ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 серпня 2016 р. Справа № 909/579/16
Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Деделюка Б.В.,
при секретарі судового засідання Попович Л.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: керівника Надвірнянської місцевої прокуратури Івано-Франківської області, 78400, Івано-Франківська область, Надвірнянський район, м. Надвірна, майдан Шевченка, 39, в інтересах держави в особі Гаврилівської сільської ради Надвірнянського району, 78414, Івано-Франківська область, Надвірнянський район, с. Гаврилівка, вул. Українська, 82,
до відповідача: комунального підприємства Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу ОП "Івано-Франківськоблагроліс", 78400, Івано-Франківська область, Надвірнянський район, м. Надвірна, вул. Дем"янчука, 12,
про стягнення 144971 грн. 39 коп. збитків, завданих навколишньому природному середовищу,
за участю представників сторін:
від прокуратури: ОСОБА_1 - прокурор, посвідчення № 033272 від 07.05.2015,
від позивача: представники не з"явилися,
від відповідача: представники не з"явилися,
встановив:
керівник Надвірнянської місцевої прокуратури Івано-Франківської області в інтересах держави в особі Гаврилівської сільської ради Надвірнянського району (фонду охорони навколишнього природного середовища) звернувся в господарський суд Івано-Франківської області із позовною заявою до комунального підприємства Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу ОП "Івано-Франківськоблагроліс" про стягнення 144971 грн. 39 коп. збитків, завданих навколишньому природному середовищу, внаслідок незаконної рубки дерев, шляхом перерахування 72485 грн. 70 коп. на користь фонду охорони навколишнього природного середовища Гаврилівської сільської ради, 28994 грн. 28 коп. до спеціального фонду Івано-Франківського обласного бюджету, 43491 грн. 42 коп. до спеціального фонду Державного бюджету України.
Позовні вимоги мотивовані тим, що згідно акту Державної екологічної інспекції в Івано-Франківській області перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів від 23.09.2015 виявлено незаконну рубку 60 дерев, з яких 12 штук породи дуба звичайного, 15 штук породи ялина, 33 штуки породи береза, на території обходу № 16 кварталу 24 технічної дільниці № 2 комунального підприємства Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу ОП "Івано-Франківськоблагроліс", чим спричинено істотну шкоду навколишньому природному середовищу на загальну суму 144971 грн. 39 коп.
Ухвалою господарського суду Івано-Франківської області від 15.07.2016 прийнято позовну заяву і порушено провадження у справі та призначено справу до розгляду в судовому засіданні на 28.07.2016.
Ухвалою суду від 28.07.2016 відкладено розгляд справи на 16.08.2016.
В судовому засіданні 16.08.2016 в порядку ст. 22 ГПК України, прокурором подано суду заяву про уточнення позовних вимог вх. № 11603/16 від 16.08.2016, згідно якої просить стягнути з комунального підприємства Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу ОП "Івано-Франківськоблагроліс" на користь Гаврилівської сільської ради Надвірнянського району 144971 грн. 39 коп. збитків, завданих навколишньому природному середовищу та покласти на відповідача судові витрати.
З урахуванням наведеного, враховуючи закріплений ст. 129 Конституції України принцип диспозитивності учасників судового процесу, зокрема, диспозитивний характер прав позивача, які визначено ст. 22 ГПК України, щодо права позивача до прийняття рішення у справі змінити підставу або предмет позову, суд задовольнив заяву про зміну предмету позову і розглядає справу відповідно до змінених позовних вимог.
Прокурор, в судовому засіданні 16.08.2016, позовні вимоги підтвердив в повному обсязі, з підстав викладених у позовній заяві та заяві про уточнення позовних вимог. Обґрунтовуючи позовні вимоги посилаються на те, що згідно з актом Державної екологічної інспекції в Івано-Франківській області перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів від 23.09.2015 виявлено незаконну рубку 60 дерев, з яких 12 штук породи дуба звичайного, 15 штук породи ялина, 33 штуки породи береза, на території обходу № 16 кварталу 24 технічної дільниці № 2 комунального підприємства Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу ОП "Івано-Франківськоблагроліс", чим спричинено істотну шкоду навколишньому природному середовищу на загальну суму 144971 грн. 39 коп. Вказує, що вироком Надвірнянського районного суду від 12.05.2016 ОСОБА_2 визнано винуватим у вчиненні злочину, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України та призначено покарання у виді двох років виправних робіт по місцю праці з відрахуванням в дохід держави 15 % заробітної плати, з позбавленням права обіймати в установах, організаціях та підприємствах всіх форм власності посади, пов"язані з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій строком на два роки, судом встановлено, що вказаний громадянин, працюючи лісником Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу, допустив службову недбалість, що заподіяло істотну шкоду охоронюваним законом державним інтересам. Позовні вимоги мотивує положеннями ст.ст. 1, 3, 17, 19, 86, 107 Лісового кодексу України, ст.ст. 47, 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища". Просить стягнути з відповідача 144971 грн. 39 коп. збитків, завданих навколишньому природному середовищу та покласти на відповідача судові витрати в сумі 2174 грн. 57 коп. судового збору.
Представник Гаврилівської сільської ради, в судове засідання 16.08.2016, не з"явився, хоча належним чином повідомлений про дату, час і місце розгляду справи ухвалами суду.
Представник відповідача, в судове засідання 16.08.2016, повторно не з"явився, хоча відповідач належним чином повідомлений про дату, час і місце розгляду справи ухвалами суду.
Відповідно до ч. 3 ст. 22 ГПК України сторони зобов'язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами, виявляти взаємну повагу до прав і охоронюваних законом інтересів другої сторони, вживати заходів до всебічного, повного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи.
У випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.
За таких обставин та у відповідності до ст. 75 ГПК України, враховуючи те, що сторони, належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, суд, вважає за можливе розглянути справу без участі повноважних представників Гаврилівської сільської ради та відповідача за наявними в ній матеріалами, запобігаючи, одночасно, безпідставному затягуванню розгляду спору та сприяючи своєчасному поновленню порушеного права.
Розглянувши документи і матеріали, подані позивачем та витребувані судом, заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши зібрані по справі докази, оцінивши їх відповідно до приписів ст. 43 ГПК України, з"ясувавши обставини, на яких грунтуються позовні вимоги, давши оцінку доказам, які мають значення для справи, із врахуванням ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, стосовно розгляду спору впродовж розумного строку, суд вважає за правильне взяти до уваги наступне.
Відповідно до ст. 47 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" для фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища утворюються Державний, республіканський Автономної Республіки Крим та місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища, які утворюються у складі відповідного бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди за рахунок, в тому числі: частини грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, згідно з чинним законодавством. Статтею 68 цього Закону зобов'язано підприємства, установи, організації та громадян відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Згідно акту Державної екологічної інспекції в Івано-Франківській області перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів від 23.09.2015 виявлено незаконну рубку 60 дерев, з яких 12 штук породи дуба звичайного, 15 штук породи ялина, 33 штуки породи береза, на території обходу № 16 кварталу 24 технічної дільниці № 2 комунального підприємства Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу ОП "Івано-Франківськоблагроліс", чим спричинено істотну шкоду навколишньому природному середовищу на загальну суму 144971 грн. 39 коп.
Суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання природоохоронного законодавства, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 464 від 10.09.2008, акт перевірки - це документ, який є, зокрема, носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог законодавства та його дотримання, а відтак, зазначені акти слід розцінювати як належний доказ, в якому зафіксовано факт вчинення правопорушення природоохоронного законодавства.
Статтею 1 Лісового кодексу України передбачено, що ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місце розташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах. Усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави.
За змістом ст. 17 Лісового кодексу України постійним лісокористувачем зазначеної ділянки лісу є комунальне підприємство Надвірнянський спеціалізований агролісгосп ОП "Івано-Франківськоблагроліс" і саме це підприємство не забезпечило охорону і збереження закріплених лісів, допустило їх самовільну порубку, яку своєчасно не було виявлено, тобто в результаті господарської діяльності зазначеного підприємства порушено вимоги ст. 19 Лісового кодексу України, якою постійних лісокористувачів зобов'язано забезпечувати охорону лісових насаджень, вести лісове господарство, здійснювати використання лісових ресурсів способами, які забезпечують збереження оздоровчих і захисних властивостей лісів, а також створюють сприятливі умови для їх охорони, захисту та відтворення.
Порушення вимог лісового законодавства призвело до незаконної порубки лісу на території комунального підприємства Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу ОП "Івано-Франківськоблагроліс".
Згідно статті 107 Лісового кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними лісу внаслідок порушення лісового законодавства, у розмірах і порядку, визначених законодавством України.
Вироком Надвірнянського районного суду від 12.05.2016 ОСОБА_2 визнано винуватим у вчиненні злочину, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України та призначено покарання у виді двох років виправних робіт по місцю праці з відрахуванням в дохід держави 15 % заробітної плати, з позбавленням права обіймати в установах, організаціях та підприємствах всіх форм власності посади, пов"язані з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій строком на два роки, судом встановлено, що вказаний громадянин, працюючи лісником Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу, допустив службову недбалість, що заподіяло істотну шкоду охоронюваним законом державним інтересам.
Відповідно до ст. 16, ч. 1 ст. 17 Лісового кодексу України право користування лісами здійснюється в порядку постійного та тимчасового користування лісами. У постійне користування ліси на землях державної власності для ведення лісового господарства без встановлення строку надаються спеціалізованим державним лісогосподарським підприємствам, іншим державним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані лісогосподарські підрозділи.
Згідно п. 1 ч. 2 ст. 19, ч.ч. 1, 5 ст. 86 Лісового кодексу України постійні лісокористувачі зобов'язані, зокрема, забезпечувати охорону, захист, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень. Організація охорони і захисту лісів передбачає здійснення комплексу заходів, спрямованих на збереження лісів від пожеж, незаконних рубок, пошкодження, ослаблення та іншого шкідливого впливу, захист від шкідників і хвороб. Забезпечення охорони і захисту лісів покладається на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства та органи місцевого самоврядування, власників лісів і постійних лісокористувачів відповідно до цього кодексу.
В силу положень ст.ст. 86, 88, 89, 90 Лісового кодексу України організація і забезпечення охорони і захисту лісів, яка передбачає здійснення комплексу заходів, спрямованих на збереження лісів, зокрема, від незаконних рубок, покладається на постійних лісокористувачів відповідно до цього Кодексу.
Згідно ст. 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" ліс, як природний ресурс загальнодержавного значення, підлягає державній охороні і регулюванню на всій території України.
Статтею 40 наведеного Закону передбачено, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог.
У статті 41 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" закріплені економічні заходи забезпечення охорони навколишнього природного середовища, зокрема, передбачено відшкодування в установленому порядку збитків, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Відповідно до ч. 4 ст. 68 вказаного Закону підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати шкоду, завдану ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів (ч. 1 ст. 69 наведеного вище Закону).
Згідно ч. 1 ст. 105 Лісового кодексу України порушення лісового законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність відповідно до закону.
Відповідальність за порушення лісового законодавства несуть особи, винні у незаконному вирубуванні та пошкодженні дерев та чагарників (п. 1 ч. 2 ст. 105 ЛК України).
Відповідно до ст. 107 Лісового кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними лісу внаслідок порушення лісового законодавства, у розмірах і порядку, визначених законодавством України.
Статтею 1166 ЦК України визначені загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду, відповідно до якої, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Згідно ст. 1172 ЦК України юридична особа відшкодовує шкоду, завдану їхнім працівником під час виконання ним своїх трудових (службових) обов'язків.
Підставою для настання цивільно-правової відповідальності за заподіяння шкоди є правопорушення, що включає в себе певні елементи: шкода; протиправність поведінки особи, яка заподіяла шкоду; причинний зв'язок між ними; вина. Відсутність хоча б одного елемента складу правопорушення, за загальним правилом, виключає настання відповідальності.
Факт незаконної порубки дерев, внаслідок чого лісу завдано шкоду, підтверджено складеним за наслідками перевірки актом від 23.09.2015, який підписаний представником відповідача без жодних зауважень та є чинним станом на час вирішення спору.
Поряд з цим, наведений факт підтверджується також вироком Надвірнянського районного суду від 12.05.2016 по справі № 348/282/16-к, відносно працівника відповідача ОСОБА_2
Відповідно до ч. 4 ст. 35 ГПК України, вирок суду в кримінальному провадженні або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов'язковими для господарського суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, щодо якої ухвалений вирок або постанова суду, лише в питаннях, чи мало місце діяння та чи вчинено воно цією особою.
Системний аналіз змісту положень п. 1 ч. 2 ст. 19, п. 5 ст. 64, ч.ч. 1, 5 ст. 86, п. 5 ч. 2 ст. 105 та ст. 107 Лісового кодексу України свідчить про те, що відповідач, як постійний лісокористувач, має нести відповідальність за порушення вимог щодо ведення лісового господарства, зокрема, за незабезпечення охорони та захисту лісів від незаконних рубок на підвідомчій відповідачу території.
Оскільки при вирішенні даного спору слід виходити з презумпції вини правопорушника, то саме відповідач повинен довести, що шкоду завдано не з його вини, або ж у діях його працівників відсутня вина у заподіянні шкоди. Відповідач не подав доказів відсутні вини у вчиненні правопорушення - незабезпечення охорони та захисту лісів від незаконних рубок на підвідомчій йому території. При цьому, факт наявності вини відповідача у заподіянні шкоди, який пов'язаний з неналежним виконанням службових обов'язків його працівником, встановлений вищевказаним вироком суду і має преюдиційне значення.
Таким чином, відповідач, як постійний лісокористувач, допустив незаконну рубку лісу, що є підставою для стягнення з нього збитків, завданих навколишньому природному середовищу.
У відповідності до пункту 4 частини третьої статті 129 Конституції України та відповідно до ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (ст. 34 ГПК України).
Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що грунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.
За наведених обставин, вимоги позивача щодо стягнення з відповідача 144971 грн. 39 коп. збитків, завданих навколишньому природному середовищу, внаслідок незаконної рубки дерев, є обгрунтованими та підтверджуються матеріалами справи, тому позов підлягає задоволенню.
Оскільки спір виник внаслідок неправильних дій відповідача, на нього відповідно до приписів, встановлених ст. 49 ГПК України, слід покласти витрати в зв"язку з розглядом справи, а саме: 2174 грн. 57 коп. судового збору.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 8, 124, 129 Конституції України, ст. ст. 47, 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст.ст. 1166, 1172 Цивільного кодексу України, ст.ст. 22, 33, 34, 43, 49, 75, 82 -85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
позов керівника Надвірнянської місцевої прокуратури Івано-Франківської області в інтересах держави в особі Гаврилівської сільської ради Надвірнянського району до комунального підприємства Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу ОП "Івано-Франківськоблагроліс" про стягнення 144971 грн. 39 коп. збитків, завданих навколишньому природному середовищу, задовольнити.
Стягнути з комунального підприємства Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу ОП "Івано-Франківськоблагроліс", 78400, Івано-Франківська область, Надвірнянський район, м. Надвірна, вул. Дем"янчука, 12, (ідентифікаційний код 05442412), на користь Гаврилівської сільської ради Надвірнянського району, 78414, Івано-Франківська область, Надвірнянський район, с. Гаврилівка, вул. Українська, 82, (ідентифікаційний код 04354580), 144971 (сто сорок чотири тисячі дев"ятсот сімдесят одну) грн. 39 коп. збитків, завданих навколишньому природному середовищу.
Стягнути з комунального підприємства Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу ОП "Івано-Франківськоблагроліс", 78400, Івано-Франківська область, Надвірнянський район, м. Надвірна, вул. Дем"янчука, 12, (ідентифікаційний код 05442412), в дохід Державного бюджету (отримувач коштів Управління Державної казначейської служби України у м. Івано-Франківську Івано-Франківської області, код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37952250, банк отримувача Головне управління Державної казначейської служби України в Івано-Франківській області, код банку отримувача (МФО) 836014, рахунок отримувача 31219206783002, код класифікації доходів бюджету 22030101, назва суду господарський суд Івано-Франківської області), 2174 (дві тисячі сто сімдесят чотири) грн. 57 коп. судового збору.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 18.08.16
Суддя Деделюк Б.В.
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 16.08.2016 |
Оприлюднено | 23.08.2016 |
Номер документу | 59788273 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Деделюк Б. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні