Рішення
від 31.08.2016 по справі 903/587/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

31 серпня 2016 р. Справа № 903/587/16

за позовом Луцької міської ради Волинської області

до відповідача: товариства з обмеженою відповідальністю «Чайка»

про внесення змін в договір оренди земельної ділянки

Суддя Кравчук А.М.

за участю представників сторін:

від позивача: н/з

від відповідача: ОСОБА_1 - керівник

Відповідно до ст. 20 Господарського процесуального кодексу України роз’яснено право відводу судді. Відводу судді не заявлено. На підставі ст. 22 ГПК України роз’яснено процесуальні права та обов'язки учасників судового процесу.

встановив: Луцька міська рада звернулась з позовом до ТОВ "Чайка" про внесення змін в договір оренди земельної ділянки.

Позовна заява обгрунтована відмовою відповідача від внесення законодавчо визначених змін до договору оренди землі від 16.12.2002 року.

Позивач у клопотанні №3-30 від 26.08.2016 року розгляд справи просить відкласти у зв’язку з зайнятістю представника по даній справі в іншому судовому засіданні, про наявність додаткових доказів не повідомив.

Представник відповідача позовні вимоги заперечив, повідомив про сплату протягом тривалого часу орендної плати в розмірі 3%, у вирішенні клопотання позивача про відкладення розгляду справи поклався на розсуд суду.

Клопотання позивача про відкладення розгляду справи відхилене судом як необгрунтоване.

Ухвалою суду від 18.08.2016 року явка представників сторін не визнана обов'язковою, додаткові докази від позивача не витребовувались, позивач про розгляд справи дізнався 22.08.2016 року, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення № 40010342261410, мав можливість до судового засідання надати додаткові докази або повідомити суд про їх наявність, видати довіреність іншому представнику.

ГПК України не містить вимог щодо відповідальних осіб, які можуть представляти інтереси сторін в господарському суді. Надання повноважень на представництво інтересів сторін в процесі не обмежено будь-яким певним колом осіб, а тому неможливість явки в судове засідання конкретного представника не є правовою підставою для відкладення розгляду справи.

Згідно ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

В силу вимог ч.1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, 1950 року, учасником якої є Україна, кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов'язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку.

Обов'язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору (§ 66-69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005р. у справі "Смірнова проти України").

Враховуючи те, що явка представників сторін в судове засідання не визнавалась обов'язковою, додаткові докази від позивача не витребовувались, та суд не повідомлений про їх наявність, присутність представника відповідача у судовому засіданні, суд дійшов висновку щодо можливості розгляду справи в даному судовому засіданні за наявними в ній матеріалами за відсутності представника позивача відповідно до ст. 75 ГПК України

Заслухавши пояснення представника відповідача, дослідивши матеріали справи, господарський суд, -

в с т а н о в и в:

16.12.2002 року між позивачем та відповідачем укладено договір оренди (а.с. 10).

Відповідно до ст. 174 ГК України господарські зобов'язання можуть виникати, зокрема, з договору.

Між сторонами зобов'язання виникли з договору оренди від 16.12.2002 року.

За договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності (ст. 283 ГК України).

Згідно п.п. 1.1, 1.2, 2.1, 2.2, 2.3, 3.2, 3.3, 5.2 договору Луцька міська рада на підставі рішення міської ради №3/7.15 від 22.11.2002 року "Про надання земельної ділянки на умовах оренди ТОВ «Чайка» для будівництва та обслуговування комплексу водопідготовки і адмінприміщення на вул. Конзелевича» надає строком на 25 років, а ТОВ «Чайка» приймає на умовах оренди земельні ділянки на вул. Конзелевича за кадастровим номером 11051016 площею 1140 кв.м., кадастровим номером 11051017 площею 1650 кв.м. згідно з планом земелекористування, що є невід’ємною частиною цього договору. Плата за оренду земельної ділянки вноситься орендарем щорічно у вигляді орендної плати у розмірі одного відсотка грошової оцінки земельної ділянки, яка станом на 09.12.2002 року згідно довідок № 576, №575, виданих Луцьким міським управлінням земельних ресурсів, становить 68 468 грн. 40 коп. та 495 495 грн. 00 коп.. Оплата вноситься щомісячно рівними частинами не пізніше 15 числа наступного місяця. Орендодавець має право, зокрема, вносити зміни в розділ 2 цього договору щодо розміру і строків орендної плати в разі зміни ставки земельного податку в законодавчому порядку. Орендар зобов'язаний, зокрема, щорічно, не пізніше 1 лютого, проводити розрахунок грошової оцінки для врахування офіційних річних показників інфляції; своєчасно вносити орендну плату, в разі порушення строків оплати, орендар сплачує пеню в розмірі 0,3% від несплаченої суми за кожний день прострочки платежу. Договір набуває чинності після підписання його сторонами, нотаріального посвідчення та державної реєстрації, у відповідності до вимог ст. 18 ЗУ "Про оренду землі".

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються нормами Цивільного та Земельного кодексів України, Законом України "Про оренду землі", іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно ст.13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно ст.15 Закону України "Про оренду землі" однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно ст.30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Статтею 271 Податкового кодексу України (далі ПК України) встановлено, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Згідно ч. 5 ст. 5, ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Порядок проведення нормативної грошової оцінки земель не рідше ніж один раз на 5-7 років передбачений ст. 18 Закону України "Про оцінку земель".

Рішенням Луцької міської ради №75/28 від 25.06.2015 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Луцька" змінено грошову оцінку земель м. Луцька в залежності від її місцезнаходження та функціонального використання (а.с. 20).

Згідно п.14.1.136 ст.14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Згідно п.14.1.147 ст.14 ПК України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно п. 288.5.1 ст. 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Згідно з п. 14.1.125 ст. 14 ПК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно п.289.1 ст.289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Рішенням Луцької міської ради №42/20 від 24.06.2009 року "Про впорядкування орендної плати за землю" встановлено річний розмір орендної плати за землю у відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в залежності від функціонального використання земельної ділянки(додаток до рішення) (а.с. 21-23).

Згідно з додатком до рішення Луцької міської ради №42/20 від 24.06.2009 року річний розмір орендної плати за земельні ділянки в м. Луцьку, інші види діяльності, які не увійшли до переліку становить 3% від грошової оцінки земельної ділянки (а.с. 21 на звороті).

Відповідно до витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок Управління Держземагентства у Луцькому районі Волинської області від 04.08.2016 року нормативна грошова оцінка земельних ділянок під забудовою площею 1650 кв.м. становить 2 968 003 грн. 50 коп., площею 1140 кв.м. становить 1 556 271 грн. 00 коп. (а.с. 11-12).

Згідно ст.188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Надіслана 10.06.2016 року позивачем на адресу відповідача пропозиція № 1.1-16/3590 про укладення додаткової угоди до договору оренди землі з копією такої угоди залишена останнім без відповіді та задоволення (а.с. 13-19).

Факт надіслання додаткової угоди до договору оренди відповідачу підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення № 4302506577390 (а.с. 19).

Згідно абз.4 п.2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011р. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору. Якщо зі зміною граничного розміру орендної плати таку ж зміну до договору оренди в установленому законом порядку не внесено, то застосуванню підлягає відповідна умова договору.

Згідно ст.632 Цивільного кодексу України(далі ЦК України) ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Згідно ч.3 ст.653 ЦК України у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Згідно розділу 1 договору оренди земельної ділянки від 16.12.2002 року предметом договору є надання Луцькою міською радою земельної ділянки ТОВ «Чайка» для будівництва та обслуговування комплексу водопідготовки і адмінприміщення на вул. Конзелевича».

Позовні вимоги позивача про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 16.12.2002 року, укладеного між Луцькою міською радою та ТОВ «Чайка», в частині визначення розміру орендної плати, виклавши п. 1 розділу 2 "Орендна плата" у такій редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та встановлюється у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки" підлягають задоволенню.

Позовні вимоги Луцької міської ради про внесення змін до договору оренди землі від 16.12.2002 року, укладеного між Луцькою міською радою та ТОВ «Чайка», зокрема, п.п. 2, 3, 4, 5, виклавши їх у такій редакції:

2.Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням цільового призначення земельної ділянки та коефіцієнта індексації, визначених законодавством, затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору чи продовження його дії.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки розраховується управлінням Держкомзему у м. Луцьку Волинської області та уточнюється щороку для врахування офіційного річного коефіцієнта індексації.

3.Орендна плата вноситься щомісячно Орендарем рівними частинами на р/р 33219812700002, МФО 803014, ЗКПО 38009628, банк ГУДКСУ у Волинській області, одержувач УК у м. Луцьку (м. Луцьк), 18010600, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

Внесення орендної плати на майбутній період оренди допускається на термін, не більший одного календарного року.

4.Розмір орендної плати переглядається у разі:

-зміни умов господарювання, передбачених договором;

-зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;

-погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;

-в інших випадках, передбачених законом.

5.У разі не внесення орендної плати у строки, визначені цим Договором, справляється пеня у розмірі подвійної облікової ставки Національного Банку України, що діяла впродовж строку, за який нарахована пеня, від несвоєчасно сплаченої суми, за кожен день прострочення платежу.

У разі розірвання Договору з ініціативи Орендаря Орендодавець має право на отримання орендної плати за рік, якщо протягом зазначеного періоду не надійшло пропозицій від інших осіб на укладення договору оренди землі цієї є земельної ділянки на тих самих умовах.

У разі визнання Договору у судовому порядку недійсним, отримана Орендодавцем орендна плата за фактичний строк оренди землі не повертається.

відхиляються судом як необгрунтовані.

Згідно п. 3.2 договору оренди від 16.12.2002 року орендодавець має право, зокрема, вносити зміни в розділ 2 цього договору щодо розміру і строків орендної плати в разі зміни ставки земельного податку в законодавчому порядку.

Внесення в односторонньому порядку інших заявлених позивачем змін чинним законодавством та договором не передбачено.

Така ж правова позиція викладена в постанові судової палати у цивільних справах Верховного суду України від 18.05.2016 року.

Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно ст. 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтвердженні певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Ст. 43 ГПК України встановлює, що господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що грунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Оскільки спір до розгляду суду доведено з вини відповідача, то витрати по сплаті судового збору в сумі 1 378 грн. 00 коп. відповідно до ст. 49 ГПК України слід віднести на нього.

Керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити частково.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 16.12.2002 року, укладеного між Луцькою міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Чайка", а саме в п. 2.1 розділу 2 «Плата за землю», виклавши його у новій редакції:

« 2.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та встановлюється у розмірі: 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

3. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Чайка" (м. Луцьк, вул. Іови Кондзилевича, 2, код ЄДРПОУ 13356678) на користь Луцької міської ради (м. Луцьк, вул. Богдана Хмельницького, 19, код ЄДРПОУ 34745204)

- 1 378 грн. 00 коп. в повернення витрат по сплаті судового збору.

4. В решті позову Луцької міської ради відмовити.

5. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення

складений 05.09.2016 року

Суддя А. М. Кравчук

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення31.08.2016
Оприлюднено09.09.2016
Номер документу61079821
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —903/587/16

Судовий наказ від 27.09.2016

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Рішення від 31.08.2016

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Ухвала від 18.08.2016

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні