Постанова
від 02.09.2016 по справі 824/716/16-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 вересня 2016 р. м. Чернівці Справа № 824/716/16

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Лелюка О.П.,

за участю:

секретаря судового засідання Антонюк О.В.,

представника заявника подання ОСОБА_1,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за поданням Новоселицької об’єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна державного підприємства "Герцаївське державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу",

В С Т А Н О В И В :

Новоселицька об’єднана державна податкова інспекція Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області звернулася до суду із поданням про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна державного підприємства "Герцаївське державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу".

Заявник просить суд підтвердити обґрунтованість адміністративного арешту майна платника податків державного підприємства "Герцаївське державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу" (код ЄДРПОУ 21419817), накладеного рішенням №1 від 30 серпня 2016 року Новоселицької об’єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області про застосування умовного адміністративного арешту майна.

В обгрунтування вказаного подання контролюючий орган зазначав, що на підставі наказу №330 від 19 серпня 2016 року та повідомлення №11 від 19 серпня 2016 року працівниками Новоселицької об’єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області ГДРІ Герцаївського віділення ОСОБА_2 та ОСОБА_3 здійснено виїзд за юридичною адресою державного підприємства "Герцаївського державного спеціалізованого лісництва агропромислового комплексу" з метою вручення під розписку копій даного повідомлення та наказу про проведення документальної планової перевірки.

Вказував, що 19 серпня 2016 року головним бухгалтером державного підприємства "Герцаївське державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу" ОСОБА_4 було відмовлено в отриманні вказаних документів, у зв’язку із чим складено акт №638 від 19 серпня 2016 року про відмову в отриманні повідомлення №11 від 19 серпня 2016 року та наказу №330 від 19 серпня 2016 року.

Зазначав, що на підставі направлення в.о. начальника Новоселицької об’єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області від 29 серпня 2016 року, працівниками заявника знову здійснено виїзд за адресою державного підприємства "Герцаївського державного спеціалізованого лісництва агропромислового комплексу", однак посадові особи державного підприємства "Герцаївське державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу" були відсутні, про що складено акт №639 від 29 серпня 2016 року.

Також 30 серпня 2016 року працівниками Новоселицької об’єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області повторно здійснено виїзд за адресою державного підприємства "Герцаївське державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу" з метою вручення під розписку направлень для проведення перевірки №373,374,375 від 29 серпня 2016 року та листа роз’яснення №3757/24-07-13-007 від 30 серпня 2016 року, однак головний бухгалтер підприємства відмовилась від їх отримання, про що складено акт №640 від 30 серпня 2016 року про відмову від підпису у направленні про проведення планової перевірки та акт №641 від 30 серпня 2016 року щодо не допуску посадових осіб Новоселицької об’єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області до проведення планової документальної перевірки.

У зв’язку із цим, 30 серпня 2016 року Новоселицькою об’єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області прийнято рішення №1 про застосування адміністративного арешту майна платника податків.

Для підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків Новоселицька об’єднана державна податкова інспекція Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області в порядку статті 183-3 Кодексу адміністративного судочинства України звернулась до суду з відповідним поданням.

В судовому засіданні представник заявника підтримав заявлені вимоги з підстав, наведених у поданні. Просив суд заявлені вимоги задовольнити повністю.

Державне підприємство "Герцаївське державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу" в судове засідання не з'явилось, хоча про дату, час та місце проведення розгляду справи було належним чином повідомлене, що підтверджується телефонограмою від 01 вересня 2016 року. Про причини неявки в судове засідання не повідомило та свою позицію відносно даного подання не висловило.

Враховуючи викладене та на підставі частини восьмої статті 183-3 Кодексу адміністративного судочинства України, якою передбачено, що неявка сторін у судове засідання не перешкоджає розгляду подання, суд вважає за можливе розглянути справу у відсутність відповідача.

Заслухавши пояснення особи, яка з'явилась у судове засідання, дослідивши наявні матеріали, всебічно та повно з'ясувавши всі обставини справи, об'єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про те, що подання про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що державне підприємство "Герцаївське державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу" є юридичною особою, ідентифікаційний код якої 21419817, місце знаходження: вул. Чернівецька СХТ, буд. 8, корпус А, с. Молниця, Герцаївський район, Чернівецька область, 60513.

19 серпня 2016 року Новоселицькою об’єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, пункту 77.1 статті 77 Податкового кодексу України №2755-VI від 02 грудня 2010 року, відповідно до плану-графіка проведення документальних планових перевірок та пункту 2 частини першої статті 13 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування" від 08 липня 2010 року №2464-VI прийнято наказ №330 про проведення документальної планової перевірки державного підприємства "Герцаївське державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу" з питань дотримання законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками, своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб, правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за період з 01 липня 2014 року по 30 червня 2016 року тривалістю 10 робочих днів з 29 серпня 2016 року.

Повідомленням №11 від 19 серпня 2016 року Новоселицька об’єднана державна податкова інспекція Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області повідомила державне підприємство "Герцаївське державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу", що згідно з планом-графіком проведення перевірок на підставі статті 77 Податкового кодексу України та наказу №330 від 19 серпня 2016 року з 29 серпня 2016 року буде проводитись документальна планова перевірка державного підприємства "Герцаївське державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу".

Зобов'язано державне підприємство "Герцаївське державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу" забезпечити надання всіх необхідних документів, що підтверджують дані податкових декларацій (розрахунків), зокрема фінансову, статистичну та іншу звітність, регістри податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, а також первинні та інші документи, які використовувались в бухгалтерському та податковому обліку і пов’язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів. виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної фіскальної служби.

19 серпня 2016 року працівниками Новоселицької об’єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області здійснено виїзд на адресу державного підприємства "Герцаївське державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу" з метою вручення під розписку копій наказу №330 від 19 серпня 2016 року про проведення документальної планової перевірки та повідомлення №11 від 19 серпня 2016 року.

У зв’язку із відмовою головного бухгалтера підприємства ОСОБА_4 від отримання зазначених документів, працівниками Новоселицької об’єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області складено акт №638 про відмову в отриманні повідомлення №11 від 19 серпня 2016 року та наказу №330 від 19 серпня 2016 року про проведення документальної планової виїзної перевірки державного підприємства "Герцаївське державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу". Крім цього, в акті зафіксовано відсутність керівника даного підприємства.

В той же день, працівниками контролюючого органу складено доповідну запису №333/13вн на ім'я в.о. начальника Новоселицької об’єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області ОСОБА_5, якою повідомлено про направлення вказаних вище документів на адресу державного підприємства "Герцаївське державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу" поштою.

На підставі наказу №330 від 19 серпня 2016 року, в.о. начальника Новоселицької об’єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області ОСОБА_5 видано направлення №373, №374,375 на перевірку державного підприємства "Герцаївське державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу".

29 серпня 2016 року працівниками Новоселицької об’єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області здійснено виїзд за адресою підприємства для підписання направлень та розпочатку проведення документальної планової виїзної перевірки державного підприємства "Герцаївське державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу".

Однак на момент здійснення виїзду працівниками контролюючого органу встановлено відсутність посадових осіб державного підприємства "Герцаївське державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу" на підприємстві, тому на цій підставі складено акт №639 про відсутність посадових осіб за юридичною адресою державного підприємства "Герцаївське державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу".

30 серпня 2016 року працівниками заявника повторно здійснено виїзд за адресою відповідача з метою підписання, розпочатку проведення, а також ознайомлення із направленням про проведення документальної планової виїзної перевірки №373, №374,375 від 19 серпня 2016 року та листом роз’ясненням №3757/24-07-13-007 від 30 серпня 2016 року, однак головний бухгалтер підприємства ОСОБА_4 відмовилась від їх отримання та недопустила працівників позивача до проведення перевірки.

На цій підставі працівниками Новоселицької об’єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області складено акт №640 від 30 серпня 2016 року про відмову від підпису у направленні про проведення документальної планової виїзної перевірки та акт №641 від 30 серпня 2016 року щодо не допуску до проведення документальної планової виїзної перевірки.

30 серпня 2016 року в.о. начальника Новоселицької об’єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області прийнято рішення №1 про застосування умовного адміністративного арешту майна платника податків.

До встановлених обставин суд застосовує наступні положення закону.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно підпункту 16.1.9 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України платник податків зобов'язаний не перешкоджати законній діяльності посадової особи контролюючого органу під час виконання нею службових обов'язків та виконувати законні вимоги такої посадової особи.

Відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Пунктом 75.1 статті 75 Податкового кодексу України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Згідно підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.

Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об'єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.

Пунктом 77.4 статті 77 Податкового кодексу України передбачено, що про проведення документальної планової перевірки керівником контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом.

Право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки вручено під розписку або надіслано рекомендованим листом з повідомленням про вручення копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.

Згідно пункту 77.6 статті 77 Податкового кодексу України допуск посадових осіб контролюючих органів до проведення документальної планової виїзної перевірки здійснюється згідно із статтею 81 цього Кодексу.

Відповідно до пункту 81.1 статті 81 Податкового кодексу України посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред'явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів:

-направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб'єкта (прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об'єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника контролюючого органу або його заступника, що скріплений печаткою контролюючого органу;

-копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб'єкта (прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об'єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника контролюючого органу або його заступника та скріплення печаткою контролюючого органу;

-службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.

Відмова платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) від допуску до перевірки на інших підставах, ніж визначені в абзаці п'ятому цього пункту, не дозволяється.

При пред'явленні направлення платнику податків та/або посадовим (службовим) особам платника податків (його представникам або особам, які фактично проводять розрахункові операції) такі особи розписуються у направленні із зазначенням свого прізвища, імені, по батькові, посади, дати і часу ознайомлення.

У разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) розписатися у направленні на перевірку посадовими (службовими) особами контролюючого органу складається акт, який засвідчує факт відмови. У такому випадку акт про відмову від підпису у направленні на перевірку є підставою для початку проведення такої перевірки.

Пунктом 81.2 статті 81 Податкового кодексу України передбачено, що у разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) у допуску посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення перевірки складається акт, який засвідчує факт відмови.

Судом встановлено, що відповідач систематично чинив перешкоди у виконанні працівниками Новоселицької об’єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області повноважень щодо проведення документальної планової перевірки державного підприємства "Герцаївське державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу", у зв'язку з чим посадовими особами контролюючого органу складено відповідні акти та прийнято рішення №1 про застосування умовного адміністративного арешту майна платника податків від 30 серпня 2016 року, яким заборонено цьому платнику податків відчуження його майна.

Порядок застосування адміністративного арешту майна платника податків визначено статтею 94 Податкового кодексу України та Порядком застосування адміністративного арешту майна платника податків, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 10 жовтня 2013 року №568 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31 жовтня 2013 року за №1839/24371 (далі- Порядок №568).

Відповідно до пункту 94.1 статті 94 Податкового кодексу України адміністративний арешт майна платника податків (далі - арешт майна) є винятковим способом забезпечення виконання платником податків його обов'язків, визначених законом.

Підпунктом 94.2.3 пунку 94.2 статті 94 Податкового кодексу України передбачено, що арешт майна може бути застосовано, якщо з'ясовується одна з таких обставин, зокрема, платник податків відмовляється від проведення документальної або фактичної перевірки за наявності законних підстав для її проведення або від допуску посадових осіб контролюючого органу.

Відповідно до пункту 94.5 статті 94 Податкового кодексу України арешт майна може бути повним або умовним. Умовним арештом майна визнається обмеження платника податків щодо реалізації прав власності на таке майно, який полягає в обов'язковому попередньому отриманні дозволу керівника відповідного контролюючого органу на здійснення платником податків будь-якої операції з таким майном. Зазначений дозвіл може бути виданий керівником контролюючого органу, якщо за висновком податкового керуючого здійснення платником податків окремої операції не призведе до збільшення його податкового боргу або до зменшення ймовірності його погашення.

Згідно пункту 94.6 статті 94 Податкового кодексу України керівник контролюючого органу (його заступник) за наявності однієї з обставин, визначених у пункті 94.2 цієї статті, приймає рішення про застосування арешту майна платника податків, яке надсилається: платнику податків з вимогою тимчасово зупинити відчуження його майна; іншим особам, у володінні, розпорядженні або користуванні яких перебуває майно такого платника податків, з вимогою тимчасово зупинити його відчуження.

Пунктом 94.10 статті 94 Податкового кодексу України та пунктом 4.1 Порядку №568 передбачено, що арешт на майно може бути накладено рішенням керівника контролюючого органу (його заступника), обґрунтованість якого протягом 96 годин має бути перевірена судом.

Враховуючи, що посадовими особами державного підприємства "Герцаївське державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу" систематично створювались перешкоди у виконанні та реалізації працівниками Новоселицької об’єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області повноважень щодо проведення планової документальної перевірки державного підприємства "Герцаївське державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу", а також за наявності законних підстав для проведення перевірки та доведення факту не допуску працівників Новоселицької об’єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області до проведення перевірки, суд приходить до висновку про обґрунтованість застосування контролюючим органом арешту майна державного підприємства "Герцаївське державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу", накладеного рішенням №1 від 30 серпня 2016 року.

Згідно із пунктом 4 частини третьої статті 129 Конституції України однією із основних засад судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частиною першою статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Доказів, які б спростовували доводи контролюючого органу державним підприємством "Герцаївське державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу" суду не подано.

Відтак, заявлене подання Новоселицької об’єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

Відповідно до частини восьмої статті 183-3 Кодексу адміністративного судочинства України у разі постановлення судом ухвали про відкриття провадження у справі суд приймає у триденний строк, але не пізніше ніж протягом 96 годин з моменту встановлення обставин, що зумовлюють звернення заявника до суду, постанову по суті заявлених вимог, яка підлягає негайному виконанню.

Згідно пункту 4 частини другої статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який прийняв постанову, за заявою осіб, які беруть участь у справі, або з власної ініціативи може ухвалою в порядку письмового провадження або зазначаючи про це в постанові звернути до негайного виконання постанову прийняту у справах, визначених183-3 цього Кодексу.

Керуючись статтями 69, 70, 71, 86, 158-163, 183-3, 256 Кодексу адміністративного судочинства України,

П О С Т А Н О В И В :

Подання Новоселицької об’єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області задовольнити.

Підтвердити обґрунтованість адміністративного арешту майна платника податків державного підприємства "Герцаївське державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу" (код ЄДРПОУ 21419817), накладеного рішенням Новоселицької об’єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області №1 від 30 серпня 2016 року про застосування адміністративного арешту майна платника податків.

Постанову звернути до негайного виконання.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя О.П. Лелюк

Постанова у повному обсязі складена 05 вересня 2016 року.

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.09.2016
Оприлюднено12.09.2016
Номер документу61111149
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —824/716/16-а

Постанова від 02.09.2016

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

Ухвала від 31.08.2016

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні