Справа № 715/1624/16-а
Провадження № 2-а/715/38/16
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14.09.2016 смт. Глибока
Суддя Глибоцького районного суду Чернівецької області Маковійчук Ю.В., розглянувши у порядку скороченого провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Глибоцького об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області про зобов'язання відповідача вчинити дії щодо перерахунку пенсії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивачка ОСОБА_1 звернулася до суду з вказаним адміністративним позовом до Глибоцького об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області, обґрунтовуючи свої вимоги тим, що з 04.05.2012 року перебуває на обліку в Глибоцькому об'єднаному управлінні Пенсійного фонду України Чернівецької області як одержувач пенсії по втраті годувальника (ОСОБА_2, який помер ІНФОРМАЦІЯ_2) відповідно до Закону України від 16.12.1993р. № 3723-ХІІ «Про державну службу». Вона подала відповідачу заяву та відповідні документи для призначення їй пенсії згідно ст.33 Закону України «Про державну службу». Відповідач призначив їй пенсію та розрахував її розмір на підставі виданої роботодавцем довідки про заробітну плату померлого чоловіка, форма якої затверджена постановою правління ПФУ від 30.10.2008р.№19-11. Разом з тим, форма довідки, що затверджена даною постановою, на підставі якої відповідач виконав розрахунок пенсії, не включає усіх складових заробітної плати покійного чоловіка, які відповідно до чинного законодавства враховуються до розрахунку пенсії. Так, постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 03 жовтня 2012 року у справі № 2а-8893/12/2670 визнано постанову правління Пенсійного фонду України «Про затвердження форм довідок про заробітну плату» що подаються для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу" від 30.10.2008 р. № 19-11, такою, що не відповідає актам вищої юридичної сили в частині щодо не включення до складових заробітної плати для призначення (перерахунку) пенсії винагороди за вислугу років, матеріальної допомоги на оздоровлення та соціально-побутових питань, які передбачені Законами України "Про державну службу", "Про оплату праці" та постановами Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 р. № 268, від 12.09.1997р. № 1013, від 20.12.1993 р. № 1049, від 31.05.2000 р. № 865, та зобов'язано Пенсійний Фонд України привести у відповідність до вимог законодавства форми довідок про заробітну плату, що подаються для призначення (перерахунку) пенсії. На виконання вказаного судового рішення правлінням ПФУ прийнято постанову від 04.09.2013р. №15-1, якою затверджено нову форму довідок про заробітну плату, яка включає всі складові заробітної плати, що передбачені чинним законодавством. Цією ж постановою визнано такою, що втратила чинність, постанову правління ПФУ від 30.10.2008 року №19-11. Таким чином, при призначенні їй пенсії з вини відповідача були враховані не всі складові заробітної плати ОСОБА_2. А саме: не були враховані матеріальні допомоги на оздоровлення, для вирішення соціально-побутових питань, компенсації за роботу у святкові дні та компенсація за роботу в нічний час, індексація заробітної плати. В результаті розмір призначеної їй пенсії суттєво занижено. З даного приводу 16.08.2016 року вона звернулася до відповідача із заявою (додається) приведення розміру призначеної їй пенсії у відповідність до чинного законодавства та виконання з цією метою відповідного перерахунку. До заяви додала довідки Чернівецької митниці ДФС від 22 лютого 2016 року № 115/24-70-05-16/02 та № 115/24-70-05-16/02 про складові заробітної плати померлого чоловіка (надбавки та премії за останні 24 календарні місяці роботи підряд перед зверненням за пенсією), що подається для призначення пенсії відповідно до закону України «Про державну службу» про всі складові заробітної плати за той період часу, який включався до розрахунку розміру пенсії при її призначенні. До вказаних довідок включено всі складові заробітної плати, з яких було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, в тому числі: допомоги для оздоровлення, допомоги для вирішень, соціально-побутових питань індексації заробітної плати, тощо. На своє звернення отримала відповідь Глибоцького об'єднаного управління ПФУ Чернівецької області від 30.08.2016р. №2820/02, якою їй відмовлено у включенні всіх складових заробітної плати та здійснення відповідного перерахунку розміру пенсії. На підставі викладеного вважає, що відмова відповідача у виконанні перерахунку пенсії та приведенні її розміру у відповідність до вимог чинного законодавства є неправомірною і такою, що не відповідає нормам чинного законодавства та грубо порушує її конституційне право на соціальне забезпечення. Просить суд позовні вимоги задовольнити.
Відповідач надав суду заперечення, згідно яких позовні вимоги не визнають і просять суд відмовити у їх задоволенні у зв'язку з безпідставністю.
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов слід задовольнити з наступних підстав.
Судом встановлено, що при призначенні ОСОБА_1 пенсії з вини відповідача були враховані не всі складові заробітної плати. А саме: не були враховані матеріальні допомоги на оздоровлення, для вирішення соціально-побутових питань, компенсації за роботу у святкові дні та компенсація за роботу в нічний час, індексація заробітної плати..
З даного приводу 16 серпня 2016 року ОСОБА_1 звернулася до відповідача із заявою приведення розміру призначеної її пенсії у відповідність законодавства та виконання з цією метою відповідного перерахунку. До заяви додала довідки Чернівецької митниці ДФС від 22 лютого 2016 року № 115/24-70-05-16/02 та № 115/24-70-05-16/02 про складові заробітної плати померлого чоловіка (надбавки та премії за останні 24 календарні місяці роботи підряд перед зверненням за пенсією), що подається для призначення пенсії відповідно до закону України «Про державну службу» про всі складові заробітної плати за той період часу, який включався до розрахунку розміру пенсії при її призначенні. До вказаних довідок включено всі складові заробітної плати, з яких було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, в тому числі: допомоги для оздоровлення, допомоги для вирішень, соціально-побутових питань індексації заробітної плати, тощо. На своє звернення ОСОБА_1 отримала відповідь Глибоцького об'єднаного управління ПФУ Чернівецької області від 30.08.2016 р. №2820/02, якою їй відмовлено у включенні всіх складових заробітної плати та здійснення відповідного перерахунку розміру пенсії.
Відповідно до змісту ст. 37 Закону України "Про державну службу" (в редакції, що діяла на момент виходу позивача на пенсію) пенсія державним службовцям призначаються в розмірі 80 відсотків від сум їх заробітної плати, на які нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.
За кожний повний рік роботи понад 10 років на державній службі, розмір пенсії збільшувався на один відсоток заробітку, але не більше як 90 відсотків заробітку, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до січня 2011 року - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.
Частиною 1 ст.1 Закону України 24 березня 1995 року "Про оплату праці" встановлено, що заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.
Статтею 2 цього Закону визначено структуру заробітної плати, до якої входить: основна та додаткова заробітна плата, а також заохочувальні та компенсаційні виплати.
Частиною другою статті 33 Закону передбачено, що заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплати за ранги, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок.
Згідно положень ст. 33 Закону України «Про державну службу», пенсійне забезпечення посадових осіб, які мають стаж державної служби не менше 10 здійснюється у порядку, визначеному законодавством України про державну службу.
Позивачці було призначено пенсію в розмірі 70 відсотків суми пенсії ОСОБА_2, який отримував пенсію в розмірі 90% заробітної плати (страхових внесків) у зв'язку з наявністю у нього стажу державної служби, що підтверджується записами в трудовій книжці. Дана обставина відповідачем не заперечується.
Згідно частини 2 ст.33 цього ж Закону, заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплат за ранги, вислугу років, надбавок та інших виплат. Відповідно до частини 7 ст.33 Закону, державним службовцям можуть встановлюватися надбавки за високі досягнення праці і виконання особливо важливих завдань, надаватись матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань. Умови оплати праці державних службовців, розміри їх посадових окладів, надбавок, доплат і матеріальної допомоги визначаються Кабінетом Міністрів України» Частиною 10 цієї ж статті передбачено, що у разі смерті особи у період перебування на державній службі за наявності у померлого годувальника стажу державної служби не менше 10 років непрацездатним членам сім'ї померлого годувальника, які були на його утриманні (при цьому дітям - незалежно від того, чи були вони на утриманні померлого годувальника), призначається пенсія у зв'язку з втратою годувальника на одного непрацездатного члена сім'ї у розмірі 70 відсотків суми заробітної плати померлого годувальника, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а на двох і більше членів сім'ї - 90 відсотків. До непрацездатних членів сім'ї належать особи, зазначені у статті 36 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування". Право на призначення пенсії у зв'язку з втратою годувальника на умовах, передбачених частиною десятою цієї статті, мають тож непрацездатні члени сім'ї померлої особи, яка отримувала або мала право на пенсію за цим Законом.
Статтею 41 Закону України «Про загальнообов'язкове пенсійне страхування» визначено виплати (доходи), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії. До такого доходу (заробітна плата) враховуються суми виплат, отриманих застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, на які були нараховані та з яких сплачені страхові внески; суми виплат, отриманих застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувались внески на державне соціальне страхування або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.
Частиною 1 ст. 1 Закону України «Про оплату праці» встановлено, що заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило в грошовому виразі, яку за трудовим договором власник або повноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу. Згідно ст.2 вказаного закону структура заробітної плати складається з основної, додаткової та інших заохочувальних і компенсаційних виплат, до яких належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії спеціальними системами і положеннями, компенсаційні та інші грошові і матеріальні оплати, які не передбачені актами чинного законодавства, або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.
Показник фонду оплати праці застосовується для оцінки розміру заробітної плати згідно п. 1.3 «Інструкції зі статистики заробітної плати», затвердженої наказом державного комітету статистики України від 13.01.2004р. №5, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 27.01.2004 року №114/8713, а згідно п.2.3. цієї Інструкції у складі заробітної плати до інших заохочувальних та компенсаційних виплат включається «матеріальна допомога, що має систематичний характер і надана всім, або більшості працівників (на оздоровлення, тощо)», входить до складу фонду оплати праці.
Аналіз наведених положень дає підстави для висновку, що матеріальна допомога на оздоровлення та допомога для вирішення соціально-побутових питань входила до системи оплати праці державного службовця.
Крім того, статтею 66 Закону України від 5 листопада 1991 року № 1788-XII "Про пенсійне забезпечення" врегульовано види оплати праці, що враховуються при обчисленні пенсій.
Відповідно до частини першої статті 66 цього Закону до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу).
Стаття 41 Закону України від 9 липня 2003 року "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" визначає виплати (доходи), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії. Так, зокрема до такого доходу (заробітної плати) враховуються: суми виплат, отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески; суми виплат, отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.
Згідно ст. 33 Закону України «Про оплату праці», в період між переглядом розміру мінімальної заробітної плати індивідуальна заробітна плата підлягає індексації згідно з чинним законодавством.
За змістом наведених норм отримувані застрахованою особою суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, враховуються в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, незалежно від того, чи входять вони до структури заробітної плати.
Таким чином, матеріальна допомога, на яку нараховувався збір на обов'язкове державне пенсійне страхування враховується при обчисленні розміру його пенсії.
Вищевказаний висновок також узгоджується з правовою позицією Верховного суду України, викладеною в Постанові від 20.02.2012 року у справі 21-430а11. Так, за правилами частини 1 ст. 244-2 КАС України рішення Верховного Суду України, прийняте за результатами розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначені норми права, та для усіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність з рішенням Верховного Суду України.
Окрім цього, згідно з позицією висловленою в постанові колегії суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного суду України від 14.05.2013 року та 28.05.2013 року, листі Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних та кримінальних справ від 07.05.2013 року "Про індексацію заробітної плати", визначено, що до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування", нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу, сукупного оподатковуваного доходу, з яких справляються страхові внески до соціальних фондів, що діяли на день одержання зазначеного заробітку.
Постановою Кабінету Міністрів України від 22 грудня 2010 року №1170 надано вичерпний перелік видів оплати праці та інших видів, на які не нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування та які не враховується при обчисленні середньомісячної заробітної плати для призначення пенсії. При цьому матеріальна допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, компенсація за невикористану відпустку та індексація до зазначеного переліку не входить.
Індексація доходів громадян здійснюється згідно із Законом України «Про індексацію грошових доходів населення» та Порядком проведення індексації грошових доходів населення, затвердженим постановою КМУ від 17.07.2003р. №1078 з метою часткового або повного відшкодування подорожчання споживчих товарів і послуг. Закон України «Про індексацію грошових доходів населення» визначає правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України.
Відповідно до ст. 18 Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії», індексацію доходів населення, яка встановлюється задля підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності їх грошових доходів в умовах зростання цін, віднесено до державних соціальних гарантій, що, згідно зі ст. 19 цього Закону, є обов'язковим для всіх підприємств та організацій незалежно від форм власності.
Відповідно до частини 5 ст.95 КЗпП України, заробітна плата підлягає індексації у встановленому законодавством порядку.
Перелічені вище закони та нормативні акти визначають виплати (доходи), що входять до структури заробітної плати для обчислення пенсії.
Таким чином, суд приходить до висновку, що підлягають врахуванню до суми заробітної плати для призначення пенсії суми матеріальної допомоги на оздоровлення, для вирішення соціально-побутових питань, компенсації за роботу у святкові дні та компенсація за роботу в нічний час, індексація заробітної плати, а тому позов в цій частині є обґрунтованим.
Відповідач зобов'язаний здійснити перерахунок та виплату призначеної позивачці пенсії, з урахуванням усіх складових заробітної плати ОСОБА_2, відповідно до довідок Чернівецької митниці ДФС від 22 лютого 2016 року № 115/24-70-05-16/02 (посадовий оклад, надбавку за ранг (РМС ІІІ рангу); надбавка за вислугу років (40%); надбавка за високі досягнення в праці або за виконання особливо важливої роботи; щомісячна надбавка за особливі умови служби в митних органах; премія; надбавка за знання іноземної мови ) та № 115/24-70-05-16/02 та, в тому числі матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації заробітної плати, компенсації за роботу в нічний час і святкові дні в розмірі 70 % належної ОСОБА_2 пенсії в розмірі 90 % суми його заробітної плати, з якої було сплачено єдиний соціальний внесок на загальнообов'язкове державне страхування
Виходячи із змісту позову та для повного захисту прав позивача, за захистом яких він звернувся до суду, суд вважає необхідним, на підставі ч.2 ст. 11 КАС України, вийти за межі позовних вимог та визнати протиправною відмову Глибоцького об'єднаного управління Пенсійного Фонду України в Чернівецькій області щодо перерахунку пенсії ОСОБА_1, відповідно до Закону України «Про державну службу».
Відповідно до ст. 99 КАС України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Згідно з ч. 1 ст. 100 КАС України адміністративний позов, поданий після закінчення строків, установлених законом, залишається без розгляду, якщо суд на підставі позовної заяви та доданих до неї матеріалів не знайде підстав для визнання причин пропуску строку звернення до адміністративного суду поважними, про що постановляється ухвала.
Оскільки судом встановлено, що дії відповідача були протиправними з часу призначення позивачці пенсії (з 04 травня 2012 року), а позивачка звернулася до суду з позовом тільки 01.09.2016 року, тому позовні вимоги підлягають задоволенню в межах шестимісячного строку, тобто з 01.03.2016 року (як просить в своїх позовних вимогах позивачка).
Керуючись ст.ст. 19, 46 Конституції України, ст.ст. 66, 84 Закону України «Про пенсійне забезпечення», ст. ст. 41, 66 Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування", ст. 33, 37 Закону України «Про державну службу», ст. 1 Закону України "Про оплату праці", ст.ст. 6-14, 71, 94, 99, 159-163, 167, 186 КАС України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Позовні вимоги ОСОБА_1 - задовольнити.
Визнати протиправною відмову Глибоцького об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області щодо перерахунку пенсії ОСОБА_1 по втраті годувальника (ОСОБА_2), відповідно до Закону України «Про державну службу».
Зобов'язати Глибоцьке об'єднане управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області з 01 березня 2016 року здійснити перерахунок та виплату призначеної ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, ІПН НОМЕР_1, пенсії в розмірі 70 відсотків у зв'язку з втратою годувальника із розміру 90 відсотків суми заробітної плати ОСОБА_2, з якої було сплачено єдиний соціальний внесок на загальнообов'язкове державне страхування, з урахуванням усіх складових заробітної плати ОСОБА_2 відповідно до довідок Чернівецької митниці ДФС від 22 лютого 2016 року № 115/24-70-05-16/02 (посадовий оклад, надбавку за ранг (РМС ІІІ рангу); надбавка за вислугу років (40%); надбавка за високі досягнення в праці або за виконання особливо важливої роботи; щомісячна надбавка за особливі умови служби в митних органах; премія; надбавка за знання іноземної мови ) та № 115/24-70-05-16/02 (в тому числі матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації заробітної плати, компенсації за роботу в нічний час і святкові дні), шляхом нарахування та виплати різниці між фактично отриманою та належною до сплати сумою на її особистий пенсійний рахунок.
На підставі п.1 ч.1 ст. 256 КАС України допустити негайне виконання постанови у межах суми стягнення за один місяць.
Зобов'язати управління Державної казначейської служби України в Чернівецькій області стягнути з Державного бюджету України шляхом безспірного списання із рахунку Глибоцького об'єднаного управління Пенсійного Фонду України в Чернівецькій області (код ЄДРПОУ 40340861) на користь ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, ІПН НОМЕР_1, понесені нею судові витрати в розмірі 551 (п'ятсот п'ятдесят одна) гривня, 20 копійок сплаченого судового збору.
На підставі ч.1 ст. 267 КАС України зобов'язати Глибоцьке об'єднане управління Пенсійного Фонду України в Чернівецькій області протягом місяця після набрання постановою законної сили подати суду звіт про її виконання.
Постанова може бути оскаржена в Вінницький апеляційний адміністративний суд через Глибоцький районний суд Чернівецької області шляхом подачі апеляційної скарги в десятиденний строк з дня її проголошення, копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя:
Суд | Глибоцький районний суд Чернівецької області |
Дата ухвалення рішення | 14.09.2016 |
Оприлюднено | 16.09.2016 |
Номер документу | 61274770 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Глибоцький районний суд Чернівецької області
Маковійчук Ю. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні