Справа № 621/1686/16-к
Провадження № 1-кс/621/192/16
УХВАЛА
іменем України
29.08.2016 року Слідчий суддя Зміївського районного суду Харківської області ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 з участю прокурора ОСОБА_3 , розглянувши клопотання прокурора Зміївського відділу Чугуївської місцевої прокуратури ОСОБА_3 про призначення та проведення позапланової виїзної перевірки діяльності ПрАТ " Племінний завод" Червоний велетень" з питань дотримання земельного законодавства під час використання земельних ділянок,
встановив:
Прокурор Зміївського відділу Чугуївської місцевої прокуратури ОСОБА_4 , розглянувши матеріали досудового розслідування, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12016220300000845 від 14.07.2016 року за ознаками ч.й ст.197-1 КК України за фактом самовільного зайняття невстановленими особами земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею близько 229,4 га. звернувся до суду з клопотанням.
У клопотанні зазначено, що даний факт було внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №12016220300000845 від 14.07.2016 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.197-1 КК України.
Згідно з інформацією відділу Держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області №0-20.20-0.3-1554/2-16 від 13.07.2016 в рамках проведення Моніторингу та стану використання земель сільськогосподарського призначення по Зміївському району проведено аналіз використання та оформлення права користування земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності «угіддя господарські будівлі та двори) власника майна ПАТ «Племінний Завод «Червоний Велетень» на території Бірківської сільської ради Зміївського району Харківської області.
Встановлено, що розпорядженням Зміївської районної державної адміністрації (далі Зміївська РДА) №166 від 16.06.2011 та рішенням Х сесії VI скликання Бірківської сільської ради за №103 VI від 11.05.2011 надано дозвіл ПАТ «Племінний завод «Червоний Велетень» на розроблення технічної документації із землеустрою» на площу 19,595 га та на площу 0,1183 га, а розпорядженням Зміївської РДА №53 від 20.02.2014 надано дозвіл ПАТ «Племінний завод «Червоний Велетень» на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з не витребуваних земельних часток (паїв) членів колишнього ВАТ «Племінний завод «Червоний велетень» на території Бірківської сільської ради площею 220,8840 га ріллі та 8,0605 га сіножатей.
Згідно з інформацією відділу Держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області №0-20.20-0.3-1554/2-16 від 13.07.2016 на даний час право користування зазначеними земельними ділянками договорами оренди не посвідчено, внаслідок чого Державному бюджету завдаються матеріальні збитки.
З довідки, наданої начальником відділу Дергеокадастру у Зміївському районі Харківської області від 19.07.2016 за вих. № 10-20.20-0.3-1637/2-16 слідує, що самовільно заняті земельні ділянки розташовані на території Бірківської сільської ради Зміївського району Харківської області мають наступні кадастрові номери:
-6321780500:02:000:0126; 6321780500:02:000:0549;
-6321780500:02:000:0076; 6321780500:02:000:0516;
-6321780500:02:000:0444; 6321780500:02:000:0443;
-6321780500:02:000:0464; 6321780500:02:000:0510;
-6321780500:02:000:0306; 6321780500:02:029:0300;
-6321780500:02:000:0475; 6321780500:02:000:0467;
-6321780500:02:000:0435; 6321780500:02:000:0482;
-6321780500:02:000:0396; 6321780500:02:000:0189;
-6321780500:02:000:0163; 6321780500:02:000:0213;
-6321780500:02:000:0167; 6321780500:02:000:0651;
-6321780500:02:000:0248; 6321780500:02:000:0247;
-6321780500:02:000:0253; 6321780500:02:000:0065;
-6321780500:02:000:0279; 6321780500:02:000:0057;
-6321780500:02:000:0093; 6321780500:02:000:0635;
-6321780500:02:000:0611; 6321780500:02:000:0620;
-6321780500:02:000:0303; 6321780500:02:000:0431;
-6321780500:02:000:0653; 6321780500:02:000:0384.
В ході проведення огляду вищевказаних земельних ділянок, які знаходяться за межами населених пунктів на території Бірківської сільської ради Зміївського району Харківської області, було встановлено, що на вищевказаних земельних ділянках контур посіяно та вирощено рослини зернових культур соняшника, кукурудзи, пшениці, сорго та сої. Також при огляді слідчим було складено детальні протоколи і застосовано фотозйомку.
Відповідно до ст.1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Згідно з ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав, яке оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Однак, усупереч вищевказаним вимогам чинного законодавства, ПрАТ «Племінний завод «Червоний велетень» (код за ЄДРПОУ 00486770) в особі керівника ОСОБА_5 за відсутності будь-яких правовстановлюючих документів на право власності чи користування у 2016 році самовільно використовуються земельні ділянки на території Бірківської сільської ради Зміївського району Харківської області шляхом засівання їх насінням соняшника, пшениці, сорго, кукурудзи та сої, чим спричинено державі матеріальну шкоду.
Таким чином, для з`ясування обставин, які підлягають доказуванню у кримінальному провадженні, виникла необхідність у проведенні перевірки з питань додержання вимог законодавства у сфері використання та охорони земель під час використання земельних ділянок, розташованих на території Таранівської сільської ради Зміївського району Харківської області.
Згідно з ч.2 ст.84 КПК України, одним із процесуальних джерел доказів, до яких п.4 ч.2 ст.99 КПК України віднесено і акти перевірок.
Відповідно до ч.2 ст.93 КПК України, сторона обвинувачення здійснює збирання доказів, серед іншого, шляхом отримання від оргванів державної влади актів перевірок.
Згідно ст. 7 Постанови Кабінету Міністрів України №963 від 25 липня 2007 року «Про затвердження Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу», розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі,
територіальним громадам внаслідок самовільного зайняття земельних
ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим
призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без
спеціального дозволу, проводиться Держекоінспекцією та її
територіальними органами.
Згідно із п. 2 ч. 1Постанови КМУ «Про питання запровадження обмеження на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами» №408 від 13.08.2014 р. надання дозволу на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб-підприємців не потребується у разі, коли такі перевірки проводяться за рішенням суду на вимогу службових осіб у випадках, передбаченихКримінальним процесуальним кодексом України.
Для дослідження всіх обставин у кримінальному провадженні, з метою визначення суми завданих збитків, внаслідок порушення чинного земельного законодавства, виникла необхідність в проведенні позапланової виїзної перевірки ПрАТ «Племінний завод «Червоний велетень» (код ЄДРПОУ 00486770), прокурор просить задовольнити клопотання та призначити позапланову виїзну перевірку діяльності ПрАТ «Племінний завод «Червоний велетень» (код ЄДРПОУ 00486770, юридична адреса: Харківська обл., Зміївський район, с. Першотравневе) з питань дотримання земельного законодавствапід час використання вищевказаних земельних ділянок з відповідними кадастровими номерами; наявності документів, що посвідчують право власності чи право користування вищевказаними земельними ділянками з такими контурами та площеюякі розташовані на території Таранівської сільської ради Зміївського району Харківської області;наявності самовільно зайнятих земель;заподіяння шкоди державі внаслідок самовільного зайняття вищевказаних земельних ділянок (зі складанням актів та інших необхідних документів). Проведення перевірки доручити спеціалістам Державної екологічної інспекції у Харківській області, яка знаходиться за адресою: пл. Свободи 5, Держпром, 1 під`їзд, 2 поверх, м. Харків, 61022 (т/ф. 057-705-06-78).
Зобов`язати керівника ПрАТ «Племінний завод «Червоний велетень» (код за ЄДРПОУ 00486770, т/ф НОМЕР_1 , 0574763121) ОСОБА_5 допустити до проведення перевірки спеціалістів Державної екологічній інспекції у Харківській області.
Встановити строк проведення позапланової виїзної перевірки з моменту отримання ухвали 30 робочих днів.
Представник ПрАТ " Племінний завод " Червоний велетень" ОСОБА_6 звернувся до суду із заявою про розгляд клопотання за його відсутності із врахуванням письмових заперечень.
Так, ОСОБА_6 зазначив, що Держекоінспекція та її територіальні органи не мають законодавчо визначених повноважень на здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням земельного законодавства, предмет перевірки вказаний прокурором у клопотанні не відповідає напрямкам перевірок, на проведення яких Держекоінспекція України та її територіальні органи є повноваження та які визначені ст.17-1 Закона України " Про охорону земель"
Крім того, норми Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття грунтового покриву без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 року №963 не можуть бути застосовані, оскільки не є законодавчим актом.
ПрАТ " ПЗ " Червоний Велетень" співставлено відомості публічної кадастрової карти по кадастровим номерам перелічених прокурором та план землекористування відображений у Державному акті на право постійного користування, внаслідок чого попередньо з"ясовано, що вказані у клопотанні прокурора землі є складовою вказаного Державного акта на право постійного користування.
Діючими нормами КПК України не передбачено повноважень прокурора на звернення до слідчого судді з клопотанням про призначення позапланових перевірок на підприємстві. Прокурором не доведено, що потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання в права і свободи підприємства та втручання у його господарську діяльність.
До того ж, ч.4 ст.6 Закону України " Про основні засади державного нагляду ( контролю) у сфері господарської діяльності, відповідно до якої строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати 10 робочих днів, а не 30 днів як просить прокурор.
Прокурор у клопотанні допустив протиріччя щодо місця розташування земель - територія Таранівської сільської ради чи Бірківської сільської ради Зміївського району.
Ознайомившись з матеріалами кримінального провадження, вислухавши думку прокурора, який підтримав клопотання з підстав, викладених у ньому, письмовими запереченнями представника ПрАТ " Племінний завод " Червоний велетень" ОСОБА_6 , дійшов наступного.
Доводи клопотання підтверджуються даними витягу з ЄРДР щодо кримінального провадження №12016220300000845 від 14.07.2016 року; даними довідки начальника відділу Держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області від 13.07.2016 року № 0-20.20-0.3-1554/2-16 з планом, протоколом огляду місця події від 14.07.2016 року - ділянки поля поблизу с.Першотравневе Зміївського району Харківської області на території Бірківської сільської ради, викопіюваннями з державної публічної карти України з нанесенням земельних ділянок с/г призначення невитребуваних земельних часток (пай) угіддя - рілля членів колишнього ВАТ " Племінний завод " Червоний велетень" на території Бірківської сільської ради зі зюірними схематичними планами, копію статуту приватного акціонерного товариства " Племінний завод " Червоний велетень", копію Державного акта на право постійного користування землі серії І-ХР № 001133 ВАТ " Племінний завод "Червоний велетень".
Відповідно до приписів ч. ч. 1 та 2 ст. 132 КПК України, заходи забезпечення кримінального провадження застосовуються на підставі ухвали слідчого судді або суду та клопотання про застосування заходів забезпечення кримінального провадження на підставі ухвали слідчого судді подається до місцевого суду, в межах територіальної юрисдикції якого знаходиться орган досудового розслідування.
Пунктом другим Постанови КМУ № 408 від 13.08.2014 року «Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами» встановлено, що надання дозволу на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб - підприємців не потребується у разі, коли такі перевірки проводяться за рішенням суду, на вимогу службових осіб у випадках, передбаченихКримінальним процесуальним кодексом України.
Згідно із Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій,
оглядів, обстежень та інших дій.
Відповідно до ст. 20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», державний нагляд (контроль) у галузі використання та охорони земель здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Згідно п. 1 «Положення про Державну екологічну інспекцію України», затвердженого указом Президента України №454/2011 від 13.04.2011 (далі - Положення), Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України.
Держекоінспекція України входить до системи органів виконавчої влади та утворюється для забезпечення реалізації державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Згідно пп.пп. «б», п.п. 2 п. 4 Положення Державна екологічна інспекція України відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про використання та охорону земель щодо: консервації деградованих і малопродуктивних земель; збереження водно-болотних угідь; виконання екологічних вимог при наданні у власність і користування, в тому числі в оренду, земельних ділянок; здійснення заходів щодо запобігання забрудненню земель хімічними і радіоактивними речовинами, відходами, стічними водами; додержання режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, а також територій, що підлягають особливій охороні; додержання екологічних нормативів з питань використання та охорони земель; встановлення та використання водоохоронних зон і прибережних захисних смуг, а також щодо додержання режиму використання їх територій; ведення будівельних, днопоглиблювальних робіт, видобування піску і гравію, прокладення кабелів, трубопроводів та інших комунікацій на землях водного фонду.
Відповідно до п.п. 5, 12 п. 6 Положення Держекоінспекція в межах своїх повноважень має право проводити перевірки з питань, що належать до її компетенції, видавати за їх результатами обов`язкові для виконання приписи, розпорядження, а також розраховувати розмір збитків, заподіяних державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства, та пред`являти претензії.
Відповідно до п. 7 Положення Держекоінспекція України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, морські екологічні інспекції (Азовська, Азово-Чорноморська, Північно-Західного регіону Чорного моря). Територіальним органом Держекоінспекції України у Харківській області є Державна екологічна інспекція у Харківській області.
Відповідно до ч. ч. 7, 8, 11 ст. 11 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», позапланові виїзні ревізії суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені цим Законом до підконтрольних установ, проводяться органами державного фінансового контролю за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
Орган або особа, що ініціює проведення позапланової виїзної ревізії, подає до суду письмове обґрунтування підстав такої ревізії та дати її початку і закінчення, документи, які відповідно до частин п`ятої і сьомої цієї статті свідчать про виникнення підстав для проведення такої ревізії, а також на вимогу суду - інші відомості.
Тривалість позапланової виїзної ревізії не повинна перевищувати 15 робочих днів.
Відповідно до ст. 84 КПК України доказами в кримінальному провадженні є фактичні дані, отримані у передбаченому цим Кодексом порядку, на підставі яких слідчий, прокурор, слідчий суддя і суд встановлюють наявність чи відсутність фактів та обставин, що мають значення для кримінального провадження та підлягають доказуванню.
Процесуальними джерелами доказів є показання, речові докази, документи, висновки експертів.
Відповідно до ст. 85 КПК України належними є докази, які прямо чи непрямо підтверджують існування чи відсутність обставин, що підлягають доказуванню у кримінальному провадженні, та інших обставин, які мають значення для кримінального провадження, а також достовірність чи недостовірність, можливість чи неможливість використання інших доказів.
Відповідно до ст. 86 КПК України доказ визнається допустимим, якщо він отриманий у порядку, встановленому цим Кодексом.
Недопустимий доказ не може бути використаний при прийнятті процесуальних рішень, на нього не може посилатися суд при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч. 2 ст. 93 КПК України, сторона обвинувачення здійснює збирання доказів шляхом проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій, витребування та отримання від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, службових та фізичних осіб речей, документів, відомостей, висновків експертів, висновків ревізій та актів перевірок, проведення інших процесуальних дій, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 1 ст. 94 КПК України слідчий, прокурор, слідчий суддя, суд за своїм внутрішнім переконанням, яке ґрунтується на всебічному, повному й неупередженому дослідженні всіх обставин кримінального провадження, керуючись законом, оцінюють кожний доказ з точки зору належності, допустимості, достовірності, а сукупність зібраних доказів - з точки зору достатності та взаємозв`язку для прийняття відповідного процесуального рішення. Відповідно до ч. 1, п. 4 ч. 2 ст. 99 КПК України документом є спеціально створений з метою збереження інформації матеріальний об`єкт, який містить зафіксовані за допомогою письмових знаків, звуку, зображення тощо відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження.
До документів, за умови наявності в них відомостей, передбачених частиною першою цієї статті, можуть належати висновки ревізій та акти перевірок.
Прокурор ОСОБА_4 під час розгляду клопотання довів наявність достатніх підстав вважати, що проведення позапланової виїзної перевірки щодо додержання вимог земельного законодавства, пов`язаного з використанням земельних ділянок з відповідними кадастровими номерами, наявності правостановлюючих документів, наявності самовільно зайнятих земель, визначення шкоди внаслідок самовільного зайняття вищевказаних земельних ділянок. є необхідним для всебічного, повного й неупередженого дослідження всіх обставин кримінального провадження.
За таких обставин, клопотання слідчого про проведення позапланової виїзної перевірки щодо додержання вимог земельного законодавства в рамках досудового розслідування є обґрунтованим та підлягає задоволенню.
Проведення позапланової виїзної перевірки щодо дотримання земельного законодавства не несе по собі ознак втручання у господарську діяльність підприємства.
Термін проведення ревізії належить визначити в 15 робочих днів починаючи з 30 серпня 2016 року.
На підставі викладеного, керуючись ч. ч. 7, 8, 11 ст. 11 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», ст. ст. 84-86, 93, 94, 99 КПК України,
постановив:
Клопотання прокурора Зміївського відділу Чугуївської місцевої прокуратури ОСОБА_3 - задовольнити.
Надати дозвіл на проведення позапланової виїзної перевірки в частині додержання ПрАТ " Племінний завод " Червоний велетень" ( код ЄДРПОУ 00486770, с.Першотравневе Зміївського району Харківської області) земельного законодавства, пов`язаного з використанням та охороною земель, що розташовані на території Бірківської сільської ради Зміївського району Харківської області з кадастровими номерами:6321780500:02:000:0126;6321780500:02:000:0549;6321780500:02:000:0076;6321780500:02:000:0516;6321780500:02:000:0444;6321780500:02:000:0443;6321780500:02:000:0464;6321780500:02:000:0510;6321780500:02:000:0306;6321780500:02:029:0300;6321780500:02:000:0475;6321780500:02:000:0467;6321780500:02:000:0435;6321780500:02:000:0482;6321780500:02:000:0396;6321780500:02:000:0189;6321780500:02:000:0163;6321780500:02:000:0213;6321780500:02:000:0167;6321780500:02:000:0651;6321780500:02:000:0248;6321780500:02:000:0247;6321780500:02:000:0253;6321780500:02:000:0065;6321780500:02:000:0279;6321780500:02:000:0057;6321780500:02:000:0093;6321780500:02:000:0635;6321780500:02:000:0611;6321780500:02:000:0620;6321780500:02:000:0303;6321780500:02:000:0431;6321780500:02:000:0653; 6321780500:02:000:0384, в тому числі, наявності документів, що посвідчують право власності чи право користування вказаними земельними ділянками, визначення самовільно зайнятих земель, визначення розміру шкоди, завданої в результаті самовільного зайняття земельних ділянок.
Проведення позапланової виїзної перевірки доручити спеціалістам Державної екологічної інспекції у Харківській області, яка знаходиться за адресою: 61022, м. Харків, пл. Свободи, 5, Держпром, 1 під`їзд, 2 поверх.
Строк проведення позапланової виїзної перевірки встановити у 15 робочих днів: початок 30 серпня 2016 року, останній день 13 вересня 2016 року.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя:
Суд | Зміївський районний суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 29.08.2016 |
Оприлюднено | 15.03.2023 |
Номер документу | 60001571 |
Судочинство | Кримінальне |
Кримінальне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Квасневська Наталя Дмитрівна
Кримінальне
Зміївський районний суд Харківської області
Нестерцова Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні