягнути з усіх рахунків селянського фермерського господарства «ЛАН-К», ідентифікаційний код 32021744 ( місцезнаходження Херсонська обл., Цюрупинськ р-н, с. Виноградове, вул. Фрунзе,4), на користь прокуратури Херсонської області судовий збір в сумі 1 378 (Одна тисяча триста сімдесят вісім) грн. на р/р 35210003002291, ЄДРПОУ 04851120, МФО 820172, банк отримувач: Державна казначейська служба України.

Повне рішення складено

16.08.2016р.

Суддя Т.Г. Пінтеліна

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення10.08.2016
Оприлюднено22.08.2016
Номер документу59756073
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/707/16

Рішення від 10.08.2016

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

Ухвала від 28.07.2016

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

Ухвала від 08.07.2016

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні