ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"15" серпня 2016 р. Справа №914/760/16
Львівський апеляційний господарський суд, в складі колегії:
головуючого-судді: Якімець Г.Г.,
суддів: Бойко С.М., Малех І.Б.,
при секретарі судового засідання Федорів Н.В.,
за участю представників:
прокуратури - ОСОБА_1
від позивача (Миколаївська РДА) - ОСОБА_2
від позивача (Львівська ОДА) - ОСОБА_3
від відповідача - ОСОБА_4
розглянувши апеляційну скаргу ОСОБА_5 акціонерного товариства «Львівський обласний виробничий рибний комбінат», вих.№348 від 02.06.2016 року
на рішення Господарського суду Львівської області від 16.05.2016 року (підписане 23.05.2016 року), суддя Крупник Р.В.
у справі №914/760/16
за позовом Золочівської місцевої прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі: Миколаївської районної державної адміністрації, м. Миколаїв Львівської області, Львівської обласної державної адміністрації, м. Львів
до відповідача ОСОБА_5 акціонерного товариства «Львівський обласний виробничий рибний комбінат», с. Рудники Миколаївського району Львівської області
про внесення змін до договору оренди землі від 04.12.2009 року
в с т а н о в и в :
У березні 2016 року Золочівська місцева прокуратура Львівської області звернулась до Господарського суду Львівської області в інтересах держави в особі: Миколаївської районної державної адміністрації та Львівської обласної державної адміністрації з позовом до ОСОБА_5 акціонерного товариства «Львівський обласний виробничий рибний комбінат» про внесення змін до договору оренди землі від 04.12.2009 року, укладеного між Миколаївською районною державною адміністрацією та ВАТ «Львівський обласний виробничий рибний комбінат».
Рішенням Господарського суду Львівської області від 16.05.2016 року по справі №914/760/16 задоволено позов Золочівської місцевої прокуратури Львівської області, заявлений в інтересах держави в особі Миколаївської районної державної адміністрації . Суд вирішив внести зміни до укладеного між Миколаївською районною державною адміністрацією та Відкритим акціонерним товариством «Львівський обласний виробничий рибний комбінат» (найменування якого змінено на Публічне акціонерне товариство «Львівський обласний виробничий рибний комбінат») договору оренди землі від 04 грудня 2009 року, зареєстрованого у Миколаївському районному відділі ЛРФ ДП УДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 06.04.2010 року за №041045600001, шляхом викладення пункту 9 договору в наступній редакції: « 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки для всіх категорій орендованих земель - 255936,56 (двісті п'ятдесят п'ять тисяч дев'ятсот тридцять шість грн. 56 коп.) в рік». Поряд з тим, суд відмовив у задоволенні позову Золочівської місцевої прокуратури Львівської області, заявленого в інтересах держави в особі Львівської обласної державної адміністрації .
Рішення суду в частині задоволення позову мотивовано тим, що набрання 01.01.2011 року чинності ПК України (яким було встановлено мінімальний розмір орендної плати на рівні не меншому, ніж 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки) є правовою підставою для приведення умов договору у відповідність до вимог законодавства, у даному випадку до ПК України, відтак, враховуючи положення п.33 договору оренди землі від 04.12.2009 року, ст.30 ЗУ «Про оренду землі», ст.651 ЦК України, ст.188 ГК України, та зважаючи на те, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями статті 288 ПК України, суд прийшов до висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог Золочівської місцевої прокуратури Львівської області, заявлених в інтересах держави в особі Миколаївської районної державної адміністрації.
В частині відмови в позові Золочівської місцевої прокуратури Львівської області, заявленого в інтересах держави в особі Львівської обласної державної адміністрації, рішення суду мотивоване тим, що за договором оренди землі від 04.12.2009 року орендодавцем є саме Миколаївська районна державна адміністрації, а правом на ініціювання внесення змін до договору оренди наділена лише сторона договору, яка його підписала, якою Львівська обласна державна адміністрація не була. При цьому, суд зазначив, що прокурор в позовній заяві жодним чином нормативно та документально не обґрунтував в чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави в особі позивача-2 - Львівської обласної державної адміністрації, котрою в свою чергу не наведено переконливих аргументів її належності як позивача у даній справі.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Публічне акціонерне товариство «Львівський обласний виробничий рибний комбінат» подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Львівської області від 16.05.2016 року та припинити провадження у справі №914/760/16, оскільки, вважає, що вказане рішення ухвалене всупереч нормам матеріального права, а саме: ст.51 ВК України, ч.1 ст.17, ч.3 ст.122 ЗК України, ч.1 ст.770 ЦК України та ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» в редакції станом на день прийняття рішення. Поряд з тим, зазначає, що зміни до договору повинні стосуватись не лише орендної плати, а й самої особи орендодавця, стверджуючи, що Миколаївська РДА не вправі розпоряджатися землями, цільове призначення яких є риборозведення та вирощування товарної риби.
Розпорядженням в.о. керівника апарату Львівського апеляційного господарського суду №479 від 12 серпня 2016 року призначено проведення автоматизованої зміни складу колегії суддів у справі №914/760/16, у зв'язку із перебуванням у відпустці члена колегії судді Бонк Т.Б.
Згідно з протоколом автоматичної зміни складу колегії суддів від 12 серпня 2016 року справу №914/760/16 передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючий суддя Якімець Г.Г., судді Бойко С.М. та Малех І.Б.
Представник відповідача (скаржника) в судовому засіданні вимоги апеляційної скарги підтримав, просив задоволити в повному обсязі: скасувати рішення Господарського суду Львівської області від 16.05.2016 року по справі №914/760/16 та припинити провадження у справі.
Прокурор та представники позивачів в судовому засіданні проти вимог, викладених в апеляційній скарзі заперечили, просили оскаржуване рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
Суд, заслухавши пояснення прокурора та представників сторін, розглянувши доводи апеляційної скарги та дослідивши наявні докази по справі, вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступного:
Як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, 04.12.2009 року між Миколаївською районною державною адміністрацією (в тексті договору - орендодавець) та Відкритим акціонерним товариством «Львівський обласний виробничий рибний комбінат» (в тексті договору - орендар), (найменування якого змінено на ПАТ «Львівський обласний виробничий рибний комбінат») укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого, а саме: п.1 орендодавець на підставі розпорядження голови райдержадміністрації від 03.12.2009 року №640 надає, а орендар приймає в строкове платне володіння та користування земельну ділянку, з цільовим призначенням: землі водного фонду, інші відкриті землі, землі сільськогосподарського призначення, яка знаходиться на території Рудниківської сільської ради Миколаївського району Львівської області, за межами населеного пункту (індексний номер ділянки 4623087200:03:000:0001).
Згідно з п.п.2, 4 Договору в оренду передається земельна ділянка площею 496,6 га, з яких: 424,9 га - під ставками, 9,5 га - болото, 9,6 га - інші відкриті землі без рослинного покриву, 3,0 га - господарські будівлі і двори, 4,0 га - господарські шляхи і прогони, 18,0 га - рілля, 6,0 га - сіножаті, 21,6 га - пасовище. Земельна ділянка передається в оренду разом з водними об'єктами - ставками.
Пунктами 14, 15 Договору передбачено, що земельна ділянка передається в оренду для риборозведення та вирощування товарної риби. Цільове призначення земельної ділянки - 434,4 га - землі водного фонду; 9,6 га - інші відкриті землі; 52,6 га - землі сільськогосподарського призначення.
Відповідно до п.9 Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 1,25% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки земель водного фонду, 1,1% нормативної грошової оцінки інших відкритих земель та 1% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок земель сільськогосподарського призначення, що становить 73508,38 грн. в рік.
У пункті 5 Договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 6 448 389,00 грн.
Поряд з тим, згідно з п.12 Договору розмір орендної плати переглядається один раз в рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Договір оренди землі від 04 грудня 2009 року укладено строком на 45 років (п.8 Договору).
Враховуючи введення в дію з 01.01.2011 року Податкового кодексу України, яким встановлено мінімальний розмір орендної плати, що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, у грудні 2015 року Миколаївська районна державна адміністрація звернулася до ПАТ «Львівський обласний виробничий рибний комбінат» з листом вих.№02-18/0-3326/3 від 17.12.2015 року про необхідність внесення змін до договору оренди землі від 04 грудня 2009 року, до якого долучила примірники додаткової угоди до договору для підписання з боку орендаря.
У відповідь ПАТ «Львівський обласний виробничий рибний комбінат» листом за вих.№524 від 30.12.2015 року, повідомило, що на той час розпорядження землями водного фонду за межами населених пунктів не відноситься до компетенції РДА, з огляду на що, проекти додаткових угод до договору повернуло без підписання.
19.04.2016 року Миколаївська районна державна адміністрація повторно звернулась до відповідача про необхідність внесення змін до Договору (в частині розміру орендної плати) та скеровувала відповідачу для підписання відповідні проекти додаткових угод до Договору, що підтверджується листом за вих.№02-22/0-1423/3 від 19.04.2016 року.
У зв'язку з відсутністю згоди з боку орендаря на підписання додаткової угоди до договору оренди землі від 04 грудня 2009 року в частині орендної плати, Золочівська місцева прокуратура Львівської області звернулась до суду в інтересах держави в особі: Миколаївської районної державної адміністрації та Львівської обласної державної адміністрації з позовом до ОСОБА_5 акціонерного товариства «Львівський обласний виробничий рибний комбінат» про внесення змін до договору оренди землі від 04.12.2009 року, укладеного між Миколаївською районною державною адміністрацією та ВАТ «Львівський обласний виробничий рибний комбінат», що стосуються розміру орендної плати.
Відповідно до статей 651, 652 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.
У пункті 33 Договору сторони погодили, що зміна умов договору здійснюється в письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується в судовому порядку.
Поряд з тим, статтею 30 ЗУ «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін, а у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.
Отже, чинним законодавством передбачено можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.
Статтею 632 ЦК України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Відповідно до статті 1 ЗУ «Про оренду землі» орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Орендна плата за землю визначена у частині 1 ст.21 ЗУ «Про оренду землі» як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Поряд з тим, відповідно до ст.21 ЗУ «Про оренду землі» розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Згідно з п.14.1.125 ст.14 ПК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Пунктами 271.1, 271.1.1 ст.271 ПК України передбачено, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Відповідно до п.288.5 ст.288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
У п.2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011 року «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» роз'яснено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Зважаючи на наведене, враховуючи набрання чинності з 01.01.2011 року Податковим кодексом України, яким встановлено мінімальний розмір орендної плати на рівні не меншому, ніж 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, наявні правові підстави для приведення умов договору у відповідність до вимог законодавства, у даному випадку до Податкового кодексу України, а позивач як орендодавець земельної ділянки за договором вправі вимагати внесення відповідних змін до договору в частині розміру орендної плати, з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, обов'язкового для обох його сторін.
Матеріалами справи підтверджено звернення Миколаївської районної державної адміністрації як орендодавця за договором оренди землі від 04.12.2009 року, до орендаря - ОСОБА_5 акціонерного товариства «Львівський обласний виробничий рибний комбінат» з пропозицією внести зміни до договору в частині орендної плати, розмір якої б відповідав вимогам п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України, та направлення орендарю проектів додаткової угоди для її підписання, що свідчить про дотримання позивачем вимог ст.188 ГК України щодо порядку зміни господарського договору.
При цьому, колегія суддів відхиляє доводи апелянта про те, що відповідні зміни до договору повинна була ініціювати Львівська обласна державна адміністрація, оскільки саме остання на даний час уповноважена розпоряджатися земельними ділянками, які є предметом договору оренди землі від 04.12.2009 року. Вказані доводи скаржника є безпідставними, оскільки стороною договору, внести зміни до якого просить позивач, є саме Миколаївська районна державна адміністрація (орендодавець), будь-яких змін щодо особи орендодавця в договір внесено не було. Більше того, зміни до договору, що є предметом даного спору, стосуються виключно розміру орендної плати, який повинен відповідати вимогам чинного законодавства, та не стосуються додаткового надання орендарю земельних ділянок, право на розпорядження якими на даний час належить Львівській обласній державній адміністрації.
Статтею 32 ГПК України передбачено, що доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Згідно із ст.33 ГПК України кожна з сторін повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Скаржником протилежного не доведено.
Враховуючи все наведене вище, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про часткове задоволення позову, а саме: позовних вимог Золочівської місцевої прокуратури Львівської області, заявлених в інтересах держави в особі Миколаївської районної державної адміністрації щодо внесення змін до укладеного між Миколаївською районною державною адміністрацією та Відкритим акціонерним товариством «Львівський обласний виробничий рибний комбінат» (найменування якого змінено на Публічне акціонерне товариство «Львівський обласний виробничий рибний комбінат») договору оренди землі від 04 грудня 2009 року, зареєстрованого у Миколаївському районному відділі ЛРФ ДП УДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 06.04.2010 року за №041045600001, шляхом викладення пункту 9 договору в наступній редакції: « 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки для всіх категорій орендованих земель - 255936,56 (двісті п'ятдесят п'ять тисяч дев'ятсот тридцять шість грн. 56 коп.) в рік».
Поряд з тим, зважаючи на особу орендодавця за договором оренди землі від 04 грудня 2009 року, суд першої інстанції підставно відмовив у задоволенні позову Золочівської місцевої прокуратури Львівської області, заявленого в інтересах держави в особі Львівської обласної державної адміністрації, зважаючи на відсутність порушеного права вказаного позивача.
При прийнятті оскаржуваного рішення господарський суд повно і всебічно перевірив всі обставини справи, дав належну правову оцінку зібраним у справі доказам та прийняв законне і обґрунтоване рішення.
Доводи скаржника про скасування рішення місцевого суду є безпідставними.
Судовий збір за подання апеляційної скарги на рішення господарського суду, в порядку ст.49 ГПК України покладається на скаржника.
Рішення суду першої інстанції прийняте у відповідності з вимогами діючого законодавства, а тому підстав для його скасування апеляційний суд не вбачає.
Керуючись ст.ст.101, 102, 103, 105 ГПК України, суд,
постановив:
Рішення Господарського суду Львівської області від 16.05.2016 року по справі №914/760/16 залишити без змін, а апеляційну скаргу ОСОБА_5 акціонерного товариства «Львівський обласний виробничий рибний комбінат» - без задоволення.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку.
Матеріали справи №914/760/16 повернути до Господарського суду Львівської області.
Повну постанову складено 18.08.2016 року.
Головуючий-суддя: Якімець Г.Г.
Судді: Бойко С.М.
ОСОБА_6
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 15.08.2016 |
Оприлюднено | 23.08.2016 |
Номер документу | 59788902 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Якімець Г.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні