ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"06" вересня 2016 р. Справа № 922/1533/16
Колегія суддів у складі: головуючий суддя Білецька А.М. , суддя Барбашова С.В. , суддя Істоміна О.А.
при секретарі Кохан Ю.В
за участю представників:
позивача - ОСОБА_1, за довіреністю №08-11/7818/2-15 від 30.12.2015
відповідача - не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Стелс ХХІ", м. Харків (вх. №1717 Х/3) на рішення господарського суду Харківської області від 06.06.16 у справі № 922/1533/16
за позовом Харківської міської ради
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Стелс ХХІ", м. Харків
про внесення змін до договору
ВСТАНОВИЛА:
Рішенням господарського суду Харківської області від 06.06.2016 у справі № 922/1533/16 (суддя Лаврова Л.С.) позовні вимоги задоволено повністю. Внесено зміни до договору оренди земельної ділянки від 14.04.2006 року, який зареєстрований у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" за № 940667100024, шляхом визнання укладеною додаткової угоди в редакції, викладеній в позовній заяві.
Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "СТЕЛС XXI" на користь Харківської міської ради 1378,00 грн. судового збору.
Відповідач з рішенням господарського суду Харківської області від 06.06.2016 у справі № 922/1533/16 не погодився, звернувся з апеляційною скаргою, в якій, просить оскаржуване рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким в позові відмовити.
В обґрунтування викладених вимог відповідач посилається на порушення судом першої інстанції норм процесуального права в зв'язку з неналежним повідомленням про час та місце судового розгляду справи. Крім того, відповідач вважає, що позивачем обрано невірний спосіб захисту, а також вказує на те, що договір оренди землі від 14.04.2006, що був укладений між Харківською міською радою та ТОВ "Стелс ХХІ", припинив свою дію, що на думку відповідача, свідчить про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
08.09.2016 відповідач надав до суду додаткові докази на підтвердження своєї позиції по справі щодо фактичного припинення вищевказаного договору оренди землі, а саме: лист ТОВ "Стелс ХХІ" від 19.05.2016 № 33 на адресу Харківського міського голови щодо розірвання договору оренди землі від 14.04.2006 року № 940667100024; лист Управління містобудування та архітектури ХМР від 16.06.2016 № 2277/0/27-16; акт № 651/16 обстеження земельної ділянки.
Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 09.08.2016 розгляд справи відкладено на 18.08.2016 в зв'язку з неявкою представників сторін.
В судовому засіданні 18.08.2016 представник позивача звернувся до суду з клопотанням про продовження строку розгляду вирішення спору на 15 днів та відкладення розгляду справи.
Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 18.08.2016 клопотання позивача про продовження строку розгляду справи задоволено. Продовжено строк вирішення спору на 15 днів. Розгляд справи відкладено на 06.09.2016.
Відповідач в призначене судове засідання не з'явився, про причини неявки суд не повідомив, про час та місце судового розгляду справи відповідач був повідомлений належним чином, що підтверджується зворотним повідомленням № 012246/2 про вручення поштового відправлення 26.08.2016 уповноваженій особі відповідача.
Згідно з п. 3.12 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26.12.11 р. «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» неявка у судове засідання однієї із сторін, належним чином повідомленої про час та місце цього засідання, не перешкоджає такому переходові до розгляду позовних вимог, якщо у господарського суду відсутні підстави для відкладення розгляду справи, передбачені ч. 1 ст. 77 ГПК України.
Оскільки, всі учасники судового процесу були належним чином повідомлені про час та місце розгляду апеляційної скарги, проте відповідач не скористався своїми правами, передбаченими статтею 22 ГПК України та виходячи з того, що явка сторін не визнавалася обов'язковою судом, а участь в засіданні суду (як і інші права, передбачені статті 22 ГПК України) є правом, а не обов'язком сторони, колегія суддів вважає можливим розгляд апеляційної скарги по суті в судовому засіданні 06.09.2016 року за відсутності представника відповідача.
Дослідивши матеріали справи, повторно розглянувши справу відповідно до вимог статті 101 Господарського процесуального кодексу України, проаналізувавши доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, вислухавши пояснення представника позивача, перевіривши повноту встановлення місцевим господарським судом обставин, що мають значення для справи та правильність застосування норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про часткове задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.
Як свідчать матеріали справи, на підставі рішення XXXV сесії Харківської міської ради ІV скликання від 27.04.2005 № 78/05 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" та рішенням XL сесії Харківської міської ради IV скликання від 28.09.2005 р. № 178/05 "Про внесення змін до рішень сесій Харківської міської ради", між Харківською міською радою Харківської області (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Стелс ХХІ" (орендар), 14.04.2006 було укладено договір оренди земельної ділянки. Даний договір було зареєстровано 14.04.2006 у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" за № 940667100024.
Відповідно до п.1.1. договору, орендодавець надав, а орендар прийняв в оренду земельну ділянку №1 за адресою: пр. Гагаріна, 176, площею 0,3207 га, та земельну ділянку №2, прощею 0,7671 га., в тому числі: ріллі - га, багаторічних насаджень - га, сіножатей - га, пасовищ - га, лісів - га, під забудовою - га, інших угідь 1,0878 га, згідно з планом земельної ділянки, що додається.
Так, пунктом 1.2. договору передбачено, що земельна ділянка надається в оренду строком до 01 вересня 2008 року на період будівництва, на період експлуатації до 01.09.2030 року.
Пунктом 9 вказаного договору визначено розмір орендної плати.
На підставі п. 13 договору оренди землі орендна плата за землю збільшується при зміні розміру земельного податку відповідно до законодавства України, при цьому сторони укладають додаткову угоду, яка є невід'ємною частиною цього договору оренди.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р." затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013.
Згідно п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 застосовується з 01.01.2014.
Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007", рішення Харківської міської ради від 27.02.2008 № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 р." та була введена в дію з 01.03.2008.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 р." встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р." вводиться в дію з 01.01.2014 р. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Пунктом 5 даного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів землі у місті Харкові.
Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку, зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.
Відповідно до витягу з технічної документації №611 від 08.11.2013 про нормативну грошову оцінку земельної ділянки нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 4481091,00 грн.
Департаментом земельних відносин було підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди землі, який разом із листом-пропозицією від 18.05.2015 № 3447/0/225-15 рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу відповідача. Втім у встановлений термін відповідь на лист-пропозицію до Харківської міської ради направлено не було.
Відповідно до пункту 36 вказаного договору оренди земельної ділянки, зміна умов договору можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору, спір розв'язується в судовому порядку.
Пунктом 13 договору встановлено, що розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміні розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; внаслідок інфляції - щорічно; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
З урахуванням наведених обставин позивач, посилаючись на норми на 13, 144 Конституції України, ст.ст. 12, 93, 125, 126, 189 та п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст. ст. 15, 30 Закону України "Про оренду землі", ст. ст. 5, 13, 15, 21 Закону України "Про оцінку земель", ст. ст. 629, 649, 651, 653, 654, 792 Цивільного кодексу України, ст. ст. 179, 188, 193 Господарського кодексу України, звернувся до суду з позовом про внесення змін до договору оренди землі від 14.04.2006 року, який зареєстрований у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" за № 940667100024, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у редакції, викладеній у позовній заяві .
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, виходив з положень ст.ст. 15, 2, 30 Закону України "Про оренду землі", ст. 288 Податкового кодексу України, а також обставин справи, за якими встановив, що рішенням позивача у відповідності до вимог чинного законодавства змінено нормативно грошову оцінку земель міста Харкова та затверджено нові ставки орендної плати. Зазначене рішення органу місцевого самоврядування не оскаржене відповідачем і не скасовано у встановленому законом порядку. Отже, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що встановлення статтею 288 ПК України граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень спірного договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог закону в частині визначення нормативно грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати (п. 2.1 договору).
З висновками суду першої інстанції про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог погоджується колегія суддів.
Надаючи в процесі апеляційного перегляду оцінку обставинам справи з урахуванням підстав та предмету позову, колегія суддів виходить з наступного.
Згідно зі статтею 1 Закону України В«Про оренду земліВ» відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
За приписами статей 126, 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним, оренда землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.
Як визначено статтею 15 Закону України "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата. За приписами статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно зі статтею 21 Закону України В«Про оренду земліВ» , орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Підпунктом 14.1.73 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.
Об'єктом оподаткування відповідно до ст. 270 Податкового кодексу України земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні та земельні частки (паї), які перебувають у власності.
Згідно п.п. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України базою оподаткування земельних ділянок, що перебувають у власності або в користуванні, є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Підпунктом 14.1.136 пункту 14.1. статті 14 Податкового кодексу України визначено, що за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності орендар вносить орендодавцеві орендну плату, яка є однією з форм загальнодержавного податку - плати за землю.
Відповідно до п.п. 288.5.1. п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем., але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.
Пунктом 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Крім цього, відповідно до пункту 274.1. Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Отже, збільшення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка перебуває у користуванні відповідача, призводить до збільшення розміру земельного податку який складає 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Таким чином, законодавець прямо вказує на те, що розмір земельного податку та орендної плати за користування земельними ділянками державної або комунальної власності знаходиться у прямому відношенні із розміром нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Відповідно до договору оренди землі, укладеного між сторонами у справі, орендна плата за землю збільшується при зміні розміру земельного податку відповідно до Законів України, при цьому сторони укладають додаткову угоду, яка є невід'ємною частиною цього договору оренди.
За приписами статей 13, 15 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Відповідно до статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Отже, чинним законодавством передбачено можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.
Конституція України (ст.144) встановлює, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Положеннями ч. 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Згідно із п. 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. 2 № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у господарських судах, що виникають із земельних відносин», у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування у встановленому законом порядку.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Пунктом 5 даного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012р. № 960/12, яке прийнято Харківською міською радою в межах наданих їй повноважень та є обов'язковими в силу закону, затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.
Таким чином, нормами законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. При цьому, оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати, зокрема внаслідок зміни у встановленому порядку нормативної грошової оцінки землі, є підставою для внесення відповідних змін до спірного договору оренди землі.
Відповідно до статей 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Системний аналіз норм податкового законодавства дає всі підстави вважати, що розмір земельного податку та орендної плати за користування земельними ділянками державної або комунальної власності знаходиться у прямому відношенні із розміром нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Окрім цього, на обов'язок відповідача внести зміни до договору оренди у частині розміру орендної плати прямо вказують положення ст. 285 Податкового кодексу щодо граничного розміру орендної плати за користування земельною ділянкою комунальної власності, так як річна сума платежу з орендної плати за спірним договором не відповідає встановленому законодавством граничного розміру.
Таким чином, позивач має всі підстави вимагати внесення змін до спірного договору оренди землі у частині розміру орендної плати з причин зміни розміру нормативної грошової оцінки у порядку ст. 651, 632 Цивільного кодексу України, так як ця можливість прямо випливає із норм податкового законодавства та договору оренди.
Крім того, з урахуванням приписів ст. 15 Закону України "Про оренду землі" така істотна умова договору оренди землі як об'єкт оренди повинна містити відомості щодо кадастрового номеру земельної ділянки.
Як вбачається з матеріалів справи, невід'ємною частиною договору оренди від 14.04.2006 є план земельної ділянки. Позивачем надано до матеріалів справи план земельної ділянки, в якому зазначено кадастровий номер земельної ділянки №1 - 6310138800:06:057:0048 площею 0,3207 га та кадастровий номер земельної ділянки №2 - 6310138800:06:057:0050 площею - 0,7671 га.
З огляду на викладене, колегія суддів зазначає про обґрунтованість позовних вимог Харківської міської ради щодо визнання укладеною додаткової угоди до спірного договору оренди землі в частині зміни розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та зазначення в додатковій угоді кадастрового номеру земельної ділянки, а також розміру орендної плати.
Колегія суддів вважає безпідставними посилання відповідача на те, що договір оренди від 14.04.2006 припинив свою дію з врахуванням п. 8 договору, в якому вказано, що договір укладено строком на період будівництва до 01.09.2008. Відповідач стверджує, що ТОВ "Стелс ХХІ" не розпочинало будівництво на земельній ділянці по проспекту Гагаріна, 176.
Крім того, відповідач посилається на те, що акт № 551/09 обстеження земельної ділянки по проспекту Гагаріна, 176 від 04.03.2009 та акт № 560/10 обстеження земельної ділянки по проспекту Гагаріна, 176 від 17.02.2010 зафіксовано, що рішенням 4 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 26.07.2006 № 73/06 призупинено дію пункту 39 додатку 1 до рішення 35 сесії Харківської міської ради 4 скликання від 27.04.2005 № 78/05 про надання в оренду ТОВ "Стелс ХХІ" земельної ділянки по проспекту Гагаріна, 176. Також, обстеженням встановлено, що земельна ділянка не огороджена, будівництво багатоповерхових житлових будинків з підземною парковкою автомобілів не розпочато.
Відповідно до ч. 1 ст. 31 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі припиняється в разі закінчення строку, на який його було укладено.
Разом з цим, згідно ч. 1 ст. 631 ЦК України строком дії договору є час, протягом якого сторони можуть здійснити свої права і виконати свої обов'язки відповідно до договору.
П. 8 договору оренди визначено, що договір укладено строком: на період будівництва до 01.09.2008 (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації), на період експлуатації до 01.09.2030. Орендар має переважне право поновлення його на новий строк.
Отже, даним договором передбачено певний час, тобто до 01.09.2030, протягом якого, як позивач, так і відповідач, можуть здійснити свої права і виконати свої обов'язки відповідно до договору. Таким чином, строк закінчення будівництва не свідчить про закінчення строку дії договору.
Як вбачається з матеріалів справи, у червня 2015 року відповідач звернувся до позивача з листом щодо неможливості використовувати орендовану земельну ділянку за призначенням, а саме здійснювати на ній будівництво, передбачене договором оренди землі в зв'язку з закінченням строку будівництва.
В даному листі відповідач підтверджує дійсність договору, а також посилається на відсутність заборгованості з оплати поточної оренди через переплату в розмірі 322 тис. грн.
Більш того, відповідач повідомив позивача про те, що ТОВ "Стелс ХХІ" згоден розглянути пропозицію щодо підписання додаткової угоди про збільшення орендної плати за орендовані земельні ділянки на підставі збільшеної нормативної грошової оцінки землі та ухвалити з цього приводу позитивне рішення у разі, якщо орендодавцем буде прийнято відповідне рішення та надано згоду на продовження періоду будівництва до 01.09.2018 на умовах, викладених у листах № 61 від 27.07.2007, № 2 від 23.01.2009. В іншому разі ТОВ "Стелс ХХІ" вимушено буде звернутись до орендодавця з пропозицією розірвати договір оренди та повернути орендарю кошти у розмірі 322 тис. грн.
У відповідь на даний лист позивач своїм листом №Ц 4697/0/225-15 від 30.06.2015 надав відповідачу інформацію стосовно процедури розірвання договору оренди землі № 940667100024 від 14.04.2006 (а.с. 26).
Зазначені обставини підтверджують дійсність договору та факт його виконання сторонами, у тому числі відповідачем шляхом внесення відповідних орендних платежів, а також намір відповідача на продовження будівництва на орендованій земельній ділянці до 01.09.2018, та його повідомлення про можливість розірвання договору в разі не досягнення згоди по спірним питанням.
Що стосується посилання відповідача на лист ТОВ "Стелс ХХІ" від 19.05.2016 № 33 на адресу Харківського міського голови щодо розірвання договору оренди землі від 14.04.2006 року № 940667100024, колегія суддів зазначає, що лише сам факт направлення листа про розірвання договору не свідчить про його припинення, оскільки відповідно до п. 25 Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затвердженого рішенням 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12, дострокове розірвання договору землі за взаємною згодою сторін оформлюється угодою про розірвання договору оренди землі на підставі відповідного рішення Харківської міської ради.
Також, колегія суддів вважає безпідставними твердження відповідача про те, що позивачем обрано невірний спосіб захисту, оскільки згідно ст. 16 Цивільного кодексу України суд може захистити цивільне право або інтерес способом, що встановлений договором бо законом. В свою чергу нормами ст. 651 цього Кодексу чітко передбачено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Також, п. 36 договору сторони визначили, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
На підставі викладеного колегія суддів приходить до висновку про те, що позивачем доведено наявність обставин, з якими закон пов'язує можливість примусового внесення зміни у спірний договір в частині визначення нормативної грошової оцінки землі, розміру орендної плати, та правові підстави існування обов'язку відповідача щодо укладення спірної додаткової угоди про зміну розміру орендної плати за договором оренди землі, а також відповідність пропонованої додаткової угоди в зазначеній частині вимогам Закону.
Виходячи з викладеного, колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог за їх матеріальною та документальною обґрунтованістю.
Разом з цим колегія суддів звертає увагу, що позивач в апеляційній скарзі посилається на факт його неналежного повідомлення про час та дату судового засідання, яке відбулося 06.06.2016.
Як вбачається з матеріалів справи ухвала господарського суду Харківської області від 30.05.2016 про призначення справи до розгляду на 06.06.2016 була направлена судом сторонам, згідно відмітки на зворотній стороні, 01.06.2016.
В судове засідання представник відповідача не з'явився, при цьому в мотивувальній частині рішення судом зазначено, що відповідач був належним чином повідомлений про день, час та місце розгляду справи.
Однак, згідно повідомлення про вручення поштової кореспонденції зазначена ухвала від 30.05.2016 була вручена уповноваженій особі відповідача 09.06.2016 (аркуш справи 74).
Отже, колегія суддів зазначає про відсутність підстав вважати, що відповідач був завчасно та належним чином повідомлений про час та місце судового засідання, яке відбулося 06.06.2016.
Відповідно до ч. 3 статті 104 Господарського процесуального кодексу України, порушення норм процесуального права є в будь-якому випадку підставою для скасування рішення місцевого господарського суду, якщо справу розглянуто господарським судом за відсутністю будь-якої із сторін, не повідомленої належним чином про місце засідання суду.
Таким чином, судова колегія дійшла висновку, що позивач не був належним чином повідомлений про час та місце засідання суду, яке відбулося 06.06.2016, що є порушенням норм процесуального права та безумовною підставою для скасування рішення господарського суду Харківської області від 06.06.2016 у справі № 922/1533/16 відповідно до п.2 ч. 3 ст. 104 Господарського процесуального кодексу України.
Відповідно до п. 2 ст. 103 Господарського процесуального кодексу України в разі скасування рішення апеляційна інстанція повинна прийняти нове рішення.
Таким чином, колегія суддів приймає нове рішення про задоволення позовних вимог.
Зважаючи на наведене, керуючись статтями 33, 43, 99, 101, п. 2 ст. 103, п. 2 ч. 3 статті 104, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Стелс ХХІ", м. Харків задовольнити частково.
Рішення господарського суду Харківської області від 06.06.16 у справі № 922/1533/16 скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.
Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 14.04.2006 року, який зареєстрований у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" за № 940667100024, шляхом визнання укладеною додаткової угоди у такій редакції:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі, зареєстрованого 14 квітня 2006року за № 940667100024 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах"
"____"
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_2 з одного боку та Товариство з обмеженою відповідальністю "Стелс ХХІ" (Орендар) в особі керівника
з другого боку, домовились про нижченаведене:
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" листа Державного агенства земельних ресурсів України від 14.01.2015 № 6-28-0.22-215/2-15 пункти 5 та 9 договору оренди землі, зареєстрованого 14 квітня 2006 року за № 940667100024 змінити, доповнити пункт 2 словами і викласти у такій редакції:
2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки №1 6310138800:06:057:0048, земельної ділянки №2 - 6310138800:06:057:0050.
5. Нормативно грошова оцінка земельної ділянки №1 відповідно до витягу з технічної документації №11 від 08.11.2013 становить 1930967 грн.(один мільйон дев'ятсот тридцять тисяч дев'ятсот шістдесят сім гривень), а з урахуванням коефіцієнту індексації за 2014 рік складає 2411778 грн. (два мільйони чотириста одинадцять тисяч сімсот сімдесят вісім гривень), земельної ділянки №2 відповідно до витягу з технічної документації № 11 від 08.11.2013 становить 4481091 грн. (чотири мільйони чотириста вісімдесят одна тисяча дев'яносто одна гривня), а з урахуванням
коефіцієнту індексації за 2014 рік складає 5596883 грн. (п'ять мільйонів п'ятсот дев'яносто шість тисяч вісімсот вісімдесят три гривні).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної додаткової служби за місцем знаходження земельної ділянки.В»
9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку №1 згідно з розрахунком № 57/15 від 23.01.2015 на рік становить 3% від її нормативної грошової оцінки і складає 72353,33 грн. (сімдесят дві тисячі триста п'ятдесят три гривні 33 копійки), або в місяць - 6029,44 грн. (шість тисяч двадцять дев'ять гривень 44 копійки);, земельну ділянку №2 згідно з розрахунком № 58/15 від 23.01.2015 на рік становить 3 % від її нормативної грошової оцінки і складає 167906,48 грн. (сто шістдесят сім тисяч дев'ятсот шість гривень 48 копійок), або в місяць - 13992,21 грн. (тринадцять тисяч дев'ятсот дев'яносто дві гривні 21 копійка)В»
II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі зареєстрованого В« 14В» квітня 2006 року за № 940667100024 у Харківській регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при
Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ
Харківська міська рада
Харківської області м. Харків, м-н Конституції, 7
код 04059243
В особі міського голови
/ підпис/
ОРЕНДАР
Товариство з обмеженою відповідальністю "Стелс ХХІ"
61002, м. Харків, вул. Чернишевська, буд.40
код 33120413
В особі керівника
/ підпис/ /ПІБ/
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "СТЕЛС XXI" (61002, м. Харків, вул. Чернишевська, 40, код ЄДРПОУ 33120413) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, пл. Конституції, 7, Одержувач коштів: Харківська міська рада, Реєстраційний рахунок: 35417005032986, Банк: ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО банку: 851011, Код ЄДРПОУ: 04059243) - 1378,00 грн. судового збору.
Доручити господарському суду Харківської області видати відповідний наказ.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів.
Головуючий суддя Білецька А.М.
Суддя Барбашова С.В.
Суддя Істоміна О.А.
Суд | Харківський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 06.09.2016 |
Оприлюднено | 19.09.2016 |
Номер документу | 61253089 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Харківський апеляційний господарський суд
Білецька А.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні