ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15.08.2016р. Справа№ 914/1541/16
За позовом: Публічного акціонерного товариства Комерційний банк «Приватбанк», м.Дніпропетровськ
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Габен», м.Львів
про стягнення 3000000,00грн.
Суддя Щигельська О.І.
при секретарі Зарицькій О.Р.
Представники:
від позивача: ОСОБА_1 - представник за довіреністю
від відповідача: не з'явився
Суть спору: позов заявлено Публічним акціонерним товариством Комерційний банк «Приватбанк», м.Дніпропетровськ до Товариства з обмеженою відповідальністю «Габен», м.Львів про стягнення 3000000,00грн., з яких 1161058,00грн. заборгованості за кредитом, 1081085,61грн. заборгованості по процентам за користування кредитом та 757856,39грн. пені за несвоєчасність виконання зобов'язання за договором.
Ухвалою суду від 08.06.2016р. порушено провадження у справі та призначено до розгляду в судовому засіданні на 04.07.2016р. розгляд справи відкладено на 13.07.2016р. у зв'язку з неявкою відповідача. Ухвалою суду від 13.07.2016р. розгляд справи відкладено на 08.08.2016р. у зв'язку з неявкою відповідача. Ухвалою суду від 08.08.2016р. за клопотанням позивача строк вирішення спору продовжено на 15 днів та відкладено розгляд справи на 15.08.2016р., зважаючи на неявку відповідача.
Суд роз'яснює представнику позивача права, передбачені ст.ст. 20, 22 ГПК України.
Представник позивача в судове засідання 15.08.2016р. з'явився, позовні вимоги підтримав повністю із підстав, зазначених у позовній заяві, письмових поясненнях (вх.№32511/16 від 05.08.2016р.) та додатково долучних до матеріалів справи поясненнях (вх.№33351/16 від 12.08.2016р.). Ствердив, зокрема, що в червні 2012 року позивачем та відповідачем - ТзОВ «Габен» підписано Заяву про відкриття поточного рахунку та карту зі зразками підписів і відбитка печатки, яка разом із Умовами та Правилами надання банківських послуг та тарифами банку, складає договір банківського обслуговування, на підставі чого відповідачу відкрито поточний рахунок в ПАТ КБ «Приватбанк». Відповідач в квітні та травні 2014 року декілька разів скористався послугою, передбаченою Умовами та Правилами надання банківських послуг, а саме - «Гарантований платіж», за якою, на підставі заявок позивачем за рахунок кредитних коштів у липні та жовтні 2014 року проведено зарахування коштів на рахунки визначених відповідачем отримувачів на загальну суму 1657858,00грн. Внаслідок порушення зобов'язань за договором та неповернення кредитних коштів у відповідача, станом на 05.05.2016р. виникла заборгованість, а саме: 1161058,00грн. заборгованості за кредитом, 1081085,61грн. заборгованості по процентам за користування кредитом та 757856,39грн. пені за несвоєчасність виконання зобов'язання за договором, що й зумовило звернення ПАТ КБ «Приватбанк» до суду із позовною заявою про стягнення відповідних сум. Просив позов задоволити.
Відповідач явки повноважного представника в судове засідання 15.08.2016р. повторно не забезпечив, поважності причин неявки суду не повідомив, хоча про час та місце проведення судового засідання його повідомлено належним чином. До матеріалів справи долучено відзив ТзОВ «Габен» (вх.№29583/16 від 13.07.2016р.), в якому відповідачем проти задоволення позову заперечено, а також зроблено заяву про застосування наслідків спливу строку позовної давності до вимог про стягнення пені.
Суд, зважаючи на встановлений ст.69 ГПК України строк вирішення спору, вважає за можливе розглянути справу за наявними в ній матеріалами, в яких достатньо доказів для прийняття рішення по суті спору, у відповідності до ч.3 ст.4-3 ГПК України, судом створювались сторонам необхідні умови для встановлення фактичних обставин справи і правильного застосування законодавства, у зв'язку із чим передбачені у ст.77 ГПК України підстави для відкладення розгляду справи не вбачаються.
Розглянувши подані докази в їх сукупності, заслухавши пояснення представників сторін, судом встановлено таке.
Публічним акціонерним товариством Комерційний банк «Приватбанк» (позивач по справі, банк за договором) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Габен» (відповідач по справі, клієнт за договором) 19.06.2012р. підписано Заяву про відкриття поточного рахунку та картку зі зразками підписів і відбитка печатки.
Підписавши цю заяву відповідач погодився із Умовами та Правилами надання банківських послуг, у тому числі з Умовами та Правилами обслуговування за розрахунковими картками (далі - Умови та Правила), що розміщені на офіційному сайті позивача в мережі інтернет, Тарифами банку, які разом із вказаною заявою та карткою зі зразками підписів і відбитка печатки складають договір банківського обслуговування (далі - договір).
У Заяві зазначено, що під час укладення договорів, а також додаткових угод до них банк і клієнт допускають використання факсимільного відтворення печатки банку і підпису особи, уповноваженої підписувати договори й угоди до них від імені банку, здійсненого за допомогою засобів копіювання.
Також, згідно з п.3.2.1.1.16 Умов та Правил, при укладанні договорів та угод, або вчиненні інших дій, що свідчать про приєднання Клієнта до «Умов та правил надання банківських послуг» (або у формі «Заяви про відкриття поточного рахунку та картки із зразками підписів і відбитка печатки» або у формі авторизації кредитної угоди в системах клієнт-банк / інтернет клієнт-банк, або у формі обміну паперовій або електронною інформацією, або в будь-якій іншій формі), Банк і Клієнт допускають використання підписів Клієнта у вигляді електронно-цифрового підпису та / або підтвердження через пароль, спрямований Банком через верифікований номер телефону, який належить уповноваженій особі Клієнта з правом «першого» підпису. Підписання договорів та угод таким чином прирівнюється до укладання договорів та угод у письмовій формі. Законом України «Про електронний цифровий підпис», а саме ст.3, визначено, що електронний цифровий підпис за правовим статусом прирівнюється до власноручного підпису (печатки) та не може бути визнаний недійсним лише через те, що він має електронну форму, а ч.2 ст.639 ЦК України передбачено, що якщо сторони домовились укласти договір в певній формі, він вважається укладеним з моменту надання йому цієї форми, навіть якщо законом ця форма для даного виду договорів не вимагалась.
У Заяві також зазначено, що своїм підписом відповідач приєднався і зобов'язався виконувати умови, викладені в Умовах та Правилах надання банківських послуг, ОСОБА_2 - Договорі банківського обслуговування в цілому. Відносини між банком та клієнтом можуть вирішуватись як шляхом підписання окремих договорів або додаткових угод до цього договору, так і шляхом обміну інформацією / узгодження щодо банківського обслуговування з клієнтом через веб-сайт банку або інший інтернет- / SMS-ресурс, зазначений банком.
У Заяві визначено, що банк, за наявності вільних грошових ресурсів здійснює обслуговування кредитного ліміту клієнта за рахунок кредитних коштів у межах ліміту, про розмір якого банк повідомляє клієнту на свій вибір або в письмовій формі, або через встановлені засоби електронного зв'язку банку та клієнта. Порядок встановлення, зміни ліміту, погашення заборгованості та розмір відсоткової ставки за користування кредитним лімітом регламентуються Умовами та Правилами надання банківських послуг і Тарифами банку, що розміщені в мережі інтернет на сайті позивача, які разом із цією анкетою (заявою) складають договір банківського обслуговування.
Відповідно до умов договору від 19.06.2012р. відповідачу відкрито в ПАТ КБ «Приватбанк» поточний рахунок №26001053811734.
Після підписання договору, згідно з Умовами та Правилами, клієнту надано право користуватися послугами банку, однією з яких є послуга «Гарантований платіж».
Відповідно до п.3.1.1.73 Умов та Правил, Банк надає послугу гарантованих платежів для виконання грошових зобов'язань по господарських договорах, які укладаються між Клієнтом і його контрагентами, а також між Клієнтом і Банком (далі Послуга). Послуга надається у вигляді виконання Банком заявок на договірне списання коштів (далі - «гарантований платіж» або «заявка»), згідно з якими клієнт- платник/одержувач доручає Банку зарахувати кошти на рахунок одержувача, в сумі та у дату, що зазначені при створенні заявки. Послуга надається Банком як за рахунок власних коштів платника, так і за рахунок кредитних коштів. Споживачами даної Послуги являються платник і одержувач платежів по господарських договорах. При потребі одержання Послуги, платник, у відповідності до п.3.1.1.74 Умов та Правил, а допомогою системи дистанційного обслуговування Інтернет-клієнт- банк «Приват24» (далі - «Приват24») подає в Банк заявку на договірне списання коштів за встановленою формою, обов'язковими реквізитами якої є: номер і дата заявки (присвоюються автоматично), рахунок платника, рахунок одержувача, сума платежу, призначення платежу (із зазначенням відомостей про господарський договір, на виконання оплати по якому подається заявка), дата зарахування коштів одержувачу (далі - «дата виконання заявки», «дата виконання гарантованого платежу»), зазначення за рахунок яких коштів (власних коштів клієнта / кредитних / змішано) необхідно зарезервувати гроші для виконання гарантованого платежу. Створені в Приват24 заявки підписуються електронним або електроним цифровим підписами Клієнта.Як встановлено п.3.1.1.75 Умов та Правил, Після отримання Банком за допомогою системи дистанційного обслуговування Заявки, Банк розглядає її на предмет надання або відмови в наданні Послуги, у разі відсутності у платника власних коштів та/або недостатньої інформації по кредитоспроможності платника. Банк має право вимагати у клієнтів додаткову інформацію, що підтверджує виконання грошових зобов'язань за господарськими договорами, що укладаються між Клієнтом та його контрагентами (договори/контракти, рахунки, податкові накладні, акти і т.п.). У разі відмови Клієнта у наданні додаткової інформації, або наявності недостовірної інформації в документації, Банк має право відмовити в наданні Послуги «Гарантовані платежі».
Скориставшись послугою «Гарнатований платіж», відповідачем зареєстровано та підписано в системі інтренет-клієнт-банк «Приват24» наступні заявки із визначеними призначенням платежу: №1749 від 17.04.2014р. на зарахування коштів отримувачу із зазначенням його коду ЄДРПОУ 37821544, на суму 496800,00грн.; №1961 від 29.04.2014р. на зарахування коштів отримувачу із зазначенням його коду ЄДРПОУ 34815758, на суму 307125,00грн.; №1988 від 30.04.2014р. на зарахування коштів отримувачу ПП-Фірмі «Енерго Сервіс», на суму 500000,00грн.; №2105 від 13.05.2014р. на зарахування коштів отримувачу із зазначенням його коду ЄДРПОУ 38948033, на суму 19370,40грн.; №2160 від 14.05.2014р. на зарахування коштів отримувачу із зазначенням його коду ЄДРПОУ 30048570, на суму 22363,20грн.; №2165 від 14.05.2014р. на зарахування коштів отримувачу із зазначенням його коду ЄДРПОУ 35813154, на суму 19000,00грн.; №2206 від 16.05.2014р. на зарахування коштів отримувачу із зазначенням його коду ЄДРПОУ 33614922, на суму 216104,22грн. та №2234 від 19.05.2014р. на зарахування коштів отримувачу із зазначенням його коду ЄДРПОУ 30048570, на суму 77095,18грн.
Позивач стверджує, що свої зобов'язання за договором він виконав належним чином, своєчасно, тобто у визначені клієнтом дати, провівши відповідні гарантовані платежі, ініційовані клієнтом, за рахунок кредитних коштів, на підтвердження чого долучив до матеріалів справи банківські виписки про рух коштів по рахунках, відкритих для обслуговування рахунку ТзОВ «Габен», за період з 17.04.2014р. по 05.05.2016р. Не виконаною залишилась лише заявка №1749 від 17.04.2014р. на зарахування коштів отримувачу із зазначенням його коду ЄДРПОУ 37821544, на суму 496800,00грн., зважаючи на її відхилення визначеним заявником одержувачем коштів.
Умовами та Правилами, а саме п.3.2.2.1 встановлено, що Банк при наявності вільних коштів зобов'язується надати Клієнту кредит у вигляді відновлюваної кредитної лінії, з лімітом і на цілі, зазначені в заявці на договірне списання (далі - «гарантований платіж» або «заявка»), в обмін на зобов'язання Клієнта по поверненню кредиту, сплаті відсотків, винагороди в обумовлені цим Договором строки. Відновлювана кредитна лінія (далі - «кредит») надається Банком для виконання Клієнтом платежів за заявками на договірне списання з датою виконання в майбутньому (гарантованим платежам), термін повернення яких не перевищує терміну повернення кредиту, і які можуть бути змінені або скасовані Позичальником за згодою одержувача (шляхом підтвердження через дистанційний канал банківського обслуговування Інтернет - клієнт - банк «Приват24»), шляхом перерахування Банком кредитних коштів на рахунок 3648, з наступним перерахуванням у дату виконання на поточний рахунок одержувачів, зазначених в заявці.
У п.3.2.2.2 Умов та Правил визначено, що термін повернення кредиту вказаний у заявці. Під датою виконання заявки Сторони погодили дату зарахування кредитних коштів на поточний рахунок одержувача, зазначеного в заявці Клієнта. У випадку, якщо термін виконання гарантованого платежу був скорочений одержувачем без узгодження із Клієнтом (відповідно до п.3.1.1.74), то термін повернення кредиту вважається не зміненим. Клієнт погашає заборгованість по кредиту у розмірі, зазначеному в заявці Клієнта, в дату повернення кредиту, але не пізніше 30 днів після настання терміну повернення кредиту. У період з дати виконання заявки за рахунок кредитних коштів Клієнт за користування кредитом сплачує Банку відсотки в розмірі 36% річних від суми заборгованості (за заявками, ініційованими до 01.02.2016р.). У випадку не погашення заборгованості Клієнтом по кредиту в термін до 30 днів включно, на 31-й день - заборгованість за кредитом стає простроченою. При цьому за користування кредитом Клієнт сплачує відсотки в розмірі 56% річних від суми заборгованості (за заявками, ініційованими до 01.02.2016р.). Згідно зі ст. 212, 651 Цивільного кодексу України (далі-"ЦКУ") у випадку порушення Клієнтом кожного із зобов'язань, передбачених даним Договором, Банк на власний розсуд, починаючи з 91-го дня порушення кожного із зобов'язань, має право змінити умови даних Умов, встановивши інший термін повернення кредиту. При цьому Банк направляє Клієнту повідомлення (через установлені засоби електронного зв'язку Банку й Клієнта - системи Інтернет- клієнт - банк "Приват24", повідомлення на emaіl) із зазначенням дати терміну повернення кредиту. У випадку не погашення Клієнтом заборгованості згідно з цими Умовами у термін, зазначений в повідомленні, вся заборгованість, починаючи з наступного дня після дати, зазначеної в повідомленні вважається простроченою. У випадку погашення заборгованості в період до 90 днів (включно) з моменту виникнення кожного із зобов'язань, кінцевим терміном повернення кредиту є дата, зазначена в заявці. Інші істотні умови кредитування наведені в заявці.
Згідно з Умовами та Правилами, клієнт, серед іншого, зобов'язується оплатити відсотки та винагороди за користування кредитом відповідно до п.п. 3.2.2.9, 3.2.2.10 цього Договору (п.3.2.2.6.2); повернути кредит у строки, встановлені у Заяві, п.п.., 3.2.2.2, 3.2.2.6.16, 3.2.2.6.17, 3.2.2.7 .. 2 цього Договору (п.3.2.2.6.3).
У відповідності до п.3.2.2.7.2 Умов та Правил, при порушенні Клієнтом будь-якого із зобов'язань, передбачених цими Умовами, Банк, на свій розсуд, має право змінити умови цього Договору - зажадати від Клієнта дострокове повернення кредиту, сплати відсотків за його користування, виконання інших зобов'язань за цим Договором у повному обсязі шляхом відправлення повідомлення. При цьому відповідно до ст. 212, 611, 651 ЦКУ за зобов'язаннями, строки виконання яких настали, строки вважаються настали, у зазначену в повідомленні дату. У цю дату Клієнт зобов'язується повернути Банку суму кредиту в повному обсязі, відсотки за фактичний строк його користування, повністю виконати інші зобов'язання за цим Договором.
Згідно з п.3.2.2.7.8 Умов та Правил, Банк, незалежно від настання термінів виконання зобов'язань Клієнта за Договором, має право вимагати дострокового повернення суми кредиту, сплати відсотків та винагород, при настанні умов, передбачених п. 3.2.2.7.2 цього Договору або порушення Клієнтом вимог п.3.31.1. Умов в частині вимог щодо цільового використання кредитних коштів, або в разі зменшення розміру активів Клієнта на 30 і більше відсотків у порівнянні з розміром його активів зазначених у відповідній річної звітності за попередній рік.
Як встановлено у п.3.2.2.7.10 Умов та Правил, без попереднього повідомлення Клієнта, Банк має право змінювати (зменшити або збільшити) ліміт кредиту за даним Договором, шляхом повідомлення Клієнта про зміну розміру ліміту кредиту в системі Інтеренет-клієнт- банк «Приват24», sms -повідомленням, повідомленням на emaіl, на сторінці створення Клієнтом гарантованих платежів. Зміни розміру ліміту кредиту набувають чинності з дати розміщення його Банком на сторінці створення Клієнтом гарантованих платежів.
Так, довідкою ПАТ КБ «Приватбанк» вих. №08.7.0.0.0/160516091809 від 16.05.2016р. підтверджуються такі розміри кредитних лімітів, встановлених для ТзОВ «Габен»: з 17.04.2014р. - 1160000,00грн.; з 24.04.2014р. - 1200000,00грн., з 11.06.2014р. - 1161058,00грн. та з 27.08.2015р. - 0,00грн.
Згідно з Умовами та Правилами, за користування кредитом у період з дати списання коштів з позичкового рахунку до дати погашення кредиту згідно п.п.3.2.2.2, 3.2.2.6.3, 3.2.2.6 .. 16, 2.3.2.2.6.17, 3.2.2.7.2, 3.2.2.8.1 цього Договору Клієнт сплачує відсотки і винагороди в розмірі, вказаному в Заявці (п.3.2.2.9.1). Сплата відсотків за користування кредитом, передбачених п.п.3.2.2.9.1, 3.2.2.9.2 цього Договору, здійснюється в дату сплати відсотків. Дата сплати відсотків вказана в Заявці. Якщо повне погашення кредиту здійснюється в дату, відмінну від зазначеної в цьому пункті, то останньою датою погашення відсотків, розрахованих від попередньої дати погашення до дня фактичного повного погашення кредиту, є дата фактичного погашення кредиту (п.3.2.2.9.3). Погашення кредиту, сплата відсотків за цим Договором здійснюються у валюті кредиту. Погашення винагороди, неустойки за цим Договором здійснюється в гривні згідно умов цього Договору (п.3.2.2.9.8). Розрахунок відсотків за користування кредитом здійснюється щодня з дати списання коштів з позичкового рахунку до майбутньої дати сплати відсотків та / або за період, який починається з попередньої дати сплати відсотків до поточної дати сплати відсотків. Розрахунок відсотків здійснюється до повного погашення заборгованості за кредитом на суму залишку заборгованості за кредитом (п.3.2.2.9.10). Нарахування відсотків і комісій здійснюється на дату сплати відсотків, при цьому відсотки розраховуються на непогашену частину кредиту за фактичну кількість днів користування кредитними ресурсами, виходячи з 360 днів у році. День повернення кредиту в часовий інтервал нарахування відсотків, не враховується (п. 3.2.2.9.11).
У заявках на гарантований платіж визначено такі строки повернення кредиту: №1961 від 29.04.2014р. - 30.07.2014р.; №1988 від 30.04.2014р. - 01.10.2014р.; №2105 від 13.05.2014р. - 15.10.2014р.; №2160 від 14.05.2014р. 01.10.2014р.; №2165 від 14.05.2014р. - 01.10.2014р.; №2206 від 16.05.2014р. - 31.07.2014р. та №2234 від 19.05.2014р. - 01.10.2014р. Однак, відповідачем взяті на себе за договором зобов'язання належним чином не виконувались, внаслідок чого станом на 05.05.2016р. у нього утворилась заборгованість в розмірі 1161058,00грн. заборгованості за кредитом, 1081085,61грн. заборгованості по процентам за користування кредитом та 757856,39грн. пені за несвоєчасність виконання зобов'язання за договором.
Як вбачається з матеріалів справи, ПАТ КБ «Приватбанк» надіслано на адресу відповідача претензію від 21.04.2016р. (вих. №04417LVVKS0Q6), в якій просить негайно погасити 1161058,00грн. простроченої заборгованості за тілом кредиту, 10558800,34грн. простроченої заборгованості за відсотками та 1212191,01грн. заборгованості з пені. З матеріалів справи вбачається, що відповіді на вказану претензію позивачем не отримано.
Внаслідок невиконання відповідачем зобов'язань за договором, ПАТ КБ «Приватбанк» звернулось до суду із позовною заявою про стягнення з ТзОВ «Габен» 1161058,00грн. заборгованості за кредитом, 1081085,61грн. заборгованості по процентам за користування кредитом та 757856,39грн. пені за несвоєчасність виконання зобов'язання за договором.
При вирішенні спору суд виходив з такого.
Згідно ст.509 ЦК України, зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Відповідно до ст.11 ЦК України, однією з підстав виникнення зобов'язань, є зокрема договори та інші правочини.
Як встановлено ч.2 ст.345 ГК України, кредитні відносини здійснюються на підставі кредитного договору.
Позивач звертає увагу на те, що укладений між сторонами договір є договором приєднання. Так, відповідно до ч.1 ст.626 ЦК України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Частиною 1 статті 627 ЦК України встановлено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Згідно з ч.1 ст.634 ЦК України, договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору.
Щодо заперечень відповідача про те, що сторонами не погоджено істотних умов такого договору, оскільки позивачем не доведено розміщення Умов та правил надання банківських послуг на офіційному сайті позивача, а також неможливості встановлення дати їх затвердження та підписання головою правління, суд звертає увагу на таке. Як у Заяві про відкриття поточного рахунку та картці зі зразками підписів і відбитка печатки, підписаної сторонами 19.06.2012р., так і у кожній із заявок на гарантований платіж зазначено, що підписавши їх ТзОВ «Габен» приєднується та погоджується з умовами, наведеними в Умовах та Правилах надання банківських послуг, ОСОБА_2, що розміщені на офіційному сайті банку - www.privatbank.ua . Також такі заявки та заява, разом із Умовами та Правилами надання банківських послуг, Тарифами ОСОБА_2, складають договір банківського обслуговування або кредитно-заставний договір відповідно. До матеріалів справи також долучено докази, які свідчать про систематичне розміщення позивачем на вказаному сайті Умов та Правил надання банківських послуг, ОСОБА_2, в актуальних редакціях, а також на сайті позивача забезпечено доступ до архіву попередніх редакцій Умов та Правил надання банківських послуг.
Враховуючи вищенаведене та беручи до уваги правову природу договорів приєднання, суд приходить до висновку, що сторонами належним чином укладено договір банківського обслуговування та відповідні кредитно-заставні договори при користуванні послугою «Гарантований платіж», що надається клієнтам ПАТ КБ «Приватбанк».
Відповідно до ч.1 ст.1054 ЦК України визначено, що за кредитним договором банк або інша фінансова установа (кредитодавець) зобов'язується надати грошові кошти (кредит) позичальникові в розмірі та на умовах, встановлених договором, а позичальник зобов'язується повернути кредит та сплатити проценти. Згідно з ч.ч.1,2 ст.1056-1 ЦК України, процентна ставка за кредитом може бути фіксованою або змінюваною. Тип процентної ставки визначається кредитним договором. Розмір процентів, тип процентної ставки (фіксована або змінювана) та порядок їх сплати за кредитним договором визначаються в договорі залежно від кредитного ризику, наданого забезпечення, попиту і пропозицій, які склалися на кредитному ринку, строку користування кредитом, розміру облікової ставки та інших факторів. А відповідно до ч.1 ст.1048 ЦК України, позикодавець має право на одержання від позичальника процентів від суми позики, якщо інше не встановлено договором або законом. Розмір і порядок одержання процентів встановлюються договором. Якщо договором не встановлений розмір процентів, їх розмір визначається на рівні облікової ставки Національного банку України. У разі відсутності іншої домовленості сторін проценти виплачуються щомісяця до дня повернення позики.
У відповідності до ст.193 ГК України, суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов'язання, враховуючи інтереси другої сторони. Не допускаються одностороння відмова від виконання зобов'язань, крім випадків, передбачених законом, а також відмова від виконання або відстрочка виконання з мотиву, що зобов'язання другої сторони за іншим договором не було виконано належним чином.
Згідно зі ст.530 ЦК України, якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Відповідно до ст.229 ГК України, учасник господарських відносин у разі порушення ним грошового зобов'язання не звільняється від відповідальності через неможливість виконання і зобов'язаний відшкодувати збитки, завдані невиконанням зобов'язання, а також сплатити штрафні санкції відповідно до вимог, встановлених цим Кодексом та іншими законами.
Згідно ст.230 ГК України, штрафними санкціями в цьому Кодексі визначаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання.
Відповідно до ч.6 ст.231 ГК України, штрафні санкції за порушення грошових зобов'язань встановлюються у відсотках, розмір яких визначається обліковою ставкою Національного банку України, за весь час користування чужими коштами, якщо інший розмір відсотків не передбачено законом або договором.
Так, згідно з п.3.2.2.10.1 Умов та Правил, у разі порушення Клієнтом будь-якого із зобов'язань по сплаті відсотків за користування кредитом , передбачених п.п. 3.2.2.6.2, 3.2.2.9.1 -3.2.2.9.3 цього Договору , термінів повернення кредиту , передбачених п.п. 3.2.2.2, 3.2.2.6.3, 3.2.2.6.16, 3.2.2.7.2 цього Договору , винагороди , передбаченого п.п. 3.2.2.6.5, 3.2.2.9.4-3.2.2.9.6 цього Договору , Клієнт сплачує Банку за кожний випадок порушення пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ, що діяла у період, за який сплачується пеня, (у % річних) від суми простроченого платежу за кожний день прострочення платежу. А в разі реалізації Банком права , передбаченого п. 3.2.2.2 цього Договору, Клієнт сплачує Банку пеню в розмірі , зазначеному в Заявці, від суми заборгованості за кожен день прострочення. Сплата пені здійснюється у гривні.
Зауваження відповідача про те, що при проведенні нарахувань пені позивачем використано ставку в 56% річних, що перевищує розмір облікових ставок Національного банку України встановлених за період проведення відповідних нарахувань, спростовуються розрахунками позовних вимог, долученими до позовної заяви, з яких вбачається, що відповідні нарахування проведено із використанням передбаченої договором подвійної облікової ставки НБУ, що діяла у період, за який сплачується пеня, (у% річних) від суми простроченого платежу за кожний день прострочення платежу.
Відповідно до ч.6 ст.232 ГК України, нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов'язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов'язання мало бути виконано.
Згідно ч.2 ст.343 ГК України, платник грошових коштів сплачує на користь одержувача цих коштів за прострочку платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін, але не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.
Водночас, згідно з Умовами та Правилами, нарахування неустойки за кожний випадок порушення зобов'язань, передбачених п.п. 3.2.2.10.1 - 3.2.2.10.3 цього Договору, здійснюється протягом 15 років з дня, коли відповідне зобов'язання мало бути виконано Клієнтом (п.3.2.2.10.4). Таким чином, у договорі сторонами встановлено інший строк нарахування неустойки, аніж передбачено ч.6 ст.232 ГК України.
Як вбачається з матеріалів справи, в квітні та травні 2014 року ТзОВ «Габен» неодноразово використовувало послугу «Гарантований платіж» для переказу коштів на користь визначених ним отримувачів із визначеним призначенням платежу, і такі перекази відповідних сум відбувалися за рахунок кредитних коштів. Заперечення відповідача про те, що позивачем не доведено підписання заявок на гарантовані платежі, спростовуються долученими до матеріалів справи угодою про використання електронного цифрового підпису від 12.02.2014р., підписаної сторонами, а також копіями сертифікатів на електронний цифровий підпис серійні номери D8880997 та S8880997. Також до матеріалів справи долучено банківські виписки, з яких вбачається надання банком ТзОВ «Габен» короткострокових кредитів із зарахуванням їх на позичковий рахунок відповідача - 20622053819188. Постановою Національного банку України від 17.06.2004р. №280 «Про затвердження Плану рахунків бухгалтерського обліку банків України та Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку банків України» визначено, що 206 - це кредити в поточну діяльність, що надані суб'єктам господарювання, а 2062 - це короткострокові кредити в поточну діяльність, що надані суб'єктам господарювання.
Починаючи з вересня 2014 року відповідачем прострочено та на момент вирішення спору по суті не повернуто надані банком кредитні кошти, не сплачено передбачені договором відсотки за користування кредитом та не сплачено пеню, нараховану за несвоєчасність виконання грошового зобов'язання. На підтвердження зазначених обставин до матеріалів справи, як вже зазначалось, долучено банківські виписки за період з 17.04.2014р. по 05.05.2016р.
Враховуючи вищевикладене та проаналізувавши долучені до позовної заяви розрахунки заборгованості, суд приходить до висновку, що позов обґрунтований поданими доказами та відповідачем не спростований, а відтак, підлягає до задоволення в повному обсязі.
Щодо зауважень відповідача про те, що позивачем пропущено встановлений законом строк позовної давності до вимог про стягнення пені, суд зазначає, що відповідно до ст.256 ЦК України, позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Як визначено ст.257 ЦК України, загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки. Відповідно до п.21 ч.2 ст.258 ЦК України, спеціальна позовна давність в один рік застосовується, зокрема, до вимог про стягнення неустойки (штрафу, пені). Як визначено ст.260, ч.1 ст.261 ЦК України, позовна давність обчислюється за загальними правилами визначення строків, встановленими статтями 253-255 цього Кодексу. Порядок обчислення позовної давності не може бути змінений за домовленістю сторін. Перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила. Згідно з ч.ч.2, 3, 4 ст.267 ЦК України, заява про захист цивільного права або інтересу має бути прийнята судом до розгляду незалежно від спливу позовної давності. Позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення. Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.
Водночас, відповідно до ч.1 ст.259 ЦК України, позовна давність, встановлена законом, може бути збільшена за домовленістю сторін. Відтак, суд приходить до висновку, що приєднання відповідача до Умов та Правил, свідчить про погодження сторонами більш тривалого строку позовної давності, оскільки п.3.2.2.10.7 Умов та Правил встановлено, що строки позовної давності за вимогами про стягнення кредиту, відсотків за користування кредитом, винагороди, неустойки - пені, штрафів за цим Договором встановлюються Сторонами тривалістю 15 років. З огляду на вищенаведене, заява відповідача про застосування наслідків спливу строків позовної давності до вимог про стягнення пені та відмови у задоволенні позову в цій частині задоволенню не підлягає.
Відповідно до ч.1 ст.49 ГПК України, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, відтак, витрати зі сплати судового збору слід покласти на відповідача в повному обсязі.
Керуючись ст.ст. 22, 33, 34, 43, 49, 75, 82, 84, 85, 116 ГПК України, суд, -
В И Р І Ш И В :
1. Позов задоволити повністю.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Габен» (м.Львів, вул.Персенківка, буд.19; код ЄДРПОУ 38243699) на користь Публічного акціонерного товариства Комерційний банк «Приватбанк» (м.Дніпропетровськ, вул.Набережна Перемоги, буд.50; код ЄДРПОУ 14360570) 1161058,00грн. заборгованості за кредитом, 1081085,61грн. заборгованості по процентам за користування кредитом, 757856,39грн. пені за несвоєчасність виконання зобов'язання за договором та 45000,00грн. судового збору.
3. Наказ видати згідно ст.116 ГПК України.
4. Строк і порядок оскарження рішення суду визначені ст.ст.91-93 ГПК України.
Повне рішення складено 22.08.2016р.
Суддя Щигельська О.І.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 15.08.2016 |
Оприлюднено | 26.08.2016 |
Номер документу | 59877117 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Щигельська О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні