ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 серпня 2016 року м. ПолтаваСправа № 816/815/16
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Ясиновського І.Г.,
за участю: секретаря судового засідання - Петренко О.В.,
представника позивача - Ляпоти І.М.,
представника відповідача - Пасюка В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальністю "Роздрібно-торгівельна система "Експо-центр" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені, -
В С Т А Н О В И В:
30 травня 2016 року Полтавське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів (надалі - позивач, відділення Фонду) звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Роздрібно-торгівельна система "Експо-центр" (надалі - відповідач, ТОВ "РТС "Експо-Центр") про стягнення адміністративно-господарських санкцій у розмірі 8050,00 грн та пені у розмірі 198,03 грн.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилався на те, що відповідачем не виконано вимоги Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" щодо забезпечення нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, у зв'язку із чим ТОВ "РТС "Експо-Центр" зобов'язане сплатити суму адміністративно-господарських санкцій в розмірі 8050,00 грн. Оскільки відповідачем вказані санкції в добровільному порядку до Державного бюджету України не перераховано, вони підлягають стягненню в судовому порядку разом із нарахованою за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій сумою пені в розмірі 198,03 грн.
Представник позивача у судовому засіданні вимоги адміністративного позову підтримала, просила його задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував, просив суд відмовити у його задоволенні. В письмових запереченнях відповідач посилався на подання до позивача Звіту про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2015 рік № 10-ПІ з помилковим зазначенням середньооблікової кількості штатних працівників особового складу за 2015 рік, а саме було враховано зовнішнього сумісника, який до розрахунку середньооблікової чисельності не враховується. У зв'язку з цим підприємством в подальшому до Фонду направлено уточнюючий звіт з виправленими показниками. Однак, відділенням Фонду уточнюючий звіт до уваги не взято, а на підприємство накладено адміністративно-господарські санкції та пеню за їх несплату.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні факти та відповідні до них правовідносини.
Відповідно до частини першої статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" від 21.03.1991 № 875 (далі - Закон № 875) для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Частиною другою статті 19 вищезазначеного Закону регламентовано, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування інвалідів. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.
Судом встановлено, що згідно із звітом про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2015 рік (форма № 10-ПІ, реєстраційний номер 53/104/39), поданим ТОВ "РТС "Експо-Центр" 08 лютого 2016 року відділенню Фонду, середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу, (осіб) за 2015 рік становила 8 осіб, фонд оплати праці штатних працівників - 128,80 тис. грн, середньорічна заробітна плата штатного працівника - 16 095,00 грн (а.с. 5).
Частиною третьою статті 18 Закону № 875 регламентовано, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Із відповіді Кременчуцького міськрайонного центру зайнятості, судом встановлено, що протягом 2015 року ТОВ "РТС "Експо-Центр" до центру зайнятості звіти за формою № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", призначені для працевлаштування осіб з обмеженими можливостями не подавалися (а.с. 17).
Таким чином, відповідачем не вжито передбачених частиною третьою статті 18 Закону № 875 заходів, спрямованих на запобігання порушення прав інвалідів на працевлаштування.
Статтею 19 Закону №875-ХІІ передбачено, що керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, у разі незабезпечення виконання нормативів робочих місць для працевлаштування інвалідів, неподання Фонду соціального захисту інвалідів звіту про зайнятість та працевлаштування інвалідів несуть відповідальність у встановленому законом порядку.
Так, відповідно до частин першої, другої статті 20 Закону № 875-XII підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю.
Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
Оскільки відповідачем не забезпечено виконання нормативів робочих місць для працевлаштування інвалідів, позивачем застосовано до ТОВ "РТС "Експо-Центр" адміністративно-господарські санкції в розмірі половини середньої річної заробітної плати - 8050,00 грн, а за прострочення сплати цих санкцій за 41 день нараховано пеню в розмірі 198,03 грн.
За стягнення цих коштів відділення Фонду звернулося до адміністративного суду.
Вважаючи безпідставним застосування до ТОВ "РТС "Експо-Центр" адміністративно-господарських санкцій та пені відповідач надав письмові заперечення, в яких пояснив наступне.
ТОВ "РТС "Експо-Центр" подано до відділення Фонду Звіт № 10-ПІ, який отримано позивачем засобами поштового зв'язку 11.02.2016.
На початку березня 2016 року позивач направив на адресу підприємства лист від 01.03.2016 № 03.1-08/297 (а.с. 24) за змістом якого вказав, що згідно поданого звіту: середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу за 2015 рік становить 8 осіб, середньооблікова кількість штатних працівників, які працювати на підприємстві у 2015 році та яким була встановлена інвалідність - 0 осіб. Таким чином, товариством не дотримано вимог щодо нарахування та сплати адміністративно-господарських санкцій. У зв'язку з цим відділення Фонду просило надіслати на його адресу новий звіт за формою 10-ПІ з виправленими показниками.
Після отримання листа відділення Фонду, ТОВ "РТС "Експо-Центр" у розрахунку середньооблікової чисельності штатних працівників на підприємстві у 2015 році виявило помилку, яка полягала у включенні до розрахунку штатних працівників зовнішнього сумісника, у зв'язку з чим направило до відділення Фонду уточнюючий Звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2015 рік за формою № 10-ПІ від 18.03.2016 (а.с. 27). На підтвердження даних уточнюючого звіту відповідачем також надано копії звітів з ЄСВ за період січень - грудень 2015 року (а.с. 28-83); копії табелів обліку робочого часу з січня по грудень 2015 року (а.с. 93-104); копії наказів та заяв на переведення і звільнення за період січень - грудень 2015 року (а.с. 84-90, 92); копію аркушів 1, 7 трудової книжки сумісника ОСОБА_4 (а.с. 91); розрахунок середньооблікової кількості штатних працівників (а.с. 105-108).
Вказані документи направлені відділенню Фонду рекомендованим листом (а.с. 26), яке отримано позивачем 21.03.2016, про що свідчить підпис уповноваженої особи.
Середньооблікова кількість штатних працівників за рік розраховується за Інструкцією зі статистики кількості працівників, затвердженої Наказом Державного комітету статистики України від 28.09.2015 № 286 (зі змінами і доповненнями, надалі - Інструкція № 286).
Пунктом 3.2 Інструкції № 286 визначено, що середньооблікова кількість штатних працівників розраховується на підставі щоденних даних про облікову кількість штатних працівників, які повинні уточнюватись відповідно до наказів про прийом, переведення працівника на іншу роботу та припинення трудового договору.
Облікова кількість штатних працівників за кожен день має відповідати даним табельного обліку використання робочого часу працівників, на підставі якого визначається кількість працівників, які з'явились або не з'явились на роботу.
За підпунктом 3.2.1 Інструкції № 286, середньооблікова кількість штатних працівників за місяць обчислюється шляхом підсумовування кількості штатних працівників облікового складу за кожний календарний день звітного місяця, тобто з 1 по 30 або 31 число (для лютого - по 28 або 29), включаючи вихідні, святкові та неробочі дні, і ділення одержаної суми на число календарних днів звітного місяця.
Середньооблікова кількість штатних працівників за період з початку року (у тому числі за квартал, півріччя, 9 місяців, рік) обчислюється шляхом підсумовування середньооблікової кількості штатних працівників за всі місяці роботи підприємства, що минули за період з початку року до звітного місяця включно, та ділення одержаної суми на кількість місяців у цьому періоді, тобто відповідно на 2, 3, 4, ... 12 (п.п. 3.2.5 Інструкції № 286).
Відповідачем надано до матеріалів справи розрахунок, згідно якого в січні 2015 року на підприємстві працювало 10 штатних працівників облікового складу, в лютому 2015 року - 10; в березні 2015 року - 8; в квітні 2015 року - 7; в травні 2015 року - 7; в червні 2015 року - 7; в липні 2015 року - 7; в серпні 2015 року - 6; в вересні 2015 року - 7; в жовтні 2015 року - 7; в листопаді 2015 року - 7; в грудні 2015 року - 6.
При цьому підприємством за серпень 2015 року вже не враховано директора ТОВ "РТС "Експо-Центр" ОСОБА_4, який з 10.08.2015 по 31.08.2015 був переведений на роботу за сумісництвом і не повинен був враховуватись при розрахунку середньооблікової кількості штатних працівників. При цьому, згідно матеріалів справи за основним місцем роботи ОСОБА_4 з 10.08.2015 по 31.08.2015 займав посаду директора на ПП "Торговельна система "Експо-Центр".
На підтвердження вказаного до матеріалів справи відповідачем надано Протокол № 3 від 07.08.2015 загальних зборів засновників ТОВ "РТС "Експо-Центр" про переведення директора ОСОБА_4 на роботу за сумісництвом з 10.08.2015 (а.с. 174), наказ № 5-К від 07.08.2015 про переведення на роботу за сумісництвом ОСОБА_4 (а.с. 87), протокол № 4 від 31.08.2015 ТОВ "РТС "Експо-Центр" про переведення директора ОСОБА_4 на основне місце роботи з 01.09.2015 (а.с. 175), наказ № 6-К від 31.08.2015 про переведення на основне місце роботи ОСОБА_4 (а.с. 89).
Таким чином, середньооблікова кількість штатних працівників за 2015 рік ТОВ "РТС "Експо-Центр" розраховано наступним чином: 89 / 12 = 7,4 = 7 чоловік, де 89 - середньооблікова кількість штатних працівників за всі місяці роботи підприємства; 12 - кількість місяців у цьому періоді.
Задля отримання повної та об'єктивної інформації щодо кількості фізичних осіб, які працювали на ТОВ "РТС "Експо-Центр" за трудовими договорами, ухвалою суду від 21.06.2016 витребувано у Кременчуцької ОДПІ ГУ ДФС у Полтавській області податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку за 4 квартали 2015 року форми № 1ДФ, а також звітність про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до органів доходів і зборів разом з додатками за 2015 рік, подану ТОВ "РТС "Експо-Центр" (код ЄДРПОУ 30068120) та по ПП "Торговельна система "Експо-Центр" (код ЄДРПОУ 39942107).
На виконання ухвали суду від 21.06.2016 від податкового органу надійшли витяг зі звітності форми № 1ДФ, поданої за 4 квартали 2015 року ТОВ "РТС "Експо-Центр" та податкову звітність за 2015 рік про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до органів доходів і зборів разом з додатками, подану ТОВ "РТС "Експо-Центр" (а.с. 123-150). При цьому контролюючим органом повідомлено, що ПП "Торговельна система "Експо-Центр" звітність до Кременчуцької ОДПІ ГУ ДФС у Полтавській області не подавало (а.с. 122).
Як встановлено судом, у Звіті про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до фіскальних органів за серпень 2015 року ТОВ "РТС "Експо-Центр" вказано середньооблікову кількість штатних працівників за звітний період - 7 осіб (а.с. 61-64).
На питання суду щодо вказаної у Звіті за серпень 2015 року середньооблікової кількості штатних працівників представником відповідача зазначено, що вказання у звітах основного чи неосновного місця роботи жодним чином не впливало на нарахування та сплату податку, але товариством при поданні звітності за червень 2016 року було внесено зміни до звітності за серпень 2015 року, де вказано, що у серпні 2015 року директор ОСОБА_4 працював за сумісництвом (а.с. 154-157). Представником відповідача також наголошено, що Звіт № 10-ПІ від 08.02.2016 не може бути доказом у даній справі, оскільки він є недійсним у зв'язку з поданням відповідачем уточнюючого Звіту № 10-ПІ на 2015 рік від 18.03.2016.
Представник позивача в судовому засіданні наголосив, що до відділення Фонду відповідачем разом з уточнюючим Звітом № 10-ПІ за 2015 рік від 18.03.2016 подано ксерокопію 1 та 7 сторінок трудової книжки директора ТОВ "РТС "Експо-Центр" ОСОБА_4, на сторінці 7 якої містяться наступні записи № 11 від 01.01.1999 про прийняття на посаду директора ТОВ "РТС "Експо-Центр", наказ № 2 від 31.12.1998 скріплено печаткою підприємства та підписом директора; запис № 12 від 10.08.2015 ПП "Торгівельна система "Експо-Центр" про прийняття на посаду директора, наказ № 1 від 10.08.2015. При цьому між записами відсутній запис про звільнення, чим порушено вимоги Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом № 58 від 29.07.1993 Міністерством праці України, Міністерством юстиції України і Міністерством соціального захисту населення України (надалі - Інструкція № 58).
В спростування вказаного, представником відповідача надано пояснення, що всі записи в трудовій книжці ОСОБА_4 вчинено вірно, а вимоги Інструкції № 58 щодо порядку заповнення трудових книжок не порушено, на підтвердження чого надав ксерокопії 1, 6, 7, 8, 9 сторінок трудової книжки ОСОБА_4 (а.с. 158), копію книги обліку руху трудових книжок ТОВ "РТС "Експо-Центр" де вказано, що 10.08.2015 директору ОСОБА_4 видана на руки трудова книжка (а.с. 177-180), оригінал трудової книжки ОСОБА_4 надано для огляду в судовому засіданні. Твердження представника відповідача про необхідність вчинення запису про звільнення вважає необґрунтованими, оскільки ОСОБА_4 було не звільнено, переведено, що також передбачається Інструкцією № 58 щодо порядку заповнення трудових книжок.
При вирішенні питання про правомірність стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені суд виходить із загальних норм права відносно відповідальності за порушення зобов'язань та встановлення в діях або бездіяльності роботодавця складу правопорушення з метою застосування юридичної відповідальності у вигляді адміністративно-господарських санкцій, при цьому враховує, що елементами правопорушення є вина та наявність причинного зв'язку між самим порушенням та його наслідками.
А тому, приймаючи до уваги встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими врегульовано спірні відносини, з огляду на середньооблікову кількість штатних працівників в 7 осіб, у відповідача протягом 2015 року був відсутній обов'язок щодо створення робочого місця та працевлаштування на це місце інваліда, а тому позовні вимоги Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені задоволенню не підлягають.
На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні адміністративного позову Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальністю "Роздрібно-торговельна система "Експо-центр" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені відмовити.
Постанова набирає законної сили відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку за правилами, встановленими статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання апеляційної скарги до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд.
Повний текст постанови виготовлено 17 серпня 2016 року.
Суддя І.Г. Ясиновський
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.08.2016 |
Оприлюднено | 22.08.2016 |
Номер документу | 59757236 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
І.Г. Ясиновський
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні