Рішення
від 15.08.2016 по справі 911/1766/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Київської області

01032, м. Київ - 32, вул. С.Петлюри, 16тел. 235-95-51

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Р І Ш Е Н Н Я

"15" серпня 2016 р. Справа № 911/1766/16

за позовом Заступника керівника Бориспільської місцевої прокуратури (08300, Київська область, місто Бориспіль, вулиця Героїв небесної сотні, 21)

до : - Єрковецької сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області (08430, Київська обл., Переяслав-Хмельницький район, село Єрківці, вулиця Ферапонтова, будинок 7),

- Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (08400, АДРЕСА_1)

про визнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним договору оренди, зобов'язання повернути майно.

суддя Шевчук Н.Г.

за участю представників сторін:

від прокуратури - ОСОБА_2 (посв. №031878);

від Єрковецької сільської ради - не з'явився;

від ФОП ОСОБА_1 - не з'явився.

Суть спору: Заступник керівника Бориспільської місцевої прокуратури звернувся у господарський суд з позовом до Єрковецької сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області та Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, в якому просить:

- визнати незаконним та скасування рішення Єрковецької сільської ради №7 від 05.02.2015 про передачу системи водопостачання в оренду,

- визнати недійсним з моменту укладення договір №106 від 08.06.2015 оренди майна, що належить до комунальної власності територіальної громади села, укладений між Єрковецькою сільською радою та ФОП ОСОБА_1, із змінами, внесеними додатковою угодою №1 від 01.01.2016

- зобов'язати ФОП ОСОБА_1 повернути Єрківецькій сільській раді споруди водопровідної системи с.Єрківці вартістю 965382грн, а саме: артезіанські свердловини у кількості 2шт глибиною 100м 1976 року забудови, водопровідні мережі протяжністю 30км діаметр 100мм 1976 року забудови та нежитлову будівлю по вул.Жовтнева,28-А в с.Єрківці Переяслав-Хмельницького району Київської області вартістю 156904грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішення ради і укладений сторонами договір оренди суперечать діючому законодавству, оскільки не була здійснена організаційно-технічна підготовка об'єкта до передачі в оренду, рішення про затвердження конкурсної документації сільською радою не приймалось, конкурсна комісія не створювалась, конкурс на право отримання об'єкта в оренду не оголошувався, розмір реєстраційного внеску для участі в конкурсі не визначався, конкурс не проводився.

Відповідачі, які були належним чином повідомлені про дату, час та місце проведення судових засідань, у засідання не з'явились.

Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - ФОП ОСОБА_1В.) у своїх поясненнях повідомив, що договором від 10.08.2016 (копія додана до пояснень) був розірваний договір оренди №106 від 08.06.2015, у зв'язку з чим вважає відсутнім предмет спору у цій справі і просить згідно пункту 1 1 частини першої статті 80 Господарського процесуального кодексу України припинити провадження у справі (арк..с.76-78).

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача суд

В С Т А Н О В И В :

Рішенням виконавчого комітету Єрковецької сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області №7 від 05.02.2015 «Про передачу системи водопостачання в оренду» (арк..с.22) за результатами заслуховування та обговорення інформації про стан сільського водопроводу та заяви ФОП ОСОБА_1 про передачу водопостачання населення села Єрковці в оренду вирішено:

1. Передати в оренду нежитлову будівлю по вул. Жовтнева, 28-а в селі Єрковці Переяслав-Хмельницького району Київської області та споруди водопровідної системи, а саме: артезіанські свердловини - 2шт. глибиною 100 метрів 1977 року забудови, водопровідні мережі 30км діаметр 100мм 1977 року будівництва.

2. Провести оцінку комунального майна водопровідної системи, а саме: артезіанські свердловини - 2шт. глибиною 100 метрів 1977 року забудови, водопровідні мережі 30км діаметр 100мм 1977 року будівництва; екскаватор ЄО-2621 1991 року випуску балансова вартість 18000,00грн, ємність для викачування води балансова вартість 1309грн.

3. В період з 15 травня по 30 червня 2015 року укласти договір оренди майна, що належить до комунальної власності територіальної громади села Єрковці (водопостачання населення села Єрковці) терміном на 10 (десять) років.

8 червня 2015 року Єрковецькою сільською радою (орендодавець) і ФОП ОСОБА_1 (орендар) укладений договір оренди №106/2015 майна, що належить до комунальної власності територіальної громади села, відповідно до якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування будівлю по вул. Жовтневій, 28-А в с. Єрківці Переяслав-Хмельницького району Київської області та споруди водопровідної системи, а саме: артезіанські свердловини - 2шт. глибиною 100 метрів 1976 року забудови, водопровідні мережі 30км діаметр 100мм 1976 року будівництва для транспортування води (арк. с. 23-29).

01.01.2016 до цього договору була укладена додаткова угода №1 про внесення змін у договір щодо початку нарахування орендної плати за користування майном з 01.01. 2016 (арк. с. 33).

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно абзацу 15 частини першої статті 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду (ч.5 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Згідно до вимог частини шостої статті 1 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» відносини оренди об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності, регулюються цим Законом з урахуванням особливостей, передбачених Законом України «Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності».

Відповідно до статті З Закону України «Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності» (надалі - Закон) рішення про передачу в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності, приймають стосовно об'єктів, що перебувають у комунальній власності територіальної громади села, селища, міста, - відповідні сільські, селищні, міські ради.

За змістом частин першої, другої, четвертої статті 5, статті 6 Закону передача об'єкта у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебуває у комунальній власності, в оренду чи концесію здійснюється за ініціативою фізичних та юридичних осіб, які можуть бути орендарями чи концесіонерами відповідно до Закону, або виконавчих органів сільських, селищних, міських рад чи місцевих органів виконавчої влади. Заяву (подання), в якій міститься ініціатива щодо передачі об'єкта у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебуває у комунальній власності, в оренду чи концесію, заінтересовані особи (органи) подають відповідній раді, визначеній статтею 3 цього Закону, для розгляду на черговій сесії ради. За результатами розгляду заяви (подання) рада приймає рішення про пропозицію передачі об'єкта у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення в оренду чи концесію або про відмову в його передачі в оренду чи концесію. У разі прийняття відповідною радою, визначеною статтею 3 цього Закону, рішення про пропозицію передачі в оренду чи концесію об'єкта у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебуває у комунальній власності, здійснюється організаційно-технічна підготовка цього об'єкта до передачі відповідно в оренду чи концесію у порядку, визначеному статтею 6 цього Закону. Після завершення такої підготовки оголошується конкурс на право отримання об'єкта в оренду чи концесію.

Відповідно до частини першої статті 7 вказаного Закону після завершення підготовки об'єкта у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебуває у комунальній власності, до передачі в оренду чи концесію відповідна рада, визначена статтею 3 цього Закону, своїм рішенням: затверджує конкурсну документацію; утворює конкурсну комісію, затверджує її склад та порядок роботи. До складу конкурсної комісії включаються також представники всеукраїнських об'єднань організацій роботодавців на галузевому рівні у сфері житлово-комунальних послуг і професійних спілок, що є стороною або приєдналися до Галузевої угоди; оголошує конкурс; визначає розмір реєстраційного внеску для участі в конкурсі (у розмірі від одного до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян).

Порядок та строки оголошення конкурсу конкурсною комісією, вимоги до інформації про оголошення конкурсу, строки та порядок подачі заявок на участь у конкурсі, порядок прийняття або відхилення вказаних заявок, забезпечення конкурсною документацією, порядок та строки подачі конкурсних пропозицій, проведення конкурсу та визначення переможця, оприлюднення відомостей про результати конкурсу, порядок і строк укладання договору оренди чи концесії визначені частинами другою - сімнадцятою статті 7 Закону.

З інформації Єрковецької сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області встановлено, що рішення про затвердження конкурсної документації сільською радою не приймалося, конкурсна комісія не створювалась, конкурс не оголошувався, розмір реєстраційного внеску для участі в конкурсі не визначався та конкурс у встановленому Законом порядку не проводився.

За змістом частин другої, п'ятої статті 319 Цивільного кодексу України власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. При здійсненні своїх прав та виконанні обов'язків власник зобов'язаний додержуватися моральних засад суспільства. Власник не може використовувати право власності на шкоду правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства.

За таких обставин рішення Єрковецької сільської ради № 7 від 05.02.2015 «Про передачу системи водопостачання в оренду» щодо передачі в оренду нежитлової будівлі по вул. Жовтнева, 28-а в селі Єрківці Переяслав-Хмельницького району Київської області та споруд водопровідної системи, що перебувають в комунальній власності територіальної громади Єрковецької сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області, прийняте не у спосіб, що передбачений законами України, у зв'язку із чим у відповідності до положень статті 21 Цивільного кодексу України підлягає визнанню незаконним і скасуванню в судовому порядку.

Щодо договору №106/2015 від 08.06.2015 між Єрковецькою сільською радою і ФОП ОСОБА_1 про передачу в оренду нежитлової будівлі по вул. Жовтнева, 28-А в селі Єрківці Переяслав-Хмельницького району Київської області та споруд водопровідної системи (2 артезіанські свердловини глибиною 100 метрів 1976 року забудови, водопровідні мережі - 30 км. діаметр 100 мм. 1976 року будівництва), то суд встановив наступне.

Відповідно до статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Статтею 203 Цивільного кодексу України встановлені загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину.

Частиною четвертою цієї статті визначено, що правочин має вчинятися у формі, встановленій законом.

Відповідно до пункту 11.1 Договору він укладений строком на 10 років.

Згідно частини першої статті 9 Закону України «Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності» договори оренди об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності, укладені на строк більш як три роки, а також договори концесії таких об'єктів незалежно від строку, на який вони укладені, підлягають нотаріальному посвідченню у встановленому порядку.

Приписами частини другої статті 13 цього Закону встановлено, що договір оренди об'єкта у сферах теплопостачання,водопостачання та водовідведення, що перебуває у комунальній власності, укладений на строк більш як три роки, набирає чинності з моменту його нотаріального посвідчення в установленому законодавством порядку.

Згідно із положеннями частини третьої статті 640 Цивільного кодексу України договір, що підлягає нотаріальному посвідченню, є укладеним з дня такого посвідчення.

Договір №106/2015 від 08.06.2015 між Єрковецькою сільською радою та ФОП ОСОБА_1 нотаріально не посвідчений.

Відповідно до частини першої статті 220 Цивільного кодексу України у разі недодержання сторонами вимоги закону про нотаріальне посвідчення договору такий договір є нікчемним.

За змістом частини другої статті 215 ЦК України нікчемний правочин, на відміну від оспорюваного, є недійсним незалежно від наявності чи відсутності відповідного рішення суду. Однак це не виключає можливості подання та задоволення позову про визнання нікчемного правочину (господарського договору) недійсним.

Отже, спори про визнання нікчемних правочинів недійсними підлягають вирішенню господарськими судами у загальному порядку. З'ясувавши, що оспорюваний правочин є нікчемним, господарський суд зазначає в резолютивній частині рішення про його недійсність або, за відсутності підстав для такого визнання, відмовляє в задоволенні позову.

Нікчемний правочин або правочин, визнаний судом недійсним, вважається таким з моменту його вчинення (частина перша статті 236 ЦК України).

За змістом частини третьої статті 207 ГК України господарське зобов'язання, визнане судом недійсним, також вважається недійсним з моменту його виникнення.

Аналогічна позиція викладена у роз'ясненнях, наданих постановою Пленуму Вищого господарського суду України №11 від 29.05.2013 «Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними» (пункти 2.5.2, 2.6).

У зв'язку з недотриманням Єрковецькою сільською радою при прийнятті рішення №7 від 05.02.2015 про передачу системи водопостачання в оренду встановленого Законом України «Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності» порядку передачі такого майна в оренду, зважаючи на відсутність нотаріального посвідчення договору оренди №106 від 08.06.2015 позовна вимога про визнання недійсним договору оренди майна №106 від 08.06.2015, що належить до комунальної власності територіальної громади села, укладеного між Єрковецькою сільською радою та ФОП ОСОБА_1, із змінами, внесеними додатковою угодою №1 від 01.01.2016, підлягає задоволенню.

Розірвання договору, який підлягає визнанню недійсним з моменту укладення, не є підставою для припинення провадження у зв'язку з відсутністю предмету спору.

А тому клопотання відповідача ФОП ОСОБА_1 про припинення провадження у справі у зв'язку з відсутністю предмету спору з посиланням на те, що 10.08.2016 ним і Єрковецькою сільською радою укладений договір про розірвання договору оренди №106 від 08.06.2015, не підлягає задоволенню.

Відповідно до положень статті 216 Цивільного кодексу України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Судом встановлено, що 30.09.2015 по акту приймання-передачі майна Єрковецька сільська рада передала, а ФОП ОСОБА_1 прийняв вказане у договорі оренди №106 від 08.06.2015 майно, що належить до комунальної власності територіальної громади села, а саме: артезіанські свердловини 2шт. та водопровідні мережі протяжністю 30км балансовою вартістю 965382грн (арк. с. 30).

Докази повернення вказаного в акті приймання-передачі майна від 30.09.2015 ФОП ОСОБА_1 Єрковецькій сільській раді на день винесення цього рішення судом відсутні.

Докази передачі Єрковецькою сільською радою ФОП ОСОБА_1 вказаної у договорі оренди №106 від 08.06.2015 будівлі по вул. Жовтневій, 28-А в с.Єрковці Переяслав-Хмельницького району Київської області відсутні.

Таким чином позовна вимога про зобов'язання ФОП ОСОБА_1 повернути Єрковецькій сільській раді майно комунальної власності підлягає частковому задоволенню: в частині повернення артезіанських свердловин 2шт. та водопровідної мережі протяжністю 30км балансовою вартістю 965382грн.

В частині повергнення будівлі по вул. Жовтневій, 28-А в с.Єрковці Переяслав-Хмельницького району Київської області підстави для задоволення позовної вимоги відсутні.

Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається:

у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо господарським судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін;

у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, господарський суд має право покласти на неї судовий збір незалежно від результатів вирішення спору.

Зважаючи на те, що спір виник у зв'язку з порушенням Єрковецькою сільською радою встановленого Законом України «Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності» порядку передачі в оренду об'єктів водопостачання, судовий збір покладається на Єрковецьку сільську раду.

Беручи до уваги викладене, керуючись статтями 49, 82-85 господарського процесуального кодексу України суд

В И Р І Ш И В :

1. Позов задовольнити частково.

2. Визнати незаконним та скасування рішення Єрковецької сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області №7 від 05.02.2015 про передачу системи водопостачання в оренду.

3. Визнати недійсним договір №106 від 08.06.2015 оренди майна, що належить до комунальної власності територіальної громади села Єрковці, укладений між Єрковецькою сільською радою Переяслав-Хмельницького району Київської області та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1, із змінами, внесеними додатковою угодою №1 від 01.01.2016

4. Витребувати у фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1) на користь Єрковецької сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області (код 04361504) споруди водопровідної системи с.Єрковці вартістю 965382грн, а саме: артезіанські свердловини у кількості 2шт глибиною 100м 1976 року забудови, водопровідні мережі протяжністю 30км діаметр 100мм 1976 року забудови.

5. В іншій частині вимог у позові відмовити.

6. Стягнути з Єрковецької сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області (код 04361504) на користь прокуратури Київської області на р/р 35216008015641, МФО 820172, Державне казначейство України м.Київ, ЄДРПОУ 02909996 судовий збір у сумі 19590,29грн (дев'ятнадцять тисяч п'ятсот дев'яносто грн.. 29коп).

7. Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Суддя Н.Г. Шевчук

Повне рішення складене і підписане 22.08.2016.

Дата ухвалення рішення15.08.2016
Оприлюднено26.08.2016
Номер документу59877027
СудочинствоГосподарське
Сутьвизнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним договору оренди, зобов'язання повернути майно

Судовий реєстр по справі —911/1766/16

Рішення від 15.08.2016

Господарське

Господарський суд Київської області

Шевчук Н.Г.

Ухвала від 01.06.2016

Господарське

Господарський суд Київської області

Шевчук Н.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні