Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
27 липня 2016 р. № 820/2819/16
Харківський окружний адміністративний суд у складі
Головуючого судді - Панченко О.В.
при секретарі судового засідання - Самігулліній К.В.
за участю:
представника позивача - ОСОБА_1,
представника відповідача - ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
ОСОБА_3 комісії з цінних паперів та фондового ринку до Товариства з обмеженою відповідальністю "Опціон-Фінанс" про стягнення штрафу,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач - ОСОБА_3 комісія з цінних паперів та фондового ринку, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Опціон-Фінанс" (код за ЄДРГІОУ 33065981) штраф у розмірі 340 (триста сорок) грн. 00 коп. до державного бюджету України, який слід перерахувати на рахунок, відкритий в управлінні Державної казначейської служби України за балансовим рахунком 3111 "Надходження до загального фонду державного бюджету", по коду бюджетної класифікації 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції", символ звітності 106.
В обґрунтування позовних вимог, позивач зазначив, що за результатами розгляду справи про правопорушення на ринку цінних паперів уповноваженою особою Комісії за неподання інформації до Комісії у відношенні відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Опціон-Фінанс", було винесено постанову про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів від 18.11.2015р. № 487-ЦА-УП-ЮО, відповідно до якої до Товариства застосовано штрафну санкцію у розмірі 340,00 грн. Дане рішення, як стверджує позивач, є цілком обґрунтованим та правомірним. Оскільки, на момент звернення до суду зазначена сума штрафу Товариством не сплачена, позивач звернувся з даним позовом.
Окрім того позивач вказав, що 15 грудня 2014 року ТОВ "Опціон-Фінанс" направило до Комісії заяву про анулювання ліцензії на провадження професійної діяльності на фондовому ринку (діяльність з торгівлі цінними паперами - брокерська та дилерська діяльність), а 20 січня 2015 року НКЦПФР було прийнято рішення № 46 про анулювання ліцензій на провадження професійної діяльності на фондовому ринку - діяльності з торгівлі цінними паперами ТОВ "Опціон-Фінанс". Таким чином, ТОВ "Опціон-Фінанс" у повному обсязі було позбавлено права здійснювати діяльність з торгівлі цінними паперами з 20 січня 2015, тобто з дати прийнятті рішення Комісії НКЦПФР про анулювання ліцензій. З 16.12.2014р. по 20.01.2015р. товариство мало право здійснювати діяльність з торгівлі цінними паперами, що належать йому на праві власності. Враховуючи, що ТОВ "Опціон-Фінанс" порушило вимоги п. 1 розд. ІІІ Положення, в частині неподання до Комісії адміністративних даних торговця цінними паперами, на товариство правомірно та об'єктивно накладено штраф.
Представник позивача - ОСОБА_3 комісії з цінних паперів та фондового ринку, у судовому засіданні підтримав правову позицію, викладену у позові та додаткових поясненнях по справі, просив суд задовольнити позов.
Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Опціон-Фінанс", позов не визнав.
У письмових запереченнях на позов (а.с. 24) представник відповідача зазначив, що не вчиняв правопорушень у сфері фондового ринку, а тому немає підстав для накладення на підприємство санкцій.
Суд, вивчивши доводи позову та заперечень проти позову, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, виходить з наступних підстав та мотивів:
За матеріалами судом встановлено, що відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Опціон-Фінанс" пройшов передбачену законом процедуру державної реєстрації, набув статусу суб'єкту господарювання - юридичної особи, код ЄДРПОУ:33065981.
За визначенням статті 6 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", ОСОБА_3 комісія з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР) є державним колегіальним органом, підпорядкованим Президенту України, підзвітним ОСОБА_4 України. ОСОБА_3 комісія з цінних паперів та фондового ринку складається з Комісії як колегіального органу та центрального апарату. ОСОБА_3 комісія з цінних паперів та фондового ринку може утворювати територіальні органи у випадках, передбачених у положенні про ОСОБА_3 комісію з цінних паперів та фондового ринку. ОСОБА_3 комісія з цінних паперів та фондового ринку здійснює повноваження через центральний апарат і свої територіальні органи.
Згідно пункту 14 статті 8 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", ОСОБА_3 комісія з цінних паперів та фондового ринку має право накладати адміністративні стягнення, штрафні та інші санкції за порушення чинного законодавства на юридичних осіб та їх співробітників, аж до анулювання ліцензій на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів.
Суд зазначає, що безпосередньо діяльність професійних учасників фондового ринку, з метою визначення порядку та умов зупинення дії або анулювання ліцензії на здійснення певних видів професійної діяльності на фондовому ринку (крім діяльності з управління активами інституційних інвесторів (діяльності з управління активами) унормована Порядком зупинення дії та анулювання ліцензії на окремі види професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів) затвердженого рішенням НКЦПФР від 14.05.2013 №816, зареєстрованого Міністерством юстиції України 01.06.2013 за № 862/23394 (далі - Порядок, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Так, відповідно до абзацу 2 пункту 2 розділу І Порядку анулювання ліцензії позбавлення ліцензіата Комісією права на провадження окремого виду професійної діяльності на фондовому ринку.
У відповідності до п.п.1, 2 Порядку № 816, підставами для анулювання ліцензії є, зокрема, заява ліцензіата про анулювання ліцензії у зв'язку з припиненням професійної діяльності на фондовому ринку або припиненням ліцензіата в результаті реорганізації (поділу, злиття, приєднання, перетворення) або ліквідації. Для анулювання ліцензії за власною ініціативою ліцензіат надає до загального відділу Комісії або надсилає поштою (рекомендованим листом) заяву про анулювання ліцензії на окремий вид професійної діяльності на фондовому ринку, складену державною мовою, згідно з додатком до цього Порядку (із зазначенням на конверті структурного підрозділу Комісії, якому надані повноваження здійснювати розгляд цих документів).
Також, згідно абз. 2 пункту 5 розділу IV Порядку, після дати подання заяви на анулювання ліцензії торговець цінними паперами не має права здійснювати торгівлю пінними паперами, крім продажу цінних паперів, що належать йому на праві власності.
Матеріалами справи підтверджено, що Протоколом № 20 загальних зборів учасників ТОВ "Опціон-Фінанс" від 15.12.2014 року вирішено припинити професійну діяльність товариства на фондовому ринку та звернутись до НКЦПФР із заявою про анулювання виданих нею відповідних ліцензій (а.с. 25).
15 грудня 2014 року ТОВ "Опціон-Фінанс" направило до Комісії заяву про анулювання ліцензії на провадження професійної діяльності на фондовому ринку (діяльність з торгівлі цінними паперами - брокерська та дилерська діяльність) (а.с. 27, 28).
Положенням п. 9 Порядку № 816 передбачено, що комісія у разі отримання в установленому порядку заяви ліцензіата установленого зразка про анулювання ліцензії з доданням усіх документів, передбачених пунктом 3 цього розділу для певних видів діяльності, повинна у строк не пізніше 30 календарних днів від дати надходження заяви про анулювання ліцензії та цих документів прийняти рішення про анулювання ліцензії.
Матеріалами справи підтверджено, що 20 січня 2015 року НКЦПФР, у відповідно до вимог вищезазначених норм права, було прийнято рішення № 46 про анулювання ліцензій на провадження професійної діяльності на фондовому ринку - діяльності з торгівлі цінними паперами, а саме: брокерської діяльності серії АД №075845 від 14.09.2012, дилерської діяльності серії АД №075846 від 14.09.2012, виданих ТОВ "Опціон-Фінанс" (61022, Харківська обл., місто Харків, вулиця Іванівська, будинок 1, ідентифікаційний код юридичної особи 33065981). (а.с. 47).
Згідно з абзацом 2 пунктів 21, 22 розділу IV Порядку у разі прийняття рішення про анулювання ліцензії, зокрема, згідно з підпунктом 1 пункту 1 розділу IV Порядку (на підставі заяви ліцензіата) воно набирає чинності з дати його прийняття. Запис про дату та номер рішення про анулювання ліцензії (копії ліцензії) уноситься до ліцензійного реєстру не пізніше наступного робочого дня після набрання чинності рішенням про анулювання ліцензії (копії ліцензії).
Таким чином, з правового аналізу вищезазначених норм права випливає, що законодавцем однозначно передбачено, що рішення про анулювання ліцензії набирає чинності виключно з дати його прийняття, у разі якщо рішення про анулювання прийнято на підставі заяви ліцензіата.
Приймаючи до уваги вищезазначене, суд вважає за потрібне зазначити, що ТОВ "Опціон-Фінанс" у повному обсязі було позбавлено права здійснювати діяльність з торгівлі цінними паперами саме з 20.01.2015 р - з дати прийняття рішення НКЦПФР про анулювання ліцензій, тобто з 16.12.2014 р. по 20.01.2015 р. ТОВ "Опціон-Фінанс" мало право здійснювати діяльність з торгівлі цінними паперами, що належать йому на праві власності.
Поряд з цим, суд звертає увагу, що Положенням про порядок складання та подання адміністративних даних щодо діяльності торговців цінними паперами до ОСОБА_3 комісії з цінних паперів та фондового ринку, затвердженого рішенням Комісії від 25.09.2012 №1283, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 жовтня 2012 р. за №1737/22049, визначено склад, строки та порядок подання до ОСОБА_3 комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі - Комісія) адміністративних даних (далі - Дані) торговцем цінними паперами щодо своєї професійної діяльності на фондовому ринку.
Зокрема, відповідно до п. 2 вказаного Положення № 1283, дія цього Положення поширюється на юридичних осіб, які в установленому законодавством порядку отримали ліцензії на провадження професійної діяльності на фондовому ринку - діяльності з торгівлі цінними паперами, а саме: брокерської діяльності, дилерської діяльності, андеррайтингу, діяльності з управління цінними паперами, у тому числі які мали право на провадження цієї професійної діяльності протягом періоду, за який подаються Дані.
Відповідно до пункту 1 розділу III Положення (в редакції, чинній на момент вчинення правопорушення) торговець цінними паперами подає, зокрема, місячні дані до центрального апарату Комісії у строк не пізніше 10-го числа місяця, наступного за звітним місяцем.
Однак, матеріали справи не містять доказів виконання ТОВ "Опціон-Фінанс" вищезазначених норм права та подання місячних даних до центрального апарату Комісії у строк не пізніше 10-го числа місяця, наступного за звітним місяцем, тобто за січень 2015 року з урахуванням того, що рішення НКЦПФР про анулювання ліцензій підприємства прийнято лише 20.01.2015 року.
Водночас, судом не приймаються до уваги доводи позивача з приводу того, що підприємство було позбавлено технічної можливості отримати доступ до автоматизованої комплексної інформаційної системи і надати відповідні дані в електронному вигляді у зв`язку з виключенням ТОВ "Опціон-Фінанс" з реєстру фінансових установ, які надають фінансові послуги на ринку цінних паперів та відсутністю на цей час необхідного програмного забезпечення, з огляду на те, що представником відповідача ані в ході судових засідань, ані під час подання своїх письмових заперечень не надано жодних письмових доказів на підтвердження вказаних обставин.
Таким чином, підсумовую чи вищезазначене, суд приходить до висновку, що ТОВ "Опціон-Фінанс" порушило вимоги пункту 1 розділу III Положення, в частині неподання до Комісії адміністративних даних торговця цінними паперами за січень 2015 року.
Відповідно до пункту 7 частини 1 статті 11 цього Закону, ОСОБА_3 комісія з цінних паперів та фондового ринку застосовує до юридичних осіб фінансові санкції за неподання, подання не в повному обсязі інформації та/або подання недостовірної інформації до ОСОБА_3 комісії з цінних паперів та фондового ринку - у розмірі до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Матеріалами справи підтверджено, що на виконання вищезазначених норм права, постановою від 20.10.2015 року позивачем порушено справу про правопорушення на ринку цінних паперів у відношенні ТОВ ""Опціон-Фінанс" (а.с. 8).
ОСОБА_3 комісії з цінних паперів та фондового ринку від 29.10.2015 року №449-ЦА-УП-ЮО встановлено, що позивач порушив вимоги пункту 1 розділу ІІІ Положення про порядок складання та подання адміністративних даних щодо діяльності торговців цінними паперами до ОСОБА_3 комісії з цінних паперів та фондового ринку, затвердженого рішенням Комісії від 25.09.2012 р. №1283, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 жовтня 2012 р. за №1737/22049, в частині неподання до Комісії адміністративних даних торговця цінними паперами за січень 2015 року. (а.с. 11).
За результатами розгляду справи про правопорушення на ринку цінних паперів, за неподання інформації до Комісії на відповідача постановою ОСОБА_3 комісії з цінних паперів та фондового ринку №487 -ЦА-УП-ЮО від 18.11.2015 року накладено штраф у розмірі 340, 00 гривень. (а.с. 14).
Вказана постанова направлена на адресу відповідача листом від 25.11.2015 року, що підтверджується реєстром згрупованих поштових відправлень та чеку. (а.с.15).
Згідно розділу XVIII "Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій", затверджених рішенням ОСОБА_3 комісії з цінних паперів та фондового ринку 16.10.2012 року № 1470, штраф має бути сплачений юридичною особою не пізніше ніж через п'ятнадцять днів з дати отримання ним постанови.
При цьому документ, який підтверджує сплату штрафу, протягом п'яти робочих днів надсилається до уповноваженого підрозділу Комісії.
У разі несплати штрафу юридичною особою в строк, установлений пунктом 2 цього розділу, штраф стягується в судовому порядку.
Доказів сплати відповідачем штрафу матеріали справи не містять.
Розглядаючи справу, суд бере до уваги, що в силу ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Оскільки судовим розглядом не встановлено факту порушення заявленою суб'єктом владних повноважень вимогою прав та охоронюваних законом інтересів підприємства у сфері публічно-правових відносин, а також зважаючи на, що відповідач, у встановлені законодавством строки штраф не сплатив, постанову про його накладення не оскаржив, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі, адже обґрунтованість заявленої вимоги підтверджена добутими судом і долученими до матеріалів справи доказами.
Судові витрати підлягають розподілу відповідно до ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 11, 12, 51, 71, ст. 158, ст. 159, ст. 160, ст. 161ст. 162, ст. 163, ст. 167, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов ОСОБА_3 комісії з цінних паперів та фондового ринку до Товариства з обмеженою відповідальністю "Опціон-Фінанс" про стягнення штрафу - задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Опціон-Фінанс" (код за ЄДРПОУ 33065981) штраф у розмірі 340 (триста сорок) грн. 00 коп. до державного бюджету України, який слід перерахувати на рахунок, відкритий в управлінні Державної казначейської служби України за балансовим рахунком 3111 "Надходження до загального фонду державного бюджету", по коду бюджетної класифікації 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції", символ звітності 106.
Постанова набирає законної сили згідно з ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме: після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що постанова чи ухвала суду не набрала законної сили.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду згідно з ст.186 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме: шляхом подачі через Харківський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її проголошення (у разі застосування судом ч. 3, ст. 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні - з дня отримання копії постанови, у разі повідомлення суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених ч.4 ст.167 цього Кодексу, про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду) апеляційної скарги з одночасним надсиланням копії апеляційної скарги до суду апеляційної інстанції.
Повний текст постанови виготовлений 01 серпня 2016 року.
Суддя Панченко О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.07.2016 |
Оприлюднено | 26.08.2016 |
Номер документу | 59891036 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Панченко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні