Справа № 815/3886/16
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 вересня 2016 року м. Одеса
Суддя Одеського окружного адміністративного суду Єфіменко К.С. розглянувши у скороченому провадженні у приміщенні Одеського окружного адміністративного суду справу за адміністративним позовом Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю В«Порт.Винний барВ» , за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_1, ОСОБА_2 про зобов'язання ТОВ В«Порт.Винний барВ» забезпечити допуск головного інспектора Приморського РВ ГУ ДСНС України в Одеській області ОСОБА_1 до здійснення позапланової перевірки території, будівель, споруд та приміщень бару В«ПортВ» ТОВ В«Порт.Винний барВ» , код ЄДРПОУ 39990538, розташованого за адресою: м.Одеса, пров.Віце-Адмірала Жукова,буд.7, -
В С Т А Н О В И В:
З позовом до суду звернулось Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю В«Порт.Винний барВ» , за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_1, ОСОБА_2 про зобов'язання ТОВ В«Порт.Винний барВ» забезпечити допуск головного інспектора Приморського РВ ГУ ДСНС України в Одеській області ОСОБА_1 до здійснення позапланової перевірки території, будівель, споруд та приміщень бару В«ПортВ» ТОВ В«Порт.Винний барВ» , код ЄДРПОУ 39990538, розташованого за адресою: м.Одеса, пров.Віце-Адмірала Жукова,буд.7.
08.08.2016 року було відкрито провадження по справі та надано відповідачу строк до 19.08.2016 року для надання заперечень.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідачем - Товариством з обмеженою відповідальністю В«Порт.Винний барВ» , у порушення приписів чинного законодавства, не допущено головного інспектора Приморського РВ ГУ ДСНС України в Одеській області ОСОБА_1 до здійснення позапланової перевірки території, будівель, споруд та приміщень бару В«ПортВ» ТОВ В«Порт.Винний барВ» , код ЄДРПОУ 39990538, розташованого за адресою: м.Одеса, пров.Віце-Адмірала Жукова,буд.7, щодо додержання та виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки.
Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю В«Порт.Винний барВ» проти позову заперечує з підстав, викладених у письмових поясненнях на адміністративний позов від 23.08.2016р., наголошуючи, зокрема, що у Головного управління ДСНС України в Одеській області відсутні правові підстави для звернення до суду з даним позовом про зобов'язання забезпечення допуску до здійснення позапланової перевірки ТОВ В«Порт.Винний барВ» , щодо дотримання (виконання) законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту. Також, відповідач зазначає, що абз.1 п.3 Прикінцевих положень Закону України В«Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформиВ» №71-VIII встановлено мораторій на проведення перевірок суб'єктів господарювання в Україні протягом 2015-2016 років.
Положеннями ч.3,4 ст.183 2 КАС України передбачено, що суддя розглядає справу в порядку скороченого провадження одноособово, без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі. За результатами розгляду справи у скороченому провадженні суддя, оцінивши повідомлені позивачем, відповідачем обставини, за наявності достатніх підстав приймає законне судове рішення.
Дослідивши наявні в справі письмові докази, суд встановив наступні факти та обставини:
Як встановлено судом, та вбачається з наявних у матеріалах справи документів, Головним управлінням ДСНС України в Одеській області відповідно до Кодексу цивільного захисту України, Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", на виконання наказу Приморського РВ ГУ ДСНС України в Одеській області №19 від 14.07.2016 року у період з 15.07.2016 року по 18.07.2016 року провести позапланову перевірку території, будівель, споруд та приміщень бару В«ПортВ» ТОВ В«Порт.Винний барВ» , код ЄДРПОУ 39990538, розташованого за адресою: м.Одеса, пров.Віце-Адмірала Жукова,буд.7, щодо додержання та виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки (а.с.11).
15.07.2016 року головному інспектору Приморського РВ ГУ ДСНС України в Одеській області майору служби цивільного захисту ОСОБА_1 видано Посвідчення №251 на проведення позапланової перевірки території, будівель, споруд та приміщень бару В«ПортВ» ТОВ В«Порт.Винний барВ» (а.с.12).
18.07.2016 року головним інспектором Приморського РВ ГУ ДСНС України в Одеській області майором служби цивільного захисту ОСОБА_1 складено Акт про недопущення до проведення позапланової перевірки ТОВ В«Порт.Винний барВ» (а.с.13).
Вищезазначене послугувало підставою для звернення Головного управління ДСНС України в Одеській області до Одеського окружного адміністративного суду з даною позовною заявою.
Так, на думку суду, позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Одеській області про зобов'язання суб'єкта господарювання - Товариства з обмеженою відповідальністю В«Порт.Винний барВ» забезпечити допуск головного інспектора Приморського РВ ГУ ДСНС України в Одеській області ОСОБА_1 до здійснення планової перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю В«Порт.Винний барВ» щодо дотримання (виконання) законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, є безпідставними, та необґрунтованими, з урахуванням наступного.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В силу п.1 ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з ч.1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015р. №1052 Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра Внутрішніх Справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Відповідно до п.п.2 ч.3 означеного Положення основними завданнями ДСНС є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
Згідно з п.п.39 ч.4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року №1052 Державна служба України з надзвичайних ситуацій відповідно до покладених на неї завдань організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, ОСОБА_3 міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб'єктами господарювання.
Згідно з Положенням про Головне Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженим Наказом ДСНС України №3 від 04.02.2013 року ГУ ДСНС України в Одеській області здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи на відповідній території нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб'єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.
Відповідно до ст.66 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснюється шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Згідно зі ст.1 Закону України В«Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльностіВ» державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Частиною 11 статті 4 означеного Закону передбачено, що плановий чи позаплановий захід має здійснюватися у присутності керівника або його заступника, або уповноваженої особи суб'єкта господарювання
Відповідно до ч.1 ст.6 Закону України В«Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльностіВ» підставами для здійснення позапланових заходів є обґрунтоване звернення фізичної особи про порушення суб'єктом господарювання її законних прав. Позаплановий захід у цьому разі здійснюється тільки за наявності згоди центрального органу виконавчої влади на його проведення.
Згідно з ч.1 ст.8, ст.10 вищевказаного Закону орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю).
Як встановлено судом, та зазначено вище підставою для звернення ГУ ДСНС України в Одеській області до суду з даним адміністративним позовом послугував недопуск 18.07.2016 року головного інспектора Приморського РВ ГУ ДСНС України в Одеській області майором служби цивільного захисту ОСОБА_1 до проведення позапланової перевірки ТОВ В«Порт.Винний барВ» .
Зокрема, судом з'ясовано, що в обґрунтування недопуску перевіряючих до проведення позапланової перевірки додержання (виконання) вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, відповідач - ТОВ В«Порт.Винний барВ» , посилається на те, що абз.1 п.3 Прикінцевих положень Закону України В«Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформиВ» встановлено мораторій на проведення перевірок суб'єктів господарювання в Україні протягом 2015-2016 років.
При цьому, суд не може погодитися з такою позицією суб'єкта господарювання, виходячи з наступного.
Пунктом 3 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" від 28 грудня 2014 року №71-VIII встановлено, що у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб-підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік контролюючими органами здійснюються виключно з дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України.
Зазначене обмеження не поширюється:
- з 1 січня 2015 року на перевірки суб'єктів господарювання, що ввозять на митну територію України та/або виробляють та/або реалізують підакцизні товари, на перевірки дотримання норм законодавства з питань наявності ліцензій, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб, єдиного соціального внеску, відшкодування податку на додану вартість;
- з 1 липня 2015 року на перевірки платників єдиного податку другої і третьої (фізичні особи-підприємці) груп, крім тих, які здійснюють діяльність на ринках, продаж товарів у дрібнороздрібній торговельній мережі через засоби пересувної мережі, за винятком платників єдиного податку, визначених пунктом 27 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, з питань дотримання порядку застосування реєстраторів розрахункових операцій.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів врегульовано Податковим кодексом України, який визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Пунктом 41.1 статті 41 Податкового кодексу України визначено, що контролюючими органами є органи доходів і зборів - центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування єдиної державної податкової, державної митної політики в частині адміністрування податків і зборів, митних платежів та реалізує державну податкову, державну митну політику, забезпечує формування та реалізацію державної політики з адміністрування єдиного внеску, забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями при застосуванні податкового та митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску (далі - центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику), його територіальні органи.
Отже, з системного аналізу вищенаведених законодавчих приписів вбачається, що мораторій, який передбачений Прикінцевими положеннями Закону України В«Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформиВ» від 28.12.2014 року №71-VIII жодним чином не розповсюджується на перевірки, котрі здійснюються територіальними органами Державної служба України з надзвичайних ситуацій щодо додержання (виконання) законодавства з питань пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту об'єктів суб'єктів господарювання, що, серед іншого, підтверджується буквальним тлумаченням наведених положень Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" від 28 грудня 2014 року №71-VIII.
До того ж, суд вважає за доцільне зазначити, що норми п.3 Прикінцевих положень Закону України В«Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформиВ» від 28.12.2014 року №71-VIII є спеціальними та стосуються контролюючих органів, що забезпечують формування єдиної державної податкової, державної митної політики щодо адміністрування податків, зборів та митних платежів, оскільки критеріями визначення переліку підприємств, на які такі обмеження не поширюються, зокрема, є обсяг доходу за попередній календарний рік, а також певний вид діяльності таких підприємств (виробництво чи імпорт підакцизних товарів).
Також, судом відхиляються, та не приймаються до уваги посилання відповідача - ТОВ В«Порт.Винний барВ» , на те, що у Головного управління ДСНС України в Одеській області відсутні правові підстави для звернення до суду з даним позовом про зобов'язання забезпечення допуску до здійснення планової перевірки щодо дотримання (виконання) законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, з урахуванням наступного.
Згідно з п.7 Порядку проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, затвердженого Наказом МВС України №1337 від 02.11.2015 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції 25.11.2015 року за №1467/27912 до посадової особи ДСНС України належить посадова особа ДСНС України або її територіального органу, яка у визначеному законом порядку уповноважена на здійснення державного нагляду (контролю) у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
Відповідно до п.п.5 п.9 зазначеного Порядку посадові особи ДСНС України або її територіальних органів під час здійснення перевірок мають право: звертатися у встановленому законом порядку до суду у випадку недопущення посадових осіб ДСНС України або її територіальних органів до проведення перевірки в цілому чи до окремих приміщень об'єкта перевірки, яка здійснюється в установленому законодавством порядку, з вимогою щодо зобов'язання суб'єкта господарювання забезпечити допуск до здійснення перевірки.
Таким чином, беручи до уваги наведене, судом встановлено, що Головне управління ДСНС України в Одеській області, з урахуванням приписів п.п.5 п.9 Порядку проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, затвердженого Наказом МВС України №1337 від 02.11.2015 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції 25.11.2015 року за №1467/27912, має право, у випадку недопущення посадових осіб ДСНС України або її територіальних органів до проведення перевірки в цілому чи до окремих приміщень об'єкта перевірки, яка здійснюється в установленому законодавством порядку, звертатися у встановленому законом порядку до суду з вимогою щодо зобов'язання суб'єкта господарювання забезпечити допуск до здійснення перевірки.
Вищевикладене спростовує твердження відповідача, наведені у письмових запереченнях на адміністративний позов.
Відповідно до ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно ст.86 КАС України оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному досліджені.
Згідно з ч.1 ст.69 та ч.ч.1,4 ст.70 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору.
Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі ст.159 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
У своїх письмових запереченнях проти позову представник відповідача посилається на Закон України від 28.12.2014 року №71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» (далі - Закон №71), як на підставу протиправності дій з проведення посадовими особами позивача контрольного заходу.
Пунктом 3 Прикінцевих положень Закону №71 встановлено, що у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік контролюючими органами здійснюються виключно з дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України.
Суд вважає вказане посилання помилковим з огляду на наступне.
Відповідно до назви, структури та змісту Закону № 71 його сфера застосування стосується виключно внесення змін до Податкового кодексу України, а також податкової реформи. У тих випадках, коли нормативно-правовими актами вносяться зміни до діючого законодавства, це прямо зазначається у його тексті. В Законі № 71 не міститься роз'яснення щодо сфери застосування, окрім норм що встановлюють змінюють або припиняють дію податкових правовідносин та відсутні посилання на законодавчі акти в сфері охорони праці.
Згідно пункту 2.6 Порядку подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України та проведення їх державної реєстрації, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 15.05.2013 року за №742/23274 (далі - Порядок № 742/23274): розпорядчий документ повинен мати преамбулу - вступну частину, яка має посилання на відповідну структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, дає стислу інформацію про необхідність та мету прийняття цього акта і підлягає врахуванню при роз'ясненні та застосуванні нормативно-правового акта.
З наведеного можно зробити висновок, що Закон №71 направлений на врегулювання відносин, що виникають у сфері справляння податків і зборів, оскільки іншого не передбачено в означеному законі та підтверджується переліком пов'язаних нормативно-правових актів, які змінені в результаті прийняття Закону № 71, який розміщений на офіційному сайті ОСОБА_3 України.
Відповідно до Податкового кодексу України, який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, контролюючими органами є Державна фіскальна служба України та її територіальні органи (пункт 41.1 статті 41 ПК України).
Відповідач не є органом, який формує та реалізує податкову та митну політику України і при виконанні покладених на нього владних функцій не керується нормами Податкового кодексу України.
Окрім того, нормами п.8 Розділу ІІІ більш пізнього Закону України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28.12.2014 року №76-VІІІ, обмеження щодо проведення контрольних заходів стосувались лише періоду з 01.01.2015 року по 30.06.2015 року, тобто на час проведення контрольного заходу з 15.07.2016 року по 18.07.2016 року будь-які обмеження щодо проведення перевірки стосовно позивача не діяли.
Відтак, беручи до уваги вищевикладене, та оцінюючи наявні в матеріалах справи письмові докази в сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Одеській області правомірні, документально підтверджені, та обґрунтовані, базуються на положеннях чинного законодавства, отже підлягають задоволенню.
Судові витрати розподілити у відповідності до вимог ст.94 КАС України.
Керуючись ст.ст. 94, 158-163, 183 2 , 256 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
1. Позовні вимоги задовольнити повністю.
2. Зобов'язати суб'єкта господарювання - Товариство з обмеженою відповідальністю В«Порт.Винний барВ» забезпечити допуск головного фахівця Приморського РВ ГУ ДСНС України в Одеській області ОСОБА_1 до здійснення позапланової перевірки території, будівель, споруд та приміщень бару В«ПортВ» ТОВ В«Порт.Винний барВ» , код ЄДРПОУ 39990538, розташованого за адресою: м.Одеса, пров.Віце-Адмірала Жукова,буд.7.
3. Постанова підлягає негайному виконанню.
Постанова може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня отримання копії постанови тільки з підстав, визначених ч.8 ст.183 2 КАС України.
Суддя Єфіменко К.С.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.09.2016 |
Оприлюднено | 14.09.2016 |
Номер документу | 61192905 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Єфіменко К. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні