Україна КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
(в порядку скороченого провадження)
02 вересня 2016 року Справа №П/811/925/16
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого - судді Момонт Г.М., розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Кропивницькому адміністративну справу
за позовом : Управління Держпраці у Кіровоградській області
до відповідача : Відділу освіти Ульяновської (Благовіщенської) районної державної адміністрації
про застосування заходів реагування,
за участю :
секретаря судового засідання - Глущенко Т.М.,
представників :
позивача - Гриба О.І. Соломка А.Ю.,
відповідача - не з'явився.
Управління Держпраці у Кіровоградській області звернулося з позовом до Відділу освіти Благовіщенської районної державної адміністрації про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом повного зупинення робіт з експлуатації устаткування підвищеної небезпеки, а саме: котлів НІІСТУ-5 (2 шт.), які розташовані за адресою: Кіровоградська обл., Благовіщенський (Ульяновський) р-н, с. Сабатинівка, вул. Леніна, 154 (Сабатинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Благовіщенської (Ульяновської) районної ради Кіровоградської області); котла «УНІВЕРСАЛ» (1 шт.), який розташований за адресою: Кіровоградська обл., Благовіщенський (Ульяновський) р-н, с. Йосипівка, вул. Центральна, 7 (Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів с. Йосипівка Благовіщенського (Ульяновського) району Кіровоградської області); котла «УНІВЕРСАЛ» (1 шт.), який розташований за адресою: Кіровоградська обл., Благовіщенський (Ульяновський) р-н, с. Розношенське, вул. Леніна, 130 (Розношенська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Благовіщенської (Ульяновської) районної ради Кіровоградської області); котлів «УНІВЕРСАЛ» (2 шт.), які розташовані за адресою: Кіровоградська обл., Благовіщенський (Ульяновський) р-н, с. Синицівка, вул. Леніна, 48 (Синицівський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад» Благовіщенської (Ульяновської) районної ради Кіровоградської області); котла «БУРАН» (1 шт.), який розташований за адресою: Кіровоградська обл., Благовіщенський (Ульяновський) р-н, с. Лозувата, вул. Фрунзе, 20 (Загальноосвітня школа І ІІІ ступенів с. Лозувате Благовіщенського (Ульяновського) району Кіровоградської області), у зв'язку з загрозою життю та здоров'ю людей.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що плановою перевіркою дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки у відділі освіти Ульяновської районної державної адміністрації виявлено порушення вимог законодавства з охорони праці, які можуть створювати загрозу життю та здоров'ю людей.
Відповідачем до суду подано заперечення на позовну заяву відповідно до змісту якого, позов ним не визнається у повному обсязі, оскільки частина виявлених порушень усунута, а інша буде усунута до початку опалювального сезону. Також у заперечення зазначено, що зупинення роботи котлів призведе до неможливості забезпечувати температурний режим у приміщеннях шкіл та обумовить неможливість забезпечення виконання норм п.1 ст.22 Закону України «Про загальну середню освіту» щодо безпечних та нешкідливих умов навчання та, як наслідок - зупинення навчання у відповідних школах, що буде прямим порушенням ст.53 Конституції України. Окрім того, відповідач вказує, що будь-яке переривання чи зупинення навчального процесу є порушенням прав громадян (учнів) на загальну середню освіту.
Дослідивши подані позивачем та відповідачем документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд, -
ВСТАНОВИВ:
У період з 16.02.2016 р. по 01.03.2016 р. посадовою особою Управління Держпраці у Кіровоградській області відповідно до наказу №89-од від 12.02.2016 р. (а.с.14) та направлення №17 від 12.02.2016 р. (а.с.16) проведено планову перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки у відділі освіти Ульяновської районної державної адміністрації, за результатами якої складено акт №14 Д.П./16 від 29.02.2016 р., висновками якого встановлено, зокрема:
- для забезпечення справного стану і постійного контролю за безпечною експлуатацією водогрійних котлів призначені особи, відповідальні за справний стан і безпечну експлуатацію котлів у навчальних закладах, які не пройшли спеціальне навчання і перевірку знань Правил в установленому порядку, що є порушенням п.15.2 НПАОП 0.00-1.26-96 «Правил будови та безпечної експлуатації парових котлів, що працюють під тиском не більше 0,07 МПа (0,7 кгс/см 2 ), водогрійних котлів та водопідігрівачів з температурою нагріву води не вище 115 С», затверджених наказом Державного комітету України по нагляду за охороною праці від 23 липня 1996 р. №125;
- вийшов термін періодичної перевірки з питань охорони праці машиністів (кочегарів) котелень у всіх загальноосвітніх навчальних закладах, що є порушенням п.15.6 НПАОП 0.00-1.26-96 «Правил будови та безпечної експлуатації парових котлів, що працюють під тиском не більше 0,07 МПа (0,7 кгс/см 2 ), водогрійних котлів та водопідігрівачів з температурою нагріву води не вище 115 С», затверджених наказом Державного комітету України по нагляду за охороною праці від 23 липня 1996 р. №125, п.4.1, 4.4 НПАОП 0.00-4.12-05 «Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці», затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2015 р. №15;
- у приміщеннях котелень загальноосвітніх навчальних закладів с. Йосипівка, с. Лозуватка, с. Розношенці, с. Сабатинівка, с. Синицівка використовуються для опалення водогрійні котли «НІІСТУ-5», «УНІВЕРСАЛ», «БУРАН» теплопровідністю більше 0,1 МВт, яким не проведено технічне опосвідчення допуску в роботу та періодично в процесі експлуатації, спеціалізованою уповноваженою організацією, що є порушенням п.16.2.1, 16.2.3, 16.2.7 НПАОП 0.00-1.26-96 «Правил будови та безпечної експлуатації парових котлів, що працюють під тиском не більше 0,07 МПа (0,7 кгс/см 2 ), водогрійних котлів та водопідігрівачів з температурою нагріву води не вище 115 С», затверджених наказом Державного комітету України по нагляду за охороною праці від 23 липня 1996 р. №125;
- не отримано рішення на роботу водогрійних котлів у навчальних закладах від Управління Держпраці у Кіровоградській області після встановлення та проведення технічного опосвідчення котлів спеціалізованою уповноваженою організацією, що є порушенням п.16.1.6, 16.2.8, 16.2.13 НПАОП 0.00-1.26-96 «Правил будови та безпечної експлуатації парових котлів, що працюють під тиском не більше 0,07 МПа (0,7 кгс/см 2 ), водогрійних котлів та водопідігрівачів з температурою нагріву води не вище 115 С», затверджених наказом Державного комітету України по нагляду за охороною праці від 23 липня 1996 р. №125;
- не проведена реєстрація опалювальних водогрійних котлів «НІІСТУ-5», «УНІВЕРСАЛ», «БУРАН» теплопровідністю більше 0,1 МВт в Управлінні Держпраці у Кіровоградській області, що є порушенням п.16.1.1 НПАОП 0.00-1.26-96 «Правил будови та безпечної експлуатації парових котлів, що працюють під тиском не більше 0,07 МПа (0,7 кгс/см 2 ), водогрійних котлів та водопідігрівачів з температурою нагріву води не вище 115 С», затверджених наказом Державного комітету України по нагляду за охороною праці від 23 липня 1996 р. №125;
- водогрійні котли експлуатуються у навчальних закладах без докотлової обробки води, що є порушенням п.13.1, 13.2 НПАОП 0.00-1.26-96 «Правил будови та безпечної експлуатації парових котлів, що працюють під тиском не більше 0,07 МПа (0,7 кгс/см 2 ), водогрійних котлів та водопідігрівачів з температурою нагріву води не вище 115 С», затверджених наказом Державного комітету України по нагляду за охороною праці від 23 липня 1996 р. №125;
- закінчився термін перевірки манометрів, які встановлені в приміщеннях котелень навчальних закладів з опломбуванням (тавруванням), що є порушенням п.12.4.12 НПАОП 0.00-1.26-96 «Правил будови та безпечної експлуатації парових котлів, що працюють під тиском не більше 0,07 МПа (0,7 кгс/см 2 ), водогрійних котлів та водопідігрівачів з температурою нагріву води не вище 115 С», затверджених наказом Державного комітету України по нагляду за охороною праці від 23 липня 1996 р. №125;
- опалювальні водогрійні котли теплопровідністю до 0,1 МВт і більше у загальноосвітніх школах І-ІІІ ст. с. Вільхове, с. Йосипівка, с. Лозуватка, с. Новоселиця, с. Розношенці, с. Богданівка, с. Сабатинівка, с. Синьки, Ульяновський НВК №2 розташовані під приміщенням навчальних закладів. а в школах с. В. Трояни, с. Грушка в приміщенні, що є порушенням п.11.1, 11.2 НПАОП 0.00-1.26-96 «Правил будови та безпечної експлуатації парових котлів, що працюють під тиском не більше 0,07 МПа (0,7 кгс/см 2 ), водогрійних котлів та водопідігрівачів з температурою нагріву води не вище 115 С», затверджених наказом Державного комітету України по нагляду за охороною праці від 23 липня 1996 р. №125 (а.с.17-20).
Позивач вказує, що 8 із 26 виявлених та відображених в акті №14 Д.П./16 від 29.02.2016 р. порушень створюють загрозу життю і здоров'ю людей.
Відповідно до абз.2 ч.1 ст.1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. №877-V (далі за текстом - Закон) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з абз.2 ч.1 ст.38 Закону України «Про охорону праці» від 14.10.1994 р. №2694-ХІІ державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 р. №96 Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
З огляду на пп.1 п.3 вказаного Положення основними завданнями Держпраці є реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Згідно з п.7 зазначеного Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до з п.1 Положення про Управління Держпраці у Кіровоградській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань праці від 04.02.2016 р. №8 Управління Держпраці у Кіровоградській області є територіальним органом Державної служби України з питань охорони праці, що їй підпорядковується (а.с.10).
На підставі пп.15 п.4 зазначеного Положення Управління Держпраці відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення (а.с.11-12).
Відповідно до ч.7 ст.7 Закону на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
На підставі п.2.26 Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду. державного нагляду (контролю) у сфері промислово безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11.08.2011 р. №826 (далі за текстом - Положення) право заборони виконання робіт, виробництва виникає у разі виявлення під час перевірки порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників.
Згідно з абз.5 п.1.4 Положення загроза життю та здоров'ю працівників - виникнення умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатація об'єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди працівникові, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків.
Відповідно до абз.2 ч.2 ст.4 Закону України «Про охорону праці» від 14.10.1994 р. №2694-ХІІ державна політика в галузі охорони праці базується на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
З огляду на ч.1 ст.13 Закону України «Про охорону праці» роботодавець зобов'язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.
Відповідно до ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
З огляду на зміст акта №14 Д.П./16 від 29.02.2016 р. судом встановлено, що відповідачем допущено порушення вимог законодавства з охорони праці, які створюють загрозу життю працівників.
Відділом освіти Ульяновської районної державної адміністрації надано до суду докази усунення порушення щодо проходження навчання особами, відповідальними за справний стан і безпечну експлуатацію водогрійних котлів (а.с.41-45) та проведення перевірки манометрів (а.с.48-50).
Стосовно інших порушень, то відповідач вказує на те, що вони будуть усунуті до початку опалювального сезону (крім проведення робіт із виведення котелень із приміщень навчальних закладів, які проводяться відповідно до Районної програми виведення котелень та топкових загальноосвітніх навчальних закладів району з підвальних приміщень на 2015 - 2020 роки. затвердженої рішенням Ульяновської районної ради від 09.10.2015 р. №472).
Суд зауважує, що усунення виявлених порушень в майбутньому є підставою для скасування вжитих заходів реагування відповідно до ч.12, 13 ст.183 2 КАС України, а тому не може розцінюватися як обґрунтована підстава безпосередньо для відмови у задоволенні позову про вжиття заходів реагування.
Також суд враховує, що статтею 53 Конституції України гарантовано право кожного на освіту. При цьому повна загальна середня освіта є обов'язковою.
Водночас Конституція України також гарантує право кожного на належні, безпечні і здорові умови праці (ч.4 ст.43).
Згідно з ч.1 ст.22 Закону України «Про загальну середню освіту» від 13.05.1999 р. №651-ХІV загальноосвітній навчальний заклад забезпечує безпечні та нешкідливі умови навчання, режим роботи, умови для фізичного розвитку та зміцнення здоров'я, формує гігієнічні навички та засади здорового способу життя учнів (вихованців).
Суд наголошує на тому, що обов'язок із забезпечення безпечних та нешкідливих умов навчання охоплює не лише дотримання санітарно-епідеміологічних норм щодо температурного режиму у навчальних закладах, а полягає у створенні інших безпечних та нешкідливих умов.
Таким чином, експлуатація обігрівальних котлів з порушенням норм охорони праці свідчить про небезпеку навчального процесу та не виконання відповідачем вимог ч.1 ст.22 Закону України «Про загальну середню освіту».
При цьому суд враховує, що вжиття заходів реагування гарантуватиме дотримання вимог ч.4 ст.43 Конституції України та саме по собі не порушуватиме ст.53 Конституції України та прав громадян на освіту. Натомість застосування заходів реагування зумовлюватиме необхідність вжиття відповідачем заходів з метою реалізації конституційних прав громадян та виконання обов'язку обумовленого ч.1 ст.22 Закону України «Про загальну середню освіту». При цьому саме не виконання або не належне виконання Відділом освіти Ульяновської районної державної адміністрації відповідних обов'язків може спричинити до порушення прав громадян на освіту.
З огляду на викладене, приймаючи до уваги не усунення відповідачем порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, суд дійшов висновку, що подальша експлуатація котлів НІІСТУ-5 (2 шт.), які розташовані за адресою: Кіровоградська обл., Благовіщенський (Ульяновський) р-н, с. Сабатинівка, вул. Леніна, 154 (Сабатинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Благовіщенської (Ульяновської) районної ради Кіровоградської області); котла «УНІВЕРСАЛ» (1 шт.), який розташований за адресою: Кіровоградська обл., Благовіщенський (Ульяновський) р-н, с. Йосипівка, вул. Центральна, 7 (Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів с. Йосипівка Благовіщенського (Ульяновського) району Кіровоградської області); котла «УНІВЕРСАЛ» (1 шт.), який розташований за адресою: Кіровоградська обл., Благовіщенський (Ульяновський) р-н, с. Розношенське, вул. Леніна, 130 (Розношенська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Благовіщенської (Ульяновської) районної ради Кіровоградської області); котлів «УНІВЕРСАЛ» (2 шт.), які розташовані за адресою: Кіровоградська обл., Благовіщенський (Ульяновський) р-н, с. Синицівка, вул. Леніна, 48 (Синицівський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад» Благовіщенської (Ульяновської) районної ради Кіровоградської області); котла «БУРАН» (1 шт.), який розташований за адресою: Кіровоградська обл., Благовіщенський (Ульяновський) р-н, с. Лозувата, вул. Фрунзе, 20 (Загальноосвітня школа І ІІІ ступенів с. Лозувате Благовіщенського (Ульяновського) району Кіровоградської області) створює загрозу життю та здоров'ю працівників та дітей, а тому позовні вимоги Управління Держпраці у Кіровоградській області підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до п.10 ст.256 КАС України негайно виконуються постанови суду про повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо це загрожує життю та/або здоров'ю людей.
На підставі ч.4 ст.94 КАС України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись ст.ст.86, 94, 158-163, 167, 183І, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити у повному обсязі.
2. Застосувати відносно Відділу освіти Ульяновської (Благовіщенської) районної державної адміністрації, код ЄДРПОУ 02144157 (26400, м. Благовіщенське Кіровоградської області, вул. Героїв України, 41) заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю), шляхом повного зупинення робіт з експлуатації устаткування підвищеної небезпеки, а саме: котлів НІІСТУ-5 (2 шт.), які розташовані за адресою: Кіровоградська область, Благовіщенський (Ульяновський) район, с. Сабатинівка, вул. Леніна, 154 (Сабатинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Благовіщенської (Ульяновської) районної ради Кіровоградської області); котла «УНІВЕРСАЛ» (1 шт.), який розташований за адресою: Кіровоградська область, Благовіщенський (Ульяновський) район, с. Йосипівка, вул. Центральна, 7 (Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів с. Йосипівка Благовіщенського (Ульяновського) району Кіровоградської області); котла «УНІВЕРСАЛ» (1 шт.), який розташований за адресою: Кіровоградська область, Благовіщенський (Ульяновський) район, с. Розношенське, вул. Леніна, 130 (Розношенська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Благовіщенської (Ульяновської) районної ради Кіровоградської області); котлів «УНІВЕРСАЛ» (2 шт.), які розташовані за адресою: Кіровоградська область, Благовіщенський (Ульяновський) район, с. Синицівка, вул. Леніна, 48 (Синицівський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад» Благовіщенської (Ульяновської) районної ради Кіровоградської області); котла «БУРАН» (1 шт.), який розташований за адресою: Кіровоградська область, Благовіщенський (Ульяновський) район, с. Лозувата, вул. Фрунзе, 20 (Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів с. Лозувате Благовіщенського (Ульяновського) району Кіровоградської області).
Постанова суду підлягає негайному виконанню.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.
Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги у 10-денний строк з дня отримання копії постанови у повному обсязі.
Дата складення постанови у повному обсязі - 02 вересня 2016 року.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду Г.М. Момонт
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.09.2016 |
Оприлюднено | 06.09.2016 |
Номер документу | 60749837 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Г.М. Момонт
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні