Рішення
від 13.09.2016 по справі 923/911/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Театральна, 18

тел. /0552/ 49-31-78, Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 вересня 2016 року Справа № 923/911/16

Господарський суд Херсонської області у складі судді Пригузи П.Д., при секретарі Литвиненко Т.О.,розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Заступника керівника Новокаховської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі:

позивача-1: Скадовської районної державної адміністрації, вул. Олександріївська, 34, м. Скадовськ, Херсонська область, ідентифікаційний код 04060134,

позивача-2: ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Херсонській області, вул. 40 років Жовтня, 136-а, м. Херсон, ідентифікаційний код 39766281,

до: ОСОБА_2 (фермерського) господарства "Степове", вул. Молодіжна, буд. 58, с. Шевченка, Скадовський район, Херсонська область, ідентифікаційний код 22735854,

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

за участю: прокурора Федоренко О.Б. посвідчення № 032975 від 10.04.2015;

представників сторін:

від позивача-1: не прибули;

від позивача-2: ОСОБА_3, довіреність № 32-21-0.4-1477/2-16 від 20.01.2016;

від відповідача: не прибули

в с т а н о в и в:

Заступник керівника Новокаховської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі позивача-1: Скадовської районної державної адміністрації, м. Скадовськ Херсонської області, позивача-2: ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Херсонській області, м. Херсон, звернувся з позовною заявою до відповідача: ОСОБА_2 (фермерського) господарства "Степове", с. Шевченка, Скадовський район, Херсонська область, про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 28 липня 2008 року.

Ухвалою господарського суду від 23.08.2016 позовна заява прийнята до провадження та призначене судове засідання на 13.09.2016 року.

У судове засідання позивач-1 Скадовської районної державної адміністрації явку свого представника до судового засідання не забезпечив, про причини неявки суд не повідомив. Відповідно до поштового повідомлення про вручення 26.08.2016 представником позивача-1 Скадовської районної державної адміністрації отримано копію ухвали суду про порушення справи.

Відповідач ОСОБА_4 (фермерське) господарство "Степове" явку свого представника до судового засідання не забезпечив. Відповідно до заперечення на позов, яке надійшло до суду 06.09.2016 року, відповідач просить розгляд справи здійснювати без участі свого представника.

Прокурор та представник ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Херсонській області проти розгляду справи за відсутності представників позивача-1 і відповідача не заперечують.

Господарський суд вважає за можливе проводити розгляд справи за відсутності представників Скадовської районної державної адміністрації і ОСОБА_2 (фермерського) господарства "Степове".

У судовому засіданні прокурор позовні вимоги підтримала та просила їх задовольнити повністю, виходячи з наступного.

Відповідно до законодавства України землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими. Землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності чи на яких розташовані об'єкти нерухомого майна комунальної власності, є землями державної власності.

Розпорядником земель сільськогосподарського призначення державної власності є центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи. Таким органом у Херсонській області є ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Херсонській області. До 01.01.2013 розпорядниками земель сільськогосподарського призначення державної власності були місцеві державні адміністрації, якими укладалися відповідні договори оренди землі.

Так, між Скадовською районною державною адміністрацією та ОСОБА_2 (фермерським) господарством "Степове" 28.07.2008 укладено договір про передачу в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 31, 77 га, яка знаходиться на території Шевченківської сільської ради Скадовського району.

Пунктом 4 зазначеного договору нормативну грошову оцінку орендованої земельної ділянки на час її передачі у користування визначено у сумі 181 968, 00 грн.

Згідно п. 9 договору оренди земельної ділянки визначено, що орендна плата становитиме: 1-й і 2-й рік - 0, 25 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки; 3-й рік - 0, 50 %; 4-й рік - 1 %; 5-й рік - 1, 1%; 6-й рік - 1, 2 %; 7-й рік - 1, 3 %; 8-й рік - 1, 4 %; на наступні роки з 9 по 25 рік - 2 %.

Відповідно до пункту 13 договору розмір орендної плати переглядається один раз у три роки у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін та тарифів, інших випадках, передбаченим законом.

ЗУ "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" (набрав чинності 01.04.2014) внесені зміни до Податкового кодексу України, відповідно до яких розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 % нормативної грошової оцінки.

Виходячи з вищезазначеного, Скадовською ОДПІ ГУ Міндоходів у Херсонській області листом-повідомленням від 14.04.2014 на адресу ОСОБА_2 (фермерського) господарства "Степове" направлено пропозицію переглянути умови договору оренди земельної ділянки відповідно до вимог діючого законодавства, надати уточнюючу податкову декларацію з плати за землю та з урахуванням нової ставки орендної плати сплатити податкові зобов'язання.

На даний час відповідач до Скадовської районної державної адміністрації та ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Херсонській області для укладення додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки не звертався.

У зв'язку із вищезазначеним, наявні порушення вимог земельного та податкового законодавства, внаслідок чого державний та місцевий бюджети недоотримують кошти від платежів за землю, що порушує економічні інтереси держави.

Представник позивача-2 ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Херсонській області позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити у повному обсязі, з підстав, викладених у позовній заяві.

Відповідач надіслав до господарського суду заперечення на позов, у яких зазначив наступне.

Відповідач вважає, що спір між сторонами договору оренди земельної ділянки від 28.07.2008 та правонаступником Скадовської районної державної адміністрації - ОСОБА_1 управлінням Держгеокадастру у Херсонській області, - відсутній. Зазначає, що до ОСОБА_2 (фермерського) господарства "Степове" позивач-1 і позивач-2 з питань внесення змін до вищезазначеного договору не зверталися. Стосовно листа-повідомлення Скадовської ОДПІ ГУ Міндоходів у Херсонській області від 14.04.2014 вказує на те, що: податкова служба не є стороною договору; вказаний лист відповідач не отримував; відомості про отримання господарством вказаного листа прокуратурою не надано.

Виходячи із вищезазначеного, ОСОБА_4 (фермерське) господарство "Степове" вважає, що не порушувало інтереси держави, не заперечує проти внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 28.07.2008 року, але не в запропонованій прокурором редакції, оскільки це суперечить пунктам 10-13 зазначеного договору. Просить задовольнити позовні вимоги частково.

Заслухавши пояснення учасників провадження, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд встановив наступне.

Між позивачем-1 Скадовською районною державною адміністрацією та відповідачем ОСОБА_4 (фермерським) господарством "Степове" 28.07.2008 укладено договір про передачу в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 31, 77 га, яка знаходиться на території Шевченківської сільської ради Скадовського району, зареєстрований у Скадовському районному відділі Херсонської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" .

Пунктом 4 зазначеного договору нормативну грошову оцінку орендованої земельної ділянки на час її передачі у користування визначено у сумі 181 968, 00 грн.

Згідно п. 9 договору оренди земельної ділянки визначено, що орендна плата становитиме: 1-й і 2-й рік - 0, 25 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки; 3-й рік - 0, 50 %; 4-й рік - 1 %; 5-й рік - 1, 1%; 6-й рік - 1, 2 %; 7-й рік - 1, 3 %; 8-й рік - 1, 4 %; на наступні роки з 9 по 25 рік - 2 %.

Отже, між сторонами виникли земельні відносини, які ґрунтуються на договорі оренди землі, регулюються земельним законодавством з питань оренди земель державної та комунальної власності, цивільним та господарським законодавством України, зокрема, щодо внесення змін до діючого договору оренди та заміни сторони у зобов'язанні.

З пояснень прокурора представника позивача-2 та матеріалів справи не вбачається, що відповідачу ОСОБА_1 управлінням Держгеокадастру у Херсонській області пропонувалося внести зміни до договору оренди земельної ділянки площею 31,77 га у зв'язку з відповідними змінами до Податкового кодексу України.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Суд зазначає, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, що визначено також приписами пункту 288.1 статті 288 Податкового кодексу України (ПК).

При цьому, підпунктами 288.5.1 та 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 зазначеного Кодексу встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 % нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки. Тобто, законом визначено нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки.

У відповідності з положеннями ст. 11 ЦК України визначено підстави виникнення цивільних прав та обов'язків, які виникають, зокрема, з договорів та інших правочинів, а також безпосередньо з актів цивільного законодавства.

Виходячи із принципу пріоритетності норм ПК над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 ПК, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений Законом - тобто, пунктом 288.5 статті 288 ПК.

Проаналізувавши наведені норми матеріального права, суд приходить до висновку, що з набранням чинності ПК річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати. Тобто, цивільний обов'язок орендаря земельної ділянки платити не менше 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки виник з акту цивільного законодавства і не залежить від волі сторін договору оренди. Обидві сторони договору набули обов'язку привести зміст договору до приписів Закону.

Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно підпунктів 271.1.1 та 271.1.2 пункту 271.1 ст. 271 ПК визначено, що базою оподаткування є або нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом або площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Як вбачається з п. 4 договору оренди землі від 28.07.2008 до договору (а.с. 20), нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що є об'єктом оренди, було визначено в сумі 181 968, 00грн., що є базовою для обчислення розміру орендної плати.

Це означає, що база розрахунку орендної плати для цього договору оренди земельної ділянки була визначена, отже в подальшому підлягає розрахунку відповідно до приписів підпункту 271.1.1 пункту 271.1 ст. 271 ПК, з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Тому суд погоджується з вимогою прокурора щодо необхідності зміни змісту п. 3.1 договору, яким встановити, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Згідно зі ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до ст. 525 ЦК України одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Суд зазначає, що договір оренди земельної ділянки від 26.05.2003 року, що укладений між позивачем-1 та відповідачем, є господарським договором, умови зміни або розірвання якого визначено законом, отже мають бути дотриманими.

Так, відповідно до ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Відповідно до ч. 1 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Як встановлено судом сторонами договору не вживалися дії щодо внесення змін до договору оренди щодо розміру орендної плати, що відповідно до закону має бути не менше 3% від нормативної грошової оцінки землі. Отже, обидві сторони договору як орендар так і орендодавець порушили приписи закону.

При цьому суд вважає, що тривале невжиття відповідачем самостійних заходів до внесення змін до договору на підставі норми Закону, що набрав чинності з 01.04.2014 року є доказом ухиляння ОСОБА_2 (фермерського) господарства "Степове" від внесення змін до договору.

Так само, позивач-2 не здійснював своїх обов'язків, передбачених законом у сфері земельних відносин, що стало підставою для звернення прокурора з цим позовом.

Отже, позовні вимоги прокурора підлягають задоволенню.

За змістом ч. 5 ст. 188 ГК України якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Вимога прокурора щодо зміни сторони у зобов'язанні відповідно до договору також підлягає задоволенню.

Як вбачається із договору та внесених до нього змін, сторонами договору є позивач-1 та відповідач.

У той же час, на підставі змін в законодавстві цивільні права та обов'язки за цим договором перейшли до позивача-2 як до органу, уповноваженого державою здійснювати функції розпорядження земельними ділянками державної власності.

Так, відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" № 5245-VI від 06.09.2012, який набрав чинності з 01.01.2013, землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими. Землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, які перебувають у комунальній власності чи на яких розташовані об'єкти нерухомого майна комунальної власності, є землями державної власності.

Згідно вимог ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб. Таким органом, як правильно зазначає прокурор, на даний час є ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Херсонській області (який з 26.06.2015 є правонаступником ОСОБА_1 управління Держземагенства у Херсонській області).

Отже, повноваження орендодавця перейшли до позивача-2 відповідно до припису закону, однак умови договору щодо заміни орендодавця як сторони у зобов'язанні, не приведено у відповідність з вимогами законодавства, доказів повідомлення новим розпорядником землі як орендодавцем орендаря не надано.

Згідно ст. 4 Закону України "Про оренду землі" орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.

Відповідно до ч. 2 ст. 175 ГК України якщо майново-господарське зобов'язання виникає між суб'єктами господарювання або між суб'єктами господарювання і негосподарюючими суб'єктами - юридичними особами, зобов'язаною та управненою сторонами зобов'язання є відповідно боржник і кредитор.

Заміна кредитора у зобов'язанні відповідно до ст. 516 ЦК України здійснюється без згоди боржника, якщо інше не встановлено договором або законом.

Як вбачається з матеріалів справи Скадовська районна державна адміністрація Херсонської області на даний час виступає стороною даного договору оренди земельної ділянки, що не відповідає її правовому статусу відповідно до законодавства.

Позовні вимоги прокурора ґрунтуються на існуючих між сторонами договірних відносинах, позов містить вимоги, що є обов'язковими для обох сторін договору та відповідають вимогам законодавства, отже, підлягають задоволенню.

Суд зазначає, що відповідно до приписів ч. 3 ст. 653 ЦК України, якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Вирішуючи питання про покладання на сторони судових витрат, суд зазначає, що відповідно до ч. 1 ст. 49 ГПК України у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, судовий збір покладається на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо господарським судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін. Якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, господарський суд має право покласти на неї судовий збір незалежно від результатів вирішення спору.

У цій справі позовні вимоги прокурора виникли через неправильні дії позивача-2, так само як і відповідача, а тому, суд покладає на них судовий збір порівну.

Керуючись ст. ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, суд, -

в и р і ш и в:

1. Позов заступника керівника Новокаховської місцевої прокуратури задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 28.07.2008 року, зареєстрованого у Скадовському районному відділі Херсонської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" від 29.12.2008 за № 4АА 002213-040872800035, укладеного між Скадовською районною державною адміністрацією Херсонської області та Фермерським господарством "Степове", замінивши в тексті договору орендодавця Скадовську районну державну адміністрацію Херсонської області на ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Херсонській області, та викласти п. 9 договору в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік у порядку та строки визначенні цим договором та законом".

3. Стягнути з відповідача ОСОБА_2 (фермерського) господарства "Степове", вул. Молодіжна, буд. 58, с. Шевченка, Скадовський район, Херсонська область, ідентифікаційний код 22735854, на користь прокуратури Херсонської області, код ЄДРПОУ: 04851120, р/р: 35210003002291, Банк: Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО: 820172, ЄДРПОУ: 04851120, р/р: 35210003002291, призначення платежу: повернення судового збору за КЕКВ: 2800, відповідно до рішення господарського суду Херсонської області від 13.09.2016 по справі № 923/911/16, судові витрати у сумі 689, 00 (шістсот вісімдесят дев'ять грн. 00 копійок).

4. Стягнути з позивача-2 ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Херсонській області, вул. 40 років Жовтня, 136-а, м. Херсон, ідентифікаційний код 39766281, на користь прокуратури Херсонської області, код ЄДРПОУ: 04851120, р/р: 35210003002291, Банк: Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО: 820172, ЄДРПОУ: 04851120, р/р: 35210003002291, призначення платежу: повернення судового збору за КЕКВ: 2800, відповідно до рішення господарського суду Херсонської області від 13.09.2016 по справі № 923/911/16, судові витрати у сумі 689, 00 (шістсот вісімдесят дев'ять грн. 00 копійок).

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення складено і підписано 15.09.2016 р.

Суддя П.Д. Пригуза

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення13.09.2016
Оприлюднено20.09.2016
Номер документу61331359
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/911/16

Рішення від 13.09.2016

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Ухвала від 23.08.2016

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні