Копія
Справа № 822/1490/16
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 вересня 2016 року 11:20 м. Хмельницький Хмельницький окружний адміністративний суд
в складі :головуючого-судді суддівБожук Д.А. Касапа В.М. Польового О.Л. при секретарі за участі:Гненній Ю.І. представника позивача - Федоришина Р.М., представника відповідача - Хорошенюк О.В., представника третьої особи - Мельник О.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ЗЕРНОТРАНСГРУП" до Міністерства юстиції України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Славутська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Хмельницькій області про визнання протиправним, скасування наказу та зобов'язання вчинити дії, -
У судовому засіданні проголошено вступну і резолютивну частини постанови згідно ст.160 КАС України.
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ЗЕРНОТРАНСГРУП" (далі по тексту - позивач, ТОВ "ЗЕРНОТРАНСГРУП") звернулось до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Міністерства юстиції України (далі по тексту - Мін'юст), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Славутська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Хмельницькій області, в якому просить:
- визнати протиправним і скасувати наказ Міністерства юстиції України від 13.07.2016 №1918/5 про скасування реєстраційної дії "Державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті ліквідації" від 17.05.2016 № 16751110006001197 щодо товариства з обмеженою відповідальністю "ЗЕРНОТРАНСГРУП", код за ЄДРПОУ 39391551 у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;
- зобов'язати Міністерство юстиції України відновити реєстраційну дію "Державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті ліквідації" від 17.05.2016 № 16751110006001197 щодо товариства з обмеженою відповідальністю "ЗЕРНОТРАНСГРУП", код за ЄДРПОУ 39391551 у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що оскаржуваний наказ є протиправним, оскільки ТОВ "ЗЕРНОТРАНСГРУП" здійснюючи ліквідацію юридичної особи діяло у повній відповідності до діючого законодавства.
Також, вказує на порушення Мін'юстом визначеної законодавством процедури розгляду скарги, у результаті чого порушено його право на захист, так як позивачу не надано копії скарги.
Представник позивача у судовому засіданні просив задовольнити позовні вимоги. Звернув увагу на те, що станом на дату проведення реєстраційної дії "Державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті ліквідації" у позивача податковий борг відсутній.
Представник Міністерства юстиції України у судовому засіданні та в наданих письмових запереченнях просив відмовити у задоволенні позовних вимог. Зазначив, що державним реєстратором було порушено вимоги законодавства під час проведення реєстраційної дії "Державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті ліквідації". Також вказує на неможливість проведення реєстраційної дії "відновлення реєстраційних дій", оскільки такої дії не передбачено законодавством, а тому Мін'юст не може провести зазначену реєстраційну дію.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Славутської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Хмельницькій області у судовому засіданні та в наданих письмових запереченнях просила відмовити у задоволенні позовних вимог. Зазначила, що державним реєстратором було порушено вимоги законодавства під час проведення реєстраційної дії "Державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті ліквідації".
Заслухавши представників позивача, відповідача та третьої особи, дослідивши наявні в матеріалах справи докази в їх взаємному зв'язку і сукупності, суд вважає, що позовні вимоги належить задовольнити частково з огляду на наступне.
Суд встановив, що позивач звернувся до державного реєстратора із заявою про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації від 17.05.2016 та довідкою архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.
За результатами розгляду вказаних документів, державним реєстратором реєстраційної служби Шепетівського міськрайонного управління юстиції Головного управління юстиції у Хмельницькій області Тимощук А.В. проведено реєстраційну дію "Державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті ліквідації" від 17.05.2016 № 16751110006001197.
Славутська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Хмельницькій області надіслала до Мін'юсту скаргу від 23.05.2016 №2927/9/22-14-10 щодо неправомірності проведення реєстраційної дії - припинення юридичної особи - ТОВ "ЗЕРНОТРАНСГРУП" в результаті ліквідації. У скарзі податковий орган вказує про направлення до ЄДР повідомлення № 1622242700126 від 18.04.2016 про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи ТОВ "ЗЕРНОТРАНСГРУП". Також вказує про наявність у позивача податкової заборгованості по податку на додану вартість згідно декларації від 10.03.2016 року в сумі 5697,50 грн., а тому просить скасувати рішення державного реєстратора Тимощук А.В. про проведення реєстраційної дії Державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті ліквідації, та скасування незаконно проведеної реєстраційної дій щодо припинення юридичної особи ТОВ "ЗЕРНОТРАНСГРУП" в результаті ліквідації.
За результатами розгляду Комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Міністерства юстиції України скарги, 17.06.2016 складено висновок, згідно з яким вирішено скаргу задовольнити повністю, а саме: скасувати реєстраційну дію від 17.05.2016 № 16751110006001197, проведену державним реєстратором реєстраційної служби Шепетівського міськрайонного управління юстиції Головного управління юстиції у Хмельницькій області Тимощук А.В. щодо ТОВ "ЗЕРНОТРАНСГРУП" (код за ЄДРПОУ 39391551).
На підставі зазначеного висновку Мін'юстом 13.07.2016 видано оскаржуваний наказ №1918/5, яким скасовано реєстраційну дію від 17.05.2016 № 16751110006001197, проведену державним реєстратором реєстраційної служби Шепетівського міськрайонного управління юстиції Головного управління юстиції у Хмельницькій області Тимощук А.В. щодо ТОВ "ЗЕРНОТРАНСГРУП" (код за ЄДРПОУ 39391551).
Позивач, вважаючи, що Мін'юстом порушено процедуру розгляду скарги, та вказуючи на правомірність проведення державним реєстратором реєстраційної дії "Державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті ліквідації", звернувся з позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців регулює Закон України №755-IV від 15.05.2003 "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (далі - Закон №755-IV).
Відповідно до п.12 ст.17 Закону №755-IV, для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації на підставі рішення про припинення юридичної особи, прийнятого учасниками юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідних державних органів, або судового рішення про припинення юридичної особи, не пов'язаного з її банкрутством, після закінчення процедури припинення, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами, подаються такі документи: 1) заява про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації; 2) довідка архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.
Інформаційна взаємодія між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів у випадках, визначених цією статтею, здійснюється інформаційно-телекомунікаційними засобами в електронній формі у порядку, визначеному Міністерством юстиції України спільно з відповідними державними органами (ч.1 ст.13 Закону №755-IV).
Частиною 6 ст.13 Закону №755-IV встановлено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику та державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, забезпечує передачу до Єдиного державного реєстру таких відомостей, зокрема про відсутність (наявність) заборгованості із сплати податків і зборів та відсутність (наявність) заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування - у день отримання запиту від суб'єкта державної реєстрації.
Згідно п.1. ч.1 ст.25 Закону №755-IV державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації.
Підставою для відмови у державній реєстрації є, зокрема, подання документів для державної реєстрації припинення юридичної особи щодо юридичної особи, що ліквідується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (п.11 ч.1 ст.28 Закону №755-IV).
Відповідно до ч.1 ст.34 Закону №755-IV, рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб'єкта державної реєстрації можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України та його територіальних органів або до суду.
Згідно п.п. 1, 2 Положення про Комісію з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2016 №37/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.01.2016 за №42/28172 (далі по тексту - Положення), Комісія є постійно діючим колегіальним консультативно-дорадчим органом при Міністерстві юстиції України, що в межах повноважень, визначених Законами України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", Порядком розгляду скарг у сфері державної реєстрації, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1128, забезпечує розгляд скарг у сфері державної реєстрації.
Відповідно до п.3 Порядку №1128, розгляд скарг здійснюється за заявою особи, яка вважає, що її права порушено (далі - скаржник), що подається виключно у письмовій формі та повинна містити обов'язкові відомості, передбачені Законами, а також відомості про бажання скаржника та / або його представника взяти участь у розгляді відповідної скарги по суті та про один із способів, зазначених у пункті 10 цього Порядку, в який скаржник бажає отримати повідомлення про зазначений розгляд.
Довідкою Славутської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Хмельницькій області від 16.08.2016 №4533/10/22-14-17-09 підтверджено, що станом на 17.05.2016 ТОВ "ЗЕРНОТРАНСГРУП" (код 39391551) мало переплату по податку на прибуток в сумі 1200,00 грн., по податку на додану вартість переплату в сумі 0,50 грн., заборгованість по вказаних податках станом на 17.05.2016 року - відсутня.
Отже, станом на момент проведення державним реєстратором реєстраційної дії "Державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті ліквідації" від 17.05.2016 № 16751110006001197, у позивача відсутня заборгованість із сплати податків і зборів.
Суд відхиляє твердження третьої особи щодо невчинення державним реєстратором дій у формі направлення запиту для отримання інформації щодо наявності (відсутності) податкового боргу ТОВ "ЗЕРНОТРАНСГРУП" за наявності заперечень податкового органу як на підставу для скасування реєстраційної дії "Державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті ліквідації" від 17.05.2016 № 16751110006001197 з огляду на наступне.
Згідно ч.12 ст.17 Закону №755-IV, для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації на підставі рішення про припинення юридичної особи, прийнятого учасниками юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідних державних органів, або судового рішення про припинення юридичної особи, не пов'язаного з її банкрутством, після закінчення процедури припинення, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами, подаються такі документи:
1) заява про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;
2) довідка архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.
Зазначені документи надані головою ліквідаційної комісії.
У рішенні Європейського суду з прав людини від 20.10.2011 у справі "Рисовський проти України", яке відповідно до ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" є джерелом права, підкреслено особливу важливість принципу "належного урядування".
Згідно рішення Європейського суду з прав людини у справі "Лелас проти Хорватії" державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов'язків.
Рішення суду, у випадку задоволення позову, має бути таким, яке б гарантувало дотримання і захист прав, свобод, інтересів позивача від порушень з боку відповідача, забезпечувало його виконання та унеможливлювало необхідність наступних звернень до суду.
Спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду.
Отже, недотримання державним реєстратором процедури не повинно мати негативних наслідків для позивача, яким виконано вимоги чинного законодавства.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що скасування реєстраційної дії "Державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті ліквідації" від 17.05.2016 № 16751110006001197, проведеної державним реєстратором реєстраційної служби Шепетівського міськрайонного управління юстиції Головного управління юстиції у Хмельницькій області Тимощук А.В. щодо ТОВ "ЗЕРНОТРАНСГРУП" порушує права та інтереси позивача, а тому наказ Міністерства юстиції України від 13.07.2016 №1918/5 підлягає скасуванню. Щодо вимоги позивача про зобов'язання Мін'юсту відновити вказану реєстраційну дію, суд погоджується з доводами відповідача, що такої дії не передбачено законодавством, а тому в задоволенні вказаної вимоги слід відмовити.
Згідно п.1 ч.2 ст.162 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про визнання протиправними рішення суб'єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності і про скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень, про поворот виконання цього рішення чи окремих його положень із зазначенням способу його здійснення.
Відповідно до ч.1 ст.94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 69, 70, 71, 94, 158-163, 185, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити частково.
2. Визнати протиправним і скасувати наказ Міністерства юстиції України від 13.07.2016 №1918/5.
3. У задоволенні інших позовних вимог відмовити.
4. Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "ЗЕРНОТРАНСГРУП" 689,00грн. (шістсот вісімдесят дев'ять гривень) судових витрат за рахунок бюджетних асигнувань Міністерства юстиції України.
Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Хмельницький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її отримання.
Постанова набирає законної сили в порядку статті 254 КАС України.
Повний текст постанови виготовлено 16 вересня 2016 року
Головуючий суддя судді /підпис/ /підпис/ /підпис/Д.А. Божук В.М. Касап О.Л. Польовий "Згідно з оригіналом" Суддя Д.А. Божук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.09.2016 |
Оприлюднено | 23.09.2016 |
Номер документу | 61385042 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Мельник-Томенко Ж. М.
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Мельник-Томенко Ж. М.
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Мельник-Томенко Ж. М.
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Мельник-Томенко Ж. М.
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Мельник-Томенко Ж. М.
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Божук Д.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні