Постанова
від 11.08.2016 по справі 922/114/15
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 серпня 2016 року Справа № 922/114/15 Колегія суддів Вищого господарського суду України у складі :

головуючого суддіХодаківської І.П., суддівДанилової М.В., Корсака В.А., розглянувши касаційну скаргуТовариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційного підприємства "Поршень" на постанову від 25.05.2016 Харківського апеляційного господарського суду у справі№922/114/15 господарського суду Харківської області за позовомХарківської міської ради доТовариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційного підприємства "Поршень" провнесення змін до договору оренди землі За участю представників сторін:

Від позивача - не з'явились

Від відповідача - не з'явились

ВСТАНОВИЛА:

Харківська міська рада звернулась до господарського суду Харківської області з позовом Виробничо-комерційного підприємства "Поршень" Товариства з обмеженою відповідальністю про внесення змін до договору оренди землі шляхом визнання укладеною додаткової угоди до відповідного договору щодо розміру орендної плати.

Рішенням господарського суду Харківської області від 03.03.2015 (суддя Калантай М.В.) позов задоволено, внесено зміни до договору оренди землі від 31.01.2005 за №8521/05, шляхом визнання додаткової угоди до вказаного договору оренди землі укладеною. При цьому викладено в іншій редакції п.п. 2, 5, 9, 13, 14, 28 договору.

Постановою колегії суддів Харківського апеляційного господарського суду від 25.05.2016 у складі: Білоусової Я.О. , Пуль О.А. , Тарасової І. В. рішення господарського суду першої інстанції від 03.03.2015 в частині внесення змін до договору оренди землі від 31.01.2005 за №8521/05, а саме абз. другий п.5, п.13, 28 додаткової угоди до договору оренди землі від 26.03.2014 скасовано та в цій частині прийнято нове рішення, яким у позові відмовлено. В іншій частині рішення залишено без змін.

Виробничо-комерційне підприємство "Поршень" ТОВ у касаційній скарзі просить рішення господарського суду першої інстанції скасувати повністю, а постанову апеляційної інстанції скасувати в частині відмови у задоволенні апеляційної скарги, прийняти нове рішення, яким в позові відмовити. Скарга мотивована неправильним застосуванням та порушенням судами норм чинного законодавства, зокрема, положень Цивільного кодексу України, Земельного кодексу України, Закону України "Про оренду землі".

Крім того, від касатора надійшла заява про розгляд справи без участі його представника.

Розглянувши матеріали справи та касаційної скарги, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів зазначає наступне.

Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що на підставі рішення Харківської міської ради від 06.10.2004 за №147/04 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" 31.01.2005 між Харківською міською радою, орендодавцем, та Виробничо-комерційним підприємством "Поршень" ТОВ, орендарем, укладено договір оренди землі, зареєстрований у Харківській регіональній філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах за №8521/05.

За умовами договору орендодавець надав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі промисловості, яка знаходиться за адресою: м. Харків, пр.50-річчя СРСР, 151-б.

Відповідно до п.2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,3143 га.

Відповідно до п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки, згідно з довідкою №3069/04 від 22.12.2004 на період будівництва становить 490707 грн.; на період експлуатації згідно з довідкою №3070/04 від 22.12.2004 1177696 грн.

Відповідно до п.8 договору договір укладено строком: на період будівництва до 01.12.2006 (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації), на період експлуатації до 01.12.2029.

Відповідно до п. 9 договору орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у м. Харкові.

Розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить:

- на період будівництва: 2005 рік - 794,36 гривень; 2006 рік - 1169,47 гривень;

- на період експлуатації: 2006 рік - 2213,01 гривень; з 2007 року - 3207,26 гривень.

Пунктом 13 договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції - щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до п. 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 за №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013.

Пунктом 1.1. цього рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 застосовується з 01 січня 2014 року.

Попередня вартість 1 кв.м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 за №335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішення Харківської міської ради від 27.02.2008 за № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008.

Пунктами 2 та 3 Рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 за № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

На підставі вищевказаних положень рішень Харківської міської ради, Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було одержано витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку; виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013; одержано витяг №363 від 17.10.2013 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

На підставі вказаних документів Департаментом підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди, який разом із листами-пропозиціями від 13.12.2013 за №4865/0/225-13 та №4900/0/225-13 направлені на адресу відповідача.

У встановлений термін відповідь на лист-пропозицію Харківської міської ради орендарем направлено не було, що стало підставою для звернення позивача до господарського суду з даним позовом.

Колегія суддів зазначає, що відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Згідно з абзацом другим частини першої статті 15 цього Закону істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки). Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".

Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 статті 14 Податкового кодексу України). Згідно з положеннями статті 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Також за підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Згідно з пунктами 288.1, 288.4 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно з пунктом 288.4., підпунктами 288.5.1., 288.5.2. пункту 288.5. статті 288 Податкового кодексу України в редакції на дату звернення прокурора з позовом до місцевого господарського суду розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки, не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Виходячи з аналізу зазначених законодавчих приписів, орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка розраховується від нормативної грошової оцінки земель, а її розмір встановлюється в договорі.

За змістом статті 1, абзацу п'ятого статті 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок являє собою капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

У відповідності до положень статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з пунктом 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин. Частиною 1 статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

За змістом статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. За статтею 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Судова колегія констатує, що відповідно до визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наданого в Законі України "Про оцінку земель", вона є незалежним економічним показником, що відображає очікуваний чи фактичний дохід, який можна отримати від найбільш ефективного використання земельної ділянки з урахуванням установлених обтяжень та обмежень у відповідний період, у зв'язку з чим зміна нормативно грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати та внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

Доводи касатора в частині відсутності підстав для внесення змін в договір оренди земельної ділянки щодо нормативної грошової оцінки грунтуються на помилковому визначенні правової природи нормативної грошової оцінки та можливості встановлення її за волевиявленням сторін, а не як незалежного економічного показника фактора відповідно до наведених вище приписів чинного законодавства.

Доводи касатора на неправильне застосування коефіцієнту у витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та правильність вказаного позивачем цільового призначення земельної ділянки вже розглядались апеляційною інстанцією і їм було дано належну правову оцінку.

Посилання касатора на необгрунтованість визначення позивачем відсотку 5,6% нормативної грошової оцінки землі спростовується матеріалами справи. Зокрема, розрахунком орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 01.01.2013 за №691/14, де коефіцієнт визначено відповідно до п.2.6 Порядку визначення розміру орендної плати, затв. рішенням сесії Харківської міської ради від 27.02.2008 за №41/08.

Відповідно до приписів статті 111 7 Господарського процесуального кодексу України, касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти їх. Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Колегія суддів вважає, що судом апеляційної інстанції вірно застосовані норми матеріального та процесуального права.

Доводи, викладені у касаційній скарзі не спростовують зазначених вище висновків та пов'язані з вирішенням питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, що виходить за межі повноважень суду касаційної інстанції.

З огляду на викладене, постанова апеляційної інстанції, якою залишено без змін рішення господарського суду першої інстанції про часткове задоволення позову, відповідає нормам чинного законодавства і має бути залишена без змін.

Керуючись, ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9, 111-11 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Вищого господарського суду України

ПОСТАНОВИЛА:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційного підприємства "Поршень" залишити без задоволення.

Постанову від 25.05.2016 Харківського апеляційного господарського суду у справі №922/114/15 господарського суду Харківської області залишити без змін.

Головуючий суддя І. Ходаківська

Судді М. Данилова

В. Корсак

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення11.08.2016
Оприлюднено19.08.2016
Номер документу59775045
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/114/15

Постанова від 11.08.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Ходаківська І.П.

Ухвала від 18.07.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Ходаківська І.П.

Ухвала від 10.02.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калантай М.В.

Рішення від 03.03.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калантай М.В.

Ухвала від 12.01.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калантай М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні