Постанова
від 17.08.2016 по справі 922/1506/16
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"17" серпня 2016 р. Справа № 922/1506/16

Колегія суддів у складі: головуючий суддя Потапенко В.І. , суддя Гребенюк Н. В. , суддя Слободін М.М.

при секретарі Бєлкіній О.М.

за участю представників сторін:

позивача - ОСОБА_1, довіреність від 30.12.2015 р. № 08-11/7783/2-15;

відповідача - не з'явився;

третьої особи- не з'явився;

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу відповідача (вх. №2034 Х/3) на рішення господарського суду Харківської області від 05.07.2016 р. у справі № 922/1506/16

за позовом Харківської міської ради, м. Харків

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача -Департамент земельних відносин Харківської міської ради, м. Харків.

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельний будинок "Салтівський", м. Харків

про внесення змін до договору

ВСТАНОВИЛА:

Харківська міська рада звернулась до господарського суду Харківської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельний будинок "Салтівський" Харківська міська рада (позивач) про внесення змін до договору оренди землі від 31.08.2004 року, зареєстрованого у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" за № 8569/04, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у редакції зазначеній у позовній заяві.

Рішенням господарського суду Харківської області від 05 липня 2016 року у справі № 922/1506/16 (суддя Чистякова І.О.) позов задоволено частково.

Внесено зміни до договору оренди землі від 31 серпня 2004 року, зареєстрованого у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" за № 8569/04 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі в наступній редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі,

зареєстрованого "31" серпня 2004 року за № 8569/04

у Харківській регіональній філії Державного підприємства В«Центр

державного земельного кадастру при Державному комітеті України

по земельних ресурсахВ»

В« ____В»


20

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_2 з одного боку та Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельний Будинок "Салтівський" (Орендар) з другого боку, домовились про нижченаведене:

І. Пункт 5, абзац 2 пункту 9 договору оренди землі, зареєстрованого "31" серпня 2004 року за № 8569/04 змінити, доповнити пункт 2 словами і викласти у такій редакції:

Пункт 2 доповнити наступним реченням: "Кадастровий номер земельної ділянки 6310138500:07:003:0022.В»

Пункт 5 викласти в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 244 від 14.11.2013 становить 199076 грн. (сто дев'яносто дев'ять тисяч сімдесят шість гривень).В»

Абзац 2 пункту 9 викласти в наступній редакції: "Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №1556/14 від 16.01.2014 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 11148,26 грн. (одинадцять тисяч сто сорок вісім гривень двадцять шість копійок), або в місяць - 929,02 грн. (дев'ятсот двадцятьдев'ять гривень дві копійки).В»

ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "31" серпня 2004 року за № 8569/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ: ОРЕНДАР:

Харківська міська рада Товариство з обмеженою відповідальністю

Харківської області "Торгівельний Будинок "Салтівський"

м. Харків, м-н Конституції, 7 61029, м. Харків, шосе Салтівське, буд. 129

код 04059243 код 31061964

В решті частині позову відмовлено.

Відповідач подав на зазначене рішення до Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неповне з'ясування господарським судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи, порушення норм матеріального і процесуального права, просить це рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким в позові відмовити повністю.

В обґрунтування апеляційної скарги відповідач посилається на те, що господарський суд першої інстанції не прийняв до уваги факт ненаправлення позивачем відповідачу відповідних пропозицій з проектами додаткової угоди, а додане до позовної заяви на підтвердження відправлення таких пропозицій поштове повідомлення про вручення поштового відправлення не є доказом цього, оскільки з неї не вбачається вміст поштового відправлення і така обставина на думку відповідача може підтверджуватись лише оригіналом поштової квитанцій та описом вкладення до цінного листа.

Окрім цього відповідач посилається на те, що при прийнятті оскаржуваного рішення господарським судом першої інстанції не враховано те, що 31.08.2004 р. укладаючи договір оренди земельної ділянки № 8569/04 позивачем та відповідачем були погоджені всі істотні умови цього Договору, в тому числі розмір орендної плати з урахуванням нормативної грошової оцінки землі, порядок сплати орендної плати, порядок зміни розміру орендної плати, порядок та випадки зміни умов Договору. Відповідач при цьому зазначає, що, зважаючи на норми статті 30 Закону України «Про оренду землі», п. 36 Договору статті 651 Цивільного кодексу України підставою внесення змін до Договору за рішенням суду на вимогу однієї сторони є або істотне порушення умов Договору, або наявність відповідного застереження в Договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін, в той час як відповідачем не порушувались умови Договору і чинне законодавство і Договір не містять приписів про обов'язковість зміни умов договору оренди землі в частині розміру орендної плати в разі прийняття орендодавцем рішення про затвердження нової нормативної грошової оцінки переданої в оренду земельної ділянки.

Також відповідач посилається на те, що господарський суд першої інстанції неправильно застосував до спірних правовідносин Порядок оформлення договорів оренди землі у м. Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 р. № 960/12 В«Про порядок оформлення договорів оренди землі у м. ХарковіВ» , який відповідно до його п. 29 та згідно зі статтею 58 Конституції України не розповсюджується на спірний Договір, що укладений до набрання чинності цим Порядком.

Представник позивача у відзиві на апеляційну скаргу (вх. № 8145 від 17.08.2016 р.) та в судовому засіданні заперечує проти викладених в апеляційній скарзі доводів та просить залишити її без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін.

Відповідач представника для участі в судове засідання не направив, надіслав клопотання про відкладення розгляду справи у зв'язку з відпусткою його представника.

Колегія суддів відмовляє в задоволенні цього клопотання, оскільки відповідач не був позбавлений права та можливості забезпечити за необхідності участь у судовому засіданні іншого представника згідно з частинами першою-третьою статті 28 Господарського процесуального кодексу України, з числа як своїх працівників, так і осіб, не пов'язаних з ним трудовими відносинами.

Третя особа, яка належним чином повідомлена про дату, час та місце судового засідання не скористалась своїм правом на участь в ньому.

Зважаючи на наведене, справа розглядається за відсутності представників відповідача та третьої особи, за наявними в ній матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, повторно розглянувши справу відповідно до вимог статті 101 Господарського процесуального кодексу України, проаналізувавши доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, вислухавши пояснення представника позивача, перевіривши повноту встановлення місцевим господарським судом обставин, що мають значення для справи та правильність застосування норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено господарським судом першої інстанції, 31 серпня 2004 року на підставі рішення Харківської міської ради від 25.02.2004 року № 18/04 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" між Харківською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Торгівельний Будинок "Салтівський" (орендар) укладено договір оренди землі, що зареєстрований у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі від 31 серпня 2004 року за № 8569/04 відповідно до умов якого відповідачу передано в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться за адресою: м. Харків, бул. Академіка Юр'єва, 3.

Відповідно до п.2 Договору оренди землі, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0076 га.

В п.5 Договору оренди землі сторони визначили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з довідкою № 1531/04 від 30.06.2004 року на період будівництва становить 17286 грн.; на період експлуатації згідно з довідкою №1532/04 від 30.06.2004 року становить 86430 грн.

У відповідності до п.8 Договору оренди землі його було укладено строком на період будівництва до 01.02.2007 року, на період експлуатації до 01.02.2029 року.

Згідно з п.9 Договору оренди землі орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок відділу державного казначейства у м. Харкові.

Розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить:

- на період будівництва 2004 рік - 33,41 грн.; 2005 рік - 44,55 грн.; 2006 рік - 65,59 грн.; з 01.01.2007 року до 01.02.2007 року 123,75 грн.;

- на період експлуатації з 01.02.2007 року - 383,46 грн.

В п.10 договору оренди землі сторони визначили, що обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

В п.13 договору оренди землі сторони визначили, що розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції - щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом.

П. 15 договору оренди визначено, що земельна ділянка передається в оренду для будівництва торговельного павільйону "Будиночок Хліба" (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації) та для подальшої експлуатації.

В п. 16 договору оренди встановлено, що цільове призначення земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови.

У відповідності до п.36 Договору оренди землі зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору, спір розв'язується у судовому порядку.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 244 земельну ділянку за функціональним використанням віднесено до земель комерційного використання та застосовано коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки 2,5.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 В«Про затвердження В«Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013В» встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних В«Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013В» вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Згідно з п.2. 1 та п.2. 2 Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01 січня 2013 року, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25 вересня 2013 року №1269/13, Департамент земельних відносин на підставі п.4 ст.33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01 січня 2013 року", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням Харківської міської ради від 03 липня 2007 року №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації" з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01 січня 2013 року", здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.

Відповідно до п.3.1, п.3.2 зазначеного Порядку зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою до внесення змін до договору оренди землі. Зміна до договору землі оформлюється додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.

Згідно п. п. 3.1., 3.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13, зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.

Позивач просить внести зміни до договору оренди землі від 31.08.2004 року, зареєстрованого у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" за № 8569/04 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору в редакції, наведеній у позовній заяві, посилаючись в обґрунтування позову на те, що у зв'язку із прийняттям вказаних рішень збільшилась вартість одного квадратного метру переданої відповідачу за цим договором земельної ділянки та її нормативна грошова оцінка, яка відповідно до пунктів 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України та статті 13 Закону України»Про оренду змелі» використовується при визначенні розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

При цьому позивач вказує на те, що пунктами 2, 3. рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 В«Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.В» та пунктом 16.4. Порядку оформлення договорів оренди землі в місті Харкові, затвердженим рішенням Харківської міської ради № 960/12 від 29.12.2012 р. передбачено внесення змін до договорів оренди землі у зв'язку зі збільшенням нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року, шляхом укладення додаткових угод

На підставі вищевказаних рішень Харківської міської ради Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було:

- одержано витяг №244 від 14.11.2013 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 76 кв. м. , яка знаходиться за адресою: м. Харків, склала 199076 гривень (а.с.27);

- виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 01 січня 2013 року (№1556/14 від 16.01.2014), відповідно до якого розмір орендної плати за земельну ділянку площею 76 кв. м. по бул. Академіка Юр'єва, 3 у м. Харкові, складав: в рік - 11148,26 гривень; в місяць - 929,02 гривень (а.с. 28).

Для приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства щодо нормативної грошової оцінки земель та укладення додаткової угоди до договору оренди землі Департаментом земельних відносин Харківської міської ради на адресу відповідача було направлено відповідний лист-пропозиція від 04 лютого 2014 року №1370/0/225-14 про зміну договору оренди землі (а.с.36) та лист - пропозиція від 04 лютого 2014 року №1361/0/225-14 про державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки та додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки (а.с.35), яким було запропоновано відповідачеві сплатити кошти: в розмірі 51,00 гривні за проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень, в розмірі 120,00 гривень за надання витягу з Державного реєстру прав та внесення змін до Державного реєстру прав.

Листом-пропозицією від 04 лютого 2014 року №1370/0/225-14 Департаментом земельних відносин Харківської міської ради направлено 17.04.2014 відповідачу на розгляд та погодження три примірника додаткової угоди до договору оренди землі та три примірника розрахунку орендної плати в зв'язку із зміною її розміру, з пропозицією повернути у двадцятиденний строк після одержання листа-пропозиції до Департаменту земельних відносин для проведення державної реєстрації в установленому законодавством порядку, що підтверджується копією рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу, на якому стоїть підпис представника відповідача ОСОБА_3 про отримання (арк.37).

Проте, вказані вимоги відповідачем були проігноровані, у встановлений термін відповідь на лист-пропозицію до Харківської міської ради не була надана. Станом на момент звернення позивача до суду з позовною заявою додаткову угоду до договору оренди землі між сторонами не підписано.

Колегія суддів вважає необґрунтованими доводи апеляційної скарги, що позивачем не направлялась відповідачу відповідна пропозиція з проектом додаткової угоди, а додане до позовної заяви на підтвердження відправлення такої пропозиції поштове повідомлення про вручення поштового відправлення не є доказами цього, оскільки з неї не вбачається вміст поштового відправлення та таким доказом може бути лише фіскальний чек поштового відділення та опис вкладення до цінного листа.

Відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог чи заперечень.

Відповідно до статті 32 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Згідно зі статтею 36 Господарського процесуального кодексу України письмовими доказами є документи і матеріали , які містять дані про обставини, що мають значення для правильного вирішення спору.

Статтею 34 Господарського процесуального кодексу України встановлено вимоги належності та допустимості доказів, а саме передбачено, що господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.

Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

В пункті 2. 5 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 р. № 18 «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанці» роз'яснено, що будь-які подані учасниками процесу докази підлягають оцінці судом на предмет належності і допустимості. Вирішуючи питання щодо доказів, господарські суди повинні враховувати інститут допустимості засобів доказування, згідно з яким обставини справи, що відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Що ж до належності доказів, то нею є спроможність відповідних фактичних даних містити інформацію стосовно обставин, які входять до предмета доказування з даної справи.

Подана позивачем на підтвердження надсилання пропозиції про внесення змін до спірного Договору повідомлення про вручення поштового відправлення, яка містить підпис представника про отримання такого відправлення є належним та допустимим доказом на підтвердження цієї обставини, оскільки: вказаний документ відповідно до пунктів 2, 62 Правил надання послуг поштового зв'язку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05.03.2009 р. № 270 є підтвердженням надсилання позивачем відповідачу реєстрового поштового відправлення і отримання його останнім; Чинним законодавством, Правилами чи Договором не передбачено вимог щодо обов'язковості направлення пропозицій про зміну Договору цінним листом із складенням опису вкладення до нього та відповідач не надав доказів, що вказане реєстрове поштове відправлення містило інші документи аніж зазначена пропозиція до Договору, не навів які саме інші документи було отримано.

Надаючи в процесі апеляційного перегляду оцінку обставинам справи, враховуючи підстави та предмет позову, колегія суддів погоджується з висновком господарського суду про задоволення позовних вимог про винесення змін до договору оренди земельної ділянки шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору, в редакції, що запропонована позивачем в частині, що стосується розміру орендної плати та відомостей щодо кадастрового номеру земельної ділянки, зважаючи на наступні підстави.

Відповідно до ч. 2 ст. 792 Цивільного кодексу України, ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Згідно зі статтею 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до статті 13 Закону України В«Про оренду земліВ» договір оренди землі-це договір за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю-це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди землі (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно зі статтею 1 Закону України В«Про оцінку земельВ» - нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до абз. 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно зі статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.

Статтею 15 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно зі статтею 20 Закону України В«Про оцінку земельВ» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно з п. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до статті 73 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» акти ради, сільського , селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ( у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відповідно до ч. 2 статті 648 Цивільного кодексу зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту.

Відповідно до статті 626 Цивільного кодексу України - договором є домовленість сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Договір є двостороннім. якщо правами та обов'язками наділені обидві сторони договору.

Статтею 628 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Згідно з ч. 3 статті 6 Цивільного кодексу України сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

Частиною 1 статті 651 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу одніє із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно зі статтею 30 Закону України "Про оренду землі" та п. 4.1 договору оренди землі зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін.

У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Як було наведено вище, сторони в пункті 13 Договору передбачили підстави зміни орендної плати після укладення договору

Зважаючи на наведені норми, підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є або істотне порушення умов договору, або наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін.

Як було наведено вище, в пункті 13 договору сторони при його укладенні досягли згоди, що розмір орендної плати збільшується при зміні розміру земельного податку , підвищення цін, тарифів.

В п. 14.1.136 статті 14 Податкового кодексу України встановлено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Виходячи з положень пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України орендна плата, поряд із земельним податком, є формою плати за землю, яка, в силу положень п. п. 9.1.10 п. 9.1 ст. 9 Податкового кодексу України, віднесена до загальнодержавних податків.

Згідно з п. п. 270.1.1 п. 270.1 ст. 270 Податкового кодексу України об'єктом оподаткування за цим податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Базою оподаткування відповідно до п. п. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Згідно з п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Статтею 288 Податкового кодексу України визначено, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюється у договорі оренди (ст. 288.4), але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом (ст. 288.5).

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України" від 02.12.2010 № 2756-VI, який набрав чинності з дня набрання чинності Податковим кодексом України, до ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" внесені зміни, в силу яких розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно зі ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 % від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.

Отже, з наведених вище положень Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі" вбачається, що зазначені законодавчі акти не встановлюють конкретний розмір орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначений у договорі оренди. Податковий кодекс України передбачає лише порядок визначення орендної плати за землю та граничні розміри орендної плати. Також, договором оренди землі мають визначатись форма, умови внесення орендної плати, при цьому строки внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності повинні встановлюватись відповідно до Податкового кодексу України.

При цьому, як було наведено вище, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, а також затвердження конкретних ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України віднесено п. 35 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільської, селищної, міської рад, яка реалізується шляхом прийняття відповідних рішень на пленарних засіданнях ради.

Оскільки, виходячи з наведених вище норм чинного законодавства, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, у зв'язку зі зміною зазначеним рішенням органу місцевого самоврядування розмірів нормативної грошової оцінки земель міста Харкова, що використовується для визначення розміру орендної плати по укладеному між сторонами договору оренди землі, та є базою оподаткування при визначенні розміру земельного податку , виникли обставини, передбачені пунктом 13 цього Договору як підстава для обов'язкового перегляду (зміни) розміру орендної плати а саме: зміна розміру земельного податку, цін тарифів.

При цьому, колегія суддів наголошує, що, виходячи з наведених вище норм, при прийнятті уповноваженим органом місцевого самоврядування рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу місцевого самоврядування.

Вказана правова позиція узгоджується з правовою позицією Вищого господарського суду України, викладеною в пункті 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17 травня 2011 року № 6 В«Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносинВ» , в якому роз"яснено, що оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Зважаючи на наведене, колегія суддів відхиляє доводи апеляційної скарги, що зміна нормативної грошової оцінки землі чинним законодавством та умовами Договору не передбачена в якості підстави для обов'язкового перегляду розміру орендної плати.

Також колегія суддів погоджується з висновком господарського суду першої інстанції про задоволення позовних вимог про доповнення п. 2 спірного договору, положеннями щодо кадастрового номеру земельної ділянки, оскільки як обґрунтовано зазначив місцевий господарський суд, відповідно до статті 15 Закону України "Про оренду землі", в редакції змін, внесених Законом № 3613-VI, така істотна умова договору оренди землі як об'єкт оренди повинна містити відомості щодо кадастрового номеру, місця розташування та розміру земельної ділянки.

В матеріалах справи знаходиться Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (а.с. 27), в якому зазначений кадастровий номер спірної земельної ділянки, а саме 6310138500:07:003:0022.

Враховуючи викладене, та те, що внесення доповнення в п.2 Договору оренди землі щодо кадастрового номеру земельної ділянки пов`язана з тим, що відповідно до ч.1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" зазначення кадастрового номеру земельної ділянки в договорі оренди є обов`язковим, оскільки є істотною умовою договору оренди землі та внесення такого пункту в договір не змінює прав та обов`язків сторін договору, оскільки не покладає на них будь-яких додаткових обов`язків та не надає додаткових прав, а є лише необхідним для відповідності Додаткової угоди вимогам законодавства на час її укладення, вимога щодо доповнення п. 2 Договору оренди землі від 31 серпня 2004 року, є правомірною та підлягає задоволенню.

Окрім цього, як правильно зазначив господарський суд першої інстанції, рішенням Харківської міської ради 19 сесії 5 скликання № 41/08 від 27.02.2008 р. було затверджено Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в м. Харкові.

У п.2.4. Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в м. Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради 19 сесії 5 скликання № 41/08 від 27.02.2008 р. визначено, що річна орендна плата (О) за земельну ділянку розраховується за формулою:

О=Ц*Б*К1*К2, де Ц нормативна грошова оцінка земельної ділянки, грн.; Б єдина для м. Харкова базова ставка орендної плати (частка одиниці); К1 - коефіцієнт, який враховує наявність складних інженерно-геологічних умов земельної ділянки, визначається згідно з додатком до цього Положення; К2 - коефіцієнт, який враховує розмір земельної ділянки, визначається згідно з додатком до цього Положення.

Застосування коефіцієнтів складних інженерно-геологічних умов (К1) та обмеженого використання (К2) здійснюється за ініціативою орендаря на підставі наданих ним документів, які свідчать про наявність обставин, що дають право на використання вказаних коефіцієнтів (експертні висновки територіальної організації і галузі інженерних вишукувань для будівництва, спеціалізованих установ та організацій, довідки державних та інших уповноважених органів, висновки (довідки) підприємств, установ та організацій, які експлуатують об`єкти, навколо (уздовж) яких встановлені охоронні зони, тощо).

У п.2.5., п.2.6. Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в м. Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради 19 сесії 5 скликання № 41/08 від 27.02.2008 р. визначено, що розмір поточної базової ставки орендної плати, визначений відповідно до наведених вихідних даних, становить 0,08. Орендна плата за земельну ділянку розраховується в залежності від терміну оренди із застосуванням наступних відсотків від розрахункового розміру орендної плати: строк оренди, роки: 1-10 років - 100% від орендної плати; строк оренди, роки: 11-15 років - 90% від орендної плати; строк оренди, роки: 16-20 років - 80% від орендної плати; строк оренди, роки: 21-25 років - 70% від орендної плати; строк оренди, роки: 26-50 років - 60% від орендної плати.

Відповідно до вказаного рішення було проведено розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 01.01.2013 р. №1556/14 і встановлено, що коефіцієнт (К1) складних інженерно-геологічних умов є на рівні 1 та приймаючи до уваги те, що термін дії договору оренди встановлено строком до 01.02.2029 р., тобто є значним, знижено базову ставку та становить 70% від базової ставки (8%х70%=5,6%), тобто 5,6% від нормативної грошової оцінки орендованої відповідачем земельної ділянки.

Коефіцієнт складних інженерно-геологічних умов (К1) застосовано при розрахунку на рівні 1, оскільки як свідчать матеріали справи відповідач не надав документів, які свідчать про наявність обставин, що дають право на використання інших коефіцієнтів.

Механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення та населених пунктів регламентовано Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук 27.01.2006 №18/15/21/11 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 р. за №388/12262 (далі - "Порядок нормативної грошової оцінки").

Відповідно до п.1.3 Порядку нормативної грошової оцінки, нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться суб'єктами оціночної діяльності, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою (п.1.7.Порядку нормативної грошової оцінки).

Як зазначено в п.3.2 Порядку нормативної грошової оцінки, нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою, наведеною в п.3.3. Порядку. Дана формула передбачає застосування коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо) - Кф.

В п.3.5. Порядку нормативної грошової оцінки вказано, що коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (додаток 1, табл.1.1) враховує відносну прибутковість видів економічної діяльності. В додатку 1, табл.1.1 для земель комерційного використання визначено Кф - 2,5.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 був затверджений "Порядок впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013". В матеріалах справи є Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №244 від 14.11.2013р. (а.с. 27) складений Головним Управлінням Держземагентсва у м. Харкові Харківської області, до завдань якого входить, зокрема, забезпечення науково-експертного, аналітичного, інформаційного та методичного проведення землевпорядних, землеоціночних робіт.

У зазначеному Витязі було зазначено Кф для земель комерційного використання, що становить 2,5.

Також, відповідно до ч.1 ст. 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:

а) землі сільськогосподарського призначення;

б) землі житлової та громадської забудови;

в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення;

г) землі оздоровчого призначення;

ґ) землі рекреаційного призначення;

д) землі історико-культурного призначення;

е) землі лісогосподарського призначення;

є) землі водного фонду;

ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Відповідно до п.1 та п.16 спірного договору, цільове призначення земельної ділянки наданої у користування відповідачу - землі житлової та громадської забудови.

В той же час, відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів затвердженого Наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 № 18/15/21/11 для розрахунку розміру нормативно грошової оцінки земельної ділянки встановлені категорії земельних ділянок за функціональним використанням, серед яких є землі комерційного використання, до яких застосовується значення коефіцієнта Кф-2,5.

У зв'язку з цим, при розрахунку нормативно грошової оцінки земельної ділянки використовується не категорія земель за цільовим призначенням визначена згідно ст. 19 ЗК України, а категорія земель за функцією використання (функціональне використання) як то передбачено вищевказаним Порядком.

Згідно з вищенаведеним Порядком коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.

Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, ба-зем, 6б-зем, 2-зем) ( zа788-98 ), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.98 N 377 ( z0788-98 ), зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.98 за N 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.

Таким чином, віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем. 6а-зем, 6б-зем, 2-зем). Вказана інструкція визначає порядок заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем. 6а-зем, 6б-зем, 2-зем) на основі класифікації земель Стандартної статистичної класифікації землекористування ЄЕК, розробленої Статистичною комісією та Європейською економічною комісією ООН, та Класифікації видів економічної діяльності ДК 009-96, затвердженої і введеної в дію наказом Держстандарту України від 22 жовтня 1996 р. N 441. Вказана інструкція та додатки до неї визначають яким чином Управління Держземагентства мають заповнювати річну форму державної статистичної звітності N 6-зем "Звіт про наявність земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності" (річна).

Додатки до вказаної інструкції здійснюють класифікацію видів економічної діяльності на землях певної категорії видів економічної діяльності, за видами діяльності згідно Класифікації видів економічної діяльності ДК 009-2010. Так, відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відповідач здійснює:

Код КВЕД 46.39 Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами;

Код КВЕД 77.39 Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів. н. в. і. у. (основний);

Код КВЕД 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами;

Код КВЕД 47.24 Роздрібна торгівля хлібобулочними виробами, борошняними та цукровими кондитерськими виробами в спеціалізованих магазинах;

Код КВЕД 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.

Відповідно до Додатку 3 до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем) зазначені види економічної діяльності визнаються такими, що здійснюються з використанням землі у комерційних цілях, а тому за функціональним використанням такі землі відносяться до земель комерційного використання.

Згідно ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Таким чином, віднесення до певного виду функціонального використання здійснюється що до всієї земельної ділянки на який проводиться певний вид економічної діяльності.

Відповідно до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем) у графі 34 форми 6-зем ураховуються дані про забудовані землі, всього, які складаються із суми відповідних даних граф Інструкції.

Обгрунтовано пославшись на наведене, господарський суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що при розрахунку розміру орендної плати за спірним договором позивачем було вірно застосовано Кф - 2,5 як для земель комерційного використання, а тому розмір нормативної грошової оцінки землі, який складає 199076 грн. є обґрунтованим.

Враховуючи вищевикладене, вимога про внесення змін до п.9 спірного Договору щодо розміру орендної плати є законною, обгрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.

При цьому колегія суддів зазначає, що застосування господарським судом першої інстанції до спірних правовідносин Порядку оформлення договорів оренди землі у м. Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 р. № 960/12 В«Про порядок оформлення договорів оренди землі у м. ХарковіВ» , який відповідно до його п. 29 не розповсюджується на спірний Договір, укладений до набрання чинності цим Порядком, не спростовує як правомірність застосування господарським судом першої інстанції до спірних правовідносин зазначених вище нормативно-правових актів органу місцевого самоврядування, а саме: Рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 рокуВ» , яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки землі станом на 01.01.2013 р., рішення Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13, яким був затверджений "Порядок впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 р.", Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі в м. Харкові, затв рішенням Харківської міської ради 5 скликання 41/08, так і зазначеного висновку суду про наявність правових підстав для внесення зазначених вище змін до спірного Договору оренди землі.

Тобто положення Порядку оформлення договорів оренди землі у м. Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 р. № 960/12 В«Про порядок оформлення договорів оренди землі у м. ХарковіВ» не впливають на правові підстави для внесення зазначених вище змін до спірного договору оренди землі, а отже неправомірне його застосування господарським судом першої інстанції до спірних правовідносин не призвело до прийняття неправильного по суті рішення.

Також господарський суд першої інстанції правомірно виключив з тексту Додаткової угоди, яку він визнав укладеною запропонований позивачем абзац другий пункту 5, в якому зазначено: "При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки", а також абзац перший пункту 9, викладений в додатковій угоді до договору оренди землі, в якому зазначено: "Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки", оскільки дані положення не передбачені чинним законодавством на час укладення Договору оренди земельної ділянки та не відповідають умовам Типового договору оренди землі, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №220 від 03.03.2004 р. із змінами та доповненнями та ці вимоги позивача не стосуються змін нормативної грошової оцінки землі та зводяться до покладення на відповідача додаткових обов`язків, які не передбачені умовами Договору оренди земельної ділянки.

Щодо позовних вимог про внесення інших запропонованих позивачем змін до Договору, а саме пункту 13 - щодо доповнення його такими підставами перегляду орендної плати як зміна коефіцієнтів індексації, визначених законодавством та зміна нормативної грошової оцінки; пункт 14 -зміни щодо сплати пені за невнесення орендної плати у встановлені строки; пункт 28 -зміни щодо права орендодавця в разі ухилення орендаря від перерахунку орендної плати з наведених у пункті 13 підстав звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору землі укладеної в зміненій редакції, господарський суд першої інстанції дійшов правильного висновку про відмову в їх задоволенні, оскільки вказані зміни до Договору оренди землі позивач просить суд внести за відсутністю обґрунтування в позовній заяві.

Як правильно послався при цьому господарський суд першої інстанції, позов складається з його підстав та предмету. Під предметом позову розуміється певна матеріальна правова вимога позивача до відповідача, стосовно якої позивач просить прийняти судове рішення. Підставами позову є зазначені позивачем в позовній заяві обставини, якими він обґрунтовує свої матеріально-правові вимоги щодо захисту права та охоронюваного законом інтересу.

Таким чином, зазначені зміни до пунктів 13,14, 28 спірного договору виходять за межі підстав позову.

Господарський суд розглядає справи в межах позову, тобто в межах його підстав та предмету, виходити за які він має право лише у випадку, передбаченому п. 2 ч. 1 статті 83 Господарського процесуального кодексу України - за клопотанням заінтересованої сторони, якщо це необхідно для захисту прав і законних інтересів позивача або третіх осіб із самостійними вимогами на предмет спору.

Статтею 22 Господарського процесуального кодексу України передбачено право позивача до початку розгляду господарським судом справи по суті змінити предмет та підставу позову.

Проте, позивач не заявляв клопотання про вихід за межі позову та не змінював підстав позову в порядку статті 22 Господарського процесуального кодексу України, а тому у господарського суду відсутні правові підстави для задоволення позовних вимог про внесення вказаних змін до пунктів 13, 14, 28 договору оренди землі.

Крім того, як зазначалось вище, підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін.

Натомість в Договорі оренди землі сторони не погодили право на внесення змін до його положень щодо підстав сплати пені за невнесення орендної плати у встановлені строки та права орендодавця в разі ухилення орендаря від перерахунку орендної плати з наведених у пункті 13 підстав звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору землі, укладеної в зміненій редакції.

Чинне законодавства також не містить прямих вказівок щодо необхідності внесення таких змін до договору оренди землі.

Зазначені зміни до пунктів 13, 14, 28 спірного договору не передбачені чинним на час його укладення та на даний час типовим договором оренди землі, який відповідно до ч. 2 статті 14 Закону України "Про оренду землі" було затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 03 березня 2004 року №220.

Так, пункт 13 типового договору оренди землі не передбачає такої підстави перегляду орендної плати як зміна нормативної грошової оцінки землі.

Пунктом 14 типового договору оренди землі передбачено, що у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, справляється пеня у розмірі (відсотків) несплаченої суми за кожний день прострочення.

Також, типовий договір оренди землі не містить положень щодо права орендодавця в разі ухилення орендаря від перерахунку орендної плати з передбачених договором підстав звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору землі, укладеної в зміненій редакції.

Вказана правова позиція узгоджується з правовою позицією Верховного суду України, викладеною зокрема в постановах: від 30.05.2011 р. у справі № 17/299-10; від 06.12.2010 року у справі № 2-1/10068-2008; від 27.12.2010 року у справі № 27/15-10; від 23.05.2011 року у справі № 7/105-10(30/234-09); від 30.05.2011 року у справі № 17/299-10; від 04.07.2011 року у справі № 41/81пд; від 20.11.2012 року у справі № 28/5005/640/2012 , а також правовою позицією Вищого господарського суду України, викладеною зокрема в постановах: від 01.10.2014 р. у справі № 922/529/14; від 15.01.2015 р. у справі № 922/1205/14; від 13.01.2015 р. № 922/2092/14.

Окрім цього, як правильно зазначив господарський суд першої інстанції, в розділі І редакції додаткової угоди до договору оренди землі міститься перелік як законодавчих актів, так і нормативно-правових актів Харківської міської ради, що регулюють відповідні орендні правовідносини. Однак, включення таких законів та підзаконних актів в односторонньому порядку до тексту договору не відповідає загальним принципам укладення договорів, оскільки ані Закон України "Про оренду землі", ані інші правові норми не містять вимог щодо таких умов договору, як перелік законодавчих та підзаконних актів, і не визначають їх як обов'язкові. Крім того, сторони договору, незважаючи на зазначення або не зазначення в ньому певних правових актів, повинні їх і без того беззастережно дотримуватися.

З огляду на вищевикладене, господарський суд першої інстанції дійшов обгрунтованого висновку , що позов підлягає частковому задоволенню в частині внесення до договору оренди землі змін, що стосуються розміру орендної плати та відомостей щодо кадастрового номеру земельної ділянки (п. 2 додаткової угоди), а в решті позов задоволенню не підлягає через необґрунтованість та безпідставність.

Виходячи з викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що оскаржуване рішення підлягає залишенню без змін як законне та обґрунтоване.

Зважаючи на наведене, керуючись статтями 33, 43, 49, 99, 101, п. 1 статті 103, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу відповідача залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Харківської області від 05.07.2016 р. у справі № 922/1506/16 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів.

Повний текст постанови складено 18.08.16 р.

Головуючий суддя Потапенко В.І.

Суддя Гребенюк Н. В.

Суддя Слободін М.М.

Дата ухвалення рішення17.08.2016
Оприлюднено31.08.2016
Номер документу59926168
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/1506/16

Постанова від 17.08.2016

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Потапенко В.І.

Ухвала від 29.07.2016

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Потапенко В.І.

Рішення від 05.07.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Чистякова І.О.

Ухвала від 30.05.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Чистякова І.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні