Головуючий у 1 інстанції - Ковальова Т.І.
Суддя-доповідач - Шишов О.О.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 вересня 2016 року справа №812/1465/15
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Донецький апеляційний адміністративний суд колегією суддів у складі: судді-доповідача: Шишова О.О., суддів Сіваченка І.В., Чебанова О.О., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у м. Сєвєродонецьку Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 12 листопада 2015 р. у справі № 812/1465/15 (головуючий І інстанції Ковальова Т.І.) за позовом Колективного підприємства збагачувальна фабрика "Центральна" до Державної податкової інспекції у м. Сєвєродонецьку Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області про скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Колективне підприємство збагачувальна фабрика "Центральна" (далі позивач, підприємство) звернулося до Луганського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної податкової інспекції у м.Сєвєродонецьку Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області (далі відповідач, апелянт) про скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії.
Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 12 листопада 2016 року позовні вимоги колективного підприємства збагачувальна фабрика "Центральна" до державної податкової інспекції у м. Сєвєродонецьку Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області про скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії, було задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення державної податкової інспекції у м.Сєвєродонецьку Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість - колективного підприємства збагачувальна фабрика "Центральна" № 33/12-14-15-03/27 від 04.08.2015.
Зобов'язано державну податкову інспекцію у м.Сєвєродонецьку Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області відновити в Реєстрі платників податку на додану вартість дані щодо платника податку на додану вартість - колективного підприємства збагачувальна фабрика "Центральна" (код ЄДРПОУ 32226023).
Суд першої інстанції виходив з того, що підприємство не мало можливості здійснювати господарську діяльність та для нього, в частині, зокрема, здійснення господарської діяльності, згідно норм податкового законодавства України, настали форс-мажорні обставини, які підтверджені сертифікатами Торгово-Промислової палати України.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції, як прийняту з порушенням норм матеріального права та прийняти нову постанову, якою в задоволені позовних вимог відмовити в повному обсязі.
Апеляційна скарга позивача обґрунтована тим, що підприємство протягом 12 послідовних податкових місяців з липня 2014 року по червень 2015 року подає до контролюючого органу податкові декларації з податку на додану вартість які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов'язання чи податкового кредиту.
Рішення про анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу приймаються за наявності відповідних підтвердних документів (відомостей). Такими документами є: довідка про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або реєстр (перелік) податкових декларацій (податкових розрахунків) особи за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов'язання чи податкового кредиту у таких деклараціях (податкових розрахунках) протягом 12 послідовних податкових місяців (підстава - підпункт "г" пункту 184.1статті 184 розділу V Кодексу). У реєстрі (переліку) зазначаються дані пре реєстрацію особи платником ПДВ та по кожній декларації (податковому розрахунку) - податковий період, дата надходження декларації (податкового розрахунку) до контролюючого органу, загальні обсяги постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов'язання чи податкового кредиту звітного періоду, вказані у відповідних рядках та колонках податкової декларації (податкового розрахунку);інші підтвердні документи (відомості) у випадках, передбачених Кодексом.
Особи, які беруть участь у справі, у судове засідання не з'явились, про дату, час і місце апеляційного розгляду були повідомленні належним чином, а тому згідно до вимог п.п. 1, 2 ч. 1 ст. 197 КАС України справу було розглянуто в порядку письмового провадження.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів встановила наступне.
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, зазначає наступне.
Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що колективне підприємство збагачувана фабрика "Центральна" знаходиться на контрольованій території України - м. Сєвєродонецьк, Луганська обл., вул. Леніна буд. 1 "Г", є юридичною особою, інд. номер 322260212025 (а.с.10-24).
Згідно витягу з реєстру платників податку на додану вартість, індивідуальний податковий номер 322260212025, колективне підприємство збагачувана фабрика "Центральна" зареєстровано платником податку на додану вартість 02.04.2013 року (а.с18).
Подання податкових декларацій (податкових розрахунків) КП ЗФ "Центральна" за 12 послідовних податкових місяців, свідчать про відсутність постачання/придбання товарів (а.с.59-82).
20 серпня 2015 року позивач, як платник податку, подав податкову декларацію з податку на додану вартість за липень 2015 року, з якої вбачається, що розпочата робота підприємства (а.с. 25-33).
Наказом керівництва КП ЗФ "Центральна" видано наказ № 22 від 01 липня 2014 року про призупинення виробничої діяльності з 01.07.2014 року (а.с. 38).
Колективному підприємству збагачувана фабрика "Центральна" надані сертифікати Торгово-Промислової палати України про настання форс-мажорних обставин на:
а) продовження строків для подання податкових декларації - Сертифікат (висновок) № 1745 (вих. № 5345/05-4) про форс-мажорні обставини від 26.11.2014 року (а.с 34-35);
б) справляння та сплату податків, зборів та інших обов'язкових платежів - Сертифікат (висновок) № 1744 (вих. № 5338/05-4) про форс-мажорні обставини від 26.11.2014 року (а.с.36-37).
Рішенням державної податкової інспекції у м. Сєвєродонецьку Головного управління ДФС у Луганській області № 33/12-14-15-03/27 від 04.08.2015 року на підставі п.п. г) пункту 184.1 ст. 184 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI, зі змінами та доповненнями, колективному підприємству збагачувана фабрика "Центральна", комісією відповідача з 31.07.2015 року анульовано реєстрацію платника податку на додану вартість. В даному рішенні від 04.08.2015 (а.с.83 зворот. стор.) відповідач посилається на складений реєстр податкових декларацій з податку на додану вартість, наданих до ДПІ у м. Сєвєродонецька від 07.08.2015 року № 775/12-14-15-03/12 (а.с.9, 83-84).
Правовідносини, які склалися між сторонами регулюються нормами Податкового кодексу України, нормами Закону України "Про боротьбу з тероризмом", Постанови Кабінету Міністрів України №595 "Деякі питання фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей" "Порядком обліку платників податків і зборів" затверджено наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 року № 1588 (далі по тексту - Порядок).
Згідно п.1.1. ст. 1 Податкового кодексу України встановлено, що податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу.
Пунктом 49.2 статті 49 Податкового кодексу України визначено, що платник податків зобов'язаний за кожний встановлений Кодексом звітний період подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є, відповідно до Кодексу незалежно від того, чи провадив такий платник податку господарську діяльність у звітному періоді.
На підставі п.56.1 ст.56 Податкового кодексу України рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.
Відповідно до п.п. 100.4, 100.5 ст. 100 Торгово-промисловою палатою було встановлено, що з 01 серпня 2014 року для КП ЗФ "Центральна" тривають форс-мажорні обставини на дату видачі сертифіката - 26.11.2014 року.
Відповідно до п.п. г) п.184.1 ст.184 ПК України, реєстрація діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку і відбувається у разі якщо особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов'язання чи податкового кредиту.
Тобто, граничним терміном зі спливом якого до платника податку може застосовуватися анулювання реєстрації як платника ПДВ є 12 послідовних податкових місяців протягом яких не подається податкова звітність.
Пунктом 203.1 ст.203 ПК України встановлено, що податкова декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Пунктом 49.1 ст.49 ПК України визначено, що податкова декларація подається за звітний період в установлені цим Кодексом строки органу державної податкової служби, в якому перебуває на обліку платник податків.
Пунктом 109.1 ст.109 ПК України встановлено, що податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Державна податкова інспекція у м. Сєвєродонецьку Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області прийняла рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за не подання декларації з податку на додану вартість протягом 12 звітних місяців без врахування тих місяців, протягом яких платник податків не міг здавати податкову звітність внаслідок відсутності податкового органу до якого така звітність подається відповідно вимог ПК України.
Відповідно до пункту 2.3 Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 року № 1130 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17.11.2014 року за № 1456/26233 - "Формування та ведення Реєстру платників податку на додану вартість здійснює Державна фіскальна служба України", а "Контролюючі органи забезпечують достовірність даних про платників податків у Реєстрі, їх захист від несанкціонованого доступу, оновлення, архівування та відновлення даних".
2.6. Державні податкові інспекції здійснюють, в тому числі, підготовку та обробку документів щодо відміни анулювання реєстрації;
5.10. Підставою для внесення до Реєстру змін щодо скасування анулювання реєстрації, що відбулось за самостійним рішенням контролюючого органу, є рішення суду, яке набрало законної сили, або рішення контролюючого органу про скасування рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ. Рішення із копіями відповідних документів направляється до Державної фіскальної служби України для внесення відповідних змін до Реєстру.
З урахуванням викладеного колегія суддів вважає, що рішення податкового органу є протиправним.
Крім того, слід зазначити, що абзацем 1 статті 1 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» встановлено, що періодом проведення антитерористичної операції є час між датою набрання чинності Указом Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.
Абзацем 2 частини 1 статті 14 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» у рамках здійснення заходів, передбачених Законом України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" (1669-18), суб'єкти господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, на період її проведення звільняються від відповідальності за недотримання строків, передбачених для подання фінансової звітності.
Тобто, час застосування зазначених положень триває з 14 квітня 2014 року.
В абзаці 2 статті 1 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» вказано, що територія проведення антитерористичної операції - територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014.
Розпорядженням Кабінету Міністрів від 2 грудня 2015 № 1275-р «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України», встановлено, що м.Антрацит, тобто місце реєстрації Колективного підприємства збагачувальна фабрика "Центральна", включений до населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція.
Частиною 5 перехідних положень Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» встановлено, що Кабінет Міністрів України у десятиденний строк з дня опублікування цього Закону (розпорядження було опубліковано в газеті Голос України від 14.10.2014 № 197) повинен затвердити перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014, у період з 14 квітня 2014 року до її закінчення.
Тобто, з аналізу положень Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» та розпорядження КМУ від 2 грудня 2015 № 1275-р, звільнення від відповідальності за недотримання строків, передбачених для подання фінансової звітності передбачених ст.14 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» триває з 14 квітня 2014 року.
Пунктом 44.1. ст.44 ПК України встановлено, що для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
При таких обставинах колегія суддів зазначає, що за наявності умов визначених Законом України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», оскільки платник податків звільняється від відповідальності за порушення строків подання фінансової звітності то з урахуванням вимог п.1 ст.44 ПК України він звільняється і від відповідальності за порушення строків податкової звітності.
Крім того, необхідно зазначити, що у статті 10 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» зазначено, що протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.
В матеріалах справи знаходиться сертифікат від 26.11.2014 року № 5345/05-4 Донецької торгово-промислової палати, яка засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) зокрема акти тероризму на території Луганської області Колективне підприємство збагачувальна фабрика "Центральна", які діяли з 01 липня 2014 року (а.с.34).
Також слід зазначити, що КМУ України у період з 05.11.2014 року (05.11.2014 року було прийнято розпорядження КМУ № 1079-р «Про зупинення дії розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 р. № 1053») по 02 грудня 2015 року фактично не приймав перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, хоча відповідно вимог Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» такий перелік повинен був прийнятий протягом 10 днів після опублікування зазначеного Закону.
Колегія суддів зазначає, що з урахуванням того, що Колективне підприємство збагачувальна фабрика "Центральна" було зареєстровано у м.Антрацит, який включений до населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та відповідно вимог Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», ПК України, Колективне підприємство збагачувальна фабрика "Центральна" у період з 01 липня 2014 року (як зазначено у сертифікаті ТПП), має певні підстави для звільнення від відповідальності за порушення строків подання податкової звітності та при таких обставинах рішення Державної податкової інспекції у м.Сєвєродонецьку Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області є таким, що порушує права платника податків.
Відповідно до листа Міністерства доходів і зборів України від 07.07.2014 року № 16042/7/99-99-19-03-02-17 заява подається платником податків протягом тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення обставин непереборної сили у довільній формі із стислим та чітким обґрунтуванням підстав для продовження граничних строків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів. У заяві надається вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ). Заява подається платником податків тільки разом із документальним підтвердженням.
Обставини непереборної сили тривають, заява про продовження граничних строків для подання податкової декларації позивачем не подавалася, оскільки позивач подавав декларації, з яких вбачається, що ним не велося господарської діяльності. В подальшому позивачем подана декларація за червень 2015 року, яка свідчить про відновлення роботи підприємства та сплати податків (а.с.25-33), так як підприємство перереєструвалося на контрольованій території України.
Таким чином, підприємство не мало можливості здійснювати господарську діяльність та для нього, в частині, зокрема, здійснення господарської діяльності, згідно норм податкового законодавства України, настали форс-мажорні обставини, які підтверджені Сертифікатами Торгово-Промислової палати України.
На підставі викладеного, колегія суддів приходить до висновку, що рішення Державної податкової інспекції у м. Сєвєродонецьку Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області № 33/12-14-15-03/27 від 04.08.2015, яким анульована реєстрація платника податку на додану вартість КП збагачувальна фабрика "Центральна" є протиправним та таким, що порушує права позивача.
Колегія суддів вважає, що податковий орган не надав правильної оцінки положенням Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», ст.14 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», п.1ст.44 ПК України, внаслідок чого допустив порушення норм матеріального права.
Статтею 200 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Зважаючи на наведене, судова колегія дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. У зв'язку з викладеним доводи апеляційної скарги не приймаються до уваги, тому апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення а постанову суду першої інстанції без змін.
Керуючись статтями 24, 160, 167, 184, 195, 196, 197, 198, 200, 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у м. Сєвєродонецьку Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 12 листопада 2015 р. у справі № 812/1465/15 - залишити без задоволення.
Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 12 листопада 2015 р. у справі № 812/1465/15 - залишити без змін.
Ухвала суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили через п'ять днів після направлення їх копій особам, які беруть участь у справі та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом 20 днів після набрання законної сили.
Суддя-доповідач О.О.Шишов
Судді: І.В.Сіваченко
О.О.Чебанов
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.09.2016 |
Оприлюднено | 12.09.2016 |
Номер документу | 61143246 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Шишов Олег Олексійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Шишов Олег Олексійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Шишов Олег Олексійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Арабей Тетяна Георгіївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Арабей Тетяна Георгіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні