ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"14" вересня 2016 р.Справа № 916/781/13 Одеський апеляційний господарський суд у складі:
Головуючого судді Принцевської Н.М.;
суддів Діброви Г.І., Лисенко В.А..;
при секретарі судового засідання Бендерук Є.О.;
за участю представників сторін:
від прокуратури - ОСОБА_1, посвідчення №005250, від 29.09.12;
від позивача - ОСОБА_2, довіреність №129/исх-гс, від 22.06.16 ;
від відповідача - ОСОБА_3, довіреність №б/н, від 17.12.15;
від третьої особи -ОСОБА_4, довіреність №01-36/40, від 31.05.16;
розглянувши апеляційну скаргу Одеської міської ради
на рішення господарського суду Одеської області від 30.06.2016 року
по справі № 916/781/13
за позовом Заступника прокурора Київського району м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради
до Товариства з обмеженою відповідальністю „ДЖЕРМАН-АВТОЦЕНТРВ» , м. Одеса.
за участю третьої особи , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Департаменту комунальної власності Одеської міської ради
про внесення змін до Договору оренди землі,
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Одеської області від 30.06.2016 року по справі № 916/781/13 (колегія суддів у складі: головуючий Д'яченко Т.Г., судді Бездоля Ю.С., Остапенко Ю.І). у задоволенні позовних вимог Заступника прокурора Київського району м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради (Далі - ОМР) до Товариства з обмеженою відповідальністю „ДЖЕРМАН-АВТОЦЕНТРВ» , м. Одеса (Далі - ТОВ „ДЖЕРМАН-АВТОЦЕНТРВ» ) за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, Департаменту комунальної власності Одеської міської ради про внесення змін до договору оренди землі відмовлено в повному обсязі.
Мотивуючи дане рішення, місцевий господарський суд зазначив, що згідно з постановою Приморського районного суду м. Одеси від 10.12.2014 року у справі № 522/11050/14-а, яка залишена без змін Ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 12.04.2016 року, рішення Одеської міської ради від 28.12.2010 року №41-VI та від 20.09.2011 року №1268-VІ визнані протиправними і скасованими.
Оскільки нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки та відповідно розрахунок розміру орендної плати за користування нею були здійснені на підставі "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_2", затвердженої вищевказаними рішеннями, які на теперішній час скасовані, у задоволенні позову заступника прокурора Київського району м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради відмовлено.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, ОМР звернулась з апеляційною скаргою до Одеського апеляційного господарського суду, в якій просить скасувати рішення місцевого господарського суду та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Одеська міська рада вважає, що рішення прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права та зокрема, апелянт зазначає, що постановою Приморського районного суду міста ОСОБА_2 від 10.12.2014 року по справі № 522/11050/14-а та в ухвалі Одеського апеляційного адміністративного суду від 12.04.2016 року не визначено моменту, з якого рішення ОМР від 28.12.2010 та від 20.09.2011 року втратили чинність. При цьому, законодавство України не містить жодних виключень, за яких нормативно-правовий акт органу місцевого самоврядування може автоматично з моменту прийняття втратити чинність за відсутності посилання на це у відповідному судовому рішенні адміністративного суду.
Крім того, представником позивача заявлено клопотання про зупинення апеляційного провадження у даній справі до розгляду Вищим адміністративним судом України скарги ОМР на постанову Приморського районного суду м. Одеси від 10.12.2014 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 12.04.2016 року у справі за позовом ТОВ „БлазВ» до Одеської міськради про визнання протиправними та скасування рішень суб'єкта владних повноважень (К/800/11076/16 №522/11050/14-а).
До вищезазначеного клопотання додано копію ухвали Вищого адміністративного суду України від 05.08.2016 по справі К/800/11076/16 про зупинення виконання Постанови Приморського районного суду м. Одеси від 10.12.2014 року та ухвали Одеського апеляційного адміністративного суду від 12.04.2016 року до закінчення касаційного провадження у справі.
Судова колегія відхиляє вказане клопотання з огляду на те, що ст. 79 ГПК України не містить такої підстави для зупинення провадження у справі, як ухвала про зупинення виконання постанов та ухвал суду, які набрали чинності.
Крім того, на час розгляду даної справи у суді першої інстанції такого зупинення не існувало.
Також відповідач надав суду відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначив, що викладені в апеляційній скарзі доводи є необґрунтованими та спростованими судом першої інстанції, а отже, такими, що не підлягають задоволенню з тієї підстави, що нормативно-грошова оцінка спірної земельної ділянки та відповідно розрахунок розміру орендної плати за користування нею були здійснені на підставі „Технічної документації з нормативно-грошової оцінки земель міста ОСОБА_2В» , затвердженої вищевказаними рішеннями, які на теперішній час є нечинними (скасовані). З огляду на це, судом першої інстанції обґрунтовано та законно відмовлено в задоволенні позову заступника прокурора Київського району м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради. У відзиві ТОВ „Джерман-АвтоцентрВ» просить суд апеляційну скаргу ОДМ залишити без задоволення, рішення господарського суду Одеської області від 30.06.2016 року по справі №916/781/13 - без змін.
Колегія суддів Одеського апеляційного господарського суду відповідно до ст.101 Господарського процесуального кодексу України, на підставі встановлених фактичних обставин, повторно розглядає матеріали господарської справи та викладені в апеляційній скарзі доводи щодо застосування судом при розгляді норм матеріального та процесуального права, що мають значення для справи. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Розглянувши матеріали господарської справи, апеляційну скаргу, заслухавши пояснення представників прокуратури, позивача, відповідача та третьої особи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, судова колегія апеляційної інстанції встановила наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, 15.07.2004 року на підставі Закону України „Про оренду земліВ» та рішення Одеської міської ради №2766-XXIУ між ОМР (Орендодавець) та ТОВ „ДЖЕРМАН-АВТОЦЕНТРВ» (Орендар) укладено Договір оренди землі (Далі - Договір оренди).(а.с.-17)
Згідно з п.п.1.1. Договору оренди Орендодавець передає, а Орендар приймає у строкове, платне володіння, користування земельну ділянку, площею 3142 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Левітана, 44, згідно з планом земельної ділянки, який є невід'ємною частиною Договору.
Згідно з пунктом 2.3. Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 503 222 (п'ятсот три тисячі двісті двадцять дві) грн.
Відповідно до п. 3.1. Договір укладено терміном на 25 років, для будівництва, експлуатації та обслуговування автоцентру легкових автомобілів.
Згідно з п. 4.1 Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій безготівковій формі у розмірі:
На період будівництва: за земельну ділянку загальною площею 3142 кв.м - 6032, 64 грн на рік, у тому числі ПДВ - 1005,44 грн (1,60 - ставка орендної плати за 1 кв.м земельної ділянки на рік);
На період експлуатації: за земельну длянку площею 2099 кв.м - 40351, 18 грн на рік,за земельну ділянку площею 1043 кв.м. - 2403,07 грн на рік, у тому числі ПДВ - 400, 51 грн ( 1,92 та 10,41 - ставки орендної плати за 1 кв.м земельної ділянки на рік).
В пункті 4.2 Договору сторони визначили, що обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється відповідно до „Положення про прядок розрахунку плати за користування земельними ділянками і за часткову участь у землекористуванні в м. ОдесіВ» , затвердженого рішенням Одеської міської ради №702-XXШ від 29.02.2000 р. та рішень Одеської міської ради №1709-XXШ від 31.10.2000 р. і №1061-XXIУ від 26.03.2003; Постанови Кабінету Міністрів від 12.05.2000 р. №783 „Про проведення індексації грошової оцінки земельВ» .
У відповідності до п. 4.4 Договору, Орендар не звільняється від орендної плати і сплачує її незалежно від результатів його господарської діяльності. Умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладання відповідних угод, які мають бути нотаріально посвідчені та будуть невід'ємними частинами цього договору, крім випадків: зміни розміру земельного податку відповідно до чинного законодавства України".
У відповідності до положень ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачене законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.
Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Ст. 30 Закону України «Про оренду землі» також передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення такої згоди спір вирішується в судовому порядку.
Крім того, відповідно до п. 12.1 Договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.
Як вбачається з матеріалів справи, 29.01.2013 року Управлінням земельних ресурсів Одеської міської ради на адресу відповідача направлено пропозицію за вих.№01-25/114-04 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки в частині зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати шляхом підписання договору про внесення змін. (а.с.-37)
Згідно з ч.1 ст. 13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу, від імені якого це право здійснюють органи державної влади і органи місцевого самоврядування в межах, визначених чинним законодавством України.
Вимогами ст.124 Земельного кодексу України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, які перебувають у державній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідної орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно з вимогами ч.ч.1,2 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Ст. 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки, та не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти(пристрої), електричні підстанції електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, -12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Ст. 13 Закону України В«Про оцінку земельВ» встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно до вимог ст. 18 цього ж Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.
Ст. 20 Закону «Про оцінку земель» передбачено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, яка відповідно до ст. 23 вказаного Закону затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Діючим законодавством, зокрема, ст.60 та ч.5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування» передбачено, що право комунальної власності на землю належить територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах, від імені та в інтересах яких права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Як вбачається з матеріалів справи, 28.12.2010 року Одеською міською радою прийняті рішення №41-VІ „Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_2В» та рішення № 1268-VІ „Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 28.12.2010 №41-VІ „Про затвердження технічної документації з нормативно грошової оцінки земель міста ОСОБА_2", якими затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_2 та введено її в дію для розрахунку річної орендної плати з 01.01.2011 року.
20.09.2011 року Одеською міською радою прийнято рішення №1268-VI „Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 28.12.2010 №41-VІВ» , в якому введено в дію затверджену п.1 цього рішення нормативну грошову оцінку земель м. Одеси для розрахунку річної орендної плати з 20.09.2011 року.
Вказані рішення стали підставою для перерахунку розміру орендної плати ТОВ „ДЖЕРМАН-АВТОЦЕНТРВ» за Договором оренди від 15.07.2004 року.
Разом з тим, постановою Приморського районного суду міста ОСОБА_2 від 10.12.2014 року по справі № 522/11050/14-а залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 12.04.2016 року були визнані протиправними та скасовані: рішення Одеської міської ради № 41-VI від 28.12.2010 року „Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_2В» ; рішення Одеської міської ради № 1268-VI від 20.09.2011 року „Про внесення змін до рішення Одеської міської ради № 41-VI від 28.12.2010 року „Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_2В» .
Згідно з приписами ст.35 Господарського процесуального кодексу України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, крім встановлених рішенням третейського суду, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Отже, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка знаходиться в оренді у відповідача та відповідно розрахунок розміру орендної плати за користування нею здійснені на підставі технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_2, затвердженої відповідними рішеннями Одеської міської ради, які на теперішній час визнані протиправними та скасовані, підстави для внесення змін до Договору оренди землі від 15.07.2004 року, укладеного між сторонами у справі - відсутні.
Відповідно до п. 2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. №6 „Про деякі питання практики розгляду спорів, що виникають із земельних відносин" у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
За таких обставин, апеляційна інстанція погоджується з висновком суду першої інстанції про відмову в задоволенні позовних вимог Заступника прокурора Київського району м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю „ДЖЕРМАН-АВТОЦЕНТРВ» про внесення змін до договору оренди землі від 15.07.2004 року.
Доводи апеляційної скарги не прийняті судовою колегією до уваги, оскільки не впливають на правомірність прийнятого господарським судом рішення. Зокрема, судовою колегією розглянуті доводи щодо незазначення моменту втрати чинності скасованих рішень Одеської міської ради в рішеннях за адміністративною справою, що набрали законної сили, і відхилені, оскільки чинним господарським процесуальним законодавством України не передбачено повноважень суду ревізувати судові рішення інших юрисдикцій.
З огляду на зазначене, судова колегія вважає, що норми чинного законодавства місцевим господарським судом застосовані правильно, рішення відповідає приписам матеріального та процесуального права, а також фактичним обставинам справи, а мотиви, з яких подана апеляційна скарга, не можуть бути підставою для скасування рішення.
За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга Одеської міської ради задоволенню не підлягає, а рішення господарського суду Одеської області від 13.06.2016 року по справі № 916/473/13-г залишається без змін.
Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України , витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на заявника .
Керуючись ст.ст. 49; 99; 101-103; 105; Господарського процесуального кодексу України, Одеський апеляційний господарський суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Одеської міської ради на рішення господарського суду Одеської області від 30.06.16 року по справі № 916/781/13 залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Одеської області від 30.06.16 року по справі № 916/781/13 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів.
Головуючий Н.М. Принцевська
Судді: Г.І. Діброва
ОСОБА_5
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 14.09.2016 |
Оприлюднено | 22.09.2016 |
Номер документу | 61386148 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Принцевська Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні