Рішення
від 15.09.2016 по справі 920/731/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

15.09.2016 Справа № 920/731/16

За позовом : Комунального підприємства В«МіськводоканалВ» Сумської міської ради,

м. Суми

до відповідача : Товариства з обмеженою відповідальністю В«Суми-АтлантВ» , м. Суми;

про стягнення 3451,38 грн.

Суддя Моїсеєнко В.М.

За участю представників сторін:

від позивача: ОСОБА_1В.( довіреність № 22/1 від 04.01.2016);ОСОБА_2В.( довіреність № 22/9997 від 15.09.2016);

від відповідача: ОСОБА_3, ( довіреність від 02.08.2016), ОСОБА_4

при секретарі судового засідання Сорока Л.М.

Суть спору: Позивач, згідно вимог позовної заяви від 11.07.2016р. № 22/8054, просить стягнути з відповідача на свою користь 2773,32 грн. заборгованості за об'єми скинутих понаднормативно забруднених стічних вод, 501,42 грн. пені 35,47 грн. 3% річних, 141,17 грн. інфляційних нарахувань, 1378,00 грн. витрат по сплаті судового збору.

Відповідач 08.09.2016 року подав заперечення на позовну заяву, в якому зазначив, що приміщення, яке належить відповідачу на праві власності, за адресою м. Суми, вул. Покровська, 4, відповідно до договору оренди, передане у тимчасове платне користування ТОВ В«ФОНКОНІВ» , яке і здійснює ресторанну діяльність за вказаною адресою.

Відбір зразків скидів до системи каналізації м. Суми представники позивача здійснюють, як правило, з 9 до 10 години ранку, тоді, коли відповідач та орендар не здійснюють господарської діяльності в силу встановленого для орендаря рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради режиму роботи (з 10.00 до 24.00) та не можуть скидати у систему каналізації скиди із перевищеними показниками гранично допустимих концентрацій.

Крім іншого, відбір зразків скидів до системи каналізації м. Суми здійснюється представниками позивача із колодязя, в якому скиди здійснює не лише відповідач, але і мешканці та власники прилеглих будівель до орендованого ТОВ В«ФОНКОНІВ» приміщення у відповідача.

Колодязь, з якого раніше представники позивача здійснювали відбір скидів до системи каналізації, був замурованим у асфальт на проїжджій частині вул. Покровської, 4 напередодні останнього прибуття до м. Суми Президента України ОСОБА_5 (2012 рік) і з того часу під даний колодязь не використовується.

Крім того, відповідач повідомив, що ТОВ В«ФОНКОНІВ» має сучасне обладнання, направлене на очищення води, яка постачається позивачем, фото якої додається до даного заперечення і тому твердження позивача у своїй позовній заяві, що порушення чинного законодавства щодо допустимості ГДК при скидах у систему каналізації є надуманим та необгрунтованим.

З урахуванням викладеного, відповідач вважає, що позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню у зв'язку із недоведеністю, що саме відповідач є винною особою у скиді до системи каналізації скидів із перевищеним вмістом гранично допустимих концентрацій.

В судовому засіданні 08.09.2016р. оголошувалася перерва до 11 год.00хв. 15.09.2016р. , зобов'язано позивача надати в судове засідання оригінал договору на водопостачання та прийом стічних вод від 01.08.2009 року № 2934,з додатками для огляду в судовому засіданні.

В судове засідання 15.09.2016р. позивач надав додаткові пояснення від 15.09.2016р. № 22/9998, а також Схему водопостачання та водовідведення ТОВ «Суми-Атлант» вул. Жовтнева,4- магазин «Булочна» вул.Жовтнева,4 - офіс, бар. Посилаючись на правила приймання стічних вод в систему каналізації м.Суми, затверджених рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 06.09.2011 № 539, Інструкцію про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів та Правила приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджених наказом Держбуду України від 19.02.2002р. № 37, договір на водопостачання та прийом стічних вод з підприємствами, установами, організаціями від 01.08.2009р. № 2934 , вважає твердження відповідача стосовно того, що він не може скидати у систему каналізації скиди із перевищеними показниками ГДК, з посиланням його на рішення Сумської міської ради « Про встановлення режиму роботи для об'єктів ресторанного господарства в нічний час» , безпідставними, оскільки додатком зазначеного рішення визначений режим роботи ресторану «Фоско» з 20 год.00хв. до 24 год.00 хв., а відбір проб стічних вод відбувався об 11год.20 хв. , що підтверджується актом відбору проб стічних вод від 24.09.2015р. № 616, який підписаний сторонами без зауважень. Факт перевищення ГДК підтверджується протоколом дослідження якості стічних вод № 2297, аналіз проби проведений хімічною лабораторією контролю промстоків КП «Міськводоканал» Сумської міської ради атестованою на право проведення вимірювань стічних вод. Позивач наполягає на задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення повноважних представників сторін, дослідивши наявні докази, які мають суттєве значення для вирішення спору по суті, суд встановив.

01.08.2009 року між Комунальним підприємством В«МіськводоканалВ» Сумської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю В«Суми-АтлантВ» було укладено договір на водопостачання та прийом стічних вод з підприємствами, установами, організаціями № 2934, відповідно до умов якого позивач взяв на себе зобов'язання забезпечувати відповідача питною водою та приймати стічні води згідно межі розподілу, а відповідач в свою чергу зобов'язався своєчасно оплачувати надані йому послуги з водопостачання та водовідведення за встановленими тарифами у строки і на умовах передбачених договором.

Пунктом 5.1 договору сторони погодили, що відповідач несе відповідальність за каналізаційні мережі, які знаходяться у нього на балансі. В каналізаційну мережу забороняється скидати сміття, попіл, грунт, лід, токсичні речовини і т. п., а також ґрунтові води і води промислових підприємств з перевищенням граничнодопустимих концентрацій забруднюючих речовин. Позивач контролює скиди забруднюючих речовин кожного місяця. При виявленні порушень розрахунки виконуються за поточний місяць. Крім того, п. 5.1 договору передбачено нормативи скиди забруднюючих речовин у систему каналізацію постачальника, згідно яких забруднюючі речовини стічних вод, що скидаються споживачем в систему каналізації постачальника, не повинні перевищувати норми гранично-допустимих концентрацій забруднюючих речовин (ГДК).

Пунктом 4.2. Правил приймання стічних вод в систему каналізації м. Суми, затверджених рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 06 вересня 2011 року № 539 В«Про внесення змін та доповнень до рішення виконавчого комітету Сумської міської ради від 10.12.07 р. № 596 В«Про затвердження Правил приймання стічних вод в системи каналізації м. СумиВ» (далі - Правила № 539) передбачено, що для всіх абонентів, що скидають стічні води в систему каналізації м. Суми, встановлені Єдині допустимі концентрації (ДК) забруднюючих речовин, що наведені у таблиці 1 до цих Правил № 539, а також п. 5.1. договору на водопостачання та прийом стічних вод від 01.08.2009р. № 2934. Вони встановлені відповідно до норм чинного законодавства, виходячи з технічних можливостей міської каналізаційної мережі і очисних споруд, з урахуванням затверджених допустимих концентрацій (ДК) речовин, що надходять з очищеними стічними водами в басейн р. Псел, і якісного складу води із міськводопроводу. Дані правила є чинними як на момент виникнення спірних правовідносин, так і на даний час.

Згідно з п. 3.2. Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів та Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджених наказом Держбуду України від 19.02.02 № 37 та п. 7.5. Правил № 539, відповідач зобов'язаний здійснювати оплату за перевищення рівня вмісту забруднюючих речовин у стічних водах при скиді у міську каналізацію, порівняно з встановленими місцевими правилами приймання, яка рахується за встановленим нормативом плати за очищення 1 куб.м. стічних вод з вмістом забруднень у межах допустимих концентрацій (Нп), об'ємом скинутих понаднормативно забруднених стічних вод (Vпз) та коефіцієнтом кратності (Кк), який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень для технологічних процесів очищення стічних вод та екологічного стану водойми.

Пунктом 6.5 Правил приймання стічних вод в систему каналізації м. Суми, затверджених рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 06.09.2011 року № 539 з метою контролю якості стічних вод споживача КП В«МіськводоканалВ» Сумської міської ради здійснює відбір разових проб. Виявлені в цих пробах перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах є підставою для нарахування плати за скидання понаднормативних забруднень. Відбір проб стічних вод абонента виконується уповноваженими представниками КП В«МіськводоканалВ» Сумської міської ради, що фіксується у акті відбору проб, які підписують як працівник водоканалу, так і представник абонента.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що при здійсненні контролю за скидом забруднюючих речовин, виявлено факт скиду відповідачем в міську каналізацію стічних вод з перевищенням вмісту рівня забруднюючих речовин, зокрема, 24.09.2015 зафіксовано скид відповідачем в міську каналізацію з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин: нітритів 0,06 мг/л при дозволеній нормі 0 мгл; міді 0,046 мг/л при дозволеній нормі 0,012 мг/л; заліза 1,52 мг/л при дозволеній нормі 1,0 мг/л, нітратів 21,95 мг/л при дозволеній нормі 0,64 мг/л, жирів 9,1 мг/л при дозволеній нормі 8,0 мг/л, цинку 0,085мг/л при дозволеній нормі 0,084 мг/л, перевищення співвідношення ХСК/БСК5=2140/850=2,52.

Акт відбору проб стічних вод від 24.09.2015р. № 616 містить інформацію про кількість проби (2 л), номер проби (№ 2), назву та вид проби (відбір проб стічних вод), час та місце відбору, присутніх осіб, об'єкт обстеження, підписи сторін, тощо.

Вищезазначений акт підписано уповноваженими представниками сторін, як зі сторони КП В«МіськводоканалВ» Сумської міської ради так і зі сторони ТОВ В«Суми-АтлантВ» , без будь яких зауважень з боку сторін.

Отже, акт відбору проб стічних вод складений з дотриманням вимог Правил приймання стічних вод в систему каналізації м. Суми, затверджених рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 06.09.2011 р. № 539 та п. 9.1. КНД 211.1.0.009-94, а отже є дійсним

Згідно п. 6.7.15 Правил приймання стічних вод № 539 від 06.09.2011 результати аналізів стічних вод оформляються у вигляді Протоколу дослідження якості стічних вод, форма якого вказана в Додатку 3 до Правил. Протокол дослідження стічних вод № 2124 відповідач отримав без зауважень.

За перевищення тимчасово допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах відповідачу виставлено до оплати за серпень, вересень 2015р. суму у розмірі 2773,32 грн., що підтверджується копіями документів, а саме: актом відбору проб стічних вод від 24.09.2015р. № 616, протоколом дослідження якості стічних вод від 24.09.2015р. № 2297, листом від 09.11.2015р. № 05/12521 , рахунком від 09.11.2015рю № 256.

З метою досудового врегулювання спору позивачем на адресу відповідача було направлено претензію від 25.01.2016 № 22/533, яка залишена відповідачем без відповіді та задоволення.

Частиною 1 статті 627 Цивільного кодексу України встановлено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Таким чином, законодавчо визначена свобода договору.

Відповідно до п. 5.1 договору споживач несе відповідальність за каналізаційні мережі які находяться у нього на балансі. В каналізаційну мережу забороняється скидати сміття, попіл, грунт, ганчірки, лід, токсичні речовини і т.п., а також грунтові води і води промислових підприємств з перевищенням граничнодопустимих концентрацій забруднюючих речовин. Виробник контролює скиди забруднюючих речовин кожного місяця. При виявленні порушень розрахунки виконуються за поточний місяць. Перелік граничнодопустимих концентрацій забруднюючих речовин (ГДК):

1) реакція середовища рН-6,5-9 мг/л;

2) БСК 3 - 256 мг/дм 3 ;

3) завислі речовини - 280 мг/дм 3 ;

4) нафти і нафтопродукти - 0,73 мг/дм 3 ;

5)жири - 8 мг/дм 3 ;

6) азот амонійний - 25 мг/дм 3 ;

7) нітрити -0;, 8) нітрати - 0,64 мг/дм 3 ;

9) фосфати - 6,5 мг/дм 3 ;

10) сульфати - 77 мг/дм 3 ;

11) хлориди - 80,4 мг/дм 3 ;

12) СПАР 0,25;

13) залізо - 1 мг/дм 3 ;

14) мідь -0,012 мг/дм 3 ;

15) нікель -0,12 мг/дм 3 ;

16) цинк - 0,084 мг/дм 3 ;

17) хром +3 - 0,5 мг/дм 3 ;

18) свинець - 0,12 мг/дм 3 .

Відповідно до п. 5.2 скидання В«СпоживачемВ» стоків з перевищенням ГДК сплачується згідно з Правилами приймання стічних вод у систему каналізації м. СумиВ» , затверджених рішенням виконавчим комітетом Сумської міської ради від 10.12.2007 року № 596 по штрафному тарифу згідно з розрахунками. Штрафні тарифи застосовуються згідно з кратністю підвищення ГДК по кожному виду забруднень.

Отже, судом встановлено, що взаємовідносини між КП В«МіськводоканалВ» Сумської міської ради - позивачем та ТОВ В«Суми-АтлантВ» - відповідачем регулюються договором на водопостачання та прийом стічних вод з підприємствами, установами, організаціями від 01.09.2009 № 2934; рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 06.09.11 р. № 539 В«Про затвердження Правил приймання стічних вод в системи каналізації м. СумиВ» ; Інструкцією про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів та Правилами приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затвердженими наказом Держбуду України від 19.02.02 р. № 37, які на даний час є діючими та не оскарженими в судовому порядку.

Згідно з п. 3.2. Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод системи каналізації населених пунктів та Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджених наказом Держбуду України від 19.02.02 № 37 (далі В«ІнструкціяВ» ) при перевищенні рівня вмісту забруднюючих речовин у стічних водах підприємств, що скидаються у систему каналізації, порівняно з встановленими місцевими Правилами приймання, підприємства сплачують Водоканалу плату за скид понаднормативних забруднень, яка нараховується за нормативом плати за очищення 1 куб.м стічних вод з умістом забруднень у межах допустимих концентрацій (Нп), обсягом скинутих понаднормативно забруднених стічних вод (Vпз ) та коефіцієнтом кратності (Кк), який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень для технологічних процесів очищення стічних вод та екологічного стану водойми.

Відповідно до п. 2.3. В«ІнструкціїВ» нормативи плати за скид понаднормативних забруднень у системи каналізації населених пунктів (Нп) установлюються в місцевих Правилах приймання на рівні виробничої собівартості очищення 1 куб.м стічних вод з умістом забруднень у межах установлених в місцевих Правилах приймання допустимих концентрацій забруднюючих речовин.

Враховуючи вищевикладене, позивачем правомірно виставлено відповідачу до оплати суму в розмірі 2773,32 грн. за перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах.

Відповідно до укладено між сторонами договору сторони зобов'язувались керуватись законами, нормативними документами та правилами, зазначеними в преамбулі даного договору.

Відповідно до п. 2.1.6. Правил приймання стічних вод в систему каналізації м. Суми, затверджених рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 06 вересня 2011 року № 539, КП В«МіськводоканалВ» Сумської міської ради зобов'язаний пред'являти абонентам рахунки, а в разі несплати рахунків - звертатись до господарського суду з позовом щодо примусового стягнення заборгованості. Відповідно до пунктом 2.3.4. Правил № 539 ТОВ В«Суми-Атлант» зобов'язане оплачувати протягом 30 банківських днів рахунки за скид понаднормативних забруднень при порушенні встановлених показників.

З матеріалів справи вбачається, що зобов'язання по оплаті відповідачем не виконано , загальна сума заборгованості споживача перед виробником послуг за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням в міську систему каналізації становить 2773,32 грн. ,враховуючи вище викладене, суд вважає вимоги позивача щодо стягнення 2773,32 грн. заборгованості за перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах за серпень, вересень 2015р. обґрунтованими, правомірними та такими, що підлягають задоволенню.

Заперечення відповідача суд до уваги не приймає, вважає їх необґрунтованими та такими, що суперечать наявним в справі доказам , оскільки відбір проб стічних вод відбувався за адресою м.Суми, вул. Покровська,4 об 11год.20 хв. в присутності посадової особи відповідача , що підтверджується актом відбору проб стічних вод від 24.09.2015р. № 616, який складений за підписами сторін представника КП «Міськводоканал» Сумської міської ради та представника ТОВ «Суми-Атлант» без зауважень. Факт перевищення ГДК підтверджується протоколом дослідження якості стічних вод № 2297, аналіз проби проведений хімічною лабораторією контролю промстоків КП «Міськводоканал» Сумської міської ради атестованою на право проведення вимірювань стічних вод.

Відповідно до п. 5.3. договору на водопостачання та прийом стічних вод від 01.08.2009р. № 2934 та Закону України В«Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов'язаньВ» від 22.11.96 № 543 за неналежне виконання грошового зобов'язання відповідач повинен сплатити позивачу пеню в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України за кожний прострочений день.

Статтею 230 Господарського кодексу України визначено, що штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, не виконання або неналежного виконання господарського зобов'язання.

Частиною шостою статті 232 Господарського кодексу України, визначено, що нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов'язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов'язання мало бути виконано.

Відповідно до поданого позивачем розрахунку пеня нарахована відповідачеві за період з 28.12.2015 по 31.05.2016 і становить 501,42 грн.

Згідно з п. 5.4. договору на водопостачання та прийом стічних вод від 01.08.2009р. № 2934 , ст. 625 ЦК України, відповідач зобов'язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також 3 % річних від простроченої суми.

Відповідно до поданого позивачем розрахунку відповідачеві нараховано інфляційні збитки за період з 28.12.2015р. по 31.05.2016р. в сумі 141,17 грн., 3% річних за період з 28.12.2015р. по 31.05.2016р. в сумі 35,47 грн.

Таким чином, позовні вимоги щодо стягнення з відповідача 2773,32 грн. заборгованості за об'єми скинутих понаднормативно забруднених стічних вод, 501,42 грн. пені, 197 грн. 22 коп. інфляційних нарахувань, 141,17 грн. та 35,47 грн.3% річних є правомірними, обґрунтованими і підлягають задоволенню.

Статтею 32 Господарського процесуального кодексу України визначено, що доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення спору.

Відповідно до ст.ст. 33, 34, 43 Господарського процесуального кодексу України докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили. Визнання однією стороною фактичних даних і обставин, якими інша сторона обґрунтовує свої вимоги або заперечення для господарського суду не є обов'язковим. Обов'язок доказування та подання доказів розподіляється між сторонами, виходячи з того, хто посилається на юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги і заперечення.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України стороні, на користь якої відбулося рішення, господарський суд відшкодовує судовий збір за рахунок другої сторони, також якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, господарський суд має право покласти на неї судовий збір незалежно від результатів вирішення спору. Враховуючи, що відповідач порушив умови договірних зобов'язань, з нього на користь позивача підлягають стягненню 1378 грн. 00 коп. в рахунок відшкодування витрат останнього зі сплати судового збору.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 33, 34, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю В«Суми-Атлант» (40000, м.Суми, вул. Сурікова,24, код 36437383) на користь Комунального підприємства В«МіськводоканалВ» Сумської міської ради (40009, м. Суми, вул. Білопільський шлях, 9, код 03352455) 2773,32 грн. заборгованості за об'єми скинутих понаднормативно забруднених стічних вод, 501,42 грн. пені,141,17 грн. інфляційних нарахувань, 35,47 грн. 3% річних, 1378 грн. 00 коп. витрат зі сплати судового збору.

3. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 15.09.2016.

Суддя ОСОБА_6

Дата ухвалення рішення15.09.2016
Оприлюднено22.09.2016

Судовий реєстр по справі —920/731/16

Рішення від 15.09.2016

Господарське

Господарський суд Сумської області

Моїсеєнко Віктор Миколайович

Ухвала від 08.08.2016

Господарське

Господарський суд Сумської області

Моїсеєнко Віктор Миколайович

Ухвала від 26.07.2016

Господарське

Господарський суд Сумської області

Моїсеєнко Віктор Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні