cpg1251 КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 810/1220/16 Головуючий у 1-й інстанції: Панова Г.В. Суддя-доповідач: Парінов А.Б.
У Х В А Л А
Іменем України
30 серпня 2016 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Парінова А.Б.,
суддів: Беспалова О.О., Губської О.А.,
при секретарі судового засідання Кваші Я.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Хім-Агро-Сервіс» на ухвалу Київського окружного адміністративного суду від 07 червня 2016 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Хім-Агро-Сервіс» до Переяслав-Хмельницької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Київській області про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
07 квітня 2016 року товариство з обмеженою відповідальністю «ХІМ-АГРО-СЕРВІС» звернулося до суду з позовом до Переяслав-Хмельницької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Київській області, в якому просило суд:
- скасувати наказ від 21.01.2015 року № 25, виданий Переяслав-Хмельницькою ОДПІ ГУ ДФС у Київській області, про проведення позапланової виїзної документальної перевірки ТОВ «Хім-Агро-Сервіс» (код ЄДРПОУ 37412862) з питань дотримання вимог податкового законодавства при здійсненні фінансово - господарських взаємовідносин з ТОВ «Трейдбор» (код ЄДРПОУ 38124130), з ПП «Хімінвест» (код ЄДРПОУ 32424590) за період з 01.07.2014 по 30.09.2014;
- визнати протиправними дії Переяслав-Хмельницької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області щодо проведення у термін з 22.01.2015 по 28.01.2015 позапланової виїзної документальної перевірки ТОВ «Хім-Агро-Сервіс»;
- зобов'язати Переяслав-Хмельницьку об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Київській області вилучити з Бази даних податковий облік - «Аналітична система. Перегляд результатів співставлення. Дані результатів перевірок» дані про проведення позапланової перевірки ТОВ «Хім-Агро-Сервіс» з питань дотримання вимог податкового законодавства при здійсненні фінансово-господарських взаємовідносин з ТОВ «Трейдбор» (код ЄДРПОУ 38124130), з ПП «Хімінвест» (код ЄДРПОУ 32424590) за період з 01.07.2014 по 30.09.2014.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 07 червня 2016 року позов залишено без розгляду на підставі ст. 100 КАС України.
Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржувану ухвалу, посилаючись на ту обставину, що строк на звернення до суду у справах даної категорії визначається п. 56.18 ст. 56 Податкового кодексу України.
Особи, які беруть участь у справі, в судове засідання не з'явилися, про дату та час слухання справи були повідомлені належним чином, тому у відповідності до ч. 6 ст. 12, ч.1 ст. 41 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Перевіряючи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів виходить з наступного.
Постановляючи оскаржувану ухвалу, суд першої інстанції прийшов до висновку про необхідність залишення адміністративного позову без розгляду на підставі ст. 100 КАС України у зв'язку з тим, що позивачем при зверненні до суду з даним позовом пропущено встановлений ч. 2 ст. 99 КАС України строк без поважних причин, оскільки про існування оскаржуваного наказу дізнався 21.01.2015, а до суду звернувся з даним позовом звернувся 07.04.2016.
Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Пунктом 5 ч. 1 ст. 107 КАС України передбачено, що суддя після одержання позовної заяви з'ясовує подано адміністративний позов у строк, установлений законом (якщо адміністративний позов подано з пропущенням встановленого законом строку звернення до суду, то чи достатньо підстав для визнання причин пропуску строку звернення до суду поважними).
Предметом даного спору є:
- оскарження наказу відповідача від 21.01.2015 року № 25, виданого Переяслав-Хмельницькою ОДПІ ГУ ДФС у Київській області, про проведення позапланової виїзної документальної перевірки ТОВ «Хім-Агро-Сервіс» (код ЄДРПОУ 37412862) з питань дотримання вимог податкового законодавства при здійсненні фінансово - господарських взаємовідносин з ТОВ «Трейдбор» (код ЄДРПОУ 38124130), з ПП «Хімінвест» (код ЄДРПОУ 32424590) за період з 01.07.2014 по 30.09.2014;
- визнання протиправними дій Переяслав-Хмельницької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області щодо проведення у термін з 22.01.2015 по 28.01.2015 позапланової виїзної документальної перевірки ТОВ «Хім-Агро-Сервіс»;
- зобов'язання Переяслав-Хмельницької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Київській області вилучити з Бази даних податковий облік - «Аналітична система. Перегляд результатів співставлення. Дані результатів перевірок» дані про проведення позапланової перевірки ТОВ «Хім-Агро-Сервіс» з питань дотримання вимог податкового законодавства при здійсненні фінансово-господарських взаємовідносин з ТОВ «Трейдбор» (код ЄДРПОУ 38124130), з ПП «Хімінвест» (код ЄДРПОУ 32424590) за період з 01.07.2014 по 30.09.2014.
Відповідно до ч. 1 ст. 99 КАС України адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Згідно з ч. 2 ст. 99 цього Закону для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Частиною 3 вказаної статті передбачено, що для захисту прав, свобод та інтересів особи цим Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Згідно з ч. 4 ст. 99 КАС України якщо законом передбачена можливість досудового порядку вирішення спору і позивач скористався цим порядком, то для звернення до адміністративного суду встановлюється місячний строк, який обчислюється з дня, коли позивач дізнався про рішення суб'єкта владних повноважень за результатами розгляду його скарги на рішення, дії або бездіяльність суб'єкта владних повноважень.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 100 КАС України адміністративний позов, поданий після закінчення строків, установлених законом, залишається без розгляду, якщо суд на підставі позовної заяви та доданих до неї матеріалів не знайде підстав для визнання причин пропуску строку звернення до адміністративного суду поважними, про що постановляється ухвала.
Порядок оскарження рішень контролюючих органів визначено ст. 56 Податкового кодексу України.
Пунктом 56.1 ст. 56 Податкового кодексу України передбачено, що рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.
У разі коли платник податків вважає, що контролюючий орган неправильно визначив суму грошового зобов'язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству або виходить за межі повноважень контролюючого органу, встановлених цим Кодексом або іншими законами України, він має право звернутися до контролюючого органу вищого рівня із скаргою про перегляд цього рішення (п. 56.2 ПК України).
Положеннями п. 56.18 Податкового кодексу України передбачено, що з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу у будь-який момент після отримання такого рішення.
Статтею 102 Податкового кодексу України передбачено строк давності тривалістю 1095 днів.
Пунктом 56.21 статті 56 Податкового кодексу України встановлено, що у разі, коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.
З огляду на викладене, колегія суддів приходить до висновку, у спірних правовідносинах необхідно застосовувати пункт 56.18 статті 56 Податкового кодексу України, який передбачає більш тривалий строк для звернення до суду (1095 днів), ніж ч. 2 ст. 99 КАС України (шість місяців).
При цьому, колегія суддів враховує правову позицію, висловлену в Остаточному рішенні Європейського суду з прав людини від 14 жовтня 2010 року у справі «Щокін проти України», що згідно із Законом України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» є джерелом права.
У вказаному рішенні Європейський суд дійшов висновку про порушення прав заявника, гарантованих статтею 1 Першого протоколу до Конвенції, зокрема, у зв'язку з тим, що національними органами не було дотримано вимоги законодавства щодо застосування підходу, який був би найбільш сприятливим для заявника - платника податку, коли у його справі національне законодавство припускало неоднозначне трактування.
Виходячи з цього, підстави для застосування наслідків, передбачених ст. 100 КАС України, в суду відсутні, а тому висновок суду першої інстанції про залишення адміністративного позову без розгляду є необґрунтованим.
Зважаючи на викладене, колегія суддів приходить до висновку, що оскаржуване рішення суду першої інстанції прийняте судом першої інстанції з порушенням норм процесуального права.
Згідно з ч. 4 ст. 6 КАС України ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи в адміністративному суді, до підсудності якого вона віднесена цим Кодексом.
Відповідно до з п.3 ч.1 статті 199 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на ухвалу суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати ухвалу суду, яка перешкоджає подальшому провадженню у справі, і направити справу для продовження розгляду.
Стаття 204 КАС України встановлює підстави для скасування ухвали суду, яка перешкоджає подальшому провадженню у справі, і направлення справи для продовження розгляду до суду першої інстанції. Такими підставами є: неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими; невідповідність висновків суду обставинам справи; порушення норм матеріального чи процесуального права, які призвели до неправильного вирішення питання.
З огляду на викладене, колегія суддів приходить до висновку, що доводи апеляційної скарги позивача спростовують висновки, покладені в основу рішення суду першої інстанції, прийнятого з порушенням норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення питання, а тому апеляційна скарга підлягає задоволенню, а оскаржувану ухвалу належить скасувати. Справу належить направити справу до суду першої інстанції для продовження розгляду.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 3, 6, 17, 41, 107, 196, 199, 204, 206, 211, 212, 254 КАС України, суд
У Х В А Л И В:
Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «Хім-Агро-Сервіс» задовольнити.
Ухвалу Київського окружного адміністративного суду від 07 червня 2016 року скасувати та направити справу до суду першої інстанції для продовження розгляду.
Ухвала набирає законної сили з моменту постановлення та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя А.Б. Парінов Судді О.О. Беспалов О.А. Губська
Ухвалу в повному обсязі виготовлено 01.09.2016
Головуючий суддя Парінов А.Б.
Судді: Губська О.А.
Беспалов О.О.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.08.2016 |
Оприлюднено | 06.09.2016 |
Номер документу | 60221744 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Парінов А.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні