ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
15.09.16р. Справа № 904/6572/16 За позовом Кам'янської міської ради Дніпропетровської області, м. Кам'янське Дніпропетровської області
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Гілтон", м. Дніпро
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
Суддя Крижний О.М.
Представники:
Від позивача: ОСОБА_1, довіреність від 16.08.2016 року №01-14/6/1059вих, представник
Від відповідача: ОСОБА_2, довіреність від 31.08.2016 року №1-31/0816, представник
СУТЬ СПОРУ:
Дніпродзержинська міська рада Дніпропетровської області, яку в подальшому перейменовано на Кам'янську міську раду, звернулася до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Гілтон", згідно якого просить внести зміни до пунктів 2.2 та 4.1 договору оренди земельної ділянки від 10.04.2006 року (державна реєстрація від 29.06.2006 року №040610600119). укладеного між Дніпродзержинською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Гілтон", виклавши їх в наступній редакції:
- п.2.2 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 27.04.2016 року становить 3955152,25 грн.;
- п.4.1 Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 118654,57 грн./рік без ПДВ. яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 року №842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", від 26.12.2014 року №1168-58/VI "Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 року №842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ".
Позовні вимоги мотивовані зміною розміру орендної плати за землю на законодавчому рівні, у зв'язку з чим виникла необхідність внесення змін у спірний договір оренди землі.
Відповідач, згідно відзиву на позов просить задовольнити позовні вимоги щодо внесення зміни до пунктів 2.2. та 4.1. договору оренди земельної ділянки від 10.04.2006 року (державна реєстрація від 29.06.2006 № 040610600119), укладеного між Дніпродзержинською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Гілтон", виклавши їх в наступній редакції: "п.2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 27.04.2016 становить 3955152,25 грн.", "п. 4.1. Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 118654,57 грн/рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", від 26.12.2014 № 1168-58/VI "Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ". Однак, відповідач зазначає, що жодного звернення від позивача стосовно внесення змін до договору оренди не отримував, а також позивачем не наведено значних втрат, нібито нанесених відповідачем бюджету міста, у зв'язку із своєчасним невнесенням змін у договір оренди, а тому не вбачає своєї вини у виникненні спору та доведення його до судового розгляду. У зв'язку з чим судові витрати просить покласти на позивача.
Ухвалою суду від 31.08.2016 року змінено найменування позивача по справі з Дніпродзержинської міської ради на Кам'янську міську раду.
Розгляд справи був відкладений з 18.08.2016 року на 31.08.2016 року, з 31.08.2016 року на 15.09.2016 року.
У судовому засіданні 15.09.2016 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Під час розгляду справи судом досліджені письмові докази, що містяться в матеріалах справи.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні матеріали справи, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
10 квітня 2006 року між Дніпродзержинською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Гілтон" (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, за яким орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: м. Дніпродзержинськ, пр. Оношкіна, 1А, згідно з планом земельної ділянки (кадастровий номер: 1210400000:02:001:0036), що додається (п. 1.1 договору).
Вказаний договір зареєстрований у Дніпродзержинському відділі ДРФДП "Центр ДЗК", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 29.06.006 року за номером 040610600119.
Згідно з п. 2.2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,3294 га для розміщення автозаправної станції.
Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення Дніпродзержинської міської ради від 24.02.2006 року №686-21/ІV (п. 1.2 договору).
Пунктом 2.2. договору визначено що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладення цього договору становить 3027667,54 грн.
Згідно з п. 3.1 договору договір укладається строком до забудови мостового переходу. Після закінчення строку договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк. У разі, якщо орендар бажає продовжити строк дії договору то він повинен не пізніше ніж за 30 календарних днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п.3.2 договору).
У п. 4.1 договору сторонами погоджено, що орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі в розмірі 90830,04 грн. без ПДВ, на рік, що становить 7569,17 грн. без ПДВ на місяць, і вноситься на рахунок місцевого бюджету, реквізити якого надаються орендарю додатково.
Пунктом 4.4 Договору встановлено, що розмір орендної плати щорічно переглядається у випадах і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; підвищення цін, тарифів тощо, у тому числі внаслідок інфляційних процесів; збільшення розміру ставки земельного податку; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.
Згідно з п.5.1 договору земельна ділянка загальною площею 0,3294 передається в оренду з метою будівництва торгового комплексу, в тому числі в охоронній зоні інженерних комунікацій.
Цільове використання земельної ділянки: землі роздрібної торгівлі та комерційних потреб (1.11.3) - п.5.2 договору.
Згідно з п. 12.7 договору у разі недосягнення згоди щодо умов договору оренди, його дострокового розірвання на вимогу заінтересованої сторони та інші спори вирішуються у судовому порядку.
Обумовлена договором оренди земельна ділянка передана орендодавцем та прийнята орендарем на підставі акту прийому-передачі земельної ділянки від 14.04.2006 року.
12.07.2013 року Дніпродзержинська міська рада Дніпропетровської області прийняла рішення №842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинська", яким вирішила:
- затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ із застосуванням базової вартості 1 м 2 в розмірі 199,64 грн., та ввести її в дію з 01.01.2014 року (п.1 рішення);
- установити коефіцієнт для розрахунку річної орендної плати за земельні ділянки, розпорядниками яких є Дніпродзержинська міська рада на рівні трикратного розміру земельного податку з 01.01.2014 року (п.2 рішення);
- землекористувачам, одержати у відділі Держземагенства у м. Дніпродзержинську Дніпропетровської області витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та надати їх до департаменту комунальної власності та земельних відносин міської ради для підготовки документів щодо перегляду річної орендної плати в чинних договорах оренди земельних ділянок (п. 3.1 рішення);
- організувати оприлюднення цього рішення у міських засобах масової інформації та розміщення на офіційному веб-сайті міської ради в мережі Інтернет (п.6.2 рішення).
Рішення Дніпродзержинської міської ради №842-38/VI від 12.07.13р. офіційно оприлюднене в газеті "Відомості" від 13.07.2013 року додаток до №28(964), що є підставою вважати, що особи, які використовують земельні ділянки для здійснення підприємницької діяльності, обізнані про зміну нормативної грошової оцінки земельних ділянок та, відповідно до цього, і про необхідність переукласти свої договори оренди земельних ділянок.
Позивач вважає, що прийняття нового законодавства та рішення міської ради, яким внесено зміни щодо розміру орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, є підставою для внесення змін до договору.
Причиною виникнення спору є саме ухилення відповідача від внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільним кодексами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст. 6 Цивільного кодексу України).
Відповідно до ст. 759, 762 Цивільного кодексу України законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" (зі змінами) орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.
Згідно зі ст. 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди.
Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").
Відповідно до ст. 14 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі укладається у письмовій формі. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 5, 9 Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 року №220 (далі - Типовий договір), договір оренди землі повинен містити відомості про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки; форми та розміру орендної плати, при цьому розмір орендної плати: грошової - у гривнях із зазначенням способів внесення, а за земельні ділянки комунальної власності також із зазначенням відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (ст.14.1.147. Податкового кодексу України).
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XIII - орендна плата) (ст. 14.1.136. Податкового кодексу України).
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XIII, глави 2 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ст. 14.1.125. Податкового кодексу України).
Базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом (ст.271.1.1. Податкового кодексу України).
Відповідно до ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів проводиться незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель").
Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель").
Частиною 1 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Згідно зі ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради віднесені питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин та затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.
У п. 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" зазначено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї з сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст. 288.5-288.5.2 Податкового кодексу України).
Відповідно до ст. 654 Цивільного кодексу України зміна умов договору вчинюється в такій самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не встановлено договором, законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Згідно з ч.2 ст. 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Відповідно до ст. 33, 34 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Відповідач не надав заперечень на позов, не надав доказів оскарження та скасування рішення Дніпродзержинської міської ради від 26.12.2013 року № 1168-58/VІ. Відповідно, з урахуванням ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рішення є чинним і обов'язковим до виконання.
Відповідно до договору та плану земельної ділянки, загальна площа орендованої земельної ділянки (кадастровий номер 1210400000:02:001:0036) становить 0,3294 га.
Згідно з Витягом 886/86-16 від 27.04.2016 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, наданого відділом Держгеокадастру в м.Дніпродзержинськ, нормативна грошова оцінка земельної ділянки за адресою: м.Дніпродзержинськ, просп. Аношкіна, 1а, яка знаходиться у користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю "Гілтон", площею 0,3294 га, станом на 27.04.2016 року становить 3955152,25 грн.
Отже, орендна плата становить 3955152,25 грн. х 3% = 118654,57 грн./рік.
Частиною 3 ст. 653 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Відповідач просить позовні вимоги задовольнити, однак судові витрати просить покласти на позивача.
Право відповідача визнати позов повністю або частково передбачено ст. 22 Господарського процесуального кодексу України. Згідно ст. 78 Господарського процесуального кодексу України визнання позову відповідачем викладається в адресованій господарському суду письмовій заяві, що долучається до справи. Згідно ч. 5 ст. 78 Господарського процесуального кодексу України, у разі визнання відповідачем позову господарський суд приймає рішення про задоволення позову за умови, що дії відповідача не суперечать законодавству або не порушують прав і охоронюваних законом інтересів інших осіб.
Дії відповідача не суперечать законодавству, не порушують прав і охоронюваних законом інтересів інших осіб, з огляду на що господарський суд приймає визнання відповідачем позову.
З урахуванням викладеного, беручи до уваги, що відбулась зміна законодавства щодо визначення розміру орендної плати за користування землею; рішення Дніпродзержинської міської ради від 12.07.2013 року№842-38/VI; що у п. 4.4 договору сторони погодили, що розмір орендної плати щорічно переглядається у випадах і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; підвищення цін, тарифів тощо, у тому числі внаслідок інфляційних процесів; збільшення розміру ставки земельного податку; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законодавчими актами України, з урахуванням визнання позову відповідачем, суд вважає, що позов підлягає задоволенню.
Щодо розподілу судового збору суд зазначає наступне.
Відповідач визнаючи позов зазначив, що не вбачає своєї у виникненні даного спору, оскільки позивач не звертався до нього із пропозицією внести зміни у спірний договір, а тому просить судовий збір покласти на позивача.
Суд звертає увагу відповідача, що як зазначено вище, рішення Дніпродзержинської міської ради офіційно оприлюднене в газеті "Відомості" від 13.07.2013 року додаток до №28(964), а тому відповідач, який використовує земельну ділянку для здійснення підприємницької діяльності, вважається обізнаним про зміну нормативної грошової оцінки земельних ділянок та, відповідно до цього, є обізнаним і про необхідність укласти додаткову угоду до договору оренди.
За таких обставин вина відповідача полягає у тому, що останній не звернувся своєчасно до позивача для укладення додаткової угоди до спірного договору оренди земельної ділянки.
Отже, судовий збір підлягає розподілу за загальними правилами.
Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір у розмірі 1378,00 грн. покладається на відповідача.
Враховуючи вищевикладене, керуючись ст. 1, 33, 34, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити повністю.
Внести зміни до пунктів 2.2 та 4.1 договору оренди земельної ділянки від 10.04.2006 року (державна реєстрація від 29.06.2006 року №040610600119) укладеного між Дніпродзержинською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Гілтон", виклавши їх в наступній редакції:
- п.2.2 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 27.04.2016 року становить 3955152,25 грн.;
- п.4.1 Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 118654,57 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 року №842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", від 26.12.2014 року №1168-58/VI "Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 року №842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ".
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Гілтон" (49000, м. Дніпро, вул. Леніна, 8-10, ідентифікаційний код 33564945) на користь Кам'янської міської ради (51931, Дніпропетровська область, м. Кам'янське, пл. Дзержинського, 2, ідентифікаційний код 24604168) судовий збір у розмірі 1378,00 грн.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено - 16.09.2016 року.
Суддя О.М. Крижний
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 15.09.2016 |
Оприлюднено | 22.09.2016 |
Номер документу | 61364337 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні